View Full Version : veie alt av mat....


m@nisha
19-10-04, 22:10
lurer på om d kanskje blir problemer for meg å få veid absolutt alt jeg spiser om dagen når jeg strarter opp med dr.atkins....
redd d skal bli feil for meg å at d ikke skal bli rett da....:confused:
har ikke fått boka enda,men står d i denne?....
trenger jo alt inn med teskjei jeg....;)
har bestilt slik bokpakke med 4 av bøkerne hans.....
gud så spent jeg er.....:)

HP
19-10-04, 23:40
å veie alt av mat er overhodet ikke nødvendig... Dette er ikke Grete Rohde vettu! :D

Men når det er sagt så er det mange som finner det nyttig likevel... Jeg er ikke en av dem... :p

Karin
20-10-04, 00:28
Det jeg gjorde, var at jeg til å begynne med veide grønnsakene, så jeg var sikker på at jeg ikke fikk i meg for mye karbohydrater. Syns det er lettere med veiing enn å måle i dl, tror det blir mer nøyaktig da. Proteinene veide jeg ikke i det hele tatt.

Etter noen dager utviklet jeg et øyemål, så jeg visste sånn omtrent hvor mye jeg fikk i meg. Nå veier jeg bare unntaksvis for å forsikre meg om at jeg er der jeg skal.
Jeg veier også hvis jeg spiser noe jeg ikke har spist før, eller noe jeg spiser sjelden - særlig hvis det har litt mye karber. F eks frukt er det greit å veie, syns jeg. Det er så lett å være litt generøs på øyemålet hvis det ikke er noe man er vant til. Plutselig har man fått i seg 5 g karber mer enn man skulle, og da er det fort at man kommer over grensen og stopper opp.
Oppsummering: Du kan gjerne kontrollveie litt av og til. Men, som HP sier, dette er jo ikke Grete Roede.:D (Heldigvis for det!!!)
Lykke til!

Nille
22-10-04, 22:21
I begynnelsen er det viktig at du "gjør deg kjent med" matvarene. Og som Karin sier så er det vikig å veie iallefall grønnsakene - slik at du har en peiling på hvor mye karber du får i deg. Veldig vanskelig når du kommer til vedvarende og skal øke med 5 karber pr uke . om du ikke vet hva 5 karber betyr ! Det er noe Atkins selv poengterer i boka (iallefall den engelske).

Personlig har jeg fulgt boka til punkt og prikke og veid alt. Men jeg har problem med å ta av og er nødt til å holde øye med alt.

Du må finne den metoden som passer best for deg. Om du ikke veier og ikke har noe problem med å ta av - ja, da er det jo greitt. Min erfaring er at mange begynner å veie først når vekttapet stopper opp - og oppdager hvor mye man egentlig har spist :eek:

Prøv deg frem du - så finner du nok hva som passer deg best :)