View Full Version : Ny på Skaldeman, forslag til supplement


littlestar
18-01-09, 14:54
Hei, er ny på forumet og litt ny på Skaldeman, dvs. at jeg prøvde litt sånn halvhjertet i sommer, spiste noe rett og noe galt, men gikk litt ned. Pleier ikke veie meg, men merket at jeg kunne kjøpe klær i litt mindre størrelse. Nå vil jeg gå mer inn for dette, skal ha meg en handletur i morgen. Har spist biffstrimler i rømme og smør i dag, veldig godt. Blir vel rester til kvelds:)

Jeg lurer på om det er noen som vet om noen sammenheng mellom Skaldeman og akne? Jeg har lenge vært plaget med uren hud, lurer på om dette vil bli bedre eller verre fremover? Har et håp om at mindre sukker kan føre til bedring, men vet ikke noe konkret...

Til slutt vil jeg spørre om dette høres ut som en grei del av opplegget: Mandler med litt salt og mye olivenolje stekt i ovn? Knallgodt, og lettlagd.

Ellers er jeg åpen for andre forslag til typer mat jeg kan spise, har sett litt rundt i trådene her, høres ut som det er mye godt:)

Kan jo også nevne at grunnen til at jeg har valgt Skaldeman er at jeg leste at den egner seg for de som ikke kan røre mye på seg. Er rullestolbruker (men ikke lam), så men unntak av litt bøying og tøying og svømming blir det lite bevegelse her i gården. Derfor håper jeg Skaldeman-opplegget kan funke.

Sulphur
18-01-09, 15:15
Skaldeman har jeg ikke peiling på, men jeg vil gjerne ønske deg lykke til! :)
Det er så ufattelig mye ressurser på dette forumet. Vi er heldige sånn.

Veggpryd
18-01-09, 17:51
På Skaldeman og andre lavkarbokosthold er det mest effektivt hvis man venter med slurvinga til ETTER man har gått ned :p

Akne pleier å bli bedre med denne kosten. For noen blir plagene forverret en liten stund etter lavkarbo-start. Noen merker at det blir verre etter starten, men at det forsvinner helt etter noen uker. Selv var jeg plaget av halsbrann før jeg begynte på lavkarbo-kost, og hadde konstant og intens halsbrann i to måneder etter kost-endringene. Men så var det som om noen skrudde av en bryter også da etter sånn ca. to måneder.:)

Når det gjelder supplement - går jeg utifra at du kanskje mener noe ved siden av maten...? Mange her sverger til blomkål og brokkoli. Det er kjempegodt og veldig lett å lage noe ut av disse grønnsakene. Blomkålmos, blomkålsalat (istedet for potetsalat), smørkokt, smørstekt, gratinert, fløtegratinert ...osv.. Selv har jeg oppdaget hvor kjekt det er med kål. Kålen kan kokes som den er, man kan lage surkål, kålstuing, kålruletter, kålsalat, legge det i ildfast form sammen med koteletter, lage fårikål osv. Mulighetene er uendelige, og kål er jo godt - og har veldlig lite karber. :)

littlestar
18-01-09, 20:06
"Slurvinga" hva mente du? Endret: Mente du det jeg skrev om i sommer? Som jeg skrev - da gikk jeg lite inn for det, men gikk ned li
likevel, overraskende nok.

Og med supplement mente jeg mandlene...altså at JEG hadde et forslag.:)

elian
18-01-09, 21:16
"Slurvinga" hva mente du? Endret: Mente du det jeg skrev om i sommer? Som jeg skrev - da gikk jeg lite inn for det, men gikk ned li
likevel, overraskende nok.

Og med supplement mente jeg mandlene...altså at JEG hadde et forslag.:)

Tror det ar det med mandlene.... Spiser man mandler når man følger Skaldemann så er det slurv :p

lokkebiff
18-01-09, 21:22
Hei hei!

Jeg vet ikke hva du mener med supplement...?

Da jeg holdt på som strengest, spiste jeg haugevis av egg med bacon og ost :sikle:
Samt nakkekoteletter og kyllinglår.
Kjøttdeig med smeltet ost var også en slager.

Å steke opp div. mat og ha liggende, er lurt!!
Da er det bare å hive i mikroen når sulten melder seg (evt. spise kald i handa)

Det eneste supplementet jeg kommer på, må være vann! Vann, vann, vann og atter vann!! ;)

Lykke til!! :)

elian
18-01-09, 21:48
Hei hei!

Jeg vet ikke hva du mener med supplement...?

Da jeg holdt på som strengest, spiste jeg haugevis av egg med bacon og ost :sikle:
Samt nakkekoteletter og kyllinglår.
Kjøttdeig med smeltet ost var også en slager.

Å steke opp div. mat og ha liggende, er lurt!!
Da er det bare å hive i mikroen når sulten melder seg (evt. spise kald i handa)

Det eneste supplementet jeg kommer på, må være vann! Vann, vann, vann og atter vann!! ;)

Lykke til!! :)

Spiste du ikke grønnsaker? Hva med fløte og rømme? :)

lokkebiff
18-01-09, 21:52
Spiste du ikke grønnsaker? Hva med fløte og rømme? :)

Minimalt med salat kunne jeg spise (kinakål og agurk)
Og skulle jeg "skjeie ut" kunne det hende jeg slo på stortromma og hadde litt fløte over litt sopp :lol:
Ellers ingenting!! :D

elian
18-01-09, 21:55
Minimalt med salat kunne jeg spise (kinakål og agurk)
Og skulle jeg "skjeie ut" kunne det hende jeg slo på stortromma og hadde litt fløte over litt sopp :lol:
Ellers ingenting!! :D

Hvor lenge holdt du på med det? Trodde jeg ville segne om uten noe grønnsaker.... :eek:

lokkebiff
18-01-09, 22:03
Hvor lenge holdt du på med det? Trodde jeg ville segne om uten noe grønnsaker.... :eek:

I 4 mnd. var jeg så streng (men det var av redsel for å feile...)
Jeg spiste vitaminer så jeg fikk i meg alt av næringsstoffer, og makan til energi! Fantastisk!! :D

littlestar
18-01-09, 22:04
Tror det ar det med mandlene.... Spiser man mandler når man følger Skaldemann så er det slurv :p
Å? Leste et annet sted her at mandler var veldig fint på denne metoden, jeg... Jaja, farvel til den ideén.

OG igjen: Det var MANDLENE jeg mente med supplement!:) Kan desverre ikke rediere overskrifta ser det ut som.

Og skulle jeg "skjeie ut" kunne det hende jeg slo på stortromma og hadde litt fløte over litt sopp Er ikke sopp en veldig bra ting, så vidt jeg husker fra boka?

L@ro
22-04-09, 21:05
Skaldeman er en ivrig soppspiser..ja.. så det skal man med god samvittighet spise.. fløte bruker han også mye av. Personlig tror jeg at JEG ikke tåler de deilige meieriproduktene så godt, er i utprøvningsfase akkurat nå. Vekten forandret seg ganske fort etter at jeg sluttet med fløte ..dvs..minsket kraftig ned på den. Det gjenstår å se om jeg må begynne å drikke olivenolje som en annen her på forumet gjorde..hehe... Synes det er vanskelig å få i seg nok fett...leste på flasken med olje i dag..1 dl olje =100 gr fett.

janmesi
26-04-09, 15:16
Hei, er ny på forumet og litt ny på Skaldeman, dvs. at jeg prøvde litt sånn halvhjertet i sommer, spiste noe rett og noe galt, men gikk litt ned. Pleier ikke veie meg, men merket at jeg kunne kjøpe klær i litt mindre størrelse. Nå vil jeg gå mer inn for dette, skal ha meg en handletur i morgen. Har spist biffstrimler i rømme og smør i dag, veldig godt. Blir vel rester til kvelds:)

Jeg lurer på om det er noen som vet om noen sammenheng mellom Skaldeman og akne? Jeg har lenge vært plaget med uren hud, lurer på om dette vil bli bedre eller verre fremover? Har et håp om at mindre sukker kan føre til bedring, men vet ikke noe konkret...

Til slutt vil jeg spørre om dette høres ut som en grei del av opplegget: Mandler med litt salt og mye olivenolje stekt i ovn? Knallgodt, og lettlagd.

Ellers er jeg åpen for andre forslag til typer mat jeg kan spise, har sett litt rundt i trådene her, høres ut som det er mye godt:)

Kan jo også nevne at grunnen til at jeg har valgt Skaldeman er at jeg leste at den egner seg for de som ikke kan røre mye på seg. Er rullestolbruker (men ikke lam), så men unntak av litt bøying og tøying og svømming blir det lite bevegelse her i gården. Derfor håper jeg Skaldeman-opplegget kan funke.

Skaldeman passer utmerket for deg som ikke kan røre så mye på seg. Mandler stekt i olivenolje høres spennende ut :-)

Det fine med Skaldemans opplegg er at du kan gå lenge mellom hvert måltid. Er du ikke sulten om morgenen, trenger du ikke spise frokost. Gode fettkilder er smør, olivenolje, avokado, nøtter, fete meieriprodukter. Skaldemans opplegg, diett, kall det hva du vil, er et livsstilsvalg. For noen kan det ta et par uker før det kommer resultater, for andre kommer resultatene med en gang.

Skaldemans kokebok er nettopp kommet på norsk! Som hans forlegger anbefaler jeg den - se lillemaane.no - ellers så er det mange gode innlegg og artikler her på lavkarbo. Lykke til!