View Full Version : Om å trappe ned på karbo


Minus
13-10-04, 12:22
Jeg har forsøkt meg på Atkins-induksjonen to ganger, men ikke klart det:( . Årsakene er blant annet ekstreme abstinenser som gjør at jeg ikke er til å være i hus med, og jeg er alene med to småbarn og liker ikke at jeg "tar det ut på dem". Den andre grunnen er at jeg har leddgikt, og denne kostholdsendringen gir meg en kjempeforverring. Jeg er klar over at det sannsynligvis er midlertidig og at jeg også kan oppleve å bli bedre enn før etter induksjonen, men som sagt så er jeg avhengig av å fungere i hverdagen. Nå lurer jeg på om dere tror at å trappe ned karbo etterhvert kan være noe for meg:confused: ? Jeg har sluttet å spise brød, forresten, sluttet for en uke siden, og fikk faktisk noe av de samme abstinensene som under induksjonene (hodepine, leddverk og depresjonsfølelse). Noen som har noe lurt å si om dette:o ?

Kristian
13-10-04, 12:55
Skal ikke påstå at jeg er så veldig lur men, hva med å spise grovt brød og kutte ut alle andre karborike matvarer, får du abstinenser da?

Jeg ville ha prøvd å følge dietten med litt mer karbohydrater. Hva med å spise knekkebrødet ''fiberrik med solsikke''..

Drikker du nok vann? minst to liter for dagen.
Har du kuttet ut kaffien? Det kan være lurt å trappe ned kaffidrikkingen gradvis og være helt koffeinfri to dager før du starter på induksjonen.

Begod
13-10-04, 12:57
For deg vil det nok være lurt å gradvis senke inntaket av karbo. Spis mange(5-6) små måltider som inneholder både fett, karbo og protein pr.dag. Unngå sukker og hvit brød, du kan spise litt grovbrød for å unngå abstinensene.

Jeg har slitasjegikt og for meg hjelper det å ta store doser c- vitamin når jeg er betent i leddene og smøret glutosamin på problemleddene, du kan jo prøve og se om det hjelper på deg og. Tar selvsagt omega 3-6-9 også.

De fleste plagene du har vil sansynligvis forsvinne etter hvert, og det er ikke nødvendig å gå så langt ned i karbo som Atkins anbefaler i introen,for å få godt resultat ( selv om introen har mange fordeler).

Hvis plagene ikke blir mindre etterhvert , så bør du vurdere å gå over til fedon kosthold.