Jeg har kommet over en side jeg ikke helt forstår hva er.. Er dette en sykdom, eller beskrivelse av bivirkniger fra salmiakk, eller hva?? :confused:
http://www.homeoint.org/books/boericke/am-m.htm
Det ser ut som det skal være bivirkninger av salmiakk.
Ammonium muriaticum er et homeopatisk middel (av salmiakk). Dette er en oversettelse av legemiddelbildet (materica medica) slik det ble beskrevet av Boericke.
Og det er virkningene av salmiakk som beskrives - og det gis homeopatisk ved tilstander som ligner denne beskrivelsen. Trenger ikke ha alle symptomene for å få det middelet :)
Likt kurerer lignende - similia similibus curentur - er en av grunnsetningene for homeopatisk filosofi.
Homeopatiske midler (her ikke salmiakk ufortynnet - men homeopatisk fortynnet og potensert) er testet ut på friske mennesker - så godt det lar seg gjøre. De som er sensitive til vedkommende middel vil få symptomer som noteres - noe som gir et bilde. Vi ser på både hyppighet og styrke av symptomene i forhold til valg av middel. Vet ikke om det var oppklarende eller mere forvirrende :) men i alle fall en liten forklaring.
Ah, da skjønner jeg mer, i alle fall. Skjønte en del da jeg leste det også, men tror vel man bør være homeopat for å tolke dette riktig :)
Jeg leste nylig om at langvarig syreoverskudd i kroppen faktisk kan få nyrene til å produsere ammoniakk (da vil urinen bli basisk uten at kroppen er det). Og syreoverskudd henger jo sammen med overvekt, sykdom etc. Så dette virker veldig logisk :)
Takk, da skjønte jeg det også :)
(Lurte på om jeg hadde fått overdose av salmiakk i lange perioder nå...)