View Full Version : Proteinbrød


Tone-G
03-11-08, 18:32
Denne oppskriften fant jeg i Hjemmet nr 45, det brødet er superenkelt å lage.. Står i ovnen her nå :heia:

ca 1 karb pr skive :)

4 egg er det ca 3 karber i 4 egg tro?
1/2 boks creme fraiche eller kesam ca 4,5 karber
1.5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli ca 10 karber
50 g sesamfrø ca 2 karber
45 g solsikkekjerner ca 5 karber
3 ss olje


Pisk eggene lett og bland inn creme fraich eller kesam og olje
tilsett det tørre. Deigen skal ha en kladdete konsistens.
Ha deigen i en bakepapirkledd brødform å la brødet steke på 180 g i 55 min.. Nederste rille..

Oppbevares i kjøleskap..



Jeg er veldig spent på dette brødet asså :heia:

Et lite tips.. Bruk litt salt i deigen, og bytt ut oljen med godt med meierismør.. Jeg syns det er mye bedre:ja:

Impulsiw
03-11-08, 19:02
Spent selv jeg :heia:

Tone-G
03-11-08, 19:23
Det smakte nydelig :ja:

Det skal jeg garantert bake flere ganger..

Gerd
03-11-08, 19:25
Hvordan ble konsistensen på det?
Såg veldig spennende ut... :D Ikke noe form for mel-erstatning i hele tatt?

Tone-G
03-11-08, 19:29
Nå er jo brødet litt varmt ennå, så det er litt porøst.. Men alikevel er det god hold i det:ja:
Jeg likte det kjempegodt..

Kan tenke meg det blir bra etter en natt i kjøleskapet:)

Ikke noe melerstatning.. Å linfrøene er hele..

Spennende brød!

Bergrosa
04-11-08, 02:57
Hm, dette skal jeg også prøve ja, har jo alt det der i kjøleskapet.... Brukte du stor eller liten form?

Tone-G
04-11-08, 16:40
Jeg brukte en vanlig brødform.. Vet ikke om den er stor eller liten.. Helt passe :lol:

Sunniva
05-11-08, 17:12
Dersom dere har lite tid vil jeg anbefale å steke brødene på middels varme i stekepanna. Det fungerer veldig fint, og du får praktiske porsjonsbrød slik at du slipper eventuelt porøse skiver. Dessuten kan man også tilsette sesamfrø :)

Jeg brukte dette som pizzabunn til en porsjonspizza, et godt alternativ synes nå jeg. Det er bare å klisse deigen utover i et tynt lag og legge mest mulig digg oppå =)

ecli
05-11-08, 21:35
Denne oppskriften fant jeg i Hjemmet nr 45, det brødet er superenkelt å lage.. Står i ovnen her nå :heia:

2 karber pr skive :)

4 egg
1/2 boks creme fraiche eller kesam
1.5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
45 g solsikkekjerner
3 ss olje


Pisk eggene lett og bland inn creme fraich eller kesam og olje
tilsett det tørre. Deigen skal ha en kladdete konsistens.
Ha deigen i en bakepapirkledd brødform å la brødet steke på 180 g i 55 min.. Nederste rille..

Oppbevares i kjøleskap..



Jeg er veldig spent på dette brødet asså :heia:

Hmmm...minner meg veldig om Lollypop-brødet (m/egen variasjon) som jeg pleier å bake! :-)
Får prøve dette brødet neste gang da!

Jabba
05-11-08, 22:15
Hvilken olje bruker du`? Dette må nok testes ut ja...

Sirius
05-11-08, 23:04
Tenkte på Lollypopbrødet med en gang jeg også. Håper noen kan sammenlikne de to.

Mamzen5
06-11-08, 15:22
Lagde brødet i går, og det var kjempegodt. Har savnet noe med masse fiber (litt problemer å komme på do). Brødet hadde en fin konsistens, men kanskje jeg vil ha i litt salt neste gang.

Brødet ble ikke høyt, men var veldig fint å skjære litt brede skiver, og så dele det på langs igjen.

Takk for godt tips på grovbrød uten soyaprotein eller bakemiks.:)

Pearl
06-11-08, 15:33
Jeg har ikke brydd meg noe særlig om brød på lenge, men dette fikk jeg jammen lyst til å prøve. Hva smaker det?

Anitra
06-11-08, 15:40
Dette er jeg klar for å teste nå, har ikke spist noe brødlignede siden jeg startet 29 sept.

Tone-G
06-11-08, 17:48
Ja, jeg vil også ha i litt salt neste gang:)

Det er godt, å magen blir bedre syns jeg :heia:

Jabba
06-11-08, 17:54
Hvilken olje bruker en? Olivenolje? Rapsolje?

Tone-G
06-11-08, 21:04
Det er det samme hvilken olje du bruker.. Jeg hadde rapsolje i, men det var bare fordi jeg hadde den i skapet:)



Jeg må beklage, jeg glemte å skrive opp sesamfrø i oppskriften. Tror ikke det er noen krise å bake det uten asså, men det skal være 50 g sesamfrø i røra:)

Jabba
06-11-08, 21:32
Jeg bakte brødet i dag og synes det var kjempegodt! Hadde sesamfrø i skapet så jeg tok i en dasj...!
Takk for svar!

Veggpryd
07-11-08, 05:03
Denne må jeg prøve! Synes det er så mange brødoppskrifter med dyre og ganske utilgjengelige ingredienser som proteinpulver og ulike bakemixer.

Har en 1 kilos boks med proteinpulver til 369 kr., og den kan jeg få fem brød ut av. Det blir ganske dyre brød.

solanolsen
07-11-08, 18:07
Denne oppskriften fant jeg i Hjemmet nr 45, det brødet er superenkelt å lage.. Står i ovnen her nå :heia:

2 karber pr skive :)

4 egg
1/2 boks creme fraiche eller kesam
1.5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkekjerner
3 ss olje


Pisk eggene lett og bland inn creme fraich eller kesam og olje
tilsett det tørre. Deigen skal ha en kladdete konsistens.
Ha deigen i en bakepapirkledd brødform å la brødet steke på 180 g i 55 min.. Nederste rille..

Oppbevares i kjøleskap..



Jeg er veldig spent på dette brødet asså :heia:
takk for brödoppskrifta,skal pröve det.Jeg er ny her og lurer på hvordan jeg skal få weight looser ticket over på lavkarbo siden!

StineK
07-11-08, 18:50
Lagt inn i oppskriftspermen :ja:

Mamzen5
08-11-08, 23:37
I dag har jeg bakt to nye proteinbrød. Er veldig fornøyd med dette brødet, jippi!

Jabba
08-11-08, 23:38
KAn brødet fryses?

Mamzen5
09-11-08, 00:05
Brødet kan fryses, og ellers så er det best å oppbevare det i kjøleskapet.

Bergrosa
09-11-08, 00:11
Jeg har også laga dette brødet og det var kjempegodt. Hadde ikke olje for hånden, så jeg tok rett og slett litt smelta smør i. Husker ikke om jeg hadde i sesamfrø, men brøet var kjempegodt det . takk for fin oppskrift. :)

Mamzen5
13-11-08, 12:50
Hvor mye "tør" dere spise av dette brødet pr. dag. Jeg har brukt litt til frokost og litt til lunch. Vet ikke om dette blir for mye pr. dag? Synes brødet er veldig godt og mettende. Er også letter å komme på do etter at jeg begynte med dette.

firren
13-11-08, 12:54
Gleder meg til å høre hvordan resultatet ditt ble!

Jabba
13-11-08, 22:02
Brødet inneholder 2 karber pr skive (tynn skive) så jeg er forsiktig. Maks 1 skive til dagen er min grense.

Båten
16-11-08, 18:45
Bruker du vanlig brødform til dette? Blir ikke det veeeeeldig lavt?

Jabba
16-11-08, 18:47
Jo - litt lavt blir det jo - men det gjør ingenting for min del!

Båten
16-11-08, 20:49
Jo - litt lavt blir det jo - men det gjør ingenting for min del!

Har bakt det nå, gleder meg til å smake. Er dette noe jeg kan spise et par ganger i løpet av en dag når jeg bare tenker generelt lavkabo? Skal ned ca 5 kg.

Mamzen5
16-11-08, 21:03
Bruker du vanlig brødform til dette? Blir ikke det veeeeeldig lavt?
Jeg skjærer skiven litt bred siden brødet ikke er høyt, og så deler jeg det på langs igjen. Da blir det omtrent som en vanlig skive. Liker brødet veldig godt, og merker at det har vært bra for magen.

luringen
17-11-08, 10:39
muffinsformer?

Tone-G
17-11-08, 10:53
Jeg syns det her er det beste lavkarbobrødet.. Å det billigste. Bra for magen er det også :heia:

Skippy
25-11-08, 22:32
Dette brødet var utrolig godt, kommer ikke til å slutte med dette selv om jeg engang skulle bli ferdigslanket. Tro hvor lenge det holder seg i kjøleskapet? Noen som vet?:confused:

Mamzen5
25-11-08, 23:17
Tok siste skiva i dag av et brød jeg har hatt i kjøleskapet i en uke. Det var akkurat like saftig og godt. Nå må jeg ta opp et til fra fryseboksen!

Tone-G
08-01-09, 10:35
Ja, det er godt det brødet her:heia:

Skal bake idag jeg, så jeg har brød i helgen :)

Jeg ser noen lurer på om jeg bruker brødform.. Ja, det gjør jeg, å jeg kler den med bakepapir før jeg har i deigen, for det er litt vanskelig å få det løs fra forma:)

Jeg kan tenke meg brødet blir veldig flatt uten brødform.. Det er mulig å fylle noen muffinsformer også:) Bare ikke stek de så lenge som 55 min..

Tone-G
08-01-09, 12:25
Det er litt i underkant av 25 karber i hele brødet :heia:

klarasophie
08-01-09, 13:51
Hei!

Dette brødet har jeg brukt veldig mye, syntes det ble litt lavt så derfor har jeg brukt å tredoble oppskrifta og så fordelt i to former, da synes jeg det blir to flotte brød. :-) Jeg har spist to skiver av dette til frokost, og av og til også to til lunsj, har fungert fint for meg, har gått ned hver uke allikevel. :)

Tone-G
08-01-09, 13:57
Ja, det var lurt! Steker du det lenger da?

Nå har jeg akkurat smakt på en skive av brødet jeg bakte idag, å jeg syns det smakte utrolig godt. Jeg hadde i en dasj med salt, å det gjorde smaken ennå bedre..

Smaker godt med smørost med urter :sikle:

klarasophie
09-01-09, 18:40
Nei, steker det ikke lenger. :) Skal prøve å ha i litt salt neste gang, men har gått lei av det nå, for har spist det mye, og siden jeg nå er mer på vedlikehold så har jeg faktisk begynt å spise knekkebrød, og jeg går fortsatt ned. Jippi! Tror faktisk jeg er så heldig at jeg tåler en del karber, har virka sånn på ting jeg har spist før også. :)

Mercudia
09-01-09, 20:50
Det er litt i underkant av 25 karber i hele brødet :heia:
Jeg får mer enn 25 skiver av hvert brød. Jeg har regnet meg frem til at hver skive inneholder mindre en 1 karb. Jeg er meget fornøyd med brødet. Anbefales!

elian
10-01-09, 08:01
Hørtes godt og enkelt ut :)

Men behøver vi å regne med karbene i kruskakli? Er ikke det bare fiber?

Tone-G
10-01-09, 09:11
Hørtes godt og enkelt ut :)

Men behøver vi å regne med karbene i kruskakli? Er ikke det bare fiber?

Det overlater jeg til andre å svare på:)

Men jeg venter i spenning.. Så fint om vi kunne trukket fra det asså! Brødet er forresten veldig mettende!

Veggpryd
11-01-09, 17:58
Har bakt brødet igjen - synes det er et veldig godt brød, men denne gangen prøvde jeg med mindre linfrø siden jeg ikke er så veldig glad i linfrø.

Her er bilde (Det ble litt dårlige bilder - er så vanskelig å ta bilder om kvelden, uten skikkelig lys, mener jeg):
http://i44.tinypic.com/k99cfk.jpg

http://i44.tinypic.com/2pt3p6a.jpg

energibunten
12-01-09, 00:30
Har bakt brødet. Kuttet kesamen og fiberen for å lage melkefritt og glutenfritt. Jeg bare økte mengden linfrø, men kjørte de i mikseren. Nøtter er veldig godt i, bare å spe på med det du liker. Og så smeltet jeg mye smør og helte forsiktig i slik at bare fettet kom med. Anbefaler også å prøve å droppe sesanfrø. De smaker litt bittert. Prøv også gjerne med hvetekim.

Det er jo eggene som holder det sammen og bakepulveret virker uansett. Så man kan leke seg med mye finhakket fra nøtte, frø og kornverden om man vil.

Man kan ha i mye smeltet smør om man vil for å øke fettgraden.

Prøvde det lavkarbobrødet med cottage cheese en gang, men tror den osten klisser det til litt for mye. Dette brødet var iallefall svinenkelt å lage. Tok ikke tiden engang, bare lot det steke til det var passe hardt mot en liten kakk med fingeren.

Endelig kunne jeg kose meg med nybakt brød og smør igjen. Det er min favoritt :-)

Nenne
21-01-09, 13:50
Har bakt dette brødet flere ganger og er kjempefornøyd, kan anbefales på det sterkeste. Deilig å ha mulighet til å spise brød, noe jeg har savnet, og enkelt å smøre med seg to skiver i veska dersom man skal 'ut på tur'. Hadde opp i 1 ts kanel og litt hi-maize nå i det siste brødet, det var knallgodt og lukter nydelig. Legger du skivene noen sekunder i mikroen så har du alltid 'nybakt' brød - yammi !:D Sist, men ikke minst, er jeg veldig fornøyd for at det hjelper godt på magen.

Tone-G
21-01-09, 15:18
Det er utrolig godt det brødet her ja :heia:
Skal jammen bake en ny runde i kveld:ja:

Tone-G
21-01-09, 17:14
Nå baker jeg brødet, å jeg tilsatte 50 g smør istede for olje + litt hakka mandler:)
Jeg skal legge litt baconterninger på brødet før jeg steker det, det blir sikkert godt:ja: Og litt raspa ost..

Tone-G
21-01-09, 18:30
Herregud, det var godt!
Det beste brødet jeg har bakt så langt:ja:

Distrea
26-01-09, 20:03
Dette brødet er helt toppers. Samme oppskrift har vært her siden 2005 :D

http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=107586&postcount=9

Nå har jeg også prøvd å lage halv porsjon ekstra, håper å få litt høyere brød.

For dere som er interisert i poteiner er det ca 90 proteiner i brødet hvis man bruker kesam.

Tone-G
26-01-09, 21:37
Ja, se der ja Distrea:)

Da har nok hun ukebladdama vært her inne å snoket i oppskriftene, hvis ikke det var henne som postet oppskriften da;)

Distrea
26-01-09, 23:09
Hu har sikkert "rappet" den:p det vil jeg tro, siden jeg liker litt drama:D

Jeg lagde halvannen porsjon i dag, det ble mye bedre, neste gang skal jeg ha det i en form jeg har som er smalere også. DA blir den nok helt vanlig størrelse. og vi vil ha vanlig størrelse på brøda:p

Tone-G
28-01-09, 16:40
Ja, hun har nok rappa den :lol:

Igår kjøpte jeg norsk ukeblad, å der står faktisk denne oppskriften. Å der står det at det er fagredaktør Mary-Ann Astrup som har eksperimentert seg frem til dette brødet:) Hmmmm Helt makan oppskrift faktisk:)

Oppskriften kalles Norsk ukeblads proteinbrød:)

Distrea
28-01-09, 17:08
:p Hmmm, kanskje Daisy er Mary-Ann.
*gruble* :lol:

Uansett er det kjempe fint at denne oppskriften får spredd seg litt. :blomster: Jeg har bakt det mye til folk rundt meg som har problemer med magen av ymse slag. Og det funker perfekt for dem.

:spisesnak

Tone-G
28-01-09, 17:19
:p Hmmm, kanskje Daisy er Mary-Ann.
*gruble* :lol:

Uansett er det kjempe fint at denne oppskriften får spredd seg litt. :blomster: Jeg har bakt det mye til folk rundt meg som har problemer med magen av ymse slag. Og det funker perfekt for dem.

:spisesnak


Ja, da er det nok Mary-Ann som er Daisy :lol:

Tone-G
28-01-09, 17:41
Egentlig så er det litt komisk, for jeg fant i utgangspunktet oppskriften i Hjemmet, men denne uken står det i Norsk ukeblad.. Å for lenge siden var det Daisy som postet oppskriften :confused:

Uansett er dette et godt brød:lol: Det står i ovnen her nå:ja:

Distrea
28-01-09, 17:46
:lol: Vi konkuderer med at brødet er genialt, siden det har så mange "eiere" :D

Anitra
01-02-09, 13:48
dette brødet er redningen for meg, uansett hvem som er opphaverettighetsinnehaver. (nytt ord :) )

Aphrodithe
01-02-09, 15:41
2 står i ovnen nå, og jeg gleder meg litt til brød igjen :) Har savnet det innimellom :)

Tone-G
01-02-09, 17:08
Jeg baker også nå:heia:

Aphrodithe
01-02-09, 19:51
Dette ble jo veldig godt det! I morgen skal jeg handle mere ingredienser, gikk tom for noe i dag. Så skal jeg lage mange brød og fryse ned.

Skippy
20-02-09, 09:09
Jeg har bakt dette brødet flere ganger. Skjærer det opp i skiver og putter det i frysern. Det går helt fint å smøre frosne skiver til matpakka, de tiner til lunsj. Men det som jeg lurer på er; hva er det i brødet som gir "pepperettersmak"? En stund etter at jeg har spist får jeg en slags peppersmak i munnen, litt merkelig. Noen som vet hva det skyldes?

bubbel
22-02-09, 17:40
Da står dette brødet i ovnen min også, håper det smaker bra.....:D

benam
22-02-09, 18:16
Bare gled deg, du, det er kjempegodt!!
Jeg bakte 4 på fredag, skjærte fint opp i tynne skiver og la i frysen. Gleder meg til å ha med i matpakka i morra, siden det ser ut som brød mener jeg:D:D.

LabbeLis
24-02-09, 18:35
Hei! Må bare si at dette brødet er skikkelig godt! Har 2 til (altså 4-doblet oppskrift i store brødformer) i ovnen nå, etter at første testbrød raskt ble mumset opp! Det er så tilnærmet "brød" som jeg kjenner det, bare i sunn forstand! :D Megafornøyd! Den skal du virkelig ha kred' for! Thor Foseids brødmix kan ikke måle seg med dette! I hans brødmix kjennes det nemlig ut som man av og til tygger småstein... og i tillegg er det kjempelite og ca 2 karber i hver skive - og dødsdyrt (40 kr pr brød)!

Jeg legger meg flat - samboeren også! Vi hyller dine brød! (hahahah) :D

Tone-G
24-02-09, 18:47
Ja, det er veldig godt:heia:

Jeg fant oppskriften i et ukeblad:) Så jeg vil ikke ha æren for det.. Men jeg er veldig glad i dette brødet.. Har bakt det idag jeg også:sikle:
Så til kvelden blir det nybakt brød med heistadsyltetøy og masse smør:sikle:

supermom
03-03-09, 10:05
Dette brødet er skikkelig godt! Det er jo som vanlig brød, bare mye sunnere :)

Hvorfor spiser dere bare 1 skive til dagen? 2 karbo pr skive er jo ikke så mye. Eller er det noe jeg ikke skjønner?

supermom
03-03-09, 10:09
Takk for at du postet oppskriften Amariel! :blomst: Frem til nå har jeg spist grove lapper (de er knall gode Gerd!) men det er deilig å kunne variere litt. De andre lavkarbo brødene har smakt mye egg og vært "klissete".

Tusen takk :klem:

Carisma
03-03-09, 15:59
Hvorfor spiser dere bare 1 skive til dagen? 2 karbo pr skive er jo ikke så mye. Eller er det noe jeg ikke skjønner?
Mange opplver stagnasjon i vekttapet når de spiser brød. I tillegg er vel en av tingene med denne livstilsendringen å kvitte seg med avhengighet av f.eks brød som mange sliter med.

supha
03-03-09, 20:10
Kan man bruke rømme istedenfor creme Fraiche og Kesam?

benam
03-03-09, 21:17
ja du kan bruke det og så kan du bruke kesam

LabbeLis
07-03-09, 11:37
Mange opplver stagnasjon i vekttapet når de spiser brød. I tillegg er vel en av tingene med denne livstilsendringen å kvitte seg med avhengighet av f.eks brød som mange sliter med.

Mener du det? Selv når dette bare er brød uten mel? For jeg har nemlig lurt på hvorfor jeg har stoppet fullstendig opp, og i tillegg faktisk gått litt opp i vekt den siste halvannen uka. Jeg spiser veldig lite brød, men kanskje en skive annenhver morgen kan jeg tenke meg. Hmmmz.... Tror dette betyr at jeg må prøve å la være, og heller gå tilbake til egg, cottage cheese og 5-6 mandler til frokost framover... :( Misforstå meg rett; det er godt, men noe kjedelig og tar lang tid å lage når du har noe å rekke om morran...

Carisma
07-03-09, 12:27
Misforstå meg rett; det er godt, men noe kjedelig og tar lang tid å lage når du har noe å rekke om morran...
Her er endel ideer til andre fokoster: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494

Tone-G
07-03-09, 14:50
Jeg ser at mange tror vekten stagnerer når de spiser dette brødet.. Jeg mener tvert imot faktisk..
Jeg tror jeg hadde sluttet med lavkarbo for lengst hadde det ikke vært for dette brødet:ja:

Jabba
07-03-09, 19:26
Dette er mitt favoritt ketolyse brød! Kjempeenkelt å lage og det bare MÅ oppleves nybakt når det fremdeles er litt varmt!

bluVelvet
21-03-09, 21:17
Har akkurat tatt dette ut av ovnen, ser lovende ut :-) Gleder meg til å smake men er mett nå etter å ha fortært 4-5 oopsie roll lapper med makrell i tomat :-)

Tone-G
21-03-09, 23:41
Det smaker faktisk best kjøleskapskaldt :ja:

alvepiken
23-03-09, 15:52
Dette skal bakes! Flott at det finnes ett lavkarbo brød som ikke koster en formue å bake! :D

StineK
23-03-09, 17:16
Bakte dette i går kveld - og spiste en skive med fleskepølse til frokost. Nammenamm! :sikle:

Bra funn, Amariel! :klem:

alvepiken
24-03-09, 16:30
Utrolig godt! :D

Kanutten
24-03-09, 16:51
Jeg baker noe ala dette, men endrer titt og ofte på oppskrifta:

Jeg kan ha fiberhusk i istedet for linfrø; husk har 0 karber.
Og jeg kan bruke hvetekim istedet for kli; de har omtrent samme antall karber begge to. Da får jeg et lysere og liksom "finere" brød.

Skal det være "festbrød" lager jeg denne lysere varianten, og har i tillegg litt gresskarkjerner oppi. Snaddergodt!

Andre ganger igjen blander jeg det meste oppi :p

Dessuten skjærer jeg opp hele brødet når det er blitt kaldt og legger dem i dagsrasjonsposer som jeg putter i frysern. Snopt å ta frem og tine i brødristern.

StineK
26-03-09, 20:43
Takk for tipset Kanutten - skal prøve din variant neste gang :heia:

Imse
27-03-09, 18:24
Nå står mitt første brød i ovnen også! Håper det er like godt som lollypopbrødet, for det er knallgodt!

Liv
29-03-09, 16:23
Hmmm....bakte Lollypopbrødet for noen uker siden, og det sto at det skulle stekes i et par (!)timer, og så avkjøles på rist natta over. Det smakte som sagflis...Havna i søppla!
Så kan ikke henge meg på dere som synes det er så godt, men gjorde jeg noe galt?:confused::confused:
har tenkt å prøve meg på Hildeborgs grovbrød, er det noe??

Kanutten
29-03-09, 17:12
Takk for tipset Kanutten - skal prøve din variant neste gang :heia:

IKKE bruk samme vekta på fiberhusk og linfrø! Men bruk samme volum, omtrent.:D

alvepiken
30-03-09, 22:28
Har laget større posjon (oppskriften x 3) i håp om å få brødene (2 stk) større i høyden.. Håper de blir gjennomstekt:p

Veggpryd
04-04-09, 11:10
Jeg har laget dobbel porsjon flere ganger - og det funker perfekt. :)

Distrea
05-04-09, 19:42
Har laget større posjon (oppskriften x 3) i håp om å få brødene (2 stk) større i høyden.. Håper de blir gjennomstekt:p

Jeg gjør det, 3x'er oppskrifta og fordeler på 2 brød. Toppers.
Lager to til mammaen min nå. Det blir dem nok glad for etter 7 uker i Thailand :D

Robe
06-05-09, 21:25
Huff. Klarte å kjøpe cottage cheese i stede for creme fraiche eller kesam..... Så det nå etter at jeg har blandet alt.

Får bare prøve å steike, går det ikke får jeg prøve på nytt i morra....

Luna*
28-06-09, 17:03
Jeg har laget dette i dag og er superfornøyd!
Etter 1 måned uten brød smakte dette herlig og ikke minst kjekt
med en forandring fra det jeg har pleid å spise til frokost nå-salat.

Dette lager jeg nok igjen :ja:

rhb
28-06-09, 19:03
Dette var et godt råd. Har laget brødet mange ganger, syns det er godt.
Bruk ikke større en 1,5 liters form.

magdalena
01-07-09, 13:39
Amariel: hva slags merke kruskakli bruker du? Jeg har Regal og den inneholder 9gr karbo per 100 gram. Og da blir det vel 5.4gr karbo ut av 60 gram?
Er forøvrig veldig spent på brødet:) Den er i ovnen nå,men håper veldig at den hever seg litt da,lagde enkel røre nå i tilfelle den ikke faller i smak. Litt bacon og ost på toppen og urter i røra,så er spent nå!:D

Luna*
01-07-09, 20:52
Jeg skal lage nytt i dag :D

magdalena
01-07-09, 22:56
Brødet var VELDIG godt!! Gleder meg til lunsj imorgen.
sambo var litt overrasket over og se bacon i brødet,men nå vil han ha det selv!:rolleyes:

cammy
17-08-09, 17:02
Jeg kan bruke C.C. i steden for kesam?

Luna*
18-08-09, 17:49
Ja det kan du :ja:

Iset
20-08-09, 13:40
Jøss, dette ble jo godt! Jeg jukset litt og hadde i 3 gode ss. glutenmel da, men dette skal definitivt bakes flere ganger! Ikke noe stress heller, bare rør og hell. Herregud, dette var suksess!

Missy-
21-08-09, 11:22
Bakte dette børdet i går, og dæven, jeg ble overrasket! Det var jo rågodt! Jeg brukte CC og det ble veldig bra.

Men er det noen som har regnet ut det totale næringsinnholdet av det? Med protein/karbo/fett? :)

screwball
21-08-09, 12:50
Prøvde dette brødet før ferien - har liksom holdt meg til lollipopbrødet i snart ett år. Det funker greit, men er jo ikke særlig likt brød i konsistensen (hvis man ikke da sammenligner med rugbrød).

Og for en opplevelse det var å gå over til dette brødet! Dette smakte jo skikkelig luftig brød!
Jeg har solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og linfrø i food-processoren og maler det helt fint med knivene. Har også testet det med Cottage Cheese og det fungerer helt fint, så sparer jeg litt karber der og får litt mer proteiner til gjengjeld. Karbenivået er nok noe høyere enn lollipopbrød, men vekt pr skive er nok litt lavere, så sånn sett går det litt opp i opp. Dessuten stresser jeg ikke sånn med karbene nå.

Missy-
21-08-09, 13:35
Jeg regnet ut næringsinnholdet ved hjelp av Mat På Data nå.

Kcal: 1624
Protein: 93,2
Fett: 129
Karbo: 15

Dette er regnet med 150g cottage. Imponerende næringsinnhold til at det smaker så godt. Alt fettet er jo fra utrolig brae fettkilder også! Nei, jeg er solgt! ;D

screwball
22-08-09, 09:40
Bakte dette brødet igjen i går, og skjærte i dag 3 skiver á 8-10mm tykkelse. Veide 60g tilsammen, så dette brødet er endel lettere enn lollipopbrødet.

caffemocca
28-10-09, 23:55
Måtte hive meg i bakinga jeg og! Er spent på resultatet :)

Min 3 dag med minimalt inntak av karbohydrater så dette brødet kommer til å gjøre susen, siden jeg eeelsker brød!

jabba73
29-10-09, 14:07
Hei. Jeg har bakt dette brødet mye og er kjempefornøyd, men det er en ting jeg lurer på... hvorfor er det så stor forskjell på karboinnholdet på samme vare fra forskjellige produsenter? Ta f.eks. Kruskakli. Den jeg har fra Regal inneholder 9 gram, mens den jeg har fra møllerens inneholder 18,5 gram. Blir ikke klok av dette jeg. Og på samme måte er det for solsikkefrø, gresskarkjerner og sesamfrø.

Jolly
29-10-09, 16:37
Har noen av dere prøvd å lage brød av den bakemiksen som Ketolysekuren har kommet med? Jeg har ikke kommet så langt ennå at jeg har testet ut oppskrifta som står på boksen, vurderer å prøve i helga. Men, om noen av dere alt har prøvd...uten særlig lykke, så slapp nå jeg å prøve....og kunne heller konsentrere meg om et eller annet annet, som kan smake bedre. Jeg er veldig brødsjuk om dagen, jobber i kantine og smører mat hver dag. Gjett om det er prøvelse for meg som elsker grove mormors osv, får vann i munnen av tanken.
Men, 15 karver pr. dag, det er pokker meg ikke mye altså. Å jeg tviler på at jeg greier å holde meg under, enda jeg jobber hardt med saken. En karb her og en der, blir fort 15. Så for meg er det viktig at det brødet slår knock out på evt. andre brød/knekkebrød varianter.
Prøvde forresten pizzabunnen som stod i Ketolyseboka sist fredag, vel vel, det gikk an å spise den, men guuud så tørt? Jeg erstattet soyaprotein med bakemiksen da, kan ikke skjønne at det blir noe saftigere fordi om det er soyaprotein? Kan det hjelpe med litt mer olje kanskje?:rolleyes:

Krøllemor
04-11-09, 17:46
:D MMMm...synes brødet var helt nydelig!!! Godt å ha lettvinn matniste

Furine
04-11-09, 18:43
Men, 15 karver pr. dag, det er pokker meg ikke mye altså. Å jeg tviler på at jeg greier å holde meg under, enda jeg jobber hardt med saken. En karb her og en der, blir fort 15.

Det er vel ikkje meininga at du skal halde deg UNDER 15...?:confused:

irenee
04-11-09, 19:17
Løpe på butikken for å kjøpe ingredienser så jeg får bakt til jeg skal på ferie:)!!!!

Jolly
04-11-09, 23:38
Det er vel ikkje meininga at du skal halde deg UNDER 15...?:confused:

Jo om jeg ikke har misforstått helt, så skal en dame helst ikke over 15 karber på en dag, og menn ikke over 20. Går forbrenningen sakte, så må du kanskje kutte ut enda mer. Nå er det Ketolysekuren dette gjelder da.

Carisma
04-11-09, 23:41
Jo om jeg ikke har misforstått helt, så skal en dame helst ikke over 15 karber på en dag, og menn ikke over 20. Går forbrenningen sakte, så må du kanskje kutte ut enda mer. Nå er det Ketolysekuren dette gjelder da.
Det er i veldig spesielle tilfeller du evt må kutte, vi snakker stillstand i måneder. Hvis du spiser slik Torkil har laget kuren, og får litt grønt til hvert måltid, er det nesten umulig å komme under 15g. Det anbefales at kvinner ligger på 15-20g i snitt.

Jolly
04-11-09, 23:46
Jeg bakte dette brødet for noen dager siden:
4 egg
5 dl bakemiks fra ketolyse
100 gr linfrø
40 gr solsikkefrø
100 gr kruskakli
80 gr valnøtter
2 ss sesamfrø
1,5 ts salt
1 ss natreen strø
2 dl Creme fraiche lett (skulle vært vanlig original, men tok feil i hylla)

Knuste alle frøene og nøttene til pulver, blandet med bakemiks og hadde så oppi egg og creme fraich.
La alt innpå vektklubben nå for å se hvordan det kom ut og fikk følgende analyse:
20 skiver= 20 porsjoner
46% proteiner
48% fett
6% karbo

219 kcal pr. skive :D Helt latterlig mye egentlig, for meg som nå har vært i vektklubben ei stund, der en skive maks skal ha 50 kcal.
Jeg syns kanskje kaboinnholdet var noe høyt, men vanskelig å komme noe særlig under tror jeg. For her har jeg lagt inn vanlig Creme Fraich.

Jeg er ikke så flink med slik matte og greier, så her trenger jeg litt hjelp. Om det står 6% karbo, hvor mange karber vil det være i en skive da?

Tok inn to slik på jobb i dag, sikkert galskap ja, for det var vel her karboene kom snikende inn i dag.

Carisma
04-11-09, 23:49
Om det står 6% karbo, hvor mange karber vil det være i en skive da?

6% av skivens totale vekt er karbo. Så da må du veie en skive og regne det ut.

Jolly
05-11-09, 13:01
6% av skivens totale vekt er karbo. Så da må du veie en skive og regne det ut.

6 % er nå da egentlig på hele brødet, så da er det nå nesten enklere å veie hele brødet og dele på antall skiver. og antall skiver vil nå være forskjellig. Huff, syns slikt som dette er vanskelig jeg altså. Å beregne slik. Og enda værre blir det når noen sider minst mulig karbo, noen sier akkurat 15 og noen sier at det ikke spiller så stor rolle, så lenge du er i ketose. Hmm, lurer på å melde meg inn i forumet på ketolyse.no, da får jeg kanskje svar fra Torkil sjøl??

Kitt
05-11-09, 15:07
6 % er nå da egentlig på hele brødet, så da er det nå nesten enklere å veie hele brødet og dele på antall skiver. og antall skiver vil nå være forskjellig. Huff, syns slikt som dette er vanskelig jeg altså. Å beregne slik. Og enda værre blir det når noen sider minst mulig karbo, noen sier akkurat 15 og noen sier at det ikke spiller så stor rolle, så lenge du er i ketose. Hmm, lurer på å melde meg inn i forumet på ketolyse.no, da får jeg kanskje svar fra Torkil sjøl??
Trenger ikke melde deg inn der for å få svar av dr. Torkil!
Svarer på pm her også, den flotte mannen!:hearts:

Du skal helst ligge på ca 15 karber til å begynne med. Noen få over eller under spiller ikke stor rolle. Karbene skal med noen unntak komme fra grønnsaker som vokser over jorden + litt løk!

Nøtter, tomater og brøderstatninger kan stoppe vektnedgang hos enkelte, men det må du prøve deg frem med selv!;)

Jolly
05-11-09, 15:29
Trenger ikke melde deg inn der for å få svar av dr. Torkil!
Svarer på pm her også, den flotte mannen!:hearts:

Du skal helst ligge på ca 15 karber til å begynne med. Noen få over eller under spiller ikke stor rolle. Karbene skal med noen unntak komme fra grønnsaker som vokser over jorden + litt løk!

Nøtter, tomater og brøderstatninger kan stoppe vektnedgang hos enkelte, men det må du prøve deg frem med selv!;)

Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da? Vil nå ta uker det, å prøve ut om nøtter stopper opp min vektnedgang? For det vil jeg jo ikke finne ut før jeg har testet en og en ting over flere dager. Og nøtter blir vi jo anbefalt å spise? Gjerne som mellommåltid.

Kitt
05-11-09, 15:50
Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da? Vil nå ta uker det, å prøve ut om nøtter stopper opp min vektnedgang? For det vil jeg jo ikke finne ut før jeg har testet en og en ting over flere dager. Og nøtter blir vi jo anbefalt å spise? Gjerne som mellommåltid.
Mellommåltid???:confused:

Man trenger da ikke mellommåltider på ketolyse!
Man skal spise seg passe mett hver gang man er sulten, på ordentlig mat!

Og med nøtter menes de med færrest karber, som paranøtter og macadamian. Er ikke meningen at man skal spise dem hver dag heller!

Jeg vil heller si at det beste er å ikke spise nøtter, tomater, brøderstatninger, kunstig søtstoff etc og heller innføre dem en etter en etter som vekten går ned.

Jeg liker ikke tomater, spiser lite brøderstatninger og nøtter og prøver å holde meg til så lite søtstoff som mulig!
Går ikke fort ned, men nedover går det! Snart halveis til første delmål!:D
Er det meieriprodukter som gjør at det går sakte, får det heller være. Rømme og fløte "må" jeg ha!;)

Jolly
05-11-09, 15:56
hehe, tror du misforstod meg. Med mellommåltid så mener jeg følgende...

3 måltider er for lite for meg gjennom en hel dag, som starter kl 07 og slutter kl 23-24. Så jeg har frokost, lunsj, middag og et "mellommåltid". Da greier jeg meg godt :)

Kitt
05-11-09, 16:20
hehe, tror du misforstod meg. Med mellommåltid så mener jeg følgende...

3 måltider er for lite for meg gjennom en hel dag, som starter kl 07 og slutter kl 23-24. Så jeg har frokost, lunsj, middag og et "mellommåltid". Da greier jeg meg godt :)
Da så!:D
Men du kan jo spise 4 -5-6-7 ordentlige måltider om du vil!:heia:
Bare du spiser deg passe mett hver gang du er sulten!:D

Så trenger du ikke kalle det mellommåltid! Bare måltid!;)

Carisma
05-11-09, 21:00
Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da?
Det kan være greit å ta et par uker hvor man følger menyoppsettet i boka om man er usikker. Da får man en ide om sammensetning av mat, og ferdig tilmålte dagsmenyer :ja:

Jolly
06-11-09, 23:58
Da så!:D
Men du kan jo spise 4 -5-6-7 ordentlige måltider om du vil!:heia:
Bare du spiser deg passe mett hver gang du er sulten!:D

Så trenger du ikke kalle det mellommåltid! Bare måltid!;)

Joda, jeg vet jeg kan det. Men, det står jo tydelig i ketolyseboka, at en ikke trenger å spise om en ikke er sulten, så lenge du vet du får i deg det du skal og trenger. Og jeg har slettes ikke behov for mer enn 4-5. Blir for det meste, men avslutter dagen med noen skiver røkt laks eller noen skiver norvegia før jeg legger meg. For å ikke bli sulten på natta, samt få i meg litt fett :)

Beste er nå at jeg slettes ikke har slikt behov for godis og søtsaker, eller annet mellommåltid. Toppers. Tok meg 2 biter sjokolade til kveldskosen i kveld. Men det var slik sjokolade som jeg får kjøpt på sunkost. Det er kun 3 karber på en hel sjokobar, og den har vel 6 eller 7 biter. Må bare unne meg litt en og annen kvelden, spes i helgene, for da blir det ikke så tøft å stå imot. Og litt ekstra å glede seg mot på helg. Stikcsen var lys rosa likevel i dag, så...da kunne jeg likevel bare ta'n litt ekstra ut. Har ikke vært noen topp dag, enda jeg trodde faktisk at jeg hadde vært smart og flink idag...

Kitt
07-11-09, 09:15
Fett er viktig!:ja:

Og væske! Helst vann, da!:ja:

Fargen på stiksen har ikke så mye å si, det går ikke an å være litt i ketose, uansett! Drikker du nok, blir den ofte lys, drikker du for lite, blir den gjerne på det mørkeste!

God helg!:klem:

Kuredu
22-01-10, 15:03
Må bare føye meg inn i rekken her, brødet smakte faktisk fortreffelig :) Veldig positivt overrasket.

Tønneklara
27-01-10, 22:59
Dette brødet vil jeg lage! Høres godt ut, og enkelt og lage. Hva gjør jeg når jeg må dele inn i dl? Jeg har nemlig ikke vekt, og får ikke målt i gram...

bobba
30-01-10, 23:41
Hei.

Eg vil anbefala å ha i hakka nøtter også:)

pippemor
23-03-10, 11:22
Jeg baker dette proteinbrødet i melkekartonger og det blir supert
resultat:).

Morbeline
25-05-10, 16:26
Dette ble utrolig godt! OG virkelig, så lett å lage! Har alltid kviet meg for å bake brød før lavkarbo, fordi det krever så mye arbeid med å kna deigen, heving og lignende. Men dette var jo bare å raske sammen alt, og ha tålmodighet til det var ferdig. Eneste kanskje bittelitt kjedelige er at det har en smule eggesmak jeg frykter kan bli kvalmende i lengden, men det holder i det minste meg fra å overspise.

http://test.morbeline.com/mai/mai49.jpg
Slik ble nå i hvert fall mitt :-) (herlig å lage arme riddere av!)

Siren
25-05-10, 21:55
God kveld!
Takk for denne oppskriften! Har nettopp prøvd den ut, og synes brødet ble kjempegodt!! Det kommer jeg til å lage mange flere ganger :) Nå har jeg bare smakt det lunket, så blir spennende å smake det i morgen når det har vært i kjøleskapet over natten!

SnillPia
26-05-10, 20:43
Hmmm. Mulig jeg har gjort noe feil er, men har gått igjennom oppskriften igjen og ser ikke noe annet enn at jeg byttet ut CF med lettrømme (var det jeg hadde i skapet...).

Deigen ble så langt ifra kladdete. Den ble ganske så flytende. Krysser fingre og håper det går bra likevel. :) Om det ikke gjør det er det en ny dag imorgen med muligheter for å forsøke seg på noe annet. ;)

snøffe
26-05-10, 21:43
Står i ovnen nå.. brukte seterrømme, det var det jeg hadde.. er virkelig spennt etter alle lovordene her..:) blir bra å kunne ha "vanlig" matpakke med på jobb.. :)

snøffe
26-05-10, 22:33
jammi... nå har jeg kost meg med nystekt, lunkent brød med skinkost.. vidunderligt!! Jeg kommer uten tvil til å lage mer av dette brødet! :stortsmil:stortsmil takk til oppfinneren..hvem det nå enn er.. :klem:

meme
16-10-10, 13:12
Dette brødet fikk jeg oppskrift på fra en bekjent, og det er virkelig godt. Skikkelig saftig. Mitt tips er å lage halvannen eller dobbel porsjon for at det ikke skal bli så tynt. I tillegg kan det være lurt å ha bakepapir i formen, for jeg har i alle fall opplevd at det har vært vanskelig å få ut av formen selv om jeg har smurt den godt.

Veggpryd
16-10-10, 13:17
Slik ble nå i hvert fall mitt :-) (herlig å lage arme riddere av!)
:eek: Tusen takk for at du minnet meg på Arme Riddere! :heia: Nå skal jeg lage brød! hehe! Arme riddere er jo såå godt!

Glüchlich
17-10-10, 19:53
Det kan med hell brukes ett par ts fiber-husk for konsistensen i proteinbrødet, også å variere med knuste eller hele nøtter & frø. c",)

sjoslor
24-10-10, 17:35
elsker dette brødet, nydelig med salami:p viser at det går an å få det til, selv uten hvetemel

sjoslor
25-10-10, 17:29
Hei!

Dette brødet har jeg brukt veldig mye, syntes det ble litt lavt så derfor har jeg brukt å tredoble oppskrifta og så fordelt i to former, da synes jeg det blir to flotte brød. :-) Jeg har spist to skiver av dette til frokost, og av og til også to til lunsj, har fungert fint for meg, har gått ned hver uke allikevel. :)

Når du øker mengden slik, steker du det da lengre eller på høyere varme, eller begge deler?

sjoslor
22-11-10, 21:35
Nå har jeg prøvd selv:ja: jeg lagde dobbel oppskrift til 1 brød. Jeg valgte å bruke cottage cheese, brukte mikseren for å finmose det flytende mest mulig.
Og om jeg skal si det selv, brødet ble perfekt:stortsmil Delte brødet i 2,frøs den ene delen og la den andre i kjøleskapet. Jeg spiser bare en skive pr.dag, så gjett om jeg var overrasket da jeg fikk 14 skiver ut av det halve brødet. I tillegg var brødet like godt under hele perioden, selv den 14.dagen.

Bare et lite tillegg, i utgangsoppskriften snakkes det om at det er 3 karboer i 4 egg, men ifølge matvareguiden.no er det 0,3 i 100g egg, og siden 1 egg i snitt veier rundt 63g( og jeg derfor regnet 250g for 4 egg) blir det jo under 1 karbo på 4 egg, det blir 0,75

idaols23
24-02-11, 11:34
Helt ny her så er litt nysgjerrig. Hva menes med 1 karber? Finner ingen definisjon..

Furine
25-02-11, 12:41
Karber - kort for karbohydrater.

snuppelure74
10-06-11, 14:42
Kan disse brødene fryses så man kan lage opp noen om gangen ?

hanneg
21-07-11, 11:49
Har lagd dette brødet flere ganger nå, og er storfornøyd!
holder seg lenge i kjøleskapet, og jeg pleier å riste det for å få den "nybakt" følelsen... har også hatt det med på tur og til utlandet :) en slager!

Liseana
27-09-11, 16:27
Dette brødet er ypperlig til frysing. Jeg pleier å skjære hele brødet opp i skiver og fryse 2-3 skiver sammen, eller med litt matpapir imellom slik at det er lett å ta opp bare noen få skiver i gangen :-) Bare å putte i brødristeren. Nam. :-)