View Full Version : Svimmelhet og trening?


Bathory
10-02-09, 22:44
Hei!
Jeg har nå gått skaldeman i 2 månder intenst,med kun 12 karber dagen( blir gjerne mindre),opplegget for 50+. Jeg tar multivitaminer og kalmag hver dag. Men jeg merker at jeg kan lett bli svimmel, ofte plutselig, ikke bare når jeg reiser meg, men når jeg sitter også. Er det noen som har opplevd lignende? Jeg merker også at jeg har midre energi nå kvelden kommer, da mener jeg at jeg føler meg ganske daff, orker ikke bruke muskler, spesielt på jobb( jobber i butikk, som er hardt fysisk, fordi jeg står i 7 timer). Er det lurt av meg å begynne å trene? Såfall hvor ofte og hvor hardt ?

Mvh Bathory

Homer Simpson
11-02-09, 13:43
Hvis du har lite energi og ofte er svimmel, kan det kanskje tyde på at du får i deg for lite næring, dvs fett. Hvor mye sånn ca spiser du pr dag?

Styrketrening kan absolutt anbefales. For min del trener jeg nokså hard styrketrening 3 dager i uka (ca 75 min), men det er kanskje ikke lurt hvis du sliter med svimmelhet...

caz
12-02-09, 12:47
Min erfaring er at jeg trenger å starte forsiktig, så denne gangen gikk jeg bare turer frem til jeg følte kroppen hang med.. Deretter startet jeg pent med styrke et par ganger i uka.. Nå kjører jeg full pakke uten problemer ;-)

LaVidaE
29-03-09, 12:44
Men jeg merker at jeg kan lett bli svimmel,

Svimmelhet kan være for lavt blodtrykk.

Årsak er som regel:
-anemi (blodmangel):
Har du sjekket jernlagerene dine?
Tar du vit-B komplex?
-for lite vann:
Drikker du nok vann, spesielt om du drikker kaffe/te må du drikke mye ima disse lar vannet lekke ut av kroppen.
Jobber du veldig fysisk hele dagen, må du drikke mer. Husk at 50+ dietten er meget vannfattig.
Har du ventliasjons anlegg på jobben, vil dette stjele mye vann
Vinteren i Norge er svært tørr, og vi må drikke mere.
-for lite salt i maten:
-fører til at vannet ikke bindes i kroppen, og at det bare renner ut.

Min gymlærer sa alltid for at kroppen skal yte maksimalt, bør vi drikke et stort glass vann 20min før vi vet vi skal trene. Om vi har for lite vann, synker yte-effekten til kroppen raskt fordi blodet ikke renner tynt og raskt nok.

LaVidaE
31-03-09, 13:35
Styrketrening kan absolutt anbefales. For min del trener jeg nokså hard styrketrening 3 dager i uka (ca 75 min).

Hæh?
Trener du så hardt?

Tror ikke kroppen din da at det er "vanskelige tider" dvs at du må bruke masse energi på å skaffe mat, og holder da igjenn på energi-bruken.

Eller har jeg missforstått Skaldemann?!?

Han skrev i den 1.boken at treningen skulle være lite i begynnelsen, og så øke til moderat trening.
Eller husker jeg feil? Skal lese en gang til...

sirimor
31-03-09, 13:43
Min erfaring er at jeg trenger å starte forsiktig, så denne gangen gikk jeg bare turer frem til jeg følte kroppen hang med.. Deretter startet jeg pent med styrke et par ganger i uka.. Nå kjører jeg full pakke uten problemer ;-)
Signerer denne:)Lytt til kroppen.

Homer Simpson
31-03-09, 13:51
Hæh?
Trener du så hardt? Jepp

Tror ikke kroppen din da at det er "vanskelige tider" dvs at du må bruke masse energi på å skaffe mat, og holder da igjenn på energi-bruken.
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men jeg har overhodet ikke lite energi hverken før, under eller etter trening. Musklene "går på fett" i stedet for karbo

Eller har jeg missforstått Skaldemann?!? Du har vel ikke det. Han sier jo noe sånn som "spis for å gå ned i vekt, trim for helsa si skyld"

Han skrev i den 1.boken at treningen skulle være lite i begynnelsen, og så øke til moderat trening. Ja, men nå har jeg holdt på med Skaldemann i 14 mnd...
Nå er det vel mest utholdenhetstrening med høy intensitet over lang tid som ikke går så bra uten karbo. Ren styrketrening, selv om den er hard, blir mer som intervalltrening
Eller husker jeg feil? Skal lese en gang til...

Jeg må legge til at vektnedgangen har mer eller mindre stoppet opp siden jeg starta treningen, men jeg har fått større muskler (som er bra for å øke hvile-forbrenningen) og er litt strammere i kroppen.
Vet ikke helt om jeg spiser for lite eller for mye, men skal prøve en periode nå å spise litt mindre mat.

LaVidaE
13-04-09, 10:44
Jeg må legge til at vektnedgangen har mer eller mindre stoppet opp siden jeg starta treningen,
Vet ikke helt om jeg spiser for lite eller for mye, men skal prøve en periode nå å spise litt mindre mat.

Spennede å se om det å spise mindre har en positiv effekt!
Hold meg orientert! :D

Sostråle
24-06-09, 22:02
Hei :)

Har gått på dietten siden 4 mai, og jeg har hele tiden trent mye. Inntil for bare 3 uker siden trente jeg mellom 8 og 10 timer i uken, nå er jeg nede på halvparten:o
Til å begynne med så kunne jeg virke litt tom etter et par timer aerobic, men det kjenner jeg ikke til noe nå. Jeg syklet også et ritt på 9 mil 14 dager etter start, jeg var tom da jeg kom i mål. Noen uker senere syklet jeg et nytt ritt på 17 mil, det gikk over all forventning og jeg hadde energi hele veien pga fettforbrenningen.:p
På de første 6 ukene har jeg gått ned 6 kg noe jeg er kjempefornøyd med:D
Det at du kan bli svimmel kan som nevnt være mangel på væske, jernmangelanemi eller lavt blodtrykk??
Vet det at Skalderman ikke vil ha trening inn som slanking men som et gode for helsen sin skyld. Bevegelse er bra for kroppen;)

Kvehaugen
30-08-10, 14:51
Hei.
Svimmelhet som kommer og går er veldig ofte nakkerelatert. Hvis det kommer når du ikke gjør noen ting er dette også nakkerelatert. Gå til kiropraktor for å få sjekket occiput atalanto området. Låsninger her gir svimmelhet. Ofte er dette stressbelastet.

Kitt
30-08-10, 19:01
Hei.
Svimmelhet som kommer og går er veldig ofte nakkerelatert. Hvis det kommer når du ikke gjør noen ting er dette også nakkerelatert. Gå til kiropraktor for å få sjekket occiput atalanto området. Låsninger her gir svimmelhet. Ofte er dette stressbelastet.
Takk for info! Trodde svimmelheten skulle bli borte da jeg sluttet å røyke i januar, men den er der enda den!
Får nok komme meg til kiropraktor igjen snart. Har vært der med ujevne mellomrom for å knekke opp nakken de siste årene! Aldri satt svimmelheten i forbindelse med nakken, nei!:p