View Full Version : Sukkerfritt


Maria
01-11-04, 14:52
Hei alle sammen!

Jeg er ny her, men har holdt på med Eurodietten i 7 uker og er nå i fase 2.

Jeg lurer bare på om det er noen som vet hvordan vi bør stille oss til sukkerfritt godteri og kunstig søtstoff?
Jeg bruker vaniljeessens og 1 ss natrena søtstoff i kakedeigen (spiser to ladninger med kake m sjokoladebiter pr dag) og tyr til Dietorelle når søthungeren eller kosesuget blir for stort. Men merker at jeg kanskje ikke går ned så fort hvis jeg spiser dette. Noen andre som har erfaringer med det?

Summer
03-11-04, 21:56
Nå går ikke jeg på Eurodiett, men kunstige søtstoffer kan være med på å hemme vekttap...
Så det må du jo observere hvordan det fungerer på din kropp, og hva du skal vektlegge.
Hva er det du trenger mest akkurrat nå? Å gå fort ned i vekt, eller å kunne få kose deg med disse tingene? Det blir en avveiningssak der ingen av alternativene er bedre enn det andre. Bare det som kjennes riktig ut for deg er rett. :)

Nille
04-11-04, 00:45
Har ikke greie på Eurodiett, men jeg vet, - både fra meg selv, fra forumet her OG ikke minst fra andre forum, at mange reagerer på kunstig søtstoff. Det første man blir anbefalt å kutte ut om vektapet går seint, - er nettopp kunstig søtstoff. Men da tenker man helst på Aspartame, maltitol og de såkalte sukkeralkoholene. Har ikke hørt om noen som reagerer på Natreen eller Splenda...

Jeg spiste en halv plate med Cavalier sjokolade idag. For første og siste gang i mitt liv. Nå har jeg sånn mageknip at jeg ikke har klart å sitte ved PC'en engang !! :p

Ulex
06-11-04, 19:39
Hei Maria

Kunstig søtstoff har den ulempen (i likhet med sukker) at det er MYE søtere enn frukt og bær, så selv om man unngår karbohydratene, får man ikke vennet seg av med å forvente en intens søtsmak når man skal kose seg. Dessuten kan en sterk søtsmak faktisk stimulere insulinproduksjonen, slik at blodsukkeret synker for raskt og du blir mer sulten igjen.

Ved å ligge unna alle slags søtsaker i noen uker, får smaksløkene tilbake sin naturlige følsomhet og frisk frukt og bær smaker helt vidunderlig! Mens f.eks.melkesjokolade og Cola (selv Light-utgaven) bare smaker kvalmende søtt, som når man suger på en sukett.

Vennlig hilsen
Ulex