View Full Version : Søtstoff


expresso91
06-11-04, 11:48
Skal på butikken å handle snart, hvilket søtstoff kan jeg kjøpe som jeg kan bruke i første fase av Atkins ? Er det noen smoothie som kan anbefales på første fase? Blir veldig glad for svar ;)

Nille
06-11-04, 13:59
Siden det er vanskelig å få ta i Splenda og Stevia her i Norge, kan du kjøpe Natreen. Store glass med blå kork er pulver (dette bruker jeg) og/eller liten flaske med blå tut er flytende. Ikke bli skremt av karboinnhold pr 100 gram. 1 måleskje teskje veier 0.5 gram - så det utgjør ikke så mye !

Smoothier passende for induksjon kan jeg ikke hjelpe deg med. Smoothie uten bær blir så "fattislig" liksom, - og bær får du ikke spise før vedvarende, dvs. etter de første 14 dagene !

Andre har kansje slike oppskrifter. Nalana skal starteinduksjon nå med shaker og smoothier, du kan gjerne sjekke hennes journal eller MUP

Lykke til !! :D

nalana
06-11-04, 17:54
Det er riktig at du finner noen smoothier i min journal som passer på induksjon, men jeg legger allikevel inn et par stykker her, fordi jeg nå har optimalisert dem for å passe enda bedre til induksjon.:)


Denne oversikten inneholder alle de 3 som står under her. Jeg har laget den fordi jeg har tenkt å ta alle tre hver dag i induksjonsperioden. Anbefaler ikke det for andre, men jeg har nå lyst til å prøve:p .

Introduksjonsvarianter:
Average Calories
Average Calories
sourcegramscals%total
Total: 1933
Fat:165 1485 77%
Sat:0 0 0% Poly:0 0 0%
Mono:0 0 0%
Carbs:15 60 3%
Fiber:0 0 0%
Protein:96 384 20%
Alcohol:0 0 0%



Olje-shake induksjon

1 porsjon Basic whey proteinpulver, 1 dl fløte, 30 ml ex v olivenolje


Friste-smoothie induksjon

1 porsjon Basic Whey, 1 egg, ½ dl fløte, 50 gram friste (usukrede blandede bær), 10 ml ex v olivenolje


Sjoko-smoothie induksjon

20 g B W, ½ dl fløte, 2 egg, 1 ts lavkarbo sjokoladepålegg, 10 ml ex v olivenolje


Jeg har tilsatt enda mer fett i disse induksjons-smootgiene i forhold til de jeg har brukt før. Som du ser inneholder faktisk en av mine bær, men bare 50 gram, og selv når alle 3 er lagt sammen, så er det bare 5 karber der.

expresso91
06-11-04, 19:56
Prøvde den med bær nå...mmm akkurat hva jeg trengte..den var nydelig god å slukket søt hungeren min *puh* :spisesnakDa har jeg ihvertfall en oppskrift som jeg kan bruke disse harde 14 dagene (spesielt hard med mensen) :p




Det er riktig at du finner noen smoothier i min journal som passer på induksjon, men jeg legger allikevel inn et par stykker her, fordi jeg nå har optimalisert dem for å passe enda bedre til induksjon.:)


Denne oversikten inneholder alle de 3 som står under her. Jeg har laget den fordi jeg har tenkt å ta alle tre hver dag i induksjonsperioden. Anbefaler ikke det for andre, men jeg har nå lyst til å prøve:p .

Introduksjonsvarianter:
Average Calories
Average Calories
sourcegramscals%total
Total: 1933
Fat:165 1485 77%
Sat:0 0 0% Poly:0 0 0%
Mono:0 0 0%
Carbs:15 60 3%
Fiber:0 0 0%
Protein:96 384 20%
Alcohol:0 0 0%



Olje-shake induksjon

1 porsjon Basic whey proteinpulver, 1 dl fløte, 30 ml ex v olivenolje


Friste-smoothie induksjon

1 porsjon Basic Whey, 1 egg, ½ dl fløte, 50 gram friste (usukrede blandede bær), 10 ml ex v olivenolje


Sjoko-smoothie induksjon

20 g B W, ½ dl fløte, 2 egg, 1 ts lavkarbo sjokoladepålegg, 10 ml ex v olivenolje


Jeg har tilsatt enda mer fett i disse induksjons-smootgiene i forhold til de jeg har brukt før. Som du ser inneholder faktisk en av mine bær, men bare 50 gram, og selv når alle 3 er lagt sammen, så er det bare 5 karber der.

Nille
07-11-04, 11:34
*kremt* vet ikke helt om jeg tør å si det jeg.....
På Atkins Induksjon er ikke bær tillatt....... men om du bare spiser det en gang innimellom gjør det sikkert ikke så stor skade !:o

expresso91
07-11-04, 13:31
Ja, skit..bør jeg begynne på induksjonen på nytt?? jeg har telt karber da, og holdt meg innenfor grensen... Jeg har også sprukket på å veie meg...grrr..:confused:
Men i dag skal jeg være flink og ikke spise noen bær! Noen spørsmål med det samme : Hvor mange karber er det i fiberrik pr skive? hvilke te kan jeg kjøpe, ser det sår urte te, men jeg finner bare tilsatt sukker..!

Uansett bra du sier fra, skal ta meg selv i nakke skinnet!!:p





*kremt* vet ikke helt om jeg tør å si det jeg.....
På Atkins Induksjon er ikke bær tillatt....... men om du bare spiser det en gang innimellom gjør det sikkert ikke så stor skade !:o

Nille
07-11-04, 17:17
Ja, skit..bør jeg begynne på induksjonen på nytt?? jeg har telt karber da, og holdt meg innenfor grensen... Jeg har også sprukket på å veie meg...grrr..:confused:
Men i dag skal jeg være flink og ikke spise noen bær! Noen spørsmål med det samme : Hvor mange karber er det i fiberrik pr skive? hvilke te kan jeg kjøpe, ser det sår urte te, men jeg finner bare tilsatt sukker..!

Uansett bra du sier fra, skal ta meg selv i nakke skinnet!!:p
Neeeida, det er vel ikke noe farlig. Alle gjør slikt i begynnelsen !!
Fiverrik med solsikkefrø har minst karber og smaker best. Netto 3.7 karber pr skive (10 gram). Urte te kan du kjøpe på helsekosten. Tror den er den beste. Grønn te er aller best !! :)

Aline
11-12-06, 10:54
Hvilket søtstoff passer til baking? Går det greit med natreen?

Mener jeg har lest om det her inne flere ganger, men klarte ikke søke det frem nå... :o

Nille
11-12-06, 11:09
Både Natreen og Splenda er greitt til baking, men du kan ikke ukristisk bytte ut sukker i enhver oppskrift og få samme resultat som med sukker. Der sukkeret sammen med andre ingredienser skal sørge for heving etc. - sammen med mel og gjær f.eks. funker det jo ikke. Men som søtning funker det godt og tåler varme greitt.

Her er posten du lette etter.... tror jeg:

Splenda går godt til baking, men gir ikke samme effekt/egenskaper som sukker når det gjelder heving og konsistens. Den gir kun SØTSMAK og har ingen andre "evner" slik sukker har. Funker ikke sammen med gjær, kun bakepulver. Splenda blir heller ikke brunt, men brent, så det kan ikke brukes til glassering.

Du må for all del ikke bruke 300 gram Splenda isteden for 300 gram sukker ! Da blir det for det første vannvittig med karber og det blir innmari dyrt !

100 gram Splenda gir samme søtningsmengde/styrke som 1 kg sukker.
10 gram Splenda gir samme søtningsmengde/styrke som 100 gram sukker.
30 gram Splenda = ca. 3 dl gir samme søtningsmengde/styrke som 300 gram sukker.

For å få riktigst mulig forhold mellom sukker og Splenda bør du etter min egen erfaring ikke veie, men måle. Veier du, så veier Splenda så lite at feilkildene kan være mange.

1 ts Splenda gir samme søtning som 1 ts sukker. 1 dl Splenda gir samme søtning som 1 dl sukker.

Dvs. om 300 gram sukker = 3 dl, så bruker du 3 dl Splenda.

Om du er usikker, vei opp 300 gram sukker og hell i et liter mål. Så bruker du samme mengde Splenda !

Aline
11-12-06, 11:11
Thank you !! :love: