View Full Version : Teit spørsmål om stivelse

Sesti
15-03-09, 22:09
Altså.. Her om dagen var jeg på besøk hos noen som hadde skrelt potet og gulrot kvelden før og lagt i vann i kjøleskapet. På overflata av vannet fløt det noe merkelig, klissete hvitaktig noe.. Spurte hva det var, og det var da visstnok stivelsen som fløt opp...

Så jeg tenkte.. Hvis man gjør dette, kan man spise potet og gulrot på lavkarbo da?

Alkazelters
18-03-09, 16:36
Jeg kan ikke bekrefte det hundre prosent, men mener også å ha hørt noe lignende.

Zincite
18-03-09, 17:19
Dette kan jeg ikke noe om, men jeg har lest at om du koker poteter - og lar de avkjøle seg - Da går noe av stivelsen over til å bli resistent stivelse, som kroppen ikke tar opp. Så potetsalat kan være et bedre alternativ enn kokte poteter. Det er vel avhengig av både mengde og hvilket nivå av karber du legger deg på - om du kan spise det.
Skal uansett være lurt å starte måltidet med fet mat :) også kalt "skaldemaneffekten".

Sesti
18-03-09, 17:54
Åh, så bra flere enn meg har hørt om det:p

I dag hørte jeg og at hvis man koker potetene med salt i vannet, og spiser fett sammen med den, så blir det ikke så ille:)

Men nå liker ikke jeg kokt potet da, så ingen fare med den:p

danish
18-03-09, 18:16
Det er sant at noe av væsken er stivelse. Under krigen lagde man potetmel ved å rive poteter i vann, og så ta av toppen av væsken og tørke den.

Frykten for stivelse er sterkt overdrevet. (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24638) Èn mellomstor potet inneholder ca. ~15 gram karbohydrat, og èn stor gulrot inneholder ca. ~7 gram karbohydrat. Spiser du moderat LCHF, hvor det er tillatt opp med 60 gram karbohydrat dagen, er det ikke noe problem.

Spis de helst med noe fett, f. eks. rotmos med smør og fløte. Da bremses blodsukkerstigningen.

Coockie
12-02-10, 16:27
Det er sant at noe stivelse blir borte av å legge varer som poteter i vann. Men skal du være sikker på å bli kvitt nok, må de skjæres i ultratynne skiver siden det kun er stivelsen på overflaten som trekkes ut.

Jeg kan heller ikke si noe om hvor mye av stivelsen som blir borte, men hvis du prøver å lage hjemmelaget potetgull uten å fjerne stivelsen i det ytterste laget blir de brente og ikke veldig sprø, så jeg kan tenke meg det er en del.. Men igjen, en del av det som er på overflaten.