View Full Version : Spisedag


Summer
16-10-04, 17:23
I dag skal jeg ha spisedag, og jeg gleder meg sånn!!! http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/hyper.gif (http://www.nybaktmamma.com/plassen/newthread.php?do=newthread&f=199#)

Noen andre som er med i spisedaggjengen? :D

I kveld skal jeg ha treretters karbomåltid før jeg køyer:

1.
Kokt grønnsakspurè
2.
*Honning og cantaloupemelon kjørt til masse i kjøkkenmaskinen (En halv liter tror jeg... )
*noen få hjemmelagde kokosboller (ikke så mange, må passe på at det ikke blir for masse proteiner...:p)
3.
Gulrotstaver dyppet i avokado og tomat hvitløksdip.

Jeg sliter egentlig med å finne på hva jeg kan spise jeg...:o (Synes virkelig det mangler noe vestentlig her...;) )

Nille
16-10-04, 18:02
Din spisedag var jo en snill en, med ikke så mye karber heller. Det funker sikkert fint for deg som vil legge på deg !:o

Vet det er mange som vil ta av som bruker en dag i uken som "belønningsdag" hvor de spiser alt de vil, - enten hele dagen, til et måltid eller innenfor en time. Så legger de på seg dagen etter, men går ned igjen det de har lagt på seg + litt til etterpå det igjen. De kaller det for "refeed" og har noe med leptin hormonet og kickstarte forbrenningen å gjøre. Har lest en kjempelang artikkel om det.

Problemet er at dette kun funker for et fåtall - dvs. for de med normal forbrenning fra før. For sånne håpløse tilfeller som meg, - med lav/ingen forbrenning og problem med å ta av - funker det IKKE.
Jeg har prøvd flere ganger og det jeg oppnår er først og fremst at jeg blir dårlig - altså direkte uvell og kvalm + mageverk, - OG at vekten min går opp (masse vann og) og det tar gjerne 2-3 uker å få det av igjen !

Tåler ikke så mye karber jeg - enda. Men det er jo den del av pre-vedlikehold, - å venne seg til det igjen !

Summer
16-10-04, 18:16
Å, jeg gjør det for at hjernen min skal produsere serotonin og jeg ta meg en spasertur ut av depresjonens land jeg.... :)



"Aminosyren tryptofan (aminosyrer er en del av proteinet) sammen med blandt annet flere b-vitaminer produserer serotonin i hjernen. Aminosyren må passere det vi kaller blod/hjerne barrieren for å få jobben gjort.
Alle aminosyrer hjernen har bruk for, må også passere denne barrieren. Den virker som en liten dør, og det blir lett kø forran døren. Spesielt aminosyrene fnylalanin,tyrosin,leucin,isoleucin og valin stiller seg i køen. De siste henger sammen og kalles grenede (BCAA). Spiser du et proteinrikt måltid blir det mange aminosyrer av alle slag i blodet, og køen forran hjernedøren blir lang. Når det er mange av de andre fem i blodet er det vanskelig for tryptofan å komme inn. Det er som en skoleklasse med bråkete gutter (de fem) og forsiktige jenter(tryptofan), som alltid må vente til bråkmakerne har gått inn.
Når du trener blir BCAA også omgjort til brennstoff og forbrukt og dette gir rom for produksjon av serotonin. Spiser du et måltid med lav GI og minimalt med protein, vil det bare være de snille jentene som står igjen fra forrige måltid ved døren, og de vil tusle inn og produsere serotonin. "

Kilde: karin Hvoslef, Jentemat

Derfor har jeg valgt å ha et måltid en kveld i uken der jeg spiser lite fett og protein og mest lavglykemiske karbohydrater.Iflg. Eat så skal det være best å ta det om kvelden slik at en legger seg etterpå.
Det sto også i boken at høyglykemisk mat ikke har samme effekten, det må være lavglykemisk. :)

Anne
16-10-04, 19:38
Dette var spennende Lise. Tror jeg skal prøve det:cool: men ikke i dag.....

Vi skal ha kylling Cordon Blue på Annes vis:) Kyllingfileet nesten delt i to. Så legger jeg to skiver med seranoskinke og sveitserost inni. Vendes i soyamel, så i pisket egg for deretter å rulles i (egentlig kavringstrø) men tror det går med å knuse Lindbergs müsli litt bedre eller ikke knuse...skal prøve. Serveres med salat og broccoli ved siden av. Saus; ostesaus eller bearnaise el lign.(Skal tenke på det i 20 min)
Ha en koselig kveld.:klem:

nalana
16-10-04, 20:18
dette høres veldig spennende ut Lise, og jeg kunne tenke meg å prøve det om noen uker kanskje.

vi har snakket om noe lignende i en tråd her før, men jeg husker ikke hvor. nå gjorde jeg forøvrig noe ganske lurt, jeg lagde meg en egen mappe i favoritter hvor jeg legger interessante ting fra kj som jeg ønsker å komme tilbake til. det er jo fort å glemme alt det nye man lærer.

så for meg er repetisjon og arkiv tingen :D

noen har gjort krav på den ene hånden min, derfor ingen versalerhttp://smileys.smileycentral.com/cat/16/16_1_20.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZCxdm231XXNO)

Nille
16-10-04, 20:28
Det sto også i boken at høyglykemisk mat ikke har samme effekten, det må være lavglykemisk. :)
Det var kjempeinteressant. Skal jammen tenke over den der. Hvis det er lav GI, kanskje det virker på meg og da ..... :o

Anne
17-10-04, 22:41
Vi skal ha kylling Cordon Blue på Annes vis:) Kyllingfileet nesten delt i to. Så legger jeg to skiver med seranoskinke og sveitserost inni. Vendes i soyamel, så i pisket egg for deretter å rulles i (egentlig kavringstrø) men tror det går med å knuse Lindbergs müsli litt bedre eller ikke knuse...skal prøve. Serveres med salat og broccoli ved siden av. Saus; ostesaus eller bearnaise el lign.(Skal tenke på det i 20 min)
Ha en koselig kveld.:klem:Må bare legge til noe her...... Jeg vendte kyllingfileene i knuste soyaflak tilslutt. Fungerte kjempefint og det var et knallgodt måltid:D

TirilAurora
05-01-14, 12:25
Nå etter jula har jeg tatt en pause i det jeg kaller "spisedag"
Til vanlig pleier jeg i helga å lage nok ekstra... Dvs. jeg lager f.eks: vafler, iskrem, krem med bær, kaker ol... Lavkarbovariant sådan!
Jeg har noen dager i året vi skikkelig skeier ut med det som inneholder rafinerte karbohydrater... forholdsvis: ferie i utlandet, 17 mai og jul og evnt. bryllup...

Det smaker veldig mye bedre når det ikke blir så ofte....!