View Full Version : Fettfestivalen
Photobscura
01-06-09, 23:11
Herligheten startet her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25174&highlight=chunky) inspirert av Chunkys ekstrem Skaldeman-diett.
Jeg slengte meg på av flere grunner. Jeg har en kropp som er utrolig tilpasningsdyktig, og som gir lav respons over tid. Jeg gikk ned mine 20 første kg med generell lavkarbo et par måneder, og Atkins i fem måneder, og så sa det stopp, og det gikk til og med opp igjen, uten at jeg gikk tilbake til høykarbo.
Etter lang tid (halvannet år) kutta jeg ut meieriprokuter, og kom nesten tilbake til laveste notering, men etter en stund forsto jeg at det måtte hardere skyts til.
Jeg startet fettfestivalen med 81,2 kg, og 91 cm om midja. Laveste notering var 77,8 kg, men med pause hvor det var ok med ost, nøtter, mørk sjokolade etc i forbindelse med nasjonaldag og bryllup, så var jeg oppe i pluss minus 80 kg igjen :rolleyes:
Men midja er i dag, ca en uke etter Fettfestivalen II begynte tilbake til sine 88 cm, vekta aner jeg ikke, for den gikk i stykker på torsdag, av uante grunner :p
En ny er på vei i posten.
Greia med denne tråden er for oss å dele erfaringer med dette kostholdet.
Jeg har bare kalt det "Fettfestivalen" for å gjøre det litt ekstra lystig med en festival-prefiks :p. Uansett, jeg har hatt noen regler jeg har fulgt, som har vært som sådan:
Fettprosent av energiinntak skal ideelt ligge på 75% helst mer
Karbohydratinntak på maks 10 gram
Mellom 75-120 gram protein om dagen, ikke mer eller mindre (utregnet i forhold til min kroppsvekt)
Ingen meieriprodukter bortsett fra smør
Ingen kunstig søtning
Ingen belgefrukt, nøtter eller sjokolade
Ingen alkoholrestriksjoner :p
Minimum tre liter vann om dagen
Spise agurk og drikke basete hver dag
Ikke gå sulten
Jeg har fulgt dem ganske rigid de dagene Fettfestivalen har pågått, men jeg må innrømme at min akilleshæl er at jeg kan la meg selv gå sulten for lenge, det er enklere å unngå det på dette kostholdet, så jeg håper jeg kan lære meg noen gode rutiner her.
Jeg vil forøvrig ha sagt at dette ikke nødvendigvis er den ultimate løsningen for alle. Fettfestivalens tilhengere har, så langt jeg har sett vært folk som har som meg erfart at kroppen trenger en kickstart for å respondere. Som har hatt stillstand i uker, måneder og kanskje år uansett hvor flink en har vært med kostholdet. Det er en måte å spise på blotta for partystoppere, og derfor et flott grunnlag for å senere finne ut hva man tåler eller ikke tåler.
Det jeg vil fram til, er at jeg ikk nødvendigvis anbefaler dette for noen som har gått to uker på Ketolyse, og ikke gått ned "mer enn" et par kg, og er frustrert, men det forutsetter at man kjenner kroppen sin godt, og har motivasjonen for å føre et såpass enkelt og ensidig kosthold.
Tilslutt må jeg reklamere litt for ribbe! Stekte meg en 2,4 kg ribbe som jeg kjøpte på Meny sin ferskvaredisk. Prima mat! Og energiforholdene er perfekte for Fettfestivalen! 80% fett og 20% protein. En fullkommen matvare med andre ord :D Jeg spiste ribbe til nesten alle måltider i tre dager! Nam!
Flott info, Photo!
mulig at jeg slenger meg på denne, har levd nesten slik i det siste,
men jeg må nok regne litt på sakene, og se om jeg klarer regne ut hvor
mye jeg skal spise av hver enkel ting.
men veldig moro å følge dere da! :heia:
Spørs om jeg skulle hive meg med på Fettfestivalen. Men da vil jeg vente til skoleferien starter.
Siden Jul har jeg mistet 10-11 kg. Men jeg har en mistanke om at det skyldes lavcalori diett.
Frokost 2 egg 50 gr bacon (sulten 3kvarter etterpå) Før jul spiste jeg skikkelig frokost, 2-300 gr bacon. Klarte meg fint fram til middag. Det gjorde vekta også.
Og 2 ganger i løpet av dagen skreller jeg 25 gr peanøtter og spiser.
Middag 2-300gr kjøtt/fisk.
Thats it !
Drikker lite vann max 1 ltr iløpet av dagen. Den gangen jeg prøvde å drikke 3-4 ltr pr dag førte det til oppblåsthet, stadige toalettbesøk. Og vekta sto bom stille. bruker Metformin og nå er magen i balanse, tør ikke tukle med det så lenge jeg har elever og er ute på oppdrag med dem. Kjedlig om læreren blir stor i øya og trang i ganglaget på byggplass :)
Kommer tilbake til saken.
Mvh Grovsnus
som elsker fett.
jeg lurer på en ting.. kan det forklares enklere enn med % andeler
av hva man skal spise?
Vet jo at utgangspunktet er forskjellig fra vekt til vekt, men hadde satt pris
på en forklaring.
Dvs, hvor mye av ditt og datt spiser feks en på 80 kilo,
en på 70 kilo, og en på 60 kilo.
er ikke flink å regne slik.. :o
Photobscura
01-06-09, 23:41
Kan jo vise til en vanlig dag på min festival:
2 striper bacon og tre speilegg med majo (raus med majoen)
2 nakkekoteletter
2 striper bacon og to speilegg med majo
Ellers en halv agurk
Kanskje 20-30 gram smør utenom matlaging
3-4 liter vann
Regna ut blir det ca:
3000 kcal
120 gr protein (17%)
280 gr fett (82%)
5 gram kh (1%)
For min del er det katastrofalt å drikke mindre enn f.eks to liter, da får jeg hodepine og kjenner at huden i f.eks hendene strammer, ikke særlig ålreit. Så for meg er det en forutsetning å hele tiden følge tørsten (som blir ekstrem på dette kostholdet).
Photobscura
01-06-09, 23:43
jeg lurer på en ting.. kan det forklares enklere enn med % andeler
av hva man skal spise?
Vet jo at utgangspunktet er forskjellig fra vekt til vekt, men hadde satt pris
på en forklaring.
Dvs, hvor mye av ditt og datt spiser feks en på 80 kilo,
en på 70 kilo, og en på 60 kilo.
er ikke flink å regne slik.. :o
Det spiller null rolle, Tullehøna. Man skal spise til man er behagelig mett, og det er i grunn alt du behøver å tenke på sånn sett;)
Jeg veier jo under åtti kg, likevel spiser jeg hver dag mellom 2000 og helt opp til 3000 kcal hver dag. Men jeg har samme metthetsfølelsen den ene dagen som den andre, selv med dette spennet.
Eneste jeg prøver å passe på er at ikke proteinmengden overgår 120 gram, noe som ikke alltid er like lett, men så går det en del egg, og da fyker den lett opp.
Jeg får vel hive meg pån igjen. Har vært dårlig til å begrense karbene. Begynner fra og med i morgen:D
jeg elsker fettfestivalen!! :D
Fett, fett,fett og mere fett!
Jeg også!
ÅÅÅ, jeg elsker smør, majones og baconfett:hungry:
Men jeg overstiger nok 5g karber, jeg er nok opp i 10g de fleste dagene.... Men jeg spiser nok ellers like mye fett og protein som photo..
Og går ned en kilo i uka nå:D
Photobscura
02-06-09, 00:24
Flott Imse!
Jeg er veldig spent på å få ny badevekt nå. Eneste som er litt kjipt er jo at den kanskje er feiljustert i forhold til den gamle, la oss i tilfelle håpe det er nedover :p
Flott Imse!
Jeg er veldig spent på å få ny badevekt nå. Eneste som er litt kjipt er jo at den kanskje er feiljustert i forhold til den gamle, la oss i tilfelle håpe det er nedover :p
Ja, vi får satse på at den viser vekt i positiv retning!
Jeg har litt problemer med å kutte helt på karbene, det blir noe fra grønnsaker eller fløte/creme friache hver dag, men så lenge jeg går ned i vekt, så får det være..
Photobscura
02-06-09, 01:26
Ja, helt klart. Jeg hadde ikke satt i gang denne festivalen for mitt vedkommende, hadde jeg gått ned på vanlig ketogen kost med grønnsaker og sånn :o
2 nakkekoteletter
Ellers en halv agurk
3-4 liter vann
Regna ut blir det ca:
3000 kcal
120 gr protein (17%)
280 gr fett (82%)
5 gram kh (1%)
For min del er det katastrofalt å drikke mindre enn f.eks to liter, da får jeg hodepine og kjenner at huden i f.eks hendene strammer, ikke særlig ålreit. Så for meg er det en forutsetning å hele tiden følge tørsten (som blir ekstrem på dette kostholdet).
Denne hjalp veldig! Takk for den!
Jeg slenger meg med, men tror ikke jeg starter i kveld :lol:
Tusen takk, du lille søte i korte skjørt! :love:
Photobscura
02-06-09, 01:54
Denne hjalp veldig! Takk for den!
Jeg slenger meg med, men tror ikke jeg starter i kveld :lol:
Tusen takk, du lille søte i korte skjørt! :love:
Haha, meg spot on, liksom :D!
Jeg bruker mat på data (http://matportalen.no/Emner/matpadata) for å regne ut, forresten.
trillian78
02-06-09, 06:35
Hurra for fettfestivalen :heia:
Jeg måtte legge til en regel i photos reglement: Nok søvn! Det er min akilleshel, og en av de mest avgjørende faktorene ifht vektnedgang uansett kosthold.
Foreløpige resultater etter en uke på fettfestivalen:
Ned ca 1 cm rundt magen og ned 1 cm rundt låret. Resten står stille. Dette er ikke verst for min del altså. Har jo stått mest stille her i gården, så en cm ned på en uke er langt langt over gjennomsnittsnedgangen min :heia:
Photobscura
02-06-09, 10:39
Hurra! :heia:
Jeg fikk melding nå om at pakken min er på vei, må si jeg er litt i overkant av hva jeg liker spent på vekta :p
Hadde veiedag i går jeg, og hadde gått ned 1.4 kg på min første festivaluke! :heia:
Tidl. medlem
02-06-09, 14:14
Festival høres kult ut! Står på sidelinja å heier siden jeg ikke kan være med http://www.millan.net/minimations/smileys/fiesta.gif
trillian78
03-06-09, 06:23
Unnskyld meg... Men dere andre som er på fettfestivalen: Bæsjer dere helt patetisk lite? :o
Trillian: :ja: og når jeg bæsjer så er det liksom litt sånn harebæsjfølelse! :kremt: ikke en stor en om du skjønner! :lol:
Photobscura
03-06-09, 12:35
Haha, ja, det kan du si ... :rodme:. Kroppen, flinke kroppen bruker alt den trenger! Lite energioverskudd, akkurat passe med proteiner. Vi er skikkelig snille med kroppen, og naturen samtidig -mindre avfall :D
mindre avfall :D
Ja, men hvor blir det egentlig av ting? :confused:
resten bli vel til energi??
jeg må ærlig innrømme at jeg trodde dette var en festival, jeg kunne melde meg på :lol: men jeg tror faktisk dette kan være tingen for meg når jeg skal knipe de siste kiloene om en stund :ja:
jeg gikk ned 10 kilo på GR for så å gå opp alt igjen pluss 10 kilo til..
da fant jeg fedon.. og gikk ned 10 kilo med han.. stod på stedet hvil i ca ett år.. før jeg skjønte at jeg måtte hardere til verks.. så kom jeg borti lavkarbo konseptet, gikk ned ytterligere 10 kilo til.. men innimellom hadde jeg platåer.. der jeg ble stående leeeeeeeeeenge på samme tall..
av naturlige årsaker kjører jeg generell lavkarbo for tiden.. men jeg må passe meg for karbene.. :rolleyes: merker når jeg har spist for mange karber.. da har kandidaen min fest, og jeg blir slapp :nei:
mye å ta tak i :ja:
Photobscura
03-06-09, 13:30
Ja, men hvor blir det egentlig av ting? :confused:
Det blir jo brukt opp, da! Det er lite fiber på fettfestivalen, og fiber funker mest bare transporterende. Fettet gjøres om til energi, og brukes til å generere varme, holde alle funksjoner i gang i kroppen sånn at man kan holde seg i aktivitet, etc.
Det blir jo brukt opp, da! Det er lite fiber på fettfestivalen, og fiber funker mest bare transporterende. Fettet gjøres om til energi, og brukes til å generere varme, holde alle funksjoner i gang i kroppen sånn at man kan holde seg i aktivitet, etc.
Ja, jeg hører hva du sier, men jeg klarer liksom ikke helt få hodet mitt rundt det... :rolleyes: Utfra mengden som går inn burde en betydelig større mengde gå ut igjen... Og siden vekta står stille stresser jeg litt med at kanskje det er grunnen akkurat nå. Og da skurrer det fælt igjen... :D jeg har jo ikke en kropstemperatur på 100 grader liksom...
Photobscura
03-06-09, 14:11
Ja, jeg hører hva du sier, men jeg klarer liksom ikke helt få hodet mitt rundt det... :rolleyes: Utfra mengden som går inn burde en betydelig større mengde gå ut igjen... Og siden vekta står stille stresser jeg litt med at kanskje det er grunnen akkurat nå. Og da skurrer det fælt igjen... :D jeg har jo ikke en kropstemperatur på 100 grader liksom...
Min er på 37,5, konstant ;)
Jeg vet at dersom jeg ikke går ned på dette kostholdet er det fordi jeg har for mye stress i kroppen. Irriterende og vanskelig å gjøre noe med.
Mengden er jo ikke nødvendigvis veldig stor -maten man spiser altså. Jeg kan f.eks spise 6 speilegg og 9 striper bacon a 25 gram om dagen, pluss kanskje 50 gram smør og 4-5 ss majones. Sammenlagt er ikke det mye, i underkant av 800 gram mat, men det utgjør ca 2500 kcal, fordi fett har høyere energiprosent enn kh og protein. Så mengden er jo ikke av det største, og det er mange prosesser i kroppen som krever energi, cellefornyelse, transportering av blod, tarmer som jobber, varme, utånding, samt at selv når man ikke gjør noe spesielt i løpet av en dag, så går man mange tusen skritt, bare ved å gå fra rom til rom, alt man gjør krever energi.
trillian78
03-06-09, 18:07
Trillian: :ja: og når jeg bæsjer så er det liksom litt sånn harebæsjfølelse! :kremt: ikke en stor en om du skjønner! :lol:
:lol: Jaaa! Skjønner akkurat hva du mener :p
Virker som fettfestivalen funker konsistent bra på nesten alle som prøver den, så det ligger definitivt noe i det. Endog bedre enn ketolyse og Lindberg. Masse mettet fett. Mmm. Smørkrem.
Photobscura
03-06-09, 20:01
Virker som fettfestivalen funker konsistent bra på nesten alle som prøver den, så det ligger definitivt noe i det. Endog bedre enn ketolyse og Lindberg. Masse mettet fett. Mmm. Smørkrem.
Ja, det er såre enkelt og føles veldig bra for kroppen, og ikke minst lommeboken ;). Med det sagt, jeg ser fram mot å kunne spise bønner og linser og litt ost igjen, men et direkte savn vil jeg ikke si at det er. Så lenge jeg har rødvin så blir jeg i grunn kilt nok under haka :p
Skautrollet
05-06-09, 21:23
Nå har trollet trasket rundt på festivalområdet en ukes tid.
Stort sett spist fett og protein, minimalt med karb. En boks rømme har sneket seg med, likeså en halv paprika og en løk, men ellers lite.
Og plutselig viser vekten 3 kg minus!
Joda,- funker fett det her;)
Photobscura
05-06-09, 21:33
Så flott!
Jeg har så ekstremt mye stress i kroppen, som jeg ikke aner hvordan jeg skal få kanalisert, at her står det stille :o (Eller så viser den nye vekta mi galt i forhold til den gamle :p).
Men jeg mener bestemt at skuldrene mine har blitt slankere.
Uansett er jeg bare halvveis i festivalen. Jeg gir det tre måneder, om ingenting skjer da, så må jeg spinke og spare til et besøk til Lindbergklinikken, og muligens bli satt på Metformin eller noe. Men den tid den sorg!
Skautrollet
05-06-09, 21:38
Håper det løsner Photo...
Ny-vekter viser forresten alltid feil... såsant de ikke viser mindre da;););)
Photobscura
05-06-09, 21:52
Håper det løsner Photo...
Ny-vekter viser forresten alltid feil... såsant de ikke viser mindre da;););)
Haha, ja. Sånn er det.
Da jeg veide meg for første gang på den i dag (forsåvidt etter frokost og i undisen) så veide jeg 1,9 kg over laveste notering siden fettfestivalen begynte. Urk.
Festival! :heia:
Tror kanskje fettfestivalen kan være noe for de siste 10 kiloene mine. Slenger meg med på fettfesten, jeg. :stortsmil
trillian78
06-06-09, 09:27
Festival! :heia:
Tror kanskje fettfestivalen kan være noe for de siste 10 kiloene mine. Slenger meg med på fettfesten, jeg. :stortsmil
Hurra :heia:
besøk til Lindbergklinikken, og muligens bli satt på Metformin eller noe.
Du trenger ikke til Lindbergklinikken for å få det hvis du trenger det. Jeg fikk det av vår felles venn på Møllergata Legesenter jeg. Han er veldig oppegående på det også, følger opp og forklarer bra og sånn.
Photobscura
07-06-09, 11:19
Du trenger ikke til Lindbergklinikken for å få det hvis du trenger det. Jeg fikk det av vår felles venn på Møllergata Legesenter jeg. Han er veldig oppegående på det også, følger opp og forklarer bra og sånn.
Joda, jeg tok en del tester i høst, og i følge dem var jeg innenfor normale grenser (selv om jeg VET at de "normalene" offentligheten opererer med er helt på trynet, og jeg ville blitt satt på Metformin sporenstreks av en Lindberg-lege). Vi har diskutert det, men han ser ikke på det som en adekvat løsning. Dog fant vi ut en viktig ting sist, nemlig at jeg er disponert for autoimmun diabetes hos voksne, som er en av de skumlere diabetesformene hvor man mister fullstendig evnen til å produsere insulin.
Jeg tenker på å spørre om det neste gang jeg skal dit, har en time om en drøy uke. Oppegående er han absolutt, det var han som sa jeg burde kutte ut stivelse og sukker i kosten for tre år siden da jeg testa positivt for insulinresistens, noe som mer eller mindre har reddet liv og helse for meg! Men jeg endra kosten først, og da prøvene var normale etter kostholdsendring, så var det ingen grunn til å sette meg på medisiner, liksom.
Eeep. Da bruker jeg tråden din til å rapportere om min 1 kgs nedgang denne uka. Det betyr at på 2 uker er jeg 2.4 kg mindre. Flotte festivalen!
Photobscura
08-06-09, 14:57
Tråden VÅR, Fjanni! :D
Jeg er veldig imponert over deg! Hurra for kiloe ned :heia:
Jeg må rapportere at jeg sørgelig nok har sprukket. MEN! Det skal sies at jeg har hatt to sprekker i hele min lavkarbohistorie som går nesten tre år tilbake, og første gang var nå i påsken da jeg spiste en liten bit smörgåstårta i grisefylla i total mangel på lavkarbovennlige alternativer :p
Vel, i går spiste jeg en boks Häagen-Dazs fordi jeg er under masse press og synes innmari synd på meg selv :rolleyes: ... Jaja, spist er spist. Men det føles veldig merkelig, da jeg aldri har hatt noen hang til å sprekke før. Jeg tilgir meg selv, og har alt spist en superfeit frokost og trent yoga og drukket tre liter vann. Fettfestivalen fortsetter, tross at jeg ramla over gjerdet over til Sukkerfestivalen. Heldigvis føler jeg meg så crap i dag, at flere turer ikke kommer på frågan! Buæsj!
trillian78
08-06-09, 16:33
Häagen-Dazs :love:
Du er jo stålkvinnen Photo. Det at du har sprukket for andre gang på årevis er bare et sunnhetstegn :klem: (Ble nesten litt letta. She's human!) Velkommen tilbake på riktig festivalområde.
Grattis Fjanni! Fabelaktige resultater!
Mine resultater for denne uka er litt tvetydige. Ikke lett det der med å måle med målebånd alltid. Mage- og midjemål er litt usikkert. Jeg har snikmålt magen flere ganger denne uka og det varierer så mye at jeg blir helt tullete i hodet. Skylder på nanbrødet i forrige uke, og satser på en mer pålitelig måling neste uke. Låret har mista en centimeter, og resten ser ut til å stå stille.
trillian78
08-06-09, 16:34
Oh... glemte en sak. Har mista en cm rundt halsen også :lol:
:lol: Sukkerfestivalen sammenlignet med fettfestival er vel som quart er i forhold til roskilde! Greit å ha vært der, men ingen kan måle seg med the real thing liksom :D
kjenner jeg gjerne skulle vært en tur på quarten akkurat nå! jeg er så fysen. rart. har liksom ikke vært det på lenge, men nå tror jeg en bøtte med is kunne gått ned på høykant! Kanskje det er noe med dag 13,14 og 15 på fettfestivalen som gjør oss gale photo og trillian. ergo nanbrød og iskrem!
Photobscura
08-06-09, 21:16
Nå har jeg vel vært på fettfestivalen i halvannen måned, Fjanni. Med et lite avbrekk etter første måneden, forsåvidt Jeg tror for min del det er mer stiuasjonsbetinget :o
Ja, haha. Du kan så si Carisma. En god lignelse! Jeg har skikkelig store fordommer mot Quarten, tenker bare pikéskjorter og pannebånd. Urk!
Nå har jeg sovet som en stokk i tre og en halv time, på blanke dagen! Og tror dere jeg ikke våkner opp med pølsefingre! Huff. Samler alltid vann i fingrene som er på grensen til magre til vanlig. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at det i de timene jeg har vært våken så har jeg løpt på do hvert friggin kvarter! Og så føles det som om jeg har hår i halsen :eek:
Nei, Sukkerfestivalen hadde ikke mye gøyalt å by på!
joda, jeg liker bare å ha noe å skylde på! :lol: sånn rent bortsett fra hue-kjør!
trillian78
08-06-09, 21:35
Liker unnskyldningen til fjanni best. Det er definitivt noe rart med dag 13/14/15. Og det har ikke noe med viljestyrke, fysing eller kortslutninger i hodet å gjøre. Dag 14 er bare sånn :ja: Naturlov tror jeg.
Photobscura
08-06-09, 21:51
Hehe. Jeg tror uansett at det blir en kald dag i helvete før jeg spiser is igjen :o Learn from me, kids!
trillian78
08-06-09, 22:08
Hehe. Jeg tror uansett at det blir en kald dag i helvete før jeg spiser is igjen :o Learn from me, kids!
http://www.treehugger.com/see%20hear%20speak.jpg
Photobscura
08-06-09, 22:23
:lol:
Jeg gleder meg i alle fall stort til jeg får penger igjen! Da blir det feite kjøttkaker av lammekjøttdeig fra innvandrersjappa nedi gata her. Mm, kjøttkaker. Etter å ha spist tre striper bacon og to speilegg med majones tre ganger om dagen i sikkert halvannen uke, så er jeg ikke direkte lei, men jeg kan ikke si at det er fest når jeg skal spise :rolleyes:
http://www.iceangels.co.uk/images/ice-angels-big.jpg
trillian78
08-06-09, 22:30
Og rrrrrribbeee :D
Photobscura
08-06-09, 22:36
Ribbbeeee! :heia:
Jeg har lyst på pinnekjøtt jeg, men da må jeg ha kålrabistappe. Det er vel ikke det værste sånn lavkarbo sett men..
trillian78
08-06-09, 22:43
Jeg har lyst på pinnekjøtt jeg, men da må jeg ha kålrabistappe. Det er vel ikke det værste sånn lavkarbo sett men..
Prøv knutekålstappe. Knutekål er mye mildere enn kålrabien, men ligner likevel litt i smaken. Også bare 3 karber per 100 g da gitt :heia:
Photobscura
08-06-09, 22:43
Det er visstnok tilbud på pinnekjøtt på Meny.
knutekål? har jeg aldri hørt om! :D egentlig er det vel saltet som er det værste for meg. jeg var som en ballong full av vann etter 2.juledagmiddagen. Seriøst. Jeg hadde det rett og slett vondt, og hadde ikke sjans til å få igjen buksene som passet dagen før.
trillian78
08-06-09, 22:50
http://leksikon.frukt.no/kunder/opplysning/frukt/leksikon/webint/fruktleksikon_bilde.php?id=17737102&type=web365250
http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=15665&mnu1id=8050&mnu2id=8053&mnu3id=1090&mnu4id=1094
Kakeåndsen
08-06-09, 23:43
Ok, dere har overbevist meg! Blir fett-festival fra mandag:D.
Bare på bitteliten weekend-tur som nok blir fuktig, og da mister jeg lett styringa på karb-inntaket.
Photobscura
09-06-09, 00:05
:heia:! Jo flere jo bedre :D
Jeg er også halvveis med nå, men etter en par måneder på lavkarb/lavfett/pulver og så en og en halv dag på høykarb/høyfett må jeg ta det litt rolig i begynnelsen. Jeg begynnte litt hardt på søndag, så akkurat nå er det tilvenningsfestival med rømme og creme fraiche som trekkplaster....
Men smør er headliner :D
(jeg gikk forresten opp to kilo på den ene og halve dagen. Først nå har jeg oppdaget at sokkemerkene har vært borte lenge, for nå er de søren meg tilbake :()
Ribbbeeee! :heia:
Prix har grillribbe fryst i poser a 1 kg til 49 kr....
Photobscura
09-06-09, 10:18
Jøss! Og nå var jeg på Coop Prix sin hjemmeside, jammen er det ikke en butikk på Pilestredet Park! Har gått glipp av mye siden ombyggingen, altså!
Her kommer rapport fra meg. Har nå gått ned 4,1 kg på 2 uker. Det var ikke så veldig mye denne uka; 800 gram, men jeg kunne nok ikke forvente mer, siden jeg tok av hele 3,3 den første uka.
Jeg hadde også en litt sprø dag i går, som var min dag nr 14. Flippet ikke helt ut, men var tilbake på OE-kosthold ca halve dagen. Tok meg sammen og ser ikke noe problem med å fortsette ut juni måned med dette. Kanskje bortsett fra en 3-dagers tur med kjæresten, kanskje det blir OE da.
Har ikke lyst til å skremme ham bort med mine særheter. OE er jo sært nok for folk flest, men det har han akseptert og blitt vandt med.:p
Her kommer rapport fra meg. Har nå gått ned 4,1 kg på 2 uker. Det var ikke så veldig mye denne uka; 800 gram, men jeg kunne nok ikke forvente mer, siden jeg tok av hele 3,3 den første uka.
Jeg hadde også en litt sprø dag i går, som var min dag nr 14. Flippet ikke helt ut, men var tilbake på OE-kosthold ca halve dagen. Tok meg sammen og ser ikke noe problem med å fortsette ut juni måned med dette. Kanskje bortsett fra en 3-dagers tur med kjæresten, kanskje det blir OE da.
Har ikke lyst til å skremme ham bort med mine særheter. OE er jo sært nok for folk flest, men det har han akseptert og blitt vandt med.:p
Oiii så bra!!! Hvor mye fett og proteiner ligger du på? Sånn %vis
ca 80 % fett (heller over enn under), 1 - 2 % karbohydrater, resten protein, ca 18 -19 %. Har skrevet mer om hva jeg gjør i Chunkys tråd.
Oops, tror jeg må inn og endre litt der, det er blitt noen små forandringer. Har for eksempel kuttet ut alle planteoljer, og så bruker jeg sitron og agurk i tilfelle dette med PH-balansen i kroppen er viktig. Må innrømme at jeg ikke har satt meg særlig godt inn i akkurat det enda, men sitron og agurk skader ingen uansett, selv om det bruker opp den lille karbokvoten min sammen med hjemmelaget sjokolade.:p
Photobscura
09-06-09, 16:42
I dag har jeg endelig fått penger, og da var det rett på den lokale Halal-sjappa for å kjøpe lammekjøtt til kjøttkaker. Kunne se hvor fett kjøttet var! Herlig! Kun 55 kr kiloen, håper det er bra kvalitet (så i alle fall sånn ut), for da kan dette fort bli en vane :D
Og Nalana! Dette er fantastisk! Supre resultater! Jeg begynner å få noe av det mest stressrelaterte greiene bak meg nå, så håper jeg kroppen skjønner det også, og slapper av såpass at den kan begynne å brenne litt fett igjen, i stedet for å stresse seg rundt i en ring av fire fem hundre gram opp og ned. Sukk :o
trillian78
09-06-09, 16:46
Velkommen til festen Areola og Kakeåndsen! Hurra! :heia:
Grattis med strålende resultater Nalana! :blomster:
Hurra for lammekjøttdeig Photo! :sikle:
Der kan dere se! Dag 14 suger for oss alle! :lol: Strålende resultat nalana!!
Photobscura
11-06-09, 18:39
Vidunderlig indiskinspirert Fettfestival-kjøttsuppe!
Jeg hadde jo glemt kokosmelkens fortreffelighet! Masse fett, lite karbo, og akkurat passe med protein.
Så jeg mekka sammen en helt absurd herlig kjøttsuppe i dag, feit, god og mettende.
Ingredienser:
600 gr lammekjøttdeig (jeg kjøper halal fra innvandrerbutikk)
1 boks (a 400 gr) kokosmelk (ikke fettredusert ;))
2 fedd hvitløk
1 ss tomatpuré
1 ts malt koriander
1 ss ingefær (jeg brukte pulver, men fersk raspa er sikkert hakket bedre)
2 ts garam masala
1/2 ts chilli (jeg bruker pulver)
2 ts red curry pasta (f.eks tikka masala)
40-50 gr smør (en ostehøvelskive veier ca 5 gr)
Saft fra en halv sitron
Salt og pepper
Gurkemeje
Fremgangsmåte:
Sett stekepanne på full guffe, smelt smør, skru ned plata et hakk, og rør alt krydder pluss ingefær og hvitløk inn i smøret (men ikke salt, pepper, curry pasten og tomatpureen).
Ha i kjøttdeigen, og stek til brun. Bland i curry paste, tomatpuré og smak til med salt, pepper og sitron. Hell i kokosmelken, og rør til alt er utblandet. Skru ned ovenen ennå et hakk, og la putre godt i fem til ti minutter. Ha i gurkemeje for fargens skyld. Den smaker så og si ingenting.
Nam nam! :hungry:
:drool: :drool:
Ingen mer væske enn den kokosmelka, altså? Åh, jeg vil også ha lammekjøttdeig!
Jeg har snikfestivalisert en stund nå, og har fått røska meg ut av miniplatået. I dag morges så jeg syttitallet for første gang på lenge!
Det er helt nytt for meg dette dere driver på med...
Åpplys meg værsåsnill:p
Det ligger en god beskrivelse, samt en link i hovedinnlegget, Janis.
Jeg lå på 1-2 % karber, 80 % fett og resten proteiner noen dager, og det funket fint. Men nå har jeg visst glemt at jeg er med på fettfestivalen, for jeg har spist knekkebrød og havrekjeks med geitost i tre dager nå. :(
Har funnet fram gamle bilder og tatt nye bilder i dag, så hvis jeg poster i bildetråden 2009, gir det meg sikkert et tupp i ræva til å velte meg i fett igjen. :D I mårra blir det ribbe! (takk for tipset om Prix :) )
Photobscura
11-06-09, 22:10
Den ble jo mer som en gryterett etter at den kjølna, men gud bedre så godt!
Photobscura
11-06-09, 22:10
Og hurra hurra for søttitallet, Sulphur! Juhuuuu! :heia:
Photobscura
11-06-09, 22:11
Jeg lå på 1-2 % karber, 80 % fett og resten proteiner noen dager, og det funket fint. Men nå har jeg visst glemt at jeg er med på fettfestivalen, for jeg har spist knekkebrød og havrekjeks med geitost i tre dager nå. :(
Har funnet fram gamle bilder og tatt nye bilder i dag, så hvis jeg poster i bildetråden 2009, gir det meg sikkert et tupp i ræva til å velte meg i fett igjen. :D I mårra blir det ribbe! (takk for tipset om Prix :) )
Åh, ribbe! Jeg savner det allerede, og lurer på om jeg må ta turen opp til Prix over helga :D
Åh, ribbe! Jeg savner det allerede, og lurer på om jeg må ta turen opp til Prix over helga :D
*kremt* sikker på du ikke blander pilestredet park med rignes park? For pilestredet blir vel nedover fra løkka?
Photobscura
12-06-09, 00:03
Hmmmmm. Mulig. Jeg er jo ikke kjent for å være så oppmerksom på detaljer når det kommer til geografi :o
Hmmmmm. Mulig. Jeg er jo ikke kjent for å være så oppmerksom på detaljer når det kommer til geografi :o
Bare tenkte jeg skulle tipse deg så du slapp å vandre hvileløst trundt oppe på nye rignes park og leite, når den egentig befinner seg nede på st.hanshaugen... :D
Photobscura
12-06-09, 00:19
Godt, godt ;)
Jeg drikker eggemelk til frokost - 94 % fett, 4 % protein og praktisk talt null karbo.
Den må jo være genial på fettfestivalen?
Det kommer sikkert an på hva den er søtet med. Stevia burde vel være "lov", men ikke noen kunstige søtningsmidler?
Njææ, jeg har laget mine egne regler for tia, så for meg er den lov. :lol:
Men jeg søter den ikke mye, bruker vanilje istedet.
Skal smake på den neste gang før jeg søter - kanskje den er like god?
Tenkte jeg også ville poste reglene mine, siden vi alle tilpasser litt pga forskjellige behov og forskjellige intoleranser. (Det siste virker det ikke som jeg har lenger, bortsett fra at jeg tydeligvis har nytte av å ligge veldig lavt på karbene, og så går jeg ut i fra at jeg ikke har godt av kunstig søtning, men men har vel det! ;) )
Her er mine. En miks av Chunky og Photos:
1. Minimum 1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag for å opprettholde muskelmasse.
2. Kun sitron og agurk av frukt og grønt.
3. Fordeling minst 80 % fett, 1 - 2 % karbo og resten protein.
4. Karboinntak på maks 15 gram
5. Mindre mosjon enn vanlig. Blir allikevel en lang men rolig tur med hunden ca annenhver dag.
6. Minimalt med kunstig søtning.
7. Minst 3 liter vann.
Har også kuttet ut planteoljer og proteinpulver, men spiser kokosfett sammen med mørk sjokolade.
Njææ, jeg har laget mine egne regler for tia, så for meg er den lov. :lol:
Men jeg søter den ikke mye, bruker vanilje istedet.
Skal smake på den neste gang før jeg søter - kanskje den er like god?
Det gjorde jeg. Det smakte skikkelig bajs. Som vann med egg i. (Doh!) Fyttiæsj!
Photobscura
12-06-09, 14:14
Ja, den eggemelka er ikke så god uten søtning, enn om jeg lot det ligge en vaniljestang i sikkert et kvarter, så jeg bryr meg ikke så mye om den nå, ikke har jeg råd til stevia heller, så ...
Det ser ut som jeg har kommet over iskneika. omtrent to kg opp fra laveste notering (veide meg i går, har veiedag på torsdag), men alt i dag viser vekta 300 gram ned igjen. Skal ikke smugveie meg mer, men det var litt sånn *puh* å få se søttitallet igjen :)
Hei hei. I dag går festivalpasset mitt ut og jeg tar fri over helgen. Søndag kveld er jeg tilbake igjen for å kjøpe pass igjen! :lol: 19 dager på festivalen har gått unna som fy. Er glad og fornøyd, samt 2.9 kg lettere! Fra mandag til i dag har jeg faktisk gått ned en halv kg til.
Photobscura
12-06-09, 14:32
Det er bare så bra! Min festival går ufortrødent videre, jeg skal ha en pause den 18. juli, for da skal jeg feire bursdag. Men det blir lavkarbokake og blåmkålsalat og grilling, og kanskje sukkerfri punsj. Så, jeg skeier jo ut med måte as usual ;) (Om man ser bort fra hagendassen, da. Men den er fra og med og nå glemt ;))
Skal du feire min bursdag, Photo? :o
hei! kan jeg også få slenge meg på? er på dag 2 med fett fett fett og akkurat nå er jeg kvalm, er første gan jeg har blitt kvalm.. mulig pga noe ost jeg spiste i stad?
blir veldig inspirert av dere som går ned masse!
Photobscura
13-06-09, 14:14
Skal du feire min bursdag, Photo? :o
Fyller du den attende? Jeg fyller den tjuende, men det er jo en mandag, derfor feiring to tager før :)
Hei!
Jeg vil gjerne bli med på fettfestivalen!
Har fulgt OE i 3 mnd nå. Gått opp 7-8 kg(kremt). Har ikke vært så "feit" som jeg er nå noengang... men noen fordeler har jeg alikevel fått. Blodsukker er mer stabilt. huden er bedre(men ikke helt bra ennå) og energien er også noe bedre. Så da er det verdt å dra på noen få ekstra kg....
Men hvis jeg kommer over 20-30 g karboer på en dag ser det ut til at jeg blir dårlig(i følge OE skal jeg ligge på ca 30-40 g regnet fra vekten). I går "skeiet" jeg litt ut med gulrot/pastinakk chips og kjøpte meg en dressing til salaten som innholdt ganske mye karboer. Og jeg hadde ganske mye på.. + at jeg spiser endel løk, tomater, søt paprika, jordbær etc...
Idag våknet jeg opp, kroppen er super STRESSET, irritert, trøtt(må hvile og sove flere ganger om dagen), småør/svimmel, småverking(uro) i hele kroppen.
NÅ ER DET SLUTT!!! FETTFESTIVAL HERE I COME:)
Photobscura
13-06-09, 19:03
Og velkommen skal du være! Her har du festivalpasset ditt :D
Og velkommen skal du være! Her har du festivalpasset ditt :D
Thank you:)
første kveld på festivalen. Mye bra fett her(heter fettmarked nå, ikke kjøttmarked..:p), mange hyggelige mennesker, og ikke minst hyggelige priser. skjønner ikke hvorfor jeg har vima rundt på sukkerfestivalen så lenge:rolleyes: Det er jo mye bra mennesker der(sukkerfestival), mange fristelser, men kult er det ikke.
vel..vel..kommer vel til å følge litt med og stikke innom for å hilse på gamle kjente av og til:) ihvertfall av de jeg liker best..
Men nå trasker jeg rundt i fettet og tenker bli her en liten stund og se om det skjer no... Men det er no sånn..at man får ikke mer moro enn man lager selv:)
ai..har visst "sprukket" før jeg fikk begynt gitt... første dag og 19 karboer!.. søren og, men % er det ikke så ille: 3 % karbo, 19% P og 77 % fett. I morgen er det ny dag og nye muligheter.
Men hva skal jeg spise da? idag har det gått i 7 hele egg + 2 plommer, en pakke bacon, litt skinke, 2 pølser + karboene(jordbær blant annet).
Jeg finner liksom ikke på noe annet enn å spise egg, kjøtt eller fisk hele dagen. Ikke noe tilbehør? bare smør og litt krydder?
Jeg må jo lage meg "middag" til hvert måltid nå da?
Jeg ser spinat og annen grønn salat har bare 0.5 k/100 g. Der er det jo noen muligheter for tilbehør. Og agurk. Tror jeg trekker inn litt grønne grønnsaker(jeg skal holde karbogrensen under 10 g)..
Skulle gjerne sett noen flere dagsmenyer :rolleyes:
bare sånn at jeg har noen å sammenligne meg med...og se at også andre lever litt ekstremt om dagen.. og at jeg er på rett vei:)
Hvor finner dere ribbe for tida? Ikke grillribbe, men sånn hel i stykker som man har til jul.
Det er helt nytt for meg dette dere driver på med...
Åpplys meg værsåsnill:p
DER kom spørsmålet.... springer litt til og fra her inne.. innimellom plenklipping terassebygging og jobb.. samt alt det andre man pusler med...
FETTFESTIVAL?? Alle som vil kan få fra meg.... nei.. hvor var den linken... kan dere slenge fett rundt dere.. kan jeg...eneste som blir tynn i huset her.. er katta... og det er ikke mye fett han vil ha... kanskje kattemat er tingen..??
Fant jo ikke engang innlegget mitt fra igår..(desperat rop om opplysninger)
...hmm... når jeg tenker over det..og riktig innrømmer hardt for meg selv...ekstrem Skaldeman var jo det jeg gjorde helt i begynnelsen. Da resultatene kom..SELV PÅ MEG!!
Back to business... jeg rekalkulererer..(høres ut som en gps)
Veier meg før jeg stikker på jobb..på vekta som viser feil, helt sikkert, frokost er inntatt, bacon og egg, to plommer og et helt egg...te'en gikk ned nu.. på jobben veit jeg at det er reker og majo i kjøleskapet.
Har igjen tre wallenbergere i frysen. Det blir kveldsmat.
Skal se hva som skjer fram til den 15 juli... (Spania)
::::::::::::::: Da var jeg brått motivert igjen::::::::::::::::::::::::::::::::::
Photobscura
15-06-09, 16:25
Nå er jeg litt usikker på hva dere spør om, hehe. Men MINE regler er i alle fall lista opp i hovedinnlegget så vidt jeg husker :)
Edit: Jeg klarte å hoppe over den siste sida, så ikke at det hadde blitt hele fem ;)
Da var jeg tilbake på festivalområdet! Noen som har en våtserviett så jeg får vasket av meg litt fett? :lol:
Har spist god og fet mat nå, men har enda ikke fått tak i ribbe...*snufs* Surkål er vel skikkelig vanskelig på denne tiden, for det finnes bare nykål og det går vel ikke an å lage surkål av nykål? :confused:
trillian78
15-06-09, 18:09
Det eneste stedet jeg har sett ribbe er på photos menymann. Meny på Rignes Park. Jeg vet ikke hvor på Romerike du bor Veggpryd, men jeg har spurt både på spar på romerikssenteret og på meny på Jessheim. Begge stedene har de bare sett rart på meg.
Det eneste stedet jeg har sett ribbe er på photos menymann. Meny på Rignes Park. Jeg vet ikke hvor på Romerike du bor Veggpryd, men jeg har spurt både på spar på romerikssenteret og på meny på Jessheim. Begge stedene har de bare sett rart på meg.
He he! :lol: Den reaksjonen har jeg fått også. Jeg bor 5 min. gange fra Romerikssenteret. Tror jeg skal spørre der også, så det er liksom flere som spør etter det. :)
trillian78
15-06-09, 19:52
He he! :lol: Den reaksjonen har jeg fått også. Jeg bor 5 min. gange fra Romerikssenteret. Tror jeg skal spørre der også, så det er liksom flere som spør etter det. :)
Næh! Gjør du? Hvorfor har jeg aldri sett deg her? Lille plassen. Jeg bor 20 min. gange fra Romerikssenteret :D
Ribbe?...Hmm.. ser muligheten til å starte eget utsalg her ...hehe... slenger meg ''over there'' imorgen og ''sjopper'' litt kjøttmat. Hvor mange kilo skal dere ha???
''fliiire''... trur det er 39 kr kilo'n, +svenskerabatten... dere må jo ta dere en Harrytur engang iblant...
...farsken... æ e sultn!!
Næh! Gjør du? Hvorfor har jeg aldri sett deg her? Lille plassen. Jeg bor 20 min. gange fra Romerikssenteret :D
He he! :D Jeg har bare bodd her i 2 måneder. Er egentlig på flyttefot til Lillestrøm, men huset mitt er ikke klart for innflytting enda. :)
Er det mulig å komme under 5 karboer med egg i kosten?
Teller dere med karboene i egg? jeg spiser nå omtrent 4-6 egg om dagen(noen dager mer) + 100 g smør. bare det blir 3-4 karboer alene. (står 0.9 karbo på mine egg-kartonger)..
4 egg spiser jeg jo til ett måltid...
så et par koteletter og smør resten av dagen? bittelitt grønt(noen blader/agurk) ... ? er det en god plan... eller teller dere ikke karboene i smør og egg?
Følger spent med i denne tråden.....ser og høres spennende ut og greit å vite at det finnes en måte å "restarte" kroppen på hvis det begynner å gå trått med vekta...
Er litt fristet til å prøve selv - men er jo redd for ødelegge en ting som funker. Selv om jeg har gått ned i gjennomsnitt 650 gr i uka og er fornøyd med det så høres det jo mer spennende ut å gå ned litt mer enn det pr uke....
Er det mulig å komme under 5 karboer med egg i kosten?
Teller dere med karboene i egg? jeg spiser nå omtrent 4-6 egg om dagen(noen dager mer) + 100 g smør. bare det blir 3-4 karboer alene. (står 0.9 karbo på mine egg-kartonger)..
4 egg spiser jeg jo til ett måltid...
så et par koteletter og smør resten av dagen? bittelitt grønt(noen blader/agurk) ... ? er det en god plan... eller teller dere ikke karboene i smør og egg?
Ser på reglene til Photo igjen...at det står under 10 g karbo og ikke 5 som jeg trodde.(jeg mener å ha lest 5 et sted...hmm).. da spiller det ingen rolle om karboene i egg(trodde jeg var blitt en smule gal her:p)...
10 er mer oppnåelig. jeg prøver å legge meg på mellom 10-15 jeg...og alle grønne grønnsaker er lov...ikke bare lov, men påbudt :)
Photo: Hva er basete?
Er det base-TE ?
feks helios sin.. urte-te som virker basisk for kroppen... ?
Er det noen av dere som har oversikt over sånn cirka hvor mange kcal dere spiser i løpet av dagen?
Jeg prøver å presse karbene ned i under 10 pr dag, men blir veldig sulten og er litt redd for å kjøre på med fett (kommer fort opp i over 3000 kcal hvis jeg spiser fett til jeg er mett).
Noen?
Er det base-TE ?
Ganske sikker på at det er det hun mener. :ja:
Til spørsmålet rett over: Jeg tror de dagsmenyene jeg har laget og holder meg sånn ca til er på 2000 - 2400 kalorier.
Er det base-TE ?
Hehe, det var det jeg mente:D
Følger spent med i denne tråden.....ser og høres spennende ut og greit å vite at det finnes en måte å "restarte" kroppen på hvis det begynner å gå trått med vekta...
Er litt fristet til å prøve selv - men er jo redd for ødelegge en ting som funker. Selv om jeg har gått ned i gjennomsnitt 650 gr i uka og er fornøyd med det så høres det jo mer spennende ut å gå ned litt mer enn det pr uke....
Da hadde jeg ikke turt å endre noe i frykt av å ødelegge en god stim som kroppen er i.
Enig med Sulphur. Ha det heller i bakhodet til en gang du skulle stoppe opp over tid.:)
Photobscura
18-06-09, 00:25
Ser på reglene til Photo igjen...at det står under 10 g karbo og ikke 5 som jeg trodde.(jeg mener å ha lest 5 et sted...hmm).. da spiller det ingen rolle om karboene i egg(trodde jeg var blitt en smule gal her:p)...
10 er mer oppnåelig. jeg prøver å legge meg på mellom 10-15 jeg...og alle grønne grønnsaker er lov...ikke bare lov, men påbudt :)
Ja, jeg endret det :D. Skjønte at det ikke var så lett alltid, ettersom jeg i tillegg spiser etter økonomien. Så selv om jeg prøver å holde meg under 120 gram protein om dagen, så kan det fort bli en del egg. Dessuten spiser jeg noe kokosmelk, og hvitløk, så ti er en grei grense.
Er det base-TE ?
Jepp!
Er det noen av dere som har oversikt over sånn cirka hvor mange kcal dere spiser i løpet av dagen?
Jeg prøver å presse karbene ned i under 10 pr dag, men blir veldig sulten og er litt redd for å kjøre på med fett (kommer fort opp i over 3000 kcal hvis jeg spiser fett til jeg er mett).
Noen?
Det bryr jeg meg ikke det minste om. Jeg spiser til jeg er mett. Men jeg regner jo ut maten på mat på data, så det kommer opp. Mellom to og tre tusen vanligvis.
Da hadde jeg ikke turt å endre noe i frykt av å ødelegge en god stim som kroppen er i.
Tiltredes!
Jeg vil gjerne gjenta en ting jeg har sagt tidligere her inne!
DETTE ER IKKE FOR NYBEGYNNERE! Fettfestivalen er tiltenkt erfarne lavkarboere som ikke går ned på andre måter. Om du har gått på Ketolyse i tre uker og har stillstand, eller om du går på en diett som funker for deg, så vil jeg IKKE ANBEFALE FETTFESTIVALEN!
Folk gjør så klart som de vil, men det er ikke bakgrunnen til at jeg startet festivalen. For min del har jeg mer eller mindre stått stille i to år, med litt svinging begge veier vektsmessig, til tross for grundighet og rigiditet.
Det er heller ikke sånn kjempespennende å leve på åtti prosent fett.
Hvis det er meg du sikter til har jeg stort sett spist lavkarbo i 5-6 år, altså. ;)
Jeg er ikke på fettfestivalområdet, står mer utenfor gjerdet og kikker :D Men jeg må si den er en deilig motvekt til et gryende kalorihysteri her inne :ja: Og så minner det meg på at mindre karbo og mer fett er det jeg streber etter. Festival light! :rolleyes:
Jeg er ikke på fettfestivalområdet, står mer utenfor gjerdet og kikker :D Men jeg må si den er en deilig motvekt til et gryende kalorihysteri her inne :ja: Og så minner det meg på at mindre karbo og mer fett er det jeg streber etter. Festival light! :rolleyes:
:heia:så enig, så enig...
Photobscura
18-06-09, 11:00
Hvis det er meg du sikter til har jeg stort sett spist lavkarbo i 5-6 år, altså. ;)
Jeg snakker generelt, siktet ikke spesielt til deg, altså! :)
Ja, enig! Blir helt svett av alt snakket om kalorier. Jeg gir en god dag i hvor mye kalorier jeg spiser (enn om jeg synes det er fascinerende at det kan være så forskjellig fra dag til dag). Men det har kanskje noe med at jeg ALDRI i hele mitt liv har telt kalorier.
Vil uansett anbefale DENNE (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656) tråden til alle! Den gir en god forståelse for alt med kalorier og termodynamikkloven, og hvorfor det har lite relevanse for vektnedgang på lavkarbo :)
Jeg snakker generelt, siktet ikke spesielt til deg, altså! :)
Ja, enig! Blir helt svett av alt snakket om kalorier. Jeg gir en god dag i hvor mye kalorier jeg spiser (enn om jeg synes det er fascinerende at det kan være så forskjellig fra dag til dag). Men det har kanskje noe med at jeg ALDRI i hele mitt liv har telt kalorier.
Vil uansett anbefale DENNE (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656) tråden til alle! Den gir en god forståelse for alt med kalorier og termodynamikkloven, og hvorfor det har lite relevanse for vektnedgang på lavkarbo :)
Den tråden var bra! helt super altså:) akkurat det jeg trengte nå. Jeg går nemlig OPP i vekt(8 kg på 3 mnd) og får endel råd fra erfarne lavkarbo folk om å faktisk telle kcal. Det er ikke noe mening i å telle kalorier, og nå vet jeg jo hvorfor. Godt å få det bekreftet! jeg har aldri telt kcal og jeg har skikkelig motstand mot det. Jeg har altså ikke spist for mye fett i det siste, men for mye karbo(30-40 g). Ser ut til at KETOGEN diett kan være riktig for meg da...passer med fettfestival da:p
Dere ribbesultne på festival...... Jeg har akkurat stekt "ribbe" på en litt annen måte. Fikk så lyst på ribbe etter å ha lest på sidene her så.....:p
Jeg var på obs! og handlet inn vel 2 kg grillribbe (naturell) til 19,90 kg kiloen i går. Når jeg kom hjem snittet jeg svoren, saltet og peppret den , så stappet jeg den tett ned i et firkantet stekefat og har stekt den i dag. Ikke helt ribbestykker men smaken er lik, og svoren er sprø. Vel bekomme;)
Nå har jeg i realiteten stått stille siden påske, har bakset opp og ned de samme 1,5 kiloene. Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg festilvalpass her. Kan trenge å røske litt opp i kroppen. Har fulgt ketolysekuren siden i høst, med 3 korte pauser som ikke skadet noe egentlig.
To spørsmål:
Jeg er ikke så god på å regne på maten, holder det om jeg teller karboene og spiser fetest mulig? Er litt uvant med den proteingrensa, men skjønner logikken bak.
Hvor lang tid tar det før en merker at vekttapet skyter fart igjen? Er litt redd for at jeg ikke skal fortsette om det ikke virker etter tre dager, så det er greit å vite tidshorisonten her så jeg kan innstille meg på det. Er 1 uke en grei prøveperiode?
Photobscura
21-06-09, 11:56
To spørsmål:
Jeg er ikke så god på å regne på maten, holder det om jeg teller karboene og spiser fetest mulig? Er litt uvant med den proteingrensa, men skjønner logikken bak.
Hvor lang tid tar det før en merker at vekttapet skyter fart igjen? Er litt redd for at jeg ikke skal fortsette om det ikke virker etter tre dager, så det er greit å vite tidshorisonten her så jeg kan innstille meg på det. Er 1 uke en grei prøveperiode?
Bruk mat på data (http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2007/2/mat_paa_data_5.0_er_ferdig) eller tilsvarende! Det er et stort poeng å vite at man ligger på en høy fettandel ;).
En uke er altfor lite. Gi det minst tre uker i alle fall. Og det er ingen som helst garanti at fettfestivalen vil funke for deg. Så det finnes ikke noe svar på det siste spørsmålet ditt ;)
Altså, jeg er ikke så glad i ribbe ( jeg er typen som spiser kalkun på julaften;) ), men nå fikk jeg skikkelig lyst på ribbe:lol:
Spørs om vi får ta en svipptur over grensa ( bare 15min å kjøre) og kjøpe ribbe når vi kommer hjem fra Riksen med Dokka..
Tenkte bare jeg skulle stikke innom og si hei igjen.
Jeg befinner meg akkurat nå i utkanten av festivalområdet. Etter en måned hardcore festivalliv, nådde jeg ikke bare targetvekta, men dro en kilo forbi. Så nå er jeg tilbake der jeg var i begynnelsen av 20-årene. BMI som en veps, men so what :). Jeg spiser fortsatt lavkarbo, men bruker mer grønnsaker, tar et par brødskiver i uka, ferdigdressing i salatbarer osv. Med andre ord business as usual, bare litt mer avslappet.
Artig å se hvordan festivalen har tatt av. Selv om jeg ikke har vært så aktiv i det siste, så har jeg fulgt med. At det virker kan jeg jo skrive under på. Jeg våknet omtrent til lukten av brent fett om morgenen. Her er et par kommentarer fra mitt festivalliv til noe av det som har blitt diskutert:
Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. Her er et par eksempler:
Etter ca halvgått løp forsøkte jeg et måltid høykarbo for første gang. Da gikk jeg opp 4 kg vann i løpet av kort tid. Det tok meg nesten 14 dager å komme tilbake til der jeg var før. Neste gang var ca en måned senere, men da gikk jeg bare opp 2,5-3 kg og klarte å komme meg tilbake på en uke med ekstrem lavkarbo. Nå er det bare ca +/- 1 kg som skiller maks- og minimumsvekt med og uten vann. Kroppen har kapasitet til å lagre mer vann jo høyere fettprosent. Dette er i og for seg naturlig, og til å begynne med syntes jeg dette bare var en artig pekepinn på at ting gikk rett vei.
Men så begynte jeg å tenke litt: Hver gang jeg økte i vannvekt og så gikk over til ekstrem lavkarbo, fortsatte jeg tilsynelatende å gå veldig raskt ned en periode etterpå, selv etter at vannet var borte. Først trodde jeg kanskje at en høykarbodose i ny og ne kunne øke forbrenningen, men det er nok feil. Det er mer sannsynlig at ekstrem lavkarbo (fettfestival) fungerer hele tiden, slik at du både forbrenner fett og mister vann samtidig. Når du så er tilbake til startvekten, er det fortsatt vann igjen som fortsetter å forsvinne den kommende tiden, og det virker som om hektoene renner av. Dette kan oppleves som at du er "over platået".
Så noe som oppleves som et platå kan kanskje rett og slett være at kroppen bruker lang tid på å slippe vann, eller at du har noe i kosten som øker vannprosenten - mens det er fullt mulig at du samtidig forbrenner fett. Så selv om vekten står stille i ukesvis, kan det godt hende at du i praksis har slanket bort ganske mye fett. Slik var det i hvert fall for meg. Mange her inne anbefaler å bruke målebånd i perioder med såkalt platå. Det tror jeg er en god ide.
Bimmelim og bommelom
Jeg har også litt lyst å kommentere den laange diskusjonen om hvor mange kalorier som forsvinner ut med avføringen. Faktum er at svært lite energi normalt går ut den veien. Det finnes masse forskning på dette, og det er også utviklet standardtester for hvordan energitapet i avføringen skal måles. Den skjer blant annet ved at pasienten går på en høyfettdiett i minimum tre dager før målingen. For normale, friske mennesker er det ca 3-5% igjen av brutto energiinntak i avføringen, uavhengig av kaloriinntaket. I et forsøk varierte energitapet i kontrollgruppen av friske mennesker fra 1,9 til 5,8%, men var stabilt for hver enkelt. Videre utgjør bakteriekulturer ca 30% av denne energien.
Det er mange sykdommer i fordøyelsessystemet som kan føre til fettdiare og redusert opptak av energi, f.eks. søliaki, cysitisk fibrose, tropisk fettdiare, kreft i bukspyrtkjertelen m.m. Men dette skjer ikke hos friske mennesker. Energitap på over 7-8% tyder på en sykdom i fordøyelsessystemet. Hos CS-pasienter har det vært målt energitap på opp mot 20% av brutto energiinntak. Felles for alle disse pasientene er at de er undervektige. Det er vel neppe problemet for den gjengse deltaker her på forumet.
På fettfestivalen er det også som Trillian sier bare patetiske mengder som kommer ut (ja - jeg har veid meg selv før og etter dobesøk..). Og 5% av ittno er fortsatt bare ittno :)
Noen regnestykker og tanker om ketogene kosthold
Veldig mye har blitt sagt om ketogene kosthold her inne, men det er få som tør å sette tall på trollet. Jeg forsøker :)
En måte å fjerne noe av usikkerheten på, er å benytte ekstremvarianten - faste - som basis. I sultperioder er det primære målet for forbrenningssystemet å sørge for nok glukose til hjernen, til de røde blodlegemene, til celler i leveren m.m. Glukose kommer primært fra karbohydrater, dernest gjennom proteiner, og i svært beskjeden grad fra fett. Tenk at du faster. Hjernen må ha sukker. Noe kan komme fra fett, men ikke i nærheten nok til å understøtte kroppens behov. Da gjenstår det bare ett alternativ - å plyndre musklene. Proteinet i musklene brytes ned til glukose i leveren. Fett gir energi til denne prosessen, og biproduktet fra fettet er ketoner. Ketoner reduserer igjen behovet for glukose. Vi overlever lenge bare ved å tære på egen kropp. Noen av dere så kanskje programmet hvor en forsøksperson gikk i over ett år uten å ta til seg noen form for næring?
Men hvor er balansen, og hvilke tall snakker vi om? En voksen person trenger omtrent 200 gram sukker per døgn for å tilfredsstille behovene til alle glukose-avhengige celler. Dermed snakker vi om kanskje 150 gram muskler i døgnet ved faste. Samtidig går fettforbrenningen selvsagt for fullt for å bryte ned proteinet.
Det er her vi lavkarbomennesker får dobbel jackpot. Ved å innta fett og proteiner, trenger ikke kroppen plyndre musklene. Og hvis du holder karbohydratnivået lavt nok, sånn at leveren fortsatt må produsere sukker, er du i ketose (fettforbrenningsmodus), samtidig som du beholder muskelmassen. Det beste av alle verdener.
Så hvor lavt er lavt nok? Tja.. Når ketoseprosessen tikker og går, og hjernen og andre celler har konvertert til å bruke ketoner som energi, synker behovet for glukose til ca 120-130 gram per dag. Hvis du holder karbohydratinntaket under dette nivået, f.eks. 60 gram per dag, må leveren produsere minst 60-70 gram glukose for å demme opp for underskuddet. Dermed vil du produsere ketonlegemer = være i ketose hele tiden. Så etter mye frem og tilbake har jeg endt opp på en vedlikeholdsdiett som er veldig nært opp til Lutz, med maks 50-70 gram kh per dag, samt åpent festivalpass om behovet skulle melde seg.
Men viktigere enn tall og desimaler: på en lavkarbodiett kan du spise og sulte samtidig. Er det noe rart at det er en så effektiv vektreduksjon?
Igjen - et alt for langt innlegg. Sikkert like greit det ikke skjer så ofte :)
Veldig interessante betraktninger!
Har du noe mer info om denne personen som gikk i over ett år uten å ta til seg næring? Er det mulig å se programmet på nettet?
-
"Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. "
Spennende å lese alt det du har skrevet, og ekstra gøy å lese dette avsnittet. Det stemmer på en "prikk" med mine erfaringer :) Bare fortsett å skrive lange innlegg du!;) Jeg venter i spenning!
Veldig interessante betraktninger!
Har du noe mer info om denne personen som gikk i over ett år uten å ta til seg næring? Er det mulig å se programmet på nettet?
-
Der ga du meg en liten nøtt, men jeg fant det til slutt :) Det var en dokumentar kalt "Why Are Thin People Not Fat?", om en svensk professor som forsker på overvekt. Den gikk på en av de norske tv-kanalene, men jeg husker ikke hvilken. Absolutt verdt å se.
Du finner hele dokumentaren på Youtube her: Why Are Thin People Not Fat? (http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query="why+are+thin+people+not+fat"&aq=f) Innslaget jeg snakket om er i episode 2 av 6.
De sier ikke noe i dokumentaren om hvem forsøkspersonen eller forskeren var, men jeg har funnet ut at det var Angus Barbieri fra Dundee i Skottland. Forsøket ble gjennomført ved Maryfield Hospital i perioden juni 1965 til juli 1966. Han startet på 194 kg, og endte opp på 80 kg, ett år og to uker senere. I denne perioden inntok han kun vann, te og vitaminer.
Takk for linken og info - veldig interessant!
-
Takk for svar. Da laster jeg ned mat på data og sjekker inn her. Sesong for grillribbe nå. Og frokost kan vel bestå av cocosakakao lagd på 50/50 kokosmelk og vann, tror jeg. Prøvde mat på data og den gav endel overraskelser, må mer opp på fett og ned på protein ser jeg. Ut og handle nå.
til Chunky!
veldig bra innlegg du har der om ketoner, proteiner, veiing osv... du skriver på en lett og forståelig måte...da er det greit med lange innlegg!
Bare fortsett med det;)
Får litt motivasjon av sånt jeg...TAKK:D
Hei Chunky! Bra med mer motivasjon! Jeg skriver under på dette med at fettet forsvinner, mens musklene ikke forsvinner. Jeg har aldri trent styrke, men "fordelen" med å være overvektig er vel at man har brukt en del muskler på å frakte denne kroppen, så nå som fettet er borte, føler jeg meg rimelig muskuløs. Har fått kommentarer fra kompiser også som mener jeg må ha trent en masse fordi jeg vistnok ser veltrent ut nå som fettet er borte.
Jeg må igjen bare konkludere med at lavkarbo er verdens beste slankemåte! Jeg kan ikke forstå at ikke dette omfavnes av alle verdens slanke-guruer!
Jeg må igjen bare konkludere med at lavkarbo er verdens beste slankemåte! Jeg kan ikke forstå at ikke dette omfavnes av alle verdens slanke-guruer!
De tjener jo penger på jojoslankere og de som er generellt misfornøyd. Om alle oppdager det samme som oss så er det jo ikke noe å hente :D
Lunsj??? Hva i all verden skal dra med meg av mat på jobb og andre steder når jeg ikke har mulighet til å varme noe? Forslag, noen? Står helt stille i hodet på meg, og det blir dyrt å frekventere varmedisken hver dag.
Photobscura
24-06-09, 00:44
Middagsrester :) Gjerne like godt kaldt ;). Kyllingvinger/lår, kald omelett etc etc ...
Hadde helt glemt kald omelett, det er kjempegodt. Rart hvor stille det kan være i hodet enkelte ganger. Jeg er nå på dag 3 i fettfestivalen, merker ketosen kjempegodt. Det liksom summer og dirrer i kroppen, akkurat som da jeg begynte på ketolyse. Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid. Har alt for mye utslag på stixen. Dette er spennende, om enn litt kjedelig meny. Ligger på maks 10 karb om dagen, 3 ganger så mye fett som protein. Har kuttet ut alt av meieriprodukter unntatt MASSE smør, 2ss fløte og 50g ost om dagen. Har brukt å tåle meieri bra tror jeg. Men har sett at CC og annet ferskt meieri er ikke bra. Men jeg vil beholde en liten skvett fløte i kaffen inntil videre(en dag eller to). Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i ferien, hadde egentlig tenkt å ta pause. Men jeg liker dette.
Photobscura
24-06-09, 11:42
Jeg skal i løpet av helga begynne å trappe ned fra Festivalens høydepunkter. Er ferdig med festivalen den 18. juli antar jeg. Da har jeg holdt på i tre måneder, og som en av festivalens grunnleggere så er det litt trist å meddele at den ikke har funket for meg på den måten jeg har ønska. MEN jeg vet at det ikke har noe med festivalregimet å gjøre, jeg har store mengder stress i kroppen, og da nytter det visst nesten ikke.
Så, jeg kommer til å etter å ha vært flink pike i tre år, hvor jeg bare har gått ned sånn ordentlig i vekt det første av dem (tjue kg ca) oppsøke Lindbergklinikken for ytterligere hjelp.
Dersom det er stresset i kroppen som gjør at jeg står stille, så vil jo leveren produsere mer glukose enn hva som vanligvis ville vært mulig på dette kostholdet, og så lenge det fortsatt vil taes opp glukose i tarmen så nytter det ikke. Da er det Metformin neste ...
Men det er innmari kult at festivalen funker så godt for så mange! Og jeg tror nok ganske sikkert jeg kommer til å innvilge meg et festivalpass på et par uker i året for å nullstille kroppen :)
Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid.
Er det noen som har noe mer informasjon om vann på et ketogent kosthold?
Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor mye vann skulle ha noen gunstig effekt. Det er ikke usunt å drikke mye vann. Det hjelper å transportere næringsstoffer og fjerne avfallsstoffer, men jeg vet bare ikke om det har noen merkbar effekt på forbrenningen. De studiene jeg har funnet, viser en liten økning i metabolismen rett etter at man har drukket. Totalt sett kunne dette utgjøre inntil 50 kalorier (..) per dag. Den gjengse forklaringen er at varmetapet fra det kalde vannet kompenseres. Jeg synes dette høres syltynt ut. Spesielt med tanke på at de stakkarslige 50 kaloriene blir ført på sultregningen, og antageligvis kompensert i neste måltid. Det ender i samme gate som å gå trappen i stedet for heis osv. Sikkert sunt, men helt uten betydning for vekten.
Det som hadde vært interessant, hadde vært om noen fant undersøkelser som viser en fysiologisk effekt av vann for forbrenningen som kan påvirkes av mengden man inntar.
For egen del droppet jeg vannhysteriet allerede i februar en gang. Etter det gikk jeg tilbake til +/- en liter kaffe om dagen + en halvliter vann + et par desiliter rødvin. Den eneste forskjellen jeg merket var at dobesøkene ble drastisk redusert :)
Photobscura
24-06-09, 19:18
Jeg drikker nå automatisk minst to liter, helst mer på ketogen kost.
Det skal ligge en sånn formelgreie her inne som forklarer hvorfor vannintak kan ha positiv effekt på vekttap, men husker ikke hvor ... Linker den om jeg finner den.
Jeg føler meg dårlig om jeg ikke drikker nok vann. Det hender jeg blir litt for lat til å fylle på vannflaska mi, og da kan jeg etterhvert kjenne tendenser til hodepine og uggenhet i kroppen. Men så er jeg også veldig varm, generelt sett, ikke minst nå som det typ er tretti varmegrader :cool:
Photobscura
24-06-09, 19:26
HER ER'N! (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=248418&postcount=85) Jeg må si at jeg nok er nødt til å lese denne noen ganger før jeg i det hele tatt klarer å skille de forskjellige benevnelsene, da kjemi ikke er et fag jeg er særlig befattet med, men jeg mener da å tro jeg en eller annen gang har skjønt grunnprinsippet :p
HER ER'N! (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=248418&postcount=85) Jeg må si at jeg nok er nødt til å lese denne noen ganger før jeg i det hele tatt klarer å skille de forskjellige benevnelsene, da kjemi ikke er et fag jeg er særlig befattet med, men jeg mener da å tro jeg en eller annen gang har skjønt grunnprinsippet :p
Jeg har også lest det innlegget, og vi har diskutert det tidligere her på forumet. Danish hadde noen veldig gode argumenter i mot her: Om Ziggys vannteori (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=664097#post664097)
Det var etter dette at jeg begynte å sjekke opp det som Ziggy skriver, men jeg har ikke funnet noen studier som sier det samme som ham. Tvert i mot, heller jeg mer mot at Danish har rett. Men jeg er himla nysgjerrig ettersom det om vann er en så fastgrodd myte :)
For min del er iallfall det å drikke vann viktig for å gå ned i vekt. Om jeg bare drikker ca 0,5 l vann +/- i løpet av dag, enten bare det eller i tillegg drikker cola zero (både i små og store mengder), så går jeg ikke like lett ned. Men, om jeg drikker mer vann, typ minst 2 liter, og varierer med små/store mengder cola zero, da går vekten lettere ned. Har ikke merket variasjon i vekten om jeg drikker lite eller mye av brus som er kunstig søtet i tillegg til vannet, så det tolker jeg som om at det er ok for meg å drikke det. :p
Vann her litt samme effekt som fett i kroppen min. Drikker jeg lite, så samler det seg masse vann, drikker jeg nok så skylles vannet ut. Kanksje kroppen tror den må spare (litt sånn kamel-tendenser... :D)
Vann her litt samme effekt som fett i kroppen min. Drikker jeg lite, så samler det seg masse vann, drikker jeg nok så skylles vannet ut. Kanksje kroppen tror den må spare (litt sånn kamel-tendenser... :D)
Jeg merker egentlig litt det samme, og så blir jeg så himla trøtt om jeg ikke drikker nok. Om fett% går mere ned med mye vann/saft/brus er jeg litt usikker på. Skal gi fettfestivalen en uke til og så er det pause tror jeg. Ferie og slikt. Mulig jeg vender tilbake til den etter ferien. Men jeg kjenner meg litt sånn julemiddag/torskemiddag trøtt stadig vekk på dette kostholdet. Om det skulle kikke inn med energi derimot så er jeg litt lengre på festivalen.
Her har jeg måttet melde meg ut. Ble uvel, var nok ikke motivert nok til denne overgangen. Ble kvalm og "uttafor" av så høy andel fett i kosten, det kan jo være andre grunner også, men pause nå. Tusler inn på generell lavkarbo nå og vender tilbake til ketolyse om noen uker.
Photobscura
01-07-09, 12:47
Ble også kvalm og sånn i starten, men det gikk seg til.
Jeg har atter igjen bevist for meg selv at jeg meieriprodukter, særlig fløte og rømme er noe jeg tåler dårlig. Sukk.
Skautrollet
01-07-09, 18:20
Jeg har ikke blitt kvalm av fettfestivalkostholdet!
Likevel har jeg nå pakket veska og forlatt området like tung som da jeg ankom. Og det uten å skeie ut med mer enn ett halvt eple og noen gulerøtter. Grunnen ligger i en usedvanlig stessfylt juni og minimalt med trim, jeg har fortsatt tro på festivalens grunnprinsipper.
Men nå er det naturens gaver som frister, jordbær med fløte og duggfriske grønnsaker. Nyte livet på flere plan...
For min del ble forøvrig festivalens avslutning royalistisk markert med en eske KONG HAAKON, en overlevning fra jul. Snakk om sukkersjokk! Spiste lite annet enn sjokolade den dagen, hvilket resulterte i noe som lignet en god gammeldags fyllesyke. Kan vel trygt erklære konfektfråtsing som idioti...
Vel, men det bli L I T E oppvask den dagen :D
Hvordan har det gått for dere?
Jeg har kjørt streng Skaldeman de siste to ukene, og vekta har vært snill. Minus 1 kg. *heia* Men, jeg har jo stått stille i over ett år, og tror at nedgangen kan skyldes væsketap i varmen.
Har lest tråden her med stor interesse:)
Jeg har vært i ketose siden september 2008 - fulgt ketolysekuren - og gikk ned noen kilo i starten for så å stagnere.
Men siden kostholdet har gitt meg så mange andre fordeler, fortsetter jeg og tror jeg har funnet min vei. Er kvitt masse "vondter" som allergi og astma bl.a.
Men det løser jo ikke mitt problem med vekten - så jeg skal derfor også kjøpe meg en festivalbilett! Men først skal jeg gjøre fra meg ferien:)
Så første uka i august - blir det fettfestival for meg!!:p
Jeg driver og prøver og feiler meg frem til et vedlikeholdskosthold. Det er pokker meg vanskelig! Fullstendig avhold er mye enklere enn å hoppe av i svingen, for å bruke en litt dårlig analogi. Den siste måneden har det gjerne blitt en uke med brød og litt for mye utemat (mest tapas og salater), sult, søtsug, kropp i ulage, full panikk, og deretter noen dager tilbake på festivalområdet for å få kroppen i godmodus igjen. Det er himla slitsomt. Jeg spiser kun lav-GI, men samme hva jeg forsøker, spiser jeg meg sulten i stedet for mett.
Photo: du har vært på vedlikehold lenge. Hva gjør du for å balansere karbohydrater, sult og søtsug? Og hvor mye karbo spiser du til vanlig nå som du ikke er på festival? Hvis jeg bare kunne stoppe helt opp, hadde jeg blitt på festivalen for evig, men vekten tikker fortsatt sakte men sikkert nedover når jeg er her inne. Er redd for å ende opp som de spøkelsene av noen rockere du omgås ;)
Photobscura
09-07-09, 19:32
Photo: du har vært på vedlikehold lenge. Hva gjør du for å balansere karbohydrater, sult og søtsug? Og hvor mye karbo spiser du til vanlig nå som du ikke er på festival? Hvis jeg bare kunne stoppe helt opp, hadde jeg blitt på festivalen for evig, men vekten tikker fortsatt sakte men sikkert nedover når jeg er her inne. Er redd for å ende opp som de spøkelsene av noen rockere du omgås ;)
For å være ærlig så er jeg litt forsiktig nå, for jeg feirer nemlig trettiårsdagen min om ni dager, og skal se så smekker ut som overhodet mulig da i den fine halterneckkjolen jeg planlegger å sy! Det er ikke direkte fettfestival, men heller ikke noen karbohøydare. Kjøtt og grønnsaker, enkelt og greit. Og yoga hver dag :D
Vanligvis på vedlikehold, så går ting mest automatisk.
Legger grunnlaget med egg, helt kjøtt, fisk og kylling. Pøser på med grønnsaker i alle farger, og en del bønner og linser. Det hender jeg spiser litt fiberrik om fantasien setter grenser, eller baker nøttemuffins, avokadomuffins og lignende. Spiser litt nøtter og mørk sjokolade, men ikke hver dag, stort sett bare om man har filmkveld, eller er på litt mer siviliserte fester :p.
På den måten så holder vekta seg veldig stabil, og jeg er mett, og spiser godt. Jeg regnet litt ut noen typiske dager da jeg spiste sånn, og lå jevnt på 60-70 gr kh om dagen, og begrenset meg ikke på fett, men pøste ikke på som jeg gjorde på fettfestivalen.
Jeg har jo fortsatt til gode å finne nøkkelen. Å få stresset jeg opplever ut av kroppen er en ting, men er redd for at det må medisiner til også :(
Jeg har også forsøkt å ligge på 50-100 gram kh om dagen. Men kroppen har det utrolig mye bedre på langt mindre, og da går jeg altså ned.
Det paradoksale er at jeg ikke hadde en eneste partystopper på vei ned, mens jeg nå antageligvis må jobbe meg gjennom allverdens matvarer for å finne noen jeg ikke blir dårlig av, men samtidig gjør at jeg kommer litt høyere opp i kh.
Jeg elsker bønner og linser, så det var en god ide. Skal forsøke å bytte ut en brødskive med dette et par dager og se om det fungerer bedre.
Takk for innspill - og lykke til med feiringen!
Og du - gi blaffen i medisiner. De siste små kiloene tar du på festivaldiett bare du bare blir kvitt litt stress :)
Og disse medisinene - Reductil og tilsvarende - er vel bare sulthemmende? Det er vel ikke det du trenger?
Photobscura
10-07-09, 12:22
Jeg har også forsøkt å ligge på 50-100 gram kh om dagen. Men kroppen har det utrolig mye bedre på langt mindre, og da går jeg altså ned.
Det paradoksale er at jeg ikke hadde en eneste partystopper på vei ned, mens jeg nå antageligvis må jobbe meg gjennom allverdens matvarer for å finne noen jeg ikke blir dårlig av, men samtidig gjør at jeg kommer litt høyere opp i kh.
Jeg elsker bønner og linser, så det var en god ide. Skal forsøke å bytte ut en brødskive med dette et par dager og se om det fungerer bedre.
Takk for innspill - og lykke til med feiringen!
Og du - gi blaffen i medisiner. De siste små kiloene tar du på festivaldiett bare du bare blir kvitt litt stress :)
Og disse medisinene - Reductil og tilsvarende - er vel bare sulthemmende? Det er vel ikke det du trenger?
Nei, ærru gæren :p. Reductil og andre slankepiller tar jeg ikke i med ildtang, jeg snakker om metformin/glucophan, på grunn av insulinresistensen min som er fryktelig fryktelig resistent :o. Jeg har tross alt stort sett pendlet rundt de samme kg i to år nå.
Ahhh :)
Puh - nå ble jeg lettet. Da er vi helt på linje når det gjelder slankemedisiner. Det hadde vært et nederlag om du - av alle - valgte medisiner som fungerer på mekanismer i kroppen som går stikk mot det vi tror på.
Jeg har Menieres (en øresykdom som er helt ufarlig, men som gir veldig kraftige svimmelhetsanfall). Jeg kom over en artikkel om det mest brukte legemiddelet mot Menieres i Europa - Betaserc. Tror jeg har skrevet om det tidligere. Det står på Wikipedia at de har oppdaget en "bi-effekt" ved betaserc - vektreduksjon. Siden dette ikke er registrert i Norge, fikk jeg legen min til å søke om det. Først i ettertid så jeg at det fungerer mot overvekt ved "å redusere behovet for fett i kosten". Bah! Jeg testet det et par måneder. Ikke hjalp det mot Menieres, og ikke hjalp det det minste på vekten, så jeg kuttet det ut. Faktum er at anfallene mine er redusert med 80-90% etter at jeg begynte med lavkarbo. Jeg har også kuttet ut medisinene jeg brukte under selve anfallene, samt alle former for kosttilskudd, uten å merke noen forskjell.
Men jeg har i det minste fått mine egne, innebygde ketostix :) Nå som jeg eksperimenterer med noe mer KH, har jeg oppdaget at jeg får et mildt anfall hver gang jeg svitsjer frem og tilbake til ketose (har en teori om hvorfor, men det skal jeg ikke plage deg med). Praktisk er det i hvert fall :)
Nå forlater jeg fettfestivalen for en stund. Har ikke merket særlig forskjell på 10 eller 30 karboer, bortsett fra at det er lettere å ligge på 30. kan variere mer i matveien. Så jeg holder meg på 20-30 nå tenker jeg.
Jeg har bestemt meg for å ta blodanalyse(ph-miraklet) for å sjekke om det er sopp/parasitter i blodet som gjør meg så kraftløs og trøtt. eller noe annet de finner ut av(alternativt, ikke hos legen).
Lykke til til dere andre som fortsatt er med:)
Da er jeg klar, i morgen starter jeg min fettfestival!!
Blir veldig spennende siden min kropp nekter å gi slipp på noe som helst, med unntak av litt i starten (september 2008)
Jeg erklærer med dette, min krig mot kroppen, for åpnet!!
Fett skal fett fordrive:D
trillian78
09-08-09, 15:44
Lykke til Lillemor. Det er godt å være på fettfestival. Jeg vurderer å ta en ny runde når alle ferier er unnagjort.
Så bra, Lillemor! Jeg holder på å skrive et innlegg til Photobscura som jeg tror har noen gode (og kanskje nye) idéer i forhold forbrenning og langvarige platåer. Men det tar nok noen dager til før jeg er i mål. Sjefen i heimen dro nemlig frem en imponerende liste med arbeidsoppgaver til ferien min :(
I mellomtiden får du ha lykke til på festivalområdet! Det er et deilig sted å være :)
Tusen takk, jeg gleder meg:)
Chuncy, kommer du til å poste innlegget ditt her? Er veldig spent:)
Jeg har lest det meste av det du har skrevet her inne - og blir fasinert av din nyskjerrighet på temaet - samt Pål sine innlegg - og forskning.no:p
Ja, det meste som skrives her inne faktisk....
Så fettfastivalen er godt planlagt - det eneste jeg kommer til å gjøre andelreldes enn deg, er å trene:) Så kan jo jeg forske på om trening i tillegg til fettfestival gir enda bedre resultater;)
Venter i spenning på dit neste innlegg....
Photobscura
09-08-09, 18:02
Jeg har forsåvidt en moderat fettfestival ute og går, spiser fettrik mat, men trykker ikke i meg mest mulig fett som jeg gjorde under festivalen.
Unngår meieriprodukter, søtstoffer, nøtter og spiser kun belgefrukt unntaksvis. Liberalt med grønnsker. Ellers blir det for mye å tenke på, ettersom jeg fortsatt sliter med mitt evige platå :rolleyes: .. :o
Så bra, Lillemor! Jeg holder på å skrive et innlegg til Photobscura som jeg tror har noen gode (og kanskje nye) idéer i forhold forbrenning og langvarige platåer. Men det tar nok noen dager til før jeg er i mål. Sjefen i heimen dro nemlig frem en imponerende liste med arbeidsoppgaver til ferien min :(
I mellomtiden får du ha lykke til på festivalområdet! Det er et deilig sted å være :)
Åh, jeg gleder meg! Er så takknemlig at jeg ikke vet opp og ned på meg selv, trenger all hjelp jeg kan få!
Skal forresten til legen i morgen og tyde resultater av den siste glukosebelastninga mi, har nok en mistanke om at det heller ikke blir noe metformin denne gangen, ettersom resultatene var ganske identiske med sist gang, men jeg har en plan! Jeg skal få han til å skrive en henvisning til Wilhulmsens kvinneklinikk i Drammen, der har jeg nytte av å gå av flere årsaker også, så det blir mange fluer i en smekk :D
Som sagt, Chunky, gleder meg til å lese hva du har kommet fram til :spent:
Så spennende! Jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk. Regner med at du har kjørt på med noe mer karber de siste dagene? Jeg har lest flere studier som viser at langvarig lavkarbokosthold øker glukoseintoleransen, og da er det kanskje ikke noe sjakktrekk å stille i ketose :)
De forrige resultatene dine var helt i grenseland, og peptid-c på 900 er litt for lavt for behandling. Beslutningsgrensen ligger gjerne på +/- 1400, men så vidt jeg har skjønt blir det heller ikke iverksatt behandling basert på peptid-c-verdier alene.
Lykke til!
Photobscura
09-08-09, 18:25
Så spennende! Jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk. Regner med at du har kjørt på med noe mer karber de siste dagene? Jeg har lest flere studier som viser at langvarig lavkarbokosthold øker glukoseintoleransen, og da er det kanskje ikke noe sjakktrekk å stille i ketose :)
De forrige resultatene dine var helt i grenseland, og peptid-c på 900 er litt for lavt for behandling. Beslutningsgrensen ligger gjerne på +/- 1400, men så vidt jeg har skjønt det blir ikke iverksatt behandling basert på peptid-c-verdier alene.
Lykke til!
Jeg tok glukosebelastninga for to uker siden, men da var legen på ferie, så får ikke møtt han før i morgen.
De var faktisk over grenseland, de blodprøvene. Det er bare allmenleger som anser c-peptid på under 1400 som ubetydelig. Kvinneklinikken jeg snakker om opererer i likhet med f.eks Lindbergklinikken med de verdiene som var gjengs fram til 2001, altså <700. Samt mine blodsukkerverdier, samt at jeg har en midje på over 88 cm, samt at forrige gu jeg var på så kunne legen se rester av PCO. Det blir en ganske fet sum når man legger det sammen.
Jeg tror uansett at dersom noen kan hjelpe meg med akkurat dette, så er det ikke fastlegen min :o. Enn hvor fantastisk han er, så tror jeg dette problemet går han langt over hodet ...
StoreLilleMeg
10-08-09, 13:55
2 nakkekoteletter
Ellers en halv agurk
3-4 liter vann
Regna ut blir det ca:
3000 kcal
120 gr protein (17%)
280 gr fett (82%)
5 gram kh (1%)
Takker for grei forklaring.
Har lurt litt på fordelingen mellom fett/proteiner, karber holder eg på 8-20 alt ettersom.
Spiser for lite fett ser jeg,hehe....
Photobscura
10-08-09, 15:20
Ja, dette er i tillegg inkludert masse smør! Smør til å steke på. stekefett helt tilbake på maten, kryddersmør på nakkekoteletter etc.
Jeg tok glukosebelastninga for to uker siden, men da var legen på ferie, så får ikke møtt han før i morgen.
De var faktisk over grenseland, de blodprøvene. Det er bare allmenleger som anser c-peptid på under 1400 som ubetydelig. Kvinneklinikken jeg snakker om opererer i likhet med f.eks Lindbergklinikken med de verdiene som var gjengs fram til 2001, altså <700. Samt mine blodsukkerverdier, samt at jeg har en midje på over 88 cm, samt at forrige gu jeg var på så kunne legen se rester av PCO. Det blir en ganske fet sum når man legger det sammen.
Jeg tror uansett at dersom noen kan hjelpe meg med akkurat dette, så er det ikke fastlegen min :o. Enn hvor fantastisk han er, så tror jeg dette problemet går han langt over hodet ...
Jeg er helt enig med deg. Det var ikke det jeg mente med at du er i grenseland. Du er i grenseland for når staten er villig til å bruke penger på deg. Svineinfluensa og statiner derimot... Problemet i Norge er at de øker grensene etter hvert som snittverdiene i befolkningen går opp. Ellers hadde det blitt for dyrt, eller hva? Sleng på den norske moralen om at alle har seg selv å skylde for alt som ikke er A4, så tror jeg vi nærmer oss en slags forklaring. Jeg visste ikke at kvinneklinikken og Lindberg opererte med andre verdier. Det er kjempeflott, og et aldri så lite lysglimt i galskapen.
Photobscura
10-08-09, 17:45
Jeg er helt enig med deg. Det var ikke det jeg mente med at du er i grenseland. Du er i grenseland for når staten er villig til å bruke penger på deg. Svineinfluensa og statiner derimot... Problemet i Norge er at de øker grensene etter hvert som snittverdiene i befolkningen går opp. Ellers hadde det blitt for dyrt, eller hva? Sleng på den norske moralen om at alle har seg selv å skylde for alt som ikke er A4, så tror jeg vi nærmer oss en slags forklaring. Jeg visste ikke at kvinneklinikken og Lindberg opererte med andre verdier. Det er kjempeflott, og et aldri så lite lysglimt i galskapen.
Ja, ikke sant! De verdiene vi opererer med i dag er faktisk satt fra en undersøkelse fra 2001 gjort på hjertesyke menn i femtiåra, er det noe jeg kan sammenlignes med? Heh, ikke akkurat. Det er jo ikke noe nytt, det må nesten gå litt for langt før man får lov til å være syk ... Jeg er redd for at mange faktisk har uoppdaget dia2 på grunn av hvordan normalene anses.
Jeg tok ikke c-peptid den gangen for tre år siden da jeg fikk påvist insulinresistens, men jeg tør nesten ikke tenke på hvor høy den må ha vært.
At Lindbergklinikken og enkelte andre legensentere jobber ut fra litt mer snevre verdier sier ganske mye om dem og deres ekspertise. Jeg forventer ikke at en allmenlege har den kunnskapen innenfor kosthold og følgesykdommer av et dårlig et ... Jeg tror ikke majoriteten tar seg tid eller bry med å tale WHO midt i mot :o.
Nå har jeg fått time hos Dr Willumsen på Willlumsens kvinneklinikk i Drammen, det er ikke før oktober, men det er det verdt, for hun er den eneste der som ikke er privatpraktiserende. De har sogar S. Hexeberg der, som tidligere jobbet på Lindbergklinikken, og da jeg bestilte time i dag og kort beskrev problematikken fikk jeg faktisk tips av hun jeg snakket med på telefonen om å kutte ned på karbohydratene, hehe. Jeg fikk fort forklart at jeg har levd ketogent mer eller mindre i tre år, derfor er det ekstra mistenkelig at jeg ikke går ned i vekt, og at verdiene mine fortsatt er noe høye.
Ser veldig fram til dette, ikke minst å møte en fagperson som tenker som jeg gjør kostholdsmessig :)
Helt på siden dette her, men det er akkurat på samme måten de blir kvitt fattigdom i Norge. Ved å gå over til OECD-standard på 50% av medianinntekten i stedet for 60% som er EU-standard, slipper vi blant annet at alle minstepensjonister blir fattigdefinerte. Vips så var vi kvitt et stort problem. Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. På samme måte gir gjennomsnittsverdier for det som så fantastisk blir kalt for livsstilssykdommer (diabetes inkludert) at terskelen for å bli akseptert som syk øker i takt med at disse sykdommene blir vanligere i befolkningen.
Det toppes av at pensjonene reduseres i takt med at levealderen øker. Men det er vel også selvforskyldt, eller hva?
Photobscura
10-08-09, 20:18
Åh, tell me about it! Minsteinntekt for stønad og såkalt fattigdomsgrense vet jeg smertelig mye om :(
Jeg er så utrolig glad!!!!:heia:
- 2 kilo siden forrige mandag!!!:heia:
Fettfestival virker - også for meg!!:heia:
Til tross for masse alkohol og to konfektkakebiter på lørdag...
Men jeg får detkanskje igjen denne uken?
PrøveKanin
18-08-09, 00:13
Jeg hører vell antagelig hjemme i denne tråden, har spist kun kjøtt (bacon / biff / kjøttdeig osv) og drukket vann/grønn te / cola light i 8 dager nå. En god del majones til hører med, spesielt til baconet og eggene ;)
JEG VIL OGSÅ VÆRE MED!!! :D Er det sånn at karbene får jeg fra grønsakene?
Er det noen grønsaker man styrer unna?
Kan en dag se sånn ut ; frokost 2 egg 3 striper bacon, majones
lunch: 1 kyllinglår
middag : hjemmelagde kjøttboller av kjøttdeig og egg med tacokrydder , et par sjampingjonger, et par cherrytomat
kvelds: kyllinglår eller egg og bacon
jeg er veldig forelska i kaffe med kremfløte, men jeg er absolutt villig til å kutte ut alle meieriprodukter... kan man bytte majonesen mot fløte?
Huff, jeg er ikke inne i tellinga enda...
Skjer visst ikke så mye i denne tråden...
Legger man på seg igjen hvis man etter en stund på Fettfestivalen begynner å spise ketolyse -ish (altså inkl. grønnsaker)???
Photobscura
20-08-09, 22:31
Legger man på seg igjen hvis man etter en stund på Fettfestivalen begynner å spise ketolyse -ish (altså inkl. grønnsaker)???
Helt umulig å si! Jeg har ikke hørt at noen har opplevd det, men du bør uansett innføre grønnsaker o.l forsiktig igjen. Litt og litt! Jeg skulle foreberede meg til en glukosebelasting ved å gå opp til ca hundre gram kh om dagen, og jeg fikk litt dårlig tid, så jeg gikk opp tre kg, det er jo ikke mye, og jeg går dem ned igjen nå, men ingen andre som jeg vet om gikk opp -klart, man skal ta det forsiktig. Man oppdrar jo kroppen sin til et annet toleransenivå :)
Photobscura
20-08-09, 22:37
JEG VIL OGSÅ VÆRE MED!!! :D Er det sånn at karbene får jeg fra grønsakene?
Er det noen grønsaker man styrer unna?
Kan en dag se sånn ut ; frokost 2 egg 3 striper bacon, majones
lunch: 1 kyllinglår
middag : hjemmelagde kjøttboller av kjøttdeig og egg med tacokrydder , et par sjampingjonger, et par cherrytomat
kvelds: kyllinglår eller egg og bacon
jeg er veldig forelska i kaffe med kremfløte, men jeg er absolutt villig til å kutte ut alle meieriprodukter... kan man bytte majonesen mot fløte?
Huff, jeg er ikke inne i tellinga enda...
Nuppe! Om du skal forstå Fettfestivalen så bør du lese hele tråden!
På fettfestivalen så spiste jeg ingen grønnsaker annet enn litt agurk.
Kylling er for magert, egg og bacon er finfint! Husk på å helle tilbake stekefettet over maten etterpå. Fløte er FYFY, majones er finfint!
Les tråden på ny, så slipper du å stille så fundamentale spørsmål ;).
Dessuten; Fettfestivalen var bare en idé jeg kom på inspirert av bl.a Chunky, Ciss og Skaldeman - eller for den saks skyld steinalderkvinnen/mannen, fullstendig blotta for karber (nesten), og så mye fett som man kunne spise. En platåknuser, altså.
Jeg klarte ikke dette i lengden, enn om jeg føte meg fysisk sett bra, så kjeda jeg meg, på kjøkkenet og under måtltidene. Men, det var veldig bra på mange måter! Jeg fikk babyhud, svetta knapt en dråpe, skarp som en synål, i det hele tatt veldig bra.
Og, sånn helt til slutt, jeg vet ikke hvor lang erfaring du har med lavkarbodietter, men fettfestivalen er for viderkommende, som kjenner kroppen sin godt.
Håper du hadde noe nytte av dette, jeg har drukket fire glass rødivn og er kanskje ikke i mitt ess i skrivende stund.
Det spiller null rolle, Tullehøna. Man skal spise til man er behagelig mett, og det er i grunn alt du behøver å tenke på sånn sett;)
Jeg veier jo under åtti kg, likevel spiser jeg hver dag mellom 2000 og helt opp til 3000 kcal hver dag. Men jeg har samme metthetsfølelsen den ene dagen som den andre, selv med dette spennet.
Eneste jeg prøver å passe på er at ikke proteinmengden overgår 120 gram, noe som ikke alltid er like lett, men så går det en del egg, og da fyker den lett opp.
Lyst å forklare meg litt dette med proteinmengden - hvorfor det er så viktig og hvor mye den skal ligge på med hensyn på kroppsvekt? Jeg veier 62 kg - hvordan finner jeg ut hvor mye protein jeg trenger?
Dette var helt nytt for meg...
Photobscura
23-12-09, 22:39
Det står masse om det på forumet. Men 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt er det vanlige å regne med. Nærmere to om du er aktiv, og ned mot en om du ikke er det. Overdrevent inntak av proteiner kan være uheldig for vektnedgang ettersom et eventuelt overskudd gjøres om til glukose.
Det står masse om det på forumet. Men 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt er det vanlige å regne med. Nærmere to om du er aktiv, og ned mot en om du ikke er det. Overdrevent inntak av proteiner kan være uheldig for vektnedgang ettersom et eventuelt overskudd gjøres om til glukose.
Men er det ikke slik at protein vanskelig omgjøres til glukose?
Photobscura
23-12-09, 22:55
Ikke så vidt jeg vet. Hjernen trenger jo litt glukose hver dag, og om det ikke kommer noe via kosten, så omgjør kroppen protein til glukose. Overskuddet må jo gå et eller annet sted. Dette er hva jeg har fått forklart flere ganger, og det er visst en typisk ting å begynne å passe på dersom man står stille på vekta.
Når man først tror man har taket på dette kostholdet så dukker det opp nye ting:p på tide å bruke mer tid på dette forumet slik som i begynnelsen:o
Gladjenta81
03-06-10, 19:11
Vet ikke om denne tråden fortsatt er i live, men jeg prøver meg...
Har stått stille lenge nå, og kom over denne tråden, samt den til Chunky. Jeg lurte bare på om man kan ta Cocosa for å fylle på med fett? Jeg ser at denne fettfestivalen er virkelig verdt å prøve for min del :) Kan trolig ikke bli verre...
Vel, vi har vel blitt litt eldre og klokere siden sist :)
Fett er supert for å få opp forbrenningen. Men det er viktig at det kombineres med tilnærmet null karbo. Samtidig må du være obs på å få i deg nok protein.
Vet ikke om jeg vil anbefale cocosa-shots uten samtidig å følge med på at kaloriinntaket er under kontroll. Men et par uker med fettfestival er absolutt verdt å forsøke for å få fart på sakene.
Lykke til!
Gladjenta81
03-06-10, 19:38
Vel, vi har vel blitt litt eldre og klokere siden sist :)
Fett er supert for å få opp forbrenningen. Men det er viktig at det kombineres med tilnærmet null karbo. Samtidig må du være obs på å få i deg nok protein.
Vet ikke om jeg vil anbefale cocosa-shots uten samtidig å følge med på at kaloriinntaket er under kontroll. Men et par uker med fettfestival er absolutt verdt å forsøke for å få fart på sakene.
Lykke til!
Takk for svar. Kan eldre og klokere utdypes noe mer? Det hørtes nesten ut som fettfestivalen har opphørt, og alle festivalpass er inndratt igjen? :) Jeg har nemlig lest både denne tråden, og den du startet.
I forhold til protein, så er det nok ingen fare for at jeg ikke får i meg nok. Jeg tror jeg får i meg for mye... Dog er jeg litt dårlig på å sjekke hvor mye jeg faktisk får i meg. I forhold til Cocosa og kaloriinntak, så trodde jeg bare man kunne kjøre på så lenge kh nesten uteble?
Vet du hvor mye Ketolyse-pølsene innholder i forhold til fett og protein?
Synes forøvrig at festivalen skal settes i gang igjen. I hvert fall hvis fett+protein-karbohydrater=vektnedgang :)
Takk for svar. Kan eldre og klokere utdypes noe mer? Poenget er at om du siser for MYE fett, så vil kroppen forbrenne fettet fra maten og få nok energi fra den uten å bruke av sitt eget kroppsfett.
Regn litt på det, hvor mye kalorier det blir fra maten din. Kalorier betyr ikke alt, men spiser du FOR mye, så vil jo ikke kroppen gidde å bruke av kroppsfettet;)
Gladjenta81
03-06-10, 22:04
Poenget er at om du siser for MYE fett, så vil kroppen forbrenne fettet fra maten og få nok energi fra den uten å bruke av sitt eget kroppsfett.
Regn litt på det, hvor mye kalorier det blir fra maten din. Kalorier betyr ikke alt, men spiser du FOR mye, så vil jo ikke kroppen gidde å bruke av kroppsfettet;)
Ah, slik å forstå :) Da skjønner jeg. Noen ganger må man rett og slett ha ting inn med teskje :spisesnakDet er kanskje derfor jeg har stått stille en stund, eller at jeg rett og slett har spist for lite...?
Dersom jeg ikke tilfører noe annet fett enn smør ved steking og spise kjøtt som det er fett på, så vil jeg trolig ikke gå over grensen. Eller?
Vet ikke om jeg vil anbefale cocosa-shots uten samtidig å følge med på at kaloriinntaket er under kontroll.
Jeg har begynt med te med cocosa (en drøy ts) i minst to ganger om dagen, og jeg følger ikke med på kaloriene utover det. Litt fløte sniker seg inn, smør selvfølgelig, gjerne brie eller camembert. Nakkekoteletter, Laks. Majones. Sparer ikke på fettet. Og ENDELIG har vekta begynt å røre på seg! Det eneste jeg har endret er å tilføre mer rent fett. Så jeg er ikke enig :nei:
Ligger forøvrig en plass mellom 15 og 25g karbo pr dag, litt fra og til.
Gladjenta81
03-06-10, 22:33
Jeg har begynt med te med cocosa (en drøy ts) i minst to ganger om dagen, og jeg følger ikke med på kaloriene utover det. Litt fløte sniker seg inn, smør selvfølgelig, gjerne brie eller camembert. Nakkekoteletter, Laks. Majones. Sparer ikke på fettet. Og ENDELIG har vekta begynt å røre på seg! Det eneste jeg har endret er å tilføre mer rent fett. Så jeg er ikke enig :nei:
Ligger forøvrig en plass mellom 15 og 25g karbo pr dag, litt fra og til.
Det var godt å høre, for jeg holder også på med te og Cocosa :) Det ser ut til at jeg må bare teste litt. Har virkelig lyst til å teste ut denne fettfestivalen, for jeg har stått stille lenge nå. I tillegg skal jeg gå ned på karboene.
Jeg gikk ned i starten, men nå går det veldig sakte, og litt opp og ned. Har liksom spist det samme hele tiden. Spiser salat til lunsj og oftes nakkekoteletter med brokkoli til middag. Noen som ser noe konkret feil ved det jeg spiser, eller ikke spiser? Svar mottas med takk. For jeg har noen flere kilo som skal bort fra denne kroppen...
Min teori bak fettfestivalen, så vidt jeg husker, var å ligge på tilnærmet nullkarbo, akkurat nok protein til å opprettholde muskelmassen, og hovedsaklig bruke fett som energi.
Fortsatt tilstreber jeg nullkarbo, i praksis 0-25 gram per dag. Karbohydratene kommer i all hovedsak fra grønnsaker, "uungåelige" tilsetninger som i sennep o.l., samt fra rømme og fløte. Men jeg har byttet ut en del av fettet med protein, ganske enkelt fordi det er mer tilfredsstillende i matveien. Kaloriinntaket er stort sett det samme eller litt over. Hvis jeg skulle få behov for å gå ned igjen, ville jeg nok tatt en ny runde med noe mer fett og mindre protein. Men jeg ville ikke økt kaloriinntaket totalt sett, heller tvert i mot. Du kan bruke lavkarbo til å tåle et noe høyere kaloriinntak, eller til å gå ned i vekt. Men du kan ikke gjøre begge deler samtidig. Det er i hvert fall hva jeg tror. Men jeg har helt sikkert ikke fasiten for alle :)
Du kan bruke lavkarbo til å tåle et noe høyere kaloriinntak, eller til å gå ned i vekt. Men du kan ikke gjøre begge deler samtidig.
Det er der jeg er litt uenig. Men først og fremst for de som har sultet kroppen mye tidligere. Hvis man har en kropp som er vant til å spare på all energi må man gi i overflod for at den skal snu om. Og så lenge man passer på å ikke starte insulinutslipp ved å få høyt blodsukker, så bør det ikke være noen umiddelbar fare. Jeg merker hvertfall veldig godt selv at det går bedre å spise for mye enn for lite.
Jeg er enig i det Chunky skriver - gjennom egen erfaring!
Jeg går ikke ned et gram dersom kaloriinntaket blir for stort, så dersom jeg skal ned, må jeg redusere på det totale inntaket av kalorier.
Og det sliter jeg med, etter nesten to år på lavkarbo har jeg nesten ikke tatt av noe - men jeg har heller ikke lagt på meg.
Noe jeg sikkert hadde gjort om jeg hadde fortsatt mitt opprinnelige kosthold!
Så nå driver jeg et nytt prosjekt - tilnærmet 0 i karbo, spiser masse proteiner og naturlig fett. Det vil si at jeg er ikke redd for fettet - men tilsetter heller ikke unaturlig mye. Passer på porsjonene og småspising om kvelden....slikmat totalt kaloriinntak ikke overstiger 1800 pr. dag.
Jeg er god og mett, men heller ikke mer.
I tillegg så trener jeg hver dag - dvs akkurat nå er detJillian Michaels 30 Days Shred:p
Håper dette gir meg resultater nå :rolleyes:
Gladjenta81
04-06-10, 17:34
Takker for svar :)
Jeg skal virkelig se på dette når jeg setter i gang. Jeg har funnet ut av at jeg trolig ikke kommer til å tape på og prøve. Har stått stille lenge, så noe må jeg jo gjøre for og komme i gang igjen :)
Er det base-TE ?
Hvor selges denne teen? Er den god, trenger den søtning? søtning er jo fy.
Hvor selges denne teen? Er den god, trenger den søtning? søtning er jo fy.
Base-te finnes på Helios og en del andre helsekostforretninger. Om du ikke ser en som heter base-te, fungerer nesten helt sikkert hva som helst med løvetann i til samme formål. De er ikke akkurat nytelses-teer, synes jeg - ikke vond smak, men ikke god heller. Smaker omtrent ingenting. :cool:
Nå har jeg lest gjennom hele tråden her :-)
Funderer på å prøve fakir metoden, (men er usikker enda på om magen min tåler fettmengden, siden jeg er dårlig for tiden, så jeg skal se det an litt)
Slik jeg forstår forskjellen på ketolysekuren og fakir, er at
Fløte
Rømme
CF
Ost
er fy.
Og at man spiser enten ingen - eller veldig lite grønnsaker.
Nå er jo grensen min på ketolyse omtrent 15 g karbo. Men på fakir så er det minst mulig - ned mot null?
Planen var å prøve dette et par uker for å se om jeg får vektnedgangen til å begynne igjen, siden jeg bare gikk ned de 2 - ukene, og ikke mer . Så jeg begynner å bli klar for å få fart på sakene igjen.
Men det blir tøft altså, å kutte fløten, hehe, det er jo sååååå godt med litt fløte i steikepannen eller i kaffekoppen :rodme:
Mener å ha lest her (eller i en annen tråd om fakir som jeg leser) at kokosmelk er ok?
Hva tror dere, har jeg forstått tingene riktig her?
Photobscura
30-03-11, 10:28
Jeg tror vel heller du bør lese Skaldemann sin bok, enn en tråd om fettfestivalen som ikke nødvendigvis er heeelt det samme! ;)
Fløte er da vel ikke fy på fakir?
Fantastisk interresant tråd.
Selv har jeg vært på fakir (eller 50+) siden Onsdag (Er Mandag i dag) og har gått ned 1.5kg etter å ha stått bom stille i 2.5 måneder på vanlig ketolyse. Gikk ned 8kg de første 2 ukene av vanlig ketolyse, og kroppen har endret seg i størrelse selv om vekta sto stille.
Etter at jeg leste Skaldemans bok GI-Null viser det seg at jeg nok er hypersensitiv til karbohydrater, og tjener på å holde meg til veldig streng Skaldeman.
Fløte er forresten ok, i moderate mengder. Skal ikke overstige 3g karbo per måltid etter hva 50+ sier =) Bruker det mest til en kopp kaffe en gang i blandt, og til å koke ut stekepanna og lage saus. Han anbefaler faktist dette =)
Fløte er ok - men i små mengder....
Fløte er forresten ok, i moderate mengder. Skal ikke overstige 3g karbo per måltid etter hva 50+ sier =)
Hvor mange spiseskjeer tilsvarer det sånn ca? klarer ikke helt tenke meg det.
En deciliter inneholder 2.9g karbohydrat så du kan faktisk bruke en god del =)
En deciliter inneholder 2.9g karbohydrat så du kan faktisk bruke en god del =)
Takk :-) det var jeg ikke klar over !!
Jeg tar opp igjen denne gamle tråden :) Med vektstagnasjon på over en måned (mistenker dog at det muligens har mer med stress å gjøre enn kostholdet) og et ønske om å spise mer rent og å ha noen regler å forholde meg til for en periode slenger jeg meg på en periode med fettfestival. Det er jo tross alt sommer og festivaltid ;) Festivalperioden min starter på mandag og skal vare frem til 19 august med en ukes opphold innimellom der siden jeg får besøk av mamma og jeg ikke vil gi henne hjertestans og store bekymringer fordi jeg spiser så lite grønnsaker :geip:
Mine regler for festivalen er som følger:
1-2 gram proteiner per kilo normalvekt (jeg setter minimum 80 gram og maks 140 gram per dag)
Minimum 75% fett
Max 10 gram karbohydrater per dag
1500-2200 kcal per dag
2 drøye ts cocosa per dag
1 ss tran per dag
Vitamintilskudd som normalt
Ingen restriksjoner på alkohol bortsett fra at det ikke skal være øl selvsagt :p Drikker uansett svært lite så det burde ikke være noen issue
Trim dersom jeg har lyst - Hvis jeg ikke har lyst er det helt greit å sitte på ræva hele festivalperioden uten dårlig samvittighet (gjør det uansett nå også, men med dårlig samvittighet ...)
Det er ingen skam å snu - Syns jeg kostholdet blir helt fordregelig er det helt greit å gå over på min normale ketogene LCHF igjen
Festivalperiode 1: 4.-15. juli med veiing og måling ved periodens start og slutt
Festivalperiode 2: 25. juli - 19. august med veiing og måling ved periodens start og slutt
Heia meg! :heia:
Heia Cyan, hei hei hei.
Heia Cyan, vi heier på deg.
Heier på deg også, du må fortelle hvordan det går :-)
I dag er første festivaldag, men siden jeg samler vann verre enn en kamel bruker jeg lørdagens vekt og midjemål som startmål. Det blir mest korrekt. Håper jeg får skremt kroppen min av platået mitt nå :) Til nå har jeg spist eggerøre med smør og CF, har drukket en kopp kaffe med matfløte (kjøpte feil ...) og en kopp te med cocosa og tatt min tran. Er sulten som en skrubb og sugen som fy etter halvannets døgn i karboland, men nå er det ikke så lenge til lunsj. Planlegger dagens måltider i diett.no, men ser at jeg sliter litt med å få nok gram proteiner uten å la det gå ut over fettandelen.
En liten endring av reglene mine på proteinsiden. Har nå blitt fortalt at proteinmengden skal ligge på minimum 1 gram per kilo normalvekt, og altså ikke per kilo vekt jeg har nå. Normalvekten min ligger vel på carundt 68 kilo og nedover, men for å være på den sikre siden setter jeg at jeg skal ha minimum 80 gram proteiner per dag og så setter jeg maksgrensa på 140 gram :ja:
Photobscura
05-07-11, 19:47
En liten endring av reglene mine på proteinsiden. Har nå blitt fortalt at proteinmengden skal ligge på minimum 1 gram per kilo normalvekt, og altså ikke per kilo vekt jeg har nå. Normalvekten min ligger vel på carundt 68 kilo og nedover, men for å være på den sikre siden setter jeg at jeg skal ha minimum 80 gram proteiner per dag og så setter jeg maksgrensa på 140 gram :ja:
Se der! Da ble det sikkert straks lettere. Blir spennende å følge deg, Cyan! :heia:
Nei, det var ikke akkurat enkelt å få proteinmengden opp i over 100 gram og samtidig ha så stor prosentandel fett. Ble mye mat av det gett :o Ligger på rundt 90 gram proteiner og 75-80% fett nå og føler nå at jeg får akkurat nok mat. Kanskje til og med litt i overkant, har ikke helt lært meg å kjenne metthetssignalene enda :p
Jeg kan melde om 1.2 kilos nedgang etter festivalens 3 første dager, og jeg minner om at vannvekt jeg hadde på mandag ikke er tatt med :D Det er 300 gram under minstenoteringen jeg har hatt under platået. Dette lover godt, og jeg håper det fortsetter :)
Photobscura
07-07-11, 16:05
Jeg kan melde om 1.2 kilos nedgang etter festivalens 3 første dager, og jeg minner om at vannvekt jeg hadde på mandag ikke er tatt med :D Det er 300 gram under minstenoteringen jeg har hatt under platået. Dette lover godt, og jeg håper det fortsetter :)
Fett! (I ordets rette forstand. :D)
Får vel ta en liten oppsummering av fettfestivalens første uke. Jeg syns det har gått bemerkelsesverdig greit. Den første dagen var jeg litt kvalm og den andre dagen var jeg veldig tung og sliten i kroppen, men etter det har jeg vært helt fin. Tredje dag ble min ellers så frosne kropp ekstremt varm og svett, det kjentes ut som jeg holdt på å koke over. Det varte i et par dager før det stabiliserte seg, men jeg er fortsatt mye varmere enn før.
Når det gjelder maten har jeg i snitt ligget i overkant av 2000 kcalorier og såvidt i underkant av 80% fett. Dette er vel omtrentlig 400 kcal og 10% fett over normalen min. Karbohydratinntaket har jeg holdt på under 10 gram hver dag utenom fredag (da ble det 12 gram). Kroppen min trives utmerket på så lite grønnsaker, men jeg må innrømme å si at øynene mine savner å ha litt grønnsaker på middagstallerkenen. Det ser litt kjedelig ut, rett og slett, så jeg tror jeg skal kjøpe noe persille og bare slenge en kvast oppå kjøttstykkene mine, for syns skyld :p
Men det aller viktigste: Har jeg fått røsket kroppen min av dette hersens platået? Joda, det kan virke sånn. Resultatet etter 1 ukes fettfest er en nedgang på 1.9 kilo :heia:
Fettfestivalens første runde varer i 5 dager til, før jeg skal ha en drøy ukes pause med litt ekstra grønnsaker og litt bær (får mammabesøk). Deretter skal jeg i gang med runde 2 som skal vare i 4 uker (eller lengre om jeg føler for det).
Photobscura
11-07-11, 10:01
Så bra! :heia:
Antoinette6
11-07-11, 10:57
GRATULERER, Cyan ! Du virker TENT !!! Det er så deilig å være !
Jeg heier på deg, vet du ! :klem:
Noen interressante observasjoner:
Jeg lå på 1500-1800 kcal under platået mitt, med mye mindre fett enn nå, og gikk altså ikke ned i vekt.
Jeg har, med unntak av 2 eller 3 dager, ligget omtrent på eller i overkant av beregnet kaloriforbruk på denne fettfestivalen
Under denne fettfestivalen, som nå har vart i 10 dager, har jeg altså rast ned over 2 kilo (2.3 for å være nøyaktig), og det er ikke vannvekt. Jeg smugmålte midjen min i dag også, og jeg kan avsløre at der er det bra med endring på så få dager. Dette skal ikke være mulig med mitt kaloriinntak i følge lavkalorientusiastene :cool:
Jeg har de siste dagene merket at jeg har fått kjempeenergi, og jeg har fått lyst til å bevege på meg. Det er ikke snakk om å ønske de heftigste fysiske utskeielser, men jeg har lyst (altså ikke noen burdefølelse, en ren lystfølelse) å gå turer, gjøre noen lette styrkeøvelser, litt stretching og sånt.
Dette har jeg aldri opplevd på helt ordinært ketogent kosthold, så det begynner å bli åpenbart for meg at kroppen min fungerer best med ekstra mye fett. Litt av en åpenbaring etter fire år på lavkarbokjøret :rolleyes: Det er jo nesten en skam at det skulle ta så lang tid før jeg testet ut å gå i denne retningen med mer fett og kalorier. Før har jeg jo bare tenkt restriksjoner når vekta stagnerer eller går opp :p
Men dette er jo bare snakk om en 10-dagersperiode og kan være helt tilfeldig. Nå blir det jo en liten pause i neste uke hvor jeg skal skru opp grønnsaksandelen litt for å ikke gi min stakkars mor fullstendig sjokk (dog blir det fortsatt ketogent), men det skal virkelig bli interressant om jeg ser samme trenden når jeg kjører på med runde 2 av festivalen. Den skal jo vare i en måneds tid, kanskje lengre, og det blir lettere å konkludere da :)
Hehe, jeg føler meg ganske alene på denne festivalen. Ingen som vil være med da? :snill:
Antoinette6
13-07-11, 13:10
Takk for innleggene dine, Cyan. Jeg vurderer å slenge meg på, - men venter noen uker for å se om platået mitt fortsatt er der. Hvis så er tilfelle, kommer jeg etter i halsbrekkende tempo. :ja:
Lykke til ! Jeg følger denne tråden intenst !
Og :heia: :heia: :heia:
Photobscura
13-07-11, 13:19
Jeg er faktisk ganske sikker på at mitt daglige kosthold er temmelig nært festivalregimet, men for meg har det jo blitt mer en vane enn noe opplegg jeg setter opp og følger kategorisk. ;)
Men jeg heier på deg! :heia:
Fettfrykten sitter dypt i, så det er nok en stund til det blir en vane. Eller egentlig er jeg jo ikke redd fett lengre, men jeg er fortsatt litt redd kalorier :o Og så er det den urokkelige troen på at mye grønnsaker er så livsnødvendig som ikke helt slipper, så jeg har på en måte ikke turt å gå til slike ekstremiteter før. Men nå opplever jeg jo så mye positivt som jeg aldri har opplevd på "ordinær" ketogen kost før, så kanskje jeg tør å la det bli en vane, men med mer grønnsaker. Jeg tror egentlig ikke at det er mangelen på grønt som er det utslagsgivende her heller, men heller den enorme (for meg that is) økningen av fett.
Antoinette6
13-07-11, 13:29
Ja, fettfrykten sitter dyyyypt ! Selv hos meg som har opplevd så mye positivt med mye fett. Jeg skal til diabeteskontroll i september og har alltid hatt ok kolesterol. Nå skal jeg be om de kan måle igjen, - og den lille frykten er der . . .
Time will show !
Hold frem som du stevner !
Jeg hadde forhøyet kolestrol ved forrige måling, og fikk leksa om umettet fett, Vita Pro, plantemargariner og hele pakka :o Da levde jeg Fedonsk. Vet ikke helt om jeg tør å måle kolestrolet igjen. Er så redd for at det har blitt enda høyere, og jeg er redd for at jeg ikke kommer til å ha is nok i magen til å fortsette med dette da, selv om jeg "vet" det som vi jo vet. Likevel, innerst der inne er det en stemme som sier. "Men tenk om det ikke er sånn".
Antoinette6
13-07-11, 13:38
Nemlig, Cyan ! Den lille statensernæringskostholdsdjevelen !!! Pokker ta ham ! (Ja, for det ER en 'han', - det er jeg overbevist om!) :lol:
Jeg gruer også litt. Eller grugleder meg, kanskje. Det KAN jo hente at verdiene er fine fortsatt. . . Og så husker jeg at jeg leste (kan det ha vært Photobscura ?) at kolesterolverdiene kan gå opp etter de første 3 - 6 månedene på ketogen kost, - for så å stabilisere seg på normalt nivå.
Jeg satser på dét, jeg. Og at det blant inuittene ikke eksisterer hjerteinfarkt. . .
Photobscura
13-07-11, 13:41
Jeg tror faktisk at for min del, som jeg har sett over tid og konkludert med i hvert fall, at jeg må spise en del grønnsaker for å gå ned. Da er 'en del' for meg typ tilsvarende 20-30 gram karbohydrater om dagen, i kontrast med at jeg har levd nesten nullkarbo mye av tida, av flere årsaker (økonomi, latskap ... :rolleyes:), men da samtidig spise nok fett. Proteinene kommer av seg selv, ettersom jeg spiser mye kjøtt og egg. :)
Jeg teller ingenting, sjekker litt innimellom for moroskyld, men det er heller sjelden. Men etter jeg har innført periodisk fasting, så ser det ut til at jeg begynner å få bukt på et problem i alle fall, nemlig det å gå unødvendig sulten over lengre tid, hvilket blir vanskelig når man har et ti timers vindu å spise i. Det tror jeg kan ha mye å si for deg også, at du spiser nok sånn du spiser nå, sånn at kroppen tør slippe på kiloene! :)
Photobscura
13-07-11, 13:46
Og så husker jeg at jeg leste (kan det ha vært Photobscura ?) at kolesterolverdiene kan gå opp etter de første 3 - 6 månedene på ketogen kost, - for så å stabilisere seg på normalt nivå.
Vel, det er jeg ikke den eneste som har sagt i tilfelle. Det er det ganske bred enighet om at er normalt. Torkil Andersen sier det også stadig vekk, og han burde vel ha en del pasienterfaring ifm ketolysekuren. :)
Senest i dag så jeg på Dagsrevyen (ja, vi henger litt etter vi som ikke har tv :p) en lege som snakket om underernæring hos eldre, at man ikke skulle være redd for fett i f.eks fløte og egg, og at, særlig hos eldre, var det farligere å ha for lavt enn for høyt kolesterol. Da banket hjertet mitt litt ekstra hardt, selv om de dyttet smoothier med bananer og what not i gamlingene. :p
Antoinette6
13-07-11, 13:46
Kloke ord som alltid, Photo !
Takk for din alltid utrettelige informasjon ! :klem:
Photobscura
13-07-11, 13:53
Kloke ord som alltid, Photo !
Takk for din alltid utrettelige informasjon ! :klem:
Hehe, takk for det. Nå sier jeg ikke at dette alltid skjer hos alle, men jeg tror også at vi skal trekke pusten litt når det kommer til skrekk og advarsler. Mange mener, med god grunn, at grenseverdiene for kolesterol både er for lave, og tolkes lettbeint. Det er for mye fokus på totalkolesterol, og man ser for lite på faktorer som triglycerider og forskjellen mellom typer ldl-kolesterolmolekyler, f.eks.
Jeg målte selv, hos en endokrinolog, et totalkolesterol på åtte, hvor jeg ikke hadde fått beskjed om å komme fastende, og dermed ble målt tre fire timer etter inntak av egg og bacon. Brevet jeg fikk i posten var lettere hysterisk, men heldigvis hadde jeg en lege som sa at det skulle jeg bare blåse i, og at jeg ikke burde ta en prøve tatt under sånne kondisjoner på alvor. Det gjorde jeg ikke heller. Jeg vet at mitt kolesterol normalt er finfint.
Det tror jeg kan ha mye å si for deg også, at du spiser nok sånn du spiser nå, sånn at kroppen tør slippe på kiloene! Jeg tror også det ligger der. For å få i meg fettandelen min og samtidig holde meg mett så må jeg opp i såpass mengder (kalorimessig altså) for kroppen min fungerer ikke slik at jeg holde meg mett på under 1500 kalorier om dagen uansett hvor ketogent jeg spiser ...
Kolestrolskrekken min kommer nok alltid til å sitte litt i, men skrekken bli jo mindre og mindre.
Photobscura
13-07-11, 14:19
Jeg tror også det ligger der. For å få i meg fettandelen min og samtidig holde meg mett så må jeg opp i såpass mengder (kalorimessig altså) for kroppen min fungerer ikke slik at jeg holde meg mett på under 1500 kalorier om dagen uansett hvor ketogent jeg spiser ...
Kolestrolskrekken min kommer nok alltid til å sitte litt i, men skrekken bli jo mindre og mindre.
For å i det hele tatt tenke kalorier, så er det uansett et feilskjær at noen med 20-30 kilo overvekt skal ha 1500 kalorier, eller mindre! Og om man ser veldig grovt på det, angående kalorier, så har man på et ketogent koshold kontra vanlig lavkalori et metabolsk forttrinn på veldig rundt regna 250 kalorier mer. So there! ;)
Status etter fettfestivalens Del 1, som har vart i 12 dager, er en nedgang på 2.9 kilo og 2 cm rundt midjen :heia: Nå tar jeg pause frem til neste mandag. I mellomtiden skal jeg spise godt med grønnsaker for å få skikk på denne hersens forstoppelsen som begynner å bli ganske plagsomt (det eneste negative ved denne festivalen) :o
grotingeling
16-07-11, 08:06
:heia: Cyan - dette var inspirerende resultat :heia:
Tenkte det var på tide med en liten update :)
Det går bra, enkelt og greit :) Jeg er nå på min 34. dag med fettfestival (har hatt en drøy uke feriepause innimellom, så det er ikke 34 dager sammenhengende), og har hittil gått ned 4.6 kilo og minket 3 cm rundt midjen. Jeg har også gått ned omkring 5 cm rundt magen, men her er jeg litt usikker på det eksakte tallet. Matmessig har det gått enklere enn forventet, men nå begynner jeg å synes at det er i overkant kjedelig. Jeg har holdt meg på over 75% fett hver dag, normalt opp mot 80%. Kaloriinntaket har ligget på rundt 2200 kcal, ofte en god del over, sjeldent under 2000 kcal.
Jeg kjører strikt fettfestival til og med fredag, og så avbryter jeg eksperimentet. Jeg er lei av fintelling og jeg er lei av det begrensede utvalget av grønnsaker. Stort sett savner jeg dem ikke, men når jeg har lyst på vil jeg nå ha muligheten til å spise det. Jeg kommer fortsatt til å fokusere på å få i meg nok (mye) fett, for jeg tror det er der nøkkelen ligger for meg og ikke nødvendigvis i karbohydratinntaket (så lenge jeg holder det til ketogent selvsagt).
Så da har jeg 4 dager igjen med fettfestival før jeg gjør opp endelig status. Deretter blir det fokus på nok fett og mosjon :)
Nå gidder jeg ikke mer. Jeg er lei av de rigide rammene og jeg vil ha litt mere grønnsaker, så etter 35 dager på fettfestival avblåser jeg den. Resultatet ble 4.8 kilo i minus og en 4 cm smalere midje, så fettfestivalen har i høyeste grad vært vellykket. Det er definitivt noe jeg kommer til å gjøre igjen ved neste platå :)
tora trollmor
21-08-11, 15:30
Da har jeg lest meg opp på denne tråden å vil følge den 1 -2 uker. Kanskje jeg får noe nedgang :) eller ikke minst litt mindre cm rundt magen :)
Fikk tips om denne tråden her inne :) Så tusen takk og lykke til alle sammen.
tora trollmor
10-09-11, 23:06
Nå har jeg prøvd denne tråden i snart 3 uker. Jeg har ikke gått ned i vekt å heller ikke i cm. Spiser så mye fett at jeg blir "kvalm" Ingen grsaker utenom agurk, egg og bacon til frokost, kjøtt og fisk til middag med mye smør agurk som tilbehør.
Jeg spiser akurken som den er, lager spaghetti av den med mye smør (veldig godt) Jeg river den som råkost med udos dressing. Tar ca 4 ss cocoosa og 3 ss udo's i løpet av dagen utenom det som blir brukt i matlagning. Spiser alt av vitaminer.
Litt ut på kvelden ca kl 19.00 tar jeg en omelett med egg, bakon/skinke/sopp og litt krydder. Eller noe som kanskje ikke er lov men jeg har spist krabbe med mye majones.
3 liter vann pr dag og 2 kopper kaffe.
Sykkler ca 1 mil 5 ganger i uka pluss ca 2,5 mil 2 dager i uka.
Hva gjør jeg feil...........
Det er ikke sikkert at du gjør noe feil i det hele tatt, men kanskje denne metoden rett og slett ikke er det som skal til for at det skal løsne for deg. Men maten ser jo helt grei ut den. Holder du deg også unna kunstig søtning? Ellers er det jo en del opplever at de ikke går ned i vekt med hard trening. Kanskje du er en av dem.
tora trollmor
11-09-11, 17:18
Kan nok være det ja, men har ikke tenkt å gi meg, formen er blitt bedre, energien er på topp og ikke minst har jeg ikke MIGRENE lengre. Ting tar tid, å mine kg komm inne på over natta heller. men takk for en tilbakemelding Cyan. :)
Herligheten startet her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25174&highlight=chunky) inspirert av Chunkys ekstrem Skaldeman-diett.
Jeg slengte meg på av flere grunner. Jeg har en kropp som er utrolig tilpasningsdyktig, og som gir lav respons over tid. Jeg gikk ned mine 20 første kg med generell lavkarbo et par måneder, og Atkins i fem måneder, og så sa det stopp, og det gikk til og med opp igjen, uten at jeg gikk tilbake til høykarbo.
Etter lang tid (halvannet år) kutta jeg ut meieriprokuter, og kom nesten tilbake til laveste notering, men etter en stund forsto jeg at det måtte hardere skyts til.
Jeg startet fettfestivalen med 81,2 kg, og 91 cm om midja. Laveste notering var 77,8 kg, men med pause hvor det var ok med ost, nøtter, mørk sjokolade etc i forbindelse med nasjonaldag og bryllup, så var jeg oppe i pluss minus 80 kg igjen :rolleyes:
Men midja er i dag, ca en uke etter Fettfestivalen II begynte tilbake til sine 88 cm, vekta aner jeg ikke, for den gikk i stykker på torsdag, av uante grunner :p
En ny er på vei i posten.
Greia med denne tråden er for oss å dele erfaringer med dette kostholdet.
Jeg har bare kalt det "Fettfestivalen" for å gjøre det litt ekstra lystig med en festival-prefiks :p. Uansett, jeg har hatt noen regler jeg har fulgt, som har vært som sådan:
Fettprosent av energiinntak skal ideelt ligge på 75% helst mer
Mellom 75-120 gram protein om dagen, ikke mer eller mindre (utregnet i forhold til min kroppsvekt)
Ingen meieriprodukter bortsett fra smør
Ingen kunstig søtning
Ingen alkoholrestriksjoner :p
Minimum tre liter vann om dagen
Spise agurk og drikke basete hver dag
Ikke gå sulten
Jeg har fulgt dem ganske rigid de dagene Fettfestivalen har pågått, men jeg må innrømme at min akilleshæl er at jeg kan la meg selv gå sulten for lenge, det er enklere å unngå det på dette kostholdet, så jeg håper jeg kan lære meg noen gode rutiner her.
Jeg vil forøvrig ha sagt at dette ikke nødvendigvis er den ultimate løsningen for alle. Fettfestivalens tilhengere har, så langt jeg har sett vært folk som har som meg erfart at kroppen trenger en kickstart for å respondere. Som har hatt stillstand i uker, måneder og kanskje år uansett hvor flink en har vært med kostholdet. Det er en måte å spise på blotta for partystoppere, og derfor et flott grunnlag for å senere finne ut hva man tåler eller ikke tåler.
Det jeg vil fram til, er at jeg ikk nødvendigvis anbefaler dette for noen som har gått to uker på Ketolyse, og ikke gått ned "mer enn" et par kg, og er frustrert, men det forutsetter at man kjenner kroppen sin godt, og har motivasjonen for å føre et såpass enkelt og ensidig kosthold.
Tilslutt må jeg reklamere litt for ribbe! Stekte meg en 2,4 kg ribbe som jeg kjøpte på Meny sin ferskvaredisk. Prima mat! Og energiforholdene er perfekte for Fettfestivalen! 80% fett og 20% protein. En fullkommen matvare med andre ord :D Jeg spiste ribbe til nesten alle måltider i tre dager! Nam!
Hei:)
når du skriver 75-120 gr protein i forhold til din kropsvekt, betyr det at det kjøttet du spiser i løpet av en dag ikke skal veie mer enn 120 gr???
Hei:)
når du skriver 75-120 gr protein i forhold til din kropsvekt, betyr det at det kjøttet du spiser i løpet av en dag ikke skal veie mer enn 120 gr???
Nei, det er snakk om mengde protein og ikke mengde kjøtt. 1-2 gram protein per kilo normal kroppsvekt (avhengig av aktivitetsnivå og muskelmassse). Kjøtt består ikke av 100% proteiner, så 75 gram proteiner tilsvarer f.eks. drøyt 300 gram kyllingfilet
Jeg ser at tråden er gammel, men jeg lurer på om man kan spise avocado på Fakirdietten..
Etter desperasjon, depping og tilløp til panikk over manglende resultater går jeg hardt til verks. Nå blir det festivaltid!
Btw, kan man spise frø?
Photobscura
27-05-13, 23:53
Etter desperasjon, depping og tilløp til panikk over manglende resultater går jeg hardt til verks. Nå blir det festivaltid!
Btw, kan man spise frø?Det er opp til deg! :) Jeg gjorde jo ikke det, kun basic med fett og proteiner. :)
Lykke til! :heia:
Jeg spiste heller ikke frø, og av grønnsaker spiste jeg bare litt asparges og agurk.
LYkke til :heia:
Om ikke annet kom jeg iketose etter 1 dag :eek: har slitt med å komme meg i ketose siden fødselen.
Noen som har lyst til å joine en festivalrunde?
Jeg har veid det samme, mer eller mindre, siden september og nå trenger jeg en seriøs kickstart. Jeg går på en i første gang toukers festival, så får jeg se etter det på hvordan jeg vil gjøre det videre.
Mine festivalregler, fritt etter Photo sine:
Fettprosent 75 eller over
Protein 60-120 pr dag
Ingen meieriprodukter bortsett fra smør og begrenset mengde hvitost
Kunstig søtning er greit i nøden, i form av FunLight og Cola Light
Rødvin er lov
Kaffe er lov, men jeg forsøker å begrense mengden
Grønnsakskvota er litt champignon, agurk og asparges
Vanninntak er null problem, jeg drikker mye vann uansett.
Ser for meg å leve på ribbe, nakkekoteletter, entrecôte, sei, egg, bacon og kanskje noe kylling.
Tilbehør for å lette opp litt er grønnsakskvotene.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.