View Full Version : Peanøttkjeks (Fedons)


Marianne
19-10-04, 14:34
PEANØTTKJEKS

1 dl sammalt spelt, fin
1 dl soyamel
1/2 dl malte peanøtter
1 ss fruktose
4 ss meierismør
1/2 ss vann

Pensles og drysses med:
1 sammenvispet egg
6 ss grovhakkede peanøtter

Stekes ved 180 grader i ca. 10 min. på midterste rille.

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Smuldre inn meierismør og tilsett vann. Arbeid deigen glatt og fin og sett den kaldt i ca. 30 min.
Deigen trilles til en pølse og deles i 1/2 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapirkledd stekebrett, pensle dem og dryss hakkede peanøtter over. Stekes som anvist og avkjøles på rist.

Får du ikke tak i ferske, usaltede peanøtter, går det fint å skylle vanlige peanøtter. Husk bare å tørke dem godt før du maler dem.

Mmmarianne

guro
19-10-04, 16:46
Takk for at du oppfyller ønsker!

Marianne
19-10-04, 16:49
Jeg skulle bake disse på søndag, men hadde verken speltmel eller soyamel igjen i skapet. Men jeg skal bake dem snart, og komme med en vurdering ;) . Glad for at jeg har noen og gi og få oppskrifter av, Guro.

Takk for alle dine gode også!
klem marianne

nøtta
20-12-05, 11:39
åh disse skal jeg bake i dag, men trenger og bytte ut soyamel og spelt (gluten) har bokhvetemel tror dere at den henger sammen hvis jeg bruker havregryn ? avt ett egg ekstra....

:confused:

guro
20-12-05, 11:42
åh disse skal jeg bake i dag, men trenger og bytte ut soyamel og spelt (gluten) har bokhvetemel tror dere at den henger sammen hvis jeg bruker havregryn ? avt ett egg ekstra....

:confused:

Tja, i dette gamet tror jeg det handler om å prøve seg fram og være åpen for at resultatet kanskje ikke ligner helt på den klassiske varianten, men det kan jo smake godt for det ... Altså, jeg tror egentlig havregryn går bra jeg ...

Men fortell hvordan det går da .. altid kjekt å vite.

nøtta
20-12-05, 11:45
jupp da tusler jeg ned på butikken må ha peanøtter, baker kokos makroner i samme slengen jeg ..... :D

nøtta
21-12-05, 11:58
disse kakene fikk jeg vist ikke bakt før nå ... gjorde som vanlig litt om på oppskriften så den ble slik

1dl bokhvetemel
1dl blanding av havregryn og soyafloker
1,5 dl salte peanøtter
80g hakka appelsin 70% sjokolade
4ss vann
50g smør
1 ss olje
1 egg

og nå står deigen i kjøleskapet :D (der følger jeg ihvertfall oppskriften :o)

guro
21-12-05, 12:15
ser spennende ut ..

nøtta
21-12-05, 13:41
okey det ble ikke helt suksess.... de var jo gode da men jeg burde nok ikke ha kuttet ut den ss med fruktse :o jaja bedre lykke nset gang :D