Noen som kan hjelpe?
Har kjøpt inn kalkunfilet og kokte scampi til wok og salat, men aner ikke hvordan de kan/skal/bør marineres... Før pleide jeg å marinere kylling i søt chilisaus, men det går ikke lengre :(
I dag prøvde jeg med en egenkomponert marinade til kalkunfileten, men det smakte skikkelig æsj...
Noen tips til meg?
Photobscura
14-07-09, 21:12
Dette er ikke direkte marinade, men åh så godt både til kylling (sikkert kalkun også) og scampi/reker!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7100&highlight=tikka
Kosebamsen
14-07-09, 21:14
Hei! Marinade som kan sette litt smak til deg:
Kalkunfilet i Hvitløksmarinade
2-3 ss sitron/limesaft
6 ss olivenolje
1 ts salt
nykvernet pepper
2 hvitløkbåter i skiver
frisk (eller tørket) basilikum,
estragon og kjørvel
1. Bland alle ingredienser.
2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon.
Her har du nam nam til Scampi:
2 ss olivenolje
1 ss sitronsaft
1 ts hakket rød chili
1 finhakket fedd hvitløk
1/2 ts tandoorikrydder ( Tikka masala kjøpers i innvandrer butikker 0g karbo)
1/2 ts salt
Helles over scampien
2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon.
Ha ett hyggelig måltid!!
Dette er ikke direkte marinade, men åh så godt både til kylling (sikkert kalkun også) og scampi/reker!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7100&highlight=tikka
Den har jeg allerede skrevet opp, men tusen takk for tipset :) Gleder meg tiol å prøve den! Skal ikke ha hvitløk eller melk, men tenker at det er greit å kutte hvitløken og bytte melken med kokosmelk
Hei! Marinade som kan sette litt smak til deg:
Kalkunfilet i Hvitløksmarinade
2-3 ss sitron/limesaft
6 ss olivenolje
1 ts salt
nykvernet pepper
2 hvitløkbåter i skiver
frisk (eller tørket) basilikum,
estragon og kjørvel
Her har du nam nam til Scampi:
2 ss olivenolje
1 ss sitronsaft
1 ts hakket rød chili
1 finhakket fedd hvitløk
1/2 ts tandoorikrydder ( Tikka masala kjøpers i innvandrer butikker 0g karbo)
1/2 ts salt
Helles over scampien
Ha ett hyggelig måltid!!
Takk, takk :) Skal ikke ha hvitløk, har du tips til noe den kan byttes ut med i den første marinaden? Den andre blir sikkert god uten hvitløken pga tandorikrydderet :)
Kosebamsen
14-07-09, 21:22
Du skal ikke ha hvitløk? hmm
Ja da kan du bruke tandori krydder i begge istendenfor.
Garam Masala kan du bruke også. Bytt ut olje med kokosmelk da smaker det himmelsk
Supert :) Takk for tips!
Hva er forresten forskjellen på tandori-krydder og garam masala? Har alltid trodd at det var omtrent det samme jeg...
Photobscura
14-07-09, 21:34
Masala betyr krydder på indisk. Garam er bare en indiske krydderblanding, som tikka også er :)
Tandoori er en måte å tilbedere maten på, tror det er oppkalt etter ovnen den lages i :)
Men det finnes jo krydder som kalles tandoori-krydder, men det blir litt som grillkrydder -sier ikke så mye om maten generelt ;)