View Full Version : La oss forberede oss til julen!


Zoë
14-10-04, 18:59
Jeg går alltid - og jeg mener ALLTID - opp i jula....

Det hadde jeg tenkt å unngå i år, for den følelsen av å ha ødelagt mange ukers innsat er ikke god :( .

Så la oss slå våre kloke hoder sammen og komponere lav-karbo alternativer til julegodteri og kaker.

Hva med marsipan? Går det ann å lage det uten melis?
Kokostopper - gjør de seg med søtstoff?
Julekaker basert på mandler og søtstoff - anyone?
Konfekt - kan en lage konfekt av 85% sjokolade, fløte og søtstoff? og nøtter? annet?

Godt lavkarbobrød til julefrokoster?

Skal legge mitt eget hode i bløt - og håper på mange kreative, velsmakende forslag til lavkarbo julegodt! :)

Summer
14-10-04, 19:06
Kjempegod ide! :)


Kokosboller:

4 eggehviter
smak til med mengde søtstoff
4 plater gelatin
1.5 pakker 70% mørk sjokolade
1 stor ss cocosa extra virgin
ca. 25 stk runde, helst usøtetede kjeks hvis ønskelig (jeg laget uten)
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann vann 10 minutter. Stivpisk eggehvitene, pisk inn søtstoff. Ta opp gelatinen, klem ut vannet, og smelt gelatinen i vannbad. La gelatinen avkjøle seg litt. Helles i en tynn stråle i eggehviten under pisking. La skummet stå i 5-10 minutter. Sett kjeksene på en plate/et brett, og ha ca. 1 ss skum på hver. smelt sjokoladen i vannbad (pass på å ikke få vanndamp i sjokoladen, da blir den grynete) og la den avkjøle seg litt. Smøres forsiktig med kniv på skummet. (eller helles over - min var ganske flytende...) Settes kaldt.

...og nyyytes :D

Summer
14-10-04, 19:12
Hjemmelaget is:

Pisk 3 eggeplommer, og tilsett søtstoff etter smak, etter pisking.
Pisk 1/3 liter fløte, og vend dette sammen.
Ha i hakket sjokkolade eller nøtter

Røres under infrysning (ca. hver 1/2 time)
Smaker best sånn litt før helt frossen, når den har softis konsistens...:D

Ca 4 timer før den er frossen.

(For melkealergikere: bytt ut fløten med soyafløte:) )

Summer
14-10-04, 19:16
Julekonfekt:

Mørk sjokolade 86 % kakao
1 stor ss cocosa
ca 4 små (kan sikkert ha mer også) skjeer stevia (sånn liten som er oppi) Og en liten dråpe peppermynteolje.

(sjokoladen smeltes i vannbad og tilsettes det andre etterpå )

Nam, nam, nam :)

Summer
14-10-04, 19:19
Ellers er det mye annet vi kan spise:

Pisket krem med stevia og eventuelt kakao i.

Vi kan kose oss med nøtter. Macadamianøtter, paranøtter, valnøtter, og litt peanøtter. Rå nøtter(dette er kjempelurt å ta med seg når en skal i besøk om en ikke vil falle for fristelsen å spise annet knask..)

Pisket krem med bær til.

Sjokoladepudding og gele fra Heistad tror jeg det heter... sånn nesten helt uten kalorier... og krem til...

Pannekaker; pisk egg og ha i soyamel til det blir sånn passe å stek det... Kan ha stevia i det også... Med krem til selfølgelig... (eller bacon til middag..)

Zoë
14-10-04, 19:40
Flott!!

Kokosboller har jeg ikke tenkt på at jeg kan lage selv!

Kanskje noen har oppskrifter på julekaker også?

guro
15-10-04, 12:41
God ide. Jeg samler også juleoppskrifter. Godt å være forberedt.

Jeg har lagt ut gløgg og kokosmakroner (m fruktose) tidligere. Og har fler jeg tenkte å legg ut etterhvert. Skal jeg gjøre det med en gang kaskje ? Legger det under oppskrifter jeg for det synes jeg er ryddigst!

Zoë
15-10-04, 13:10
Ja, jeg burde vel lagt ut denne tråden under oppskrifter, ja...

Flott at du har mange juleoppskrifter!

Jeg har tenkt å være godt rustet med lavkarbogodt - for jeg VET at jeg ikke kommer meg gjennon julen uten julegodt! ;)

guro
15-10-04, 14:39
LETTLAGET OG TRIVELIG FRUKTKAKE

5 dl mel
4 egg
2 dl tørket frukt
1 ts salt
1 dl farin
4 ms (måleskjeer) sitronsaftnøtter
2 l Whisky


Ta frem en mellomstor bolle
Smak på whiskyen for å forsikre deg om at den er god. Hell den gjerne i et desilitermål og drikk.
Repeteres.
Sett på elvispen.
Sjekk igjen whiskyen, om kvaliteten holder.
Bland 1 dl smør i bollen, legg til 1 måleskje sukker og visp dette sammen.
Sjekk om whiskyen står seg ved å helle innpå enda et desilitermål.
Schteng av elvispen.
Knekk to høner og schleng disse i bollen, sammen med all den tøjkede fjukten.
Schett på elvispen igjen.
Hvis den tøjkede fjukten setter seg fast i bollen, grav den ut.
Smak deretter på whiskyen for å være sikker på at den fremdeles ikke har blitt schemt.
Etterpå schal du schile 2 ss schalt, eller noe schånt...
Det er forrestenikke schå nøye.
Schekk whiskyen… hikk.
Schil sitronsaften, legg til en matsche. Og så litt schukker, eller hva faen du måtte ha for hånden.
Schmør ovnen.
Vri kakeformen på 220 grader, ikke glem å schteng av elvispen.
Schleng bollen ut av vinduet, og ssschekk så whiskyen igjen.
Gå og legg deg. Hvem faen liker fruktkake, uanschett?

nalana
15-10-04, 14:55
LETTLAGET OG TRIVELIG FRUKTKAKE

5 dl mel
4 egg
2 dl tørket frukt
1 ts salt
1 dl farin
4 ms (måleskjeer) sitronsaftnøtter
2 l Whisky

Som du skremte meg Guro, 5 dl hvetemel:eek:

Skjønte etter hvert at dette var en humor-kake, og den er virkelig god:D

ryli
15-10-04, 15:05
LETTLAGET OG TRIVELIG FRUKTKAKE

5 dl mel
4 egg
2 dl tørket frukt
1 ts salt
1 dl farin
4 ms (måleskjeer) sitronsaftnøtter
2 l Whisky
Jeg falt ut allerede da jeg gikk i skapet for å hente sitronsaftnøtter. Skal løpe i butikken og kjøpe ny forsyning nå, for denne så scccchikkelig god ut. :p

Karin
15-10-04, 15:08
Dette er den beste jeg har sett på lenge! Jeg lo så jeg gråt, her jeg sitter mo alene i huset! Gleder meg til å vise den til resten av familien når de kommer hjem!:D

Karin
16-10-04, 03:34
Har vist den til mannen min nå - han brølte av latter!!! Og jeg har sendt den videre til noen gode venninner på jobben. Den var bare super!:D

Nille
16-10-04, 16:25
Åhjelpe meg .... nå lo jeg sånn at det nesten gikk gæli her altså !!:D

Hysterisk morsomt ! http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage12/1.gif

Iset
16-10-04, 18:56
HAHAHA den var utrolig bra!!!

Kanel
17-10-04, 00:14
Morsomt..men måtte lese oppskrifta flere ganger før jeg skjønte hvor landet lå hen..

magdalena
17-10-04, 00:14
Virkelig bra!Lo så tårene begynte å trille...:D

Marianne
17-10-04, 12:41
Fedons havrenøtter er bra småkaker til jul. Putt dem i ett norges-glass og knyt en sløyfe rundt glasset. Fin julepynt på kjøkkenet eller en fin vertinnegave. Godt for barna å knaske på eller for oss som en småkake sammen med en kaffekopp etter middagen.

Havrenøtter
(50-60 stk)

125 g smør
125 g fruktose
1 egg
125 g grov sammalt hvete
250 g havregryn
1 ts bakepulver
1 ts kanel
4 ss skummet melk
Evt. valnøttbiter

Sett ovnen på 200 grader.

Rør smør og fruktsukker lyst og porøst. Tilsett egget. Bland sammen alt det tørre og ha det sammen med det andre i bakebollen. Tilsett melk, litt om gangen - under omrøring.
Lag runde små kuler av deigen. Trykk dem flate eller sett dem som kuler på et bakepapirkledd stekebrett. Trykk en liten valnøttbit i kulene.

Stekes ved 200 grader på midterste rille i ca. 12 min. Avkjøl på rist.

Marianne
17-10-04, 12:52
Fedons konfektkake
(denne konfektkaken kan man lage til jul dersom man ikke har whiskey i huset:D )

1 pk. Dr. Lindbergs sjokoladekake-miks
1 dl appelsinjuice
1 dl kesam 8 %
1 dl rapsolje
2 ss hakkede mandler
2 ss hakket 70 % sjokolade (eller 85-90 %)
2 ss tørkede hakkede aprikoser

Sett ovnen på 170 grader.

1. Lag kaken etter fremgangsmåten på pakken, men bytt vann med appelsinjuice og kesam. Tilsett mandler, sjokolade og aprikos. Ha i en springform på ca. 22 cm i diameter og stek på midterste rille ved 170 grader i ca. 40 min. Avkjøles på rist.

2. Lag glasuren i pakken og pynt med mandler og aprikosbiter på toppen.

guro
18-10-04, 15:46
Jeg har det slik at jeg ikke kan eksperimentere for mye med 'litt' mat oppskrifter - for noen må jo spise resultatene av eksperimentene. Det bør helst ikke være meg. Men det er endel julete ting jeg mener det burde gå ann å lage. Tenk om noen av dere hadde utprøvde lav-gi-karbo varianter av følgende ..

Havreflarn/Mandelflarn
Peanøttkjeks
Nøttetopper
Valnøttmarengs/Mandelmarengs
Mandelkjeks (Fedon har en oppskrift som jeg ikke har prøvd)
Kransekake

Tyttebær-krydderkake
Frukt/krydder formkake

.. det hadde vært kjekt gitt!

Marianne
19-10-04, 15:34
Jeg har det slik at jeg ikke kan eksperimentere for mye med 'litt' mat oppskrifter - for noen må jo spise resultatene av eksperimentene. Det bør helst ikke være meg. Men det er endel julete ting jeg mener det burde gå ann å lage. Tenk om noen av dere hadde utprøvde lav-gi-karbo varianter av følgende ..

Havreflarn/Mandelflarn
Peanøttkjeks
Nøttetopper
Valnøttmarengs/Mandelmarengs
Mandelkjeks (Fedon har en oppskrift som jeg ikke har prøvd)
Kransekake

Tyttebær-krydderkake
Frukt/krydder formkake

.. det hadde vært kjekt gitt!
Guro, jeg har laget Fedons mandelkjeks - og de er nyydelige! Virkelig gode!

Jeg har også en oppskrift på peanøttkjeks fra Fedon (den mannen fortjener en klem, du) og den går så her:

PEANØTTKJEKS

1 dl sammalt spelt, fin
1 dl soyamel
1/2 dl malte peanøtter
1 ss fruktose
4 ss meierismør
1/2 ss vann

Pensles og drysses med:
1 sammenvispet egg
6 ss grovhakkede peanøtter

Stekes ved 180 grader i ca. 10 min. på midterste rille.

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Smuldre inn meierismør og tilsett vann. Arbeid deigen glatt og fin og sett den kaldt i ca. 30 min.
Deigen trilles til en pølse og deles i 1/2 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapirkledd stekebrett, pensle dem og dryss hakkede peanøtter over. Stekes som anvist og avkjøles på rist.

Får du ikke tak i ferske, usaltede peanøtter, går det fint å skylle vanlige peanøtter. Husk bare å tørke dem godt før du maler dem.

Mmmarianne

Marianne
19-10-04, 15:43
Kransekake/Mandelstenger med sjokolade (også Fedons)

Denne oppskriften har jeg hullet og satt i permen min, og hullet kom akkurat der som mengden spelt har stått. Det er jo tragisk - noen som har Allers 28/2003? Ellers kan jeg lage disse stengene til jul og prøve meg fram med mengde spelt. Det er kanskje ikke krise når man lager stenger, men skal man lage en hel kransekake, bør mengden være riktig.

250 g mandler
250 g fruktose
Her står det enten 1/2 eller 1-2 ss sammalt spelt :rolleyes:
ca. 1/2 dl eggehvite

Pynt:
100 g smeltet mørk kokesjokolade 70 % (eller mer)

Stekes ved 200 grader i ca. 12 min. på midterste rille

1.Skåld halvparten av mandlene, og mal dem en gang. Kjør fruktose til melis i food processor. Mal mandlene en gang til, denne gang sammen med fruktose. Bland inn mel og upisket eggehvite, og rør det hele godt sammen til en sammenhengende deig.
2.Varm deigen veldig forsiktig i en kjele og rør hele tiden. Dette er lurt å gjøre fordi kakene blir litt seigere. Avkjøl deigen.
3. Trill ut fingertykke pølser og skjær dem i biter på ca. 10 cm. Må du ha litt mel på bordet, bruk speltmel.
Stekes som angitt og avkjøles.
4. Dypp endene i smeltet kokesjokolade, legg på rist og la sjokoladen stivne.

Stor kransekake:
Mandelmassen kan også brukes til kransekake.
Doble i så fall oppskriften. Stek alltid en prøvekake. Hever deigen seg for mye, tilsett mer mandler og fruktose. Hever den seg for lite, tilsett mer eggehvite.

guro
19-10-04, 17:48
Tusen takk, Marianne! Du er en engel!

Marianne
19-10-04, 18:18
Ellens brownies (fedons' egentlig)

50 g mørk kokesjokolade (over 70 % kakao)
60 g meierismør
50 g kesam 8 %
2 egg
2 dl fruktose
1/2 dl sammalt spelt
1/2 dl soyamel
1/2 dl finmalte mandler
1 ts bakepulver
1 1/2 ts salt
1 1/2 dl grovhakkede nøtter

Stekes ved 160 grader, ca. 20 minutter, godt smurt form på 30x40cm, nederste rille.

1. Smelt sjokolade og smør sammen. La den avkjøles litt.
2. Ha sjokoladeblandingen i en bakebolle og rør inn kesam, sammenvispede egg og de tørre ingrediensene.
3. Helles i en godt smurt eller bakepapirkledd form og stek som angitt. Avkjøles på rist.
Kakene smaker deilig sammen med friske bær. Lag gjerne dobbelt porsjon og putt i fryseren, tiner raskt!

Marianne
21-10-04, 17:29
Tenk om noen av dere hadde utprøvde lav-gi-karbo varianter av følgende ..

Havreflarn/Mandelflarn
Peanøttkjeks
Nøttetopper
Valnøttmarengs/Mandelmarengs
Mandelkjeks (Fedon har en oppskrift som jeg ikke har prøvd)
Kransekake

Tyttebær-krydderkake
Frukt/krydder formkake

.. det hadde vært kjekt gitt!
Dette blir jo både havreflarn og mandelflarn, Guro:

SPRØ TARTELETTER MED KARDEMOMMEKREM
ca. 8 personer)

TARTELETTER:

3 dl mandler
1 dl havregryn
2 ss fruktose
3 ss romtemperert smør

FYLL OG TOPPING:

1 beger kesam
2 ss fruktose
1/2 ts vaniljesukker
1/4 ts kardemomme
1 kurv friske norske jordbær (vanskelig på denne tiden av året. Frosne, rørte bær?)

Mal mandlene, men ikke for fint. Bland dem med havregryn og fruktose. Rør inn smøret til det blir en jevn masse, og bland med de andre ingrediensene. Klem massen ut i godt smurte former og stek tartelettene i ovnen ved 175 grader i 10-10 minutter, til deigen er stivnet og tartelettene har fått en gyllen farge. Kakene blir veldig sprø og må behandles forsiktig.
Bland kesam, fruktose, vaniljesukker og kardemomme. Legg en skje krem i hver tartelett. Del jordbærene i to, ta med det grønne og legg jordbær rundt midten av hver tartelett.

Hva med en skje Heistad syltetøy eller bær fra fryseren rørt med litt søtstoff i stedet for jordbærene.

Fra Fedon-permen: (tenkte det var viktig å nevne at det er Fedon sin oppskrift fordi dere da stoler på at det er riktig mat).;)

guro
21-10-04, 21:57
Så spennende det så ut. Hva er det for Fedon perm du har?

KK Julespesial har endel konfektoppskrifter som ser brukbare ut. Kommer tilbake til dem senere jeg.

Zoë
22-10-04, 00:13
Tenkte på akkurat det samme som deg, Guro!

Ble både glad og overrasket da flere av konfektoppskriftene var naturlig lavkarbo!

Marianne
22-10-04, 11:57
Guro - jeg har svart på spørsmålet om Fedon-permen min, men nå kan jeg ikke se det her inne:confused:

Jeg startet allerede når jeg var ungdom og bodde hjemme å samle oppskrifter (og interiør og helse og hage og annet) i permer. Begynte med en del vegetarmat den gangen.
De siste årene er jeg mer selektiv og samler mest sunn mat, men også noen kaker og desserter som jeg drømmer om å gjøre om til lavkarbo en gang...

Fedon-permen min inneholder utklipp fra de siste to-tre årene fra alle steder jeg har kunnet komme over oppskrifter og innlegg av Lindberg. Det har vært i Allers en periode og nå i det siste har det vært ukentlige (tror jeg) innlegg i Hjemmet. Har faktisk ganske mye nå.

I tillegg har jeg en annen perm med utklipp av annen helsemat, f.eks. andre dietter, syre- base-balansen, måltidsplanlegging osv.
(Ja, i tillegg til helsepermene og de generelle oppskriftspermene da :D ). Rart jeg ikke har tid til å lage ordentlig mat :rolleyes: med alt dette perm-styret.

Skal legge inn alle oppskriftene fra Fedon-permen, jeg Guro. Er i gang - har tatt kakeoppskriftene først, da jeg synes det ser ut som om disse er mest lest :p .

Og Guro og Zoë - jeg må le når jeg ser at noen er like julegale som meg. Jeg begynner å kjøpe disse julebladene så tidlig som mulig - og ikke bare KK og Allers og Familien, nei.
Jeg kjøper hvert år juleutgavene til følgende magasiner:
Bonytt, Interiørmagasinet, Elle Interiør, Bo Bedre, Maison, Boligmagasinet, Country Living, Amelia Special Jul og gjerne flere hvis jeg finner noen jeg liker. Ja - det blir dyrt! Men jeg elsker det og jeg bruker gjerne heller penger på dette enn at mannen min skal kjøpe julegave til meg til jul. Og jeg har i noen år brukt hele året på å kjøpe adventskalendergaver til min mann og onga. Jeg hater vinteren, men elsker julen. Jeg sparer på disse bladene, forresten - og kan sikkert finne mange fine oppskrifter der også.

Nei - nå må jeg ta klesvask og dusje og lage salat til jobben og hente barn på skolen før jeg kjører barn til mormor og drar på jobb. Det er vanskelig å rive seg løs...hal..dra..ja, jeg skal gå nå :D

Ha en førjulskoselig dag!
marianne

Lovinda
28-10-04, 20:37
Kjempefin idé med noen gode søtoppskrifter til jul!

Jeg fant noen oppskrifter i et blad forleden som trygt kan brukes som desserter. Prøvde bringebærisen til dessert i dag - deilig, men litt vel syrlig så jeg vil nok tilsette litt søtningsmiddel neste gang. Eplekaken skal jeg prøve til helga.

BRINGEBÆRIS MED VANILJESMAK
250 g fryste bringebær
1 beger (300 g) vaniljekesam

Kjør fryste bær og kesam i en blender/food prosessor til det såvidt er blandet. Serveres straks med ekstra bær og/eller mynteblader.
Siden den er litt syrlig i smaken, kan den etter ønske søtes med kunstig søtningsmiddel.


EPLEOSTEKAKE
2 ss hakkede mandler (evt. nøttekjerner)
1/2 dl sukker (evt. fruktose eller annet søtningsmiddel)
2 egg
1 beger cottage cheese
1 ts kanel
2 ss hvetemel
1 1/2 dl melk
2 - 3 epler

Pisk egg og sukker til lyst og kremet. Rør inn cottage cheese, kanel, mel og melk. Hell røren i en smurt, vid paiform. Skrell eplene, fjern kjernehus og skjær i tynne båter. Fordel dem oppå røren i formen.
Stekes i ca. 45 min. ved 175°C
Server kaken lun, gjerne med kald vaniljekesam.

God appetitt!

Lovinda
29-10-04, 17:36
I epleostekaken skal det være 2 egg. Beklager, men det datt ut...

Nille
29-10-04, 21:07
Vet du, den bringbæris-oppskriften fant jeg på nettet. Trodde jeg hadde tatt utskrift, - og så fant jeg hverken utskrift eller nettsiden igjen.... !!

Flott at du postet den !

:sikle: tusen takk !!

guro
01-11-04, 09:48
Det kommer julete oppskrifter på Fedon-sidene i Hjemmet fra uke 48. Bare et tips!

Anne
18-11-04, 14:12
Dette blir ca 40 små muffins.

Muffins:

4 egg
250-300 gr fruktose
Frøene fra en vaniljestang
200 gr smør
150 gr nøtter (kan erstattes med mer kokos for nøtteallergikere eller mel)
200 gr 70% sjokolade (Jeg brukte Valhrona)
200 gr kokosmasse

I tillegg eller isteden for noe av sjokoladen.... 200 gr tørket aprikos....eller mndre, bare for smakens skyld- syltet ingefær skal også være godt i har jeg hørt)

1. Visp Egg, fruktose og vaniljestangfrø
2. Smelt smør, kjør nøtter og sjokolage i food processor (Hakk aprikoser for seg)
3. Bland alt til en jevn røre. Fordel i ca 40 former.
4. Stekes ved 150 gr i ca 15 min

guro
18-11-04, 14:27
Anne, dette så godt ut! Hvor kjøper du sjokoladen din henn?

Marianne
18-11-04, 14:36
Det kommer julete oppskrifter på Fedon-sidene i Hjemmet fra uke 48. Bare et tips!
HVER uke??? :eek:

Anne
18-11-04, 14:36
Anne, dette så godt ut! Hvor kjøper du sjokoladen din henn?Akkurat denne kjøpte jeg på Jacobs i Oslo....De hadde på tilbud i 2 kilos pose også....!10 st k a 250 gr. Tykke staenger som lett både skjæres, rives og kuttes i maskin. Tror de har på Glassmagasinet i konfektavd.også,men ikke sikker.

Kan skaffe deg og sende i posten eller sende med noen som skal i nærheten av deg rett som det er, jeg vet du:D

guro
18-11-04, 15:12
Takk, Anne! Jeg skal nok klare å handel selv. Må til Oslo av og til i noen legebesøk. Da handler jeg Oslo-ting - nøtter, sjokolade, avocadoolje ol.

Marianne, så vidt jeg forsto skulle det være julemat i flere nummer ja ..

Marianne
28-11-04, 17:36
200 g forskjellige tørkede frukter og nøtter (aprikoser, fikner, hasselnøtter, valnøtter, pistasjenøtter, pecannøtter eller kokos)
200 g sjokolade min. 70 % kakao

Hakk nøttene og frukten. Smelt sjokoladen evt. i vannbad. Vend frukt/nøtter i den smeltede sjokoladen og ha i små papir/konfektformer.

Fra BoligMagasinet

Marianne
28-11-04, 17:40
125 g mørk sjokolade 70 % eller mer kakao
2 ss seterrømme
1 ts revet appelsinskall
1/8 ts kanel
kakaopulver

Smelt sjokoladen i vannbad. Rør i rømme, appelsin og kanel, hell blandingen i en bolle og sett den i kjøleskap. La den stå der i ca. 30 min, eller til den begynner å stivne. Bruk en skje og rull små kuler som du dypper i kakaopulveret. Oppbevares kaldt i en tett boks.

Fant oppskriften i Interiørmagasinet fra i fjor.

Marianne
28-11-04, 17:48
200 g hasselnøtter
200 g sjokolade 70 %
1/2 ts kanel

Legg hasselnøttene i en langpanne og rist dem ved 200 grader, til de er gyldne og den brune hinden har løsnet. Held dem over på et opptørkshåndkle og gni av hinnene som mye som mulig. Ta 1/4 av til pynt og kjør resten lenge i en food processor. Rist den litt underveis og skrap ned fra kantene. Først blir nøttene grynete, så klumper det seg og til slutt skal det bli en homogen masse. Smelt imens sjokoladen i vannbad. Hell sjokoladen i nøttemassen og bland til det er glatt. Fordel det på et stykke bakepapir i et tynt lag.
Hakk de siste hasselnøtter og dryss dem over. Settes kjølig og brekk eller skjær konfekten i passende stykker.

Fra Mad & Bolig

Marianne
28-11-04, 17:52
200 g sjokolade minst 70 %
1 dl kremfløte
3 ss Nescafe-pulver
evt. 1 ss konjakk
25 g usaltet smør (jeg bruker alltid vanlig saltet)

Pynt: 50 g kakaopulver

Grovhakk sjokoladen. Gi fløten et oppkok, og rør inn sjokoladen og kaffen. Ta gryten vekk fra varmen. Det er viktig at massen ikke får for mye varme. Rør rundt til all sjokoladen har smeltet. Ha deretter i konjakken og smøret og bland godt. Hell trøffelmassen i en firkantet form kledd med bakepapir. Dett den tildekkede formen i kjøleskapet i to timer. Slå den stivnede massen ut av formen, og skjær i 30 like store stykker som du former til kuler og deretter dypper i kakaopulveret. Oppbevares i lufttett boks i kjøleskapet. Holdbarhet: 3 måneder.

Fra ELLE

Marianne
28-11-04, 18:09
Ganache (Dette er en basisoppskrift til flere av de andre julegodtene)

0,5 l kremfløte
550 g mørk sjokolade

Hakk sjokoladen grovt og kjør den i en kjøkkenmaskin til kosistensen er som pulver. Det gjør ikke noe om den smelter litt.
Hell fløten i en kjele og varm opp til kokepunktet. Hell sjokoladepulveret i en skål og rør i fløten. Når all fløten er rørt inn, tilsettes smøret. Rør skikkelig. Nå er ganachen klar.

Appelsin-trøfler
(ca. 50 stk)

1/2 porsjon ganache
skall av 1 usprøytet appelsin
100 g kakao

Riv appelsinskallet på et fint rivjern eller juliennejern hvis du har, og rør ganache-massen sammen med skallet. Sett massen til kjøling i 2-3 timer til den stivner og kan formes som kuler. Dryss kakao i ett fat. Form kuler, bruk en teskje eller hendene - og vend dem i kakaoen. Trøflene skal oppbevares kjølig i en lufttett boks. Rull kulene i frisk kakao igjen rett før servering.

Konjakk-trøfler
(ca. 50 stk)

1/2 porsjon ganache
4 ss konjakk
100 g kakao

Rør konjakken i ganache-massen. Sett massen til kjøling i 2-3 timer til den stivner og kan formes som kuler. Dryss kakao i ett fat. Form kuler, bruk en teskje eller hendene - og vend dem i kakaoen. Trøflene skal oppbevares kjølig i en lufttett boks. Rull kulene i frisk kakao igjen rett før servering.

Mandeltopper med sjokolade
(ca. 40 stk)

75 g skåldede mandler
225 g sjokolade 70 % eller mer

Det er viktig at mandlene er helt tørre før de hakkes grovt eller skjæres på langs. Temperer sjokoladen i vannbad og vend inn mandlene. La massen hvile i 5-10 min. Legg bakepapir på en stekeplate og bruk to teskjeer til å forme små topper av sjokolademasse på bakepapiret. Når sjokoladen har stivnet, kan mandeltoppene spises umiddelbart eller oppbevares i lufttette bokser.

Cappuccinopraliner
(ca. 20-25 stk)

150 g sjokolade 70 %
3/4 dl kremfløte
2 ss sterk, kald kaffe

Evt. pynt: hvit sjokolade, kakao

Bryt sjokoladen i biter. Varm opp fløten i en kjele og legg sjokoladen nedi til den smelter. Tilsett kaffen og rør om. Hell massen i former og sett dem på et kaldt sted for å stivne. Smelt den hvite sjokoladen og legg en dæsj på toppen av hver pralin. Dryss på litt kakao til slutt.

Fra KK Julen 2004

Nille
28-11-04, 18:10
Å guri guri malla Marianne !!! :sikle:

Her var det mye godt !!

:klem:

Marianne
28-11-04, 18:14
Fransk aprikosmarsipan
(ca. 25 stykker)

100 g skåldede mandler
100 g tørkede aprkoser (myke)
evt. ca. 30 g fruktose (egentlig 50 g melis)
1-2 ts eggehvite

Mørk sjokolade

Tørk mandlene etter skåldingen, de kan eventuelt settes i ovnen ved 100 grader i 15 minutter. Avkjøl.

Finhakk mandlene i en food processor eller hurtigmikser. Skjær aprikosene i strimler og legg dem i matmøllen sammen med fruktose. Hakk mandler, frukt og fruktose sammen til alt er findelt. Tilsett litt eggehvite, og la maskinen gå til massen samler seg of får marsipankonsistens.
Form små avlange ovaler og sett dem på plate med bakepapir. Dypp bunnen i mørk smeltet sjokolade.

Fra Maison

Marianne
28-11-04, 18:17
Å guri guri malla Marianne !!! :sikle:

Her var det mye godt !!

:klem:
Ja - huff, ALTFOR mye egentlig - men jeg synes det er lurt å gå over alle konfektoppskriftene, luke ut de som er høykarbo. og samle dem her. Kjekt å ha flere å velge mellom når man skal lage - alltid en eller annen ingrediens som mangler og så liker vi jo ikke det samme alltid. Her blir altså masse å velge mellom :) .

Jeg koooser meg så mye med å lese kokebøker og oppskrifter altså :p

:klem:

Marianne
28-11-04, 18:23
Hjemmelaget marsipan

200 g mandler
75-100 g fruktose
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk)

1) Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen mens maskinen er i gang.

3) Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.
Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Fra Bo bedre

Marianne
28-11-04, 18:28
Marsipanblomster

200 g marsipan
1 ts malt anis

Pynt:
1 plate kokesjokolade
mandelflak
fargede marsipankuler

Elt anisen godt inn i marsipanen. Del den i jevnstore emner som trilles til kuler.
Smelt sjokoladen og dypp kulene i den.
Lag blomster ved å legge fire mandelflak på hver sjokoladetrukne kule og legg en liten kule farget marsipan i midten.

Fra KK 48/89 (ja '89)

Marianne
28-11-04, 18:34
Mozartkuler
200 g marsipan
175 g g ganache (nougat - se oppskrift over i tråden)

Glasur:
1 plate sjokolade
mandelflak og/eller hakkede nøttekjerner

Del nougaten i 26-28 små firkanter, 1,5 x 1,5 cm. Trill dem runde med lett hånd. Legg dem i kjøleskapet for å stivne.
Kjevle marsipanen til en firkant, ca. 2 mm tykk. Skjær ut like mange firkanter som det er trillet nougatkuler. Legg en nougatkule på hver masipanfirkant og trill konfekten til kuler.
Smelt sjokoladen og dypp kulene i den. Rull deretter i mandelflak eller hakkede nøtter.

Fra KK 48/89

Marianne
28-11-04, 18:38
Kokos-konfekt
(ca. 20 stk)

75 g fruktose/100 g Canderel/Splenda/Stevia? (egentlig 100 g melis)
100 g kokosmasse
1 ts vaniljesukker
1 ts kremfløte
100 g meierismør
Evt. kakao

Bland fruktose, kokos, vaniljesukker, fløte og romtemperert smør. Trill massen til kuler og la dem stivne i kjøleskapet. Trill dem evt. i kakao.

Fra Allers 48/2003

Marianne
28-11-04, 18:43
200 g sjokolade
1 1/2 ss kremfløte
75 g smør
2 eggeplommer
en anelse kanel
1 ts finrevet appelsinskall
kakao

Smelt sjokolade og fløte over vannbad. Rør mykt smør og eggeplommer i. Smak til med kanel og revet appelsinskall. Ha blandingen i en sprøytepose og sprøyt den ut i små konfektformer. La dem stå i kjøleskapet et par timer før de drysses med kakao.
Oppbevares i kjøleskap til de skal spises ellers blir de lett bløte.

Fra bilag til Hjemmet 47/03

Marianne
28-11-04, 18:47
ca. 65 stk

250 g sjokolade
125 g kokosfett
appelsinjuice/ekstrakt

Del sjokoladen i biter, legg bitene sammen med kokosfett i en bolle og smelt det over vannbad. Smak til med ørlite appelsinjuice. Sett små former utover og fordel sjokoladen i formene. La stivne.

Bilag til hjemmet 47/03

Anne
28-11-04, 18:47
Ååååå....nammmenammmmenammme....Her var det masse snadder.

Takk Marianne:klem:

Marianne
28-11-04, 18:52
2 plater sjokolade a 125 g
4 ss sterk kaffe
250 g cocosa (egentlig delfiafett)
2 egg
2 ss fruktose

Fyll: fedons mandelkjeks, valnøtter eller marsipan...

Kle en avlang kakeform med aluminiumsfolie. Smelt sjokoladen i vannbad. Smelt cocosa ved svak varme og avkjøl noe. Pisk egg og fruktose til eggedosis. Ha i sjokoladen og kaffen og bland godt. Rør så inn fettet, litt om gangen, under stadig omrøring, til en jevn røre. Legg røre og evt. fyll lagvis. Pynt gjerne oppå med nøtter. Settes kaldt.

Bilag til Norsk Ukeblad 47/00

Marianne
28-11-04, 18:57
Valnøttkonfekt
Marsipan
Eggehvite
Valnøtter

Trill runde flate kuler av marsipan og pensle overflaten med eggehvite.
Trykk på pene valnøttkjerner.

Hasselnøttkonfekt
Marsipan
Hasselnøtter

Trill runde kuler og trykk en pen hasselnøtt ned i midten.

Sjokoladetrukne marsipankuler
Trill kuler av marsipan og dypp dem i smeltet sjokolade

Bilag fra Norsk Ukeblad nr 47/00

Marianne
28-11-04, 18:59
Ååååå....nammmenammmmenammme....Her var det masse snadder.

Takk Marianne:klem:
Ja! I år er det ingen unnskyldning for å ikke lage konfekt, sånn at man har å gi bort når man får besøk altså! :p

:klem: marianne

Marianne
28-11-04, 19:02
Bruk skåldede mandler og alle de nøtteslagene du liker best, f.eks. hasselnøtter, peanøtter, valnøtter, cashewnøtter osv.

Legg nøttene i en langpanne, hell over litt olivenolje og dryss på salt.
Rist nøttene i ovnen på 200 grader til de er lett gylne og sprø.
Rør ofte rundt i nøttene og pass godt på, de brennes fort.
Avkjøl og fordel i krukker og glass.

Bilag fra Norsk Ukeblad nr. 47/2000

Jeg tror jeg skal putte disse i norgesglass, på samme måte jeg gjorde det med kokosmakronene - det ble så lekkert på kjøkkenbenken.

:klem: marianne

Marianne
28-11-04, 19:08
Noen som har oppskrift på kaker som kan brukes som pepperkaker? Lavkarbo kakedeig som kan tilsettes krydder og kjevles sammen med onga? jeg leter...

Marianne
28-11-04, 19:12
ca. 40 stk

1 dl kremfløte
50 g smør
300 g mørk sjokolade
1 dl kesam
2 ss mørk rom (romessens?)
2 kryddermål chilipulver (ett kanskje?)
kakaopulver til pynt

Ha kremfløte og smør i en kjele og kok opp. Ta kjelen av varmen. Bryt sjokoladen i biter og rør dem inn i kremfløten slik at de smelter.
Ha i kesam, rom og chili. La blandingen avkjøles i kjøleskap i 1-2 timer.
Form deretter små kuler ved hjelp av en liten skje. Bruk alternativt en kakesprøyte og form små topper. Avkjøl deigen fra tid til annen hvis den blir klissete.
Legg til slutt alle trøffelkulene i kjøleskapet og sikt over kakaopulver før servering.

Fra Henne

dingpot
28-11-04, 20:19
:_oy: :sikle: :spisesnak

Aline
28-11-04, 21:52
sitter her og sikler!!! nesten.... ;) gleder meg til jul!!! :)

Anne
28-11-04, 22:21
Og enda mere snadder. Marianne; Du er et oppkomme av deilige oppskrifter i dag:) Tusen takk

Huldr
23-11-06, 22:44
Nå nærmer det seg jo jul igjen ... Les bl a oppskriften på Guros fruktkake - en klassiker! :lol:

nomma
24-11-06, 02:17
tusen takk frøy for at du dyttet opp denne..

Huldr
24-11-06, 02:33
Bare hyggelig :). Marianne er den som skal ha rosen. Hun gjorde en kjempejobb her! :blomster:

(Savner Marianne ... )

Siljevanilje
24-11-06, 07:56
sinnsykt mye god konfekt. printeren har gått varm her. og det skal fylles på i lavkarbo permen min :D

gleder meg til jul :spent:

Hyper
29-11-06, 01:19
Me too!!

tess81
29-11-06, 12:40
Ja når jeg kommer hjem fra mamma, blir det litt julekonfektbaking..:D

Hyper
29-11-06, 19:40
Jeg får dra hjem "tidlig" på ferie i år, så jeg har lovt mamma og bake til jul..noe som passer meg perfekt..Baker lavkarbo og det jeg har lyst på:)

Reiser hjem 21.desember, så regner med det blir baking 22 og kanskje 23:)

Nille
29-11-06, 21:04
ÅÅÅÅÅÅ hjælp !! :eek:
HVEM VAR DET SOM MINNET MEG PÅ DENNE TRÅDEN IGJEN ???

:eek: :eek: :eek: :eek:

*mumle* *mumle*

Frøy..... hvordan kunne du............:o

Hyper
29-11-06, 21:06
*Hehehe* Kjenner fortvilelsen...
Skrekkblanda fryd!

Huldr
29-11-06, 21:54
ÅÅÅÅÅÅ hjælp !! :eek:
HVEM VAR DET SOM MINNET MEG PÅ DENNE TRÅDEN IGJEN ???

:eek: :eek: :eek: :eek:

*mumle* *mumle*

Frøy..... hvordan kunne du............:o Unnskyld, Nille ... :o Det var i et anfall av overmot ... :eek:

Jeg har gitt opp det meste av juleprosjekter i år ...

Men oppskriften til Guro kommer godt med :D

Nena
30-11-06, 06:54
Her var det utrolig mye godt - tror jeg skal prøve meg på ulike trøffelvarianter i år, i hvert fall de med chili i :sikle:, pluss appelsin/kanel... kjøpte sånne fine små konfektformer sist jeg var i Sverige, nå kan jeg bruke dem til noe "lovlig" :w00t:

Christin
10-11-07, 17:26
Men er det noen som vet hvor mange karber det er i disse oppskriftene?

Dilly
10-11-07, 23:47
Men er det noen som vet hvor mange karber det er i disse oppskriftene?

Dette er jo ikke akkurat daglig kost, men disse lekkerhetene er ikke fullt så farlige for oss som de vanlige julegodsakene :)

Hvis du er nøye på innholdet, så kan du bare begynne å regne. Det er en tabell her: http://www.lavkarbo.no/matvaretabell og et program her: http://www.diett.no/ og enda et program her http://matportalen.no/Emner/matpadata

Det er sikkert ikke alle ingrediensene som står i disse ressursene, men du finner noen opplysninger utenpå emballasjen til sjokoladeplater osv. og ellers finner du nok en del på nettet.

Hvis du gidder å regne på karbene, så er det jo flott om du legger ut utregningene dine til oss andre også.

:)

Ååå, sier nå jeg.. jeg la på meg 4 1/2 kilo bare av å lese oppskriftene. Slurp.. u hu.. 1. dag på ED og alt.

Mizzmaya
01-11-09, 17:04
Guro, jeg har laget Fedons mandelkjeks - og de er nyydelige! Virkelig gode!

Jeg har også en oppskrift på peanøttkjeks fra Fedon (den mannen fortjener en klem, du) og den går så her:

PEANØTTKJEKS

1 dl sammalt spelt, fin
1 dl soyamel
1/2 dl malte peanøtter
1 ss fruktose
4 ss meierismør
1/2 ss vann

Pensles og drysses med:
1 sammenvispet egg
6 ss grovhakkede peanøtter

Stekes ved 180 grader i ca. 10 min. på midterste rille.

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Smuldre inn meierismør og tilsett vann. Arbeid deigen glatt og fin og sett den kaldt i ca. 30 min.
Deigen trilles til en pølse og deles i 1/2 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapirkledd stekebrett, pensle dem og dryss hakkede peanøtter over. Stekes som anvist og avkjøles på rist.

Får du ikke tak i ferske, usaltede peanøtter, går det fint å skylle vanlige peanøtter. Husk bare å tørke dem godt før du maler dem.

Mmmarianne

Men dere skriver jo ingenting om hvor mye karbohydrater det er i alle oppskriftene deres?:confused::o

Anne
01-11-09, 21:19
Denne oppskriften er beregnet på de som spiser Lindberg...Fedon Lindberg. Han er ikke opptatt av antall karber, bare at de karbene du spiser skal ha lav eller middels GI, så ikke blodsukkeret stiger til himmels...

Og hvis du ikke hiver innpå alle kjeksene alene, så tror jeg det går bra på Fedondiett.

Jeg ser du spiser ketosemat, da betyr antall karber mer.:)

Hillelille
01-11-09, 22:12
Er ikke så glad i kaker og sånn. Gleder meg mest til ribba jeg :D

Har også tenkt å spise helt vanlig risengrynsgrøt. MMhmmm nemlig.

Imse
02-12-09, 19:34
Å, hjelp, her var det masse godt, må visst lage både aprikosmarsipan og nougatt til jul.