Jeg har en sønn på seks uker, så nå er det på tide å begynne med omega-3 og d-vitamin tilskudd. Men jeg vil ikke benytte Möllers tran siden den er syntetisk, hva er alternativene? Eskimo-3? Eye-Q? Inneholder disse også nok d-vitamin (fiskeolje inneholder vel d-vitamin i seg selv?)? Eventuelt hvor mye skal jeg gi? Tran anbefales 2,5 ml. Leste på et eller annet forum at eye-q Ikke skulle gis til barn under 2 år, men aner ikke om denne personen hadde kompetanse eller kunnskap til å kunne uttale seg riktig om det.
Vel, begge mine gulpet opp igjen alle forsøk på å gi tran og liknende!
Sønnen er nå 15 år og 191cm høy med str46 i sko, så han led nok ingen nød!
Barnelegen vi kom i kontakt med senere fortalte at slikt ofte er alt for kraftig kost for spebarn.
Statens anbefalinger: Ernæringsrådet anbefaler tran fra fire ukers alder. Da skal de bare ha noen dråper. Men du skal altså bruke vanlig tran og ikke barnetran.
Ellers ville jeg ha spurt på apoteket i forhold til hvilken type de anbefaler.
Vil bare gjøre oppmerksom på du burde velge et svært rent omega-3 produkt som er utvunnet av selve fiskekjøttet, og ikke leveren. Dette for å unngå farlige miljøgifter. Eskimo 3 er et svært godt alternativ.
Syntetisk? Det har jeg aldri hørt.
Spør helsesøster, det burde hun vite om.
her så orker jeg ikke den tranen. Går i d-vitamin dråper her.
Photobscura
14-07-09, 10:55
Fiskeoljen i Möllers er vel ekte nok den, men omega 3-en som er tilsatt er nok syntetisk, det gjelder dessverre stort sett alt av tilskudd du får kjøpt i butikken :o
krokodillen
22-07-09, 00:36
Vi gir Eskimo-3. Prøvde Möllers tran, men den likte ikke barnet vårt. Vi har også Eskimo-3 til oss selv, med annen smak enn barneutgaven.
At barn som ikke får tran vokser bra, beviser neppe noe, tran anbefales vel for andre behov enn lengdevekst?
Sønnen er nå 15 år og 191cm høy med str46 i sko, så han led nok ingen nød!
Statens anbefalinger: Ernæringsrådet anbefaler tran fra fire ukers alder. Da skal de bare ha noen dråper. Men du skal altså bruke vanlig tran og ikke barnetran.
Dette blir litt sånn "ei venninne røyket i hele svangerskapet, men ungen hennes var helt frisk og fin ved fødselen, så det er ikke så farlig med den røyken". :o If you know what I mean (du vet det er satt på spissen altså).
Dette med barnetran, hva betyr det? Hva er barnetran? Og noen dråper? Jeg ble anbefalt en teskje fra fire ukers alder, og det har jeg alltid fulgt. Men jeg har heller ikke brukt Møllers, jeg har brukt bla. Eskimo 3 kids (som fint kan brukes fra 4-6 ukers alder).
Fiskeoljen i Möllers er vel ekte nok den, men omega 3-en som er tilsatt er nok syntetisk, det gjelder dessverre stort sett alt av tilskudd du får kjøpt i butikken :o
Vitaminene i den er også syntetiske, da de ekte vitaminene går tapt under varmeprosessen. Nå skal vel heller ikke flerumettet fett varmes opp på den måten tranen gjør, så jeg stiller meg skeptisk til hele greia.
Jeg pumpet litt melk og fylte litt i en flaske. I den puttet jeg tran, Biovit og Nypeekstrakt. Datteren min elsket det!
På den måten fikk jeg i henne tran, med lite søl. Tranen skilte seg litt fra resten, men blandet det bare godt sammen så gled det ned.
Den dag i dag elsker begge barna mine tran. De går selv og tar hver sin skje tran daglig, fra kjøleskapet.
Takk for bra svar! Når kan man forresten begynne med andre vitaminer? og hvilke vil du anbefale? Animal parade sine multivitaminer?