View Full Version : Treg mage
Noen som har tips til hva som kan hjelpe?
Det som hjalp meg var å spise mere fett.
Jeg spiser litt nakkekoteletter innimellom.
Er det for ille så lager jeg meg kakao med cocosa oppi.
Et glass vann med 1 ts linfrø kan hjelpe.
Proteinbrødet setter også igang magen på meg.
Og for all del drikk mye vann
Takk for gode råd:D
Jeg får i meg mye vann og fett, men di andre rådene dine skal jeg jammen følge:D
Er ikke kjekt å hele tiden kjenne at jeg må på do, men når jeg setter meg ned så kommer det jo ingenting:p
Minst 3 liter vann i tillegg til det du spiser og masse fett. Og nok grønnsaker.
Fett i kaffe, fett på kjøttet fett her og meg der og minst mulig mjølkeprodukter, detter hjelper i allefall meg.
Og skulle du være skikkelig forstoppet, så oppdaget jeg dessverre at en eske extra drops hadde en viss laxerende effekt når den ble spist i løpet av en time...
Jeg merket at bare en sånn bitteliten pakke med tre små sjokoladebiter fra chevalier satte fart på magen!
Hvis det er veldig lenge siden sist jeg måtte nummer2 pröver jeg å spise litt linfrö blandet ut med varmt vann og cocosa om kvelden för jeg legger meg, drikker så minst to desiliter vann, det pleier å funke ganske fint. Generellt sett tror jeg man må sjeldnere nummer2 på do når man lever lavkarbo...
tingeling2009
30-04-09, 09:35
hehe i likhet med Imse, så fikk jeg erfare at en pakke extra drops fikk virkelig gang på systemet. Den ble spist opp i løpet av 1time, og da bar det rett på do.
Jeg har selv problemer med treg mage, og er vandt med å gå (nummer2) på do iallefall en gang til dagen. Kaffedrikking rett etter middagen - gjerne to kopper - ordner som regel opp for min del :)
Jeg har også noen ganger litt treg mage. Men det hjelper å ta benefiber. Dette får man kjøpt på apoteket.
Man blander 2 ts i et stort glass vann og drikker det. Det smaker ingen ting. Og det kan blandes i andre ting enn vann også. Det hjelper virkelig.
Jeg drikker det når jeg har behov, men det kan også drikkes hver dag:)
jerntabletter:rolleyes: jeg har lavt jerinnhold i blordt, begynte på jern siste uke og jaggu meg fikk ikke det fart på magen, er opptil flere ganger om dagen nå*deler*
:D
Jeg kan anbefale "Husk" som fås kjøpt i helsekost. Super effektivt! :-)
Jeg sliter skikkelig med treg mage, mageknip og er MYE kvalm...
Begynte på lavkarbo i september 2009 - men har hatt ett opphold nå i en månedstid. Rett og slett fordi jeg ikke fikk eksistert pga vond mage.
Kan dette komme av for mye melkeprodukter, tror dere?
Det ble mye ost, rømme og fløte.....
Har lyst til å begynne på lavkarbo igjen, men når det skal gå på bekostning av både sosialt liv og jobb pga konstant mageknip og kvalme frister det ikke like mye! :confused:
Spisskummin har en ganske bra effekt på magen. God på egg.
Å drikke kokt vann, ja bare vann, hjelper for noen.
Edit: Eller hvis du bor i Oslo så kan du jo drikke vann uten å koke det - hjelper det også ;)
Jeg fikk tips fra en lege om å drikke 1 liter lunket vann blandet med 2 ss havsalt om morgenen (du bør har fri denne dagen)
Det funka utrolig bra, rant tvers igjennom. Kanskje litt ekstremt for enkelte:eek:
Mener han sa de brukte det for å tømme magen helt før en operasjon.
Kanskje verdt å prøve hvis en har skikkelige problemer:o
StegforSteg
18-02-10, 19:26
Kanskje litt uortodoks, men et glass rødvin fikser biffen for meg :D
Fiberhusk (https://www.bonushelse.no/Nettbutikk/Fiberhusk-300g-pose) (gul pose, fra helsekostbutikken) kan blandes i f.eks. pannekaker eller eggerøre eller brøderstatninger.
Sikrer "daglig avgang" for meg, i alle fall. :D
Takk for svar, folkens!
Må nok være superflink med vannet (tror forresten jeg står over vannet i Oslo :p )
Jeg tar meg også en tur i helsekosten til uka - finne noe som funker der :)
Tvitvi!
Jeg vil også gjerne minne på at det er vanlig med mindre avføring på et lavkarbo-kosthold, og statens anbefalinger om et normalt avføringsmønster (om det finnes noe sånt?) tar utgangspunkt i et kosthold med mye karbohydrater.
(men eggemelk og kaffe på tom mage gjør susen for meg)
Er det for ille så lager jeg meg kakao med cocosa oppi.
Kakao med cocosa, korleis?
Superteddy
20-02-10, 20:53
Kaffe når jeg står opp, og løpe på treninga! :) Det setter fart for meg! ;)
Nannahs knekkebrød er tingen som setter fart i sakene hos meg!
Passe på å drikke nok vann, at fettinntaket er bra.
Har jeg en sjelden gang treg mage... Så spiser jeg fløtegrøt. Det setter virkelig fart i magen på meg.
Linfrø som får ligge å trekke i vann i et par minutter. Tilsett søtstoff i flytende form og kanel. Putt noen hakkede nøtter av preferanse over og dekk med krem! En deilig kake-shot som dessert som får ting i sving! :D
HEI! mot treg mage hjelper mye drikke og tilføre mer fiber. Hva med å ha fiberhusk i proteinprødet? eller følge avnvisning på pakken.
Har du helt stopp, så bruk laksoberaldråper fra apotek. og tilfør mere fiber i dietten din. Vanskelig å gå ned i vekt dersom magen ikke fungerer. Du må prøve hva som hjelper for deg.
ada-emilie
05-08-10, 23:00
psyllium er det engelse navnet for loppefrø. De skal bløtlegges i varmt vann flere timer før inntak.Mye væske er viktig for å unngå at frøene setter seg fast i tarmen.
mamman til luca
06-08-10, 10:38
Masse vann hjelper her ihvertfall:)
2 ss havsalt... er det trygt å få i seg i løpet av 10 minutter?...av en eller annen merkelig grunn synes jeg det høres så skummelt ut... :rolleyes:
2 ss havsalt... er det trygt å få i seg i løpet av 10 minutter?...av en eller annen merkelig grunn synes jeg det høres så skummelt ut... :rolleyes:
Det samme tenkte jeg.
Jeg prøvde med litt knuste linfør i vann jeg.. funket supert det.. men kan jo ha vært tilfeldig
Salt er da overhodet ikke farlig tatt på denne måten! Det er alt saltet du får i deg i skjul hver dag som kan blir for mye av det gode!;)
Det eneste som tar skade av en sånn hestekur er stumpen din! :p
Skal love deg du blir bra sår der solen ikke skinner når du bruker en såpass effektiv kur!:eek:
Saltet trekker til seg mye væske, avføringen blir svært løs/flytende og kommer i ekspressfart!http://www.cosgan.de/images/midi/ekelig/c020.gif
Salt er da overhodet ikke farlig tatt på denne måten!
Jeg tenkte litt mest på sånt; "du må ikke drikke saltvann når du er i livbåt fordi du kan du av det"-tanker... :o
Har slitt med treg mage i alle år helt til jeg kuttet ut å spise rødt kjøtt og melkeprodukter....
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.