View Full Version : Halloumi (stekt tyrkisk ost)


aldrimerjollycola
04-02-09, 11:44
halloumi er en stekefast ost, man ofte finner i innvandrerbutikkene og muligens de litt store dagligvarene med godt utvalg.

halloumien skjæres i skiver, eller kuttes i terninger (jeg foretrekker terninger, er litt lettere å steke, synes jeg)
stek uten smør eller olje i en teflonpanne, pass på hele tiden, for det går fort!

server den med en salat, selve osten er litt salt, så ikke tilsett noe mer salt i denne retten. jeg liker å lage en enkel salat med blader, litt grønn paprika og masse agurk.
tsatziki laget med seterrømme er godt tilbehør, men ofte bruker jeg bare litt olje og sitron, da blir retten litt "lettere"

(skal prøve å huske å ta bilde neste gang jeg spiser dette!)

Damita
04-02-09, 11:52
Spennende :) Takk for at du deler dette med oss :D:D:D

Aldriellernå
10-03-09, 19:42
Takk for bra tips. Dette skal jeg prøve. Vi pleier å grille Halloumiost på grillen om sommeren. Passer forresten veldig godt sammen med grillmat og salat, men oppi salaten i terninger har jeg aldri prøvd. Skal prøves i morgen. :)

caz
10-03-09, 20:01
Mmmm dette hørtes bra ut :-)

madisa
01-04-09, 10:14
Dette er en fantastisk god ost. Nydelig å bruke på ovnsstekte grønnsaker. :hungry: Anbefaler alle å prøve den.

(Dette kommer fra en som omtrent bare liker norvegia)

ada-emilie
05-12-10, 13:54
Hei. Hvor høyt fettinnhold har den osten?

Kanutten
05-12-10, 13:57
halloumi er en stekefast ost, man ofte finner i innvandrerbutikkene og muligens de litt store dagligvarene med godt utvalg.

halloumien skjæres i skiver, eller kuttes i terninger (jeg foretrekker terninger, er litt lettere å steke, synes jeg)
stek uten smør eller olje i en teflonpanne, pass på hele tiden, for det går fort!

server den med en salat, selve osten er litt salt, så ikke tilsett noe mer salt i denne retten. jeg liker å lage en enkel salat med blader, litt grønn paprika og masse agurk.
tsatziki laget med seterrømme er godt tilbehør, men ofte bruker jeg bare litt olje og sitron, da blir retten litt "lettere"

(skal prøve å huske å ta bilde neste gang jeg spiser dette!)

:sikle: HER (http://video.about.com/greekfood/Fried-Halloumi-cheese.htm) er en video!

Rin
05-12-10, 14:40
Halloumi er godt! Men jeg får bokstavelig talt gåsehud av å tenke på å spise den, for den lager sånn gummi-lyd mot tennene :o

Kitt
05-12-10, 15:24
Hei. Hvor høyt fettinnhold har den osten?
Den jeg har i kjøleskapet har 24% fett! Og 2,5 karber!:)

Ana
05-12-10, 17:35
Halloumi er kjempedeilig, har masse i fryseren

ada-emilie
05-12-10, 18:21
Den jeg har i kjøleskapet har 24% fett! Og 2,5 karber!:)
Takk, Kitt.

Heidi M
27-12-10, 18:49
I motsetning til aldrimerjollycola steker jeg Halloumiskiver i rikelig med godt smør til de er blitt gyllenbrune. Er f.eks. kjempegodt sammen med stekt chorizo (hel pølse skåret i skiver - ikke "påleggsskiver") og ruccolasalat. Er dog enig i at osten har litt "viskelæraktig" konsistens, men smaker himmelsk!

babydoll
01-01-11, 16:14
ligner denne på den greske Saganaki-osten?

Carisma
05-01-11, 18:28
ligner denne på den greske Saganaki-osten?
:nei: Mer som veldig fast fetaost

Babycherry
23-08-13, 16:58
Jeg trodde den var gresk!? Syns ihvertfall den var grusomt salt og konsistensen var litt nasty! :p

thessis
23-08-13, 18:21
Det er vel en Kypriotisk ost. Gummiaktig i konsistens, litt salt, men jeg synes den er god:)

Festina lente
23-08-13, 20:11
Så veldig godt ut - hvor kjøper en slike delikatesser?