View Full Version : Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.


Iset
11-11-04, 10:27
Jeg pleide å spise en banan etter trening før, og har hørt det er bra av flere treningsfolk, men jeg syns det å spise en banan når jeg lever på et lavkarbokosthold er litt "skummelt" og føler det blir feil. Men man skal vel ha litt raske karber etter trening?
Jeg har prøvd å ha med proteinshake med litt karbo i, men klarer ikke drikke det. Jeg har prøvd flere typer men HATER proteinshaker. :ugh:

Har noen tips til meg?

Fedonisten
11-11-04, 10:34
Jeg pleide å spise en banan etter trening før, og har hørt det er bra av flere treningsfolk, men jeg syns det å spise en banan når jeg lever på et lavkarbokosthold er litt "skummelt" og føler det blir feil. Men man skal vel ha litt raske karber etter trening?
Jeg har prøvd å ha med proteinshake med litt karbo i, men klarer ikke drikke det. Jeg har prøvd flere typer men HATER proteinshaker. :ugh:

Har noen tips til meg?
Jeg er ingen ekspert på området trening - men uansett; Etter trening MÅ du få i deg proteiner!! Innen en time etter at du har trent. Behovet for raske karber etter trening tror jeg kommer an på intensiteten på treningen, og jeg spiser det ALDRI.

Når det gjelder mitt forholdt til proteiner etter trening, så er jeg ganske enkel tror jeg: spiser enten en proteinbar i bilen hjem fra treninga (21 g protein) eller jeg spiser en pakke med kokt skinke el.l. (17-19 g protein). En pakke skinke gjør meg ikke mett - men jeg får dekket proteinbehovet mitt umiddelbart etter trening. Da kan jeg ta det med ro etterpå, dusje og stelle meg - kanskje være på vorspiel her på forumet - og SÅ kan jeg spise lunsj etter det. MED proteiner da også selvfølgelig.

Sånn gjør jeg det.

:klem: fra Fedonisten

Anne
11-11-04, 10:45
Ja, det Fedonisten sier er smart. Ta med en litt proteiner som du tar umiddelbart. Itillegg til det Fedonisten nevner så kan du feks ta med et par kokte egg, som du spiser på hjemveien, eller noen nøtter og en aprikos eller to. Ellers så kan du jo sette klar en smoothie i kjøleskapet som du tar så fort du kommer hjem...

Smoothie passer meg godt...
Både egg (proteiner),bær(karber-antioksydanter), litt olje og væske(mye væske i en smoothie)
Ellers så er en Lindberg Bar min beste nødproviant....:)

Iset
11-11-04, 10:46
Tusen takk Fedonisten. :klem:
Jeg bare syns det var litt rart da jeg nettopp leste i Mat& Helse (skrevet av guruen DVP selv) at en halv banan i tillegg til proteiner var veldig gunstig etter trening fordi man skulle ha litt raske karber etterpå. Men jeg syns bare det høres litt feil ut.... Hadde man raske karber i urtiden? Bananer fantes kanskje, jeg vet ikke jeg....

Iset
11-11-04, 10:47
Takk anne. :klem:

MHM
11-11-04, 11:16
Bra forslag av Fedonisten og Anne. Litt raske karbohydrater øker insulin, som hjelper deg med å lagre proteinene i musklene (som jo er hele poenget med å spise proteiner). Noen spiser masse usunt hvitt brød, men en halv banan er jo ikke så ille mye. Det hender jeg tar 1/4 banan i shaken etter trening hvis jeg har trent lenge/hardt og er helt utmattet. En halv skive dr. Lindbergs brød eller et knekkebrød gjør samme nytten.

Iset
11-11-04, 11:24
Takk da har jeg jo fått masse gode ideer. :) :klem:

Begod
11-11-04, 12:00
Forslag 1. spis hele bananen og en boks tunfisk. ( jeg foretrekker shake , men får du det ikke ned så får du spise tunfisk :p )

2. Denne proteinbaren med peanøtt smak er fantastisk god og er helt perfekt etter trening.

http://www.ej-shop.no/product_info.php?products_id=15&osCsid=dc530223bb530769c450c88bbd622af8

Annbefaler den på det varmeste.

Iset
11-11-04, 13:08
Tusen takk Begod. Det er jo praktisk. Jeg skal bestille dem!! Tror jeg tar noen av hver så jeg kan mikse litt. Elsker mint. :)

Musti
26-01-05, 12:12
Står mye om mat etter trening her .. men hva med "riktig" mat før trening?

Hvorfor jeg spør er fordi jeg gikk på en skikkelig smell på spinning-treninga i går. Gikk meg fullstendig tom 20 min. før timen var over. Hadde bare ikke mer å gi .. var ikke sliten - men bare fullstendig tom om dere skjønner hva jeg mener. (Flere andre sa at de merket det samme i går ... og timen var smell-hard også)

Feilen må ligge i maten.
Jeg spiste som følger kl. 16 og treninga er kl. 18.30.
En god salat med flere salat-typer, stangselleri, tomat, paprika, slangagurk, rød løk, asparges, reker og creme fraiche. Drakk 1/2 liter vann til.
Ser jo at det er litt lang tid mellom måltidet og treninga.

Trenger en tilbakemelding på hva som er "feil", hva jeg kan spise i full fart rett før trening uten å få "hold". (Det må være mat - ikke typen bar e.l.)

Det er jo en mulighet for at det er andre ting en maten som gjør at jeg går meg tom. Denne tomheten har kommet litt snikende på meg nå de siste 3 treningsøktene. Kan det være årstiden som "gjør" det,- merker jo at søvnbehovet mitt er større for tiden også. Savner sol og varme :p Vårslapp er jo en mulighet,- eller :o

Anne
26-01-05, 13:41
Jeg vet sannelig ikke jeg, Musti, men jeg vet MHM har en del fine synspunkter på dette. Hun stikker sikkert innom i løpet av dagen. :cool:

Musti
26-01-05, 13:57
Da krysser jeg fingrene for at hun kommer innom her i dag Anne!:)

(Psttt... er det noe fart på hjula på kontorstolen din i dag da Anne ..tenkte på deg og flira mye for meg sjøl på jobben i går mens jeg spant rundt og fram og tilbake mellom hyllene og pulten min på jobben i går :p )
http://smileys.smileycentral.com/cat/3/3_4_22v.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm414XXUS)

Anne
26-01-05, 14:04
Da krysser jeg fingrene for at hun kommer innom her i dag Anne!:)

(Psttt... er det noe fart på hjula på kontorstolen din i dag da Anne ..tenkte på deg og flira mye for meg sjøl på jobben i går mens jeg spant rundt og fram og tilbake mellom hyllene og pulten min på jobben i går :p )
http://smileys.smileycentral.com/cat/3/3_4_22v.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm414XXUS) :D Ja i dag er det fart på dem, glemmer å reise meg opp, og det er litt styrete her i dag:p Jeg smalt i veggen og brakk en negl i stad:D Latskapen lenge leve sier jeg, den fikk jeg igjen for da.........

Tiril77
26-01-05, 14:31
:D Ja i dag er det fart på dem, glemmer å reise meg opp, og det er litt styrete her i dag:p Jeg smalt i veggen og brakk en negl i stad:D Latskapen lenge leve sier jeg, den fikk jeg igjen for da.........

Og det får du BETALT for å gjøre??? ANNE da!! :D :D :p På jobben skal man JOBBE vet du! :p :p

Fedonisten
26-01-05, 15:26
Da krysser jeg fingrene for at hun kommer innom her i dag Anne!:)

....gjør nok ikke det tror jeg....

Musti
26-01-05, 15:50
:veitikke: Ikke? I morra da?

Er a ute å reiser igjen?

Fedonisten
26-01-05, 16:07
:veitikke: Ikke? I morra da?

Er a ute å reiser igjen?
.....på fredag tenker jeg.....eller torsdag kveld......

Begod
27-01-05, 11:05
Står mye om mat etter trening her .. men hva med "riktig" mat før trening?

Hvorfor jeg spør er fordi jeg gikk på en skikkelig smell på spinning-treninga i går. Gikk meg fullstendig tom 20 min. før timen var over. Hadde bare ikke mer å gi .. var ikke sliten - men bare fullstendig tom om dere skjønner hva jeg mener. (Flere andre sa at de merket det samme i går ... og timen var smell-hard også)

Feilen må ligge i maten.
Jeg spiste som følger kl. 16 og treninga er kl. 18.30.
En god salat med flere salat-typer, stangselleri, tomat, paprika, slangagurk, rød løk, asparges, reker og creme fraiche. Drakk 1/2 liter vann til.
Ser jo at det er litt lang tid mellom måltidet og treninga.

Trenger en tilbakemelding på hva som er "feil", hva jeg kan spise i full fart rett før trening uten å få "hold". (Det må være mat - ikke typen bar e.l.)

Det er jo en mulighet for at det er andre ting en maten som gjør at jeg går meg tom. Denne tomheten har kommet litt snikende på meg nå de siste 3 treningsøktene. Kan det være årstiden som "gjør" det,- merker jo at søvnbehovet mitt er større for tiden også. Savner sol og varme :p Vårslapp er jo en mulighet,- eller :o

Mitt forsag er en shake og litt mct olje 1/2 time før trening. Det er værre når det må være mat. Du kan jo prøve med proteinrik mat med noe fett og karbs ca 1 timefør trening.

Musti
27-01-05, 22:05
Hmm,- hva skjer med ketosen min og jeg spiser en del kh 1 time før jeg trener?
Ramler jeg rett ut av ketosen, eller vil kh'ene bli forbrent så fort at ketosen ikke blir berørt av dem? Ligger på induksjonsnivået enda jeg skjønner du :)

Begod
28-01-05, 09:10
Hmm,- hva skjer med ketosen min og jeg spiser en del kh 1 time før jeg trener?
Ramler jeg rett ut av ketosen, eller vil kh'ene bli forbrent så fort at ketosen ikke blir berørt av dem? Ligger på induksjonsnivået enda jeg skjønner du :) Ok, prøv med en smothi som har nok protein (2-3 egg) og cocosa virgin eller mct olje.
( hvis nå dette kan regnes som mat). usikker på hvorlang tid det vil ta å fordøye dette, men jeg sjangser på ca 45minutter til en time før trening vil være passe.

Elllers så er det lurt å ha Korte økter når du er på intro, max en halvtime med intensiv trening som spinning eller styrke.

Musti
28-01-05, 21:11
Takker og bukker .. skal prøve det ut til uka :D

Kristian
28-01-05, 21:22
Du musti, er du vant til å spise hver tredje time? i så fall er det ikke rart du går tom akkurat tre timer etter siste måltid. Jeg syns det er best å trene to timer etter mat når jeg skal trene en time og skal jeg flere timer så er det best å starte en time etter måltid.

Musti
28-01-05, 21:42
Det var lurt Kristian .. forskyver 3 maten til ca. 1/2 fem .... blir litt prøve og feile-metode som jeg får ta i bruk til uka tenker jeg. :)

timich
30-01-05, 21:28
Jeg spiser en Eurodiet-bar før trening (hvis det er en stund siden jeg har spist - og det er det som regel), og etterpå lager jeg meg en smoothie med 3 egg, 100g bær, 1ss kesam vanilje, litt malte mandler og vann (til det blir passe konsistens). Kjempegodt! Drikker den innen 1t etter trening.

themonk
05-02-05, 16:22
For å si det enkelt: Å spise sukker før trening både hindrer fettforbrenning og muskelvekst. Det samme gjelder etter trening. Og det er riktig at proteiner er veldig viktig etter trening, og en gylden mulighet, fordi proteinsyntesen og transport av aminosyrer inn i musklene er større da. Hvis noen påstår at du trenger karbohydrater etter trening bør du sjekke lommene dine, for da er det noen som prøver å lure penger ut av deg. :)

Jeg pleier å lage en super-shake som jeg drikker etter trening, bestående av: Litt proteinpulver, olivenolje og kremfløte (Og vann da). Da skyter kroppen fart på oppbygningen istedenfor nedbrytningen (som du nettopp har utsatt kroppen din for).

friflex
14-02-05, 19:09
Artikkel fra et norsk nettsted som ikke er helt fokusert på lavkarbo, men verdt og lese likevel?





Slik spiser du FØR og ETTER trening
http://php.iform.no/images/layout/print.gif (http://php.iform.no/pub/print.php?id=12)Av Thomas Johannessen
Publisert 2005-02-14 10:55:59


http://php.iform.no/images/artikkel/kosthold/milk_03.jpgÅ spise riktig før og etter trening er av stor viktighet for å ha nok energi på trening, for å hindre at kroppen bruker energi på fordøyelse underveis i økten, for å restituere kroppen raskt og for å fylle opp energilagre og igangsette vekstprosesser hurtigst og best mulig etterpå.

Før trening bør du ha et middels stort måltid omkring 1-2 timer fra økten. Dette måltidet bør særlig inneholde en del karbohydrater med lav glykemisk indeks, samt proteiner.

Eksempel på karbohydratkilder er en salat, ris (ikke hurtigris), kokte poteter, flerkorns grovbrød, melk, en del frukt (eksempel: eple, pære, plomme, appelsin) osv. Dette sikrer et jevnt blodsukker før økten, og en langsom frigjøring av energi både før og under økten. Proteiner kan vi få fra kjøtt, fisk, egg, melk eller proteintilskudd. Ved å innta proteiner før trening unngår vi at de nedbrytende prosessene som igangsettes under trening "spiser" av musklene, men i stedet brenner aminosyrer fra kroppens lager (en generell karakteristikk av protein er at det ikke lagres lenge i kroppen; enkelte aminosyrer har en halveringstid på ca. 45 minutter etter at de er tatt opp i kroppen).

http://php.iform.no/images/artikkel/kosthold/fruit.jpgÅ spise nær inntil økten er ikke å anbefale. Dette fordi fordøyelsesorganene bruker blod og energi som er hardt tiltrengt i treningsøkten, dessuten kan du få magesmerter og en slapp/tung følelse av mat like før trening. Skal en ha næring nærmere enn en time fra økten bør en holde seg til lett næring i væskeform. Dette kan være melk, juice, proteinshake, måltidserstatter-pulver eller andre lettfordøyelig ting.

Underveis i økten kan du eventuelt bruke hurtige karbohydrater i væskeform for å fylle opp energilagre, for eksempel sportsdrikk eller druesukker i vann. Vi holder imidlertid øktene korte, og vi trenger ikke å tilføre næring før etterpå. Legg vekt på å drikke mye væske før trening og underveis. En grei regel er å alltid gå rundt med en stor vannflaske på gymmet, ikke la tørstfølelsen komme før du drikker.

Etter trening er det av stor viktighet å innta lettopptakelig næring så hurtig som overhodet mulig. Gjerne det minutt du avslutter siste sett. Det er en god ide å blande seg ferdig ett "etter trening-måltid" før du drar på gymmet. Det ideelle måltidet på dette tidspunktet inneholder hurtige karbohydrater samt lett opptakelige proteiner. Ved hjelp av kosttilskudd kan vi optimalisere dette inntaket. Et eksempel kan være å bruke 0,5-0,6 gram druesukker (dextrose) pr. kilo fettfri kroppsvekt, 0,5-0,6 gram maltodextrin pr. kilo fettfri kroppsvekt og ca.0,5 gram protein (ideelt sett myseproteinpulver, unngå: kasein. Dette fordi kasein viser seg å bruke svært lang tid i fordøyelsen) pr kilo fettfri kroppsvekt. For en person på 100 kilo med 10% kroppsfett vil dette gi ca. 45 gram av hver. Dette blandes i vann eller melk (sistnevnte dersom ekstra næring er ønskelig) og drikkes hurtigst mulig etter trening. Innta for øvrig mye væske etter trening, gjerne minst et par liter de første timene.

http://php.iform.no/images/artikkel/kosthold/jordb.jpgOm du vil ha noe med friske ingredienser rett fra kjøleskapet kan du prøve følgende styrkedrikk ala smoothies etter treningen:

4 dl skummet eller lett melk
6-7 eggehviter
En boks ananas i skiver
2 kiwier
En halv banan

Ha alt i en foodprocessor sammen med noen isbiter for å få det hele kaldt. Medbringes på trening og drikkes umiddelbart etterpå. Prøv gjerne med andre typer frukt og/eller bær.

Når det gjelder bruken av maltodextrin og druesukker, så er dette en ideelt kombinasjon på mange måter. Begge to har svært høy GI (105 og 100), og du har en miks av både fri glukose (druesukker = d-glucose) og komplekse karbohydrater (maltodextrin). Ved å bruke maltodextrin får en færre frie glukosemolekyler og binder dermed mindre vann, slik at kroppen kan ta opp mer av næringen på kortere tid. Vanligvis ville et slikt inntaks økning av blodsukker også gitt voldsomt mye insulin i kroppen, men sensitiviteten for næring er så høy at kroppen trekker til seg næring som en svamp etter trening (hyperkompensasjon).

Ved å ta med proteiner i måltidet sikrer vi at kroppen hurtig fordøyer og absorberer aminosyrer i tillegg til å fylle opp glykogenlagrene. Det anbefales generelt ikke å bruke stor andel melkeprotein i dette tilfellet, dette fordi kaseinet gjerne bruker et par timer gjennom fordøyelsesprosessen. Hurtigopptakelig protein som myse, egg, soya og lignende tas opp i løpet av 30-45 min, aller raskest er myse.

http://php.iform.no/images/artikkel/kosthold/milk.jpgEn gammel "hype" som henger igjen fra mange år tilbake er tilskudd av aminosyrer i fri form, gjerne i kapsler. Slike tilskudd anbefales generelt IKKE. Grunnen til dette er at opptaket av frie aminosyrer i tynntarmen viser seg å være dårlig, i tillegg er det flere aminosyrer som brytes ned av magesyren slik at tilskuddet i realiteten ikke er fullverdig. I tillegg er prisen høy og mengdene ofte små, slik at vanlig proteinpulver er et langt bedre alternativ.

I tillegg til proteinpulver kan imidlertid tilskudd av aminosyren Glutamine i fri form være av fordel i nærhet av trening (like før eller like etter sammen med etter-trenings-måltidet). Glutamine utgjør over 60% av det frie aminosyrelageret til kroppen, og har en antikatabol effekt som et slags buffer for proteinnedbrytning. BCAA (grenede aminosyrer) kan også være fordelaktige tatt i forbindelse med trening, dog ikke i like stor grad. Om du benytter kreatin kan også måltidet like etter trening være en fin anledning til å mette musklene med dette, da opptakssensitiviteten er høy i denne tiden.
I løpet av 60-90 minutter etter første måltid, bør du supplere med nok et måltid, denne gangen gjerne med vanlig mat - lignende som måltidet før trening. Det bør ikke drøye for lenge, dette fordi blodsukkeret ikke bør få lov til å falle drastisk (såkalt rebound-effekt), i tillegg er næringsopptaket forhøyet over lengre tid etter trening, slik at også dette måltidet vil tas opp og utnyttes bedre og lettere enn måltider andre tider på dagen.

Følg på med måltid nummer tre innen en par timer etter måltid 2. Vær nøye med å slappe av og gi kroppen mulighet til å stresse fullstendig ned etter trening.

jåla
22-02-05, 17:30
Jeg pleide å spise en banan etter trening før, og har hørt det er bra av flere treningsfolk, men jeg syns det å spise en banan når jeg lever på et lavkarbokosthold er litt "skummelt" og føler det blir feil. Men man skal vel ha litt raske karber etter trening?
Jeg har prøvd å ha med proteinshake med litt karbo i, men klarer ikke drikke det. Jeg har prøvd flere typer men HATER proteinshaker. :ugh:

Har noen tips til meg?

:uskyldig: Jeg ser du sier at du hater proteinshaker, men jeg lurer på hva slags proteinshaker du har drukket. Jeg har god erfaring med å lage smoothies med proteinpulver og skummet melk, evt 1\2 banan annen frukt eller bær. Ha ingrediensene i en blender Yogurtiskrem kan også brukes. Har du blender er det bare å prøve seg frem.
Dette metter utrolig godt og lenge.
Lykke til!

Albertine
26-02-05, 09:44
*sukk*

Jeg skal nå på min første trening etter ti år med stillstans, og tenkte jeg skulle sjekke litt hva jeg bør spise før og etter. Og nå er jeg ikke sikker på HVA jeg bør gjøre. Jeg har verken proteinbarer, proteinpulver eller andre proteinkunstigetingutenkasein...MEN jeg har en boks tunfisk. Skal jeg da spise den rett etter at jeg er ferdig med treninga, eller skal jeg vente til jeg er i bilen? (eller til jeg er hjemme, skal dusje hjemme og det tar to minutter med bil hjem) Og blir det helt feil da, å spise to egg med kaviar og litt fiberrik nå halvannen time før?

Lørdagshilsen fra måhadetinnmedteskje-kjerringa

friflex
26-02-05, 19:04
Du får en del proteiner fra eggene, så det høres fint ut, men du kan gjerne plusse på et egg til om du orker.

Tunfiskboksa spiser du rett etter trening, jo før jo bedre;)
Jeg har en vannflaske med vann, og en shaker med proteinpulver og glutamin i liggende klar i bilen. Så bare går jeg rett fra trening og ut i bilen, har på vann og shaker, så drikker jeg det på direkten.

Iset
01-07-05, 16:34
:lage liv i en gammel tråd fordi jeg faktisk TRENER jevnlig nå hehe:

Jeg drikker en Mealtech-pose (sjokoladesmak) med 2 teskjeer Coffee Slender (slankekaffe) oppi før trening (1 time før). Jeg får masse energi og holder ut lenge, så jeg har iallefall funnet MIN "oppskrift". :D

Etter trening er det litt verre, for til nå har jeg spist en banan etter tips fra treneren der borte. Rett etterpå altså, så har jeg spist et måltid med både proteiner og karber innen en time etterpå. Jaja. Jeg skal heller kjøpe noen proteinbarer! :)

205gti16v
01-07-05, 17:09
http://www.eat-web.com/home/main.asp?sec=2&ch=15&app=3&page=2&view=2&cat=&id=195

http://www.eat-web.com/home/main.asp?sec=2&ch=15&app=3&page=2&view=2&cat=&id=198

Hyggelig lesing.

Helsing Kjell Magne:)

205gti16v
01-07-05, 17:12
Spessielt den siste,nesten nederst på sida står det om måltid før og etter. Men allt er nyttigt å veta;)

Fjonken
22-06-06, 09:52
Linkene virker ikke... synd! Men jeg er stadig forvirra jeg altså. Så mange råd som spriker i alle retninger. På lavkalori er det lett mat 1 times tid før trening og proteiner og raske karbs rett etter trening. Så et fullverdig måltid 1 time deretter.

På lavkarbo har jeg kjørt lett måltid med endel prots 1 time eller så før trening og en protshake e.l. med fett etterpå. Så fullverdig måltid 1 time senere.

sirimor
22-06-06, 11:16
Har prøvd begge deler, og er kroppen innstilt på fettforbrenning er det ikke lurt å innta raske karber etter trening fant jeg ut.

De siste ukene har jeg kun inntatt cocosa og prot.shake 1/2 time før styrketrening, og det samme rett etter. Funker helt bra:)

Nille
22-06-06, 14:49
På lavkarbo har jeg kjørt lett måltid med endel prots 1 time eller så før trening og en protshake e.l. med fett etterpå. Så fullverdig måltid 1 time senere.

Det er flott ! :ja:

Ikke bland lavkalori råd med lavkarbo. Det funker særdeles dårlig og blodsukkeret har iallefall ikke godt av det !

Fjonken
22-06-06, 21:42
Det er flott ! :ja:

Ikke bland lavkalori råd med lavkarbo. Det funker særdeles dårlig og blodsukkeret har iallefall ikke godt av det !

Jeg tok det bare med for at folk skulle se FORSKJELLEN! Vet at raske karbs ikke har noe på lavkarbo å gjøre..:D