View Full Version : Geniale sjokoladebiter


nalana
26-04-09, 12:43
Jeg synes de er geniale, fordi de både er veldig gode, og fordi de er så fulle av lovlig fett.

Ingredienser:

50 gram delfiafett
1/2 dl fløte
50 gram 86 % sjokolade
25 gram smør
ca 25 gram av hva man vil som fyll, f.eks. hakkede nøtter og litt rosiner.
(Smaker minst like godt som fruktnøtt denne varianten) :)

Slik gjør jeg:

Smelt delfiafettet i microen. Bland inn fløten og gi et lite oppkok. (Bare såvidt)
Rør inn smøret før sjokoladen.
Fordel tilsetningene i isterningsform og hell den smeltede sjokoladen over. Putt i fryseren og nyt om en stund. Er best om de får bli i fryseren. Blir litt for myke hvis de havner i kjøleskapet.

Mjauritz
26-04-09, 13:29
mmmm...... skal prøves! Takk!:D

bene75
26-04-09, 15:49
Guuuuuu d hørtes godt ut :) og jeg elsker jo mørk sjokolade :) Må prøves i morgen den dag :) Hvor kjøper jeg 86 %?

Liv
26-04-09, 17:54
Guuuuuu d hørtes godt ut :) og jeg elsker jo mørk sjokolade :) Må prøves i morgen den dag :) Hvor kjøper jeg 86 %?
På vanlige matbutikker, Freia sin:)

luringen
26-04-09, 21:18
slurp..

SusieBlues
27-04-09, 14:15
Delfiafett er vel ikke sunt? Da ville jeg heller ha brukt cocosa.

Kitt
27-04-09, 14:37
Delfiafett er vel ikke sunt? Da ville jeg heller ha brukt cocosa.
Jeg bruker bare cocosa og Anthon- sjokolade med bittelitt nøtter i, jeg! :sikle:

Men delfiafett er visst ikke så ille som vi går rundt og tror!:)

nalana
27-04-09, 14:45
Delfiafett er vel ikke sunt? Da ville jeg heller ha brukt cocosa.

Jeg brukte cocosa tidligere, men har nå lært at delfiafettet er mer enn sunt nok. :)

Jeg bruker bare cocosa og Anthon- sjokolade med bittelitt nøtter i, jeg! :sikle:

Men delfiafett er visst ikke så ille som vi går rundt og tror!:)

Jeg har også brukt anthon bergs sukkerfrie med 54 % sjokolade noen ganger. Er ikke like fornøyd med den, siden den inneholder kunstig søtning, + at konsistensen ikke blir like bra. Synes jeg da.:p

Kitt
27-04-09, 14:50
Jeg brukte cocosa tidligere, men har nå lært at delfiafettet er mer enn sunt nok. :)
Jeg har også brukt anthon bergs sukkerfrie med 54 % sjokolade noen ganger. Er ikke like fornøyd med den, siden den inneholder kunstig søtning, + at konsistensen ikke blir like bra. Synes jeg da.:p
Har delfiafett i kjøleskapet, jeg. Kanskje jeg skal prøve din variant i dag?:D

nalana
27-04-09, 15:46
Bare å gå i gang! Det er jo så fort gjort. I dag skal jeg lage en variant med Nøttefabrikkens Nøtti Frutti i. Det var veldig vellykket sist. Tar bare 3 rosiner og 2 fruktbiter i hvert "hull", + noen nøtter så klart. Blir ikke så galt karbemessig det, hvis man ikke har tenkt å fråtse da.:p

JenJen
27-04-09, 16:41
Jeg har prøvd en litt annen variant, med bare delfiafett og sjokolade og bittelitt fløte :) Hadde noen salte peanøtter i muffinsformer, sjokoladeblandingen over og rett i kjøleskapet. Utrolig godt!! :sikle:
Skal prøve denne oppskriften neste gang :ja:

Bee
27-04-09, 17:08
Denne skal prøves. :D

Takk Nalana!

nalana
27-04-09, 17:16
Håper de faller i smak Bee.:)

Iset
27-04-09, 19:18
Jeg brukte cocosa tidligere, men har nå lært at delfiafettet er mer enn sunt nok. :)





Hvor har du lært det? Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet altså, for det hadde jo vært flott om det var sånn. Jeg er skeptisk etter å ha lest endel om Delfiafett her på forumet, der det bla. bannlyses av Nille, HP og andre. *skeptisk*

danish
27-04-09, 19:32
Hvor har du lært det? Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet altså, for det hadde jo vært flott om det var sånn. Jeg er skeptisk etter å ha lest endel om Delfiafett her på forumet, der det bla. bannlyses av Nille, HP og andre. *skeptisk*

Delfiafett er herdet kokosolje. Målet med herding er å gjøre umettet fett om til mettet gjennom tilførsel av hydrogen (hydrogenisering). Mettet fett er fast og holder seg bedre. Transfett dannes ved ufullstendig hydrogenering, der ikke alle fettsyrene mettes.

Kokosolje er i utgangspunktet svært mettet (85 %), og dermed er det lett å herde den fullstendig. Derfor er det rimelig å anta at delfiafett er OK, siden det er såpass enkelt å fullherde kokosoljen. Dette er ellers uøkonomisk med f. eks. soyaolje, som er høyst umettet.

Liv
27-04-09, 19:33
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=delfiafett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=816&highlight=delfiafett)

danish
27-04-09, 20:01
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=delfiafett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=816&highlight=delfiafett)

Diskusjonen er dessverre utilfredstillende. De greier bare å fastslå at delfia ikke inneholder vitaminer. De påstår også at delfiafett har lite (?) laurinsyre, som er feil da herdet kokosfett har anslagsvis 39-60 % laurinsyre. (http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html) Det minner mer om hysteri fra tilhengere av cocosa, som igjen minner mer og mer om en religion.

Perdita
28-04-09, 14:07
Jeg er allikevel mye mer skeptisk til en varmpresset og herdet type fett enn til en kaldpresset variant uansett hvilken det er snakk om (hvis den ikke skal brukes til steking), og holder meg derfor til cocosaen min.

Stilken
28-04-09, 15:46
Denne skal jeg teste ut i helgen

Takk

nalana
06-05-09, 23:42
Her kommer bilder. Klarte ikke å legge dem i hovedinnlegget. :(

Skautrollet
06-05-09, 23:44
Kjempefin oppskrift!
Veldig godt med sprøstekt hakket bacon som alternativ til nøtter/rosin. Tro det eller ei:)

nalana
06-05-09, 23:48
Så vanskelig det skulle være da. Nå da:

nalana
24-05-09, 23:50
Kjempefin oppskrift!
Veldig godt med sprøstekt hakket bacon som alternativ til nøtter/rosin. Tro det eller ei:)

Høres sprøtt ut, men kanskje jeg prøver. Ellers har jeg hørt at potetgull og sjokolade skal være en uslåelig kombinasjon. Vet ikke om jeg tør prøve det men...

Har visst glemt å fortelle om baileysvarianten. Tilsett 25 ml baileys i stedet for nøtter eller andre ingredienser.
Sier ikke mer, bare prøv den!:4klover:

Trolljenta
25-05-09, 21:54
Jeg har en porsjon i fryseren nå, med hakkede mandler og kokospulver i.. Gleder meg til de er ferdig :)

scartz
25-05-09, 22:10
Selvfølgelig er salte chips og sjokolade en uslåelig kombinasjon, er jo derfor vi har smash!! :D yum yum! ("what's this..?") *fnise*

Sjokoladen så nyydelig ut! :sikle: Er i super sjokoladehumør nå!

JenJen
26-05-09, 02:15
Paprikapotetgull og melkesjokolade :sikle:

Jeg har laget en annen variant med mer fett :p
-En halv pakke delfiafett
-ca 75-100 gr smør
-ca 50 gr 86 % sjokolade
-fløte (du bestemmer selv hvor mye, smak deg fram)
-litt søtning om du vil (jeg bruker splenda)

Smelt fett og sjokolade, ha i fløte og smak til med søtning. Hell blanding i doble muffinsformer og sett i kjøleskapet. De stivner veldig fort, og strengt tatt er vel dette fett med sjokoladesmak :p
Men det geniale med denne er at den kan brukes som sjokoladepålegg også. Når sjokoladebitene begynner å smelte etter å ha vært i kjøleskapet, så blir de helt smøremyke :ja:

Trolljenta
14-06-09, 01:26
Har blitt en favoritt hos meg.

I dag laget jeg med 70% sjokolade, en spiseskje kokospulver og 10 gram rosiner.
Skal prøve med 86% og stevia neste gang.

Iselilja
05-07-09, 11:51
Åh, dette hørtes godt ut! Må testes! Men jeg har bare "Kokosfett" (det har inget annet navn) kjøpt i Sverige. Er dette det samme som Delfiafett mon tro?

luringen
05-07-09, 22:33
mmm...vil ha med kokos i!

nalana
06-07-09, 11:23
Åh, dette hørtes godt ut! Må testes! Men jeg har bare "Kokosfett" (det har inget annet navn) kjøpt i Sverige. Er dette det samme som Delfiafett mon tro?

Vil tro det er det samme ja. Står jo kokosfett på Delfiafettpakkene også.

Iselilja
07-07-09, 13:05
Det fungerte meget bra, i tilfelle noen lurte. :) Det smaker himmelsk! Hvor sunt det "svenske" kokosfettet er i forhold til Delfiafett og Cocosa er jeg dog usikker på, men skulle vel tro det er mye det samme?

Jeg hadde oppi noen vaniljeessensdråper, litt kokosmasse og et par valnøtter i hver isbitform. Nydelig kveldskos, sammen med en kopp grønn te! :heia:

tingel
07-07-09, 21:33
Dette både høres og ser godt ut! Tror jeg må teste det en dag,er litt svak for sjokolade...

Men hvor mange karber er det i disse oppskriftene egentlig?
Har nettopp startet med lavkarbo, og klarer ikke helt å regne det ut selv med mine begrensede kunnskaper...

Iselilja
20-07-09, 18:45
Noen som har prøvd å lage disse med Cocosa? Smaker man forskjell på dette og Delfiafett?

Iset
24-07-09, 00:28
Dette er jo perfekt å lage til barne-lørdagskosen også. Sunt snop forkledd som det lekreste smågodt! Skal prøve disse til eldstejenta på lørdag, si at det er vanlig smågodt og se om hun merker noe, hehe.

Linda63mod
24-07-09, 01:23
ÅÅ dette ser godt ut!! Skal prøve :)
Takk for at du deler oppskrift!
:D

Iset
24-07-09, 23:26
Kremt ... Hvordan får jeg sjokoladebitene ut av isbitformen?

Tone-G
24-07-09, 23:55
OMG:sikle:

Tror jeg må ut å handle imorra... Meeeen hvor mange karber er det i 85% sjokolade tro?

Trolljenta
25-07-09, 00:54
Kremt ... Hvordan får jeg sjokoladebitene ut av isbitformen?

Jeg bruker sånne myke i silikon eller hva det er fra IKEA, da er det ikke noe problem å få dem ut

Iset
25-07-09, 09:22
Fanken, at jeg ikke kom på det. Jeg har jo hele 7 sånne IKEA-silikonbrett i alle slags kule fasonger i skuffen, allikevel brukte jeg et ordinært i plast. *dåne*
Men hvordan får jeg dem ut da? Må vel la dem smelte bittelitt. Fankern!

mill@
12-09-09, 19:21
Blåser litt liv i denne jeg, de hadde ikke delfiafett på butikken, men jeg har dødslyst på sjokolade, og har alt bortsett fra delfia, går det ann å lage uten delfia da?

Lurer*
12-09-09, 19:36
:sikle: det var jammen bra du blåste liv i denne....men jeg har ingen isbitformer i hus! hmm.... jeg må på Ikea til uka:)

Karbosara
12-09-09, 19:48
Spennende! Må prøves! Takk!

Chrissus
11-11-09, 21:45
Denne sjokoladen er supergod og uten rossiener eller nøtter er det bare 0,8 karber i en bit. Tusen Takk Nalana!!

Maissa89
21-11-09, 19:53
Første gang jeg lagde disse ble de nydelige! lagde dem med 70% kakao sjokolade.
Ved andre forsøk brukte jeg 86%. Denne gangen skildte hele røren seg! Hva skjedde?? Jeg kokte kanskje delfiafettet og fløten litt lengere enn "ett lite oppkok". Var det det som gikk galt?

*Fattig og bitter student*

Trolljenta
21-11-09, 23:42
Første gang jeg lagde disse ble de nydelige! lagde dem med 70% kakao sjokolade.
Ved andre forsøk brukte jeg 86%. Denne gangen skildte hele røren seg! Hva skjedde?? Jeg kokte kanskje delfiafettet og fløten litt lengere enn "ett lite oppkok". Var det det som gikk galt?

*Fattig og bitter student*

Det var sikkert sjokoladen som fikk for høy temperatur. Jeg pleier å ta den av platen og la varmen fra det andre smelte sjokoladen mens jeg rører.

Maissa89
22-11-09, 17:46
Ja, det var sikkert det. Under første forsøk gikk alt fint, å da brukte jeg mye mindre varme.

Veggpryd
26-11-09, 18:09
Dette så utrolig godt ut - og genialt! Gjett om jeg skal til Ikea for å kjøpe isbitformer! :spent:

Men, for ordens skyld... er Delfiafett friskemeldt?

Furine
26-11-09, 18:42
Spanande!
Men eg lurer på - har dei same konsistens som delfiakake? For den greier eg berre ikkje å ete..

Trolljenta
26-11-09, 23:55
Dette så utrolig godt ut - og genialt! Gjett om jeg skal til Ikea for å kjøpe isbitformer! :spent:

Men, for ordens skyld... er Delfiafett friskemeldt?

Tror det kommer an på hvem du spør :)

Ifølge Dr Bruce Fife (coconutresearchcenter.org) kan man til og med bruke kokosolje til fritering fordi det tåler varme så godt uten å bli helseskadelig. Så spørsmålet er vel egentlig hva som er blitt gjort med dette delfiafettet. Selv holder jeg meg til kaldpresset kokosolje, tror det er det beste.

Molico
03-01-10, 20:20
Jeg har en enkel oppskrift på sjokolade biter også

100 g 70% sjokolade
100 g Cocosa (brun)
250 g Grovhakkede nøtter (paranøtter, valnøtter etc)

Kle en form med aluminiumsfolie og fordel nøttene jevnt utover.
Smelt sjokoladen over vannbad og rør cocosaen godt inn. Hell sjokoladeblandingen forsiktig over nøttene (skal såvidt dekke nøttene), og sett formen rett inn i kjøleskapet.
Cocoas blir flytende ved ca 24 grader og trenger det kjølig for å stivne. Blir formen stående på kjøkkenbenken, vil sjokoladen og cocosaen lett skille seg.
Dersom en bruker den grønne Cocosaen vil en få smak av kokos på sjokoladen. Ved å bruke den brune Cocosaen får en en med Bitter og ren sjokolade smak.
Begge to er veldig gode:D litt for gode kanskje:o
det ble for tomt i allefall

scartz
10-01-10, 22:20
Hvor mange biter blir denne oppskriften? Jeg har bare en silikon isbit form :p

Lille34
28-08-10, 21:08
Enn om jeg kunne funnet denne oppskriften tidligere i dag, så hadde jeg hatt lørdagskos nå:rolleyes: Kommer en lørdag neste uke også:D

katygold
02-09-10, 20:24
kan man bruke kakaopulver i stede for sjokolade??:)

gleder meg:)

5 1/2 uke og 7 kg lettere:)

Sjokoholiker
03-09-10, 23:29
NAMMIS!!
lagde de her i kveld, og det var jaggu godt!!
jeg lagde noen med nøtter og noen uten, mmmm
tusen takk for oppskrift

Lille34
05-09-10, 17:12
Farsken å! Jeg lagde disse, men likte de ikke:( Som den sjokoholikeren jeg er, hadde jeg sett veldig fram til disse, men neida.... Savner melkesjokoladen min (sånn innimellom ihvertfall) *snufs*

sistegang
11-09-10, 20:39
Brukte mørksjokolade fra Sukkerfritt og hadde i noen dråper flytende natren. Jeg tok å knuste cashewnøtter og blanda inn, før jeg helte det i små konfektformer. Smakte kjempe godt.

Kanskje
31-03-11, 21:26
Dumt spørsmål kanskje, men denne passer vel kanskje best til de som har den vekten de vil ha ikke for dem som skal ned i vekt? har veldig lyst å prøve å lage disse, men jeg gååååååår ikke ned i vekt , sukk, og da hjelper vel ikke "snop" på hehe.

Sjokoholiker
18-01-13, 18:11
Nam!!

Og hell litt røre i kaffen så blir det nesten kaffe mocca! :)

Bik
20-01-13, 21:40
Lagde disse i dag. Ble kjempegode. Men skilte seg litt slik at det ble et delfiafettlag på toppen. Varmet jeg for fort opp kanskje? Brukte 70% sjokolade, og litt mer en 50 g (ca 70 g tror jeg).

Gekke83
24-07-13, 21:38
Ooh! Må prøves!
Har forøvrig laget min første batch økologisk sjokolade, nydelig godt!

Larkollen
05-12-13, 09:57
HVis du bruker rå-kakao fra helsekosten i steden for sukkerfri sjokolade og heller tilsetter litt mer søtning får du enda lavere karboinnhold og enda mer av de sunne antioxidantene fra kakaoen. Bare et tips altså:)