View Full Version : Den optimale smoothie


Summer
14-10-04, 14:08
Noen som tør ta på seg oppdraget å komponere den optimale Lindberg og Atkins smoothien?

Sånn rent ærnæringsmessig. Hvor mange egg (proteiner) og bær og olje.
-Sånn om man ser helt bort fra smak og behag... :snill:

Iset
14-10-04, 14:12
Ja nå er jeg spent. :D

Jeg kan jo også spørre; hva er sunnest fra et lavkarbo-synspunkt av vaniljeyoghurt/vaniljekesam og banan? Jeg MÅ ha en av delene oppi.

Anne
14-10-04, 14:17
Og hva med å strø på litt soyaflak, som jeg gjør på yoghurten?:p Det skal jeg prøve i kveld eller til frokost i morgen:)

Summer
14-10-04, 14:29
Banan har en GI på 52g og en GB på 10.
100g banan inneholder 20 g karbohydrat .
250 g banan inneholder 50 g.

Eneste Yoghurten jeg fant var: Yoghurt lett med frukt og sukker: GI 33 og GB 5
16g karbohydrat i 100g vare
og for å få 50 g karbohydrat trenger du 323g Yoghurt.

SÅ da er det jo bare å se på mengdeforhold, hvor mange gr. Banan og Yoghurt som blir spist, men uansett kommer Yoghurten bedre ut med tanke på at både GI og GB er lavere. (men så kan det jo diskuteres hva melkeprodukter gjør godt og ikke godt i kroppen også da...:snill: )

guro
14-10-04, 15:51
Tipper svaret om den optimale Smoothien ikke ligger langt fra MHM's oppskrift! ;) Men behovene han vel være individielle? Med hensyn til den enkelts proteinbehov blant annet. Og hvorvidt smoothien skal være hovedmåltid eller mellommåltid.

nalana
14-10-04, 16:13
Hva med denne?

Det er en krysning mellom min shake og min smoothie. Jeg tar en av hver nesten hver dag. Jeg har lagt dem sammen ingrediensmessig og delt på 2, da blir det slik:

1 porsjon Basic whey proteinpulver
1 egg
75 gram fløte
25 gram frosne usukrede bær
15 ml olivenolje
15 ml Udos

Og fordelingen på dette måltidet blir slik:


Average Calories
sourcegramscals%totalTotal: 637
Fat:53 474 75%
Sat:3 26 4%
Poly:2 14 2%
Mono:9 84 13%
Carbs:6 22 4%
Fiber:0 0 0%
Protein:35 139 22%
Alcohol:0 0 0%

Dette forholdet er i ganske riktig for meg i hvert fall. Tror jeg da, kom gjerne med tilbakemeldinger og kritikk.

Grunnen til at jeg ikke spiser 2 slike hver dag, er at jeg deler dem i en med mest mulig god smak og konsistens, og i en som inneholder resten, og mest bare er fornuftig;)
Da går vel det ut på det samme sånn ernæringsmessid sett går jeg ut i fra. Det er som regel bare 3 timer mellom disse 2.

Iset
14-10-04, 16:17
Banan har en GI på 52g og en GB på 10.
100g banan inneholder 20 g karbohydrat .
250 g banan inneholder 50 g.

Eneste Yoghurten jeg fant var: Yoghurt lett med frukt og sukker: GI 33 og GB 5
16g karbohydrat i 100g vare
og for å få 50 g karbohydrat trenger du 323g Yoghurt.

SÅ da er det jo bare å se på mengdeforhold, hvor mange gr. Banan og Yoghurt som blir spist, men uansett kommer Yoghurten bedre ut med tanke på at både GI og GB er lavere. (men så kan det jo diskuteres hva melkeprodukter gjør godt og ikke godt i kroppen også da...:snill: )

Tusen takk Lise. :klem:

:kremt: Jeg spiser jo endel ost, fløte og rømme da, så litt yoghurt vil ikke gjøre noen stor forskjell når det gjelde rmelkeprodukter. :p

Summer
14-10-04, 17:03
Men behovene han vel være individielle? Med hensyn til den enkelts proteinbehov blant annet. Og hvorvidt smoothien skal være hovedmåltid eller mellommåltid. Det er sant Guro :)
Jeg tenkte som hovedmåltid. Det gikk plutselig opp for meg i sted at etter jeg sluttet med proteinpulveret, så er det bare tre egg, og det blir jo bare halvparten av de 30 grammen som jeg vil ha i meg for max uttelling..;)

Så nå har jeg laget en med: 2 egg, (ca 12 g protein) 1/2 scop proteinpulver (ca 15 g protein) og 100g bær (3 g karbo + ca 1 g fra eggene) og 4 ss Udos

SÅ da får jeg i meg det jeg skal :) ....tror jeg...

Nalana: Tusen takk for at du minnet meg på proteinpulveret jeg brukte når jeg startet med smoothie :)

Iset: Bare hyggelig. :)

Zoë
14-10-04, 18:46
...tar ikke på meg å komponere den optimale smoothien - til det vet jeg for lite om optimal sammensetning av fett og proteiner og sånt.

MEN det jeg virkelig vil anbefale er 1 dl biola syrnet lettmelk i shaken.
Vet ikke nøyaktig hvor mange karbohydrater det er i den, men det er sikkert til å leve med.

Syrnede melkeprodukter er supersunt og OPTIMAL mat! :)

Min shake består av:

100 g frosne, usukrede bjørnebær
1 dl biola syrnet lettmelk
2 ss proteinpulver
1 egg ( hadde sikkert vært lurt med ett til, men det smaker kvalmt....)
1 ss cocosa

Iset; har du prøvd å erstatte banan med cantalope melon? De fleste meloner har lite karbohydrater, men smaker søtt og fyldig! :)

Zoë
14-10-04, 18:48
Å, nå kom jeg på noe lurt, Iset!

Hva med kokosmelk?!

Det er søtt og fyldig - men har lite karboser ( stemmer ikke det? ).

Iset
14-10-04, 20:10
Tusen takk Zoë :klem:
Jeg kan prøve melon iallefall, cantaloupe. :D

Anne
14-10-04, 20:17
Så nå har jeg laget en med: 2 egg, (ca 12 g protein) 1/2 scop proteinpulver (ca 15 g protein) og 100g bær (3 g karbo + ca 1 g fra eggene) og 4 ss Udos
:)*kremt*..jeg har tidligere i dag og i går fått beskjed fra høyere hold om at det er 8 PROTEINER i ett egg:cool: Dvs at 2 egg er 16 PROTEINER...(flere mattegenier her:D )

OK nå HP...rettet ser du .....kanskje

HP
14-10-04, 20:25
*kremt*..jeg har tidligere i dag og i går fått beskjed fra høyere hold om at det er 8 karber i ett egg:cool: Dvs at 2 egg er 16 karber...(flere mattegenier her:D ) hmm dette var et spennende matgeni... :snill:

Sikker på at h*n ikke mente proteiner? :geip:

Anne
14-10-04, 20:33
hmm dette var et spennende matgeni... :snill:

Sikker på at h*n ikke mente proteiner? :geip:HJÆLP...nå vil jeg ikke være med å leke i denne tråden lenger. Bare tuller med dette:lol: Klart det var proteiner...jeg er bedre med tall enn ord ser du...Mattegeni:D Sorry:p

mofe
29-10-04, 16:00
Hmm.. Noen som har funnet den optimale smoothien enda? Lise? :)

Carisma
29-10-04, 16:27
[Jeg kan jo også spørre; hva er sunnest fra et lavkarbo-synspunkt av vaniljeyoghurt/vaniljekesam og banan? Jeg MÅ ha en av delene oppi.[/QUOTE]
Hva med å rett og slett putte oppi litt naturellyoghurt i stedet? jeg syns den Biola naturellen er best.

Pleier å lage denne en smothie som egentlig heter Lassi og kommer fra midtøsten. De lager den med mynte, men jeg syns bær fungerer utmerket (liker ikke mynte..). Husker ikke mål på ingrediensene nå, det kommer jeg tilbake til, men den inneholder naturell youghurt, bær (eller frukt etter smak), bittelitt fruktose (eller annen søtning, droppes hvis man bruker søt frukt), litt sitronsaft og litt melk (bruker den fra grønn kartong). Kjøres med stavmikser til den har drikkekonsistens. Kjempegod "kveldsmat". Er sikkert genialt å tilsette litt proteinpulver i denne også, skal teste det når jeg får råd til å kjøpe proteinpulver... :D

Nille
29-10-04, 21:10
Det er minst karber i Vanilje Kesam..... trur eg....

Skal bli spennende å se din oppskrift Carisma !! :sikle:

mofe
03-11-04, 22:44
Er det okei å bruke "Biola - Syrnet lettmelk" i smoothie, sett i forhold til lavkarbo-kosthold/sunt kosthold? Den er helt "vanlig", ikke noe smak (av frukt eller andre ting)..

Jeg kjøpte meg det nemlig, for det sto at den skulle være bra for så mye rart.. :)

Summer
03-11-04, 22:50
Er det okei å bruke "Biola - Syrnet lettmelk" i smoothie, sett i forhold til lavkarbo-kosthold/sunt kosthold? Den er helt "vanlig", ikke noe smak (av frukt eller andre ting)..

Jeg kjøpte meg det nemlig, for det sto at den skulle være bra for så mye rart.. :) Ja, den kan du bruke,- den er jo godt for så mye rart...;)

mofe
03-11-04, 22:52
goodie :)

Carisma
03-11-04, 23:16
Sent, men godt... Nå har jeg endelig fått plukket fram boka oppskriften står i (Tøffe drinker av Jan Vardøen), så da skriver jeg ned inn orginalen og legger til mine endringer. Så kan dere jo teste deres egne endringer.

Basis:
5 dl naturelle youghurt eller Kefir
1 dl lettmelk
1 dl kaldt vann
3 ss hvitt sukker
2 ts sitronsaft

Alle ingrediensene skal være kalde. Pisk godt sammen med en stavmikser, blender eller for hånd. Tilsett hva du vil for å piffe oppsmaken. Bruk fantasien!
Blandt forslagene er: Mango (tyrkisk versjon), mynte (persisk versjon, kjøres hardt i blenderen og la stå litt for at smaken skal trekke ut), banan, kirsebær, jordbær, bringebær... pistasjenøtter. Til og med tyttebær skal visst smake bra.

Mine endringer:
Jeg bytter (naturligvis) ut sukkeret med ca en teskje fruktose. Også liker jeg å bruke biola naturelle yoghurt, både fordi den smaker litt mer og fordi den er bra for mye.
Også bruker jeg den grønne lettmelka (den kan sikkert byttes ut med vann også, eller sløyfes). Som smak har jeg prøvd jordbær, blåbær og bringebær så langt. et par teskjeer frosne bær holder, men jeg liker mye smak så jeg tar 3 toppede hvertfall. Min favorittsmak for tida er å blande 2 deler blåbær og en del bringebær.

Håper den inspirerer. Når jeg får råd til proteinpulver skal jeg prøve å blande i litt av det.

Huldr
03-11-04, 23:22
Sent, men godt... Nå har jeg endelig fått plukket fram boka oppskriften står i (Tøffe drinker av Jan Vardøen), så da skriver jeg ned inn orginalen og legger til mine endringer. Så kan dere jo teste deres egne endringer.

Basis:
5 dl naturelle youghurt eller Kefir
1 dl lettmelk
1 dl kaldt vann
3 ss hvitt sukker
2 ts sitronsaft

Alle ingrediensene skal være kalde. Pisk godt sammen med en stavmikser, blender eller for hånd. Tilsett hva du vil for å piffe oppsmaken. Bruk fantasien!
Blandt forslagene er: Mango (tyrkisk versjon), mynte (persisk versjon, kjøres hardt i blenderen og la stå litt for at smaken skal trekke ut), banan, kirsebær, jordbær, bringebær... pistasjenøtter. Til og med tyttebær skal visst smake bra.

Mine endringer:
Jeg bytter (naturligvis) ut sukkeret med ca en teskje fruktose. Også liker jeg å bruke biola naturelle yoghurt, både fordi den smaker litt mer og fordi den er bra for mye.
Også bruker jeg den grønne lettmelka (den kan sikkert byttes ut med vann også, eller sløyfes). Som smak har jeg prøvd jordbær, blåbær og bringebær så langt. et par teskjeer frosne bær holder, men jeg liker mye smak så jeg tar 3 toppede hvertfall. Min favorittsmak for tida er å blande 2 deler blåbær og en del bringebær.

Håper den inspirerer. Når jeg får råd til proteinpulver skal jeg prøve å blande i litt av det.




Høres godt ut! Lassi er jo en indisk yoghurtdrikk av bare yoghurt og vann (og mynte? Noe mer? :confused: ) som de bruker til måltider i India. Så da er vel denne en videreutvikling. Har faktisk alt som trengs i huset nå, så jeg skal jammen prøve!

Men du - visste du at det er sukker i Biola Naturell? Det er det faktisk!!! :eek:

Carisma
03-11-04, 23:43
Men du - visste du at det er sukker i Biola Naturell? Det er det faktisk!!! :eek:
Å?? Hmm, kanskje jeg må bruke vanlig da, og bytte ut lettmelka med biola lettmelka. For den sa de hvertfall var ok på kurset...?..:confused:

Huldr
03-11-04, 23:48
Jeg vet ikke hvor mye det er da... Men jeg har lagd tzatziki med Biola-yoghurten tidligere, og da syntes jeg den ble så søt og rar, så jeg sjekket, og det var sukker i. Men kanskje det ikke er så farlig på Lindberg. Tenker Atkins jeg... men der er jo ikke yoghurt så aktuelt likevel i de første fasene... :o

Musti
04-11-04, 00:09
Savner litt egg i den smoothien jeg ... ;)

nalana
04-11-04, 00:17
Håper den inspirerer. Når jeg får råd til proteinpulver skal jeg prøve å blande i litt av det.



Hadde bare lyst til å si noe ang dette, for jeg bruker proteinpulveret også for å få ned matbudsjettet litt, for det er dyrere å spise lavkarbomat. Kanskje ikke så mye, men jeg spiser i tillegg mere mat når jeg spiser riktig, så da merker jeg det godt på lommeboka. Når jeg bruker proteinpulver, så blir smoothien virkelig et komplett måltid, og det er et rimelig måltid.
Det kan virke litt dyrt i innkjøp, men på sikt tror jeg det lønner seg både for matbudsjettet og helsa/vekta.

Denne bruker jeg for tiden, den er både rimelig og veldig god på smak:

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6

Denne har jeg bestilt, og gleder meg til å prøve. Noe dyrere, men jeg bruker såpass mye av det at jeg må ha variasjon:

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=329&g0=97&g1=16&g2=122

Summer
04-11-04, 00:18
Savner litt egg i den smoothien jeg ... ;) Jeg også, egg eller proteinpulver...:)
Må være proteiner i vettu. :)

Marianne
04-11-04, 00:50
Koselig å se Lise her inne da! :klem:

Denne fytoøstrogensmoothiesen kan kanskje gi noen og enhver - eller de som trenger det - mer østrogen i kroppen:

50 ml soyamel (billig-utgaven av soyproteinpulver :p )
1 egg (eller fler)
1 ss sesamfrø
1 ss valnøtter
1 ss linfrø
1 banan (?)
2,5 dl melk
ingefær, kanel, nellik
evt. søtstoff

Denne er ikke kjempegod, men jeg lagde den når jeg var "liten" fordi jeg syntes det var lurt med billig soyamel istedet for dyrt soyaproteinpulver, og fordi jeg trodde jeg trengte mer østrogen. Den er helt ok med krydderet i, og det kan jo byttes ut med kakao og vaniljesmak. I hvert fall er det en ide og en variant, da jeg ikke har sett smoothieser med soyamel her inne.

Ha en (snart) god natt!
marianne

Carisma
04-11-04, 09:51
Hadde bare lyst til å si noe ang dette, for jeg bruker proteinpulveret også for å få ned matbudsjettet litt, for det er dyrere å spise lavkarbomat. Kanskje ikke så mye, men jeg spiser i tillegg mere mat når jeg spiser riktig, så da merker jeg det godt på lommeboka.
Ja, det merkes veldig godt! kan ikke bare leve på spaghetti og knekkebrød til neste lønning lenger liskom.. :D
Jeg har en tendens til å bli litt ensformig i spisinga mi på slutten av hver lønning.. finner noe som er relativt billig og holder meg til det liksom.. særlig når det gjelder frokost og mellommåltid. Er liksom ikke inspirert til å variere. Tror jeg må få det inn i Planen min.

Jeg ser at mange snakker om egg i smoothiene. Men smaker den ikke rått egg da? Jeg har helt angst for rått egg!.... Syns det både lukter og smaker forferdelig. Vil helst ha de ikke hardkokte, men steinhardkokte... :D

nalana
04-11-04, 10:13
Jeg ser at mange snakker om egg i smoothiene. Men smaker den ikke rått egg da? Jeg har helt angst for rått egg!.... Syns det både lukter og smaker forferdelig. Vil helst ha de ikke hardkokte, men steinhardkokte... :D

Neida, det går så fint at. Det hender til og med at jeg bare rister litt i en shaker, men merker ikke at det er rått egg i. Hvis du bruker blender eller mixer, så blir det enda bedre. Du lager liksom eggedosis først, enten med priteinpulveret, eller evnt fructose. Så tar du oppi resten av det du skal bruke, og konsistensen er mye bedre med egg i:D

Carisma
04-11-04, 10:58
Neida, det går så fint at. Det hender til og med at jeg bare rister litt i en shaker, men merker ikke at det er rått egg i. Hvis du bruker blender eller mixer, så blir det enda bedre. Du lager liksom eggedosis først, enten med priteinpulveret, eller evnt fructose. Så tar du oppi resten av det du skal bruke, og konsistensen er mye bedre med egg i:D
Men det er jo likevel rått egg..... Eggedosis klarer jeg ikke, fordi jeg VET at det er rått egg. Ja, jeg er sær på det området. :rolleyes:

nalana
04-11-04, 11:47
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_16.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZCxdm231XXNO) http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_20.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZCxdm231XXNO)
Da er det nok ikke så greit, du får kjøpe eggeprotein da http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_2_15.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZCxdm231XXNO)

mofe
04-11-04, 11:54
Så bra at det er action på denne tråden! :)

Jeg lurte på dette med proteinpulver.. Jeg bruker 2 egg i smoothiesene mine (1 egg hvis jeg akkurat har spist, eller snart skal spise) - jeg trenger vel ikke å ha proteinpulver oppi da?

Det er enten/eller, sant?

ElinGH
08-11-04, 22:26
vil tro det er godt med tyrkisk yoghurt i den lassien også! Den er også godt for mye, og har en helt fantastisk smak! Vet ikke hvor lett det er å få tak i, jeg kjøper den hos den tyrkiske kjøpmannen på hjørne. Kan også nevne at den er produsert i norge med norske råvarer!

E.

Summer
08-11-04, 23:58
Så bra at det er action på denne tråden! :)

Jeg lurte på dette med proteinpulver.. Jeg bruker 2 egg i smoothiesene mine (1 egg hvis jeg akkurat har spist, eller snart skal spise) - jeg trenger vel ikke å ha proteinpulver oppi da?

Det er enten/eller, sant?
Det må ikke være enten eller...
Om det er et hovedmåltid, så kan det jo være lurt med proteinpulver om du bare har to egg i... Men du kan også ha tre egg da det er ca 24 g protein der om du har store egg... (Skal vel optiamlt ha 30g protein i måltidet og to store egg blir 16 g,- så da har jeg en halv scop med proteinpulver i også... men da er det lurt å drikke godt i tillegg...- bare spør Musti....:snill: ))

Musti
09-11-04, 00:44
bare spør Musti....:snill:

Joda, skriver under på den jeg ... og det er ikke så reint lite vann du bør drikke heller :rolleyes:

Marianne
09-11-04, 10:11
Lagde en i går av:


Soyamelk 1,5 dl
3 egg
2 ss kokosmelk (egentlig bare det tykke øverst i boksen)
1 ss peanøttsmør u.sukker
vaniljeessens
1/2 liten banan
litt kakao
litt søtstoff

Litt flytende, men kombinasjonen kokos, peanøtter, sjokolade (kakao) og vanilje er jo herlig! Sånn til inspirasjon for andre, kan dere jo ta oppi disse smakene men drøye bananen, ikke sant!

mofe
15-12-04, 03:23
jeg pleier å bruke melk i smoothiene mine jeg, men det er kanskje bedre å bruke soyamelk? noen som vet? :)

og må man på helsekosten og kjøpe? dyr? :confused: :)

guro
15-12-04, 11:26
Jeg vet det er noen som er skeptiske til fettet i soyamelkeprodukter. Kanskje ikke så kaldpresset og transfettfritt som en skulle ønske ....

Summer
16-12-04, 11:14
Jeg vet det er noen som er skeptiske til fettet i soyamelkeprodukter. Kanskje ikke så kaldpresset og transfettfritt som en skulle ønske ....Den har hvertfall mye omega 6 som vi bør unngå, så jeg ville ikke brukt det som en del av mitt daglige kosthold i alle fall :)

mofe
20-12-04, 01:55
Hvordan er melon sånn karbomessig sett? Og noen som har en smoothieoppskrift med melon? Tenker mest på honningmelon.. mamma elsker den, og jeg tenkte å lære henne å lage smooothies nå i julen

mofe
01-01-05, 05:13
Jeg er frekk som få, og poster denne som marianne har skrevet i en annen tråd :p:o


Blåbær-smoothie med proteinpulver
1 kopp yoghurt naturell
1 kopp blåbær (hadde ikke, brukte bjørnebær)
Proteinpulver tilsvarende mengde inneholdende 14 gram protein
2 ts eplefiber eller psylliumfrø (husk)
1 ts vaniljeessens (i bakehylla i butikken)
1/4 ts Stevia (Jeg brukte fruktose)
12 mandler rå eller lett ristet (jeg brukte ristet - veldig godt!)
Fra The Soy Zone av Barry Sears.

mofe
04-01-05, 01:07
Nå har jeg prøvd å knuse valnøtter med stavmixeren, og det går lett som en plett! Hadde oppi litt melk, så det ble en slags smørje.. Poster senere hvordan det går, tenkte å lage men smoothie av det, med jordbær bl.a.

mofe
04-01-05, 01:50
Nå har jeg prøvd å knuse valnøtter med stavmixeren, og det går lett som en plett! Hadde oppi litt melk, så det ble en slags smørje.. Poster senere hvordan det går, tenkte å lage men smoothie av det, med jordbær bl.a.
Smaker helt greit.. litt sydhavsfølelse..

Brukte rundt 20 gram valnøtter, 150 g jorbær, 3 små egg, 1 dl melk, 3-4 ss rapsolje og litt flytende natreen.

luringen
21-01-05, 12:40
tvillinggutta mine elsker mammas "smutti"...hehe (men de vil helst ha masse frukt i da)
Jeg laget en superenkel en nå, som ikke var så værst..

2 egg
1/2 teskje fruktose
lages til eggedosis før du har oppi:
1 ss rapsolje
1 youplait
litt frosne bær eller en bit melon (ikke vannmelon)
4 isbiter
8 mandler

Blir litt tjukk, men jeg spisern med skje...


Skal se å få kjøpt med noe bra olje nu...hva anbefales da? Udo's eller cocosa??
Er soyaflak det samme som proteinpulver??

Tiril77
21-01-05, 12:53
tvillinggutta mine elsker mammas "smutti"...hehe (men de vil helst ha masse frukt i da)
Jeg laget en superenkel en nå, som ikke var så værst..

2 egg
1/2 teskje fruktose
lages til eggedosis før du har oppi:
1 sans lettyoughurt med eple og kanel
4 isbiter
8 mandler


Brum-brum, drikkes:p
Skal se å få kjøpt med noe bra olje nu...hva anbefales da? Udo's eller cocosa??
Er soyaflak det samme som proteinpulver??
ÅH!! Luringen.. tar du med deg blenderen og kommer hit en tur eller?? Jeg spiser både cocosa OG udo's jeg da... Litt sånn Ole brum.. Ja takk... begge deler! hehe

Tiril77
21-01-05, 13:24
Lagde meg smoothie akkurat nå.. brukte

3 egg
1 dl fettredusert kokosmelk ( 1 gr karbo pr 100 sto det)
liten skvett melk
3 ss kesam vanilje
litt fruktose
en neve mandler/valnøtter


MMMMMM.. NAM NAM.. Turte ikke spise så mye av det.. For jeg er usikker på hva dere mener om sammensetningen.. og spiser dere smooties som mellommåltid eller som erstatning for et måltid. feks.kvelds??

luringen
24-01-05, 22:13
En god en i dag og...

-Cultura naturell

-isbiter

-1 bit honningmelon

en halv teskje vaniljeessens

-2 egg

litt fruktose til eggedosis.

5-6 mandler
Ha i resten.

Namme

Summer
25-01-05, 00:52
Lagde meg smoothie akkurat nå.. brukte

3 egg
1 dl fettredusert kokosmelk ( 1 gr karbo pr 100 sto det)
liten skvett melk
3 ss kesam vanilje
litt fruktose
en neve mandler/valnøtter


MMMMMM.. NAM NAM.. Turte ikke spise så mye av det.. For jeg er usikker på hva dere mener om sammensetningen.. og spiser dere smooties som mellommåltid eller som erstatning for et måltid. feks.kvelds?? Jeg synes den så grei ut jeg. :) Du får jo i deg fett med nøttene etterpå, men dersom du klarer det, så kan det kansje være greit med en ss olje oppi. :)
Den så veldig god ut! :ja:

PS kansje det er litt mye med 3 ss kesam vanilje siden det er sukker i den, 1 liten ss har jeg hørt de andre som bruker den har tatt i... :)

Nille
25-01-05, 16:47
PS kansje det er litt mye med 3 ss kesam vanilje siden det er sukker i den, 1 liten ss har jeg hørt de andre som bruker den har tatt i... :)
:ja: Min smoothie med 100 gram frosne bringebær, 1 ss kesam, 1 ss avocado olje og 2 egg kommer oppi 11 karber ...........

mofe
25-01-05, 16:52
:ja: Min smoothie med 100 gram frosne bringebær, 1 ss kesam, 1 ss avocado olje og 2 egg kommer oppi 11 karber ...........
Ja.. så når man bruker melke-ting oppi, og følger lavkarbo.. så ergo lurt å bruke bær med minst mulig karber..

*note to self*

:)

Albertine
16-04-05, 10:40
Prøver iherdig å finne en smoothie som jeg kan like, og håper at noen kan se på denne og si om den er OK. Har tenkt å ta den etter trening i dag:

1 egg
1 scoop proteinpulver (25 ml, ca 20 gram protein)
50 gram frosne bringebær
1 ss vaniljekesam
1 ss olivenolje
evt. en bit banan
en neve mandler

Jeg er en smoothiejomfru, og skal ut på min første kjøretur...spennende!

Roy82
16-04-05, 10:54
ca 1 dl frossen bær
3-4 egg
4-5 ss olje
litt natreen
litt naturell youghurt(ca 5kh) eller vanlije (15kh)

Kan også ha i fløte, nøtter evt også kostilskuddet man tar.

Mett hele dagen :)

Albertine
16-04-05, 14:28
Prøver iherdig å finne en smoothie som jeg kan like, og håper at noen kan se på denne og si om den er OK. Har tenkt å ta den etter trening i dag:

1 egg
1 scoop proteinpulver (25 ml, ca 20 gram protein)
50 gram frosne bringebær
1 ss vaniljekesam
1 ss olivenolje
evt. en bit banan
en neve mandler

Jeg er en smoothiejomfru, og skal ut på min første kjøretur...spennende!
Prøvde denne, med unntak av bananen, og den smakte aldeles grusomt. Tror det var olivenoljen som gjorde den så usmakelig for meg. Prøver igjen en annen dag, med en annen variant. Skal se om jeg finner Udo's choise. Vaniljekesam derimot, var en himmelsk opplevelse.

Summer
16-04-05, 14:32
Kansje du kan ha noe søtstoff i? :)'

Albertine
16-04-05, 14:33
Neida, den var søt nok i massevis, det var smaken av oljen som var så grusom. Proteinpulveret smakte ikke akkurat Stratos det heller, men det klarer jeg nok å venne meg til.

mofe
16-04-05, 14:36
lurt å få seg en olje som ikke har smak, ja!

Smoothie med nøtter.. det har jeg ikke prøvd! Blir den ikke innmari grøtete?

Summer
16-04-05, 14:43
ca 1 dl frossen bær
3-4 egg
4-5 ss olje
litt natreen
litt naturell youghurt(ca 5kh) eller vanlije (15kh)

Kan også ha i fløte, nøtter evt også kostilskuddet man tar.

Mett hele dagen :) Blir du virkelig mett hele dagen? Eller mener du at du ikke får sug?
Jeg blir rimelig godt mett fra ca kl 9 når jeg spiser den til ca 13 tiden..:) (jeg har ikke youghurt i, men 3-4 egg og 4-5 ss olje og 120 g bær (omtrent en dl.:))

Summer
16-04-05, 14:45
Øh... Albertine.... bruker du proteinpulver MED smak? :confused:

Mofe: jeg hadde walnøtter (ja, jeg fastholder på dobbelt v jeg:cool:) i, og det ble en bitter ikke særlig god bismak. - Min smak,- men smaken er som baken osv...;)

Albertine
16-04-05, 16:03
Øh... Albertine.... bruker du proteinpulver MED smak? :confused: Kjøpte på apoteket. Sikkert ikke verdens beste, men jeg har nå en gang kjøpt det og har ikke lyst til å bare kaste det. Sjokoladesmak.

Summer
16-04-05, 16:08
Kjøpte på apoteket. Sikkert ikke verdens beste, men jeg har nå en gang kjøpt det og har ikke lyst til å bare kaste det. Sjokoladesmak.

*knegg*

Garantert ikke det beste kjøpet du har gjort nei..:D

*ler godt* det var nok ikke oljen du reagerte på nei,- for DET der høres bare *grøss* ut...:)

Dersom du skal ha shake me smak: velg noe noen andr eher inne er fornøyd med.
Dersom du skal lage smoothie: Lag uten proteinpulver, med bare egg (=sorbet;))
Dersom du skal ha pulver til å ha i mat: Prøv det smakløse soyaproteinpulveret Torkil selger på siden sin..;)

Albertine
16-04-05, 16:14
Men jeg liker ikke olivenolje, så jeg vet at den smaken bør jeg holde meg unna.

Summer
16-04-05, 16:15
Hvilket merke bruker du da?
Jeg har funnet en som er skikkelig mild og god på smak.. Mens andre bare er vemmelige.

Albertine
16-04-05, 16:18
Du kan jo tenke deg hvilket fantastisk utvalg vi har her oppe..... Må bare kjøpe det som er tilgjengelig, både når det gjelder pulver og oljer og andre ting. Når jeg blir stor og flytter tilbake til urbane strøk skal jeg kjøpe olje som er presset av tretten jomfruer og som dufter rosenblad.

Skorpia
16-04-05, 16:22
Men jeg liker ikke olivenolje, så jeg vet at den smaken bør jeg holde meg unna.

Prøv rapsolje istedet. Mange mener den har mer riktig næringstoffer enn olivenolje

Muskat
16-04-05, 16:26
Jeg skjønner at smoothie er en kunst jeg ikke har klart å utforske. Mitt forsøk for tiden er basert på proteinpulveret jeg kjøpte inn for en stund siden, og brukte til baking (ikke mitt mest geniale prosjekt). Det har litt banansmak, men det synes jeg ikke gjør noe når jeg blander det med frukt eller bær.

3 dl melk
3 ss soyaproteinpulver m banansmak
en dæsj naturall youghurt
en generøs håndfull frosne bringebær
mix med stavmixer eller i hurtigmixer/blender

Hittil har jeg brukt den som redning for alle de sultne menneskene som holder på å drepe hverandre rett før middag. Det virker beroligende på samtlige - et glass av denne, og det er mulig å lage mat på en vennlig og sivilisert måte. Timen etter at alle er hjemme fra jobb og skole, og før maten er på bordet kan lett bli litt - amper.

Muskat

Nille
16-04-05, 22:34
Men jeg liker ikke olivenolje, så jeg vet at den smaken bør jeg holde meg unna.

kan anbefale MCT-olje. Den er smak og luktfri og er i basis den viktigste/den akrive ingrediensen i kokosolje, skilt ut. Problemet er at den må bestilles på apoteket, den er ikke lagervare. Du har den i løpet av et par dager. Den brukes bl.a i dietten til barn med epilepsi (fett og lavkarbo diett som gjør at anfallene blir færre og svakere) på grunn av at den er sunn, smak- og luktfri.... se her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810&highlight=MCT+olje

Aline
17-04-05, 00:59
Mofe, hva med denne til frokost???


2 egg 1 net carb 11 protein
2 ss olivenolje 0 net carb 0 protein
2 ts kanel 1 net carb 0 protein
60 g tine yoghurt 3 net carb 2 protein
100g bringebær 3,2 net carb 1 protein (endret ;))
14 halve valnøtter 2 net carb 4 protein
1/2 porsj prot pulver 2 net carb 23 protein

41 gram proteiner, litt mye...

bytt ut pulveret med et egg til, og 40 gram cottage cheese, så blir det 29 gram protein.
legg til en ss peanøttsmør, og du får 36 gram protein.

kcal pluss minus 1000
mellom 60 og 70 % fett på alle ;)

testes på tirsdag :ja:

mofe
17-04-05, 01:02
hm.. litt mye karber på bringebærene dine, Aline? De har 3,2... :)

Og kanel oppi smoothie blir litt voldsomt for meg.. Og nøttene.. de tror jeg at jeg sløyfer, heller ha oppi mere olje?

*fundere*

mofe
17-04-05, 01:03
Og PEANØTTSMØR i smoothie? Fysj! :eek:

Aline
17-04-05, 01:05
nøtter og peanøttsmør er skikkelig jammy, blir ikke mye smak, men et lite hint ;)
og kanel er jo himmelsk i smoothies :ja:

magdalena
17-04-05, 13:56
men da er det lurt å drikke godt i tillegg...- bare spør Musti....:snill: ))

Hvorfor drikke mye hvis en bruker proteinpulver?:forvirret

Summer
17-04-05, 14:20
Hvorfor drikke mye hvis en bruker proteinpulver?:forvirret Fordi ddt blir veeldig kompakt i magen;) Skal tynnes ut med drikke..Hvis ikke kan du bli forstoppet.

Albertine
17-04-05, 15:32
kan anbefale MCT-olje. Den er smak og luktfri og er i basis den viktigste/den akrive ingrediensen i kokosolje, skilt ut. Problemet er at den må bestilles på apoteket, den er ikke lagervare. Du har den i løpet av et par dager. Den brukes bl.a i dietten til barn med epilepsi (fett og lavkarbo diett som gjør at anfallene blir færre og svakere) på grunn av at den er sunn, smak- og luktfri.... se her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810&highlight=MCT+olje Skal se om jeg får bestilt den på medisinutsalget her oppe. Skal også bestille et bedre proteinpulver, problemet er bare å finne ut hvilket....