View Full Version : Hvor mye C-vitamin tar du om dagen?


mofe
02-12-04, 01:26
Lurer jeg.. :)

Nille
02-12-04, 10:19
2 stk. Bio-C 750 mg

PS glemte å si - en morgen - en kveld

MHM
02-12-04, 10:25
Det samme som Nille. En morgen og en kveld, da C-vitaminer har 12 timers halveringstid.

Iset
02-12-04, 10:27
Jeg tar ca 1000 mg på en gang, selv om det ikke er så lurt. Har en skje i morgensmoothien.

Huldr
02-12-04, 11:29
Nå om dagen tar jeg flere gram hver dag (fordelt utover dagen)for å bli kvitt en hardnakket forkjølelse... Tror jeg har høy toleranse/stort behov for C-vitamin, for jeg får aldri noe magetrøbbel. Har akkurat kjøpt en kilospakning med ascorbinsyre, men jeg er litt bekymret for at det kan bli for surt for kroppen og for at det kan tære på tannemaljen...

mofe
02-12-04, 19:01
Nå om dagen tar jeg flere gram hver dag (fordelt utover dagen)for å bli kvitt en hardnakket forkjølelse... Tror jeg har høy toleranse/stort behov for C-vitamin, for jeg får aldri noe magetrøbbel. Har akkurat kjøpt en kilospakning med ascorbinsyre, men jeg er litt bekymret for at det kan bli for surt for kroppen og for at det kan tære på tannemaljen...
Askorbinsyre.. det er ren c-vitamin eller? Jeg har tidligere hatt magekatarr (forstadiet til magesår) og lurer også på om ren askorbinsyre er "skadelig" for magen etc.

Aline
02-12-04, 19:04
jeg tar en bio-C per dag.

Huldr
02-12-04, 19:21
Askorbinsyre.. det er ren c-vitamin eller? Jeg har tidligere hatt magekatarr (forstadiet til magesår) og lurer også på om ren askorbinsyre er "skadelig" for magen etc.
Det er ren C-vitamin, ja. Ren C-vitamin kan fremstilles på flere måter. En annen form er kalsiumaskorbat, som ikke er surt. Det er ofte det som er i C-vitamintilskudd. Men nå har jeg akkurat lest at man bør være forsiktig med å ta dette på grunn av at det blir for mye kalsium... Skal poste link om dette i egen tråd...

mofe
02-12-04, 19:23
Det er ren C-vitamin, ja. Ren C-vitamin kan fremstilles på flere måter. En annen form er kalsiumaskorbat, som ikke er surt. Det er ofte det som er i C-vitamintilskudd. Men nå har jeg akkurat lest at man bør være forsiktig med å ta dette på grunn av at det blir for mye kalsium... Skal poste link om dette i egen tråd...
Kan du gi trådlinken? :)

Summer
02-12-04, 19:27
Jeg tar vel en 2-5 Bio-C 750 mg hver dag. :)

Huldr
02-12-04, 19:32
Kan du gi trådlinken? :)
Skjønner ikke helt hva du mener nå, men kan godt legge linken her også, fant den akkurat :):

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824

Det handler om kalsium og hjerteinfarkt... Artikkelforfatteren mener at man bør ta natriumaskorbat i stedet for kalsiumaskorbat hvis man skal ha syrenøytral C-vitamin.

Kristian
03-12-04, 05:12
Skjønner ikke helt hva du mener nå, men kan godt legge linken her også, fant den akkurat :):

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824

Det handler om kalsium og hjerteinfarkt... Artikkelforfatteren mener at man bør ta natriumaskorbat i stedet for kalsiumaskorbat hvis man skal ha syrenøytral C-vitamin.
Ikke natrium men magnesium, natrium får vi mer enn nok av som salt(NaCl):detektiv:

Jeg tar mye tilskudd av magnesium men ikke kalsium da jeg spiser mye ost.

Begod
03-12-04, 09:55
Normalt tar jeg ca 2 gram askorbinsyre daglig, når jeg er syk , har betennelse ell. tar jeg opptil 20 gram dag. har vært altfor sløv med c-vitaminen i det siste.

Huldr
03-12-04, 10:10
Ikke natrium men magnesium, natrium får vi mer enn nok av som salt(NaCl):detektiv:

Jeg tar mye tilskudd av magnesium men ikke kalsium da jeg spiser mye ost.
Fra artikkelen:

"Nyere studier viser at blant annet høye doser med C-vitamin (bruk syrenøytral natriumaskorbat og ikke kalsiumaskorbat!) kan forebygge og reversere tap av kalsium fra beinmassen. En daglig dose på mellom 1 – 2 gram tatt i flere små og regelmessige doser gjennom hele dagen gir resultat."

Nå er det C-vitamin jeg snakker om da, ikke kosttilskudd generelt, siden vi er i C-vitamintråden :)

Kristian
04-12-04, 18:18
Fra artikkelen:

"Nyere studier viser at blant annet høye doser med C-vitamin (bruk syrenøytral natriumaskorbat og ikke kalsiumaskorbat!) kan forebygge og reversere tap av kalsium fra beinmassen. En daglig dose på mellom 1 – 2 gram tatt i flere små og regelmessige doser gjennom hele dagen gir resultat."

Nå er det C-vitamin jeg snakker om da, ikke kosttilskudd generelt, siden vi er i C-vitamintråden :)OK Scilla jeg gir meg:o

mofe
04-12-04, 18:43
Jeg er overrasket at flertallet (til nå) tar over 1000 mg.. Kanskje jeg også burde det? Men tarmene sier så innmari fra.. Løs mage, for å si det sånn. :p

Jeg tar mest på morran, og litt på kvelden.. Kanskje det er derfor? Kanskje jeg burde ta tre ganger om dagen f.eks istedet?

Begod
06-12-04, 10:02
Jeg er overrasket at flertallet (til nå) tar over 1000 mg.. Kanskje jeg også burde det? Men tarmene sier så innmari fra.. Løs mage, for å si det sånn. :p

Jeg tar mest på morran, og litt på kvelden.. Kanskje det er derfor? Kanskje jeg burde ta tre ganger om dagen f.eks istedet?
Du trenger ikke å ta mer, løs mage er et tegn på at du får i deg mer enn nok c - vitamin.

Kanel
07-12-04, 18:30
Jeg tar rundt 5000 mg i en dose ved minste tegn til halsonde eller andre infeksjoner, og gjentar dette to-tre ganger.
Dette går fint og jeg har hittil ikke hatt problemer med magen.
Hvis jeg tar c-vitaminer daglig får jeg vondt i magen og blir kvalm.
Dette gjelder selv i "normale" doser.

mofe
07-12-04, 18:58
Du trenger ikke å ta mer, løs mage er et tegn på at du får i deg mer enn nok c - vitamin.

Bare lurer på.. er det noe du tror eller vet?

Anne
07-12-04, 19:51
Du trenger ikke å ta mer, løs mage er et tegn på at du får i deg mer enn nok c - vitamin.Det er nok en erfaring mange har gjort ja....:cool:

Kristian
07-12-04, 20:45
Bare lurer på.. er det noe du tror eller vet?
Jeg kan bekrefte det Begod skriver. Du tåler mer C-vitamin når du er syk eller har en infeksjon. Selv om du nesten ikke tåler noe når du er frisk kan du godt tåle 20 000mg når du er skikkelig syk. får du løs mage av C-vitamin så tar du for mye av gangen.
Jeg hørte Dag Viljen Polizinzki si at en bør ta små doser Cvitamin mange ganger om dagen for at kroppen skal ha C-vitamin tilgjengelig til enhver tid.

mofe
09-12-04, 01:06
Jeg hørte Dag Viljen Polizinzki si at en bør ta små doser Cvitamin mange ganger om dagen for at kroppen skal ha C-vitamin tilgjengelig til enhver tid.
Men.. jeg mener å ha lest et sted her inne at c-vitamin går ut av kroppen etter 12 timer.. er det da vits å spise det oftere enn det? (kan kanskje bare han Polizinzki svare på, siden han har sagt det, men..) :rolleyes:

Huldr
09-12-04, 01:27
Jeg tror det er litt forskjellig avhengig av om man er frisk eller ikke. Er man syk brukes C-vitaminet hurtigere opp, og da trenger du påfyll oftere. Jeg tar 1/2 - 1 gram hver time hvis jeg holder på å bli syk!

mofe
09-12-04, 01:30
Joda, men jeg tenkte mest på når man er frisk, jeg :)

Huldr
09-12-04, 01:34
Da tror jeg to ganger daglig er nok! :ja:

mofe
25-03-05, 13:19
*bringe opp tråden igjen*

:)

Bamseline
25-03-05, 13:25
tar 3 stk av 750mg c-vitaminer. alle på engang.

mofe
25-03-05, 15:28
tar 3 stk av 750mg c-vitaminer. alle på engang.

..sikkert lurt å fordele de utover dagen, ref. innlegg over her :)

mofe
25-03-05, 15:28
Jeg har nå forresten startet med en 750 mg-tablett om morgenen. Kjøpte på apoteket :)

Snøhvit
28-03-05, 10:25
hei:)
jeg tar 1000 mg hver dag bruss tablettene Friggs fra sverige:sammen m de andre vitaminer:p

Fedonisten
28-03-05, 10:30
Jeg tar 60 mg C-vitamin daglig - i naturlig form, men som tilskudd.

60 mg er i følge medisinsk litteratur også den dosen kroppen klarer å syntetisere pr. døgn - og annet tisses ut igjen. Grunnen til at mange tar så høye doser av C-vitamin-tabletter tror jeg er fordi kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg alt som kommer i pille-form, og at man da må ta større doser.

Nei GURI MALLA - så utrolig klønete formulert.... :rodme: ..... Trykker på "Send" allikevel jeg..... :rulleøyne

Albertine
28-03-05, 11:37
Jeg gjør det samme som Fedonisten jeg.

siri74
28-03-05, 15:28
Akkurat nå tar jeg 750 mg to ganger daglig, 1500 mg totalt altså. Men det hender jeg tar en god del mer, har høy toleranse for C-vitamin.

Og jeg er så og si aldri forkjølet eller syk. Var forkjølet i to dager i fjor høst, da var det 4-5 år siden sist.. Jeg tror det har litt med C-vitaminene mine å gjøre, pluss hvitløk i maten.

JEDI
01-10-06, 10:15
bump :)

Multi
14-03-10, 23:02
Jeg har helt gelemt å ta c-vitamin jeg. Farlig........
HVor finnerjeg den i neaturlig form?