View Full Version : Stadig sulten

Elephanta
24-01-09, 18:26
Jeg har gått på ketolysekuren siden desember, og er veldig fornøyd med foreløpig resultat. Men jeg er fortsatt veldig mye sulten, går liksom og venter på at sulten skal forsvinne, slik som det er fortalt om i boka og som mange forteller om. Jeg har lest her inne at det gjelder å få i seg nok fett for å få en god metthetsfølelse, men jeg synes jeg spiser mye fett. Steiker alt i meierismør, bruker olje eller rømmedressing på salater, spiser mye bacon, store mengder med ost, og tar i tillegg både et par ss Cocosa og Udo's choice som kosttilskudd hver dag. Og så heller jeg fløte over omtrent alt.
Kan liksom ikke skjønne hvordan jeg skal greie å tilføre enda mer fett? Er det kun fett det går på hvis en føler seg sulten ofte, eller er det andre ting som kan spille inn?

luringen
24-01-09, 18:39
men da må du jo spise for lite??
Kan du ikke skrive en dagsmeny med mengde da..

Elephanta
24-01-09, 18:46
Kan ikke helt skjønne at jeg spiser for lite mat heller, har i grunn ikke merka at jeg blir fortere mett enn tidligere. Skal få skrevet ned en dagsmeny, må bare bli ferdig med legging av barn og sånn først ;)

Gerd
24-01-09, 18:50
Jeg vil påstå at jeg spiser like stor porsjoner som før jeg begynte med ketolyse. Og jeg passer på å spise meg god og mett til hvert måltid. Og blir jeg småsulten mellom måltidene, så spiser jeg gjerne ost for å døyve det. Store forskjellen hos meg er vel at jeg ikke spiser masse mellom måltidene lenger :)

Damita
24-01-09, 22:41
Jeg også kan til tider føle meg sulten etter et måltid, selv om det er mye fett i måltidet. Jeg prøve å ikke fokusere på det, men heller drikke litt vann. Det er nemlig sånn at når man er sulten kan det også bety at kroppen har behov for mer væske.. :)
Jeg ser du også går på ketolyse, og i boka står det jo at man helst skal drikke et glass vann før maten.. :)

*traller litt* :D:D:D

benam
24-01-09, 23:02
Jeg er også ofte sulten....,
men jeg er en gammel spiseforstyrret dame som ikke vet helt når jeg er mett da :o

De dagene jeg "føler" meg mett, så er jeg gjerne godt over 2000 kal.

Elephanta
25-01-09, 11:51
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, benam, jeg har også vært kjent for å ikke kunne vite helt når jeg var mett...
Vann drikker jeg massevis av, elsker vann! Men har ikke prøvd å drikke et glass før måltid, så det skal jeg prøve.
En annen ting som jeg har lest om og som jeg også har hørt mange andre si, er at de blir så varme i kroppen på denne kuren. Men jeg synes faktisk det er omvendt; jeg kan ikke huske å ha frosset så mye på lenge. Sover med ullstillongs, ulltrøye, fleecebukse og strikkejakke om natta! :lol:
Kanskje jeg bare må godta at kropper reagerer forskjellig. Har i hvertfall ingenting å klage over, for jeg har jo gått ned mye i vekt allerede! :ja:

Lizzi
25-01-09, 14:32
Jeg blir også kaldere når jeg er på slanker'n. Merker det nå også, spesielt på fingre og tær.

Men fyrer i peisen og krøller meg godt inntil sambo:)

Schnupsiii
25-01-09, 16:16
Jeg også føler meg mye sulten...
Men jeg tror egentlig at jeg forveksler sult med sug etter noe å putte i gapet.

Etter mange år med feil kosthold, feil holdning til mat og spising og ikke minst feil bruk av mat, så tar det nok litt tid å omstille seg også.
For min del så er nok den største jobben med å gå ned i vekt ikke å følge en bestemt slankekur men å bruke tid på det som sitter mellom øra :D

Schmoopy
25-01-09, 20:31
Jeg også er sulten hele tiden, spiser 4 måltider men vet liksom ikke om jeg skal spise flere måltider da. Er jo livredd for å gå opp på dette, spes med alt fettet kjenner jeg at jeg er redd det skal gå feil vei.

Fungirl
25-01-09, 20:33
Eg har mottsatt problem nå, må virkelig jobbe for å få i meg to måltid for dag.
Men i begynnelsen var eg sulten, men tror faktisk ikkje magen var sulten men hjernen :)

Megvel
25-01-09, 21:15
Hei! Bruker du kunstig søtning i noe?
Når jeg blir fysen så pleide jeg å ha kokte egg og majo i kjøleskapet, ha litt karripulver på og kose meg med det!

Pearl
25-01-09, 21:47
Jeg tenkte også på kunstig søtning. Det trigger ofte søtsuget. :confused:

nøtta
25-01-09, 22:16
men som selv skrev i begynnelsen av tråden bør du legge inn en dagsmeny her ;) da blir det mye lettere å finne problemet, hvis det er et problem da.

Elephanta
26-01-09, 12:49
Dagsmeny ja, det glemte jeg helt bort. Men jeg er rimelig sikker på at jeg spiser nok altså. Kunstig søtning bruker jeg av og til i en kopp te, i lapper og i kakao. Og så har jeg spist litt cc med Fun light noen ganger til frokost sammen med nøtter. Så det kan jo være det som gjør det, ja. Skal prøve å kutte litt ned på det, se om det ikke blir bedre da, kan jo være søtsug og ikke ordentlig sult. Vekten går jo nedover, så det er jo egentlig ikke noe stort problem. :)
Denne uka er jeg supermotivert og skal være ekstra flink med gåturene mine, prøve å svømme litt, pluss altså kutte til det minimale av kunstig søtning.
Takker for alle svar!

Damita
26-01-09, 13:04
Hei på deg :)

Har et lite tips.. (håper ikke jeg gjentar meg selv her.. hehe)
Chrom tar vekk søtsuget, og den virker.. Men, det er viktig at den ikke taes samtidig med andre vitaminer el.l. Ta den et par timer etter og et par timer før du tar neste vitamin. Jeg har erfart selv at søtsuget forsvinner ved å gjøre det på den måten... :)

Ha en fortyllende dag :D:D:D

Fungirl
26-01-09, 13:19
Krom tar vi gjennom ketolysetablettene som følger med kuren og skal ikke være nødvendig å ta ekstra :)

smil!
26-01-09, 13:26
En annen ting som jeg har lest om og som jeg også har hørt mange andre si, er at de blir så varme i kroppen på denne kuren.

hmm.. her kom forklaringa mi ja!! det hadde jeg helt glemt!! jeg "svetter" som en gal helt plutselig når andre rundt meg fryser!!
hva kommer forresten dette av? for før har jeg jo alltid frysi når jeg har vært på slankern...

Damita
26-01-09, 19:10
Krom tar vi gjennom ketolysetablettene som følger med kuren og skal ikke være nødvendig å ta ekstra :)

Ok.. Jeg tar chrom utenom i tillegg..
Jeg bare vet av egen erfaring at chrom ikke funker så godt sammen med andre vitaminer.. (stod forøvrig noe om det i boka til torkil også)

:D:D:D

Fungirl
26-01-09, 20:15
Er nok derfor du skal ta vitaminene på forskjellige tidspunkt også. Men ifølge dr.torkil så er det ikke behov for å ta andre tilskudd enn det som følger med kuren og der er det jo krom i som du tar en dose ekstra av :) Spurte han selv på en mail om eg skulle ta vitaminer utenom det som fulgte med og da var svaret nei :)

Damita
26-01-09, 20:34
Kanskje det er derfor jeg ikke har sånt søtsug da.. :)
Leste litt i boka om krom (s. 49)
Siterer; -Krom har forsterkende effekt på insulinhormonet. Har kroppen lite krom, må det frigis mer insulin til blodet etter et måltid enn når kroppen har tilstrekkelig tilgang på krom. Pga den positive effekten på insulinresistens, markedsføres ofte organisk bundet krom som "glukosetoleranse-faktor"-

Sånn sett kan det vel ikke skade å ta ekstra, tror jeg.. :) Men, som du sier, det skal ikke være nødvendig når man tar ketolysetablettene. :)

:D:D:D

Fungirl
26-01-09, 21:06
Har overhodet ikke søtsug selv, og har egentlig ikke hatt det. Tror at det sitter litt i hodet og fra hva vi er vant med fra før. Når man har kommet over første kneika så kommer søtsuget sjeldere og sjeldnere :) Heldigvis :)

Damita
27-01-09, 09:40
Ja... Det er jeg enig i.. :)

Jeg bare nevnte det med krom alene fordi jeg har erfart det selv. Jeg var på smartclub en gang for mange år siden, og da var det en helsekostbutikk der. Jeg var diiiiger den gang, og fryktelig glad i søtsaker. De hadde demo på diverse produkter, og dama fortalte meg om dette med krom, at den tar vekk søtsug.. Og joda, jeg kjøpte den og søtsuget forsvant, utrolig nok.. (jeg er en trofast skeptiker. tror det ikke før jeg får se/erfare det)
Nok om det.. På et senere tidspunkt begynte jeg med en anna vitamin.. (husker ikke hva) og begynte å ta disse to samtidig om morran.. Da kom søtsuget tilbake.. Jeg skjønte ikke først hvorfor, men fikk vite det ved en senere anledning at det er enkelte slike "piller" som ødelegger effekten av hverandre.. Etter det begynte jeg å ta disse to på forskjellige tider på døgnet, og DA virket kromen igjen.. :) (til min store lettelse)

Så jeg var ikke ute etter å kverrulere.. ;) Bare ville dele det med andre som også sliter med søtsug.. :)

Ha en fortryllende dag 5553

*traller litt* :D:D:D

Damita
27-01-09, 09:42
Og her driver jeg å diskuterer i en annens journal... :roedme:
Det så jeg NÅ lissom..
Sorry :love:

Fungirl
27-01-09, 17:15
Du kverulerer ikke da :), eneste eg ville si var at det skal ikke være nødvendig med ekstra tabletter/vitaminer utenom de som er med på kuren. Der tar vi jo krom to ganger daglig og det tror eg holder. Men om det i perioder er stort søtsug så kan det kanskje være greit med en til :)