View Full Version : Glutenfritt hvetemel?


Kathrine
09-01-09, 13:46
Kan man bruke det som erstaning for hvetemel?

Er helt fersk på dette og ikke kommet inn i alt ennå.:o

Iset
09-01-09, 13:54
Er det noe som heter glutenfritt hvetemel? Mener du glutenmel (det er ikke glutenfritt), eller sånne melblandinger laget av bla. potetstivelse eller mais? Disse kan ikke brukes nei, de er vel om mulig enda mer rike på karber enn hvetemel. Glutenmel kan brukes, det er vel rent gluten.

Kathrine
09-01-09, 14:08
Tusen takk:)

Carisma
09-01-09, 14:10
Er det noe som heter glutenfritt hvetemel? Mener du glutenmel (det er ikke glutenfritt), eller sånne melblandinger laget av bla. potetstivelse eller mais? Disse kan ikke brukes nei, de er vel om mulig enda mer rike på karber enn hvetemel. Glutenmel kan brukes, det er vel rent gluten.

i følge Lindberg-kurset hadde gluten-melet like stor påvirkning på blodsukkeret som vanlig mel...

Iset
09-01-09, 14:15
Åh? Atkins har jo flere oppskrifter med glutenmel. Rart. Kanskje det går greit siden det bare brukes en ørliten mengde?

Carisma
09-01-09, 14:32
Det kan være jeg som har blandet sammen... Men hvertfall, glutenfrie produkter ellers har samme påvirkning, men tror gluten mel er noe annet når jeg fikk tenkt meg om.. :o (skylder på mange år siden kurset... :rolleyes:)

Iset
09-01-09, 14:49
Glutenmel er ikke glutenfritt nei. Glutenfrie produkter er ofte laget av mais og potet, så det sier jo seg selv at det ikke er særlig lavkarbovennlig, hehe. Men glutenmel er bare rent gluten.

energibunten
09-01-09, 21:30
Man får glutenfritt mel som inneholder endel hvetestivelse, men generelt er alle glutenfrie melblandinger veldig fine og lager søte brød. jeg kaller det kaker... gutten har det, men han liker min lavkarbo og mye fett veldig godt.

Men jeg lurer på om jeg skal lage proteinbrødet til ham uten klien, både lavkarb og glutenfritt

kamp
28-01-09, 17:33
Glutenfri melblandiner har ofte høy GI og lite næringsinnhold. Derfor bør man alltid har mye korn, frø, havre (hvis man tåler) o.l. i brød deigen.

De siste årene har det kommet flere typer mel på markedet. Bland annet teff mel som er veldig næringsrikt :)