View Full Version : Noen som vet om etisk produserte klær i store størrelser?
Fetpåmidten
28-01-09, 20:03
Jeg har jo som mål å ikke måtte fortsette å kjøpe stormote, men jeg må jo ha på meg noe i mellomtida.... Har ikke klart å finne kule klær i store størrelser som ikke er laget av små barnehender i India.:(
Noen tips?
Jeg regner med du mener etisk produserte klær og ikke klær produsert i Estland, så jeg tok meg den frihet å forandre overskriften. Si fra hvis jeg tok feil :)
Skautrollet
28-01-09, 20:26
Det beste du kan gjøre for miljøet, og for små barnehender, er å sy om de klærne du allerede har! Har du symaskin er det en smal sak, det er dumt å måtte kjøpe antrekk i mange størrelser nedover. Jeg sydde til og med inn bh og truser. Det gjorde jeg forrige gang jeg slanket meg (35 kg) og sparte masse penger på det. I tillegg tok jeg med glede imot avlagte klær fra venner. Kan du ikke sy selv er det sikkert noen venner eller familie som kan?
Fetpåmidten
28-01-09, 20:40
Jeg regner med du mener etisk produserte klær og ikke klær produsert i Estland, så jeg tok meg den frihet å forandre overskriften. Si fra hvis jeg tok feil :)
Hehe, takk:D
Jeg handler en del på ellos.no (som fører josefssons) og laredoute.no. De har mye fine klær i store størrelser ( ikke så mye fint på stor størrelse avdelingen , men mye av det andre finnes i store størrelser). Vet riktignok ikke om det er veldig etiske klær. De selger en del økologisk, men etter litt lesning så er ikke det så ofte synonymt med fair-trade.
Hva med H&M?? De tillater ikke barnearbeid...trust me!!
Hva med H&M?? De tillater ikke barnearbeid...trust me!!
Ikke? Det er vel et par dokumentarer de siste årene som har sagt noe annet?...
Ok,man får tro hva man vil...
Men de som følger med har kanskje fått med seg at en del kjedebutikker har inngått en avtale med UNICEF,inkl H&M så da burde vel saken være grei....
Men man trenger jo ikke å like klærne fordet,det er jo en smakssak,tror heller ikke at alle butikker har store str!!
Fetpåmidten
28-01-09, 23:31
Jeg er enig i at det beste man kan gjøre er å sy nytt sjøl eller endre på det man har, men tida rekker ikke til...
Jeg syns jo lindex har fått noe fint det siste året, men slike kjeder er ikke lette å stole på. Tekstilbransjen er noe av det mer skitne som finnes, og barnearbeid er ikke den verste biten. Men det er ikke lett å vite hvilke bedrifter som snakker sant...får gjøre litt reasearch å komme sterkere tilbake:cool:
Ja,det samme tenkte jeg, har derfor satt meg litt inn i det og H&M har skjerpet seg virker det som,og det er bra håper flere følger etter!!!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.