View Full Version : Vekt og sånn


Carisma
03-11-04, 12:10
Vet ikke helt hvor denne tråden passer, men legger den under generellt jeg...
Anyway, nå som disse vekt-målerene har kommet (som forøvrig er geniale!) ser jeg at det er stor forskjell på både tilbakelagte kilo, og kilo som venter. Det jeg lurer på da er hvor lang tid har de forskjellige holdt på med dette kostholdet? Og hvor mye går dere ned i uka sånn ca?

På kurset lå jeg på mellom 0,4 og 0,6 i uka ca. Så det tar nok laaang tid, men det er vel det mest riktige sies det. Heldigvis merket jeg det mer på cm-måling enn på kilo.(11cm på 3 uker :D)
Forøvrig har jeg ikke noen brukbar vekt, så jeg får ikke sjekka framgangen før jeg enten får kjøpt en ny vekt eller til jeg er hjemme hos foreldra mine og får sjekket på den de har. Forhåpentligvis blir det da også større synlig framgang! :)

Albertine
03-11-04, 12:38
Denne første uka har jeg gått ned masse, men basert på tidligere erfaringer stabiliserer det seg nok på en halvkilo i uka. Det er vel ikke anbefalt å rase ned mer enn det. Ser ut til at vi har like mye å gå ned, så det blir spennende å følge med på deg. Lykke til!

ryli
03-11-04, 12:51
Hei Carisma!

Jeg har gått ned 24 kg siden januar. De første 12 brukte jeg ca. 4 mnd på, men da fulgte jeg ikke noe lavkarbokosthold. Bare kuttet ut brus, snop, kaker o.l. + at jeg trente stryrketrening 3 ganger i uka. Så stod vekta stille i ca. 3 mnd fordi jeg ikke var så flink med maten lenger og jeg sluttet å trene fordi vi flyttet jobblokaler så jeg hadde ikke tilgang til trimrom mer.
Begynte med lavkarbo/lindberg i begynnelsen av august. Nå har jeg holdt på i tre mnd, og har gått ned 12 kg til. I tillegg til å spise bra har jeg trent styrke på sats to ganger i uka i 1 1/2 mnd nå.
Jeg har i snitt gått ned ca. en kg i uka mens jeg har fulgt lindberg, og er selvfølgelig kjempefornøyd med det. Det er mange som har erfaring med at gutter går ned fortere enn jenter. Ja, noen fordeler må vi ha også. ;)
Ønsker deg masse lykke til videre!
:klem:

elian
03-11-04, 13:00
Hei!


Jeg gikk ned 6 kilo på induksjonen. Også brukte jeg 10 uker på de neste 6 kiloene. Nå har jeg gått ned ytterligere ca.3kg, men de har jeg brukt 6-7 uker på.... men nå spiser jeg jo mye mer karbo enn jeg gjorde de første 12 ukene da, så det skulle vel egentlig bare mangle...

Kanel
03-11-04, 13:17
Jeg tok av cirka 50 kg på et år, noe som tilsvarer rundt et kilo i uka.

Det har selvfølgelig vært uker der jeg har tatt av mer,-og noen uker mindre.
Jeg har ikke fulgt spesiell diett ,men spist mat med lite karbohydrater.
Første halve året brukte jeg Reductil i tillegg.

Carisma
03-11-04, 13:26
Albetine: 3,5 på en uke er veldig bra! Jeg brukte 8 uker på det samme kiloantallet jeg... :(

Ryli: Ja, gjett om gutter går ned fortere! Samboeren min spiser sånn halvveis linberg-kost nå (siden det er det jeg lager :D ), men nekter å kutte ut saft, cola, spiser endel vanlig brød og endel ris osv + at han ikke trener. Og han gikk ned over 5 kilo på 3 uker den sniken! :cool:

Albertine
03-11-04, 14:46
Carisma, den første uka går jeg alltid ned mye. Det er når den er over at det butter i mot... Og mannen min som slett ikke kutter så mange karber som meg han RASER ned i vekt. Hørte jeg urettferdig? *snufs*

Musti
03-11-04, 14:54
Sånn har min vekt-nedgang vært.

Fra midten av juli til -11 september TOTALT -11,0 kg
13 september -2 kg, TOTALT -13 KG
20 september -1,2 kg, TOTALT -14,2 KG
27 september -0,6 kg, TOTALT -14,8 KG
4 oktober -1,5 kg, TOTALT -16,3 KG
11 oktober -0,6 kg, TOTALT -16,9 KG
18 oktober -1,2kg, TOTALT -18,1 KG
25. oktober - 1,2 kg, TOTALT -19,3 KG
1. november - 1,5 kg, TOTALT - 20,8 KG

Men, må bare presisere at jeg har ganske mange kilo som skal av, og det blir jo sakt at det er de første kiloene som går raskest av og at de siste kiloene bruker man litt lengre tid på å blit kvitt.
Men, er egentlig fornøyd jeg :D

Anne
03-11-04, 15:01
Etterat jeg begynte å MUPe så går jeg ned i snitt 300 gr i uka.....ikke mye, men jeg går ned.

Før det så sto jeg stille leeeeeenge, men før det igjen gikk jeg ned og opp og ned og opp i et års tid. Gjorde ikke ting riktig skjønner du...og jeg....Juksa vel litt da:o Trodde jeg kunne bare ta en liten bit ditt eller datt, og jeg går heller ikke ned på Lindbergkost generelt, nei det må være en litt restriktiv variant, uten Lovlige kaker osv....OG mye vann og proteiner(mer enn det jeg fikk i meg før ihvertfall)...og trening -styrke.

Totalt 9 kilo på over et år....:cool: Tror det fortsetter nå...

Nille
03-11-04, 16:57
*sukk*

Jeg tror jeg må være den treigeste her inne. Har hva Atkins kaller høy metabolsk motstand, dvs. at kroppen min stort sett nekter å gi slipp på kiloene uansett hva jeg gjør. Jeg har slitt med lavt stoffskifte i mange år. Har tatt Thyroxin/Levaxin for det. Etter at jeg begynte seriøst på Atkins igjen ble jg enig med legen at jeg kunne slutte med medisinenen fordi blodprøvene ble "normale", -og fordi med/uten medisiner ikke gjorde noen forskjell i allmentilstanden (les: uansett hva doser jeg tok av medisinen ble jeg ikke bedre). Jeg har nok et stoffskifte problem allikevel, og ved neste kontroll har jeg med hauger og lass av doumentasjon om/på Armour, som er en naturlig stoffskiftehormon (takk til mam for all info og linker). Jeg har veldig veldig lav forbrenning også, - og har brukt nesten 1 og 1/2 år på de kiloene jeg har tatt av. Bortsett fra at jeg har bortimot alle symtomene som finnes på symtomlista for lavt stoffskifte, føler jeg meg i veldig god form i forhold til hva jg gjorde før, - og SER mye bedre ut også. Hud & hår etc. For meg er det ikke vektnedgangen som betyr mest, - det er følelsen av velvære og vissheten om at jeg har lykkes med å legge om kostholdet skikkelig denne gangen. Jeg har uansett ikke mange kilo igjen til målet. Det som trengs mest er å stramme opp de kiloene jeg har !!

Carisma
03-11-04, 17:07
Nille, Du har ikke insulinresistens da? Eller svak PCO? det kan jo påvirke både stoffskiftet pluss gjøre at kroppen tviholder på kiloene.... Og såvidt jeg leste hjelper ikke tabletter for stoffskiftet på det.

Nille
03-11-04, 17:30
Jeg er sjekket for både insulinresistens og PCO, - negativt.... Jeg hadde en periode for 12 år siden hvor hormonene mine var helt på bærtur. I den perioden levde jeg som (høyst uffrivillig) nonne etter nylig samlivsbrudd. Begynte pkutselig å legge voldsomt på meg, - hadde en del blødninger....Var til den årlige kontrollen hos gynekolog og han skjønte ikkeno. Blodprøven viste at jeg var gravid men det var ingenting der !! På ultralyd på sykehuset trodde de at jeg var gravid utenfor livmoren - de så "noe"... men kunne ikke si hva det var. Selv om jeg hårdnakket påsto at det i tilfelle måtte være bli jomfrufødsel - hadde jo ikke drevet med slike aktiviteter på over 6 mnd !! Det viste det seg at jeg hadde en pen liten klase med vanncyster i bukhulen. Hver del på størrelse med en gammeldags femøring i diameter. De kunne ikke opereres bort på grunn av hvor de lå, og jeg skulle få cellegift isteden. Men plutselig forsvant de av seg selv, - og blodprøvene ble normale. Jeg hadde 0-lagt på meg 15 kilo på 3-4 mnd og har vel egentlig ikke sett 50-tallet på vekta siden da........ Har stort sett spist lavkarbo hele tiden, og var nede på 67 kilo etter gallestensproblemer for 2 år siden. Så sluttet jeg å røyke, og den lille 10% med nikotinrelatert forbrenning forsvant *svusj* så var jeg oppe i 80 kilo gitt..... på ca. 1/2 år...... La bort "syndene" mine, - salt laktis, salte padder og Freia Melkesjokolade, - og gikk ned et par kilo. 27. juli 2003 startet jeg Atkins strikt induksjon.......da var jeg 78.5 kilo.......
På dette grunnlaget (og symtomlista mi) har jeg blitt sjekket for alt mulig, - det har blitt tappet adskillige liter, det har blir skrapet, operert, tisset på glass, - ja i det hele tatt, masse prøver som er sendt til laboratorier i inn- og utland. Haukelands hormonlaboratorie er sikkert drittlei prøvene mine.....:o

Skal til ny kontroll snart........ og nye prøver !!

Carisma
03-11-04, 22:54
Jaja, jeg har ikke sett 70 tallet på vekta engang jeg siden ungdomsskolen... :rolleyes:
Men forhåpentligvis endrer det seg i løpet av et år eller så....

Hmm, vanncyster er jo også et kjennetegn på pco.. Jeg er veldig skeptisk til leger på det feltet. Var inn og ut av diverse ultralyder og blodprøver fra jeg var 17 uten at noen fant ut noe. De bare konstaterte at jeg hadde uregelmessige blødninger og ferdig med det liksom. Hadde nesten ikke hørt om det engang, og definitivt ikke i forbindelse med undersøkelsene, før ei spesialist jeg var hos for å sjekke noe annet på blodprøver sa, etter å ha kastet et blikk på meg: "Det er ikke vanskelig å se hva som gjør at du kommer hvertfall. Er det lenge siden du fikk konstartert PCO?" Jeg skjønte ingenting og så ut som et spørsmålstegn, så hun måtte forklare meg alt. Da falt endel ting på plass, og jo mer jeg har lest om det, jo bedre skjønner jeg at det stemmer ja. Det syns jo til og med på utsida, så.. :D Og da var jeg 26. Så det tok altså nesten 10 år å finne det ut. Og faktisk er det jo minst 5% av befolkningen som har det i større og mindre grad, selv om ikke alle har kroppsfasongen som gjør at man ser det (kraftig overkroppp og smale "guttehofteer).