View Full Version : Hvor mye omega 3 er for mye?

Gracella
01-03-09, 22:23
Hvor mye omega 3 er for mye for et voksent menneske? Og er det "farlig" å f.eks doble den anbefalte dagsdosen på boksen? Hva er det som kan skje da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har ufattelig dårlige negler (tynne, flisete og brekker i ett) og har lest at det kan bedres med å f.eks spise mye omega 3.
Forøvrig spiser jeg B-kompleks som skal være gunstig for bl.a neglene uten at jeg kan si at jeg ser noen forskjell.

Gracella
02-03-09, 16:40
Ingen??

lokkebiff
02-03-09, 16:51
Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at 0,5 prosent av energien per dag kommer fra omega-3.
Det vil si cirka 0,8 gram for kvinner mellom 18 og 30 år, rundt ett gram for menn mellom 10 og 30 år.

Og her kan du lese om hvordan du kan sjekke omega 3 nivået ditt: http://www.bioindex.no/produkt.php?id=6

Gracella
02-03-09, 17:26
Takker!!

:smile:

crystall
24-02-10, 08:20
Jeg tar 4stk pikasol, dobbel dose. Jeg har ikke merket noe "negativ" med kroppen min etter at jeg økte dosen med 4stk enn 2stk pikasol.
Men etter at jeg begynte med 4stk pikasol har jeg blitt bedre i leddene mine. For meg har det bare vært positiv etter at jeg økte dosen.

Jeg tar 6 stk pikasol for psoriasisen min (anbefalt av lege) så nei, tror ikke det er noe skade i det nei:) Jeg har hvertfall bare opplevd positive virkninger med det!