View Full Version : Marsipan


guro
15-10-04, 11:46
Oppskrifter med tanke på julen.




Marsipan


· 500 g mandler

skoldes, tørkes og males fint. Blandes med

· 350-450 g fruktosemelis

· (1 ts tragant) Kan utelates!

· 1 ss eggehvite, lett pisket.


Trill for eksempel kuler og pynt med valnøtter, rull i kakao/kokos, dypp i sjokolade osv.


Fylte aprikoser ?*

· 20 myke dessert aprikoser
· 100-150 g marsipan
· 100 g kokesjokolade
Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet.


Aprikosmarsipan ?*

· 100 g skållede mandler, malte
· 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver
· 50 g fruktosemelis
kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett
· 1-2 ts eggehviter
og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød.

Zoë
15-10-04, 12:07
Hurra! Marsipan!

Men hvor får man kjøpt fruktosemelis?

Iset
15-10-04, 12:20
Flott!! Cavalier har også en ferdig masripan som smaker utrolig godt, den er uten sukker (og anbefalt av Lindberg). :D

guro
15-10-04, 13:13
Hurra! Marsipan!

Men hvor får man kjøpt fruktosemelis?
Det må du lage selv. Du kjører fruktosen i hurtigmikser til det støver - og litt til. Om melisen blir for grov blir marsipanen 'knaprig'. Mulig man kan forsøke å løse opp fruktosen i eggehviten først.

guro
10-12-04, 14:08
Her er marsipanen, Lise! -Jeg tillater meg fruktose jeg vet du!

Summer
10-12-04, 14:47
Her er marsipanen, Lise! -Jeg tillater meg fruktose jeg vet du! Åja, det gjør du ja.. Men jeg kan jo bare erstatte med stevia siden det er eggehvite der. :)
Hva er tragant?

guro
10-12-04, 15:09
Et bindemiddel som fås på apoteket. Har aldrig brukt det selv. Hjemmelaget marsipan kan jo bli litt 'sprø', smulete, tipper traganten gjør den smidigere.

Summer
10-12-04, 15:11
okei. :)

Men når du skolder mandlene- da har du dem nett nedi og utav igjen når det koker, også skreller dem etterpå ikke sant?

elian
13-12-04, 14:13
Oppskrifter med tanke på julen.


Marsipan


· 500 g mandler

skoldes, tørkes og males fint. Blandes med

· 450 g fruktosemelis

· (1 ts tragant)

· 1 ss eggehvite (lett pisket).


Trill for eksempel kuler og pynt med valnøtter, rull i kakao/kokos, dypp i sjokolade osv.

Hva er · (1 ts tragant) og hvor får jeg tak i det? Hvilken fungsjon har det i marsipanen?? Har aldri hørt om det jeg..... :rolleyes:

guro
13-12-04, 14:36
okei. :)

Men når du skolder mandlene- da har du dem nett nedi og utav igjen når det koker, også skreller dem etterpå ikke sant?
Ja, jeg koker opp vannet og har mandlene oppi, akkurat så lenge at jeg ser skallet løsner. Og så har vi det morro en stund med å 'skyte' mandler rundt i kjøkkenet. Må tørke godt (flere dager) før de males.

guro
13-12-04, 14:37
Hva er · (1 ts tragant) og hvor får jeg tak i det? Hvilken fungsjon har det i marsipanen?? Har aldri hørt om det jeg..... :rolleyes:
Se 3-4 innlegg lenger opp i tråden for min gjetning!

guro
14-12-04, 10:47
(uprøvde, men fristende)


Fylte aprikoser ?*


· 20 myke dessert aprikoser

· 100-150 g marsipan

· 100 g kokesjokolade

Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet.





Aprikosmarsipan ?*



· 100 g skållede mandler, malte

· 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver

· 50 g fruktosemelis

kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett

· 1-2 ts eggehviter

og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød.

Summer
14-12-04, 15:49
.Og så har vi det morro en stund med å 'skyte' mandler rundt i kjøkkenet. :lol: synes jeg ser det for meg! Høres ut som en gøy førjulsaktivitet...:D

..og du.... de fylte aprikosene var bare geniale! :blomster:

..vi har lurt litt på å male nøtter og putte inni (har prøvd med hele nøtter, men det falt bedre i smak hos foreldrene enn hos poden, og siden han er hektet på aprikoser, så vil jo vi gjerne ha i ham noen proteiner i samme slengen...:) )
..marsipan,og forsegle med sjokolade..... *vann i munnen*

Huldr
14-12-04, 16:06
Enig, Lise - herlige oppskrifter! :blomster: til Guro!

Men du, jeg tror ikke du kan erstatte fruktosemelisen med Stevia altså. For melisen skal jo være en del av konsistensen i marsipanen, og ikke bare søtsmak... så jeg tror ikke det blir vellykket. :nei:

Summer
14-12-04, 16:11
Joda, vi laget i fjor med eggehvite og steva,- ble nydelig godt! :ja:

Huldr
14-12-04, 16:19
Åh, sier du det?! :) Så bra, da! Kanskje jeg skal prøve det... :)

Helene
11-11-05, 22:39
og for oss som ikke bruker stevia eller fruktose så er det best med?

guro
11-11-05, 23:05
og for oss som ikke bruker stevia eller fruktose så er det best med?
Hva bruker du da? Prøv det!

Helene
11-11-05, 23:10
bruker flytene natren til det meste, men det har jo en helt annen konsistes :p

Nille
11-11-05, 23:58
og for oss som ikke bruker stevia eller fruktose så er det best med?

Du kan ta natreen og kjøre det til meliskonsistens i food processor. Det gjorde jeg i 2. forsøk. Kjempegodt ...

Ikke bruk flytende, det er helt feil konsistens. Jeg ødela 1/2 kg skoldede, malte mandler i fjor.....:o - ikke bra !

snoopygirl
12-11-05, 09:53
åh marsipan...jam-jam..gleder meg til jul..bare MÅ ha litt marsipan da altså..kommer nok til å kjøpe jeg da siden det finnes en type uten sukker....
prøvde å lage sjøl et år,men blei ikke så vellykka at det gjør noe..smakte jo godt.men bare datt fra hverandre :-(

Iset
12-11-05, 13:39
Jeg skal iallefall kjøpe litt Cavalier-marsipan i jula. :D Sukkerfri og kjempenydelig på smak. Må bare passe på å begrense meg, så ikke jula ender opp i et smertehelvete på toalettet. :o

Helene
12-11-05, 17:34
Nå har jeg vert å kjøpt meg targant, sån at den ikke faller fra hverandre.. så på mandag eller noe sånt skal jeg lage marsipan :D

des65
12-11-05, 18:52
Jeg skal iallefall kjøpe litt Cavalier-marsipan i jula. :D Sukkerfri og kjempenydelig på smak. Må bare passe på å begrense meg, så ikke jula ender opp i et smertehelvete på toalettet. :o
Vet du hvor de selger den marsipanen?

Iset
12-11-05, 19:53
Vet du hvor de selger den marsipanen?

Jeg jobbet i Life tidligere, og der solgte vi den. Så de fleste helsekostbutikker (iallefall Life) selger den eller kan i det minste få tak i den om du ønsker å bestille den inn.
Ellers har jeg sett den på Dropsen og Candygirl, men den kjeden tror jeg kun finnes her i Stavanger/Sandnes, er ikke sikker...
Iallefall kan du se i de største dagligvarebutikkene, snopeforretninger og helsekost. De selger også KONFEKT av dette merket, den er SINNSYKT god, men du får altså veldig vondt i magen om du går berserk. :p

Summer
12-11-05, 20:08
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4427&highlight=marsipan

(veldig god og passe søt marsipan)

Helene
13-11-05, 12:46
lagde marsipan i går, men den smaker ikke så mye ( ikke at noe smaker så mye for tiden fordi jeg er forkjølt), lurer på om jeg tok for lite sukker i? er ikke så lett å gjøre sukker erstattning om til gram.

nøtta
13-11-05, 15:00
lagde marsipan i går, men den smaker ikke så mye ( ikke at noe smaker så mye for tiden fordi jeg er forkjølt), lurer på om jeg tok for lite sukker i? er ikke så lett å gjøre sukker erstattning om til gram.

dyppa du de i 70% ? da smaker de nok :D

Helene
13-11-05, 18:51
dyppa de i 86% faktisk... var det jeg hadde..

Iset
13-11-05, 18:53
Jeg ville nok ventet og smakt på dem en gang til etter du blir frisk, for forkjølelse demper jo smaken på det meste. Jeg var på julebord en gang jeg var sterkt forkjølet (mannen tvang med omtrent med, han ville ikke gå alene..) og INGENTING smakte noe...
Så vent litt og smak på dem, kan hende de smaker kjempegodt. :D

Helene
13-11-05, 18:58
jepp, kan ikke spørre thomas heller for vi ligger her lite dett begge to :p

Nooria
13-11-05, 19:31
Heyy.... jeg lurer veldig på en sak! Jeg har forsøkt ved flere anledninger å lage fruktosemelis, men jeg får noen grå klumper i den? Er det noen andre som har opplevd det? Jeg lurer på om det er metall fra knivene i blenderen? :confused:

Summer
13-11-05, 21:14
lagde marsipan i går, men den smaker ikke så mye ( ikke at noe smaker så mye for tiden fordi jeg er forkjølt), lurer på om jeg tok for lite sukker i? er ikke så lett å gjøre sukker erstattning om til gram. Smaken har nok med forkjølelsen å gjøre. For jeg hadde toppen to spiseskjeier med fruktose i vår, og den smakte aldeles nyyyyydelig. ;)

Hedda:)
06-12-05, 13:49
Flott!! Cavalier har også en ferdig masripan som smaker utrolig godt, den er uten sukker (og anbefalt av Lindberg). :D

Hvor kjøper du den? :rolleyes:

Iset
06-12-05, 15:50
Hvor kjøper du den? :rolleyes:

På helsekost, Candygirl (som vi bare har her, men som vi skal en tur på når dere kommer hit hehe) og her:

https://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=219&joinid=-1&parentid=218

Karin
06-12-05, 17:02
Prøvde å finne ut hvor mye de tar i frakt og forsendelse. Har du peiling på det, Iset??

Det er fristende å kjøpe den marsipanen, det blir jo så lettvint... Men hvis det koster en hel masse i frakt, blir den jo litt dyr da...

Noen som vet om noe sted i Bergensområdet som selger den?

Helene
06-12-05, 18:47
jeg har funne den mange steder.. helskosten på sartor fek. ( en av life'ene der ute) finner den sikkert i sentrum og.. har ikke sett etter den fordi jeg var så UTROLIG skuffa.. den var jo piteliten og kosta kjempe masse.. str var lignende en sån sukkermasipan pinne med sjokolade utenpå..

Karin
06-12-05, 20:59
Takk skal du ha Helene. Skal se etter den. Må prøve den i hvert fall. Men jeg har litt lyst til å prøve å lage marsipan med splenda. Tror Nille hadde prøvd på det med godt resultat???

Nille
08-12-05, 21:37
Men jeg har litt lyst til å prøve å lage marsipan med splenda. Tror Nille hadde prøvd på det med godt resultat???

:ja: Mye bedre enn noen kjøpemarsipaner.... :sikle:

Summer
09-12-05, 13:15
Jeg liker ikke kjøpemarsipan, men hjemmelaget, som heller ikke er for søt: Nammenam. :ja:

Karin
10-12-05, 03:08
Var på Lagunen i dag, sjekket begge helsekostbutikkene, men ingen av dem hadde marsipanen.

Den Life-butikken var dessuten en total skuffelse. De hadde ingenting av noenting.

Den andre (Kinsarvik??) hadde utrolig mye lavkarbo-greier (i forhold til mange andre, da! Men jeg husker ikke å ha støtt på noen bedre.). De blir bare bedre og bedre for hver gang jeg går dit.

Så det kan se ut som om jeg må fikse dette selv, altså hjemmelaget. Med mindre jeg drar til Sotra. Og det har jeg ikke for vane. Det blir litt søkt, liksom, når vi har alt det de har her i byen... Da kunne jeg vel egentlig like godt bestille på postordre, det skulle bli ca like dyrt alt tatt i betraktning. Bensin og alt... Og jeg vet ikke om det koster noe å kjøre over Sotrabroen.

Summer
10-12-05, 08:46
Nei, det koster ikke noe å kjøre over sotrabroen. :) (men jeg hadde heller laget min egen marsipan også. )

Helene
10-12-05, 10:02
De må no ha den marsipanen noen andre steder enn på sotra da.. sotra er jo IKKE kjent for noe godt utvalg.. Kinsarvik frukt i sentrum? eller helsekosten på bystasjonen? eller så får jeg kjøpe når jeg er på sotra i dag og sende til deg i posten :p

Iset
10-12-05, 10:34
Prøvde å finne ut hvor mye de tar i frakt og forsendelse. Har du peiling på det, Iset??

Det er fristende å kjøpe den marsipanen, det blir jo så lettvint... Men hvis det koster en hel masse i frakt, blir den jo litt dyr da...

Noen som vet om noe sted i Bergensområdet som selger den?

Jeg har bestilt derfra før, men husker ikke. Men jeg mener det skal stå på siden altså.

Men du, ALLE Life-butikker kan skaffe deg marsipanen om du ber om det. ;) Det gjelder forøvrig ALLE andre varer også. Bare spør om de kan ta det med på neste bestilling, om enn kun til deg. Jeg skal skrive en tråd om dette nå, for det er mange som ikke er klar over dette. :)

Summer
10-12-05, 15:35
Hvordan var det vi skoldet mandler igjen? Bare et lite oppkok ikke sant?

Anne
10-12-05, 16:44
Mandlene begynner å flyte opp og du ser at skallet løsner litt fra kjernen...:)
Ta en prøve....klem på mandelen så nøtta skvetter ut...

nøtta
10-12-05, 16:54
Ta en prøve....klem på mandelen så nøtta skvetter ut...

bare pass på at jeg lander mykt ;)

:p

Anne
10-12-05, 16:56
:lol:
....unnskyld Nøtta.....:p

Summer
10-12-05, 17:06
:lol: Jeg hhadde håndklær under, håper det gikk bra? *forkymra på nøttas vegne*

nøtta
10-12-05, 17:09
det gikk bra ! :D

Karin
11-12-05, 02:23
Mye bra her - takk, Helene, for tilbud! Og takk til Iset for god info! Nå har det akkurat åpnet (det vil si, de er visst ikke egentlig åpnet offisielt)en helsekost/kafe/behandlingsgreie her på senteret i bygget nedenfor meg, så der regner jeg med at man kan påvirke vareutvalget litt. Var innom i dag og kjøpte 87% økologisk sjokolade. Blir spennende.

Med sjokoladen skal jeg lage chocolate chip cookies. Skal si fra om resultatet. (Og så skal jeg nok spise litt av sjokoladen også...:D)

Skålding av mandler gjør jeg sånn: Fosskokende vann, har i mandlene, venter til vannet NESTEN koker igjen, setter til side, prøver etter fem minutter om mandelen lett sklir ut av skallet. Hvis ikke, får det stå et par minutter til. Det skal være nok varme i det likevel.

Og ja, og så legger jeg en tjukkas i andre enden av kjøkkenet så Nøtta har noe å lande mykt på...:D

nøtta
11-12-05, 10:39
Og ja, og så legger jeg en tjukkas i andre enden av kjøkkenet så Nøtta har noe å lande mykt på...:D

:lol:

Mum 4 2
07-12-06, 11:51
Jula nærmer seg, så jeg dytter litt på denne jeg.

Og legger til denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4427&highlight=marsipan

(Bildet ble kanskje litt dårlig)

stinasol
07-12-06, 12:58
Til de i bergens området så selger de cavalier sin sukkerfrie marsipan på life på sartor,har ikke sett den andre steder forløbig...

Hyper
09-12-06, 00:22
Hvor er sartor da?(østlending i Bergen vettu)....
De burde vel ha lavkarbo marsipan i London?Noen som vet?

jeef-micro
09-12-06, 00:26
Hvor er sartor da?(østlending i Bergen vettu)....
De burde vel ha lavkarbo marsipan i London?Noen som vet?


London har i allefall lavkarbogodis... se på asda eller tesco

Hyper
09-12-06, 00:35
Jupp, det er notert:)

stinasol
09-12-06, 10:12
Hvor er sartor da?(østlending i Bergen vettu)....
De burde vel ha lavkarbo marsipan i London?Noen som vet?sartor senter ligger på sotra,30 min utenfor byn på vest siden..stoort senter med masse gøye butikker,blandt annet 3 helsekost butikker :D

Helene
09-12-06, 18:05
Du får det nok på kinsarvik på åsane senter og.. de har jo mye rart godt.

stinasol
09-12-06, 18:18
Du får det nok på kinsarvik på åsane senter og.. de har jo mye rart godt.de har ikke fått inn sukkerfri marsipan på kinsarvik(enda iallefall)

Hyper
09-12-06, 18:27
Nope...Jeg var og hørte på torsdagen..Hadde ikke inne...På Åsane Senter altså..

Trolljenta
09-12-06, 19:21
Håper nå de har tenkt til å få inn cavalier marsipan på Kinsarvik, for det står på min handleliste til jul :rolleyes:

stinasol
09-12-06, 19:29
Håper nå de har tenkt til å få inn cavalier marsipan på Kinsarvik, for det står på min handleliste til jul :rolleyes:spurte de for noen uker siden og (når de fikk masse ann marsipan økologisk osv osv) men vet ikke om de hadde no problem med å få inn eller hva det var...