View Full Version : Atkinsdietten virker - fordi den er kjedelig.


donjuanwannabe
11-10-04, 08:53
Atkinsdietten virker



Antakelig fordi den er kjedelig, mener danske ekspert.

Mandag 11. oktober 2004 6:26,

Atkins-dietten går ut på at brukeren skal unngå de fleste typer karbohydrater, for i stedet å innta fett- og proteinrik mat.

Dette skal føre til høyere forbrenning, men denne teorien er langt fra bevist, skriver professor Arne Astrup ved København-universitetets i det anerkjente britiske legetidsskriftet The Lancet. (http://www.thelancet.com/)

Astrup tror altså ikke på teorien om at det er redusert inntak av karbohydrater som får Atkins-brukere til å gå ned i vekt.

Han mener brukerne spiser mindre fordi maten de har lov til å spise er så lite innbydende, mener Astrup, som jobber ved senter for avansert matforskning.

En annen mulighet er at stort inntak av proteiner lettere får folk til å føre seg mette.

Smalt


- Når dietten med et kosthold fattig på karbohydrater har hatt suksess, kan det skyldes at utvalget matvarer brukeren kan spise er så smalt. Kostholdet blir så monotont at brukeren spiser mindre, framholder den danske professoren.

Astrup påpeker samtidig at personer som spiser proteinrik mat, lettere får en følelse av metthet enn folk med annet kosthold. Dette kan også bidra til en reduksjon av kroppsvekten, heter det i artikkelen i The Lancet.

Virker
Etter en gjennomgang av tidligere studier medgir Astrup og hans forskerkolleger at folk beviselig får kroppsfettet redusert i løpet av et halvt år med Atkins-metoden.

De påpeker imidlertid at det er uklart nøyaktig hva som forårsaker denne fettreduksjonen.

Fett


Brukere av Atkins-metoden anbefales å spise mindre enn 30 gram karbohydrater per dag. Samtidig er det fritt fram til å spise smør, fete kjøttprodukter og meierivarer med et høyt fettinnhold, skriver nyhetsbyrået DPA.

Tre undersøkelser av tilfeldig utvalgte slankere har vist at overvektige som bruker Atkins-metoden gikk mer ned i vekt enn brukere av fettfattige dietter i løpet av det første halve året. Men etter et helt år var det liten forskjell på de to gruppene.

Atkins-dietten ser også ut til å forårsake muskelkrampe, diaré, utslett og generell tretthetsfølelse oftere enn andre dietter. Den beste metoden til å gå ned i vekt er fortsatt økt og regelmessig fysisk aktivitet, sier de danske fagfolkene.

Hentet fra dagbladet.no, 11.10.04

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/11/410909.html

Musti
11-10-04, 10:03
Sier bare ....

"Så var det på'an igjen"....:cool:

At de gidder!

Albertine
11-10-04, 10:25
:høh:

Jaja, dem om det.

Sissel
11-10-04, 10:31
:confused: Enda en gang lurer jeg på om disse såkalte "ekspertene" noen gang har prøvd å gå ned i vekt.... Mulig de er ekspert på teorien bak, men de høres ikke akkurat ut som eksperter når det kommer til praksis.

For det første - jeg for min del har aldri oppevd en slankekur som noe annet enn kjedelig - det er da søren meg derfor det er så vanskelig jo! Nå har jeg ikke prøvd Atkins (ennå), men den virker da ikke mer kjedelig enn noe annet.

For det andre - det med å føle metthetsfølelese er da ikke helt uten betydning.... Det har vært hovedproblemet mitt når jeg har forsøkt slanking etter "ekspert-boka".

Ja, ja - jeg skulle ønske at noen som hadde slitt skikkelig med vekta kunne ta ansvar - og bli en av ekspertene. Da hadde det kanskje kommet noe fornuftig fra den kanten for en gangs skyld.

Nille
11-10-04, 10:50
*sukk*

Dette bruker vi ikke tid på å irritere oss over dere. Det er jo den samme rapporten Dagbladet kommenterte for noen mnd siden. Nå kommenterer de den igjen..... følger de ikke med eller ?? Nåja, de svarte jo aldri på mailen jeg sendte til journalisten den gangen.

OG det er den samme undersøkelsen VG kommenterte og som jeg fikk var fra deres journalist på.

VI vet at Atkins maten ikke er kjedelig. VI vet at "grensen på 30 karber" pr dag de skriver om er bevis på at de ikke har satt seg inn i hva det dreier seg om. Jeg har iallefall tenkt å ligge på 100-150 pr dag jeg da.....:p

Så får vi bare la det bli med det. Denne gangen har journalisten ikke engang satt navnet sitt på saken..... :snill:

Anne
11-10-04, 11:13
Dette er som det skal være. En annen gang er det en annen diett/kosthold som får gjennomgå.

Kan hende det er "bivirkninger" og kjedelig kosthold for noen, men det hadde trolig andre kosthold hatt og , om ikke mer.

Bivirkningene med MYe og Høy Gi Karbo kosthold....dvs det vanlige som jeg spiste før , er jo bl fedme, trøtthet, dårlig energi, blodsukkerstigning og andre helseplager osv..

Jeg leser artiklen og tenker mitt. Jeg har ikke tenkt å engasjere meg offentlig i den debatten. Det har jeg ikke kaspasitet til. Det holder med Forumet her og mine nærmeste...de får noen drypp, når det passer. :D