View Full Version : Adventskalender


MHM
01-12-04, 11:56
Har dere adventskalender? Lager dere til barn eller venn?

Jeg kjøpte en "gjør-det-selv" pakke med adventskalender på Panduro for 5 år siden. For 3 år siden fikk jeg endelig somlet meg til å lage den. Men hujedamei så mye jobb. Jeg trodde jeg skulle sy strie og lime på filt og figurer, men alt skulle lages fra bunnen! Det er et hus hvor nissefamilen bor, og jeg har altså da laget alle nissedukkene, med piperensere, vatt, stoff, hår - tegnet på ansikt, laget klærne osv. I huset har jeg sydd gardiner, klippet, limt og innredet. Mange timers jobb, men resultatet ble så bra, og jeg er like stolt hvert år når vi tar ned kalenderen fra loftet.

I år har jeg pakket inn til mine to prinsesser på 3 år og 7 år: Saks, klistremerker, såpebobler, fin penn, sjokolade, prinsessarmbånd, hårspenner, boblebad, tiara, ballerinaklær m.m. Jeg vil at det ikke skal være for mye godterier, men heller ikke bare "plæstic-bombæstic". Jeg har fortsatt noen pakker igjen å kjøpe til kalenderen. Er det noen som har gjort noe glupt? Neste år skal jeg pakke inn bare små lapper med tekst på, inspirert av at barns høyeste ønske til jul er mer tid med foreldrene. Det kan f.eks. stå "I dag skal vi på kino", "I dag går vi på skitur med hodelykt", "I dag baker vi pepperkaker", "I dag leser vi et julehefte sammen", "I dag lager vi brente mandler", "I dag går vi på julekonsert i kirken", "I dag baker vi lussekatter", "I dag skriver vi julekort" osv. På den måten får man mindre materialistiske barn, man får mer tid sammen, og som voksen så får man faktisk en slags framdriftsplan før jul selv...

Jeg får hvert år en kjøpekalender av min mor, av typen hvor det står et tall i luken, og man er med i et lotteri. Enkel moro! Mamma hadde en selvlaget strie-og-filt kalender når jeg bodde hjemme. Fikk pakker til jeg var 19 år, og det samme har brødrene mine fått. Vi er ganske nostalgiske alle tre. Jeg både kjenner, lukter og sanser hvordan det var å stå opp 1. desember til den kalenderen. Og får gode minner når jeg ser barna mine i dag. Selv om 7-åringen allerede har begynt å fritte meg ut med hvem av dem som egentlig skal arve den ene kalenderen når de blir store...

guro
01-12-04, 12:17
Så koselig. Du forteller så 'malerisk'. Du må bare sett i gnag å lage en slik kalender til, så du har to til arveoppgjøret. Jeg har en halvbrodert liggende som jeg ikke blir ferdig med, i år er det en rødmalt klesshenger som gjør nytten. :o

Vi diskuterte litt kalendergaver i en annen tråd - om julestrømper tror jeg. Jeg er enig med deg, begrense godteriene. De er her begrenset til fredag og lørdag og er på deling og fra helsekosten. Ellers er det mest ting de trenger likevel, ny tannbørste, hårpynt til juleantrekket, hullemaskin (var litt dyrt da men), taperull og tusjer (umettlig behov på slikt), en pose hemaperler i en farge hun ikke hadde, stjerneskudd til nyttår. Det med lapper synes jeg også er lurt. Jeg tror jeg får en slik kalender selv i ettermiddag - det var noen som hadde veldig brukt for filt, og snøre og lim og penn og papir og har holdt på med noe hemmelig i minst en uke oppe på rommet sitt.:love:

Anne
01-12-04, 12:51
Så flott, MHM. :)
Det var da en super adventskalender. Du må nok gjøre som Guro sier å lage en til...:p
Det er verdifullt med sånne minner som vekker så mye i deg.

Du kan jo lage et lite "kjærlighetsbrev" til jentene dine. I hvertfall til den eldste, som hun kan lime inn i en minnebok el... Det er kos å få vet du....:)

Du er så utrolig flink til å gjøre ting for og med ungene dine. Beundrer deg.:klem:

Fedonisten
01-12-04, 13:12
Jeg har ikke laget kalenderen selv jeg da.... :rodme: men det har jeg ambisjoner om å gjøre.... Vil gjerne brodere en, men da må armene være bedre. Neste år kanskje?

Kjøpekalenderen m/ringer til å henge pakker på gjør nytta si den også! Og jeg har kjøpt/kjøper gaver som enten ikke koster så mye, men som gleder veldig (les: alt som glitrer.... ) eller det er ting som hun trenger og skal ha uansett - så blir det en billigere løsning. I år blir det et par "pen-strømpebukser" som skal brukes i jula blant annet, og Andrea ELSKER alt som kan brukes til å pynte seg med eller tegnesaker. På lille julaften og på julaften er det gjerne "ordentlige" gaver - som hun normalt skulle fått på julaften om kvelden. Blir nok den kvelden uansett, og så sørger jeg for at det hun får i kalenderen er noe som kan aktivisere henne litt - så ventetiden ikke blir så lang...

Jeg er enig i at det kan være lurt å ikke bygge oppunder materialismen, men jeg er også opptatt av at man ikke skal gjøre barna sine så "spesielle", "utenfor" og "rare" at det føles vondt for dem i venneflokken. Unger er nådeløse - og akkurat i advents- og jule-tiden tror jeg ikke de tar skade av å få "ting" i kalenderen sin.

:klem:

Marianne
01-12-04, 16:32
Nå MÅ jeg lage middag, stikker innom senere:

Men se her så lenge:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2485&highlight=julekalender

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2474&highlight=julekalender

Karin
01-12-04, 18:21
De lappene var en fantastisk idé, MHM! Så kjempekoselig da! Det er nok mye mer populært enn mye annet!

18-åringen min insisterte på at hun ville ha Jul i Blåfjell-kalenderen - så fikk hun få det, da! Sønnen (nå 27) var så enkel i kalender-veien. Han hadde en liten rød filtsokk med juletre på som vi hang opp, og hver dag puttet jeg en liten bit gummi-snop oppi, for det var hans store lidenskap. Da var han overlykkelig. Så slapp jeg å tenke mer på det...

Husker forresten i min barndom at vi hadde julekalender med små "ting" inni. Plastfigurer som kunne stå, og til sammen ble det en julekrybbe. Lam og hyrder og esler og okser og engler, og Josef den 22,. Maria den 23. og jesusbarnet i krybben den 24. Senere ble figurene ikke så fine, de kunne ikke stå, men hadde en liten ring på toppen. De ble tredd på en tråd og gjorde seg ganske godt når det var nok av dem. Det hadde ikke gått til dagens barn, tror jeg. :p

Marianne
01-12-04, 22:28
Det har variert veldig med kalendere hos oss, men onga mine har fått ekstreme helsekost-godteri kalendere, ekstreme vanvittig flott innpakkede gave-kalendere eller ekstremt usunne a la 3 stk sjokolade-kalendere!

Eldstemann har sagt to år på rad nå at: "jeg håper ikke vi får bare sånn derre helsekostgodteri i julestrømpa i år, mamma!" :o

Så i år har gutta en olsenbanden-kalender hver seg med sjokolade i. Det ER lettere å kjøpe til jenter enn gutter dere! Hårstrikker, strømpebukser, pynt og dill. DET faller jo ikke i smak hos gutta. Ikke egentlig så mye klistremerker og sånt lengre heller, så da ble det enkelt i år.

Men jeg har vært flink å lage (etter Lise's fantastiske innspill i en annen tråd) en :
24-grunner-til-at-jeg-elsker-deg-adventskalender til mannen min. Skrev opp 24 grunner idag i et regneark og sendte 1. desember-SMS - og det ble særdeles godt mottatt. Så godt mottatt at jeg tror jeg nå må gå å være sosial :p . Litt flaut nesten, men veldig koselig. Dagens grunn var "sexy".

:klem: marianne

guro
01-12-04, 22:34
Her ble det ikke bare de to kalenderne jeg fortalt om lenger opp. Mange som har ideer her. Jeg 'bare måtte' ha en flakskalender. Og storesøster 'bare måtte' ha en adventsappelsin - med nellikspiker - det lukter så godt. Også kom pappen med en Lions kalender. I første pose i kalenderen fra storesøster var det en lapp med ' DU ER SNIL' :love:

Ulex
01-12-04, 22:39
Woohoo! Mannen min har laget adventskalender til meg! En nydelig hjemmelaget en med 24 spennende pakker. Jeg ante ingenting og fikk skikkelig hakeslepp da jeg kom tassende ut på kjøkkenet i morges. Såååå koselig!

Plutselig ble det mye lettere å stå opp om morgenen fram mot jul. :p

Frydefull
Ulex

Musti
01-12-04, 23:01
' DU ER SNIL' :love:

**Sukk** din snile heldig-gris :p Så herlige unger du har Guro :)

Datteren min på 15 kom med noen "jule-ønsker" her om dagen,-
og de var

Det var for lite julepynt her i fjor ... i år skulle all pynten settes fram .. ordentlig julete skulle vi ha det.

Vi skulle spise ordentlig frokost sammen hver dag i romjulen - det betyr dekket bord med bare masse stearinlys

Tradisjonen med å handle julegaver sammen hele familien og avslutte med å spise middag ute .. (det "glemte" vi i fjor)

1 juledag skal startes i stua foran tv'n med alle sammen i morgenkåper

og sist men ikke minst ... juletreet skulle stå på sin faste plass!

Tradisjoner er jammen ikke lett å endre på ... ikke her hos oss i alle fall!

guro
01-12-04, 23:08
Koselig med tradisjoner! Det betyr jo at du har lagt opp til noe som ungen har satt pris på da! Gode unger du også syns jeg!

smosje
01-12-04, 23:48
Har ikke hatt adventskalender på mange år, jeg. Men da jeg var mindre hadde jeg alltid sånne kalendere med glitter på og luker hvor det var bilde av engler inni... De var så fine. Mamma hadde et helt lager med slike kalendere fra 60-tallet, tror jeg - ubrukte - etter en bokhandel mormor jobbet i en gang i tiden. Så hvert år fikk jeg en ny engel-kalender med glitter.. :love:

Har aldri hatt gave-kalendere og aldri sånne jule-TV-kalendere, bare engle-kalendere.. Men det er et veldig godt minne fra julene før. Vel så hyggelig som gave-kalenderene alle vennene mine hadde, syns jeg. De bare masa om hvem som fikk hva i kalenderene og ble misunnelige på hverandre og sånn.. Jule-kalender-utakknemlige-barn... Whoops.. :o

Marianne
02-12-04, 13:32
Fant ut at jeg skulle lage adventskalender med lapper til onga i går. En lapp hver dag med : Jeg er glad i deg fordi...
Så tenkte jeg at det blir feil å skrive det, fordi det er utrolig viktig at barn ikke bare føler at vi er glade i dem når de oppfører seg ordentlig/er snille osv.
Så tenkte jeg at jeg skulle skrive en lapp hver dag med: Du er snill, du er sterk, du er tøff osv. , men jeg er ennå usikker. Synes det blir så mye flink på den lange lista mi. Det er jo ikke viktig å være flink! Jeg er ikke mer glad i onga mine om de er flinke! De kan være dårlig til å spille fotball, dårlig i matte - og jeg er jo minst like glad i dem for det!

Men så hadde det vært hyggelig da, men en lapp som venter på senga ved leggetid - med nedtelling til julaften. De spør jo allikevel hvor mange dager det er igjen ;) . Men nå har jeg ikke tid til å finne på MHM's forslag om aktiviteter vi skal gjøre hver dag. Og hver dag blir i tillegg litt mye pes, synes jeg.
Pepperkaker skal vi for eksempel bake i dag. Hmm...forslag noen?

:veitikke: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=21#) marianne

Anne
02-12-04, 13:40
"Jeg er glad i deg" Det er nok på en lapp...Så kan du skrive en med: "Så flott dagbok du skriver" :eek:Nei nei nei. Det må du ikke skrive :stortsmilmen; Du kler kort hår. Jeg liker rosene i kinnene dine. Så godt du lukter når du er nybadet. Så deilig hud du har. Takk for at du er du. Tegn en tegning. Finn "dagens ord" eller en morsomhet. Et ordtak.


Jeg skrev/tegnet masse i matpakkene til ungene mine. Nesten hver dag...:D

Fedonisten
02-12-04, 13:43
Hva med lapper hvor du tar utgangspunkt i deg selv og egne følelser da? Som for eksempel:

Den fineste skatten jeg har er deg.
Å gi deg en klem gjør hjertet mitt varmt.
Du er den beste jenta/gutten i hele verden.
Jeg vil alltid være bestevennen din - uansett!
Jeg er så takknemlig for at jeg fikk akkurat DEG.
Hver gang jeg hører deg le eller ser deg smile - bobler det i hjertet mitt.

Sånne ting syns jeg er koselig. Andrea og jeg sier mange sånne ting til hverandre jevnlig. Og jeg får mange tilbakemeldinger fra andre voksne som opplever Andrea når jeg ikke er tilstede om at hun har et bredt følelsesregister. DET syns jeg er et kompliment. Også er hun TRYGG. Og KLOK. ....og en aldri så liten "djevel-unge" av og til også..... :stortsmil ....

Marianne
02-12-04, 13:52
Jeg VISSTE jeg ville få fornuftig svar her inne, men sånne geniale svar da, Anne og Fedonisten! Dere er jammen enestående! Og gode og kloke mødre!

Jepp, logger meg sporenstreks ut for å skrive lapper! Tusen takk, kjære venner!

:klem:

MHM
02-12-04, 14:09
Å, Anne og Fedonisten - så gromme dere er mot ungene deres! Også så fint at dere deler det her slik at det går an å STJÆLE ideen.

Jeg har allerede stjålet Mariannes forslag om sms-kalender til mannen min. I går fikk han høre at han er kjekk, og i dag at han er snill. Får kanskje formulere meg litt mer som Fedonisten gjør til Andrea. Hvis han er mottakelig for så utbroderende følelser da. Gutta synes jo ofte det enkle er best... Det morsomme med sms-kalenderen, er at han har kontret med en sms-kalender til meg også! :D Det vil si; han gav et kompliment tilbake, og da jeg spurte om dette var en kalender, svarte han at det var en sex-kalender! :eek: Sånn kan det altså utarte seg... :rolleyes: Men det var ganske uskyldig og morsomt da. (Alle vet vel at ektefeller har sex, men likevel føler jeg meg ganske "uskikkelig" som skriver sms om det...) Også morsomt å flørte med mannen min på sms - det har vi aldri gjort før. Værsågod, her fikk dere alle et tips til sms-kalender fra meg! :D

Hvem har sagt at adventskalendere er unyttig lurer jeg på???? :eek: :D :eek: :D :eek:

Marianne
02-12-04, 14:35
Herlig MHM ! :D Ideen var forresten Lises !

Jeg kan sende deg 24 tips om hva du kan si til mannen din, men vil vel helst ikke kringkaste det over hele landet fordi noen av dem tror jeg var litt personlige (eller nei ikke så veldig kanskje), men PM eller mail er bedre. Jeg har skrevet opp alle 24 og laget litt sånn lange og gjennomtenkte nemlig. Send meg en PM med mailadresse hvis du ønsker det.

Jeg har allerede skrevet endel lapper til onga her, men nå er begge kommet hjem og de kan jo ikke se hva jeg skriver, så jeg må ta en pause. Nå er de forresten igang med å stikke ut pepperkaker her på kjøkkenet, så da må jeg være her og assistere. Resten av lappene får vente til i kveld. Og så er det juleavslutning/juleverksted for klassen til minstemann i kveld. Da ble det jammen en julete dag.

:klem: marianne

Huldr
02-12-04, 14:57
Hva med å lage en kalender til seg selv!? :D

JEG er bra, JEG er snill osv - en hver dag. Har tenkt på det noen dager, men har ikke fått gjort det ennå. Men det skal jeg jammenmeg gjøre! Limer inn lista til Marianne, mange gode forslag her til ting man kan skrive til seg selv:

TØFF
FLINK
ORDENTLIG
INTIIATIVRIK
SELVSIKKER
SPESIELL
STRUKTURERT
UTADVENDT
FOKUSERT
ENERGISK
MÅLBEVISST
UTFORSKENDE
OPTIMISTISK
ARBEIDSSOM
INTELLIGENT
BESLUTTSOM
KREATIV
EFFEKTIV
DISIPLINERT
ORGANISERT
FLEKSIBEL
AMBISIØS
ENGASJERT
INDIVIDUELL
SELVSTENDIG
PLIKTOPPFYLLENDE
BETYDNINGSFULL
DYKTIG
BEVISST
MODIG
AKTIV
ANSVARSFULL
MANGFOLDIG

Men det jeg egentlig kom inn for å si, var at jeg felte noen tårer da jeg leste om Annes og Fedonistens omsorg for barna sine... flotte mødre er dere!! :blomster:

Marianne
03-12-04, 07:51
Det er jo ikke så dumt da Scilla ! Det tror jeg jammen jeg skal gjøre neste år. Skrive opp 24 gode egenskaper jeg har. Sikkert godt å bli påmint dem, og seansen med å sitte og skrive dem ned pent på hjerter eller noe sånt - må jo føre meg seg mange positive tanker.

Må bare fortelle om lappene jeg skrev i går (da stjal jeg masse fine setninger fra Anne og Fedonisten :) ) til onga. La dem i to runde bokser fra Ikea - de kommer i sånne gaveboks-sett. Tok dem med ut på badet og viste dem til onga under kveldsstellet. De ble kjempespente og heldigvis ikke skuffet når jeg fortalte at det bare var lapper oppi der. :p
De ble ivrige og fikk for en gangs skyld gjort seg fort ferdig :rolleyes: . La seg forventningsfulle ned i senga og fikk utdelt en boks hver. Åpnet hver sin lapp med tall på og ble så glade. Jeg fikk klemmer og de strålte. Tenk at så lite betyr så mye. Mannen min satt i stua og spilte gitar når jeg kom ned, og så koste vi oss med den lille historien min om hvordan onga reagerte. Og så sa han at han trodde at adventskalenderen jeg har laget til ham på sms, hadde han trodd at jeg hadde funnet på nettet :eek: eller noe sånt noe. Men når jeg fortalte at jeg hadde laget alle setningen selv ut i fra egenskaper jeg syntes han hadde, og at jeg hadde funnet så mange gode egenskaper at jeg måtte legge sammen to og to i enkelte setninger, ble han jo veldig blid da.

Og da tenkte jeg - DETTE må være lykken ! Å ha det akkurat sånn som jeg har det nå. :love: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=21#)
:klem: marianne

Anne
03-12-04, 14:49
Og da tenkte jeg - DETTE må være lykken ! Å ha det akkurat sånn som jeg har det nå. :love: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=21#)
:klem: marianneSå godt å høre Marianne. :klem:

Karin
03-12-04, 16:40
Scilla - godt å høre at det ikke var bare meg som felte en tåre over de herlige folkene vi har her inne!

Marianne
07-12-04, 10:26
Anne, Fedonisten og dere andre: kan dere trå til og hjelpe med noen flere gode ord/affirmasjoner/ordtak/kjærlige hilsner til mine små.

Har stjålet alle forslagene til anne og fedonisten, men jeg trengte jo 24 da! Har klart å lage endel selv, f.eks.:

<TABLE style="WIDTH: 202pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=269 border=0 x:str><COLGROUP><COL style="WIDTH: 202pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 9837" width=269><TBODY><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; WIDTH: 202pt; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=269 height=17>Du er den beste gutten i hele verden</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Den fineste skatten jeg har er deg</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Hver gang jeg hører deg le eller se deg smile, bobler det i hjertet mitt</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så kjempeglad i deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Takk for at du er akkurat som du er!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Det er morsomt å snakke med deg! Du har alltid noe interessant å si!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du er så fin med den nye hårsveisen!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så glad for at du er så sunn og frisk og har masse energi!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg vil alltid være din beste venn uansett</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så takknemlig for at jeg fikk akkurat deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17> Du er så positiv !</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg liker rosene i kinnene dine!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du har så deilig og myk hud!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Det er mange som er glad i deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du er pen og alle liker deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Å gi deg en klem gjør hertet mitt varmt</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du lukter så deilig!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Takk for at du er du!</TD></TR></TBODY></TABLE>

Noen som har flere forslag? Jeg gir de samme til begge, men på forskjellige dager. Får jeg flere enn jeg trenger, er det bare bra - da trenger de jo ikke å få de samme!

:klem:

Anne
07-12-04, 11:23
Noen som har flere forslag? Jeg gir de samme til begge, men på forskjellige dager. Får jeg flere enn jeg trenger, er det bare bra - da trenger de jo ikke å få de samme!

:klem:Prøver noen forslag til da....

Jeg trenger deg!
Du er en viktig del av livet mitt
Du er med og skaper denne familien
Takk for at du inspirer meg til å gjøre mitt beste
Jeg liker å prate med deg
Fint å se du har det bra...

Fedonisten
07-12-04, 11:30
<TABLE style="WIDTH: 202pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=269 border=0 x:str><COLGROUP><COL style="WIDTH: 202pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 9837" width=269><TBODY><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; WIDTH: 202pt; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=269 height=17>Du er den beste gutten i hele verden</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Den fineste skatten jeg har er deg</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Hver gang jeg hører deg le eller se deg smile, bobler det i hjertet mitt</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så kjempeglad i deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Takk for at du er akkurat som du er!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Det er morsomt å snakke med deg! Du har alltid noe interessant å si!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du er så fin med den nye hårsveisen!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så glad for at du er så sunn og frisk og har masse energi!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg vil alltid være din beste venn uansett</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg er så takknemlig for at jeg fikk akkurat deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du er så positiv !</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Jeg liker rosene i kinnene dine!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du har så deilig og myk hud!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Det er mange som er glad i deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du er pen og alle liker deg!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Å gi deg en klem gjør hertet mitt varmt</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Du lukter så deilig!</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #d4d0c8; BORDER-TOP: #d4d0c8; BORDER-LEFT: #d4d0c8; BORDER-BOTTOM: #d4d0c8; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17>Takk for at du er du!</TD></TR></TBODY></TABLE>
Koselig at du likte noen av forslagene da Marianne. Skal vi se *tenke-tenke* hva mer jeg kan finne på.....

Hvis jeg måtte velge blant alle barn i hele verden ville jeg valgt deg!
Jeg er rikere enn den rikeste konge/dronning/prinsesse - for jeg har deg!
Ingen er så nydelig som du (...hilsen Tor Endresen...)
Jeg blir så glad når vi finner på ting sammen.
Hva skulle jeg gjort uten deg? :love:

klarer ikke finne på mer nå - er i et litt "mindre kjærlig" humør i dag kan man si..... Så det første som egentlig slo meg var;

Roser er røde
Fioler er blå
Nyper gir meg kløe
og du like så!

Men den passer kanskje ikke?? :p

MHM
07-12-04, 11:32
Jeg prøver også noen:

Å være mamman din gjør meg stolt og glad.
Hjertet mitt banker for deg.
Jeg gleder meg alltid til du skal komme hjem fra skolen.
Du får meg til å le og slappe av.
Takk for at du viser at du er glad i meg.
Du er helt spesiell.
Jeg elsker å kose med deg.
Bare jeg tenker på deg blir jeg glad.
Det er ingen sak å være meg når jeg har deg!

Gir
07-12-04, 12:10
Åååå...Den var bare helt nydelig :)
Er nok ingen sak å være ungene dine når de har en mamma som deg :)

Marianne
07-12-04, 14:33
Å - SNILLE DERE! NÅ HAR JEG LAPPER HELT TIL OG MED NYTTÅRSAFTEN!

SÅ BRA! TUUUSEN TAKK :klem: :)

Summer
07-12-04, 14:41
Å, for en flott tråd! Så flinke dere er! :blomster:

Marianne
07-12-04, 16:18
Nå har jeg ajourført regnearket mitt og har klart god ord til og med 7. januar, som er minstemann's bursdag! Det passet jo flott!

Det som eventuelt kan gjøres etterpå, er å fortsette å bare velge en lapp hver kveld fra boksen og lese opp - kanskje for bestandig ? ;)

Takker igjen for gode ord!

guro
10-12-04, 11:58
Lurer på om noen av dere leser Gorders Julemysteriet som julekalender jeg? Det har jeg fått varmt anbefalt - men så er den ikke å få tak i akkurat nå. Må være praktutgaven har jeg fått beskjed om.

Så i mangel av denne så leser vi alt det andre koselige som er i adventskassen vår, den som kommer ned fra loftet i begynnelsen av desember og inneholder julestjerne, adventstake, utelys, nisseluer, luciakjole - og julehefter, musikk og bøker. Vi leser 'Gubben og katten og julenissemaskinen', 'Julegrøten', 'Kaisas Krabat hjelper mormor' og slikt først og så nærmer vi oss mer julehistorien med 'Historien om Lucia', 'Jul i stallen', 'De gode, gamle julehistoriene', 'Marias lille esel', og mye annet kos.

MHM
10-12-04, 13:02
Så koselig Guro. Må lage meg adventeske jeg også. Har bare juleeske, med advent-pynt på toppen, som ikke er mange tingene. Men lurt å ha bøker/hefter/cd-er, litt pynt, adventsstake og lilla lys. Jeg har ikke stjerne til å ha i vinduet en gang, men det tror jeg at jeg skal kjøpe nå. Er så koselig både innenfra og utenfra. Men til jul henger vi opp mange store honninghjerter i vinduene, som jeg laget flere av et år (smeltet honningvoks oppi silikonformer). I det hele tatt tror jeg at jeg skal ta fram pynt litt etterhvert, for det er jo hyggelig med pynt FØR jul også. Her pleier vi å pynte alt lille julaften. Og jeg er allergisk for jul i januar, så 1. eller 2. januar skal alt bort...

guro
10-12-04, 13:20
Jeg er også vant til å lage hele julen på lillejulaften. Og det er koslelig men den forvandlingen fra en dag til en annen, men det er stressede. Så nå tar jeg litt om gangen ettersom det passer. Men juletreet det kommer ikke inn før lillejulaften.

Karin
12-12-04, 03:34
Her i huset har vi alltd hatt det sånn at julen kommer på lillejulaften. Fra min barndom, og også min manns, var det slik at når man ble tolv år, fikk man være med og pynte juletreet. Før det gikk man og la seg til et kaos, og kom ned til et julehus. Det har vi gjort med våre barn også. Men datteren nektet å være med og pynte. Dermed blir pyntingen senere og senere på lillejulaften, fordi hun legger seg senere og senere... Nå har vi begynt å jage henne i seng, så broren hennes kan pynte treet. Det har vært hans og bare hans oppgave de siste årene. Men treet og huset er ikke ferdig før veldig, veldig sent.

Men i min barndoms Tromsø var det sånn at juletreet skule helst stå til Soldagen, altså den dagen solen igjen kunne sees over horisonten etter mørketiden, og det er 21. januar. Nå har jo endelig hele landet skjønt for en viktig dag det er, så fra 2005 er det offentlig flaggdag. (Jada, jeg vet at det er prinsesse Ingrid Alexandras bursdag! Men så heldig for henne, da, at hun har bursdag på en offentlig flaggdag...)

Men Soldagen var det juletrehøsting. Da spiste man sjokoladen og rosinene som lå i kurvene, og tok ned all pynt. Og så hadde man varm sjokolade med krem, og berlinerboller, helst med fyll. Og i min barndom var det fridag fra skolen. Var det overskyet den dagen, så vi ikke kunne se solen, fikk vi "halvfri" - dvs fri fra klokken 11 - den første dagen det var klarvær og solen vistes. Og fra slutten av november til slutten av januar hadde vi "mørketidstimeplan" der hver time var fem minutter kortere, så vi sluttet en halv time tidligere hvis vi hadde 6 timer. Det var helt nødvendig hvis ikke elevene skulle sovne. Denne praksisen sluttet man med sist på 60-tallet, tror jeg.

Man kan i alle fall si at julefeiringen i Tromsø hang relativt godt sammen med dette med mørket og det at solen "snur".