Hei!
Jeg lurte på om noen hadde en god oppskrift på brokkåligrateng?!
1 pakke frossen broccoli
3 dl fløte
2-3ts JBK
Revet ost
salt,pepper, muscat og
Kok broccolien opp og renn godt av.
Smør en ildfast form og hell den i.
Rist ut JBK i litt av fløten og bland i resten av fløten samt krydder og hell over broccolien.
Strø ost over og stek i ovnen 200g 15-20 min eller til osten er gylden:)
Samme oppskrift kan brukes med blomkål, squash (ikke kok den først) grønne bønner eller en kominasjon av disse kombinert m litt sopp og purre:)
Tusen takk;)
Hørtes godt ut;)
Men bare for å ha oppklart det, hva er JBK?
Johannesbrødkjernemel...tykkningsmiddel som kjøpes på helsekost:)
Homer Simpson
05-05-09, 11:45
Kok broccolien opp og renn godt av.
Koker du brokkolien mør, eller bare gir den et oppkok?
Den frossene trenger bare et oppkok. Fersk kan du koke knapt mør.
Synes den smaker best når den har litt tyggemotstand jeg:)
Homer Simpson
05-05-09, 12:09
Synes den smaker best når den har litt tyggemotstand jeg:)
Enig i det...
Takker for oppskrifta. Den skal testes
PowerShot-x
05-05-09, 21:46
Hva er JBK? Og hvor får man kjøpt det?
Hva er JBK? Og hvor får man kjøpt det?
vis du så litt lenger opp i tråden sto d::)
Johannesbrødkjernemel...tykkningsmiddel som kjøpes på helsekost:)
Jeg klarer ikke bismaken av jbkm i sauser, men jeg bruker en pakke smøreost fra tine oppi sausen. Enten med krydder/urter eller "plain".
Et tips til trådstarter: Den lyserosa skriften på hvit bakgrunn er ganske vanseklig å se.... :o
Jeg klarer ikke bismaken av jbkm i sauser, men jeg bruker en pakke smøreost fra tine oppi sausen. Enten med krydder/urter eller "plain".
Et tips til trådstarter: Den lyserosa skriften på hvit bakgrunn er ganske vanseklig å se.... :o
bare lurer på hvordan du syns bismaken er??:confused: syns ikke jbk smaker noe.. :)
Klarer ikke definere det, men jeg kjenner en smak som gir meg brekningsfornemmelser... Skjønte ikke hva det var først, trodde jeg hadde glemt å salte eller noe. Men den er alltid der i sauser hvor jeg bruker jbkm. Særlig fløtesauser. tydeligvis et eller annet jeg er overfølsom for...:rolleyes: