View Full Version : Nødmat?

Vaffel
05-06-09, 12:14
Kan noen hjelpe meg med ideer til "nødmat" man kan ha i veska?

Jeg har alltid (i mange år, ihvertfall) hatt noen knekkebrød og en liten pakke rosiner i veska. Fordelen har vært at det kan holde seg ganske lenge... og at det er der de gangene jeg plutselig trenger litt mat.

Og at jeg plutselig trenger litt mat skjer relativt ofte med meg, for jeg har lett for å gå sånn opp i det jeg driver med at jeg glemmer å spise.

Finnes det noe tørka greier med lang holdbarhet? Hvordan takler f.eks en boks tunfisk å være i varmen? Finnes det noe annet passende i hermetikk-avdelingen? Hvor lenge tåler en tubeost å være ute av kjøleskapet? Småpakker med smør?

Egg vil jeg ikke ha i veska. Som planlagt matpakke, ja, men ikke som nødmatlager som skal ligge lenge. :p

Det kan være jeg rett og slett bare må skjerpe meg. :o Men gode ideer tas imot med takk.

Areola
05-06-09, 12:41
Til absolutt nød holder en atkinsbar seg greit. Om du også tenker at det ikke er det idelle, er det kanskje enklere å huske på ordentlig mat ;)

..ellers er jeg helt blank akkurat nå.. Nøtter, kanskje? En liten boks fra nøttefabrikken?

Areola
05-06-09, 12:44
Jeg ser i en annen tråd at du allerede har prøvd barene :ler:

Gerd
05-06-09, 13:00
Babybel :D

Tutte
06-06-09, 13:34
Babybel er jo kjempegod, så der fikk du et godt forslag hvertfall ! :)
Ellers har jeg desverre ingen gode forslag jeg heller, hodet er gangske tomt nå. Men følger med i tråden å ser om det kommer flere gode ideer, hadde vært greit å hatt i bakhånd en gang det trengs ! :)

Perdita
06-06-09, 14:11
Tunfisk og majones funker for meg, king oscar har smaksatt tunfisk på boks som jo holder seg finfint i romtempratur, og majones fåes kjøpt på småtuber, og tåler også fint å oppbevares i romtempratur over kortere tid. :) Jeg liker også å ha fårepølse i reserve, kanskje litt sært men veldig godt! :D

Vaffel
06-06-09, 14:21
Nøtter kan funke. Er det hasselnøtter som er best for oss? De tåler jo litt lagring også.
Babybel er supert, men da må jeg huske det fra dag til dag... altså gjøre det til vane å gå innom kjøleskapet før jeg går ut noe sted. Hvor lenge kan Babybel være i varmen?

Hva med tørka kjøtt? Har sett noen sånne poser, men jeg husker ikke hvor, og jeg husker ikke holdbarheten på det.

Hvis jeg blir flink til å gå innom kjøleskapet før jeg går ut, har jeg jo mange muligheter. Da kan jeg f.eks ta med stangselleri (ferdig vasket og rensket) og tubeost. Kokte egg med skallet på. En pakke spekemat tåler vel også en dag i veska? Hvilke typer er uten sukker? Eller rett og slett en boks med salat.

Hvis jeg er "flink", er det mange muligheter! Men det er altså godt å ha løsninger for de dagene jeg ikke har vært "flink". Hehe... det er der begrepet "nødmat" kommer inn. Har man planlagt, kommer man ikke i nød.

Vaffel
06-06-09, 14:28
Så tunfisk og majones funker, altså? Det skal jeg notere meg.

Går det forresten an å lage et måltid av et rømmebeger? :p Nesten som en yoghurt... og man kan helle oppi et eller annet og røre rundt. Hva kan brukes oppi, tro?

En boks seterrømme er vel nesten i meste laget når jeg tenker meg om. Jeg har ikke sett den i småbokser... bare lettrømme.

trillian78
06-06-09, 15:01
Babybel er supert, men da må jeg huske det fra dag til dag... altså gjøre det til vane å gå innom kjøleskapet før jeg går ut noe sted. Hvor lenge kan Babybel være i varmen?
Jeg mener å huske at det står på babybelpakkene at de tåler å ligge i romtemperatur i 14 dager.

Gracella
06-06-09, 17:54
Så tunfisk og majones funker, altså? Det skal jeg notere meg.

Går det forresten an å lage et måltid av et rømmebeger? :p Nesten som en yoghurt... og man kan helle oppi et eller annet og røre rundt. Hva kan brukes oppi, tro?

En boks seterrømme er vel nesten i meste laget når jeg tenker meg om. Jeg har ikke sett den i småbokser... bare lettrømme.
Du kan i alle fall lage et måltid (det blir vel mer som en dessert) av en boks kesam hvor du blander fun light-saft oppi til det er passe søtt.
En boks cottage cheese med kanel og/eller fun light-saft, et par teskjeer med Heistad syltetøy, hakkede valnøtter er også ok.

Nelly
06-06-09, 20:21
EN pakke med sånn baconsvor,

Xandra
06-06-09, 20:32
Sånne lange ølpølser inneholder bare rundt en halv karbohydrat og kan oppbevares i romtemperatur :)

luringen
06-06-09, 21:53
atkinsbar'ene ja.

Mistral
07-06-09, 16:52
Babybel og paranøtter er min "veskemat". Jeg glemmer aldri å spise (franskmenn har et ganske annet forhold til måltider og måltidsrytme enn veldig mange nordmenn...), men det hender jeg blir sulten mellom måltidene likevel.

Janis
08-06-09, 11:59
:oHva er babybel?

Carisma
08-06-09, 12:00
:oHva er babybel?
Sånne små oster i nett: http://www.freedigitalphotos.net/image/s_babybel_cheese1.jpg

Perdita
08-06-09, 12:02
Hardkokte egg er også supert, selv om man ikke kan ha dem liggende i dagevis da ;) Kjæresten min kan leve i uker på hardkokte egg med majones ;)

SunnhetMedSirrup
26-07-09, 16:09
hjemmelaget engibar av linfrø ,kansje mandler ? :)

Filakia
26-07-09, 23:04
Nøtter og babybel-ost er mine beste råd. Evt. tror jeg også at oliven tåler romtemperatur over litt tid, men sikker er jeg ikke.

SunnhetMedSirrup
29-07-09, 09:57
Nøtter og babybel-ost er mine beste råd. Evt. tror jeg også at oliven tåler romtemperatur over litt tid, men sikker er jeg ikke.

mmm.. knaske litt oliven :p

men babybel ost spiser jeg litt av - den er god! :) billig i sverige.. og det følger med en liten leke! :):) :D