Er det mulig å ha glutenallergi uten å ha cøliaki?? Eller er glutenallergi og cøliaki det samme? Jeg har det jo bedre uten brød, (les: luftfri) men har neppe cøliaki :confused:
Noen som vet litt om dette?
Photobscura
12-07-09, 14:52
Nå er jeg litt usikker, men jeg mener at man kan ha glutenallergi uten å ha cøliaki, men man kan ikke ha cøliaki uten å ha glutenallergi. Mener jeg.
Uansett, man behøver ikke å ha noen av de lidelsene for å få plager av brødmat, stivelsen og gjær kan være nok. Men de fleste er vel ikke klar over det før man kutter det ut.
Jeg, med mange, har vel gått rundt i en slags villfarelse om at det er normalt å ha luft i magen til en hver tid :rolleyes:
Jeg har ikke glutenallergi/cøliaki.
Men jeg har ikke luft lenger i magen, eller smerter etter at jeg har spist.
Så ett eller annet er det jeg ikke tåler med gjærbakst :ja:
For spiser jeg gjærbakst så blir magen "trå" :ja:
Jeg har ingen av delene heller, men merker nå når jeg ikke spiser den slags lenger at det blir full fest med hangover på en gang i magen om jeg tuller meg borti gjærbakst f.eks. Prøvd meg på slik en tre, fire ganger de tre siste månedene og det er ikke i nærheten av å være verdt det.
Sitter med en migrene på vei tilbake og en mage som endelig begynner å roe seg etter ett øyeblikks "nytelse" i går. :mad:
Takk for svar alle mann! Ja, jeg har liksom tenkt at det har med gluten å gjøre, dette at man blir dårlig av brød. Men det behøver det jo slett ikke være:)
Hei.
Det sies at man kan ha glutenintoleranse uten å ha cøliaki . (se her: http://matintoleranse.info/coeliaki%20og%20gutenintoleranse/49.html )
Er ellers enig i de som har skrevet overfor. Er nok mange som ikke tåler gjærbakst som ikke reagerer på glutenet.
Photobscura
12-07-09, 18:26
Sitter med en migrene på vei tilbake og en mage som endelig begynner å roe seg etter ett øyeblikks "nytelse" i går. :mad:
Gud ja! Brød = migrene. Fryktelige greier :o
energibunten
12-07-09, 22:43
Cøliaki/glutenintoleranse er vel samme sak. har unge med dette. Da får man mage og tarmsmerter, diare, dårlig næringsopptak, degenererte tarmtotter.
Noen har akutte plager, andre tåler gluten dårlig og har ikke tålte det gjennom et liv. De har bare alltid vært litt urolige i magen...
Jeg tåler brød, men alt med brødproteiner gir meg uren hud, tørr hud, svette, vond lukt.
jeg har testet ut å kutte alt som har med brødproteiner og brødfiber og gjøre og det har hatt en positiv virkning.
Så jeg tror at gluten er et tøft næringsmiddel som mange kan bytte delvis ut med annen mat og få det bedre.
Det finnes mange kornsorter, det finnes mais, hirse, bokhvete, ris, potet, etc.
En fin erstatning for brød kan være glutenfritt knekkebrød, riskjeks, maisbaserte ting.
Det er jo mulig å ha melintoleranse også... Da får man ikke de samme symptomene som ved cøliaki.
Glutenintoleranse/allergi gir en reaksjon på næringsmiddelet gluten, smerter, diare, luft i magen etc uten at det foreligger degenerasjon(ødeleggelse) av tarmtottene.
Ved cøliaki polerer gluten tarmene slik at tarmtottene forsvinner og man får ødelagt næringsopptaket fra tarmene.
Har både en datter og en svigerinne med glutenintoleranse/allergi, men ingen av dem har cøliaki. Heldigvis!
Det tok Riksen 3 år å finne ut hva som feilte min datter. Hun hadde alle symptomer på cøliaki bortsett fra ødelagte tarmtotter. En enkel allergitablett pr dag og hun fikk et mye bedre liv!