View Full Version : Lurer på mye rart i dag jeg......


elian
10-11-04, 10:56
1. Bananer......

Jeg vet det er MYE karbo i bananer. Men er det ikke LITT sunt alikevel?? Jeg er ikke glad i bananer, men jeg tenkte mest på ungene.... g banankake og banamilkshake og sånt.....
Hvordan "virker" karbosene i bananer på kroppen i forhold til karbosene i f.eks loff, sjokolade osv.... ?

2. Stevia:

Jeg har endelig fått bestilt Stevia fra Atkins-shop. Men vet noen av dere hvor mye jeg skal bruke av det i forhold til sukker eller natreen? HVOR søtt er det liksom, hvis noen skjønner hva jeg egentlig spør om nå..... :confused:

3. Vollkornbrot:

Jeg har begynt å spise litt av sånn "Vollkornbrot". Disse pakkene med ferdig oppskjærte skiver. På pakka står det bare, helkorn rug, vann og salt.... Men ikke noe om karboinnhold.... Noen som vet?

4. Salami:

Jeg mener å ha lest her inne at salami ikke bør spises så mye, men jeg husker ikke hvorfor....... (?)

5. Macademianøtter:

Hva er det med de nøttene som gjør de så sunne? Noen som vet innholdet av fett, protein, karbo osv? Jeg får kun tak i disse i løsvekt i en invandrerbutikk, og der står det ingenting om de.... Første gang jeg hørte om nøttene var da jeg leste om Moskva-Marit i Se&Hør, om at hun hadde gått ned 40kg på å bytte ut snacks med Macademianøtter.....


Også er det helt sikkert mye annet jeg lurer på også, men det husker jeg ikke i farta.... huet mitt er ikke helt bra i dag...... :cool:

nalana
10-11-04, 11:05
Jeg svarer med rødt, for jeg vet litt om spørsmål nr 5:

Dette er innholdet i 11 hele nøtter:

Kalorier:
204

Fett:
21

Karber:
4

Protein:
2

Har bare tallene jeg, tør ikke å uttale meg nærmere om hvorfor akkurat disse nøttene er så sunne.......

MHM
10-11-04, 11:19
Vi kan ha dugnad her i denne tråden.... Jeg kan svare på noen spm.

1) Bananer inneholder 20 gram karbohydrater per 100 gram spiselig vare. Cirka dobbelt så mye som annen frukt. Dessuten har banan GI som er høyere enn annen frukt. Banan kan sammenlignes litt med potet. I forhold til kornvarer o.l., så er banan et mye bedre alternativ spør du meg. Jeg gir mine barn banan med god samvittighet. Banan er spesielt rik på kalium, og inneholder de fleste B-vitaminer + litt vit C.

3) Jeg mener Vollkornbrot har ca. 42 gram karbohydrat.

4) Salami er et bearbeidet produkt, og fettet som finnes i salami er ikke av det beste (men heller ikke av det verste).

5) Ser nalana har lagt inn tallene på nøttene. Grunnen til at de blir regnet som ekstra sunne er nok det spesielt lave karbo-innholdet, og at mesteparten av fettet er enumettet (som øker fettforbrenningen). Men som andre nøtter så bør de nok brukes med moderasjon. Selv om Se&Hør lagde en tabloid sak ut av det....

Marianne
10-11-04, 11:27
Jeg mener det er meningsløst å holde bananer borte fra onga! Jo mer inaktiv man er, jo mer karbohydratfattig mat bør man spise. Men - barn er ikke inaktive. Barn er meget aktive og trenger masse mer karbohydratrik mat enn vi gjør. Jo mindre de er og jo mindre de sitter stille, i hvert fall. Tenåringer som sitter pal foran pc'n vet jeg ikke helt ;) .

Bananer inneholder masse fiber og dermed får de en litt lavere GI av det.

Delvis grønne bananer har MYE mindre GI enn de gulbrune (æsj), de må bare være akkurat så modne at du kan skrelle dem. Kjøp dem litt grønne og legg dem i kjøleskapet og de holder i dager (uker?).

Bananer inneholder masse kalium + tryptofan, vitamin C, K og B6 og betakaroten.
De er bra mot søvnproblemer, mildt drivende. Soppdrepende. Et naturlig antibiotikum. Inneholder pektin som er bra ved magesår. Kolesterolsenkende. Fjerner giftige metaller.

Og så har jeg tro på at alt som er naturlig skapt av Gud eller Moder Jord er bra for oss. Når det kan vokse opp av jorda av seg selv og bli proppfullt av næringsstoffer, er det i seg selv et mirakel. Klart at det er bedre å gi barna våre bananer og rosiner og ananas, selv om det har høy Gi enn kunstig søtningsmiddel, høyraffinert mel og sukker.

Det var min mening om den fantastiske bananen! Men så er jeg jo bananoman jeg :D .

:klem: elian, marianne

Nille
11-11-04, 00:03
Alt er jo svart på her, ville bare si at det var innmari kult med fargekoder på spørsmålene !! :D

Summer
11-11-04, 00:27
.:stortsmil.

Albertine
13-11-04, 16:26
Det er godt vi har kunnskapsrike mennesker her inne! Lærte masse jeg nå!

smosje
13-11-04, 21:23
Jeg henger meg på den pro-banan greia!
mamma sa alltid til meg at bananer har mye fiber! Og ofte er det for lite fiber i et vanlig norsk mcDonalds-kosthold slik vi har for tiden (Nei, ikke VI da! :nei: ). Dessuten gir bananer mye energi ganske fort, på grunn av den høye andelen av fruktsukker? Så om man er litt trøtt og sliten sp er bananer kjempefint, for ellers ville man kanskje spist en sjokolade istedet, og da ville blodsukkeret bare dalt med en gang igjen. men jeg mener det holder seg mye lenger med bananer.
Men det var egentlig ikke det jeg skulle si. Jeg skulle si at jeg leste et sted at GI er ikke noe friske folk trenger å bry seg noe særlig om (Og spesielt ikke barn, da!). I South Beach står det at det bare skal være en pekepinn på matvarene, tror jeg.
Akkurat som med bananer/Natreen som marianne sa. Det er lavere GI på M&M's enn på appelsiner, men det er selvfølgelig mye bedre å spise en appelsin enn en pose M&M...! ???? (Skulle ønske det ikke var sånn, men....) :rolleyes:
S.

Summer
14-11-04, 00:24
Angående banan og barn,- så er det vel et poeng når det gies også...
Å gi banan når en er ute på tur er vel helt kurant, men å gi banan og ville at ungen skal sitte stille (eller enda verre: legge seg til å sove) etterpå er ganske dumt... Og mengden, og hva det gies sammen med,- siden det alltid skal være balanse i et måltid, så bør en gi noen nøtter eller lignende (fårepølse feks.) i tillegg til bananen.

Enig med marianne: alt er skapt for et formål. MEN vi må likevel fordele det på en fornuftig måte (balansere måltidene våre).

Og angående M&M og appelsiner: Så er det jo ikke bare GI`en som har noe å si for at noe er sunnt (jfr. lightsaft feks.) næringsinnhold og eventuelle tilsetningsastoffer har selvsat mye å si.... Og råvarer er alltid bedre enn bearbeidede.

Zoë
15-11-04, 00:14
Melder meg inn i pro-banan gjengen!

Selv om jeg holder meg helt unna banan nå, er det en veldig sunn frukt, høyt karboinnhold til tross.
OG en annen ting - banan virker faktisk søvndyssende! ;)
Det er noen stoffer i den som har denne effekten , men kan ikke være mer utfyllende da jeg ikke husker helt nøyaktig.

Marianne
15-11-04, 09:21
Angående banan og barn,- så er det vel et poeng når det gies også...
Å gi banan når en er ute på tur er vel helt kurant, men å gi banan og ville at ungen skal sitte stille (eller enda verre: legge seg til å sove) etterpå er ganske dumt... Og mengden, og hva det gies sammen med,- siden det alltid skal være balanse i et måltid, så bør en gi noen nøtter eller lignende (fårepølse feks.) i tillegg til bananen.

Enig med marianne: alt er skapt for et formål. MEN vi må likevel fordele det på en fornuftig måte (balansere måltidene våre).

Og angående M&M og appelsiner: Så er det jo ikke bare GI`en som har noe å si for at noe er sunnt (jfr. lightsaft feks.) næringsinnhold og eventuelle tilsetningsastoffer har selvsat mye å si.... Og råvarer er alltid bedre enn bearbeidede.
ENIG!

MARIANNE