Aphrodithe
13-01-09, 19:21
på denne kosten, så magen funker som den skal?
Mulig jeg bare er blåst og dette er et dumt spm, men.... :rolleyes: Men man har jo alltid blitt tuta ørene fulle av at man skal spise grovt brød og slikt for å få nok fiber. Så da lurer jeg litt?
Det finnes fiber i grønnsaker, de spiser vi masse av. Selv tar jeg et glass med fiberdrikk hver dag sånn just in case.;)
Ulike fibertyper
Det finnes to ulike former fiber. De virker på forskjellige måter i kroppen. Du bør derfor få i deg begge variantene for å sikre deg alle helsefordelene. Oppløselig fiber
Fiber som løser seg opp i vann. Denne typen sveller opp i magen/tarmen og gir en langvarig metthetsfølelse.
Den finnes i matvarer som bønner, havre, rug og bygg.
Uoppløselig fiber
Fiber som ikke løser seg i vann. Denne typen øker tempoet på tarminnholdet og tar med seg gamle matrester og uønskede stoffer fra tarmen – det er derfor fiber har fått tilnavnet ”kroppens feiekost”.
Naturris, hvetekli, grønnsaker, nøtter og fullkornsprodukter, er gode kilder for uoppløselig fiber.
Ser det blir da lite av de vannløselige. hmm
Man skal ha ca 25g fiber hver dag.
trillian78
13-01-09, 20:06
Hvis du har problemer med magen kan jeg anbefale linfrø. Null karber og de får systemet ordentlig i gang:) Er visst omega 3 i dem også. Bruk dem i Gerds polarbrød eller dryss over salaten for eksempel.
Hei. Det er på ingen måte et dumt spørsmål.
Folk flest her får fiber fra johannesbrødkjernemel (som brukes istedenfor hvetemel i vafler o. s. v), grønnsaker, små mengder grovt brød eller havre (Fedon), eller tilskudd som linfrø.
Fiber er ikke så viktig. Det sveller (binder vann og blokkerer tarmen), lager "lommer" i endetarmen og fôrer lumske bakterier. Problemet er ofte for mye fiber. Jeg spiste efter statens anbefalninger i lange tider, og fikk ikke mer enn morbid blødning og ekstrem forstoppelse.