View Full Version : Tålmodighet og slankestress

Gerd
02-02-09, 21:37
Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…

Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på.
Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.

En del ”stress”- ting har jeg merka at går igjen og igjen:

1: Det er om å gjøre å gå ned mest mulig på kortest tid.
- Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt.
2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker….
- Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like
3: Man hekter seg opp i ketosestixene
-Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.
4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise…
-Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.

Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen…
Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det…
Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.

Ketolysekuren er en slankekur. Men også en start på en evig kostholdsomlegging.

Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…

For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.
Og når kroppen får bestemme tempoet, så har den det godt.

arkine
02-02-09, 21:41
godt sagt ,, og fikk meg til og tenke ,,tenke på hva jeg kan spise ,og ikke forkusere på hva jeg ikke kan spise
og vekta skal gjømmes langt inn i et skap , skal være vansklig og få tak i..
for den er en gledesdreper ,,,,

Adriane
02-02-09, 21:44
Takk Gerd for et veldig godt innlegg. Håper mange tar det til seg, spesielt det med at dette bør være et kosthold og ikke bare en slankekur.

Også er det noe med det at stress hindrer vektnedgang:)

Lava
02-02-09, 21:45
Godt skrevet, Gerd!

Cammis
02-02-09, 21:45
Hmmm.... skulle ønske jeg ikke kjente meg igjen her asså.... Men det gjør jeg:(
Utrolig bra skrevet for det kunne ikke vært mer sant det som står der.
Vil bare si TUSEN TAKK:)

lokkebiff
02-02-09, 21:54
*applaus*

Dere som kjører ketolyse, om dere skal høre på noen, så hør på Gerd!!
Ingen kjenner dietten (altså livsstilen) bedre enn henne!!

Fantastisk bra Gerd!! :klem:

Kitt
02-02-09, 21:55
Som vanlig en masse kloke ord fra Guru- Gerd!:)

Kjempebra!:heia:

Damita
02-02-09, 21:57
Bra innlegg Gerd :klem: :love:

:D:D:D

Tone-G
02-02-09, 21:59
:heia: Kjempebra Gerd :klem:

Anne
02-02-09, 22:02
Kloke ord og tanker, Gerd.
Takk :klem:

StineK
02-02-09, 22:04
Fint formulert Gerd :love:

JenJen
02-02-09, 22:08
Takk Gerd ;) :klem:

smil!
02-02-09, 22:09
det er veldig viktig å fokusere på de rette tingene ja!!
veldig bra skrevet Gerd!!

Carisma
02-02-09, 22:10
Jeg har tenkt mye av det samme ja, spesielt det med at det er stort fokus på å finne erstatninger for godteri, desserter, kaker osv. :o Men sånn er det alltid når det er perioder for å legge om livsstilen, som etter jul, etter påske osv... :rolleyes: Får håpe det går seg til, og at man klarer å gjøre dette til en livsstil og ikke hopper videre til et nytt prosjekt når ikke de forventende 6-7 kiloene forsvinner på en uke.

Og ja, man går på en smell, en sprekk, en nedtur. Det har vi alle gjort. Men gud så godt det føles når man kommer inn i det igjen da! :D

achillea
02-02-09, 22:11
En nyttig påminnelse :)

Damita
02-02-09, 22:30
Jeg tror nok at noe av skylden til en del av slanke-stresset kommer av diverse omtaler av ketolyseboka og selve boka. Den lover jo ganske radikal vektnedgang, og da er det narturlig at man tror det..

*traller litt* :D:D:D

magdalena
02-02-09, 22:32
Veldig bra skrevet,Gerd:ja:

bærrgen
02-02-09, 22:41
Du er en klok dame Gerd, takk for gode råd :klem:

luringen
02-02-09, 22:47
Gerd; du er bare god å ha!! .:klem:

Stellamor
02-02-09, 22:50
Tusen takk for et flott innlegg, Gerd!!

LilleM0r
02-02-09, 22:54
Så flott skrevet, og så riktig sagt - og så viktig!
Ketolyse er ikke et mesterskap i å gå ned raskest, men et mesterskap i nå dit vi vil - og være der!
Og på veien - nyte kosten og alt det positive som skjer i kroppen!:)

Gerd - du har vært min metor siden september og mye av grunnen til at jeg har forstått og innsett at jeg f.eks. er blandt de "sene".
Og det er helt ok! Fordi jeg vet jeg vil klare det - til slutt:o

Og la oss da ta lærdom av dere som har lykkes - at det tar tid. Og tolmodighet er som kjent en dyd...
Takk, Gerd!:klem:

QueenConnie
02-02-09, 23:01
takk gerd for ett fint innlegg :klem:

Labomba
02-02-09, 23:04
Det er godt å ha deg, Gerd :p
Du skriver det som skulle det vært til meg :D for jeg er en av dem som stresser detta veldig. Skal ta meg sammen, for jeg vet at ting skjer etterhvert :suss:

Majja
02-02-09, 23:04
Dette var virkelig bra skrevet, Gerd! Den trengte jeg nå, for å få tankene på riktig bane.. Har vel hengt meg litt opp i negative ting de siste dagene..:(

Så dette hjalp godt på, står opp til en ny frisk i morgen!

Takk! :klem:

Schmoopy
02-02-09, 23:08
Jeg er enig med det du sier, og for første gang føler jeg jeg egentlig ikke er stresset for med dette kostholdet så sitter jeg ikke å drømmer om mat mellom måltidene og maten er så goooood.

MEN jeg skal inn for vurdering på bukplasitikk om 5 kg, og jeg klarer ikke den magen i 1 sekund mer, derfor er jeg dessverre stresset på de kilo. Skulle så gjerne hatt de bort i går!

Nå har ikke jeg spurt en gang om noen erstatninger, for det har jeg ikke spist siden jeg begynte på denne kuren, nettopp fordi de kiloen over operasjon må bort fortere enn fy. Men jeg ikke skrevet noe om at jeg ikke går ned nok her inne heller.

Så ja, jeg er vel delvis stesset, men sånn må det bare være. Skal fortsette de resterende 10 kiloene etter operasjonskiloene, og regner da med at kiloene skal bli litt mindre stressendes.

Karbosara
02-02-09, 23:17
Bra skrevet, Gerd! Jeg signerer 100% alt du skriver her!:ja:

Nitja
02-02-09, 23:19
Etter og ha lest dette innlegget så skal vekta mi på ferie til ei vennine i morgen den dag :-P
Blir ofte for mye av den "må veie meg hver dag og se hva vekta viser" her i gården og det blir ofte kjempe stress, så nå skal jeg lese hovedinnlegget engang til og slutte og fokusere på om vekta går ned eller ei og heller tenke på de andre tingene som skjer med kroppen :-)
Takk for en vekker Gerd :-D

Carisma
02-02-09, 23:21
Etter og ha lest dette innlegget så skal vekta mi på ferie til ei vennine i morgen den dag :-P
Bare pass på så du ikke flyr ned dørene hos henne flere ganger om dagen for å veie likevel da :lol:

Carisma
02-02-09, 23:25
Jeg kom forresten på en ting jeg lærte på tanketreningskurs sist uke, som jeg tror man kan ha nytte av når man føler ting ikke går fort nok.
Man skal alltid tenke "jeg er i ferd med å tiltrekke meg... "(f.eks en slank og sunn kropp). Da er det lettere å se målet, og hjernen forstår at det er en prosess, ikke noe som skjer over natta. Og man har jo uansett kommet godt i gang, i motsetning til da man satt og deppet foran tv'n med kaker og pottis. :rolleyes:

pjusket
02-02-09, 23:37
Hehe, "Guru-Gerd", den likte jeg. Men du har faktisk blitt min guru når det kommer til ketolysekuren! Supert innlegg, dette skal jeg ha i bakhodet fremover. :)

Kristin_B
03-02-09, 02:29
:rodme: Ketolyse eller lavkarbo er definitivt en livsstil der kroppen har det myyyye bedre!! Takk for at du minnet bl.a meg på det igjen Gerd ;) Kg går av når de vil av... :ja:

Takk Gerd!! Ketolyse-Queen foretrekker jeg å kalle deg da :stortsmil

meksiko
03-02-09, 07:26
Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…

Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på.
Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.

- Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt.
2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker….
- Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like
-Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.
4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise…
-Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.

Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen…
Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det…
Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.

Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…

For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.
veldig bra innlegg.noe å tenke på dette her.

meksiko
03-02-09, 07:28
bra skrevet.

Charmtassen
03-02-09, 07:30
Halleluja og Amen, Gerd. Takk for et flott og nyttig innlegg! :heia:

benam
03-02-09, 08:10
Takk Gerd for et fantastisk innlegg!! Det skal jeg skrive ut og ha lett tilgjengelig, det er så evig rett det du skriver!!!!

Klem fra Benam

journey
03-02-09, 08:49
Kjempefint skrevet.:) Følte meg skikkelig truffet, men det er godt å få noen tankevekkere.. Mitt stress kommer av at jeg er redd jeg skal legge på meg (pga alt fettet) i stedet for å gå ned. Er ikke så høy og når man er for tung så er alt slitsom.. det vet jeg - har vært der før og vil ikke tilbake...

Lava
03-02-09, 09:27
Fint å se god respons på innlegget! :heia:
Man skal ha et godt liv, selv mens man
prøver å gå ned i vekt :ja:

Nenne
03-02-09, 10:00
Takk for godt skrevet innlegg Gerd, og takk for at du deler din erfaring med oss andre. :klem:

Siv J
03-02-09, 10:25
Kjempeflott Gerd, dette er noe som jeg som er ny trengte i alle fall. Kloke ord fra en som jeg ser får mye skryt i forumet her. Stå på videre, du tilfører alle sammen mye positivt og godt.:)

Kreta
03-02-09, 10:43
Amen!
Kloke ord :)

Elephanta
03-02-09, 11:24
Flott skrevet, takk for et innlegg til inspirasjon og ettertanke :blomster:

Bellabo
03-02-09, 14:11
http://www.fms-cfsfriends.com/board4/clap1.gif

balloon
03-02-09, 14:40
Har skjønt at du er en slags super-mamma her inne, Gerd! :engel_ikk
Takk for gode råd og kloke ord:)

Tussetrollet
03-02-09, 17:00
Flott innlegg Gerd. :) En tankevekker for meg ihvertfall.. :)

bibi
03-02-09, 19:38
Takk, Gerd! Du er bare spesiell!!

Du bidrar med så mye bra her inne... :klem:

Bergrosa
03-02-09, 19:53
Takk for gode og kloke ord Gerd :suss:

Nitja
03-02-09, 23:04
Bare pass på så du ikke flyr ned dørene hos henne flere ganger om dagen for å veie likevel da :lol:

Ja det var det da:p
Hun bor en 15-20 min gåtur unna så ikke alltid jeg orker gå dit :p hvertfall ikke i 8-10 minus grader:eek:

Vimpane
03-02-09, 23:35
Utrolig bra skrevet.....takk for mange gode ord....de skal jeg ta med meg på veien...og glemmer jeg meg ut, så skal jeg jaggu meg gå inn her å lese igjen...bare for å få en reminder...

JEg er vel en av de som stresser med vekta....vil så gjerne gå ned...masse...fordi jeg sliter veldig med sånn jeg har blitt.....:(

Så jeg er definitivt en som må stoppe opp og trekke pusten, øa kroppen få jobbe på sin måte...og jobbe med psyken og tankegangen min...

Vimpane
03-02-09, 23:37
Takk, Gerd! Du er bare spesiell!!

Du bidrar med så mye bra her inne... :klem:

Må signere denne og jeg. HAr ikke vært her inne mange dagene, men deg Gerd har jeg lagt merke til.....i en positiv forstand:D

Takk for mange gode oppskrifter (har ikke testet ut så mange ennå, men jeg får vann i munnen bare av å tenke på dem:):sikle:) og ikke minst kloke ord.

Ella-A
04-02-09, 00:35
Kjenner til alle de tingene du nevner Gerd, slik var jeg i begynnelsen, dvs før jul. Nå etter jul kjøper jeg sjokolade,karameller og noe sånn sour cola ting for å ha i godtekassen min, som jeg tar frem på lørdag når vi koser oss med en film. Tar ikke frem det ellers. Har bakt ostekaka di en gang, og prøvd meg på krydderkaka, men det beste av alt i verden er alikevel bringebær (evt med fløte eller bare bær), eller til middag stekt kjøttdeig blandet med hakkede tomater og krydder sammen med ostesalat <3

Trenger ikke så mange erstatninger egentlig, og ikke stress, sist stressa jeg, målte meg hver dag og "gav opp" en stund før jul pga jeg "gikk opp" hele tiden, men nå veier jeg meg hver fredag, gidder ikke oftere, også blir det en hyggelig overraskelse til helga :)

Mitt råd: kjenn på klærne om de fortsatt sitter litt løsere (jeg bruker jobbuksa mi - som var litt trang over magen før), gjør de det, så ikke vei deg mer enn en gang i uka. F.eks fredag, da det du evt spiste forrige lørdag er ute av kroppen ;)

LineJM
04-02-09, 00:56
http://www.home.no/sirip/hb.gif
http://www.home.no/sirip/clap.gif

Godt sagt Gerd!

Kakeåndsen
04-02-09, 20:43
Tenk om jeg en dag skulle bli like klok som deg, Gerd. Drømme-drømme;)

Du har hjulpet meg masse, både direkte og indirekte.

Misty
04-02-09, 21:23
Tenk om jeg en dag skulle bli like klok som deg, Gerd. Drømme-drømme;)

Du har hjulpet meg masse, både direkte og indirekte.

Signerer!
Bra innlegg og en god tankevekker til oss nye i gamet.

Hjørdis
04-02-09, 23:48
:suss:, bra du tok tak i det og skrev om det Gerd, :klem:
GuruGerd:ja::suss:

meg79
09-02-09, 18:54
Hei alle sammen! :)

Så bra å høre å dere med erfaring, for jeg har nettopp begynt på kuren. Det er min 6. dag, og jeg tenker akkurat på de tingene som Gerd nevner her... Jeg tror jeg har gått ned litt, men har ikke vekt, men skal kjøpe på torsag, så har vel stressa litt ekstra pga det..

Stemmer det ikke at man kan ta av så mye som 10 kg i mnd? Hvis jeg forstår dere rett er det mye mer realistisk med 3-5 kg?

Alyssa
09-02-09, 19:09
10 kg i måneden er eksepsjonelt, 3-5 kg er absolutt mer realistisk ja :ja:

Lykke til videre :)

GKS
11-02-09, 19:22
Gerd, du er bare super!! :D:D

totteline
13-02-09, 10:53
Dette var veldig godt skrevet:D
hilsen en som er fersk i faget

Smula
03-03-09, 09:47
Denne var fin Gerd. :)

Du har fanget opp en del viktige punkter som det blir postet nye tråder om i gjennomsnitt et par ganger i uka (iallefall gjorde det det før).
Håper folk tar seg tid til å lese gjennom de klistrede trådene før de begynner å spørre om gammelt nytt.

Chunky
03-03-09, 09:53
Veldig gode poenger. Jeg synes det er viktig å utheve stressfaktoren, basert på egen erfaring de siste ukene. Jeg har gått veldig raskt ned, inntil jeg begynte å bli skikkelig stresset pga en rapport som nærmet seg deadline. De siste to ukene har det stått nesten stille, men omtrent samtidig som jeg leverte rapporten, begynte vekten å krype nedover igjen.

Jeg har også en kollega med diabetes 2 som fortalte meg at han må ta insulin om kvelden etter en stresset dag, uansett hvordan han har spist.

I så måte er kanskje Gerds innlegg en slankekur i seg selv, hvis hun får noen til å stresse mer ned :p

Mellow82
06-03-09, 12:36
Tusen takk for kjempe-innlegg =)
Dette var en tankevekker, da jeg selv har kjent stresset på kroppen i forhold til diett/vekttap og mat osv.
Jeg startet med ketolyse-kuren man 19jan samtidig som jeg stumpet røyken for godt og startet opp med nye P-piller. (!!!!)
Etter uke 4 hadde jeg gått ned 8kg og endel cm rundt mage og midje.
Etter det har vektapet stagnert litt, og uke6 var veldig slapp.
Skal også innrømme en sprekk i helgen uke 6. ;P
Men det skjer for alle.. Skal innrømme at den hjemmelagde rosinbolla smakte himmelsk =)

Uansett, innlegget ditt fikk meg til å forstå at dette faktisk er en prosess!!
Og da jeg startet, satte jeg meg egentlig mål om å være ferdig til sommeren.. Man blir bare litt "bitt av basillen" når man leser i boka om radikale vekttap osv. Og så klart, etter 8kg på 4 uker ønsker man jo at dette skal fortsette i samme tempo.
Men det er jo viktig å nyte prosessen underveis også!!
Kjenne den gode følelsen at klærne passer mye bedre, man slipper fettet som henger over buksene på sidene og på magen=)
Ta tiden til hjelp, så kommer man i mål =)
Nå er jeg i 7 uke, vekttap på 9,5 kg og har i utgangspunktet 11,5 igjen =)
Og jeg må jo si at det er helt fantastisk å prøve noe som faktisk fungerer uten at det innebærer å sulte seg konstant =)
Og det å faktisk gå ned i vekt trass røykeslutt og p-piller, som i utgangspunktet gjør at man går opp i vekt..

Så tusen takk for en tankevekker og en stor aplaus til oss alle som tar tak i livet vårt og gjør det vi ønsker ut av det:p

Superleila
01-04-09, 09:59
Tusen takk for et utrolig godt ïnnlegg :)

Jeg stresser ikke med nedgangen , men er litt gira på det med søtsaker.. Skal skjerpe meg nå!!

ixi
02-04-09, 11:46
Kloke ord jeg tar med meg på veien. :smile: Skjønner det var en bra avgjørelse å ikke gå til innkjøp av badevekt, og heller kontrollere det hos lege en gang i blant. Jeg har jo målebånd. :D

Bee
02-04-09, 18:50
Jeg er så fullstendig enig med deg Gerd! Kjempeflott innlegg. :love:

anita59
03-04-09, 20:00
Hei :) Veldig godt skrevet. Nyttig for meg som nybegynner og lese.
Gikk på denne kuren i fjor, men da bare etter boka. Er jo så mange tips osv her inne.
Ha ei flott påske :)

Hild
03-04-09, 20:36
Kjempeviktig innlegg!!! Takk skal du ha! :)

Jeg merker at det er lett å bli revet med av alle historiene her inne på lavkarbo. Vi er vel en gjeng med flinke jenter (og noen gutter) som er vant til at vi skal prestere hele tiden? Det er viktig å huske på at dette ikke er en kur, men en måte å leve på!

Arosa
04-04-09, 15:07
Kjempe flott innlegg,og wow for noen oppskrifter og bilder! Disse vil jeg benytte meg av, og på forhånd takker jeg så meget! Ønsker deg en riktig god helg!

Addict
04-04-09, 16:00
TAKK TAKK TAKK!

kjente meg helt igjen i det du skrev. jeg skal lære meg å slappe av og la kroppen ta den tiden den trenger :)

Addict
04-04-09, 16:05
åå skulle ønske jeg var en sånn som gikk ned mer enn 3 kg de 3 første ukene da... <: likevel, fnis.

arne and
08-04-09, 13:45
Hei Gerd :). For en liten forrvirret trøtt arene and, som er nybegynner, var dette innlegget vedlig godt å lese - tusen takk !

Mona S
08-04-09, 13:49
Dette var kloke ord jeg skal prøve å huske når jeg lengter etter sjokolade og gelegodter. Jeg kjente meg igjen i alt! Desverre! Her er det mye å jobbe med hodet, rett og slett:(

Egg hver dag
30-04-09, 11:31
Jeg startet lavkarbo i går og dette innlegget var veldig motiverende. Jeg tror jeg skal gjøre det som en vane å gå inn å lese dette innlegget med jevne mellomrom slik at jeg ikke mister fokuset.

Tusen takk for at du deler erfaringer :-)

birk
21-05-09, 10:25
Takk Gerd, dette var akkurat det jeg trengte å høre når jeg gikk inn på forumet i dag. Skal brodere teksten i ei ramme og henge på veggen jeg:D. Men først skal jeg få i meg noe feit mat og hive meg rundt med hagearbeid.
Ha en flott himmelsprett!

arkine
21-05-09, 10:32
Tusen takk for kjempe-innlegg =)
Dette var en tankevekker, da jeg selv har kjent stresset på kroppen i forhold til diett/vekttap og mat osv.
Jeg startet med ketolyse-kuren man 19jan samtidig som jeg stumpet røyken for godt og startet opp med nye P-piller. (!!!!)
Etter uke 4 hadde jeg gått ned 8kg og endel cm rundt mage og midje.
Etter det har vektapet stagnert litt, og uke6 var veldig slapp.
Skal også innrømme en sprekk i helgen uke 6. ;P
Men det skjer for alle.. Skal innrømme at den hjemmelagde rosinbolla smakte himmelsk =)

Uansett, innlegget ditt fikk meg til å forstå at dette faktisk er en prosess!!
Og da jeg startet, satte jeg meg egentlig mål om å være ferdig til sommeren.. Man blir bare litt "bitt av basillen" når man leser i boka om radikale vekttap osv. Og så klart, etter 8kg på 4 uker ønsker man jo at dette skal fortsette i samme tempo.
Men det er jo viktig å nyte prosessen underveis også!!
Kjenne den gode følelsen at klærne passer mye bedre, man slipper fettet som henger over buksene på sidene og på magen=)
Ta tiden til hjelp, så kommer man i mål =)
Nå er jeg i 7 uke, vekttap på 9,5 kg og har i utgangspunktet 11,5 igjen =)
Og jeg må jo si at det er helt fantastisk å prøve noe som faktisk fungerer uten at det innebærer å sulte seg konstant =)
Og det å faktisk gå ned i vekt trass røykeslutt og p-piller, som i utgangspunktet gjør at man går opp i vekt..

Så tusen takk for en tankevekker og en stor aplaus til oss alle som tar tak i livet vårt og gjør det vi ønsker ut av det:p

går det fortsatt bra med vektnedgang og røykeslutt
du ga meg en vekker der ,,kanskje det går ann og gjøre begge deler
vi er jo flasket opp med røykeslutt ,,opp i vekt

Carisma
21-05-09, 10:35
går det fortsatt bra med vektnedgang og røykeslutt
du ga meg en vekker der ,,kanskje det går ann og gjøre begge deler
vi er jo flasket opp med røykeslutt ,,opp i vekt
Jeg slutta å røyke uten å gå opp i vekt. litt saktere ned, men ikke opp.

Ivory
21-05-09, 15:35
Jeg gikk opp bare 3 kg etter å ha slutta med røyken, og det var før jeg begynte på ketolysekuren så de er borte nå:) Har vært røykfri siden i oktober `08:D Hele kroppen har det bedre med seg selv om man tar ting med ro og ikke stresser!! Det er synd at samfunnet i dag er så fokusert på utseende, og at alt skal gå i høyt tempo... Det er ikke bra for noen!:mad:

Photobscura
03-06-09, 02:20
Dette har jeg ikke sett før nå, og dytter mer enn gjerne på Gerds geniale innlegg! :heia:

LilleM0r
03-06-09, 18:22
Den er jo klistret:)

Photobscura
03-06-09, 18:45
Jeg vet, men da kommer den fram på forsiden og uleste innlegg i tillegg ;)

Janis
08-06-09, 11:46
Utrolig bra skrevet, Gerd. Kjenner meg veldig igjen.
Jeg har vært jojo slanker i mange år. Fikk endel nye bekjentskap for et par år siden, og var da noenlunde ok i vekt. Etter nytt svangerskap, 20 kg + (utenom sv.sk. kiloene) så føler jeg det virkelig på kroppen, at jeg må fort ned. Jeg er flau ovenfor venner.
Tankevekker, innlegget ditt. Det er ikke bare slankingen man skal konsentrere seg om.
Holde seg etter er så viktig.

Didda
09-06-09, 19:48
Takk Gerd, det du skrev en nettopp slikt jeg har tenkt da jeg startet på Ketolysekuren - MEN jeg har bare holdt på i 5 dager - og har ellerede gått ned 4 kg. Jeg er litt bekrymret for at "kroppen" jobber for raskt, men jeg har spist meg mett hele tiden på fett og lovlig digg. Da er det vel bare kroppen min som har det travelt i begynnelsen, så vil det sikkert flate ut litt mer etterhver. TIl info: veide 96 - tatt av 4 - første mål er 80. Jeg er 178 høy.
Glad jeg har funnet denne bloggen, da jeg har lite peilig på hva jeg har gitt meg utpå.... jeg har stor sett spist kjøtt og grønt - ost og egg og bacon. Nå har jeg begynte å ekspremintere litt og har blandt annet bakt lollypop brødet - kjempe godt syntes jeg.

aikens
09-07-09, 22:24

vet du at dette var utrulig bra innlegg:9 jeg er en evig slanke stresser og hopper av gang på gang blir større og større . skal ta med meg dine ord og snu på trenden tusen takk for at du åpnet mine øyne i hvertfall litt :):)

4me
25-07-09, 14:23
Tusen takk Gerd. Trengte å lese nettopp dette.

StoreLilleMeg
27-07-09, 17:22
Bra skrevet Gerd.
Jeg er nok en av de som blir stresset over at ting ikke går slik som suksess-historiene her inne. "5 kilo på en uke", osv...
Etter første uka på ketolysekuren står vekta stille. Men det kan ha med mensen å gjøre også.
Etter å ha lest innlegget ditt så roet jeg meg ned å vet at "min tid kommer" :)

Skjønner ikke hvorfor vi blir så utrolig utålmodige med èn gang vi starter på en kur. Når vi går OPP i vekt sakte men sikkert, så virker vi jo totalt avslappet med dèt,hehe... Men når kiloene skal av igjen, ja DA skulle det helst skjedd i går...

Jaja....vi mennesker er noen raringer.
Skål da folkens! For ett nytt å lettere liv. (ja det går bare i vann med sitron og lime).

amiga
28-07-09, 08:36
Jeg har akkurat begynt å se på Fedon Lindbergs bøker, men har bestilt ketolysekur. Har veldig lang erfaring som slanker, og har sikkert gått ned 50 kg tilsammen, men alt kommer tilbake. Min erfaring er at jeg blir fryktelig slapp etter 8-10 uker, og det blir vanskelig å holde aktivitetsnivået oppe. Har prøvd Grete Roede og Vektklubb, men ikke lavkarbo. Er det veldig annerledes? Kan jeg håpe på å nå målet som er 35 kg ned?

StoreLilleMeg
30-07-09, 11:02
Tålmodighet er en dyd ja.
Idag, 8-9 dager etter start på ketolyse har jeg ENDELIG gått ned.
- 1,6 kilo viste vekta.
Jeg mistenker at jeg spiste for lite i starten, men nå har jeg øket på å det ser ut som om det var dèt som skulle til :)
Så nå ler jeg av forståsegpåerne som kritiserte avkarbo på sol.no (KK-artikkel) idag :)

Dette er gøy :) :)

tinkerbella
30-07-09, 16:50
Så fint hovedinnlegg! Det beste er jo egentlig å kaste vekten. Vekt varierer naturlig uansett, og veier man seg hver dag er man egentlig sikker på å bli frustrert til slutt. Kast ut vekten, og følg heller med på mål og på hvordan klærne sitter! Og tenk på å være sunn, ikke på å bli tynn. Jeg tror på positiv forsterking: "jeg vil leve sunt" er bedre å si til seg selv enn "jeg vil ikke være tykk".

irjan
06-08-09, 12:43
Tusen takk for at du tar deg tid til å motivere oss nye :) Selv vet jeg at jeg har masse jobb foran meg med det psykiske og hvorfor jeg spiser. Jeg har nok et slags avhengighetsforhold til mat, likt en alkoholiker har til alkohol. SÅ - alle tips er uvurdelige for å gjøre prosessen letter.

moyfafa
06-08-09, 15:19
Jeg har akkurat begynt å se på Fedon Lindbergs bøker, men har bestilt ketolysekur. Har veldig lang erfaring som slanker, og har sikkert gått ned 50 kg tilsammen, men alt kommer tilbake. Min erfaring er at jeg blir fryktelig slapp etter 8-10 uker, og det blir vanskelig å holde aktivitetsnivået oppe. Har prøvd Grete Roede og Vektklubb, men ikke lavkarbo. Er det veldig annerledes? Kan jeg håpe på å nå målet som er 35 kg ned?

Dette er sikkert forskjellig fra person til person, men MIN erfaring er at jeg blir utrolig slapp på lavkalori, mens med lavkarbo/ketolyse får jeg mer energi :D

Dessuten er det digg å tenke på at når du er i ketose så mister du bare fett og ikke muskler :D

amiga
07-08-09, 09:30
4 dager i ketose, og jeg er full av energi! Jeg begynner virkelig å tro på dette!

Carisma
10-08-09, 10:26
Kan noen klistre denne tråden snart? :rolleyes:

Gerd
10-08-09, 10:30
Den er klistret ;)

Mercudia
16-08-09, 15:57
Jeg vet, men da kommer den fram på forsiden og uleste innlegg i tillegg ;)

Jupp. Uten deg hadde jeg ikke oppdaget den. Så takk til både deg og Gerd :)

Anitra
17-08-09, 22:05
Godt å se at du fremdeles er her inne gerd :) Jeg er tilbake, denne gangen for godt! Kroppen min klarer ikke mere karbohydrater rett og slett :) Jeg tar dine ord med meg :)

Jabba
18-08-09, 08:23
Anitra - gøy å se deg her inne igjen! Hvordan har det gått med deg?

monkadonka
18-08-09, 16:12
Takk gerd..trengte flere visdomsord i dag ;P
Fikk jaggu noe å tenke på nå skal jeg si..

StoreLilleMeg
19-08-09, 14:59
Ååååå så tålmodig jeg er.

Har holdt på siden 21. juli.
Gikk ned 2 kg andre uka, så 2 kg opp igjen, så 2 kg ned igjen.
Og DER er jeg. Spiser mitt fett og mine kalorier, sykler 30-60 minutter på ergometersykkel hver eneste dag. Drikker masse vann.
Jaja...men å gå tilbake til gamle vaner er utelukket. Så her er det bare å fortsette å være tålmodig :)

Annema01
17-09-09, 13:30

jeg er helt ny her og helt ny med ketolysen. Har gådd 2 uker på kuren og har vært i keto hele tiden. Men syns ikke at det har vært det helt store på vekta(-1kg) og det stresser meg,tenker på mat hele tiden (på hva man gjør gæærnt). Leste innlegget ditt og fant trøst i den... takk

Carisma
14-10-09, 14:30
Dytter litt på denne jeg, tror det trengs om dagen.. ;)

Photobscura
14-10-09, 17:16
Jepp! Dytt dytt! :)

fillifjonka
21-10-09, 20:03
:)Takk for denne Gerd:)

Furine
23-10-09, 10:41
Eg dreg fram denne tråden igjen, for dette var veldig nyttig! Takk, Gerd! :)

Rottis
29-10-09, 18:35
Takk for denne, Gerd. Da skal jeg slappe av noen uker til, før jeg skal tenke på platå og partystoppere. Jeg er jo tross alt helt ny på dette, i forhold til mange andre her på forumet.

Krizzi
08-11-09, 18:45
Dette er bare så bra skrevet, Gerd :)
Og en viktig påminnelse for oss alle som gjerne vil gå ned i vekt på no time.
Ett spr i den forbindelse: Hvis vi tar pause fra lavkarbo noen uker (jul, sommerferie osv) er det da slik at det ofte vil være vanskelig å komme i ketose i igjen ? :confused:
Synes mange nevner det i forskjellige tråder.

Karenina
09-11-09, 17:09
Tusen takk for kloke ord, Gerd! :)

Jeg gikk ned 22 kilo på ketolyse i fjor, og var såå fornøyd med min nye kropp og min nye livsstil!Så gikk jeg på sprekk etter sprekk og gav rett og slett litt opp en periode. La på meg 7-8kilo igjen, men nå SKAL DE BORT!! :) Jeg har nå gått på ketolyse igjen i 4 uker, og kommer allerede inn i favorittbuksa, noe som er en kjempemotivasjon for meg! Forrige gang jeg gikk på ketolyse veide jeg meg omtrent daglig, noe som ble en kjempestressfaktor. Om vekta stod stille, eller om jeg gikk ned bare bittelitt, så kunne hele dagen bli ødelagt for min del. Så denne gangen har jeg gjemt vekta lengst under senga, og der skal den bli!Det er selvsagt viktig å ha noenlunde kontroll på vekten, men det betyr ikke at man skal veie seg hver dag, og stresse kroppen sin. Nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal veie meg før til jul, og foreløpig går det veldig bra:) Jeg stresser heller ikke med trening da jeg får mye mosjon hver dag i min jobb som hjemmesykepleier. Forskjellen fra forrige gang jeg gikk på ketolyse og denne gangen er at forrige gang stresset jeg med vekta, og var mye i dårlig humør pga at jeg ikke gikk ned like fort som jeg kunne ønske, mens denne gangen nyter jeg min nye livsstil, og koser meg med at jeg kommer inn i klærne mine, og har mye mer overskudd:) Jeg tror det er oppskriften på suksess for min del, og kroppen min nærmest roper at den elsker å leve lavkarbo!

vannmannen
23-11-09, 18:05
takk... det var akkurat det jeg tregnte å vite... føler vel egentlig at kroppen er i en slaks protest... stritter i mot og holder på fettet mer en noen sinne :-( og da blir det lett å gi opp... :mad: Men hvis du gidde kan du skrive ned sånn ca hva du spiser i løpet av en dag ?? har ikke lest noen øker bare forhold meg til mindre karbs.. hils vannmannen:p

borg
24-11-09, 12:26
http://tickers.tickerfactory.com/ezt/t/wtp0dBF/weight.png (http://www.tickerfactory.com/weight-loss/wtp0dBF/)
Jeg har stått stille siden april, men har nok trodd at jeg kunne spise flere karbohydrater etter så lang tid. Men det kunne jeg ikke. Så nå har jeg startet på ny frisk. Jeg synes det er vanskalig å vite hvor mye en kan og bør spise. fint å se litt på disse sidene og lære

Oansol
30-11-09, 21:06
Jepp! Dytt dytt! :)

Det er ikke lett holde seg rolig og tålmodig men jeg ser at det er greia..Hva er vel ett år når man har vært feit hele livettenker jeg.

Et spm hvordan vet man om man er i ketose uten sånne sticks? noen tips?

Florence123
07-02-10, 10:14
Godt skrevet , å hyggelig å lese .

Men jeg synes ikke det er noe rart at man "stresser" med vekta og kiloene.

Leser man boka, så står det jo at man kan regne med ett vekttap på 10 kg om ikke mere på Ketolysekuren .

Når ikke dette skjer så lurer man jo selvfølgelig på hva som er galt, eller hva man gjør galt.

Så forventningene kommer i allefall fra boka for min del, der er det jo ikke så mye annet enn at man opplever stort vektap i løpet av kuren.

Dessverre så stemmer ikke dette for så mange etter det jeg leser her inne...

Carisma
07-02-10, 10:16
Leser man boka, så står det jo at man kan regne med ett vekttap på 10 kg om ikke mere på Ketolysekuren .
Men det står vel ingenting om hvor fort dette skal skje? Ti kilo er jo ti kilo enten man bruker to mnd eller ti?

Florence123
07-02-10, 10:23
Men det står vel ingenting om hvor fort dette skal skje? Ti kilo er jo ti kilo enten man bruker to mnd eller ti?

Hvis man leser på side 76 i boka, så står det en kurve som viser størst nedgang den første tiden og i teksten så er forventet nedgang på 14 kilo i løpet av 3 måneder :)

Fumle
07-02-10, 11:08
Takk takk takk Gerd! Ser det nå at jeg må slutte å stresse så himla mye!! Skal nå være flink jente og pakke bort vekten for å kun ta den frem igjen 2 ganger i måneden.. Kan ikke holde på sånn som jeg har gjort frem til nå med å veie meg hver dag, og den ene dagen hvor jeg har gått opp så sitte å analysere hver eneste bit jeg tok dagen før.. Det går ikke det!!!

StegforSteg
07-02-10, 12:01
Jeg takker også for denne tråden Gerd - for jeg tror nemlig jeg kan bli litt *koko* og vel opphengt i vekta. Jeg skal prøve å veie meg kun på mandager - så det så :)

Jabba
07-02-10, 12:07
Jeg har nå gjemt bort vekta og latt den stå i en krok i vel 2 og en halv uke. Jeg ble så lei meg når vekta ikke viste ned og kanskje heller opp - satt og sturet og drev og analyserte maten og ble rett og slett deppa. Nå skal jeg veie meg når jeg våkner en morgen og føler på meg at kroppen er blitt mindre.....vi får se når den dagen kommer.
Jeg spiser det samme nå som jeg har gjort de siste 14 mnd så det er ingen grunn til at jeg plutselig skal "spise feil" og legge på meg. Derfor skal det ikke være nødvendig å kontrollere med å veie meg ofte...

Skal prøve på dette en stund fremover tror jeg.....

Karissima
08-02-10, 11:50
Etter 2 ukers stillstand på vekta hjalp det godt på psyken å lese innlegget ditt Gerd. Nå fortsetter jeg med friskt mot :heia:

Skippy
09-02-10, 08:30
Egentlig så vil jeg bare fortelle at vekta mi har økt med 1 kilo på 2 dager, helt normal svingning for meg. Ingen grunn til stress, det er helt vanlig at det svinger så mye hos meg. Finner ingen spesiell feil i kosten, det er bare sånn. Sikkert flere som opplever dette.

MoccaMaster
10-02-10, 22:44
Jeg slutta å røyke uten å gå opp i vekt. litt saktere ned, men ikke opp.

Jeg slutta å røyke 1 september i fjor. Og gikk ikke opp i vekt i det hele tatt..

Og tusen takk Gerd! Dette er ord som er fine å ha i bakhodet :)

peruvian
25-02-10, 15:55
Jeg spør her også jeg, Gerd er tydeligvis den å spørre!

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :D:p:rolleyes:

Val
25-02-10, 21:30
ah wow, så mye du har gått ned på så kort tid! Gratulerer så mye :D

tangoto
26-02-10, 14:10
Jeg sier bare takk for denne tråden!:-)

Tribal
26-02-10, 16:02
Jeg spør her også jeg, Gerd er tydeligvis den å spørre!

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :D:p:rolleyes: Gratulerer med flott vekttap :)
Det samme skjer med meg,men magen har minsket litt den oxo...så det er kanskje det fettet på kroppen som sitter best hehe:D

Victory
05-03-10, 12:23
Tusen takk for flott tråd! :) Jeg lider av dette og skulle akkurat spørre om noen tips..men jammen hjalp det og ta et lite søk ja.
Nå har jeg tenkt litt og kommet frem til at jeg har disse stressfaktorene:

Jeg tenker på mat HELE tiden, hva er riktig, hva har for mye ditt hva har for lite datt osv osv
Huden: "Alle" snakker om at de har fått så mye finere hud og ser yngre ut. Hva føler JEG: at jeg ser gammel og sliten ut... (Mulig resultat av neste punkt)
Trening: Jeg må trene HVER dag ellers får jeg dårlig samvittighet. De kveldene jeg da burde brukt til og slappe av, finne ny energi, legge meg tidlig, bruker jeg da på og planlegge neste dags "strafferunder" siden jeg ikke var og trente i dag.
Sammenligning. Jeg sammenligner meg med folk på samme dietter, selv om jeg vet vi er forskjellige og min kropp ikke jobber i parallell med andre..
Før veiedager er det viktig med ekstra trening..
Tror det var smart og skrive dette, ser jo at jeg virkelig er hysterisk..
Nå skal jeg lese tråden en gang til..og roe nerva!

Carisma
08-03-10, 19:55
Før veiedager er det viktig med ekstra trening..
Jeg går faktisk opp dagen etter trening... så kanskje du skal bruke den dagen til å komme deg på? ;)

Victory
08-03-10, 22:05
Jeg går faktisk opp dagen etter trening... så kanskje du skal bruke den dagen til å komme deg på? ;)

Ja jeg leser jo om at det ofte skjer, men likevel er jeg innstilt på at "joda, det er nok best og trene i dag og". :rolleyes:
Men det er jo absolutt noe og tenke på da, jeg får time hviledagene litt bedre. Takk for du gjorde meg oppmerksom på det igjen!
Har faktisk klart og slappe av litt i tankene siden jeg skrev ned hele lista..tror jeg da. Og det er jo godt tegn! I morgen feks blir det bare kos med middagskokkelering hos en venninne, hadde tenkt og trene først, men jeg har bestemt at jeg får ikke lov. ;)

Vettel
09-03-10, 09:35
Husk at for at kroppen skal ha best mulig nytte av treningen så MÅ den hvile også. Det er i hvileperioden musklene bygges opp feks. Hvis du ser på profesjonelle idrettsutøvere, så sover de en eller to ganger på dagen, for å få nok hvile!
Ved muskeltrening så brytes musklene litt ned, midlertidig, for så bygge seg opp enda sterkere i hvile-fasen.

sportdama
19-03-10, 20:20
Supert innlegg, fant det nu. DET VAR DETTE JEG TRNGTE Å LESE. MÅ BARE VÆRE TÅLMODIG.

millemy
21-03-10, 21:47
Hei
Jeg er helt ny her og hadde tenkt å starte på Ketolyse-kuren. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan finne en oversikt på matvarer? Hva jeg kan og ikke kan spise osv? Jeg venter på boken, men vil gjerne komme i gang så fort som mulig. :)

Charlott
21-03-10, 21:49
Hei
Jeg er helt ny her og hadde tenkt å starte på Ketolyse-kuren. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan finne en oversikt på matvarer? Hva jeg kan og ikke kan spise osv? Jeg venter på boken, men vil gjerne komme i gang så fort som mulig. :)
Vil tro du finner en del info her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21567&highlight=handleliste) :) Velkommen og lykke til!

millemy
21-03-10, 22:38
Takk så mye :)

Mille32
19-04-10, 00:50
Flott innlegg synes jeg. Er ikke kommet lengre enn at jeg har begynt å tenke på kur, samt bestillt boka. Leser meg opp her, og prøver å lære mest mulig før jeg starter. har begynt å gå, samt prøver å bytte ut 3 liter cola med vann :-)

canneeli
02-05-10, 18:35

tusen takk...og du har helt rett:) Dette trengte jeg og høre
hilsen fersking på Ketolyse

Devana
21-08-10, 23:28
Nå orket jeg ikke lese alle de andre innleggene, men flott innlegg Gerd, og jeg skal ha det i tankene når min første utålmodighet kommer. :D

Virginia Plain
11-09-10, 00:10
Veldig bra Gerd! Tusen takk! <3

Sihette
15-09-10, 10:32
Et troverdig og flott innlegg. Føler meg med ett så avslappa i forhold til å tape kilo - dette skal gå bra, tid har jeg nok av :)

Jendine
19-09-10, 10:28
Gu' korr godt det va å lese innlegget ditt.... jeg har irritert meg kraftig over at vekta står stille over så lang tid selv om jeg spiser riktig ( stort sett, noen ganger litt for mye nøtter, men da er annet fett inntak for lite) og jeeg vet av ketonstixene at jeg er i ketose. Da er den naturlige forklaringen at jeg er i en "platå" fase.... Så lite skal til for å hente inn motivasjonen igjen: No e det søndagstur med godt humør:)

camilla76
25-09-10, 12:39
Tusen takk:) Kloke ord!!!

Benedictee
28-09-10, 07:01
Stress? Åneeeeida...ikke NÅ lenger ..hmf.

Lillebjørn
08-10-10, 15:00
Takk!! Den trengte jeg!! Jeg er (har vært etter å ha lest innlegget ditt) en nybegynnerstresser :(
Men nå fikk jeg ny inspirasjon til å være tålmodig :D

snøffe
11-10-10, 02:33
Ingenting er umulig , når BEGEISTRING blir brukt som drivkraft!! :)
Godt å lese slike innlegg, å kjenne begeistringen får ny frisk næring.
Vi har lyst, vi liker det, vi vil og vi kan.
Stå på folkens, sammen er vi dynamitt!! :))

Lindaplinda
11-10-10, 21:28
Tusen takk for denne tråden.. jeg gikk på vekta idag og ble litt skuffet over resultatet.. viste bare-0,6 kg på en uke, og jeg hører om andre som går ned 3-5 kg de første ukene.

Skulle ønske jeg kunne hatt en av dere "gamle traver'ne" ved min side her nå og gått gjennom alt jeg gjør og fortalt hva jeg gjør galt/riktig!:( Har lest boka, men jeg ender opp med spørsmål for det. Og kall meg rar, men jeg har en eller annen sperre med å veie all maten jeg spiser.. veier litt innimellom for å sjekke hvor mye ting veier hvis jeg synes at jeg har laget til mye eller lite mat. Noen ganger blir jeg mett av under 150g mat, og andre ganger kan jeg spise 400 g.

I helga sprakk jeg ikke, men jeg hadde plutselig mye mindre utslag på ketostix'n uten at jeg skjønte hvorfor:confused: I tillegg følte jeg meg skikkelig uggen og rar.. ikke syk, men orket ikke spes mat, og var veldig slapp. Trente for det da, så kanskje jeg overbelastet kroppen, rett og slett?

Hvis jeg først går inn for noe så er det som regel for full pupp, og da tar fort fokuset mitt en annen retning. Når jeg begynte med lavkarbo/ketolyse så var fokuset på å endre kosthold og livsstil for å forbedre livskvaliteten og forhåpentligvis bedre bekhterev'n min, med å gå ned i vekt som bonus, men etterhvert som dagene har gått har det blitt mer og mer fokus på vekta og mer og mer trening. (typisk meg). Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta et oppgjør med meg selv:o

arnakristin
11-10-10, 21:52
Hei,
Ikke alle raser ned i vekt, det bare virker sånn…
Du må huske at vi ikke bare snakker om mentalt stress, sykdom og skader er i høyeste grad et stressmoment for kroppen. Ser at du har bekhterev og da må du kanskje belage deg på å måtte være ekstra tålmodig, jeg sliter med kroniske smerter og har aldri rast ned i vekt.
Mindre utslag på stiksen kan være resultat av litt høyere kh inntak enn du pleier, du har drukket mer vann enn du pleier, trent mer enn du pleier… mange muligheter her, prøv å ikke heng deg opp i stiksen den forteller bare hva som skjer i urinen ikke i kroppen.

Lindaplinda
11-10-10, 22:12
Hei,
Ikke alle raser ned i vekt, det bare virker sånn…
Du må huske at vi ikke bare snakker om mentalt stress, sykdom og skader er i høyeste grad et stressmoment for kroppen. Ser at du har bekhterev og da må du kanskje belage deg på å måtte være ekstra tålmodig, jeg sliter med kroniske smerter og har aldri rast ned i vekt.
Mindre utslag på stiksen kan være resultat av litt høyere kh inntak enn du pleier, du har drukket mer vann enn du pleier, trent mer enn du pleier… mange muligheter her, prøv å ikke heng deg opp i stiksen den forteller bare hva som skjer i urinen ikke i kroppen.

Tusen takk for raskt svar!!:D

Jeg har både trent mer og drukket mer enn vanlig, så det ligger nok noe i det. Tror ikke jeg spiste så mye mer kh, men at jeg spiste for lite fett. Husker at jeg kunn spiste en halv porsjon av frokosten (2 egg, spinat og 2 baconskiver), og så litt cc x 2. Orket bare ikke så mye annet.

Jeg må bare senke skuldrene litt og fokusere på noe annet enn vekttap igjen - jeg merker jo bl.a at jeg har bedre energi allerede:)

Har lavkarbo hatt god effekt på dine kroniske smerter?

arnakristin
11-10-10, 22:19
Hei,
Nei, lavkarbo har dessverre ikke hjulpet på smertene, de er skaderelatert. …men mange her inne har fått mindre smerter på lavkarbo, eks. gikt, fibromyalgi.
Skadene gjorde at jeg etthvert la på meg en god del, sliter med å gå ned i vekt men vekta er stabil, jeg trives med kostholdet og klart ting er lettere med -10 kg selv om jeg bør ned minst 15 til.

Lindaplinda
11-10-10, 22:58
Hei,
Nei, lavkarbo har dessverre ikke hjulpet på smertene, de er skaderelatert. …men mange her inne har fått mindre smerter på lavkarbo, eks. gikt, fibromyalgi.
Skadene gjorde at jeg etthvert la på meg en god del, sliter med å gå ned i vekt men vekta er stabil, jeg trives med kostholdet og klart ting er lettere med -10 kg selv om jeg bør ned minst 15 til.

Åja.. det var trist å høre ang smertene dine.. håper virkelig at de går seg til etterhvert som vekta blir mindre:) Synes du har vært utrolig flink jeg da.. - 10 kg når du har kroniske smerter er knallbra!!:)

Helene M
12-10-10, 23:39
Flott skrevet. Skal gå tilbake til dette innlegget når den første "utålmodigheten" melder sin ankomst:)

Froskeprinsessen
13-11-10, 13:38
Jeg startet for 3 uker siden og hadde trangen på søtsaker de første dagene, men det gikk over. nå fyser jeg ikke pånoen ting av søtt lenger, og hvis trangen kommer sier jeg til meg selv,, enten er du på kur eller så er du ikke!!! Vet ikke engang om jeg klarer å skeie ut til jul. jeg elsker pepperkaker, og øl=) og møe annet, men frykten for å ødelege og måte begynne på nytt er stor , men jeg er sterk, vekta går nedover, men selfølgelig skulle jeg gjerne bli slank fra den ene dagen til den andre,, det vil jo alle selfølgelig, men det går jo ikke, men så lenge det går nedover skal jeg være tålmodig og ta den tiden jeg trenger,slank blir jeg til slutt uansett=) og jeg har ikke tenkt å sprekke, hvis jeg er fysen tar jeg litt varmrøkt makrell.(min favoritt) røkt laks eller litt ost, en kopp te hjelper også, jeg nekter å sprekke og det er det som holder meg oppe, må inrømme at jeg snuser på jentungens kjeks, tom & jerry kjeks, den er sååå god men har ikke smakt, men hælle meg det lukter godt, he he .Belønningen for ikke å sprekke får jeg hver gang jeg ser at vekten går litt ned=) det er gulerot det=) stå på alle sammen , jeg vet at dere også klarer det:-=)

halla
26-11-10, 23:15
Er det normalt å ta av 4,5 kilo på fem dager??

Carisma
26-11-10, 23:50
Er det normalt å ta av 4,5 kilo på fem dager??
Hvis man er helt i starten, for da forsvinner mye vann.

Duva
27-11-10, 12:46
men så lenge det går nedover skal jeg være tålmodig og ta den tiden jeg trenger,slank blir jeg til slutt uansett=)

Bra instilling! :)

Monica31
26-12-10, 01:05
Hei Gerd!

Leste innlegget som startet denne tråden. Vil takke for at du legger ut fornuftige sannheter og fakta. Ting tar tid, men tre måneder virker nå veldig lenge når man er på en spesiell diett eller et opplegg. Men hvor lenge har vi ikke vært store og feite og gode?!?!! Mange år for mange av oss. Jeg jobber hver dag for å minne meg selv på at dette er en livsstilsendring. Jeg sier det ofte.... men er det det jeg virkelig jobber for, eller har jeg mest lyst å bli tynn i en fei......?!?!?!?!?!?!?!

...har lest og lært at det tar opptil-eller til og med lenger tid en 3 måneder før hjernen har laget ny vane, dvs. dannet nye baner for bevisst og ubevisst handling! Kan jo ikke snu alle dårlige vaner med en gang. Så når man tar en, toppen to av gangen, sier det seg selv at det tar tid før man blir vant til nytt kosthold og før du faktisk ser tynn ut for deg selv....jeg henger ikke med kroppen. Føler meg større enn jeg er. Rart hvor inngrodd det er å føle seg stor, jammen "du kler det", hører jeg i hodet mitt, jeg er jo den som er størst i vennegjengen, rart at vaner kan få oss til å danne et bilde av oss selv, selv om det ikke stemmer med realiteten. Så jeg er glad jeg skal bruke litt mer enn tre måneder på 24 kilo. Men håper jeg nærmer meg til sommeren.....

Lykke til alle mann ;)

Beklager at jeg ikke er "ketolyse-deltager", men måtte bare heie på et bra innlegg! :heia:

Carisma
06-01-11, 12:22
Det er vel tida for å dytte litt på denne.. ;)

arkine
06-01-11, 17:41
å jeg har kuttet ut pepsimaxen,,den som jeg trodde jeg måtte ha for å overleve sult
men det som skjer er at jeg er mindre sulten,,
å sier til meg selv at jeg ikke skal fokusere på vekta ,men på maten

har jo tengt kilo hele mitt liv .
blir jo feil , så nå sier jeg til meg selv når jeg begynner å tenke å regne på hvor mye jeg kan gå ned ,, slutt å tenk på vekta ,,, fokuser på maten,

alexsandra
11-01-11, 16:49
er imponert over de som klare og slutte med pepsi max. jeg er en skikklig dranker. hvordan sluttet du? bare bestemte du deg for det?
det er bare få dager siden jeg begynte med lavkarbo og prøver og la være og strese men ha og ha tålmodighet. har ikke telt karbo i det hele tatt. leser litt her og bruker sunn fornuft:D

Charlott
12-01-11, 11:07
Denne bør det dyttes på daglig tror jeg ;)

Deanna
12-01-11, 12:06
Nå er jeg nykommer selv, men føler meg litt som en gammel sjel blant alle nykommertrådene på forumet. Jeg er imponert over tålmodigheten til gamle travere når den ene godterisugne etter den andre står frem her. Jeg håper de innser at de må gjøre mer enn å bytte ut en ting med en annen hvis de skal legge om livsstilen.

(Eventuelt håper jeg de forsvinner når januar er over. :kyniker: )

Photobscura
12-01-11, 12:13
Nå er jeg nykommer selv, men føler meg litt som en gammel sjel blant alle nykommertrådene på forumet. Jeg er imponert over tålmodigheten til gamle travere når den ene godterisugne etter den andre står frem her. Jeg håper de innser at de må gjøre mer enn å bytte ut en ting med en annen hvis de skal legge om livsstilen.

(Eventuelt håper jeg de forsvinner når januar er over. :kyniker: )
Jeg skjønner hva du mener, men igjen er det utrolig hvor mye makt sukkeret har over oss! Det er ikke uten grunn at noen tar den så langt som å sammenligne det med narkotika, og matmisbruk er ikke lenger et så ukjent fenomen, det handler jo både om følelser og fysiologi.
Jeg har aldri spist mye godteri, og det var ikke sååå vanskelig å avvenne meg, men det var, for meg, overraskende nok et par uker i starten der hvor jeg kjente et merkelig sug etter noe søtt ...

Deanna
12-01-11, 12:17
Jeg kjenner absolutt igjen sukkerets makt, altså. Jeg kan spise imponerende mange sjokoladeplater på kort tid med riktig trening. :D

Photobscura
12-01-11, 12:27
Ja, ikke sant! Og, det er jo for seg selv man gjør dette, i blant må man faktisk spørre seg selv hvor mye innsats og vilje man selv er verdt. Sjokolade o.l representerer jo for mange trøst og trygghet, og det handler jo mye om å finne den tryggheten i seg selv, framfor noe som bare gir rask tilfredsstillelse, men som gjerne følges av nederlagsfølelse og enda mer sjokolade ... Men å endre dette fokuset er ikke gjort på en dag!

Deanna
12-01-11, 12:28
Det er absolutt ikke gjort på en dag, og poenget var muligens at jeg er imponert over tålmodigheten med nybegynnere som ikke bare mangler det fokuset, men som ikke helt har skjønt at de må jobbe mot det enda. Forhåpentligvis ser de det og blir her. :)

Cassiopeia
14-01-11, 13:49
:dytter:

Fjasnissen
14-01-11, 14:04
Hvorfor driver folk å "dytter" denne tråden som etter alt jeg kan forstå er klistret øverst på forumet? Den går ingen steder. :)

Cassiopeia
14-01-11, 18:55
Hvorfor driver folk å "dytter" denne tråden som etter alt jeg kan forstå er klistret øverst på forumet? Den går ingen steder. :)

Vi dytter fordi veldig mange, spesielt de nye som trenger den mest ikke ser på forumoversikten, bare på uleste innlegg og forsida. :)

Og nå går den snart dit igjen. Øverst på forsida og øverst på uleste innlegg.
Jeg må bare sende først ;)

Cherry
14-01-11, 19:01
Kirsebæret er tidligere sukkeroholiker, og kjenner ett visst drag mot dette belastende miljøet akkurat nå. (les pms) Men vi står han a!! Lørdag i morgen, da er det lov med en sjokolade har jeg bestemt.

Fjasnissen
15-01-11, 01:23
Vi dytter fordi veldig mange, spesielt de nye som trenger den mest ikke ser på forumoversikten, bare på uleste innlegg og forsida. :)

Og nå går den snart dit igjen. Øverst på forsida og øverst på uleste innlegg.
Jeg må bare sende først ;)

Heh.... jeg glemmer at ikke alle leser forumer på samme måte som meg..... litt treig av meg. Hump that hump.... eller no ;)

(Advarsel: forumposteren kan være påvirket av alkohol. Ingen tilbakebetaling. Ingen garanti. Batteries sold separately)

vimsen85
15-01-11, 01:39
Kirsebæret er tidligere sukkeroholiker, og kjenner ett visst drag mot dette belastende miljøet akkurat nå. (les pms) Men vi står han a!! Lørdag i morgen, da er det lov med en sjokolade har jeg bestemt.

Oooh. Kjenner på den jeg og. Hadde egentig bestemt meg for å slutte å spise atkinsbarer for det er så mye rart i dem. Hva spiste jeg i dag? En atkinsbar. Hate this time of the month!

Heh.... jeg glemmer at ikke alle leser forumer på samme måte som meg..... litt treig av meg. Hump that hump.... eller no ;)

(Advarsel: forumposteren kan være påvirket av alkohol. Ingen tilbakebetaling. Ingen garanti. Batteries sold separately)

:lol: :lol: :lol:

Venus Willendorf
18-01-11, 22:16
Føler likevel at det er unødvendig å bumpe klistrede tråder. Det blir da ikke noe mer vettugt i tråden av det, bare spam.

nellie
18-01-11, 22:57
nå er det vel hovedinnlegget her mange bør lese innimellom;)

LanoGakkGakk
18-01-11, 23:05
å jeg har kuttet ut pepsimaxen,,den som jeg trodde jeg måtte ha for å overleve sult
men det som skjer er at jeg er mindre sulten,,
å sier til meg selv at jeg ikke skal fokusere på vekta ,men på maten

har jo tengt kilo hele mitt liv .
blir jo feil , så nå sier jeg til meg selv når jeg begynner å tenke å regne på hvor mye jeg kan gå ned ,, slutt å tenk på vekta ,,, fokuser på maten,

Jeg får veldig lyst til å spise - spise - spise når jeg drikker Pepsi Max. Aner ikke hva det er, men den gjør noe med magen min / matsuget mitt / blodsukkeret mitt / eller noe sånt....

Fra100til70
18-01-11, 23:12
Hei . Hvilke stix snakkes det om, og hvor kan jeg kjøpe dem ??? Å hva skal det hjelpe til med ;) Ja jeg er amatør

alexsandra
18-01-11, 23:15
Hei . Hvilke stix snakkes det om, og hvor kan jeg kjøpe dem ??? Å hva skal det hjelpe til med ;) Ja jeg er amatør
du får kjøpt de på apoteket.:) de er for og gi veiledning om du er i ketoe

Kanskje
18-01-11, 23:30
Veldig informativt hovedinnlegg !

Jeg har bare holdt på en uke, så jeg har ikke hatt så mye til til å stresse med vektnedgang. Og jeg har ikke vekt heller. Men jeg skal til kjæresten min på torsdag, og der skal jeg veie meg. Og kjenner vel kanskje liiiiiitt på det at tenk om jeg har lagt på meg ! Hehe. pga alt fettet. Jeg blir jo selvsagt kjempeglad om jeg har tatt av, men våger ikke å håpe på det. Og forberreder meg på å bli skuffet, og vet at det kan ta en stund.

Han kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville kjøpe meg en vekt .. men jeg er redd jeg som mange andre bare hadde begynt å stresse da med å veie meg hele tiden.

Venus Willendorf
19-01-11, 00:13
nå er det vel hovedinnlegget her mange bør lese innimellom;)
Ye, selvfølgelig. Men tråden vil vises med uleste innlegg for alle andre og, selv om det eneste nye som står i den er "dytter" eller lignende ;)

Cassiopeia
19-01-11, 01:19
Jeg vet ikke noen annen råd enn at du får klikke på den mentale ignoreringsknappen jeg, Venus ;)

Venus Willendorf
19-01-11, 01:58
Jeg ba strengt tatt ikke om råd :P

Det er da mye enklere for alle om folk ikke bumper klistrede tråder, enn om man skal være nødt til å enten gå inn og lese den spammen, eller potensielt gå glipp av ekte informasjon og tips.

Enten ser man klistrede tråder, eller man gjør ikke. Om man ikke har lest førsteposten så vises da tråden som ulest uansett, så hva er poenget...

LanoGakkGakk
19-01-11, 07:26
Her på dette forumet er det så mye å lese, at jeg får ikke lest gjennom alle uleste innlegg en gang. Og slettes ikke de som ikke kommer opp på 'uleste' listen. Noe dumper jeg selvsagt over når jeg søker. Dette er vel en tråd som kan være en fin påminner for ALLE. Og jeg er en av de. Hadde nok ikke lest denne på en stund/kanskje aldri dersom den ikke hadde kommet opp på nye innlegg.

oliven83
06-02-11, 00:45
Leser svarene til alle ovenfor, og joda, man burde ikke stresse.. MEN herregud da, jeg begynte på ketolysekuren for ca 1 mnd siden, har holdt meg slavisk til den, uten noen problemer. Er flink å lage mat, og liker det. Har bakt ketolysebrødet, samt at jeg rett og slett bare spiser det jeg har lov til, MEN likevel har jeg gått ned bare ca 0,7 kilo!!!! :O
det er jo helt latterlig! har tidligere skrevet hvordan en dagsmeny ser ut, og bare fått positive tilbakemeldinger.. Såååehh, wtf??
Er i ketose hver gang jeg stixer meg, drikker nok vann (ca 3 l pr dag, noen ganger mer..) Passer kanskje ikke denne kuren for alle??

tips og råd mottas med ufattelig stor takk :)

nellie
06-02-11, 01:06
Leser svarene til alle ovenfor, og joda, man burde ikke stresse.. MEN herregud da, jeg begynte på ketolysekuren for ca 1 mnd siden, har holdt meg slavisk til den, uten noen problemer. Er flink å lage mat, og liker det. Har bakt ketolysebrødet, samt at jeg rett og slett bare spiser det jeg har lov til, MEN likevel har jeg gått ned bare ca 0,7 kilo!!!! :O
det er jo helt latterlig! har tidligere skrevet hvordan en dagsmeny ser ut, og bare fått positive tilbakemeldinger.. Såååehh, wtf??
Er i ketose hver gang jeg stixer meg, drikker nok vann (ca 3 l pr dag, noen ganger mer..) Passer kanskje ikke denne kuren for alle??

Det kan jo komme av så mangt:) Har du mye å ta av f.eks?

oliven83
07-02-11, 16:42
har iallefall 10-15 kilo som burde bort.. veier 90 kilo, og er 164 høy, så det er nok av fett som må vekk.. :eek:

Hildemor på slanking
08-02-11, 07:36
Jeg har heller ikke gått så veldig mye ned i vekt selv men har minket i cm. Finn frem målebandet- forhåpentligvis blir du positivt overrasket :) En annen ting, prøv og la være med kunstig søtning en periode og se om det kan hjelpe- ingen pepsimax eller sukkerfrie godis. Ikke tyggis eller halspastiller engang. Masse lykke til:)

Kanskje
08-02-11, 16:55
Jeg har heller ikke gått så veldig mye ned i vekt selv men har minket i cm. Finn frem målebandet- forhåpentligvis blir du positivt overrasket :) En annen ting, prøv og la være med kunstig søtning en periode og se om det kan hjelpe- ingen pepsimax eller sukkerfrie godis. Ikke tyggis eller halspastiller engang. Masse lykke til:)

Vekten min står stille, gjelder det da også fun light, og natreen?

Hildemor på slanking
08-02-11, 20:28
Vanskelig å si men hvis du kutter det ut en uke så kan du jo se. Men etter som jeg har lest i boken og hørt av andre så kan man gå både opp / ned og stå stille på vekten uten at det er noen spesiell grunn til det. Det er visst først når man har gått på kuren en periode man skal begynne å snakke om partystoppere. Jeg vil likevel tro at for mye kunstige søtningsstoffer ikke er bra for noen uansett. Jeg har bare Splenda i hus for tiden men jeg bruker det minimalt, skal kjøpe meg sukrin eller hva det heter det naturlige alternative til baking eller andre festlige annledninger:)

lille_trille
14-09-11, 18:18
Dytter på denne. God lesing for den som stresser litt med vekta.
Kloke ord fra Gerd!

mizzim
18-09-11, 20:36
kjenner jeg trenger motivasjon.. er blitt helt slapp på å bake å lage ting.. men vil lage nå, satt på nett her å tråla, funnet lavkarbo loff, kanelsnurrene du linket:D, å diverse..
jeg er nemlig dritt lei av egg vær enbeste morra. har hatt egg til frokost vær dag i 8 uker nå.. fysj..
å så er jeg inni en periode jeg savner big one, rundstykker, pomes frites hamburgerbrøs osv.. vet det meste kan bakes lav karbo style, men smaker ikke likt..
er bare så slitsomt å være lei av egg, sammtidig som man er tiltaksløs.. mister skikkelig motivasjonen merker jeg..
ååå.. spesielt npr vekta har vist 2 sifret å så viser den 3 sifret igjen.. åååå..
noen gode ord til meg?

lille_trille
19-09-11, 09:07
kjenner jeg trenger motivasjon.. er blitt helt slapp på å bake å lage ting.. men vil lage nå, satt på nett her å tråla, funnet lavkarbo loff, kanelsnurrene du linket:D, å diverse..
jeg er nemlig dritt lei av egg vær enbeste morra. har hatt egg til frokost vær dag i 8 uker nå.. fysj..
å så er jeg inni en periode jeg savner big one, rundstykker, pomes frites hamburgerbrøs osv.. vet det meste kan bakes lav karbo style, men smaker ikke likt..
er bare så slitsomt å være lei av egg, sammtidig som man er tiltaksløs.. mister skikkelig motivasjonen merker jeg..
ååå.. spesielt npr vekta har vist 2 sifret å så viser den 3 sifret igjen.. åååå..
noen gode ord til meg?

Kjenner at jeg er litt lei egg også. Har den siste tiden laget Nannah's supergode knekkebrød. Er utrolig enkle å lage, og ikke minst kjempegode og mettende. Elles har jeg begynt å lage smørgrøt/fløtegrøt (tror det er det samme), og den metter enormt. Har faktisk to måltider av den. Alle blir lei når en skal spise det samme hele tiden, og en velger seg ut noen favoritter, men tror det er viktig å variere litt. Finne andre alternativer.
Ikke gi opp da. Heier på deg :heia: :heia:

gamelby
19-09-11, 12:31
Godt å høre...jeg er i ferd med å starte på kur nå...har lest en del om lavkarbo i det siste og har bestemt meg for ketolyse..men jeg har bestilt meg sofie hexeberg bøkene...de kan vel ikke brukes??? det kom jeg på nå...Det står "utvalgte meieri produkter" hva er det? jeg er AVHENING av melk i kaffen...les: caffe latté eller cortado...men jeg bruker også soya melk?
hmmmm...blir spennende det :o)

lille_trille
19-09-11, 12:41
Godt å høre...jeg er i ferd med å starte på kur nå...har lest en del om lavkarbo i det siste og har bestemt meg for ketolyse..men jeg har bestilt meg sofie hexeberg bøkene...de kan vel ikke brukes??? det kom jeg på nå...Det står "utvalgte meieri produkter" hva er det? jeg er AVHENING av melk i kaffen...les: caffe latté eller cortado...men jeg bruker også soya melk?
hmmmm...blir spennende det :o)
Fløte i kaffien :sikle:

gamelby
19-09-11, 14:01
Takk for svar....
Dette er egentlig ett veeeldig stort steg for meg...jeg har alltid telt kcal...fobi for fett generelt og salt...generelt...gruer meg litt i grunn...Så når jeg fikk svar på kaffe spm, kjente jeg angsten komme, men jeg tenkte, det går jo ikke. Jeg har en sønn som sliter med å spise, pga meg?:( han har noen diagnoser, men ikke medisinert nå lengre...han orker ikke... jeg er medisinert for min epilepsi og migrene...og det står om ketose dietten i epilepsi håndboken også...har ikke vært positiv til den før nå....:)

arnakristin
19-09-11, 14:22
Hei,
For de med fett forbi, så anbefaler vi å begynne med litt fett for å øke på etter hvert. I tillegg så er det et must for alle med fettborbi å lese innlegg skrevet av brukernavn: Pål… Du finner også link til en god del av de innleggene i nybegynnertråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

Tidl. medlem
25-09-11, 05:23
Utrolig bra skrevet og takk for mange gode råd :)

hovann
27-09-11, 16:10
jeg lider SÅÅÅ av slankestress for tida... -følte bare for å si det....

HerbaLinn
29-09-11, 01:33
Dette var flott skrevet.
Masse lurt å tenke på, også for oss nye på forum.
Takk

Carisma
01-11-11, 15:18
Lengde siden denne har vært dyttet på....

Marlykk
08-11-11, 11:03
heia..God tirsdag til deg... :)

Nutta
26-01-12, 07:06
Nå må jg bare dele en erfaring. jeg har vært en godtegris i alle år.. og når jg begynte med ketolyse så erstattet jeg sukker med søtning..spiste bar, drakk pepsi max og alt sånt. jeg raste ned i vekt første gang jeg spiste lavkarbo. jeg fikk en bedre helse, humøret ble bedre og.. ja stort sett! men etter et år med surr, så har jeg tatt meg selv i det. jeg har trøstespist, spist i ferier og vekta har gått oppover. jeg gikk rett og slett i gamle mønstre. i høst så begynte jeg å trene igjen etter mange år som sofagris. da var jeg lei. og det var hardt, og jeg hadde vondt i hele kroppen. men så kom jeg meg over kneika, og jeg var fornøyd med meg selv og fremgangen på treningsfronten. problemet var at jeg ikke gikk ned i vekt. jeg gikk opp i vekt mot jul, og stresset bare økte (for jeg har en deadline iforhold til vekt på sykehuset) og nå i januar (for en uke siden) så innså jeg at det ikke vil gå. jeg ble veldig lei meg. 10 kg på 1,5 mnd går jo ikke når jg bare har gått opp i vekt!

uansett.. jeg tok meg selv i det etter råd fra fysioterapauten. jeg begynte med avspenningsøvelser der, og hjemme. jeg fokuserte på å gjøre det rette, jeg spiste minimalt med søtning (men i helga koste jeg meg med bar og pepsi max) og i tilegg har jeg sove 8 timer hver natt, drukket vann og sørget for frisk luft. idag gikk jeg på vekta. jeg har gått fra å være 107 kg til 100,00 kg på en uke!!! og nå er jeg overbevist! stress ødelegger alt! nå er jeg optimistisk igjen og jeg ser veldig fram til å trene, stresse ned og se enda flere resultater :)

så moralen er: stress ned folkens! :D det funker!

herermitthjem67
24-03-12, 16:29
Jeg stresser alltid med slanking :( Selv om jeg vet godt at det kan ha stikk motsatt effekt!
http://www.diy-stress-relief.com/images/stresssymptom1.jpg (http://herermitthjem67.blogspot.com)

Elvira
27-03-12, 18:30
Dette var helt rett innlegg for meg i dag!
Jeg begynte med lavkarbo for tre uker siden fordi jeg har en kropp som ikke henger sammen. Jeg har kronisk vondt i ledd og muskler. Jeg hadde blodsukkersvingstang hver dag. (legg merke til at jeg HADDE det..:D)

Sulten er anerledes nå, jeg er stabilt blid når blodsukkeret er jevnt og jeg kjenner at det går seg til i muskulaturen. Sakte men sikkert.
Men, og det er et stor men for meg. Det er stort sett bare slanketråder her. Noe som for så vidt er helt greit, men helsebiten forsvinner synes jeg. Mange ser på dette som en slankekur. Jeg oppfatter det ikke som en kur, men en måte å spise på for resten av livet. En spiseendring, ikke en kur.
Selv i tråden som heter noe sånt som "for oss som ikke er her for å slanke oss", er det nå slankeprat.
Jeg har begynt å gå på vekta nå! :rolleyes:
Fokus på helse og kosthold ikke på antall kilo i uka.

Nutta
04-04-12, 12:02
ja.. stress er virkelig ødeleggende. jeg har hatt en skikkelig stress - periode igjen. jeg endte med å gå opp i vekt. jeg har virkelig ikke forstått hvorfor kroppen har protestert på alt jeg har gjort. men jeg har endelig fått fastslått at jeg har flere allergier - og det igjen gjør jo at kroppen blir stresset. jeg har feks. brukt mye mandelmel og valnøtter i maten som jg spiser. spesielt i sesonger (feks marsipan til jul, påske osv) og jeg har blitt skikkelig dårlig. og nå har jeg funnet ut at jeg er allergisk. nå har jeg holdt meg unna all "bakst" og atkinsbarer og annen sjokolade. og jeg har fått det mye bedre! jeg har attpåtil laktoseintoleranse, så jeg prøver å bruke laktosereduserte produkter om jeg absolutt må ha noe til matlaging. resultatet er at vekta suser nedover igjen, og jeg er roligere enn noen gang :) nå har jeg heldigvis en livsstil jeg kan leve med, og som fungerer :)

Carisma
30-04-12, 07:39
Dytter på denne til ære for alle nybegynnere

Znooka
01-05-12, 22:24
Hei på dere.
Jeg er ny her inne, og har nå vært i ketose i 14 dager - uten å ha mistet ett gram.
Er det vanlig? Hadde liksom ventet å se noe resultat på vekta.
Jeg er 52 år og håper å gå ned fra 79 til 70.

Znooka
01-05-12, 22:28

Ja jeg også lurer på om noen ganske enkelt ikke får resultater av en ketosekur....................Man blir litt oppgitt

vimsen85
02-05-12, 10:54
Det kan være mange grunner. To uker er ikke lang tid. Det kan gå saktere jo flere ganger du har slanket deg før (som mamman min som har gått opp og ned hele livet). Det tar også noe sånt som 2-6 uker før kroppen er vant til å forbrenne fett. Du skriver ikke hvor høy du er, dersom du ikke er veldig overvektig, er det ikke sikkert det forsvinner så fort.

Znooka
02-05-12, 16:32
Hei Vimsen:)

Ja noen kurer har det blitt vet du. Jeg er 169 cm over bakken. Når man går på andre kurer som man teller kalorier, syntes jo resultatet på vekta ganske fort. Er redd jeg vil miste motivasjonen. Syntes ikke noe på målebåndet heller......

synsegulla
04-05-12, 09:39
kanskje du spiser for mye?

Fancy
12-06-12, 19:12
Jeg blir kjempestressa når jeg ser alle tickerene. 14 KG her, 10 KG der.

Jeg er feit og utålmodig! Jeg vil våkne opp i morgen å være vakker! :mad:

Jeg vet det vil ta tid, men jeg er såå lei av kroppen min.
Å jeg vet alle andre som har gått ned mye, har jobbet hardt. Å jeg er minst like flink.

synsegulla
12-06-12, 20:40
Jeg blir kjempestressa når jeg ser alle tickerene. 14 KG her, 10 KG der.

Jeg er feit og utålmodig! Jeg vil våkne opp i morgen å være vakker! :mad:

Jeg vet det vil ta tid, men jeg er såå lei av kroppen min.
Å jeg vet alle andre som har gått ned mye, har jobbet hardt. Å jeg er minst like flink.

Ikke stress, hvorfor skulle du det? Alle kropper er forskjellig. Tålmodighet er tingen. Stress virker mot sin hensikt. Gjør ditt beste hver dag, så vil resultatene komme. Heier på deg :)

Fancy
12-06-12, 20:48
Ikke stress, hvorfor skulle du det? Alle kropper er forskjellig. Tålmodighet er tingen. Stress virker mot sin hensikt. Gjør ditt beste hver dag, så vil resultatene komme. Heier på deg :)

Enkelt å greit for at jeg vil se finere ut. Selvtilliten har aldri vært så lav som nå. Før var jeg feit, å lykkelig med det! Faktisk! Men så fødte jeg, å følte meg ramponert fra en ende til annen.

Jeg hater å ha dårlig selvtillit, det kler meg ikke..

Cherry
18-06-12, 16:06

Du spiser for mye energi. Enkelt og greit. Kutt litt i kaloriene så skal du se at det går nedover. En spiseskje fett er tross alt mellom 90 og 130 kalorier.

Den andre muligheten er ene og alene at du kanskje trener for mye/holder på vann selv om fettprosenten din går ned. Det vises ikke på vekta.

Carisma
04-08-13, 11:31
Dytt!

Carisma
20-05-14, 15:17
På høy tid å dytte opp denne igjen!