NullKarbo87
05-01-09, 07:09
Hei, og godt nyttår alle sammen! Da var det tid for mitt første innlegg på forumet.
Mellom 12 januar og 12 februar skal eg gå på en null-karbo diett, hvor kostholdet blir preget av følgende:
- Kylling
- Reint kjøtt / svinekjøtt
- Egg
- Salat
- Frukt
- Grønnsaker
- BARE vann å drikke
Sammen med dette skal eg gå spaserturer hver morgen før frokost, og trene økter som bl.a. spinning 4-5 kvelder i uken.
Utenom dette lurer eg på hvordan det er å bruke toro´s ferdige supper, som tomat og grønnsaks supper som middag/kvelds? Gikk på denne nevnte dietten 4 uker i fjor, og gikk da ned 7 kg, men da spiste eg aldri disse suppene.
Er det ok å spise sånne supper under en diett? Det er noe karbohydrater i disse suppene, men utgjør dette en fare mtp. dietten? (som ellers er preget av så lite karbohydrater som mulig)
Håper på gode svar :)
Først og fremst: velkommen, og lykke til!
Jeg vet ikke helt hvordan dette er "null-karbo," men du mener vel null stivelse. Det funker. Frukt kan være en party-stopper for noen. Det samme gjelder enkelte grønnsaker, særlig gulrøtter.
En pose suppe er ca. 1 liter. Tomatsuppe (http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=1613&produkt=) har 51 gram "effektive" karbohydrat per pose. Grønnsaksuppe (http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=1593&produkt=) har 25 gram karbohydrat per pose (muligens færre, fordi noe av det er fiber). Så, ja, det kan gå.
Hei :)
Ja, du kan jo spise både frukt og posesuppe, men da kan du ikke kalle det nullkarbo ;)
Jeg følger Atkins kostholdsfilosofi, så jeg er vel noe mer streng enn deg. Jeg ville ikke spist verken frukt eller posesuppe, men jeg ser at det har gått bra med frukt for deg før, så da går det vel antagelig bra:)
Jeg ser at du skal følge dietten fram til 12. februar. Er det slik at du MÅ være gått ned et visst antall kilo til da? Eller kan du ta denne perioden som en prøveperiode? Du finner jo fort ut av om du ikke går ned når du spiser posesuppe.
Lykke til :)
Mvh
Silje
Hei og velkommen!
Et bedre alternativ enn posesuppe er å lage selv. Store porsjoner som du kan ha noen dager, eventuelt fryse ned.
Du kan koke kraft på bein og kjøtt (kjøp billig kjøtt med fett og bein). Sett det på koking noen timer, sil og tilsett de grønnsakene du vil ha. Eller ren grønnsaks kraft.
Da vet du hva suppen din inneholder, og kan lettere unngå stivelse, karber.
Lykke til!
NullKarbo87
11-01-09, 19:49
Hei, har vært uten internet noen dager så derfor ingen svar!
Takk til dere som har svart, da forstår eg det slik at slike posesupper går ok under min diett. Forsåvidt riktig at det ikke er HELT null-karbo, men hovedpoenget er at eg skal innta så lite karbohydrater som mulig!
null karbo er vel både umulig og ikke så bra
Null karbo kan bety bare kjøtt, fett, egg og ost. Men, det er alltid en og annen karbohydrat i de matvarene også.
Når det gjelder posesuppe så må jeg spørre om du har lest innholdsfortegnelsen på posen? "Maisstivelse, hvetemel, salt, vegetabilsk fett, smaksforsterker (E621/MSG/Natriumglutamat), aroma, krydder, osv."
Har 4 forskjellige posesupper i skapet nå (alle har visst gått ut på dato :p ), og det er omtrent det samme i hver pose. Alle har 50 eller mer karber pr. 100 g. Gul ertesuppe har over 80 g., og de har for sikkerhets skyld merket innholdet pr. 100 g. ferdig suppe - ikke tørr vare.
Det er jo så godt med hjemmelaget suppe! Vil på det sterkeste anbefale det - men vil også nevne at buljongterninger er stappfulle av MSG og transfett. :D
Nei, det skal ikke være så lett... he he. :o
Ser ut som både "null-karbo" og null fett? Veit at de som kutter max på karbene går ned mer jo mer fett de putter inn i stedet.