View Full Version : Hvorfor får jeg ikke til å rive ost?

Skippy
05-03-09, 10:08
Selv med en større utstyrspark og rimelig god kompetanse innen matlaging er det en ting som ikke vil ordne seg:mad:. Hvordan jeg enn prøver så blir riving av ost til kleimete smuler som sitter fast i foodprosessoren, negler som rives ilag med osten på rivjernet og generell elendighet med stykker og ikke sånne "tråder" som jeg vil ha. Vil det hjelpe å fryse osten litt? Skal det være lav eller høy hastighet på maskina? Er det lettest å få til tynne eller tykke "tråder"? Hvilken ost er best å rive? HJELP, jeg er så frustrert.

Alyssa
05-03-09, 10:40
Jeg har ikke så mye annen erfaring enn rivjern, og det pleier å gå helt fint, river på den siden med de største hulla. Gräddost og andre veldig feite oster blir lett kliss, men norvegia, cheddar o.l. går veldig bra :)

screwball
05-03-09, 10:47
På IKEA har de et genialt rivjern:
http://www.ikea.com/PIAimages/45877_PE142393_S3.jpg
Charm, koster 39,- for begge tilsammen.
Det er sklisikring under bollene sånn at den står stødig, etter vi kjøpte disse har vi stålkontroll på rivingen.
Nå skal det sies at f.eks. Coops egen ost, Landlord etc er verre å rive enn f.eks jarlsberg og norvegia...

Carisma
05-03-09, 10:50
Ikeaboksene er geniale ja :ja: Får til og med lurt sambo til å raspe ost med de :D
Det er lettest med ordentlig kald ost.

beths
08-03-09, 13:23
hehe... kald ost på grov håndrasp er enkelt, men hvis du er så frustrert så kan du jo kjøpe ferdigraspa :)

Skippy
08-03-09, 14:05
Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i. Skal kjøpe sånn rivedings på IKEA, og så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.

Carisma
08-03-09, 14:22
så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.
Hmm, skjønner ikke problemstillinga, sa du ikke nettop at sambo skulle raspe? :lol::lol::lol:

Heidi83
09-03-09, 20:14
Tupper ware har et kjempe fint rivjern for ost!! =) Her går ingen fingertupper, da du tar osten opp i rivjernet og bruker sveiva.. ;) Sjekk side 29 i katalogen som følger denne linken: http://nozebra.ipapercms.dk/Tupperware/NO/2009/Magasin/SpringSummer/?Purge=true
Obs.. Osten rives aller best da den er litt kald!! =)

Breem
10-03-09, 15:15
Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i.

Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?

Hvis det er "pizza-topping" o.l. du mener så kalles det "analog-ost". Det er egentilg ikke ost, i og med at den ikke er ystet og lagret som ekte ost skal være. Den er rørt sammen av billig pulver og div. tilsetninger for å få rett kosistens. "Pizza-topping" f.eks. er laget for å smelte og bli gylden. (som ordentlig ost). Hvis den ferdig raspede osten ikke har ordet "ost" i navnet er det stor sjangs for at det er "jukse-ost".

Areola
10-03-09, 18:26
Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?
Nei, men det tilsettes potetmel el. for å hindre osten i å bli en gedigen klump..

Huldr
10-03-09, 19:25
I Tine sin pizzaost er det ikke noe annet enn ost :)

(det er vel ikke helt sant forresten, det er konserveringsmiddel i ... men ikke potetmel :))

beths
10-03-09, 21:33
god trening i å raspe for hånd :P

Sirius
10-03-09, 23:29
ta mellomstore ostebiter i blenderen :)

Kristin_B
11-03-09, 13:12
ta mellomstore ostebiter i blenderen :)
OBS OBS! Ta fingrene ut før du starter den :eek:

mayasu
09-08-10, 04:21
Rasping av knoker og negler unngår ved at man tar en plastpose på hånden når man rasper. En ren, tom brødpose på hånden der holder den lille ostebit..hehe.. Er posen av klar plast kan man til og med observere at man ikke blør ;)

Iset
09-08-10, 07:29
Jeg river alltid ost i food processoren, har aldri hatt problemer. Jeg skjærer osten i små firkanter og hiver det oppi, og kjører på full hastighet.

mallilen
09-08-10, 09:48
Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre :p

Trulte67
09-08-10, 09:58
Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i.

Ikke karboer i all ferdigrevet ost, nei. Vi kjøper Tines varianter, det er 0 karbo. Man må lese på pakkene -- det er stor forskjell på karboene.

Areola
09-08-10, 10:18
Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre :p

Og varmen på osten også, vil jeg tro. Lunken, svett ost er et mareritt å rive!

meretely
10-08-10, 14:20
Temperaturen på osten er vesentlig. Ta den rett ut av kjøleskap. Og, som flere har nevnt, hastighet. Ikke kjør på fullt på maskin. Sambo'n din har sikkert rett hastighet ;)

Licota
25-09-10, 17:13
Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant. :)

Kanutten
25-09-10, 17:17
Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant. :)

Oooog det er bare å snu pakka... Se hva den inneholder og hvor mange karber det er i den...

Licota
25-09-10, 17:18
Oooog det er bare å snu pakka... Se hva den inneholder og hvor mange karber det er i den...

Ja, men det er forbudt å si at noe er ost når det ikke er ren ost. Derfor er det et godt hint å se om ost ikke er en del av tittelen.

grotingeling
25-09-10, 17:44
Kjøp en bit ost som kun skal raspes, del den i biter og frys dem før de raspes - da blir det ikke noe kliss ;)

langaard
02-12-10, 20:29
Et lite tips, smør raspen med olje,Det blir lettere:)

Timiane
02-12-10, 22:09
Om osten kleber seg i food prosesoren kar man kanskje kjørt den litt for lenge.
Rivjern eller food prosesor. aldri opplevd noe problem.