View Full Version : Chilisjokolade
Stjålet hjerterått fra Ikeas sin oppskriftsbok "krydret"
Chilisjokolade
ca 15 minutters tilberedning + ca 4 timers ventetid.
500 G Mørk sjokolade
4-5 ss Fløte
100 g smør i terninger
en skvett konjakk
1 ss rød chili, svært finhakket
Bakepapir
Ha bakepapir i en liten firkantet form. Brekk sjokoladen i biter og ha i en metallskål. Smelt sjokoladen i vannbad sammen med fløten. Skjær smøret i biter og rør det inn i den varme sjokolademassen til du får en jevn blanding. Ikke la blandingen bli for varm. Ha konjakk og finhakket chili i sjokoladen. Hell blandingen i formen og avkjøl til den stivner. Ha den stive sjokolademassen på en fjøl og skjær i terninger. (og her stod det "vend eventuelt konfektbitene i melis og server", men jeg tenker vi bare serverer vi :))
Jeg har ikke prøvd den ennå, men det frister veldig med alle ingrediensene i hus :sikle:
Det så veldig fristende ut! Klarer vel å holde meg til lørdag. Kanskje. :p
Jeg har ikke prøvd den ennå, men det frister veldig med alle ingrediensene i hus :sikle:
Har du prøvd nå? :spent:
Ja, men den må stivne til i morgen.. Kanskje jeg rekker en smak før jobben i morgen;)
Ja, men den må stivne til i morgen.. Kanskje jeg rekker en smak før jobben i morgen;)
Har du smakt nå? :spent:
Jeg var innom kjøleskapet kun for din skyld mose, men kun for å se.. Den hadde festa seg fælt i plastfolien jeg brukte :/
Må nok vente til jeg er hjemme fra jobben... :(
Mosedott da... er det jul på deg allerede? :lol:
Må nok vente til jeg er hjemme fra jobben... :(
Har du kommet hjem fra jobben nå? :spent::D
:lol:
Du skal ikke bare lage selv, da?
Har du kommet hjem fra jobben nå? :spent::D
Du skal ikke bare lage selv, da?
:lol::lol:
Har ikke konjakk :hylgrine:
Får man kjøpt bittesmå flasker med konjakk da, en skvett lissom? :p
Skal jo ut og handle etterpå... og det er vinmonopol der jeg skal. Konjakkmonopol :D
Jeg har til og med sånne små konfektformer som sikkert passer bra :smile:
En får kjøpt 5 cl flasker på polet :)
Men, en halv kg sjokolade?
Nå har jeg prøvd...!
Jeg brukte 200 g sjokolade (og halverte ca resten av oppskrifta), og har i massevis.
Jeg brukte 86% sjokolade, og da er den ikke så søt. Det var godt, men man orker nok ikke spise så mye av det. (behøver ikke være negativt det!) Spicy!
Hvor mye er en skvett cognac?
Jeg har en tendens til å ha for mye av slike skvetter i mine oppskrifter :o (under mottoet at det kan aldri bli for mye av det som er godt...)
5 cl til 500g sjokolade, eller??
Nei, si det.. Jeg har aldri laget noe med konjakk i før, så jeg ante jo ikke om det smakte riktig.... Men jeg tok en skvett. Liten skvett. Flaske ned - flaske opp. :ja:
Det er mulig å kjøpe en stor flaske så bruke noen skvetter til noe annet. Selv liker jeg å skvette litt i noen glass. :)
Det er mulig å kjøpe en stor flaske så bruke noen skvetter til noe annet. Selv liker jeg å skvette litt i noen glass. :)
I love to cook with wine...
Sometimes I even put it in the food!
Ok, flaske ned - flaske opp.
:cool:
Hvor finner dere sånne konfektformer?
Jeg har funnet på ultra, og noen ganger på nille.
I veldig mange matbutikker...
Jeg fant mine der hvor lys og servietter ligger, og de heter noe sånt som "sånn-til-å-ha-oppi-lysestaken-før-man-setter-stearinlyset-oppi-for-da-står-lyset-veldig-støtt". :smile:
Hehe... takk for god forklaring. Vet hvilke du mener!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.