View Full Version : Speltbrød fra Godt brød


ElinGH
17-11-04, 21:14
Gikk forbi Godt Brød i dag, og på utsiden stod det et skilt: Speltbrød med hirse, uten gjær! Eller noe sånt :høh:, har ikke så god hukommelse!

Er det noen av dere som har prøvd dette brødet? Eller kjenner til karb innhold?!

E.

Marianne
17-11-04, 23:46
Gikk forbi Godt Brød i dag, og på utsiden stod det et skilt: Speltbrød med hirse, uten gjær! Eller noe sånt :høh:, har ikke så god hukommelse!

Er det noen av dere som har prøvd dette brødet? Eller kjenner til karb innhold?!

E.'
Er ganske sikker på at det ikke er lavkarbo, ElinGH! Sunnere enn kneipp og sånt men...

Marianne

Musti
17-11-04, 23:58
Speltbrød med hirse, uten gjærDet kan være så ymse...
Er det et bakeri så SKAL de kunne vise/fortelle deg hva brødet inneholder.
Gå innom og forhør deg du.

Kan fortelle deg at jeg så innholdsfortegnelsen på Lindbergbrød her om dagen .. var ikke spesielt imponert over det heller. Ingers Rugbrød like så. Men som Marianne sier ... det er bedre enn vanlig kneip.

ElinGH
18-11-04, 00:07
...Men som Marianne sier ... det er bedre enn vanlig kneip.
Ja, det er noe med det! Men jeg foretrekker nå engang å lage brød selv, da vet jeg hva jeg får!

E.

Musti
18-11-04, 00:17
Kjempelurt ElinGH! :ja:

Aline
18-11-04, 13:35
kan ikke si at jeg har satt meg nøye inn i hva det inneholder, men det er da masse riktig mel og korn i ingers? (ihvertfall det man baker selv... vet jo ikke om bakerier har forandret litt på oppskriften...)

hva er isåfall bra å spise på lavkarb?

når skal jo ikke jeg spise noe sånnt noe før en stund ute i fase to.. men greit å være forberedt..
:p

klem Aline

elian
18-11-04, 17:16
kan ikke si at jeg har satt meg nøye inn i hva det inneholder, men det er da masse riktig mel og korn i ingers? (
klem AlineJeg synes det er litt "høl i hue" å kalle et brød Inger's RUG-brød, når det inneholdet MASSE hvete........ MYE mer hvete enn rug..... Så det er vel heller et "grovbrød med rug" eller noe.....

Aline
18-11-04, 17:23
du har et poeng!
men til brød å være.. er det ganske ok, eller finnes det bedre alternativer? speltbrød f.eks?

ElinGH
18-11-04, 18:09
Jeg synes det er litt "høl i hue" å kalle et brød Inger's RUG-brød, når det inneholdet MASSE hvete........ MYE mer hvete enn rug..... Så det er vel heller et "grovbrød med rug" eller noe.....
Enig!! :ja:

Oppskriften jeg har:

Ingers rugbrød



3 stk brød i 2 liters former



1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 ts salt

9 dl hvetekli/havrekli

1,8 l lunkent vann (37°)

1 dl linfrø

1 dl solsikke kjerner




1,5 kg hvete, 200 kg rug... :nei: ikke et rugbrød

Men for all del, det er et godt brød....