View Full Version : Paranøttgrøt med lite kh


Susse
11-01-09, 21:30
Nå har jeg klart å lage noe som metter lenge og ikke bare smaker egg :D

50 gr. paranøtter ( 1,5 kh)
100 gr. kokosmelk (1kH)
1 egg ( 1kh)

Maler nøttene på mandelkvern.
Blander melken og nøttene. Kjører egget med stavmikseren i en kopp så det er helt jevn konsistens. Blander nøtt/melkeblandingen og varmer opp forsiktig til det tykner. Kan spises som det er eller med litt splenda.
Digg !

Sulphur
11-01-09, 22:12
Wow, spennende. Hvordan ser en mandelkvern ut? Er denne nøttegrøten en ny greie? Jeg har aldri hørt om det før..

Susse
11-01-09, 22:34
Wow, spennende. Hvordan ser en mandelkvern ut? Er denne nøttegrøten en ny greie? Jeg har aldri hørt om det før..

Mandelkvern er en liten kvern til å male mandler/nøtter med..hehe. Fås på Jernia og slike butikker. Bruker min masse, særlig til å lage marsipan før jul og til alle mulige kakebunner ellers i året.
Nøttegrøt er ikke noe nytt, finnes mandelgrøtoppskrifter her inne.

trillian78
12-01-09, 00:26
Spennende...! Men går det like bra å kjøre nøttene i blendern? Eller blir ikke det finmalt nok?

Susse
12-01-09, 21:32
Spennende...! Men går det like bra å kjøre nøttene i blendern? Eller blir ikke det finmalt nok?
Tja, mye mulig det også kan fungere ! Det er jo ikke heelt finmalt ala mel fra kvern heller.

trillian78
12-01-09, 23:10
Tja, mye mulig det også kan fungere ! Det er jo ikke heelt finmalt ala mel fra kvern heller.

Ok... da prøver jeg å gå for blendern :D

Susse
13-01-09, 17:46
Ok... da prøver jeg å gå for blendern :D

Skriv gjerne hvordan det går om du prøver. Jeg er så fornøyd med denne oppskriften, ikke lenger skrikende sulten en time før lunsj. :)

Jabba
13-01-09, 17:48
Åhhh - søren ! Glemte å kjøpe kokosmelk i dag....hadde store planer om å prøve ut denne.....

Veggpryd
13-01-09, 17:53
Hvor kjøper dere kokosmelk? Her jeg bor finnes det bare fettredusert kokosmelk på boks.

danish
13-01-09, 18:04
Hvor kjøper dere kokosmelk? Her jeg bor finnes det bare fettredusert kokosmelk på boks.

Innvandrersjapper. De har dessuten billige egg, krydderier (endog andre kryddersorter), kokosolje, grønnsaker, nøtter o. s. v. Jeg sverger ved innvandrersjapper, men ris er faktisk billigere på Ultra (9 spenn per kg). Folk flest her spiser sjeldent ris, så det er neppe en prioritet.

Susse
13-01-09, 18:33
Jeg har kjøpt kokosmelk på ICA,Meny og coop Obs. Men sjekk kh, det varierer fra merke til merke. Blue dragon har 1 kh pr. 100gr. Er 400 gr. i boksene. :)

Susse
13-01-09, 18:33
Hvor kjøper dere kokosmelk? Her jeg bor finnes det bare fettredusert kokosmelk på boks.
Den går fint ann å bruke, bare å ta litt ekstra fett i etterpå. :)

Veggpryd
14-01-09, 22:59
Ekstra fett! Hvorfor i all verden tenkte jeg ikke på det... :o Blue Dragon vet jeg dem har på Rema her! takk!

Susse
15-01-09, 21:23
Ekstra fett! Hvorfor i all verden tenkte jeg ikke på det... :o Blue Dragon vet jeg dem har på Rema her! takk!

Var visst ikke den som var lavkarbo dessverre, men den fra Santa Maria.

Aphrodithe
15-01-09, 21:32
Noen som har prøvd blenderen på denne?

Lyst å lage i morgen.