View Full Version : Linfrø og fiberhusk-kjeks, noen som har prøvd?


Imse
28-05-09, 14:07
Jeg fant en oppskrift her: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9bd91ea1-add1-42e3-87d4-8330f5500afe&GroupId=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

2ss smeltet smør
2 egg
2ss fiberhusk
2ss linfrø
1/2 ts bakepulver
2ss vann

Rør sammen, la svelle 15-30 min og trykk ut til kjeks, strø over grovt salt og evt solsikkekjerner og stek på 225g i ca 15minutter.

Jeg har disse i ovnen nå... glemte bakepulver i de da:p Men de lukter godt!

---------------------------------------------------
Oppdaget i dag at de må tørkes ca 2 timer på 100grader med døra på gløtt, da blir de spr og fine!

Levita
28-05-09, 15:24
Fortell hvordan det gikk da! :)

Imse
28-05-09, 15:27
Fortell hvordan det gikk da! :)
De ble ikke så sprø som jeg ville ha de, så jeg tørker de på lav varme nå...

Levita
28-05-09, 15:32
Stilig. Spent på utfallet. Jeg er en av disse som elsker sprø ting (matvarer altså... andre sprø ting liker jeg av og til :D)! Kjeks savner jeg, og er disse gode så skal det bakes i pinsen!

Imse
28-05-09, 16:05
Jeg gadd ikke å vente på at de skulle bli helt sprø, så nå står de til avkjøling, så får de stå en stund fremme heller...
Men jeg tok en nå, og den var ikke så langt unna sprø, hadde på smør og edelost ( muggost på tube fra kavli ), og det var nydelig! Føltes veldig ulovlig ut;) Anbefales!

Kanutten
28-05-09, 17:42
:sikle: MÅ LAGE!

Imse
28-05-09, 17:44
Nå gjenstår det å finne ut hvor lenge de kan holde seg da... Jeg laget dobbelt porsjon og fikk 18kjeks... Men de kan bli fort borte da....
Kanskje jeg ha ha med dette på den turen om 2 uker da vi skal på Frambu og jeg må ha med noe mat selv...

Kanutten
28-05-09, 17:45
Jeg fant en oppskrift her: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9bd91ea1-add1-42e3-87d4-8330f5500afe&GroupId=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

2ss smeltet smør
2 egg
2ss fiberhusk
2ss linfrø
1/2 ts bakepulver
2ss vann

Rør sammen og trykk ut til kjeks, strø over grovt salt og evt solsikkekjerner og stek på 225g i ca 15minutter.

Jeg har disse i ovnen nå... glemte bakepulver i de da:p Men de lukter godt!

Lar du "deigen" svelle ut først??? Husken trenger litt tid på å ekspandere :p Hadde ikke linfrø, skal prøve istedet med litt kli og sesamfrø.

Imse
28-05-09, 17:49
Lar du "deigen" svelle ut først??? Husken trenger litt tid på å ekspandere :p Hadde ikke linfrø, skal prøve istedet med litt kli og sesamfrø.
Ja, lot den svelle, skal skrive det i hovedinnlegget. Jeg droppet vannet jeg da, for jeg var redd de skulle bli for løse...

nomma
29-05-09, 02:06
disse skal prøves, må jo være supre til ost og vin kvelder :ja:

Levita
29-05-09, 09:31
Hørtes godt ut! Skal prøves om jeg får tida i helga :) Takk for deling av oppskrift og prosess! God pinse!

Imse
29-05-09, 17:37
Da har jeg laget en ny porsjon... Må ha noe i bakhånd om søstra mi plutselig finner på å føde og jeg skal være med henne... Må kjøpe en ny tube edelost også, og en bordpakning smør, da er jeg reddet.

Sulphur
29-05-09, 19:50
Så heldig du er som skal være med på fødsel.

Imse
29-05-09, 20:08
Så heldig du er som skal være med på fødsel.
Jeg håper jeg rekker da, hun har termin den 14.juni og vi skal bort den 8-14.... Så hun har fått beskjed om å føde før eller etter:lol:
Jeg har bare vært med på mine 3 fødseler, og det er liksom noe annet, jeg har alltid lurt på hvordan det er å sitte på sidelinjen..

beristra
17-07-09, 20:59
Jeg fant en oppskrift her: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9bd91ea1-add1-42e3-87d4-8330f5500afe&GroupId=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

2ss smeltet smør
2 egg
2ss fiberhusk
2ss linfrø
1/2 ts bakepulver
2ss vann

Rør sammen, la svelle 15-30 min og trykk ut til kjeks, strø over grovt salt og evt solsikkekjerner og stek på 225g i ca 15minutter.

Jeg har disse i ovnen nå... glemte bakepulver i de da:p Men de lukter godt!

---------------------------------------------------
Oppdaget i dag at de må tørkes ca 2 timer på 100grader med døra på gløtt, da blir de spr og fine!
:DHar laget dette i kveld,kjempegodt.Brukte soyaflokker istedet for fiberhusk som jeg ikke vet hva er. Laget større porsjon enn i oppskriften.Har gått påekstrem lavkarbo i6 uker nå og har veldig lyst på "lovligbrød" Det er da lavkarbo dette vel???

Iset
21-07-09, 03:14
Disse skal jeg prøve i morgen, tror jeg. Om jeg husker det. Leste i den opprinnelige tråden at mange hadde bakt dem som brød/rundstykker også, laget dem tykkere.

mija
12-01-10, 21:23
Begynte nettopp på denne lavkarbo greia, er det noe jeg kan spise nå`?
eller må jeg vente?
Skal jeg male linfrøa? må jo spør,;P

Charlott
12-01-10, 21:32
Begynte nettopp på denne lavkarbo greia, er det noe jeg kan spise nå`?
eller må jeg vente?
Skal jeg male linfrøa? må jo spør,;P
Ser du har Atkins som kostholdsfilosofi og på induksjon skal du ikke spise slikt. Men dette står i boka ;)

Ketorine
12-01-10, 22:02
Jeg baker knekkebrød med linfrø, fiberhusk, sesamfrø, kli og vann. Funker veldig bra. Klarer ikke brødene med smør og egg. Kompanserer heller med masse fett pålegg:-)

Smakfull
01-02-10, 12:33
Jeg prøvde disse i helgen og de smakte bare egg. Ikke noe gode i det hele tatt.

Imse
01-02-10, 18:44
Jeg prøvde disse i helgen og de smakte bare egg. Ikke noe gode i det hele tatt.
Skjønner ikke hvordan du fikk de til å smake egg, stekte du de ikke sprø? Mine har aldri noensinne smakt egg..

Rimpro
04-02-10, 13:47
jeg gjorde om litt på oppskrifta:

4ss smeltet smør
4 egg
4ss fiberhusk
4ss linfrø
1 ts bakepulver
2ss vann
2 ss sukrin
Rør sammen og la svelle 15-30 min og så tar jeg røra og stryker utover en stor bakeplate, strør på litt salt og inn i ovnen på 225g i 15 min, Når det er stekt tar jeg pizzaskjæreren og ruter opp til kjeks. Så skal de tørke i åpen ovn på 100 grader i 2 timer.

Disse bruker jeg til frokost å kvelds.. nesten ikke karber.. å smaker digg med majones og jubelsalami! :D

Smakfull
04-02-10, 18:58
Skjønner ikke hvordan du fikk de til å smake egg, stekte du de ikke sprø? Mine har aldri noensinne smakt egg..

Kanskje fordi de omtrent bare inneholder egg?

De er ikke så aller verst, men de cottage cheese-kjeksene jeg fant inne på forumet smaker så alt for mye bedre.

Carisma
07-02-10, 01:22
Kanskje fordi de omtrent bare inneholder egg?
Vi er i det positive hjørnet i dag? :p

Smakfull
08-02-10, 11:53
Neeei, men det er jo ikke så merkelig at de smaker egg, når de nesten bare inneholder egg! :)

Skal også si at de ble sprø og med mye krydderost på var de gode, men kommer ikke til å lage disse flere ganger ;)

StegforSteg
08-02-10, 12:34
Kan man bruke kruskakli istedet for fiberhusk? Jeg aner ikke hvor jeg kan få kjøpt denne fiberhusken her i denne småbyen liksom....

Imse
08-02-10, 12:50
Prøv;)

Fiberhusk har jeg funnet på mega, meny og helsekost... Og til og med mega her hadde og vi bor langt fra i noen by;)

StegforSteg
08-02-10, 12:53
Ja jeg skal prøve :D

Er ingen CC-fan, så hadde litt trøbbel med lavkarbopannekakene kan man si....

Kitt
08-02-10, 13:01
Ja jeg skal prøve :D

Er ingen CC-fan, så hadde litt trøbbel med lavkarbopannekakene kan man si....
Jeg kan ikke fordra CC, men etter en runde med stavmikseren, merker jeg det ikke når det brukes i pannekakerøre feks.
Er konsistensen, ikke smaken, jeg ikke klarer!:eek:

StegforSteg
08-02-10, 13:04
Jeg kan ikke fordra CC, men etter en runde med stavmikseren, merker jeg det ikke når det brukes i pannekakerøre feks.
Er konsistensen, ikke smaken, jeg ikke klarer!:eek:

Usj ja - det er vel heller konsistensen jeg ikke klarer å.... ;) Men etter samlivsbrudd mm så mangler jeg endel eletriske artikler og deriblant en stavmikser - men den har førstepri når jeg får lønn igjen nå! Gleder meg til å lage smootie og slikt igjen :D

Kitt
08-02-10, 13:21
Usj ja - det er vel heller konsistensen jeg ikke klarer å.... ;) Men etter samlivsbrudd mm så mangler jeg endel eletriske artikler og deriblant en stavmikser - men den har førstepri når jeg får lønn igjen nå! Gleder meg til å lage smootie og slikt igjen :D
:eek:Har du måttet klare deg uten stavmikser???:eek: ;)

Er helt avhengig av min! En ettermiddag gikk den i stykker og av redsel for at jeg skulle tilte helt, dro gubben meg ut og kjøpte en ny så fort middagen var spist!:D

Hvordan i allverden skulle jeg lage blomkålmos feks uten stavmikseren min?:eek:

Imse
08-02-10, 13:31
Stavmikser er en must-have i mitt lavkarboliv ja! Men jeg angrer bittert på at jeg kjøpte phillips med liten mikserbolle. Både er bollen for liten og man kan ikke justere hastigheten på maskina og da spruter det fløte utover hele kjøkkenet... Savner den gamle fra braun jeg..

Kitt
08-02-10, 13:34
Jeg har en av de siste modellene fra Braun, og rett og slett elsker den!:love:
Men mangler den lille hakkebollen, da. Den fulgte ikke med i settet på den nye og den gamle er totalt utslitt! Må somle meg (helst gubben) til å få dratt på andre siden av byen for å kjøpe en ny snart!

StegforSteg
08-02-10, 13:36
:eek:Har du måttet klare deg uten stavmikser???:eek: ;)

Er helt avhengig av min! En ettermiddag gikk den i stykker og av redsel for at jeg skulle tilte helt, dro gubben meg ut og kjøpte en ny så fort middagen var spist!:D

Hvordan i allverden skulle jeg lage blomkålmos feks uten stavmikseren min?:eek:

Ja jeg har det :p Men nå blir det andre boller. Står øverst på lista mi nå :D

Imse
08-02-10, 13:39
Jeg har en av de siste modellene fra Braun, og rett og slett elsker den!:love:
Men mangler den lille hakkebollen, da. Den fulgte ikke med i settet på den nye og den gamle er totalt utslitt! Må somle meg (helst gubben) til å få dratt på andre siden av byen for å kjøpe en ny snart!
Den jeg hadde til min gamle braun var litt større enn den jeg har til phillipsen og den funka bedre, men jeg tror braun har mange størrelser på de bollene..
Jeg må innrømme at jeg vurderer å kjøpe en braun enda den jeg har funker... Men jeg har ikke råd nå... Den mikserbollen er det mest geniale med hele greia og når den er for liten blir det teit.

StegforSteg
09-02-10, 08:40
Jeg lagde disse i går - men bytta ut fiberhusken med kruskakli. De ble kjempegode. Litt tynne - så enten må røra få svelle litt til, eller man kutter rett og slett bare ut vannet ;)

Serenio
09-02-10, 22:12
Jeg laget disse nå, og satte i gang med godt mot - og så hadde jeg visst ikke linfrø - så da kvernet jeg solsikkefrø i steden og hadde i en ss med kokosmel. Nammenam altså!

Max
28-03-10, 16:43
hvordan skal røra være? Løs eller fast?

Jeg lagde nemlig en porsjon, men ser nå at jeg har glemt å ha i smeltet smør, men får se om de blir spiselige lell, hadde i litt ekstra vann da jeg så røra var noget fast...

Imse
28-03-10, 16:44
Fast, så du må trykke den ut..

StineK
09-06-10, 19:39
Disse må prøves - i rundstykke-utgaven. :suss:

Jeg har en av de siste modellene fra Braun, og rett og slett elsker den!:love:

Me 3! :ja:

Nå som jeg bor hos mamma har jeg den selvfølgelig med - men bollene ble pakket ned og står på et lager et sted. :eek:

Kitt
09-06-10, 19:48
Nå som jeg bor hos mamma har jeg den selvfølgelig med - men bollene ble pakket ned og står på et lager et sted. :eek:

Trippel:eek::eek::eek:

Kan bare ikke leve uten!:o;):p

StineK
09-06-10, 19:53
Kan bare ikke leve uten!:o;):p

Jeg har allerede mikset og ødelagt ett av mammas litermål :rolleyes:

Kitt
09-06-10, 19:59
Jeg har allerede mikset og ødelagt ett av mammas litermål :rolleyes:
:lol:
Til pass for deg når du kan finne på å pakke ned slike livsviktige saker!;):p:rolleyes: