View Full Version : Fikk "klage" fra skolen

elian
12-02-09, 20:51
Fikk et spørsmål fra frøken om jeg ikke kunne være så snill å sende med ORDENTLIG mat på skolen... Altså, BRØDSKIVER!

Det er nemlig ikke MAT det hun får meg seg skjønner dere.. :rolleyes:

Eksempel på en matboks: 1 pære, ca.10 valnøtter eller mandler, 1 yoplait yoghurt 0% 10-12 gulrotstaver og rundt 100gr ostebiter.... :rolleyes:

Eller: Et kyllinglår, 4-5 agurkstaver, 4-5minimais, ostebiter + et eple

Jaja....

fjanni
12-02-09, 20:53
spør om det er greit med loff med nugatti! hehe. hvor gammel er hun og hvor lang dag har hun? synes det var "litt lite" mat jeg da, men de er jo ikke så storspiste disse ungene.'

Tone-G
12-02-09, 20:55
Hvorfor spiser barnet ditt lavkarbo egentlig?

Tone-G
12-02-09, 21:00
Jeg bare kom til å tenke på hvordan kroppen min reagerer på lavkarbo.. Spiser jeg ikke kosttilskudd blir jeg slapp og jeg får kramper i beina.. Er det egentlig sunt for barn og bare spise lavkarbo? De skal jo vokse og bli store og sterke liksom.. Læreren ser jo barnet ditt i skolesituasjonen, kanskje hun ser at barnet ditt trenger mer mat for å fungere skikkelig f.eks?

Bare noen tanker jeg gjorde meg når jeg leste denne tråden..

Hilsen en som jobber på skole, å ser hvor viktig det er med nok mat for å fungere bra nok..

Barn spiser ofte frukt, yoghurt og nøtter i tillegg til skolematen..

mofe
12-02-09, 21:05
Er det egentlig sunt for barn og bare spise lavkarbo? De skal jo vokse og bli store og sterke liksom..

Så man blir ikke stor og sterk på lavkarbo?

Spiste barn for 1000 år siden brødskiver?

elian
12-02-09, 21:10
spør om det er greit med loff med nugatti! hehe. hvor gammel er hun og hvor lang dag har hun? synes det var "litt lite" mat jeg da, men de er jo ikke så storspiste disse ungene.'

De er på skolen fra 8.30.13.20. Ho er 8år. Spiser bra før hun går til skolen (som regel ommelett eller en skål med All bran, den med ekstra fiber), har lunsj på skolen kl.11, og får mat igjen på sfo kl.14 (som regel tomatsuppe m/ makaroni, ostesmørbrød eller rundtykker) :rolleyes:

Også spiser ho middag hjemme ca.16-17 :)

Tone-G
12-02-09, 21:13
Så man blir ikke stor og sterk på lavkarbo?

Spiste barn for 1000 år siden brødskiver?

Jeg har ikke noen gode argumenter å komme med i det hele tatt, for jeg har ikke nok kunskap om det.. Men jeg er ganske skeptisk til at barn bare skal spise lavkarbo.. Det sier jo litt at jeg får store kramper i beina om jeg ikke tar kosttilskuddene mine da.. Å tenk på barn som skal vokse å bli store..

Jeg håper vi har utvikla oss i positiv retning på 1000 år selv om vi har forandra kostholdet;)

elian
Jeg bare kom til å tenke på hvordan kroppen min reagerer på lavkarbo.. Spiser jeg ikke kosttilskudd blir jeg slapp og jeg får kramper i beina.. Er det egentlig sunt for barn og bare spise lavkarbo? De skal jo vokse og bli store og sterke liksom.. Læreren ser jo barnet ditt i skolesituasjonen, kanskje hun ser at barnet ditt trenger mer mat for å fungere skikkelig f.eks?

Bare noen tanker jeg gjorde meg når jeg leste denne tråden..

Hilsen en som jobber på skole, å ser hvor viktig det er med nok mat for å fungere bra nok..

Barn spiser ofte frukt, yoghurt og nøtter i tillegg til skolematen..

Barn SKAL også spise lavkarbo. De skal heller ikke gå rundt å være rusa på sukker (les brød), like lite som vi voksne bør gjøre det.

Ungene mine er MYE roligere og mer konsentrerte etter at de la om kostholdet.

INGEN mennesker trenger raske karbohydrater.

Men ungene mine går selvsagt ikke på ketolyse eller Atkins. De spiser frukt og de spiser brød, men KUN Fedon Lindberg brødet eller jeg baker selv med rugmel og nøtter/frø. :)

fjanni
aaah. da er det jo ikke lenge mellom lunch og mat på sfo da. :D spør hva læreren synes er ordentlig mat da?

elian
12-02-09, 21:15
Jeg har ikke noen gode argumenter å komme med i det hele tatt, for jeg har ikke nok kunskap om det.. Men jeg er ganske skeptisk til at barn bare skal spise lavkarbo.. Det sier jo litt at jeg får store kramper i beina om jeg ikke tar kosttilskuddene mine da.. Å tenk på barn som skal vokse å bli store..

Jeg håper vi har utvikla oss i positiv retning på 1000 år selv om vi har forandra kostholdet;)

Men da spiser nok du VELDIG lite karbo, hvis du trenger de tilskuddene. Med Fedonbrød, frukt, 0% Yoplait yoghurt, masse grønnsaker, bønner, belgfrukter etc. Så er det ingeting ungene vil mangle :)

elian
12-02-09, 21:17
aaah. da er det jo ikke lenge mellom lunch og mat på sfo da. :D spør hva læreren synes er ordentlig mat da?

Jeg tror ikke jeg behøver å SPØRRE.... Blir nok brødskiver det :rolleyes: Og KANSKJE hun legger til at jdet godt kan følge med en gulrotbit eller noe... Også MELK da! For guds skyld, ungen MÅ jo ha melk!! Hun elsker vann, og har med en Imsdalflaske hver dag. Ser da ingen grunn til å betale 700kr i året for å trykke i henne melk...

luringen
12-02-09, 21:20
kosttilskudd er jo til for å suplere hvis man spiser ensidig eller er på diett. Barn og voksne som spiser variert - og gjerne lavkarbo- og har en bra livsstil trenger ikke kosttilskudd. med unntak av omega 3 for mange av oss kanskje.

elian
12-02-09, 21:24
kosttilskudd er jo til for å suplere hvis man spiser ensidig eller er på diett. Barn og voksne som spiser variert - og gjerne lavkarbo- og har en bra livsstil trenger ikke kosttilskudd. med unntak av omega 3 for mange av oss kanskje.

Ungene her tar Eskimo Kids Omega 3,6,9 og Sanasol. Men Sanasol tar de bare fordi de synes det er godt :cool:

Tone-G
12-02-09, 21:25
Da syns jeg du gjør en god jobb med maten Eilan..

Jeg ble litt bekymra for at barna dine fikk bare lavkarbo :lol:

Kanskje lurt å hive med litt hjemmebakt brød i nisteboksen. De blir foret med masse kunnskap hver dag, å da trenger de masse næring for å følge med.. Det er slitsomt å lære:lol:

elian
12-02-09, 21:27
Da syns jeg du gjør en god jobb med maten Eilan..

Jeg ble litt bekymra for at barna dine fikk bare lavkarbo :lol:

Kanskje lurt å hive med litt hjemmebakt brød i nisteboksen. De blir foret med masse kunnskap hver dag, å da trenger de masse næring for å følge med.. Det er slitsomt å lære:lol:

De får en skive brød i nista innimellom. Og da er nok frøken fornøyd. Fordi ho ikke vet at det er FEDON-brød :D

mofe
12-02-09, 21:30
Kanskje lurt å hive med litt hjemmebakt brød i nisteboksen. De blir foret med masse kunnskap hver dag, å da trenger de masse næring for å følge med..

Så du mener at brød inneholder ting som lavkarbo ikke gjør, da..? Som man trenger for å "lære"?

Tone-G
12-02-09, 21:33
Så du mener at brød inneholder ting som lavkarbo ikke gjør, da..? Som man trenger for å "lære"?

Svært så krass du var da?

Kan ikke du belære meg litt da? Siden jeg ikke har så mye kunnskap på dette området:)

elian
12-02-09, 21:37

Kan ikke du belære meg litt da? Siden jeg ikke har så mye kunnskap på dette området:)

Brød gir veldig rask blodsukkerstigning og man får masse energi der og da. Men så synker blodsukkeret veldig raskt igjen også. Og da faller man rett i kjelleren, om du skjønner? :)

Det er derfor de skal spise lavkarbo de også, for å holde blodsukkeret stabilt hele tiden. Unngå disse blodsukker-svingningene hele tiden, som fører til ukonsentrerthet, humørsvingninger, trøtthet etc... :) Og som for noen unger desverre også fører til vektøkning... Alt for mange overvektige unger i dag...

En matpakke som består av LITT trege karbohydrater (frukt, grønnsaker, kanskje litt lavkarbobrød), fett og proteiner (ost, nøtter, egg, kylling) er en perfekt matpakke, som gjør barna mette og holder dem mette lenge. Og de får ingen blodsukker-topp som skyter dem i taket den neste halvtimen eter spisetimen :)

Tone-G
12-02-09, 21:39
Ja, jeg er enig i at det er mange overvektige barn.. Desverre:)

safran
12-02-09, 21:43
Jeg ser ikke helt problemet med at barn spiser lavkarbo, men jeg syns kanskje matpakken manglet litt proteiner. Ja, det er noe i osten, men jeg hadde nok slengt med litt kjøtt, fisk eller egg også.

elian
12-02-09, 21:44
JEG HAR FORRESTEN NETTOPP FYLT OPP MORGENDAGENS MATBOKSER. OG I DE ER DET PROTEINBERIKET LAVKARBO-PASTA, KETOLYSEPØLSER I TERNINGER, BROKKOLI, SJAMPIGNON, SQUASJ, AUBERGIN, GULROT OG GRESSLØK :p

De gleder seg allerede. De fleste barna i klassene dems er misunnelige på matpakkene dems :D

scartz
12-02-09, 21:44
Hehe enig med Amariel, noen krasse svar :p Men uansett, skulle foreslå lindberg brød eller vita hjertegod, men ser det allerede var nevnt :)
Nei, teit når læreren påstår at det ikke er mat! Hørtes sunt ut det du gir i matpakke, eneste virka som det var litt lite. Men regner med at hun gir beskjed om det ikke er nok :)

Jeg tipper at matpakkene til de andre ungene ikke ser særlig sunne ut!!

elian
12-02-09, 21:45
Jeg ser ikke helt problemet med at barn spiser lavkarbo, men jeg syns kanskje matpakken manglet litt proteiner. Ja, det er noe i osten, men jeg hadde nok slengt med litt kjøtt, fisk eller egg også.

Proteiner både i nøttene, yoghurten og osten :)

Men matpakkene varierer fra dag til dag. Det hender de har egg og kylling og skinke også :)

elian
12-02-09, 21:48
Hehe enig med Amariel, noen krasse svar :p Men uansett, skulle foreslå lindberg brød eller vita hjertegod, men ser det allerede var nevnt :)
Nei, teit når læreren påstår at det ikke er mat! Hørtes sunt ut det du gir i matpakke, eneste virka som det var litt lite. Men regner med at hun gir beskjed om det ikke er nok :)

Jeg tipper at matpakkene til de andre ungene ikke ser særlig sunne ut!!

Det går 99% i brød, og mange har med loff og fine baguetter også. Og på toppen av det hele er det ofte sjokoladepålegg på dem! Også har minst halve klassen med seg Nesquickpulver til å tømme i melka :eek:

safran
12-02-09, 21:48
Proteiner både i nøttene, yoghurten og osten :)

Men matpakkene varierer fra dag til dag. Det hender de har egg og kylling og skinke også :)
Det jeg mente å si var vel egentlig noe mer mettende. For slik du beskrev matpakken så manglet det liksom det, syns jeg.
Men som sagt, jeg tror dette er mye mer sunt enn brødskiver med prim og brunost, som mange har med på skolen. Barna mine får også misunnelige blikk på sine matpakker, for jeg sender også med mye rart. :p

Carisma
12-02-09, 22:11
Er det egentlig sunt for barn og bare spise lavkarbo?
Sjekk ut boka barn i balanse av Fedon lindberg. Har ikke lest den selv, men skal om jeg får barn :D Tror forøvrig alle som har noe som helst med barn å gjøre på jobb eller privat bør lese den og andre i samma sjanger....

Pearl
12-02-09, 22:33
Det ser ut for meg som du gjør en god jobb med maten til ungene dine. Men litt anderledes enn den vanlige norske matpakken. Læreren forstår tydeligvis ikke det. Kanskje du skal ta en prat med læreren om kosthold? Kanskje læreren har noe å lære? Det er forrresten litt vanskelig å lære lærere noe, de kan liksom alt.

Sofie29
12-02-09, 22:51
jeg synes barnet ditt ser ut til å lære seg skikkelige og sunne matvaner, det eneste jeg reagerer på i tråden her er hvordan noen ikke tåler at det blir satt spørsmålstegn ved lavkarbo kosthold... Det må være rom for diskusjon!

tulla
12-02-09, 22:53
Det ser ut for meg som du gjør en god jobb med maten til ungene dine. Men litt anderledes enn den vanlige norske matpakken. Læreren forstår tydeligvis ikke det. Kanskje du skal ta en prat med læreren om kosthold? Kanskje læreren har noe å lære? Det er forrresten litt vanskelig å lære lærere noe, de kan liksom alt.

Tusen takk for den :confused:

deniz
12-02-09, 23:53
Er helt imponert jeg!!! skulle ønske jeg klarte å bare gi guttungen mat med lav gi.... syntes det blir extra vanskelig når han er allergisk mot melk, egg og nøtter...og siden han bare er 2, er han også i en fase der han ikke vil spise noe nesten...så det blir mye ris og sånn mat han liker...
Men elian du inspirerte meg litt her...så nå skal jeg prøve litt hardere for å få i han så mye sunt som mulig...
noen tips om ting jeg kan lage for å få han til å spise bedre...?
Har aldri møtt en så ung unge som er så kresen på grønnsakene sine!!!

Chunky
13-02-09, 00:46
Jeg synes du gjør en kjempejobb med matpakka, jeg!

Sunn, og jeg skulle virkelig ønske varm, skolemat, er en av mine virkelig store hjertesaker. Jeg er sikker på at det hadde betydd mer for læringen enn mange flere lærerstillinger. Ikke tusen ville hester hadde fått meg til å godta kun brødmat til lunsj på jobben, så hvorfor skal vi avspise barna våre med det?

Min kjære har alltid lagt sjelen sin i å lage spennende og sunne matpakker til barna, med kjøtt, fisk, kylling, pasta, alltid salat og frukt osv. Ikke to dager er like. Veldig ofte lager vi ekstra store middagsporsjoner for at de skal kunne få ordentlig lunsj på skolen dagen etter, og ikke brødskiver med brunost eller sjokoladepålegg som så altfor mange elever har som eneste næring. De drikker nesten utelukkende vann eller juice, og sjokomelk eller søte drikker er utelukket. Slik har det vært siden de begynte på skolen (lenge før vi hørte om lavkarbo), og de elsker det! Det hender selvsagt at de får med seg grovbrød, men aldri som eneste alternativ. I motsetning til deg har vi fått tilbakemelding fra andre foreldre om at deres barn er misunnelig på matpakkene til våre barn. De er nå henholdsvis 12 og 13 år, har 5-7 treningsøkter per uke, og får dra og handle seg ordentlig mat i ferskvaredisken til Meny (kylling, karbonade, salater osv) de dagene de drar rett fra skolen til trening.

Uheldigvis har ikke vi som foreldre vært like flinke, med alt for mye potetgull, godteri og "god mat" både i helger og ofte i hverdagen, kombinert med alt for lite trening. Resultatet er kjernesunne og friske unger med overvektige foreldre :)

Etter at vi begynte å sette oss inn i lavkarbo har vi fått oss temmelig mange aha-opplevelser. Barna får fortsatt karbohydrater på Lindberg-nivå, mens vi voksne nå kjører et ketoseløp for å komme ned i vekt. Når vi er der vi skal være, kommer også vi voksne til å gå mot et kosthold á la Lindberg, men uten å fokusere så mye på umettet fett.

Jeg vet dette ble et litt for langt innlegg, men jeg ønsker å si noe til de som mener at karbokontroll ikke er riktig for barn. Akkurat nå leser jeg boken "Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes. Den er helt fantastisk bra, og har blant annet et eget kapittel som heter "Diseases of Civilization". Det tar for seg rapporter fra leger som har jobbet blant urbefolkninger i alle deler av verden. Fra Albert Schweitzers 40-årige arbeid i Vest-Afrika til forskning på Inuitt-eskimoer, aborginer, urbefolkning på Borneo, Indianere og mange flere. Denne forskningen skjedde i hovedsak på 1800- og tidlig 1900-tall. Felles for alle er at sykdommer som blindtarmbetennelse, kreft og hjertesykdommer var fullstendig fraværende. Først når de ble introdusert til "sivilisert" mat som hvetemel, ris og bearbeidede produkter begynte disse å utvikle våre livsstilssykdommer.

Er det ikke da et tankekors at det er nøyaktig denne maten våre helsemyndigheter og politikere anbefaler at vi gir våre barn på skolen?

Veggpryd
13-02-09, 02:37
Jeg har aldri skjønt hvorfor barna må fortsette å leve på brød, kornprodukter og sukkerholdige varer, når vi voksne har skjønt hvilke helseeffekter et lavkarbokosthold gir. Synes det er flott at du gir ungene dine skikkelig mat på skolen!

Husker selv skoletiden min, og har ofte lurt på om jeg vil få konsekvenser av et dårlig kosthold i barndommen senere i livet. Jeg var mye slapp og ukonsentrert som barn, og jeg levde på melk, brødmat, margarin og en potetmiddag en gang i blant.

elian
13-02-09, 06:56
Er helt imponert jeg!!! skulle ønske jeg klarte å bare gi guttungen mat med lav gi.... syntes det blir extra vanskelig når han er allergisk mot melk, egg og nøtter...og siden han bare er 2, er han også i en fase der han ikke vil spise noe nesten...så det blir mye ris og sånn mat han liker...
Men elian du inspirerte meg litt her...så nå skal jeg prøve litt hardere for å få i han så mye sunt som mulig...
noen tips om ting jeg kan lage for å få han til å spise bedre...?
Har aldri møtt en så ung unge som er så kresen på grønnsakene sine!!!

Min minste er 19mnd og spiser ganske dårlig. Han er ikke så kresen, men han spiser veldig LITE...

Han får også Fedon Lindberg brød, men det som ikke har hele korn (Afrodite-brødet) Også spiser han en del pasta, men jeg kjøper den typen som er Lavkarbo og proteinberiket. Får du ikke tak i den, så er Fullkorns-pasta i hvertfall bedre enn den vanlige :) Ungene mine har aldri merket forskjell på disse pastaene.

Ungene her får også ris innimellom. Men jeg bruker den brune fullkornsrisen eller naturris. Første gang jeg serverte det undervurderte jeg ungene skikkelig! De var vant til den hvite risen, og var forøvrig VELDIG riselskere. Jg tenkte at dette blir det garantert protester ut av! :cool:
Men neida. Jenta på 8 (den gang 6) spurte om det var mer ris! :eek: :D

De får pølser, men kun Ketolyse-pølsene. Og der gode, så der har de ikke reagert heller. De får ikke pølsebrød, men det er de bare glade for. De liker best å bare holde pølsa i hånda :)

Alle er glad i kjøtt, men helst kylling. Det er lett å tygge, i forhold til oksekjøtt. Jeg lager kjøttboller av ren kjøttdeig/karbonadedeig å har i masse hakket spinat, hvitløk, løk etc for å få i den enda mer av det sunne :)

danish
13-02-09, 07:51
Interessant.

Det er forsåvidt ikke verst at de spiser loff fremfor grovt brød, hvit ris fremfor naturris o. s. v. Raffinerte varianter har mindre av det nasty du finner i korn, f. eks. næringshemmere (fytat, enzymin-inhibitorer), lectin, gluten (i korn), Rice Bran Agglutinin (RBA), Wheat Germ Agglutinin (WGA) og overdrevent mye fiber. De smaker dessuten bedre.

Et tankekors er at indere, selv ikke de mest fattige, spiser naturris. De spiser utelukkende hvit ris, som regel gjæret over natten. På et punkt har de nok sett hvor elendig en mann blir på naturris, og funnet ut at de ikke ønsker noe slikt.

Vil du bremse blodsukkerstigningen, sleng på masse fett, f. eks. meierismør og fet ost, eller en svært fet nugatti.

Forøvrig skjedde jordbruksrevolusjonen for 10,000 år siden. Unger for tusen år siden spiste nok brød. Voksne menn drakk øl, som er en mer næringsrik variant av brød (fordi kornet maltes og gjæres, som frigjør mineraler, omdanner noe gluten og dessuten lager bittelitt B-vitaminer).

Jeg vet ikke om jeg kommer til å sende mine fremtidige unger på skolen med øl, men det er en fin idè.

Fetpåmidten
13-02-09, 08:06
Tror denne er lagt ut her før, men her skriver Iver Mysterud litt om hva han gir sine barn. Han er enda tryggere på lavkarbo enn mange her inne:)

http://www.matoghelse.no/mat/2009/01/10/jul-i-kaare-norums-aand.aspx

Gary Taubes is our man:_punk:

Lizzi
13-02-09, 08:19
Jeg synes du lager flotte matpakker jeg ! Vet at jeg hadde ikke klagd på den. Jeg klager/kommenterer heller de som har med seg kake/bolle og sjokoladepålegg hver dag på skolen. Det passer seg jo ikke når man skal sitte over lengre tid og konsentrere seg. Jeg lar også elevene spise litt når de er sultne, man må ikke vente til det er spising.

Her på skolen får alle barn gratis frukt i 10 tiden. Gjett om de kaster seg over det:) Og er det noe igjen så forsvinner det i løpet av dagen. Og gjett om vi merker forskjell de dagene vi har frukt og ikke :)

Stå på! Fortsett slik du gjør:)

Hilsen "frøken"

peter
13-02-09, 08:52
Hei
Har lest denne tråden, og det er virkelig et spennede emne. Føler ikke at dette er så veldig lavkarbo siden frukt og yougurt + litt brød er til stede. Men tror ikke aktive og normalvektige barn har noe problemer med dette.

Men - det som er viktig for barn er fett.. Det trenger de for å utvikle hjernen og bygge viktige deler til cellene. Gode kilder for fett er smør og og fet fisk (eller et godt omega-3 tilskudd), og litt olivenolje, nøtter, kokos, avokado etc. - platemargarin bør man holde seg langt unna! Det inneholder for mye omega-6 som barn ofte har alt for mye av. Dette gjelder også barn som er overvektige, de har spesielt behov for omega-3.

Se http://www.youtube.com/watch?v=Iev9_6piwM4

dynamitt
13-02-09, 08:54
Barn trenger fett. De fleste former for karbohydrater tilfører ikke kroppen annet enn energi.

Hva skal da bygge hjerne, muskler, nerver og alt det andre?

Fett og proteiner.

Fortsett med sånne matpakker!

Men det gjør ingenting om denne yoplait 0% forsvinner, da! Leser ei bok som heter "Den hemmelige kokken", industrialisert mat er "produkter". Det meste av det viktige i maten er totalt ødelagt sammen med både smak og konsistens, og industrien tilsetter da smak og konsistens og farge for at den i alle fall skal se bra ut, og kanskje litt ekstra næring som vi oppfatter som positivt da, men som heller sier hvor ødelagt produktet har blitt som menneskeføde.

Hel mat er det beste!

benam
13-02-09, 09:51
Syns du er kjempeflink og veldig omtenksom som legger så mye omtanke i barnas matpakker, ikke bry deg om hva andre sier!!!:D

Kitt
13-02-09, 09:54
De fleste barna i klassene dems er misunnelige på matpakkene dems :D

Og der har du kjernen i problemet!:ja:
Når hele klassen flokker seg rundt den matpakken og ingen vil spise sin egen mat.....

Kitt
13-02-09, 09:58
Jeg synes du lager flotte matpakker jeg ! Vet at jeg hadde ikke klagd på den. Jeg klager/kommenterer heller de som har med seg kake/bolle og sjokoladepålegg hver dag på skolen. Det passer seg jo ikke når man skal sitte over lengre tid og konsentrere seg.
I min datters klasse er det "forbudt" med sjoko- pålegg, kaker, sjokolade etc i matboksen!
Litt overstyring muligens, men det er veldig greit! Maser snuppa om noe "godis" i matboksen, kan jeg bare si det er forbudt!

Iset
13-02-09, 09:58
Såå enig med Dynamitt. Og disse Yoplaitene inneholder vel aspartam, da heller jeg nesten mer til vanlig yoghurt. Men yoghurt naturell med noen skjeer rørte bær eller naturlig syltetøy er jo mye bedre, du kan sende det med i en liten tett boks. :)

Summer
13-02-09, 10:17
Så flotte nistepakker du lager til ungene dine da Elian! :heia:

Jeg er enig med safran i at den det ene eksempelet virket litt lite med 10 mandler og 100g ost. Ellers så er jo eksemplene veldig gode! (Lillebror her hos oss får ofte med omelett og grønnsaker i tillegg til grove skiver med leverposteii bhg og det har vi fått masse skryt for.)

Men det viktigste og mest essensielle spørsmålet her er jo: Er ungen fornøyd med maten hun får, og blir hun mett? I så fall så er det jo bare å ignorere læreren. Interessant.

Det er forsåvidt ikke verst at de spiser loff fremfor grovt brød, hvit ris fremfor naturris o. s. v. Raffinerte varianter har mindre av det nasty du finner i korn, f. eks. næringshemmere (fytat, enzymin-inhibitorer), lectin, gluten (i korn), Rice Bran Agglutinin (RBA), Wheat Germ Agglutinin (WGA) og overdrevent mye fiber. De smaker dessuten bedre.

Et tankekors er at indere, selv ikke de mest fattige, spiser naturris. De spiser utelukkende hvit ris, som regel gjæret over natten. På et punkt har de nok sett hvor elendig en mann blir på naturris, og funnet ut at de ikke ønsker noe slikt.

Vil du bremse blodsukkerstigningen, sleng på masse fett, f. eks. meierismør og fet ost, eller en svært fet nugatti.

Forøvrig skjedde jordbruksrevolusjonen for 10,000 år siden. Unger for tusen år siden spiste nok brød. Voksne menn drakk øl, som er en mer næringsrik variant av brød (fordi kornet maltes og gjæres, som frigjør mineraler, omdanner noe gluten og dessuten lager bittelitt B-vitaminer).

Jeg vet ikke om jeg kommer til å sende mine fremtidige unger på skolen med øl, men det er en fin idè.

Dette må være det største bullshit jeg har lest på lenge. Fra begynnelse til ende. Seriøst.

Lizzi
13-02-09, 11:14
I min datters klasse er det "forbudt" med sjoko- pålegg, kaker, sjokolade etc i matboksen!
Litt overstyring muligens, men det er veldig greit! Maser snuppa om noe "godis" i matboksen, kan jeg bare si det er forbudt!

Har prøvd detta ja, og det funker til en viss grad, men når foresatte kommer med "men barnet mitt liker ikke noe annet/spiser ikke noe annet. Jeg må jo sende med noe han/hun vil spise" har jeg lite å stille opp med. Foresatte putter det de vil i matboksen, uansett oppfordring om sunn mat.
MEN når det er sagt har de fleste med seg flotte matpakker i forskjellige varianter :D

Kitt
13-02-09, 11:22
Tror nok de aller fleste er oppmerksomme på hva de putter i matboksene til de håpefulle, men har selv slitt med et barn som i perioder ikke vil spise, og det er ikke lett.

Heldigvis er begge mine greie i matveien nå som de har blitt litt eldre. Sønnen på 15 trener jo 8-10 økter i uka og har skjønt at riktig mat er viktig.
Snuppa på snart 10 er mer eller mindre altetende, så det er sjelden noe problemer med henne og mat.:D

mofe
13-02-09, 13:43

Ja, jeg var unødvendig krass i går - var i dårlig humør, og lot det går utover andre. Beklager! :)

Men det viktigste og mest essensielle spørsmålet her er jo: Er ungen fornøyd med maten hun får, og blir hun mett? I så fall så er det jo bare å ignorere læreren.

Signerer denne, Lise :ja: Hva med å tipse læreren om å lese boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)? Evt. tipse om det på et foreldremøte..

Carisma
13-02-09, 13:51
boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)
Er ikke det "Barn i balanse", sammen med fedon?

mofe
13-02-09, 13:59
Jepp, det var det den het :ja:

Bacon
13-02-09, 14:07
Dette må være det største bullshit jeg har lest på lenge. Fra begynnelse til ende. Seriøst.
Det hadde vært fint å høre argumenter på hvorfor dette er bullshit. Sånn "å ja? Vel du er dum!"-svar virker bare platt. Jeg for min del vil iallefall helst lese ordentlige argumenter i stedet for nedlatende svar. Problemstillingen interesserer meg. :)

danish
13-02-09, 14:09

Du står fritt til å utdype. Vulgær avvisning tjener ingen.

Chunky
13-02-09, 17:17
Interessant.

Jeg har full respekt for at du mener det du gjør, og jeg er sikker på at du har lest et eller annet som mener å underbygge det du sier. Det hadde vært veldig morsomt om du kunne linket til denne informasjonen. Uansett, så spørs det om du ikke har havnet på feil forum.

Jeg vet ikke helt om det er verdt bryderiet å svare deg, ettersom de færreste her inne neppe har noe behov for å følge opp det som i hvert fall jeg anser som litt ekstreme meninger.

Men jeg kan jo nevne at selv om jordbruket oppstod for 10 000 år siden, så ble mennesket som rase utviklet gjennom den paleolitiske perioden, som strekker seg 2,6 millioner år tilbake i tid. Det vil si at over 99% av den menneskelige evolusjon skjedde i en periode hvor mennesket var jegere og samlere, og jordbruk ikke eksisterte. Jeg tror neppe du finner noen forskere innenfor paleoantropologi, paleontologi, arkeologi, genetikk eller biologisk antropologi som mener at 10 000 år er lang nok tid til å tilpasse seg genetisk til et nytt kosthold. Lang mindre å tilpasse kroppen til brød på 1000 år.

Når det gjelder raffinerte jordbruksprodukter snakker vi om de siste par hundre år. Hvis du mener at raske karbohydrater (som man får fra raffinerte produkter) ikke har noen som helst betydning for diabetes, hjertesykdommer, fedme, blindtarmbetennelse osv. så tror jeg du er litt på kant med de fleste her inne. Men det er jo din fulle rett :)

elian
13-02-09, 23:40
Jeg må si jeg blir oppgitt (hvis det er det riktige ordet) over en del av innleggene til Danish... Mulig det er riktig, men det har ingenting her på lavkarbo.no å gjøre... Hvitt brød, hvit ris, honning etc.. Hmmm.. Også SAMMEN MED MASSE FETT.... Det er jo nettopp DET vi blir tykke av.... Skjønner ikke den filosofien der, altså.. :rolleyes:

Også reagerer jeg veldig på dere som skriver at den maten jeg nevner at barna mine spiser ikke er så "veldig lavkarbo".... Det er absolutt LAVKARBO, selv om det ikke er Atkins eller Ketolyse... Vi spiser ganske likt Fedon metoden, og det er da så absolutt lavkarbo, er det ikke?

LAVkarbo er en ting, tilnærmet lik NULLkarbo er en annen ting :)

elian
13-02-09, 23:43
Glemte en ting.. Ungene mine blir alltid mette av det de har med på skolen De sier selv hva de vil ha med seg hver dag. Og når Linnea ber om å få ha med seg pære på skolen, da sier jeg at det er ok, dersom ho også tar noen nøtter/mandler. Og når de får med "pannekaker" (my lowcarb-style så klart) så må de også ha med noen ostebiter og en form for grønnsaker etc...
Vi blir stort sett alltid enige om det de skal ha med :)

Kitt
13-02-09, 23:45
Ikke bry deg om de sære innleggene. Du har et sunt, bevisst forhold til dine barns kosthold, og det kan ingen klage på! Litt lav, lav eller høylavkarbo!:lol:

Og Danish er vel et lite kapittel for seg selv!:rolleyes:

elian
13-02-09, 23:47
Og Danish er vel et lite kapittel for seg selv!:rolleyes:

Helt enig i det. Samtidig som jeg må innrømme at jeg er nysgjerrig på hvor det kommer fra.... :rolleyes: Masse raske karbo, masse fett, bittelitt protein og absolutt null fiber.... :cool: Hmmmm....

Skulle kost meg om jeg ble tynn på dette... :p

Kitt
13-02-09, 23:48
Skulle kost meg om jeg ble tynn på dette... :p
:spisesnak:ja:

Nannah
14-02-09, 05:58
Går litt tilbake igjen her...til det å ha sukkerholdig mat i matpakka...
jeg synes virkelig all sukkermat burde forbys i skolen!
Og selv om argumentet er at min unge liker ikke annet sjokopålegg så tror jeg nok at ungen hadde spist alikevell. Det er ingen unger som frivillig sulter ihæl!!
Nekter de å spise vanllig mat så la de slippe, men ikke premier dem med sukkermat
det blir jo aldeles feil i mitt hode.

Hvor Danish henter kunskapen sin vet da "fåglarna" ...
Høres ut som hun/han har "røyka sokkene sine" spør du meg!:D

Men for all del Danish,...nysgjerrig på dine kilder her jeg :)

Det står at dine filosofier er Weston price og Kwasnievski...men disse er jo ikke i det hele tatt tilhengere av det du står for! Litt merkelig?

Fnutte
14-02-09, 09:02
Med fare for å få så ørene flagrer her så skal jeg forsvare Danish på et punkt. Tror det han prøver å belyse her er at selv om en del mat gir saktere blodsukkerstigning enn annen mat betyr ikke det at det ikke inneholder uheldige stoffer som man heller kanskje ikke utsette seg selv eller ungene for.

Jeg tror det er mye vi ikke vet om disse tingene. Og har du noen kilder Danish vil vi gjerne se.

isabella
14-02-09, 09:53
Jeg må si jeg blir oppgitt (hvis det er det riktige ordet) over en del av innleggene til Danish... Mulig det er riktig, men det har ingenting her på lavkarbo.no å gjøre...

Jeg trodde egentlig at kosthold og forskjellige filosofier var noe de fleste syntes var interessant. Om en er enig eller uenig er en helt annen sak.

Vi må ikke bli blind på at det vi har valgt er det eneste rette. Eller at alt vi spiser på lavkarb kosthold er nødvendigvis et kvalitetsstempel ift innhold av diverse uheldig tilsetninger.

Til Danish - skulle gjerne lest litt mer om dette - har du noen referanser.

Men jeg må si Elian - du er kjempeflink og gjør en kjempejobb med å lære dine barn gode kostholdsvaner. Vet ikke om du har lest noen av de bøkene folk anbefaler (muligens det står en plass og jeg ikke har sett) men det er nok viktig. Dine barn spiser nok sunnere enn mange andre, men husk at dersom du velger å gi barna noe som ikke faller inn under "normen" vil du få spørsmål og da er det viktig at du har gode, korrekte svar. Slik er det når noen går foran og baner vei. Tenk om du kan bidra til flere på skolen velger en sunnere vei! Fortelle om dette på foreldremøter e.l. - men da må du kunne dokumenter.

Så da sier jeg som andre på forumet her - les boken (bøkene som er relevante) :D

Anne
14-02-09, 10:06
Jeg må si jeg blir oppgitt (hvis det er det riktige ordet) over en del av innleggene til Danish... Mulig det er riktig, men det har ingenting her på lavkarbo.no å gjøre... Hvitt brød, hvit ris, honning etc.. Hmmm.. Også SAMMEN MED MASSE FETT.... Det er jo nettopp DET vi blir tykke av.... Skjønner ikke den filosofien der, altså.. :rolleyes:

Halloooo. Jeg tolker Danish som ironisk!
At det nesten er sunnere å spise de "ødelagte" ingrediensene som er i hvit mel, fremfor de skadelige stoffene som er i grovere mel osv...mulig jeg tolker feil, men....:o

Fnutte
14-02-09, 10:09
Jeg vet at Elian leser/har lest barn i balanse av Fedon og MHM :D Skal skaffe meg den boken jeg også og prøve å påvirke barnehagen litt :)

Glemte å si ovenfor at jeg synes det er kjempefint at du tenker lavkarbo for ungene uten at det er et ketogent kosthold da selvfølgelig. Jeg synes vel også at du skulle skippe den youghurten da ...

En viktig ting å tenke på også synes jeg, er at barn "trenger" mye mindre søtt enn voksne bruker. Det er en dårlig uvane som voksne har at alt skal smake så søtt.

Løvetann
14-02-09, 10:37

Til Danish: Det kan vel ikke være noen tvil om at hvit ris inneholder mindre næring enn naturris? Bearbeidingsprosessen fjerner bl.a. det meste av B3, B1 og B6, viktige mineraler, fibre og essensielle fettsyrer. For å kompensere for dette, "berikes" derfor hvit ris.

At inderne spiser så mye hvit ris, skyldes nok andre faktorer enn innsikt i ernæring. Dels er brun ris ikke så holdbar (i fuktig klima) som hvit ris, dels er det regnet som "finere".

Praksisen har konsekvenser som avspeiles i barnas helsetilstand. Nita J. Kulkarni peker i artikkelen "Something seriously wrong with the diet of Indian children" på følgene av feilernæring: "One third of all Indian children are clinically underweight and three-quarters of all Indian infants between the ages of 6 and 35 months are anemic"

Det er ingen automatikk i at det som er en utbredt praksis, også er klokt. Heller ikke i India. På grunn av uvitenhet er det f.eks. så mye som 70% av indiske mødre som ikke gir sine nyfødte råmelken (den første, ekstremt nærings- og antistoffrike melken moren produserer etter fødselen).

Forfatteren skriver videre:
"White polished rice is not good enough
Also, a large proportion of Indian children are fed polished white rice, which is less nutritious than unmilled rice. (…) That explains why such a large proportion of the kids and their mothers (over 50%) were found to be anemic. Anemia is what causes growth retardation."

http://nitawriter.wordpress.com/2007/01/20/something-seriously-wrong-with-the-diet-of-indian-children/

elian
14-02-09, 12:37
Til Danish: Det kan vel ikke være noen tvil om at hvit ris inneholder mindre næring enn naturris? Bearbeidingsprosessen fjerner bl.a. det meste av B3, B1 og B6, viktige mineraler, fibre og essensielle fettsyrer. For å kompensere for dette, "berikes" derfor hvit ris.

Danish er jo I MOT fiber, mener det ødelegger kroppen og er gift for tarmene etc... Så derfor mener han også at hvit ris er bedre. For der er alt det VI mener er sunt, tatt bort... :rolleyes:

elian
14-02-09, 12:40
Jeg trodde egentlig at kosthold og forskjellige filosofier var noe de fleste syntes var interessant. Om en er enig eller uenig er en helt annen sak

Jeg synes det Danish skriver, på en måte, er interessant. Og vil gjerne vite mer om hva og hvorfor disse påstandene i det hele tatt finnes.

Men det er ikke tvil om at det ikke har noenting her på lavkarbo.no å gjøre! Dette er et LAVKARBO-forum, hvor vi diskuterer og hjelper hverandre innenfor et titalls forskjellige LAVKARBO-filosofier.

Men Danish sitt kosthold finnes ikke på grensen til lavkarbo en gang. Og derfor har det ingenting her å gjøre.. :rolleyes:

Det kan diskuteres på et x antall andre kostholdsforum og slankeforum, men ikke på et LAVKARBO-forum.

isabella
14-02-09, 13:13
Jeg synes det Danish skriver, på en måte, er interessant. Og vil gjerne vite mer om hva og hvorfor disse påstandene i det hele tatt finnes.

Men det er ikke tvil om at det ikke har noenting her på lavkarbo.no å gjøre! Dette er et LAVKARBO-forum, hvor vi diskuterer og hjelper hverandre innenfor et titalls forskjellige LAVKARBO-filosofier.

Men Danish sitt kosthold finnes ikke på grensen til lavkarbo en gang. Og derfor har det ingenting her å gjøre.. :rolleyes:

Det kan diskuteres på et x antall andre kostholdsforum og slankeforum, men ikke på et LAVKARBO-forum.

Hmmm... jeg trodde Danish følgte OE. Det står ihvertfall Kwasniewski som jeg trodde hadde med OE å gjøre. Weston Price vet jeg lite om men mener det også anbefaler lavkarbo. Men jeg kan ta helt feil.:rolleyes:

Uansett så synes vi skal ha et åpent sinn og argumentere på en skikkelig måte. Dette blir litt imot det jeg egentlig synes er fint med forumet. At vi kan få informasjon utover det vi selv bruker/kan og kanskje lære noe nytt. Eller forkaster utfra at det ikke passer for oss.

Trodde takhøyden var litt større jeg.... :confused:

Fetpåmidten
14-02-09, 14:04
Halloooo. Jeg tolker Danish som ironisk!
At det nesten er sunnere å spise de "ødelagte" ingrediensene som er i hvit mel, fremfor de skadelige stoffene som er i grovere mel osv...mulig jeg tolker feil, men....:o

Ja, jeg tolket det også som ironi...men hva vet jeg:o
Elian, din skolemat er jo fantastisk! Hvis jeg får barn håper jeg vi klarer å få til det samme som deg!:lesebok:

Bacon
14-02-09, 14:22
Høres ut som hun/han har "røyka sokkene sine" spør du meg!
Lavmål og unødvendig.

Klippe
http://nitawriter.wordpress.com/2007/01/20/something-seriously-wrong-with-the-diet-of-indian-children/
Dette er et konstruktivt svar! Takk Løvetann, her er det grobunn for god diskusjon og potensiale for læring. :)

Her er jeg uenig med deg. På slike fora som dette er det viktig at noen fungerer som motpoler innimellom, slik at man faktisk må tenke igjennom de valgene man tar og hvorfor man tar de. Jeg har reagert på den nesten gladkristne og nyreligiøse glorifiseringen av lavkarbo flere ganger her inne for å være helt ærlig. Det er bare sunt at noen tør å ha litt andre meninger enn røkla og at de utfordrer noen av "sannhetene" alle aksepterer. Slike møter tvinger oss til å finne ut hva vi egentlig mener og til å sette ord på det. Da får man heller ta den diskusjonen og tørre å være uenig, i stedet for å skulle skyve folk unna.
Uenig med Danish? Da synes jeg man skal argumentere mot påstandene i stedet for å latterliggjøre eller dytte under teppet.
Jeg som er ny med lavkarbo lærer mye av diskusjoner hvor man prater som voksne og tør å være uenige med hverandre. Da må jeg bruke hjernen selv, og det er viktig for å ta informerte valg.
Jeg åpner armene for Danish jeg, kjerringa mot strømmen er hjertelig velkommen.

Fetpåmidten
14-02-09, 14:48
Her er jeg uenig med deg. På slike fora som dette er det viktig at noen fungerer som motpoler innimellom, slik at man faktisk må tenke igjennom de valgene man tar og hvorfor man tar de. Jeg har reagert på den nesten gladkristne og nyreligiøse glorifiseringen av lavkarbo flere ganger her inne for å være helt ærlig. Det er bare sunt at noen tør å ha litt andre meninger enn røkla og at de utfordrer noen av "sannhetene" alle aksepterer. Slike møter tvinger oss til å finne ut hva vi egentlig mener og til å sette ord på det. Da får man heller ta den diskusjonen og tørre å være uenig, i stedet for å skulle skyve folk unna.
Uenig med Danish? Da synes jeg man skal argumentere mot påstandene i stedet for å latterliggjøre eller dytte under teppet.
Jeg som er ny med lavkarbo lærer mye av diskusjoner hvor man prater som voksne og tør å være uenige med hverandre. Da må jeg bruke hjernen selv, og det er viktig for å ta informerte valg.

Så flott, Bacon! Uten å gå inn på danish' innlegg her, syns jeg dette er en kjempebra holdning å ha på forumet generelt. Når man må argumentere for sitt synspunkt, da kan man oppdage noe man ikke visste:) Jeg elsker å bli motsagt, for da må jeg skjerpe meg og, som du sier, bruk hjernen selv. (enda så tungrodd den kan være til tider...:ku:)

Nannah
14-02-09, 14:50
Men om noen faktisk påstår at de inspirert av to meget annerkjenet lavcarboforkjempere...og dette virkelig ikke stemmer...da er det jo lov å lure???
Virker ikke troverdig på meg i det hele tatt.

Og btw...jeg er heller ingen lavkarboentusiat...så det er sagt:)

Bacon
14-02-09, 14:58
Jeg elsker å bli motsagt, for da må jeg skjerpe meg og, som du sier, bruk hjernen selv.
Nemlig! Det er bare moro det! :)

Men om noen faktisk påstår at de inspirert av to meget annerkjenet lavcarboforkjempere...og dette virkelig ikke stemmer...da er det jo lov å lure???
Da går det an å spørre om hvorfor på en voksen og respektfull måte vel?

Nannah
14-02-09, 15:00
Ja for all del!
jeg skal endelig ikke prøve å være litt humoristisk flere ganger! :D

tyto
14-02-09, 16:16
He jeg skulle gjerne hatt de matpakkene til ungene dine til ungene i bhg. hvor jeg jobber. Det er som du sier mye loff og sjokkolade pålegg.
Mine egne gutter på 12 og 9 år spiser lite karbo. De har det mye bedre nå etter at sukkeret forsvant i heimen. De spiser det samme som meg men litt potet, pasta, frukt og brød.

Gi ungene et liv uten for sukkertyraniet.

Alkazelters
14-02-09, 16:29
Jeg tror dere som klager over Danish sitt innlegg bør lese det en gang til....... Han/hun sier jo at vi helst bør unngå all form for korn, og at korn inneholder mange stoffer som ikke er bra for kroppen. Dere leser med feil briller tror jeg!

Nannah
14-02-09, 23:24

Med hvilke briller skal dette leses da? Fett på brødskiva, ok....men at du bremser blodsukkeret med nugatti??

Alkazelters
14-02-09, 23:49
Les hele innlegget og se på helheten. Ikke bit deg fast i digresjonen om at fint mel ikke inneholder en del skadelige stoffer som finnes i den grove delen av kornet. Fett bremser blodsukkerstigningen, uansett. Spiser du masse brød, får du høyere blodsukkerstigning enn om du spiser brød med fet nugatti (helst mye fetere enn den du får kjøpt).

Photobscura
14-02-09, 23:54
*Host*, da mener du/dere vel nougat, da. Nugatti er et merkevarenavn; Altså sjokoladepålegget ;)

Nannah
14-02-09, 23:59
Det står nugatti...så jeg går utfra det er det som menes.
Og jeg finner ingen forskjell samme hvor mye jeg leser jeg...
Like klok..

safran
14-02-09, 23:59
Nugatti inneholder jo stappfullt med sukker, og bremser vel neppe blodsukkerstigningen.

Fnutte
15-02-09, 00:04
*Host*, da mener du/dere vel nougat, da. Nugatti er et merkevarenavn; Altså sjokoladepålegget ;)

Ikke alle som er så opptatt av merkenavn da. Kom på at jeg akkurat hadde lest denne oppskriften: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23758

Kanskje på tide å gå tilbake til riktig tema. Lavkarbomatpakker til barn :D

Anne
15-02-09, 08:49
Jeg tror dere som klager over Danish sitt innlegg bør lese det en gang til....... Han/hun sier jo at vi helst bør unngå all form for korn, og at korn inneholder mange stoffer som ikke er bra for kroppen. Dere leser med feil briller tror jeg!Jeg er enig, som jeg sa over her....:)

Pearl
15-02-09, 12:56
Tusen takk for den :confused:
Beklager for en dum generalisering. Den skyldes dårlig erfaring med enkeltlærere.

energibunten
15-02-09, 18:54
Elian, synes det du gir barna dine er helt midt i blinken. Karbo gir ingen næringsfordeler som ikke fett og protein kan gi.
Det er også nok av skjulte allergier for hvete og melk idag som ikke oppdages (tror jeg som akkurat etter 37 år har funnet ut at jeg ikke tåler melk selv og har mange rundt meg som ikke tåler gluten) så jeg anbefaler minst mulig ensidig brød.

Altså, karbo gir ingen fordeler for barn, kun som energi. Dersom ungene er aktive er likevel karbo ikke noe problem siden de forbrenner det likevel, men hjernen trenger jo ikke karbo for å funke, tvert imot.

DU ER FLINK ! Stå på. Det er så mye ukunnskap... i helga fikk jeg kommentar på at jeg ikke passet på linjene, det var en komment på at jeg spiste brødskive og jeg la på skikkelig med smør, skinke, ost, for å veie opp for all karboen. Og så senere på kvelden går det i frukt, kake, melkesjokolade, popcorn... for dette er jo helt grei mat liksom. LOL...

Gi dama en kommentar om at dine barn trenger nok næring av alt, skikkelig mat som forbrennes sakte og gir jevn energi så de er konsentrerte...

:-)

elian
15-02-09, 19:09
Jeg er enig, som jeg sa over her....:)

Men Danish mener fortsatt, at hvis man absolutt skal spise ris og korn, så skal det være av den fine, hvite sorten?? :confused:

Tone-G
15-02-09, 19:54
Ja, jeg var unødvendig krass i går - var i dårlig humør, og lot det går utover andre. Beklager! :)

Signerer denne, Lise :ja: Hva med å tipse læreren om å lese boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)? Evt. tipse om det på et foreldremøte..

:klem:

deniz
15-02-09, 20:41
Min minste er 19mnd og spiser ganske dårlig. Han er ikke så kresen, men han spiser veldig LITE...

Han får også Fedon Lindberg brød, men det som ikke har hele korn (Afrodite-brødet) Også spiser han en del pasta, men jeg kjøper den typen som er Lavkarbo og proteinberiket. Får du ikke tak i den, så er Fullkorns-pasta i hvertfall bedre enn den vanlige :) Ungene mine har aldri merket forskjell på disse pastaene.

Ungene her får også ris innimellom. Men jeg bruker den brune fullkornsrisen eller naturris. Første gang jeg serverte det undervurderte jeg ungene skikkelig! De var vant til den hvite risen, og var forøvrig VELDIG riselskere. Jg tenkte at dette blir det garantert protester ut av! :cool:
Men neida. Jenta på 8 (den gang 6) spurte om det var mer ris! :eek: :D

De får pølser, men kun Ketolyse-pølsene. Og der gode, så der har de ikke reagert heller. De får ikke pølsebrød, men det er de bare glade for. De liker best å bare holde pølsa i hånda :)

Alle er glad i kjøtt, men helst kylling. Det er lett å tygge, i forhold til oksekjøtt. Jeg lager kjøttboller av ren kjøttdeig/karbonadedeig å har i masse hakket spinat, hvitløk, løk etc for å få i den enda mer av det sunne :)

hmm ja guttungen min får også lindberg brød eller vita brødet.
Men hvor får du tak i den pastaen...og pleier egentlig alltid å bruke fullkornspasta, vet ikke hvorfor jeg ikke har det i hus lenger...

Jeg får begynne md å bytte ut risen og pastaen, guttungen får vanlig pølser..smakte noen ketolyse wiener pølser og er ikke spess fan, så han får vanlig kjøttpølse...
ja har funnet ut at jeg må gjemme grønnsakene godt i maten så går det som oftest ned en skje eller 2, men blir frustrert når han ikke spiser noe, og da skal jeg innrømme at jeg fort går over til å gi han noe som er heller usunt bare for å få i han noe....

har ikke lest noen av disse bøkene dere anbefaler her, så kanskje jeg skulle løpe å kjøpe i morgen...

Jeg skulle vært super stolt hadde jeg vært like bevisst på kostholdet på barnet mitt som elian...
Når det kommer til str på porsjon, er det vel ingen andre enn henne og barna hennes som vet hvor mye de orker å spise...

trillian78
15-02-09, 21:31
ja har funnet ut at jeg må gjemme grønnsakene godt i maten så går det som oftest ned en skje eller 2, men blir frustrert når han ikke spiser noe, og da skal jeg innrømme at jeg fort går over til å gi han noe som er heller usunt bare for å få i han noe....

Hvis det er populært med kjøttkaker/kjøttboller/burgere el.l. så funker det gjerne fint å rive grønnsaker (eks, squash, aubergine el.l.) og blande i kjøttdeigen før du lager f.eks. kjøttboller av den. Man kan ha ganske mye revne grønnsaker i før det merkes. Syns bare kjøttbollene blir saftigere. :p

deniz
15-02-09, 21:59
ja pleier å ta litt sellerirot og sånn i dt...det er mye man kan gjøre om man bare tenker over det...Har bare tenkt skammelig lite på hans kosthold, selv om jeg har fullstendig forandret min..
Seff har alltis vært streng på at han bare får grovbrød, lite sukkervarer, og prøver å få i han grønsaker...men når jeg ser hvor gjennomtenkt andre kan være, får det meg til å se hvor mye mer jeg kan gjøre...

quinoa
15-02-09, 22:06
Jeg kommer innom med et par tips jeg...

Lage ekstra middag og ha i tupperware.. omelett, salater, quinoa med ostebiter i....

Havregryn er jo ikke så ille da så du kan lage havregrynkjeks (har oppskrift et sted om du vil ha) med rosiner og nøtter i. Det er karbo, men veldig godt som snacks.

quinoa
15-02-09, 22:08
Jo, jeg glemte å kommentere selve tråden..

Jeg syns at du gir riktig mat, helt klart. Barn spiste ikke brødskiver for 1000 år siden og har ikke behov for det heller. Brød fremmer ikke god helse!
Men jeg ville heller gitt litt ekstra mat oppi matboksen.. sleng oppi noe mer.. banan, kokt egg...

deniz
16-02-09, 00:08
Jeg kommer innom med et par tips jeg...

Lage ekstra middag og ha i tupperware.. omelett, salater, quinoa med ostebiter i....

Havregryn er jo ikke så ille da så du kan lage havregrynkjeks (har oppskrift et sted om du vil ha) med rosiner og nøtter i. Det er karbo, men veldig godt som snacks.

lager alltid extra mat... når det kommer til godt kosthold, har jeg litt extra å tenke på når guttungen er alergisk mot både egg, melk og nøtter.. så jeg må kombinere dette med et lavkarbokosthold...
det er fullt mulig, det vet jeg, men krever litt stor omvelting i tankegangen...men er bestemt på å forandre hans kosthold nå også...

Fikk en tankevekker, der det gikk opp for meg at når jeg har totalt forandret livstilen min i snart 4 mnd nå, og ser alle fordelene med det, hvorfor har jeg ikke forandret min sønns?...hmmm følte meg litt egoistisk...
vil seff ikke få han inn i en ketogen kost, men lav karbo burde vært åpenbart for meg...
off nei, har allerede begynt forandringene...må bare få hjulene til å gå...

Iset
16-02-09, 06:54
Barn spiste ikke brødskiver for 1000 år siden

De gjorde nok det, jo. :p Men ikke for 10.000 år siden, hehe.

Løvetann
16-02-09, 11:20
http://arkeologi.blogspot.com/2008/07/det-daglige-brd.html

screwball
16-02-09, 11:41
Meget interessant tema dette, jeg har veldig lyst til å teste ut litt lavkarbo på vår toåring. Jeg er redd endel av maten vi gir ham gjør ham enda mer hyper enn han er fra naturens side. Vært interessant å forsøke med noe slikt som Elian gjør, og se hvordan han reagerer på det. Han er altetende og elsker å f.eks ha med seg oliven og ost til fruktmåltidet i barnehagen. Men litt for ofte nå har det blitt enten banan eller en yoghurt - noe han bestandig spør etter i barnehagen om han ikke får det siden de andre barna 9 av 10 dager har det med seg. Vi misliker mengden sukker han får i seg gjennom det, men merker vi er litt redde for reaksjonen fra de ansatte i barnehagen om vi plutselig sender med ham veldig alternative matpakker.

Jeg er derfor glad for diskusjonen her inne, gir oss ammunisjon til å våge å teste ut lavkarbo på ham og se hvordan han reagerer på dette.

PS: Til middag spiser han som regel det samme som meg, altså kjøtt/fisk og blomkål/brokkolimos, ofte med soppsaus basert på smør, sjampinjong og fløte. Han elsker mosen og spiser mye av den - og dermed får han i seg rimelig mye grønnsaker (og noe fett).

elian
16-02-09, 14:36
Hvis det er populært med kjøttkaker/kjøttboller/burgere el.l. så funker det gjerne fint å rive grønnsaker (eks, squash, aubergine el.l.) og blande i kjøttdeigen før du lager f.eks. kjøttboller av den. Man kan ha ganske mye revne grønnsaker i før det merkes. Syns bare kjøttbollene blir saftigere. :p

Jeg gjør dette ofte. Selv om barna mine er flinike til å spise grønt utenom også. Det blir velsig god smak på kjøttboller/kaker når man gjør det. Jeg tar som regel tomater/tomatpure, spinat, fetaost, paprika, hvitløk etc. Kjempegodt :)

elian
16-02-09, 14:38
Meget interessant tema dette, jeg har veldig lyst til å teste ut litt lavkarbo på vår toåring. Jeg er redd endel av maten vi gir ham (kneip o.l.) gjør ham enda mer hyper enn han er fra naturens side. Vært interessant å forsøke med noe slikt som Elian gjør, og se hvordan han reagerer på det. Han er altetende og elsker å f.eks ha med seg oliven og ost til fruktmåltidet i barnehagen. Men litt for ofte nå har det blitt enten banan eller en yoghurt - noe han bestandig spør etter i barnehagen om han ikke får det siden de andre barna 9 av 10 dager har det med seg. Vi misliker mengden sukker han får i seg gjennom det, men merker vi er litt redde for reaksjonen fra de ansatte i barnehagen om vi plutselig sender med ham veldig alternative matpakker.

Jeg er derfor glad for diskusjonen her inne, gir oss ammunisjon til å våge å teste ut lavkarbo på ham og se hvordan han reagerer på dette.

PS: Til middag spiser han som regel det samme som meg, altså kjøtt/fisk og blomkål/brokkolimos, ofte med soppsaus basert på smør, sjampinjong og fløte. Han elsker mosen og spiser mye av den - og dermed får han i seg rimelig mye grønnsaker (og noe fett).

Min eldste sønn hadde så positiv effekt av å endre kostholdet, at læreren hans ringte meg å spurte hva som hadde skjedd med han. Han hadde nemlig begynt å sitte rolig i timen :D :eek:

achillea
16-02-09, 16:49

Jeg har prøvet alt mulig på min 3-åring, men av en eller annen grunn klarer han å oppdage grønnsakene uansett. Blandet finrevne grønnsaker inn i kjøttboller, kjørt de helt fint med stavmikser og blandet inn i sauser og supper. Med en gang han får litt inn i munnen stopper det helt opp og han nekter å spise mer. Merkelig unge. Det eneste han spiser av grønsaker er ørlite potet, til nød enda mindre kålrot. Det eneste jeg har sett han spise mer en et par biter av er kålstuing.

Han kunne levd på pasta og ris. Kjøtt og fisk utgjør minimalt av kostholdet. Spiser skive uten hele korn, med begrenset utvalg pålegg - makrell i tomat, ost, fiskepudding og servelat. Alt med majones.
Det eneste han spiser godt av er pannekaker, grøt og Yogurt uten fruktbiter.

Ikke ser han ut til å ta noen skade enda, da han er passe tung og knapt har vært sjuk i hele sitt liv.

Kitt
16-02-09, 17:55
av en eller annen grunn klarer han å oppdage grønnsakene uansett. Blandet finrevne grønnsaker inn i kjøttboller, kjørt de helt fint med stavmikser og blandet inn i sauser og supper. Med en gang han får litt inn i munnen stopper det helt opp og han nekter å spise mer.

Min mann var sånn som barn når det gjaldt fisk og sopp! Svigermor kunne kamuflere ting etter alle kunstens regler, men han oppdaget det eller rett og slett nektet å spise eller brakk seg av maten han fikk!

Som voksen ble det oppdaget at han var allergisk mot..... ja nettopp, sopp og fisk!;)

Carisma
16-02-09, 19:04
Broren min spiste ikke grønnsaker før han var langt oppi 20åra. Han er og har alltid vært tynn som en strek. Jeg elsket grønnsaker, og er alt annet enn en strek.... :rolleyes:
Men jeg mener uansett man skal spise grønnsaker altså! :ja:

PrøveKanin
16-02-09, 20:30
Spørsmålet er vell heller hvorfor læreren vil at Elian skal slutte å pakke ordentlig mat og istedet pakke ned dårlig erstatning for ordentlig mat...

valleygirl
16-02-09, 20:38
Spørsmålet er vell heller hvorfor læreren vil at Elian skal slutte å pakke ordentlig mat og istedet pakke ned dårlig erstatning for ordentlig mat...

Helt enig! Hva er det egentlig denne diskusjonen dreier seg om? Får barnet for lite mat? sannsynligvis ikke. Får barnet usunn mat? nei. Får barnet mat som læreren ikke er vant til å se som nistemat? trolig. Ser ut til at det er mer lærerens problem enn noen andres. Har ikke barn selv, så jeg kjenner ikke til grunnskolens vidunderlige verden for tiden, men herlighet, må man finne seg i slikt fra en lærer?

konepone80
21-02-09, 19:35
kjempe bra at du lager varierte å sunne matpakker til barnet ditt, dette var til kjempestor inspirasjon:D
har du spurt hvorfor det er et problem at barnet ditt ikke har med vanlig matpakke?

Orkide
20-03-09, 13:06
Har surfet en del rudt på forskjellige emner på dette forumet, og lurer på hva er ketosepølser, og hvor får jeg kjøpt disse.

Har to gutter som er veldig glade i pølser.

mariamaria
29-07-09, 17:43
Måtte bare.. klarte ikke la være etter å ha lest første siden i blogen..
jaja. Så spiste kanskje ikke unga brød for tusen år siden. MEN de spiste ikke frukt hele året heller.
Og en ting til..
- de gikk ikke på skolen heller!

Pass på at unga får nok fett og proteiner, så blir nok frøken fornøyd. :-)
Barn SKAL ha fett nok! og IKKE lettprodukter.. men det regner jeg med at du vet. (IKKE light.. altså. ) Men realt smør og grønnsaker. Bær og nøtter - egg, kjøtt og fisk! Og masse annet godt! SUPERT!
(frukt - er ikke veldig lav-karbo.. spises med måte..Gjerne hjemme - istedenfor på skolen... OG PASS PÅ Yoghurten... Ellers svinger blodsukkeret også! )

Er det ikke bra at skolen bryr seg da?
Men aller sist.. håper jeg du har tatt det opp på en ordentlig måte med "skolen"/ den aktuelle læreren.
Ok.. nå skal jeg lese videre.........

StoreLilleMeg
29-07-09, 17:59
Elian, jeg syns faktisk du er flink med matpakkene jeg.
Det virker som du er en mor som virkelig tar ansvar. Vi hører altfor ofte om skolebarn som blir helt hyper etter skole-lunsjen.... hvorfor? kan det ha noe med karber/sukker å gjøre mon tro?

Syns du skal fortsette som du gjør. Om noen år kommer nok andre mødre diltende etter skal du se :)

Viclin
29-07-09, 18:22
Denne tråden var inspirerende.

Datteren min har aldri vært spesielt glad i brødmat. Hun har i flere år holdt seg til knekkebrød. Til gjengjeld elsker hun middagsmat og frukt, spesielt epler.
Hun spiser kun ett knekkebrød til skolemat, i tillegg til frukten hun får på skolen. (Har prøvd å sende med to, men det ene blir aldri spist.) Til middag spiser hun masse.

Hun spurte for litt siden om ikke hun heller kunne få frukt og andre ting i matpakka i stedet for knekkebrød. Men hun liker ikke egg, og en del andre ting jeg spiser på lavkarbo, så jeg har vært i tvil om hva hun da kan få.
Men kylling, ost etc var jo ikke så dumt.

Sønnen min er totalt motsatt. Han hater middagsmat og grønnsaker. Han kunne levd på brødskiver alene. Han setter gjerne i seg tre brødskiver til frokost, to til lunsj, og tar gjerne brød i stedet for middag. Faren hans er også glad i brødmat. Begge to er lange og tynne.
Men han har en tendens til å være småhyper og han blir sint når han blir sulten. Så jeg tror blodsukkeret hans svinger veldig. Hadde jeg sendt med ham noe annet enn brød, hadde han nektet plent å spise. Hva jeg kan gi til ham er for i alle fall meg, et mysterium. Han vil bare ha brød.

Celine
29-07-09, 21:36
Synes HI lager supre matpakker til barna sine ! Og det er ikke vits å ha mer i boksen enn hva som blir spist.

Jeg har 3 barn, eldste på 13 kunne fint spist 100% lavkarbo (og heller nok over der mer å mer), mellomsten på 10 nekter alt annet enn brødskiver med pålegg :confused: og minsten på 3 vil helst ikke ha brød men alt annet, kjøtt og grønnsaker osv.
Sliter med mellomsten altså som ikke vil ha noe lavkarbo i det hele tatt (untatt kjøtt/fisk og ost), han kunne hatt godt av å kuttet ned på karboene da han sliter endel (utredes)

Eldste er lettere å styre i rett reting siden hun spiser alt.
Minsten begynner i bhg nå, han er vant å spise som meg (dog + litt brød osv) og de synes det er vanskelig at han ikke vil ha skive på skive med brød samt at han forsyner seg av pålegget uten å ville ha det på brødet. Stakkaren er jo vant til å spise pålegg uten brød hehe.
Barnehagen har ansatt kokk som skal lage alle måltider, blir spennende å se hvordan det blir. Trolig skal knotten min ha medbrakt frokost i bhg (like greit, frokost i bhg er og skal visst være grøt- det eter han ikke uansett) så jeg får sende med han lavkarbomat da.

Men det jeg ville frem til var, barn og lavkarbo er vanskelig forde det er så mange som vil blande seg i barnas mat (les lærere, pedagoger osv)

Celine
29-07-09, 21:38
Denne tråden var inspirerende.

Datteren min har aldri vært spesielt glad i brødmat. Hun har i flere år holdt seg til knekkebrød. Til gjengjeld elsker hun middagsmat og frukt, spesielt epler.
Hun spiser kun ett knekkebrød til skolemat, i tillegg til frukten hun får på skolen. (Har prøvd å sende med to, men det ene blir aldri spist.) Til middag spiser hun masse.

Hun spurte for litt siden om ikke hun heller kunne få frukt og andre ting i matpakka i stedet for knekkebrød. Men hun liker ikke egg, og en del andre ting jeg spiser på lavkarbo, så jeg har vært i tvil om hva hun da kan få.
Men kylling, ost etc var jo ikke så dumt.

Sønnen min er totalt motsatt. Han hater middagsmat og grønnsaker. Han kunne levd på brødskiver alene. Han setter gjerne i seg tre brødskiver til frokost, to til lunsj, og tar gjerne brød i stedet for middag. Faren hans er også glad i brødmat. Begge to er lange og tynne.
Men han har en tendens til å være småhyper og han blir sint når han blir sulten. Så jeg tror blodsukkeret hans svinger veldig. Hadde jeg sendt med ham noe annet enn brød, hadde han nektet plent å spise. Hva jeg kan gi til ham er for i alle fall meg, et mysterium. Han vil bare ha brød.
Gutten din høres ut som en tro kopi av 10åringen min ! brød brød brød... og pasta og ris. Men han spiser masse kjøtt, ost osv da. men ikke egg.

Viclin
29-07-09, 22:35
Min spiser lite kjøtt. Han spiser pølser, og skinke når han får ostesmørbrød. Og kjøttboller spiser han. Men ellers lite.
Fjerner jeg brød fra maten hans, blir det jo nesten ingenting for ham å spise. Jeg har lyst til å prøve en periode med tilnærmet lavkarbo på ham, men jeg er i beit for hva jeg skal gi ham rett og slett. Det ender med at han går uten mat om han ikke får karbohydrater. Han nekter rett og slett å spise.

Iset
30-07-09, 00:17
Viclin: hva med Karins lavkarbobrød eller et annet godt lavkarbobrød? Eller knekkebrød, eller evt. Lindbergbrød eller svært grovt brød i tyynne skiver med hauger og lass av pålegg? Da føler han at han spiser "normalt" men får allikevel i seg mest proteiner og fett.

Viclin
30-07-09, 01:01
Ja, kanskje Lindberg-brød hadde vært noe? Er det spesielle kjeder som fører det?

Iset
30-07-09, 01:36
Ja, Rema har det. Tror det er kun de som har det, faktisk.

Viclin
30-07-09, 01:46
Kjære vene, det er jo der vi alltid handler. :p Men jeg kjøper aldri brød, det er det mannen som står for.
Da skal jeg sjekke det neste gang. Takk for tips!

Carisma
30-07-09, 09:11
Det ser sånn urt: http://www.fedon.no/Vanskelig+%C3%A5+f%C3%A5+tak+i+Fedon-br%C3%B8dene%3F.9UFRDG2h.ips

På den siden står det også litt om distribusjon av brødet.

Celine
30-07-09, 11:40
Tror jammen meg jeg skal se om de har Afroditebrødet på Remaene her. Både for barna og for meg for de få skivene jeg ønsker meg med brød innimellom.

mariamaria
03-08-09, 01:12
Hei - du har kanskje fått svar allerede? Jeg søkte litt på nett og fant ketosepølser på MENY - kjeden. Så jeg kjøpte før helgen et "lass" på Stop senter, i Tune. I Sarpsborg! :-) Det var min nærmeste butikk. Serverte hele familien i helga. Og de kommenterte at det var så gode pølser! Bedre enn de vanlige! Og det er de jo! Masse kjøtt! :-)
Lykke til.

Polleke
04-08-09, 12:47
De gleder seg allerede. De fleste barna i klassene dems er misunnelige på matpakkene dems :D

Og jeg tipper det er derfor frøken vil at hun skal ha med seg "ordentlig" mat. Da jeg gikk på barneskolen var det regler for hva man kunne ha med og spise, jeg tipper de finnes enda og at derfor matpakka til barnet ditt skaper litt snakk og misunnelse osv.

Polleke
04-08-09, 12:55
Må si at den "men for 1000 år siden" er ganske sær.. Barn gikk ikke på skole for 1000 år siden, barn spiste vel antagelivis melprodukt/korn den tiden også? For 1000 år siden døde også folk når de var 40. For tusen år siden skjedde det mye..

Kanskje man skal roe ned litt og heller se 50-100 år tilbake, i stedet for 1000, da det overhodet ikke kan sammenlignes....? :confused:

timich
04-08-09, 15:02
Dessverre er det mange Rema-butikker som har sluttet med Fedon-brødene:(

http://drlindbergs.no/Vanskelig+å+få+tak+i+Fedon-brødene%3F.9UFRDG2h.ips

alvepiken
05-08-09, 00:42
Synes du lager supre matpakker jeg!:D

Jeg skal selv begynne på skole igjen om to uker (2.året på vgs:p) og jeg ble faktisk insirert til å ha med meg spennende matpakke!:D

SunnhetMedSirrup
24-08-09, 21:48
inspirerende ;)

da jeg var ung, fikk jeg ikke annet en brødskiver. var jeg heldig fikk jeg kansje kjøtt... hmm.. nei skjedde det, egentlig?

men alt i alt, og leve med mindre raske karbo for barn er ikke helseskadelig. tvert imot.. ( hvor mange har ikke sakt det før meg nå? :lol: )

men når jeg ser klassen til kjente osv ( min venns datter hentet jeg i barnehagen her om dagen) og alle hadde brød.. ALLE.. :o

"det var onklig mat" ifølge skoletanta .. :D hun ble skvetten da jeg sa jeg ikke hadde spist "ekte" brød siden mai.. :eek:

men har måtte lage skolemat for henne en gang, og da bled det en hav avocado med masse nøtter , litt skinke og ost ;) det likte hun, faktisk!

SunnhetMedSirrup
24-08-09, 21:51
ps: læreren og de andre elevene er bare sjalue !

go on girrrrl! :heia: :lol:

Jagiello
24-08-09, 21:58
Ja til en sukkerfri skole! Som lærer på ungdomstrinnet er jeg sjokkert over å se hva de aller fleste elever pakker i seg (som oftest veldig raffinerte karbohydrater, gjerne brus og slikkerier etter langfri med besøk i butikken). Ikke at lærerne spiser særlig bedre... så ikke rart hun læreren (henvier til den første posten) etterlyste "skikklige" matpakker. gisp!

Dessuten blir elevene lært til å spise et kosthold hvor karbohydrater skal utgjøre storparten av næringsinnholdet. Henviser til læreplaner i mat-og hesefaget.

Vi trenger en kostholdsREVOLUSJON i dette landet!

SunnhetMedSirrup
24-08-09, 22:03
thats right!

får jeg barn, dame, skal de være av LCHF sorten!

og ingen skal si meg i trynet at brød er sunt.

det har jeg nemelig opplevd.. akuratt som læreren sa meg opp i trynet(undskyld) at frukt er verdens mest sunne ting på jord..

jeg spurte hvorfor, fikk svar; uhm.. fult av vitaminer.
- hvilke vitaminer da?
- alle.
- men så sa jeg at frukt er rent vann og sukker. lite vitaminer.

da klikka det se! :eek:

egentlig er jeg ikke så ønsket på den skolen lenger, tror jeg :lol: samme kann et være!

Minni1
24-08-09, 22:07
Vi trenger en kostholdsREVOLUSJON i dette landet!

Og den revolusjonen er Elian med på å begynne.
:heia:

Mine barn vil ikke ha med seg noe annet enn brød og salat de.
Men nå skal jeg jammen meg snik innføre litt. Må være litt lur.

misslinda
11-11-10, 22:52
Her baker jeg lavkarbo brød til min gutt. Han vil ikke ha kjøtt, egg etc på skolen, men spiser det hjemme. Vi lever etter kjernesunn familie konseptet her i hus, så her er det masse sunt snadder. Han har som regel med seg snacks agurk, mini gulrøtter, staver av grønnsaker og av og til frukt. Han har MASSE pålegg på skiva, ofte 3-4 sorter skinke (holder meg til de "rene" sortene kjøttpålegg) og majones under skinka. Han er kjempefornøyd med dette og har saftig og godt brød med seg ;) Skal se om jeg får lagt ut oppskrift på ett kjempegodt brød fra kjernesunn familie boka ;) Så skal vi se om frøkna blir fornøyd.

Etter at jeg begynte å bake brød selv og forandre han til lavkarbo, har han gått fra å spise som en fugl(halv skive pr skoledag fra 8.30-15.00) til å spise 4-6 skiver brød, grønnsaker og frukt ;) Han har en helt enorm apetitt og myyye mer energi, og i tillegg sovner han med en gang han legger seg og våkner uthvilt hver morgen, så jeg har full tro på at en får friskere og mer opplagte barn ved lavkarbo kosthold ;) :D:D

mam
12-11-10, 08:13
Ja, kan du ikke legge ut oppskrift på brød som kresne barn liker? :ja:

Jeg har 2 barn som er helt forskjellige. Minstejenta på 4 år mauler bacon og liker egg. Hun er også flink til å spise middag.

Sønnen på 7 er æsj til det meste. Han hater egg, kan til nød spise et lite baconstykke. Kresen på middag. Jeg trenger et sunnere brød med mer protein og fett, og lavere GI. Trenger ikke å være ekstremt lavkarbo, bare bedre enn kjøpebrød. Men det må fremdeles være lyst. Brød basert på egg spyttes ut straks... ingen i familien liker de eggbaserte brødene.

Sunt brød med meierismør, det må være tingen. Jeg ser at han er ganske "kort i lunta" oppfarende og ikke så utholdende. Jeg er klar over at han spiser for lite fett og protein, og vil prøve å snu det. Men det må være noe han vil spise.

TrillTrall
12-11-10, 08:39
HHan har MASSE pålegg på skiva, ofte 3-4 sorter skinke (holder meg til de "rene" sortene kjøttpålegg)
Hvilke sorter er det? Norgården har de reneste produktene såvidt jeg har funnet ut, men de selges ikke mange steder her i nærheten har jeg funnet ut. :( Gilde og andre sine skinkepålegg er smekkfulle av kjemikalier og e-stoffer. Fant et skinkepålegg med 11 e-stoffer i forleden dag! Endte med salami jeg, den inneholdt bare ett e-stoff i tillegg til spekk, kjøtt, krydder og startkultur (hva nå det er)...

ada-emilie
12-11-10, 18:17
Hadde barna dine ikke villet hatt maten du sendte med hadde det vært en sak å ta opp for frøken, men siden det ikke er slik er det helt borte i natta å prøve å få en forandring, synes jeg. Mange får ikke mat i unga sine i det hele tatt. Du er en av de første for tiden som gir lavkarbo-matpakker, du er tøff. Fortsett med det!

Kari Marita
13-11-10, 03:12
Jeg syns vi skal være forsiktige med å la barn bare få lavkarbo mat,barn bør ihvertfall ikke være i ketose.Barn trenger et variert kosthold,di trenger karbohydrater også.Vi må huske på at di vokser og utvikler seg hele tiden.Barn kan ikke sammenlignes med voksne.Fedon kosthold er ikke så verst til barn kanskje,men ikke et kosthold som består nesten bare av fett nei.Det ville ikke jeg latt barnet mitt spise ihvertfall.

mam
13-11-10, 09:49
Barn har vært i ketose 100 000 år... mens menneskene var jegere og sankere. Tenk på eskimoer og andre urfolk.

Men jeg er helt enig. Barn skal spise variert, frukt, brød men også proteiner og fett. Men jeg liker ikke at sønnen min spiser så ensidig. Brød, brød, brød. Jeg ønsker han skal få i seg proteiner og fett til hvert måltid. Hadde han spist mye middag, så hadde jeg vært roligere. Men det er litt lite at et eneste måltid skal inneholde proteiner.

Nå har jeg stekt frokostlapper av egg, CC, fløte, mandelmel og litt fiberhusk, noen dråper mandelessens og litt sukrin. Det gikk ned på høykant, men han fikk litt bringebærsyltetøy på og eplejuice ved siden. Han har fått plenty karbohydrater fra juice og syltetøy. Spiste han brød isteden, hadde det blitt nesten bare karbohydrater. Nå har han fått protein fra egg og CC, og litt fett fra fløten. Og han vet det ikke engang.... hehe. Han vil ikke spise egg, hverken kokt eller stekt, og liker ikke middagsmat og kjøttpålegg så godt.

ada-emilie
14-11-10, 01:02
Hva med lavkarbopizza, da, mam? Det kan lages mange minipizzaer og ha i frysern og tine i mikroen.

Sønnen min er 4,5 år og får, og elsker, mye kokte egg og nøtter ,og vil ikke ha brødskiver men mørke knekkebrød med smør og ost eller kaviar i matpakken. Til glede for meg. Han liker grønne oliven og grønnsaker også. Han er opptatt av hvilken mat som gjør han sterk og foretrekker/velger det. Da blir det kjøtt fremfor poteter etc. Han liker faktisk mørk sjokolade fremfor lys t.o.m.

mam
14-11-10, 08:42
Det som koster mye, er å snu en trend.

Jeg har levd veldig usunt i noen år, og barna mine har spist det samme som meg. Siden jeg er voksen, skjønner jeg at dette ikke var bra for meg, men de ser det ikke.

Jeg trenger å få litt mere overskudd før jeg klarer den kampen det blir, med sure unger som vil nekte å spise. Det blir nok mange tunge stunder.

Jeg har kjøpt en av de "Kjernesunn Familie" bøkene i går. Umiddelbart fikk jeg litt bakoversveis, men jeg ser jo at hun har mange poenger. Men det er kanskje en egen tråd.

misslinda
15-11-10, 17:30
Hvilke sorter er det? Norgården har de reneste produktene såvidt jeg har funnet ut, men de selges ikke mange steder her i nærheten har jeg funnet ut. :( Gilde og andre sine skinkepålegg er smekkfulle av kjemikalier og e-stoffer. Fant et skinkepålegg med 11 e-stoffer i forleden dag! Endte med salami jeg, den inneholdt bare ett e-stoff i tillegg til spekk, kjøtt, krydder og startkultur (hva nå det er)...

Hei.

Jeg går i kjøttdisken å får bedre skinke der ;) Der er det nok noe tilsetning, men ikke like mye som de som er ferdigpakka ;) Så skjærer jeg opp kylling, og sånt her hjemme og og setter på skiva ;)

Regelen i kjernesunn familie er: mer enn 3 E stoffer, så skal en styre unna, så jeg følger det til en grad i tillegg til å se på andre "dårlige" ingredienser.

misslinda
15-11-10, 17:31
Ja, kan du ikke legge ut oppskrift på brød som kresne barn liker? :ja:

Jeg har 2 barn som er helt forskjellige. Minstejenta på 4 år mauler bacon og liker egg. Hun er også flink til å spise middag.

Sønnen på 7 er æsj til det meste. Han hater egg, kan til nød spise et lite baconstykke. Kresen på middag. Jeg trenger et sunnere brød med mer protein og fett, og lavere GI. Trenger ikke å være ekstremt lavkarbo, bare bedre enn kjøpebrød. Men det må fremdeles være lyst. Brød basert på egg spyttes ut straks... ingen i familien liker de eggbaserte brødene.

Sunt brød med meierismør, det må være tingen. Jeg ser at han er ganske "kort i lunta" oppfarende og ikke så utholdende. Jeg er klar over at han spiser for lite fett og protein, og vil prøve å snu det. Men det må være noe han vil spise.

Må ut igjen nå, men skal prøve å få gjort det når jeg kommer hjem i kveld, ellers så kommer det oppskrift i morra ;) Ellers så falt Nannahs lyse søndagsbrød i smak her ;)

LilleTrilleMaren
27-02-13, 17:11
Kunne virkelig ønske jeg hadde så flinke foreldre og! Jeg er 16år, og prøver å spise sunt, og holder meg unna sukker og raske karbohydrater. Problemet mitt er ikke frokost eller skolemat, men middagen hjemme. Til frokost spiser jeg ofte omelett, havregrøt eller lavkarbo-pannekaker, og på skolen har jeg ofte med salat, egg eller middagsrester (dersom vi hadde noe sunt til middag.) De fleste veninnene mine kjøper mat i kantina, og da går det i lyse baguetter, pizza til å varme i mikrooen, rett i koppen, sjokoladebarer osv.

Problemet mitt er at vi hele tiden har pommes frites, pose-potetstappe, posesupper og -sauser, eller grandiosa. Foreldrene mine er begge i 50-åra, og ikke av den spreke typen. Når jeg ser hva de dytter i seg, og hvordan form de er i, vet jeg bare ennå mer at jeg ikke vil bli som det.

Jeg har ikke noen vansker med å holde meg borte fra det, siden vi ikke spiser middag sammen (de spiser middag oppe foran TVen, mens broren min spiser middag ved TVen nede, og jeg spiser middag alene på kjøkkenet...) Dermed er det lett for meg å skippe middagen, og spise salat eller omelett isteden, men det blir da det eneste jeg får spist til middag. Jeg har ingen mulighet til å spise noe annet, siden jeg får ikke lov til å lage meg noe annen middag med rent kjøtt eller kylling. Når vi har en ting til middag, må jeg bare spise det, eller ingenting.. Vi har tydeligvis ikke råd eller tid til å lage middager fra bunnen av, og når jeg foreslår noe, så liker de jo ikke det. De kan dytte inn alt av posemat osv. uten engang vite hva som er i det, men hvis det kommer til litt for mye grønnsaker, så er det helt krise.. :rolleyes:

Vet egentlig ikke hvor jeg skulle med dette men.. Trengte egentlig bare få ut noen av følelsene mine.. :p

Photobscura
27-02-13, 17:26
Kunne virkelig ønske jeg hadde så flinke foreldre og! Jeg er 16år, og prøver å spise sunt, og holder meg unna sukker og raske karbohydrater. Problemet mitt er ikke frokost eller skolemat, men middagen hjemme. Til frokost spiser jeg ofte omelett, havregrøt eller lavkarbo-pannekaker, og på skolen har jeg ofte med salat, egg eller middagsrester (dersom vi hadde noe sunt til middag.) De fleste veninnene mine kjøper mat i kantina, og da går det i lyse baguetter, pizza til å varme i mikrooen, rett i koppen, sjokoladebarer osv.

Problemet mitt er at vi hele tiden har pommes frites, pose-potetstappe, posesupper og -sauser, eller grandiosa. Foreldrene mine er begge i 50-åra, og ikke av den spreke typen. Når jeg ser hva de dytter i seg, og hvordan form de er i, vet jeg bare ennå mer at jeg ikke vil bli som det.

Jeg har ikke noen vansker med å holde meg borte fra det, siden vi ikke spiser middag sammen (de spiser middag oppe foran TVen, mens broren min spiser middag ved TVen nede, og jeg spiser middag alene på kjøkkenet...) Dermed er det lett for meg å skippe middagen, og spise salat eller omelett isteden, men det blir da det eneste jeg får spist til middag. Jeg har ingen mulighet til å spise noe annet, siden jeg får ikke lov til å lage meg noe annen middag med rent kjøtt eller kylling. Når vi har en ting til middag, må jeg bare spise det, eller ingenting.. Vi har tydeligvis ikke råd eller tid til å lage middager fra bunnen av, og når jeg foreslår noe, så liker de jo ikke det. De kan dytte inn alt av posemat osv. uten engang vite hva som er i det, men hvis det kommer til litt for mye grønnsaker, så er det helt krise.. :rolleyes:

Vet egentlig ikke hvor jeg skulle med dette men.. Trengte egentlig bare få ut noen av følelsene mine.. :rolleyes:
Uff. Skjønner det er frustrerende! Men jeg synes det er flott og voksent av deg å reflektere over disse tingene. Selv er jeg et såkalt "Toro-barn" hvor sikkert 50% av maten jeg fikk servert opp gjennom åtti- og nittitallet bestod av ferdigmat, da min mor ikke var noe særlig glad i matlaging. Men, vi spiste alltid middag sammen! Synes personlig det er litt trist at du går glipp av akkurat det, for det veide opp for den ellers noe moderate kvaliteten på selve maten hjemme, for det er fortsatt noe jeg ser tilbake på som noe hyggelig og samlende!

Men du er seksten år, og du kan, om du vil, jobbe litt ved siden av skolen. Og du kan tjene en god slump på frikort før du må betale skatt. Det gjorde jeg fra jeg var på din alder. Jeg vasket hytter på et skifjell hver søndag, og det gjorde mye for selvstendigheten min. :) Jeg vet ikke hvilke muligheter du har, men f.eks. en dag eller to i uka på en butikk/kiosk eller som avis- eller reklamebud, kunne det vært mulig? På den måten kan du tjene dine egne penger, og kjøpe inn den maten du selv ønsker å spise uten at foreldrene dine har noen god grunn til å blande seg inn. Selv flyttet jeg på hybel da jeg var seksten (på grunn av lang reisevei til videregående skole), men selv om jeg selv sto for maten, var ikke lavkarbo et særlig utbredt fenomen den gangen, og kostholdet bestod stort sett av nudler og knekkebrød. :p

Bare noen tanker! For om man ser stort på det, er du kjempeheldig som har begynt din kostholdsbevissthet så tidlig, da kan du faktisk slippe mange plager flere av oss begynte å få nettopp fra og med tenårene. Masse lykke til! :blomster:

LilleTrilleMaren
27-02-13, 17:56
Uff. Skjønner det er frustrerende! Men jeg synes det er flott og voksent av deg å reflektere over disse tingene. Selv er jeg et såkalt "Toro-barn" hvor sikkert 50% av maten jeg fikk servert opp gjennom åtti- og nittitallet bestod av ferdigmat, da min mor ikke var noe særlig glad i matlaging. Men, vi spiste alltid middag sammen! Synes personlig det er litt trist at du går glipp av akkurat det, for det veide opp for den ellers noe moderate kvaliteten på selve maten hjemme, for det er fortsatt noe jeg ser tilbake på som noe hyggelig og samlende!

Men du er seksten år, og du kan, om du vil, jobbe litt ved siden av skolen. Og du kan tjene en god slump på frikort før du må betale skatt. Det gjorde jeg fra jeg var på din alder. Jeg vasket hytter på et skifjell hver søndag, og det gjorde mye for selvstendigheten min. :) Jeg vet ikke hvilke muligheter du har, men f.eks. en dag eller to i uka på en butikk/kiosk eller som avis- eller reklamebud, kunne det vært mulig? På den måten kan du tjene dine egne penger, og kjøpe inn den maten du selv ønsker å spise uten at foreldrene dine har noen god grunn til å blande seg inn. Selv flyttet jeg på hybel da jeg var seksten (på grunn av lang reisevei til videregående skole), men selv om jeg selv sto for maten, var ikke lavkarbo et særlig utbredt fenomen den gangen, og kostholdet bestod stort sett av nudler og knekkebrød. :p

Bare noen tanker! For om man ser stort på det, er du kjempeheldig som har begynt din kostholdsbevissthet så tidlig, da kan du faktisk slippe mange plager flere av oss begynte å få nettopp fra og med tenårene. Masse lykke til! :blomster:

Jeg har levert noen jobbsøknader flere steder, men har ikke fått noen respons ennå, men det er vel bare å fortsette å skrive. :) Jeg får jo stipend nå, og en del av de pengene går til mat til meg og min kanin (det er ikke no billigmat til han heller, nei ;) men et stipend er jo ikke akkurat ment til å rekke til så mye.. :p Er vel bare å fortsette å sende inn søknader og fly rundt å spørre, så dukker det vel opp en jobb, blir nok lettere til sommeren, hvor mange vil ha sommeransatte :)

Photobscura
27-02-13, 18:23
Jeg har levert noen jobbsøknader flere steder, men har ikke fått noen respons ennå, men det er vel bare å fortsette å skrive. :) Jeg får jo stipend nå, og en del av de pengene går til mat til meg og min kanin (det er ikke no billigmat til han heller, nei ;) men et stipend er jo ikke akkurat ment til å rekke til så mye.. :p Er vel bare å fortsette å sende inn søknader og fly rundt å spørre, så dukker det vel opp en jobb, blir nok lettere til sommeren, hvor mange vil ha sommeransatte :)
Flott! Du har en god innstilling! Jeg kan tipse om ung.no og ungijobb.no. Der har jeg hørt at mange unge mennesker har fått en god del hjelp og veiledning til å skrive søknader, oversikt over markedet, rettigheter etc. :)
Om du skal søke sommerjobb er egentlig mitt mest hete tips å være tidlig ute!

Carisma
27-02-13, 19:10

Jeg vet ikke om du vil fortelle hvor (sånn ca) du bor, men kanskje noen her inne kjenner noen som kjenner noen som trenger folk? Den absolutt vanligste måten å få sommerjobb på her jeg er fra hvertfall :ja:

Photobscura
27-02-13, 19:30
Jeg vet ikke om du vil fortelle hvor (sånn ca) du bor, men kanskje noen her inne kjenner noen som kjenner noen som trenger folk? Den absolutt vanligste måten å få sommerjobb på her jeg er fra hvertfall :ja:
Godt råd! Gjør det kjent at du kunne tenkt deg en liten ekstrajobb, utrolig hva som kan dukke opp!

Kari Marita
27-02-13, 19:47

Her er også et poeng med å leve på et lavkarbokosthold livet ut. Hvis det er så super sunt hvorfor kan ikke barn leve på streng lavkarbo da? og hvorfor må vi ha vitamintilskudd på et lavkarbokosthold for å ha d bra? Dette viser jo litt av at kroppen fungerer best på et kosthold med alle næringsstoffer. Vanlig kosthold.

nellie
27-02-13, 19:51
Her er også et poeng med å leve på et lavkarbokosthold livet ut. Hvis det er så super sunt hvorfor kan ikke barn leve på streng lavkarbo da? og hvorfor må vi ha vitamintilskudd på et lavkarbokosthold for å ha d bra? Dette viser jo litt av at kroppen fungerer best på et kosthold med alle næringsstoffer. Vanlig kosthold.

For ingen med et "normalt" kosthold trenger vitamintilskudd?

Gerd
27-02-13, 19:54

Spørs hva du mener med vanlig kosthold det.

Jeg spiser vanlig mat, ren mat, uprossesert mat. Hjemmelaget sunn mat. Masse friske grønnsaker.
IKKE mat tilsatt masse kunstige ingredienser, stivelse og sukker.
For stivelse og sukker gir vel ikke mye næring?:rolleyes:

Kari Marita
27-02-13, 19:59
For ingen med et "normalt" kosthold trenger vitamintilskudd?

Joda kan trenge d da også, kanskje ikke på samme måten, men d virker på mange som barn ikke skal ha lavkarbo for å bli stor å sterk. Det er der jeg syns det skurrer litt.

Carisma
27-02-13, 20:00
og hvorfor må vi ha vitamintilskudd på et lavkarbokosthold for å ha d bra?

På moderat lavkarbo må du ikke. På ketogent kosthold bør du ta vitamintislkudd fordi for det første skiller kroppen ut mer enn vanlig, og for det andre trenger kroppen mer vitaminer og mineraler når den jobber på høygir.
Et annet poeng er at grønnsakene vi får nå i dag er dyrket på utarmet jord, og inneholder dermed ikke den samme mengden næringsstoffer som de tidligere gjorde. Og evt fruk er modnet i lasterom på båter eller på svære lagre, ikke ute i sola. Dermed dannes heller ikke de naturlige vitaminene. Noe som gjør at man trenger tilskudd samme hvilket kosthold man følger. Man bare merker det ikke så godt på høykarbo siden karbohydratene sløver seniorene.

Kari Marita
27-02-13, 20:01

Jeg spiser vanlig mat, ren mat, uprossesert mat. Hjemmelaget sunn mat. Masse friske grønnsaker.

Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten.

nellie
27-02-13, 20:01
Jenta mi spiser ikke lavkarbo, men moderat karbo. Hun får tilskudd i form av C-vitamin, D-vitamin og omega-3. Kunne ikke falle meg inn å sette henne på noe slags streng lavkarbokur. Det trenger hun ikke. Men jeg synes at et lavkarbokosthold er MYE bedre enn f.eks et slags Grete Roedekosthold, for barn. Barn har godt av masse sunt fett og minst mulig skadelig omega 6, som de får i seg om de spiser hauger med brød og andre kornprodukter.

Blir uggen når jeg ser mødre snakke om hvordan de kan få i barna mindre fett.

Moderat karbo, moderat fett, moderat protein, minst mulig tilskudd.

Kari Marita
27-02-13, 20:02

Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten. Det er d jeg mener med et vanlig kosthold. Litt av hvert i moderate mengder.

Gerd
27-02-13, 20:04
Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten.

Nå snakker du jo om et lavkarbo kosthold med langsomme karbohydrater. Se bare på fedons filosofi.;)

Men jeg lurte mer på hva du definerer som et vanlig kosthold. I forhold til at du mener at lavkarbo ikke er det?

Kari Marita
27-02-13, 20:05
Jenta mi spiser ikke lavkarbo, men moderat karbo. Hun får tilskudd i form av C-vitamin, D-vitamin og omega-3. Kunne ikke falle meg inn å sette henne på noe slags streng lavkarbokur. Det trenger hun ikke. Men jeg synes at et lavkarbokosthold er MYE bedre enn f.eks et slags Grete Roedekosthold, for barn. Barn har godt av masse sunt fett og minst mulig skadelig omega 6, som de får i seg om de spiser hauger med brød og andre kornprodukter.

Blir uggen når jeg ser mødre snakke om hvordan de kan få i barna mindre fett.

Moderat karbo, moderat fett, moderat protein, minst mulig tilskudd.

Nå er jo Grethe Roede et vanlig kosthold, som folk flest spiser da. Det er når en er på slanke kurset at en spiser mindre kcal. Så de fleste barn i Norge spiser nok ganske likt G. Roede.

Kanutten
27-02-13, 20:07
Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten. Det er d jeg mener med et vanlig kosthold. Litt av hvert i moderate mengder.

Hva slags hunger er det du har da? For alt dette kan du jo spise på Fedon ev moderat lavkarbo?

Kari Marita
27-02-13, 20:11
Nå snakker du jo om et lavkarbo kosthold med langsomme karbohydrater. Se bare på fedons filosofi.;)

Men jeg lurte mer på hva du definerer som et vanlig kosthold. I forhold til at du mener at lavkarbo ikke er det?

Da mener jeg at et kosthold med all slags mat er et vanlig kosthold. Men at en bør være forsiktig med raske karber som feks sukker. Men at ingen mat er forbudt, men spise i mindre mengder av d som er usunt som hvitt brød, sukker osv. Heller grov brød, fullkornspasta osv. Frukt å grønt er sunt. 2 frukter hver dag er ok. Lindberg har et ganske bra kosthold han, men der også er det litt for mye fokusert på mat en ikke skal spise.

Kari Marita
27-02-13, 20:16
Hva slags hunger er det du har da? For alt dette kan du jo spise på Fedon ev moderat lavkarbo?

Nei en kan jo ikke spise sukker, pasta, finbrød osv i moderate mengder på moderat lavkarbo eller Fedon. Da blir d jo ikke lavkarbo. Den hungeren jeg hadde på lavkarbo var hovedsaklig sukker og pasta osv.

Gerd
27-02-13, 20:17
Da mener jeg at et kosthold med all slags mat er et vanlig kosthold. Men at en bør være forsiktig med raske karber som feks sukker. Men at ingen mat er forbudt, men spise i mindre mengder av d som er usunt som hvitt brød, sukker osv. Heller grov brød, fullkornspasta osv. Frukt å grønt er sunt. 2 frukter hver dag er ok. Lindberg har et ganske bra kosthold han, men der også er det litt for mye fokusert på mat en ikke skal spise.

Man kan faktisk spise allt på en lavkarbo livsstil også. Men må jo finne den mengden som passer ens kropp, foor å holde den vekta man vil ha.

Såklart, viss man slanker seg på en ketogen diett, så må en del ting "settes til side" under slankekuren. Som med alle typer slankekurer.

Grønnsaker er sunt ja. Frukt inneholder jo masse fruktsukker(= raske karber) , som påvirker blodsukkeret og for mange gir blodsukkerstigning og søtbehov og sult.

Kanutten
27-02-13, 20:19
Nei en kan jo ikke spise sukker, pasta, finbrød osv i moderate mengder på moderat lavkarbo eller Fedon. Da blir d jo ikke lavkarbo. Den hungeren jeg hadde på lavkarbo var hovedsaklig sukker og pasta osv.

Lavkarbo er jo alt under 150 karber. Og for de som tåler det kan man fint spise litt pasta og noen bruker tom litt sukker!

Rams opp alt det du spiser i løpet av en dag.

LilleTrilleMaren
27-02-13, 20:20

Jeg bor i Sarpsborg :)

Nille
27-02-13, 20:20

Inneholder ris, pasta og poteter næringstoffer kroppen trenger og som vi ikke kan få andre steder ? Det har jeg enda til gode å få et god svar på.

Om en ser på historien bak disse produktene var de opprinnelig brukt for å drøye maten da det var lite av kjøtt, fisk og fugl og folk hadde generelt dårlig råd. Det fyller magen godt.

Det er absolutt ingen fare for barn å leve vanlig lavkarbo. Langt derifra ! De får i seg masse næring med alle grønnsakene, rent kjøtt, fugl og fisk/skalldyr, bær og nøtter, grovt korn etc. Jeg har flere ganger fått målt vitaminverdier i blodet og har fått beskjed (fra overrasket lege)at jeg kke trenger å ta kosttilskudd da maten jeg spiser faktisk gir meg det meste av det jeg trenger. Dessverre er grønnsakene i dag fra ganske utarmet jord og inneholder ikke så mye næring som før i tiden. Jeg tar normalt et mulivitamin tilskudd og omega 3+6 selv med dette kostholdet. Ville ikke ha noe problem med å gi mine barn/barnebarn maten jeg selv spiser. De elsker mitt hjemmelagde lavkarbo knekkebrød med masse pålegg, agurk, tomat og en dash majones ! Det er adskillig sunnere enn lyst brød med all slags søte smørepålegg som mange barn spiser altfor mye av, For ikke å snakke om grandiosaen og alle posesupper/mixer og ferdigmat tilsatt masse E-stoffer og transfett.

På grunn av overgangsalder og diverse operasjoner er jeg dessverre nødt til å gå på mer streng lavkarbo om dagen og jeg merker matvalget er noe begrenset i forhold til mitt vanlig kosthold. Men så er det heller ikke meningen at barn skal spise "slanke lavkarbo" :)

Kari Marita
27-02-13, 20:23
Man kan faktisk spise allt på en lavkarbo livsstil også. Men må jo finne den mengden som passer ens kropp, foor å holde den vekta man vil ha.

Såklart, viss man slanker seg på en ketogen diett, så må en del ting "settes til side" under slankekuren. Som med alle typer slankekurer.

Grønnsaker er sunt ja. Frukt inneholder jo masse fruktsukker(= raske karber) , som påvirker blodsukkeret og for mange gir blodsukkerstigning og søtbehov og sult.

Ja frukt påvirker blodsukker mener de på lavkarbo kosthold, å det er vel riktig. Men da kan en jo ikke spise alt på et lavkarbokosthold da. Uansett så er det sunnere med en banan enn en melkesjokolade. Med tanke på vitaminer og type sukker.

Vibeke-67
27-02-13, 20:25
Jeg følger jo Fedons kostholdsråd, og det har jeg gjort siden 2007. Jeg hr på ingen måte fått med meg dette fokuset på mat man skal spise? Heller motsatt! Mens min lille kjennskap til GR er at du har en liste med JA mat og en liste med NEI mat.

langaard
27-02-13, 20:25

Signerer:)

Photobscura
27-02-13, 20:27
Ok, greit. Så du er ikke for lavkarbo-kosthold, Kari-Marita. Det er oppfattet. Ettertrykkelig. Men kan du da innse at dette faktisk er et lavkarboforum hvor folk diskuterer/spør om råd relatert til nettopp lavkarbo, i stedet for å gå i tråd etter tråd og snu diskusjonen til atter dette? Jeg burde ikke sette det som et spørsmål en gang, for det holder faktisk nå. Og det er ikke fordi vi ikke unner deg å ha din egen mening om ting, men fordi det får tråder som handler om helt andre ting til å skli fullstendig ut.
Det holder med diskusjoner nå. Poenget er tatt.

-Moderator.

Kari Marita
27-02-13, 20:28
Inneholder ris, pasta og poteter næringstoffer kroppen trenger og som vi ikke kan få andre steder ? Det har jeg enda til gode å få et god svar på.

Om en ser på historien bak disse produktene var de opprinnelig brukt for å drøye maten da det var lite av kjøtt, fisk og fugl og folk hadde generelt dårlig råd. Det fyller magen godt.

Det er absolutt ingen fare for barn å leve vanlig lavkarbo. Langt derifra ! De får i seg masse næring med alle grønnsakene, rent kjøtt, fugl og fisk/skalldyr, bær og nøtter, grovt korn etc. Jeg har flere ganger fått målt vitaminverdier i blodet og har fått beskjed (fra overrasket lege)at jeg kke trenger å ta kosttilskudd da maten jeg spiser faktisk gir meg det meste av det jeg trenger. Dessverre er grønnsakene i dag fra ganske utarmet jord og inneholder ikke så mye næring som før i tiden. Jeg tar normalt et mulivitamin tilskudd og omega 3+6 selv med dette kostholdet. Ville ikke ha noe problem med å gi mine barn/barnebarn maten jeg selv spiser. De elsker mitt hjemmelagde lavkarbo knekkebrød med masse pålegg, agurk, tomat og en dash majones ! Det er adskillig sunnere enn lyst brød med all slags søte smørepålegg som mange barn spiser altfor mye av, For ikke å snakke om grandiosaen og alle posesupper/mixer og ferdigmat tilsatt masse E-stoffer og transfett.

På grunn av overgangsalder og diverse operasjoner er jeg dessverre nødt til å gå på mer streng lavkarbo om dagen og jeg merker matvalget er noe begrenset i forhold til mitt vanlig kosthold. Men så er det heller ikke meningen at barn skal spise "slanke lavkarbo" :)

Enig i at en bør lage maten av ferske matvarer, å unngå mest mulig ferdigfabrikata. Jeg mener også barn skal spise sunt å lite sukker og ha sunt pålegg på grovbrødet, som feks skinke med agurk og tomat.

Carisma
27-02-13, 20:28
min lille kjennskap til GR er at du har en liste med JA mat og en liste med NEI mat.

:ja: også får man kosemerker man kan bruke på nei-maten, og så er hele slankegruppa hysterisk opptatt av hva de skal bruke kosemerker til fra første kursdag... Ikke noe sug der nei! :lol:

Vibeke-67
27-02-13, 20:30
Synes du motsier deg selv her, jeg. Spiser du sukker, pasta og finbrød i moderate mengder nå? Da er det vel ikke GR med langsomme karbohydrater???
Ikke det at jeg kritiserer kostholdet ditt, for om det fungerer bra for deg så er det jo flott. Men det virker bare ganske så merkelig å si at du gjør det ene når du gjør noe helt annet.

Vibeke-67
27-02-13, 20:32
:ja: også får man kosemerker man kan bruke på nei-maten, og så er hele slankegruppa hysterisk opptatt av hva de skal bruke kosemerker til fra første kursdag... Ikke noe sug der nei! :lol:
Minner meg om en som fikk så utrolig kick på øl når hun var gravid. Dette er 25 år siden, og legen sa at greit, hun kunne ta en øl om dagen. Så da samlet hun opp den ene ølen om dagen og sparte på dem så hun kunne drikke 7 hver lørdag :lol:

Kari Marita
27-02-13, 20:43
Synes du motsier deg selv her, jeg. Spiser du sukker, pasta og finbrød i moderate mengder nå? Da er det vel ikke GR med langsomme karbohydrater???
Ikke det at jeg kritiserer kostholdet ditt, for om det fungerer bra for deg så er det jo flott. Men det virker bare ganske så merkelig å si at du gjør det ene når du gjør noe helt annet.

Nei mente at det er lov en skjelden gang å spise sukker og finbrød osv. Ikke hele tiden. Men gjærne litt fullkornspasta, fullkornsris, grovbrød i moderate mengder hver dag. Jeg har jo hele tida sagt at jeg spiser flest langsomme karber. Frukt kan en også unne seg hver dag hvertfall 1. Så jeg motsier da ikke meg selv. Det er ja og nei mat. Ja betyr at du kan spise mye av det og nei at du skal spise lite av det ved vektnedgang. Men det er ikke forbudt mat.

Kari Marita
27-02-13, 20:46

Nei får ikke sug da, når du kan spise det en gang iblandt og at det ikke er forbudt for evig tid. D er akkurat d jeg liker med vanlig kosthold. Visse matvarer er ikke forbudt hele tida.

Carisma
27-02-13, 20:53
Nei får ikke sug da, når du kan spise det en gang iblandt og at det ikke er forbudt for evig tid. D er akkurat d jeg liker med vanlig kosthold. Visse matvarer er ikke forbudt hele tida.

Men det er det da ikke på lavkarbo heller? Man må bare begrense det i større grad enn den jevne befolkning gjør. (akkurat som på GR....)
Så problemet er egentlig ikke at du får sug pga mangler, men fordi du tror du aldri kan spise den type mat igjen?

Og jo, du får sug da. Da jeg gikk på libra, som er tilsvarende GR bare mere brød, var folk På kurset helt hysterisk opptatt av is og bløtkake osv....

Kari Marita
27-02-13, 20:56
Men det er det da ikke på lavkarbo heller? Man må bare begrense det i større grad enn den jevne befolkning gjør. (akkurat som på GR....)
Så problemet er egentlig ikke at du får sug pga mangler, men fordi du tror du aldri kan spise den type mat igjen?

Og jo, du får sug da. Da jeg gikk på libra, som er tilsvarende GR bare mere brød, var folk På kurset helt hysterisk opptatt av is og bløtkake osv....

Ja for en kan jo ikke spise all slags mat på lavkarbo, så det kan være både psykisk å fysisk. Jeg har gått Roede før og har ikke fått sug.

nellie
27-02-13, 21:10
Alle får ikke sug når de spiser GR'sk akkurat som ikke alle får sug når de spiser lavkarbo. Går det an å diskutere det noe mer?

Gerd
27-02-13, 21:15
Du kaller det Gr, Kari Marita, vi kaller det lavkarbo ;)

Til og med jeg som spiser ketogent, har i meg raske karber av og til, i form av sjokolade f.eks. Men jeg lever fremdeles lavkarbo.

Kari Marita
27-02-13, 21:21
Alle får ikke sug når de spiser GR'sk akkurat som ikke alle får sug når de spiser lavkarbo. Går det an å diskutere det noe mer?

Enig. Er ikke mer å diskutere. :)

Photobscura
27-02-13, 21:23
Går det an å diskutere det noe mer?
Det går nok. Men personlig ser jeg like mye vits i det som å flytte en haug steiner fram og tilbake. :o

Kari Marita
27-02-13, 21:25
Du kaller det Gr, Kari Marita, vi kaller det lavkarbo ;)

Til og med jeg som spiser ketogent, har i meg raske karber av og til, i form av sjokolade f.eks. Men jeg lever fremdeles lavkarbo.

Nei G.R er G.R, og lavkarbo er lavkarbo. ?? Ja men alikevel er det forbudt mat på lavkarbo kosthold. Det er det jeg vil frem til. Det er det at d er forbudt mat jeg ikke liker, så spises forbudt mat alikevell å den dårlige samvittigheten blir enorm. Slik vil ikke jeg leve, derfor er et kosthold hvor ingen mat er forbudt bedre for meg.

Gerd
27-02-13, 21:31
Nei G.R er G.R, og lavkarbo er lavkarbo. ?? Ja men alikevel er det forbudt mat på lavkarbo kosthold. Det er det jeg vil frem til. Det er det at d er forbudt mat jeg ikke liker, så spises forbudt mat alikevell å den dårlige samvittigheten blir enorm. Slik vil ikke jeg leve, derfor er et kosthold hvor ingen mat er forbudt bedre for meg.

Hva er det som er forbudt da?

Jeg spiser egentlig allt, men ikke alltid.

Kari Marita
27-02-13, 21:34
Hva er det som er forbudt da?

Jeg spiser egentlig allt, men ikke alltid.

Du som spiser lavkarbo bør vel vite hva som er forbudt mat på det kostholdet? Sukker er jo en ting. Det er nok ikke alle på lavkarbo som spiser alt da. Ferdig med denne diskusjonen jeg nå, mener d ikke er mer å diskutere egentlig.

Photobscura
27-02-13, 21:35
Ferdig med denne diskusjonen jeg nå, mener d ikke er mer å diskutere egentlig.
Godt, da sier vi det sånn! :)

Gerd
27-02-13, 21:37
Du som spiser lavkarbo bør vel vite hva som er forbudt mat på det kostholdet? Sukker er jo en ting. Det er nok ikke alle på lavkarbo som spiser alt da. Ferdig med denne diskusjonen jeg nå, mener d ikke er mer å diskutere egentlig.

Nei, jeg vet ikke allt som er forbudt,siden lavkarbo er et så vidt begrep.
jeg lurte på hva som var forbudt for deg da du spiste lavkarbo?
Siden du nevner så mange ganger at ting er forbudt.'

Ingenting er forbudt for min del, jeg bare velger selv hva jeg spiser og når.

Gerd
27-02-13, 21:37

Okidoki, :D

Kari Marita
27-02-13, 21:44

Ja, d er bare så mye spørsmål. Vært ferdig lenge jeg. Men folkeskikk å svare folk. :D

Kari Marita
27-02-13, 21:46
Nei, jeg vet ikke allt som er forbudt,siden lavkarbo er et så vidt begrep.
jeg lurte på hva som var forbudt for deg da du spiste lavkarbo?
Siden du nevner så mange ganger at ting er forbudt.'

Ingenting er forbudt for min del, jeg bare velger selv hva jeg spiser og når.

Ja men da er du ikke på et lavkarbokosthold, hvis du spiser hva du vil. Det var mitt siste ord i den saken. :)

Gerd
27-02-13, 21:47
Ja men da er du ikke på et lavkarbokosthold, hvis du spiser hva du vil. Det var mitt siste ord i den saken. :)

Jo jeg spiser lavkarbo, det VET jeg :lol: Ketogent til og med.

Gerd
27-02-13, 21:48
Ja, d er bare så mye spørsmål. Vært ferdig lenge jeg. Men folkeskikk å svare folk. :D

Men du svarer ikke på det jeg spør deg om?

Kari Marita
27-02-13, 21:49
Jo jeg spiser lavkarbo, det VET jeg :lol: Ketogent til og med.

Ja å til å med ketogent, da spiser du hvertfall ikke hva du vil. :stortsmil THE END.

Gerd
27-02-13, 21:49
Ja å til å med ketogent, da spiser du hvertfall ikke hva du vil. :stortsmil THE END.

Jupp. Jeg bare velger når jeg spiser div. som "ikke er etter boka" ;)

Kari Marita
27-02-13, 21:50
Men du svarer ikke på det jeg spør deg om?

Det har jeg gjort mange ganger nå. Ferdig.

Gerd
27-02-13, 21:51
Det har jeg gjort mange ganger nå. Ferdig.

Nei, du har ikke sagt hva som er forbudt for deg å spise på lavkarbo.

Kari Marita
27-02-13, 21:52
Jupp. Jeg bare velger når jeg spiser div. som "ikke er etter boka" ;)

Du skjønner rett å slett ikke poenget mitt, når jeg gikk på lavkarbo spiste jeg ikke pasta, ris, brød, sukker, frukt osv, dette vet du jo. Så nå er jeg virkelig ferdig med å diskutere med deg. :)

Kanutten
27-02-13, 21:53
Du skjønner rett å slett ikke poenget mitt, så nå er jeg virkelig ferdig med å diskutere med deg. :)

Du har heller ikke svart meg når jeg ba deg ramse opp hva du spiser i løpet av en dag...

Gerd
27-02-13, 21:53
Du skjønner rett å slett ikke poenget mitt, så nå er jeg virkelig ferdig med å diskutere med deg. :)

Vet ikke hvilket poeng du vil frem til.

Men jeg har spist lavkarbo og mest ketogent siden 2007.

Kari Marita
27-02-13, 21:58
Du har heller ikke svart meg når jeg ba deg ramse opp hva du spiser i løpet av en dag...

Har d noen betydning, det fungerte ikke for meg. Det var d jeg ville fortelle. Er det noe å gjøre en så stor sak av?

Kari Marita
27-02-13, 22:02
Vet ikke hvilket poeng du vil frem til.

Men jeg har spist lavkarbo og mest ketogent siden 2007.

Ok, poenget var at lavkarbo under 100 g karber ikke fungerte på meg, pga den søthungeren jeg fikk etter sukker og mat som ikke bør spises på lavkarbo. Derfor velger jeg en annen retning nå. Hvorfor det ikke fungerte kan være både fysisk å psykisk.

Kanutten
27-02-13, 22:02
Har d noen betydning, det fungerte ikke for meg. Det var d jeg ville fortelle. Er det noe å gjøre en så stor sak av?

Spiser - verb nåtid, ikke hva du spiste tidligere.
Jeg er bare nysgjerrig.

Kari Marita
27-02-13, 22:04
Spiser - verb nåtid, ikke hva du spiste tidligere.
Jeg er bare nysgjerrig.

Spiser vanlig norsk mat, som Grethe Roede litt av hvert. Mest langsomme karber, og moderat raske karber.

Kanutten
27-02-13, 22:05
Spiser vanlig norsk mat, som Grethe Roede litt av hvert. Mest langsomme karber, og moderat raske karber.

Kan du spesifisere?

Photobscura
27-02-13, 22:09
Nei, men væææær så snill, da! Det er ikke nødvendig å strekke "folkeskikken" så langt.

Kari Marita
27-02-13, 22:13
Nei, men væææær så snill, da! Det er ikke nødvendig å strekke "folkeskikken" så langt.

Nei nå er jeg enig i å ikke strekke folkeskikken lenger, blir for dumt å spørre om hva vanlig norsk mat er. :)

langaard
27-02-13, 22:15
Jeg vil ha kosemerke:hylgrine:

Kari Marita
27-02-13, 22:42
Jeg vil ha kosemerke:hylgrine:

Jeg vil ha kosemerke jeg å, å d som er bra er at jeg får d å. :lol:

langaard
27-02-13, 22:43
Det går nok. Men personlig ser jeg like mye vits i det som å flytte en haug steiner fram og tilbake. :o
Liker:)

Carisma
27-02-13, 22:51
Jeg vil ha kosemerke jeg å, å d som er bra er at jeg får d å. :lol:

Hvis du ikke har sug etter nei-mat trenger du vel ikke kosemerker? :confused:

Kari Marita
27-02-13, 22:52
Liker:)

Ja d utsagnet liker jeg å, for jeg fikk jo samme spørsmålene hele tida. Ingen vits i å gjenta seg selv 100 ganger. :)

Kari Marita
27-02-13, 22:54
Hvis du ikke har sug etter nei-mat trenger du vel ikke kosemerker? :confused:

Hele poenget er jo at du ikke får sug etter kosemerker når du har tilgang til dem. :) Å d var ment som en spøk å da.

Carisma
28-02-13, 10:11

Vet egentlig ikke hvor jeg skulle med dette men.. Trengte egentlig bare få ut noen av følelsene mine.. :p
Jeg syns det er litt omsorgssvikt det du opplever i forhold til mat... :o men kan du få foreldrene dine med på dette: å ta hele månedens (evt ukas) matbudsjett, dele på antall familiemedlemmer og så fr du din del "i hånda" og kan kjøpe og lage din egen mat? Da vil det jo ikke koste dem noe ekstra.

wenche@@
28-02-13, 11:02

Jeg vil påstå at dine foreldres kosthold ikke er det billigste alternativ...

Imse
28-02-13, 12:21
Jeg vil påstå at dine foreldres kosthold ikke er det billigste alternativ...
Helt enig. Vi er i kategorien dårlig råd. Aldri i verden om vi hadde kunnet kjøpe pose supper, posesauser, grandiosa mm.

Vi lever på mye mat fra frysedisken, som brokkoli til 10kr/500g, seiblokk på 625g til 20kr, 2kg kyllingfilet til 160kr osv. Jeg kan lage MYE billig mat for det det koster å lage mettende mat av posesuppe og kjøpebrød.
Nå baker jeg brød selv da, mulig noen mener det er omsorgssvikt å gi ungene brød, men ja, her spises brød av 4 av 5 familiemedlemmer.
Tomatsuppa lages av 2 bokser hakkede tomater, 1 løk, buljong fra terning og det has oppi kjøttboller av billigste sort kjøttdeig( ofte kjøpt pga den går ut på dato, jeg hamstrer slike og fryser ned).

De som handler ferdigmat/halvfabrikata aner ikke hvor dyrt det er, de ser bare prisen pr måltid der de går på butikken og prøver å få budsjettet til å gå opp.

Vi bruker mye egg også, det metter og er billig( enten fra gne høner eller kjøpte), vafler av 8 egg og 2-3dl rømme metter en familie på 5 når jeg har i 4ss fiberhusk og 1dl mandelmel. Og det blir ikke så dyrt, selv om fløte og egg koster, det er billig og metter. Bær til vaflene kommer fra hagen.

Vibeke-67
28-02-13, 12:35
Helt enig. Vi er i kategorien dårlig råd. Aldri i verden om vi hadde kunnet kjøpe pose supper, posesauser, grandiosa mm.

Vi lever på mye mat fra frysedisken, som brokkoli til 10kr/500g, seiblokk på 625g til 20kr, 2kg kyllingfilet til 160kr osv. Jeg kan lage MYE billig mat for det det koster å lage mettende mat av posesuppe og kjøpebrød.
Nå baker jeg brød selv da, mulig noen mener det er omsorgssvikt å gi ungene brød, men ja, her spises brød av 4 av 5 familiemedlemmer.
Tomatsuppa lages av 2 bokser hakkede tomater, 1 løk, buljong fra terning og det has oppi kjøttboller av billigste sort kjøttdeig( ofte kjøpt pga den går ut på dato, jeg hamstrer slike og fryser ned).

De som handler ferdigmat/halvfabrikata aner ikke hvor dyrt det er, de ser bare prisen pr måltid der de går på butikken og prøver å få budsjettet til å gå opp.

Vi bruker mye egg også, det metter og er billig( enten fra gne høner eller kjøpte), vafler av 8 egg og 2-3dl rømme metter en familie på 5 når jeg har i 4ss fiberhusk og 1dl mandelmel. Og det blir ikke så dyrt, selv om fløte og egg koster, det er billig og metter. Bær til vaflene kommer fra hagen.
Men nå er vel problemet med saken over her at foreldrene ikke har kunnskap eller lyst til å lage maten selv, så tror kanskje ikke det er noen alternativ for dem å plukke egne bær fra hagen for å ha over de nystekte vaflene laget av egg fra egne høner?
Så lenge man har kunnskap om det, så kan man jo lage mye god mat for en billig penge. Men hvis man ikke ha rkunnskapen, eller interessen, så er det jo ikke noe alternativ, om du skjønner. Og Grandiosa er fryktelig billig, man kan jo stadig vekk kjøpe det på tilbud, fire for 100 kr osv. Det er billig og enkelt. Mye enklere enn å lage selv.

Photobscura
28-02-13, 13:06
Jeg tror vel ikke akkurat det skal være en sekstenårings oppgave å oppdra foreldrene i gode matvaner. Samtidig tenker jeg at mange i den alderen alt er voksne nok til å ta ansvar for en del ting angående sitt eget liv helt selv, og det er mye som tyder på at det er tilfelle her. :)
Klart det kan være, eller virke trist at familien ikke samles om et hjemmelaget måltid i hverdagen, men det finnes jo fler måter å gi omsorg på, og vi kjenner ikke hele historien bak livet til denne familien, så vi må være litt forsiktige med å dømme, tenker jeg.

Carisma
28-02-13, 13:10
Ja, jeg snakket hverken om det å spise brød eller å ikke spise sammen. Jeg snakket om det med å nekte å støtte en person som ønsker å ta andre valg for å bedre egen helse.

nellie
28-02-13, 13:11
Folk bør være forsiktig med å slenge begrepet omsorgssvikt rundt, helt ukritisk!

Imse
28-02-13, 20:53
Men nå er vel problemet med saken over her at foreldrene ikke har kunnskap eller lyst til å lage maten selv, så tror kanskje ikke det er noen alternativ for dem å plukke egne bær fra hagen for å ha over de nystekte vaflene laget av egg fra egne høner?
Så lenge man har kunnskap om det, så kan man jo lage mye god mat for en billig penge. Men hvis man ikke ha rkunnskapen, eller interessen, så er det jo ikke noe alternativ, om du skjønner. Og Grandiosa er fryktelig billig, man kan jo stadig vekk kjøpe det på tilbud, fire for 100 kr osv. Det er billig og enkelt. Mye enklere enn å lage selv.
Jeg kommenterte kun det at toro ikke alltid er billigste alternativ nei.

Yrla
01-03-13, 00:01
Jeg fikk et hint på epost fra barnehagetanta til sønnen min, ved at hun skrev kun for å nevne at han virket sååå begeistret da han hadde fått loff med honning på i matpakken. Den matpakka var det ikke jeg som hadde lagd. Faren til sønnen min gikk rett på og begynte å kreve at jeg lagde matpakke med brødskiver fra da av. Men det er faktisk ikke barnehagetanter vi skal tilfredstille, men kroppen til sønnen vår.

streber
01-03-13, 01:21
Yrla, barnehagetanten/ assistenten har virkelig ingenting med å legge seg borti kostholdet til din sønn, om det da ikke er helt næringstomt / bekymringsverdig, hvilket det nok ikke er :)det hun bejubler derimot er da på ingen måte sunn næring for en liten kropp:confused:

Yrla
07-03-13, 00:28
Yrla, barnehagetanten/ assistenten har virkelig ingenting med å legge seg borti kostholdet til din sønn, om det da ikke er helt næringstomt / bekymringsverdig, hvilket det nok ikke er :)det hun bejubler derimot er da på ingen måte sunn næring for en liten kropp:confused:
Enig, jeg synes hun gikk over streken jeg også. Ubehagelig. Takk.

smgj
07-03-13, 07:24
Jeg fikk et hint på epost fra barnehagetanta til sønnen min, ved at hun skrev kun for å nevne at han virket sååå begeistret da han hadde fått loff med honning på i matpakken. Den matpakka var det ikke jeg som hadde lagd. Faren til sønnen min gikk rett på og begynte å kreve at jeg lagde matpakke med brødskiver fra da av. Men det er faktisk ikke barnehagetanter vi skal tilfredstille, men kroppen til sønnen vår.
Han hadde sikkert blitt veldig glad av litt hasj også... for å sette det KRAFTIG på spissen. Det er ikke alt som smaker godt på kort sikt som er bra i lengden. Såpass burde barnehagetanten også forstå. Mange av de helsemessige problemene vi har på grunn av dårlig kosthold i Norge i dag kommer av at "lørdagen har spredt seg utover hele uka" fra de timene fra 7-22 PÅ lørdag...

Yrla
07-03-13, 10:02
Ja, jeg tolket det som et skrikende hint som sa: gi sønnen din brød som andre normale foreldre!

TrillTrall
07-03-13, 12:34

Hun var ikke ironisk da og mente egentlig at loff med honning absolutt ikke er noe som bør befinne seg i en matpakke? Men det er godt da... :o

Filifjonka
07-03-13, 12:36
Eg trudde loff med honning var bannlyst i alle barnehagar. Dei får jo knapt lov til å ete vaflar lenger.