View Full Version : Klassisk gløgg


Huldr
06-12-04, 23:06
KLASSISK GLØGG

(6 glass)


1 flaske kraftig rødvin (helst fra Rhone i Frankrike eller Navarra i Spania

2 kanelstenger

4 hele kapsler kardemomme

2 hele nellik

1 dl rosiner

1 dl mandelspon

2-3 ss brunt rørsukker


Hell 1 dl vin i en kjele, og tilsett kanel, kardemomme og nellik. Kok opp og la det småputre under lokk i ½ time. La det trekke natten over i kjøleskapet. Dagen etter varmes resten av vinen opp til ca 60 grader sammen med vinen fra kjøleskapet (sil krydderne først). Tilsett rosiner og mandelspon, og smak til med rørsukker.


(fra bladet ”I Form”)

Gir
06-12-04, 23:37
Vet du sånn ca hvor mange karbohydrater det er i denne gløggen?
Har lurt litt på hva jeg skal drikke som kos istedenfor gløgg på julaften (litt trist om jeg ikke kan drikke gløgg ja)

Huldr
06-12-04, 23:44
Nei, det vet jeg ikke... men det er 2 karber i 115 ml rødvin... Lønner seg vel å ikke spise rosinene. Bortsett fra dem, rødvinen og mandlene er det ikke karber :)

...ja, du må jo ikke ha sukker i da selvsagt ;)

nøtta
04-11-05, 10:55
hm ..... er dette en lavkarbo gløgg ?? jeg veit det finnes te- gløgg ..... altså te med gløgg smak men det er i sånn løsvekt så sikkert med sukker..

men altså gløgg er en del av jula for meg så nå må jeg finne en erstatning ... med andre ord jeg trenger litt hjelp !!! :D *som vanlig*:rolleyes::p

nøtta
04-11-05, 11:13
nå satser jeg alt på et bra svar her , ser tråden er kommmet inn i varmen i 2005 juletråden :D:p

flinke guro ordner opp ;)

guro
04-11-05, 11:24
hmm hva er det egentlig du lurer på da? Om du tar bort rosinene og søter med noe annet så er det vel ikke så verst lavkarbo eller?

Man kan kjøpe ferdigblandet gløggkrydder på apoteket, for enkelhetsskyld. Og krydder er jo bare sundt, masse antiosidanter, helt spesielt i nellik. Men noe må du ha som base, noe å krydre. Vanlig solbæresirupp er jo utelukket. Klassisk brygget på rødvin som her er jo veldig bra. Ellers kan du bruke eple juice (lys gløgg), men det blir jo litt mer karbo igjen. Ja så finnes det sikkert julete som du nevner, som smaker av gløggkrydder ...

Er dette svar eller?

nøtta
04-11-05, 11:58
hmm hva er det egentlig du lurer på da? Om du tar bort rosinene og søter med noe annet så er det vel ikke så verst lavkarbo eller?

Man kan kjøpe ferdigblandet gløggkrydder på apoteket, for enkelhetsskyld. Og krydder er jo bare sundt, masse antiosidanter, helt spesielt i nellik. Men noe må du ha som base, noe å krydre. Vanlig solbæresirupp er jo utelukket. Klassisk brygget på rødvin som her er jo veldig bra. Ellers kan du bruke eple juice (lys gløgg), men det blir jo litt mer karbo igjen. Ja så finnes det sikkert julete som du nevner, som smaker av gløggkrydder ...

Er dette svar eller?

ja det er et kjempe bra svar !! men jeg vil ikke bruke vin ..... ikke helt min stil :D:D:D men det med krydder fra apoteket var jo kjempe lurt ;)

guro
04-11-05, 12:25
ja det er et kjempe bra svar !! men jeg vil ikke bruke vin ..... ikke helt min stil :D:D:D men det med krydder fra apoteket var jo kjempe lurt ;)

Alkoholfri vin? Sukkerfri solbærsaft?

Anne
04-11-05, 12:34
Gleder meg til gløgg, jeg:p

nøtta
04-11-05, 13:31
Alkoholfri vin? Sukkerfri solbærsaft?

sukkerfri solbærsaft ja den var lur ;)

Tricky
22-12-05, 13:31
KLASSISK GLØGG

(6 glass)


1 flaske kraftig rødvin (helst fra Rhone i Frankrike eller Navarra i Spania

2 kanelstenger

4 hele kapsler kardemomme

2 hele nellik

1 dl rosiner

1 dl mandelspon

2-3 ss brunt rørsukker


Hell 1 dl vin i en kjele, og tilsett kanel, kardemomme og nellik. Kok opp og la det småputre under lokk i ½ time. La det trekke natten over i kjøleskapet. Dagen etter varmes resten av vinen opp til ca 60 grader sammen med vinen fra kjøleskapet (sil krydderne først). Tilsett rosiner og mandelspon, og smak til med rørsukker.


(fra bladet ”I Form”)Hvor får man kjøpt kapsler med kardemomme og kanelstang? Supermarkeder? Helsekost?

guro
22-12-05, 16:06
Hvor får man kjøpt kapsler med kardemomme og kanelstang? Supermarkeder? Helsekost?
Meny, Coop, invandrerforetninger etc. Det er snakk om hele krydder, ikke noe kunstige kapsler.

Tricky
22-12-05, 19:31
Meny, Coop, invandrerforetninger etc. Det er snakk om hele krydder, ikke noe kunstige kapsler.Hmm. Var på ica og Helgø i dag og ingen av dem hadde hverken hel kardemomme eller kanelstang. Rart altså. Får prøve meg på en innvandrerbutikk ja.

Nille
22-12-05, 21:51
Hmm. Var på ica og Helgø i dag og ingen av dem hadde hverken hel kardemomme eller kanelstang. Rart altså. Får prøve meg på en innvandrerbutikk ja.

De pleier å ha på Helgø. Jeg kjøpte der for et par uker siden. I den trådkurvhylla på enden av reolen der alle krydderne er. Det har de masse kryddere i store poser. Når du står med ryggen mot trådkurven ser du rett mot hjørnet med alle vaskemidlene.... Har du sett der, eller så du bare på lengdesiden av reolen ???

Har også sett at de har hatt det i Grønnsaksbua bak OBS på Mariero og Grønnsaksbua rett overfor Reinskau på Tasta. Om de ikke har det der kan du sjekke Middelthon når du først er der ute !

Tricky
22-12-05, 22:05
De pleier å ha på Helgø. Jeg kjøpte der for et par uker siden. I den trådkurvhylla på enden av reolen der alle krydderne er. Det har de masse kryddere i store poser. Når du står med ryggen mot trådkurven ser du rett mot hjørnet med alle vaskemidlene.... Har du sett der, eller så du bare på lengdesiden av reolen ???

Har også sett at de har hatt det i Grønnsaksbua bak OBS på Mariero og Grønnsaksbua rett overfor Reinskau på Tasta. Om de ikke har det der kan du sjekke Middelthon når du først er der ute ! Takker! Will do :)

gutt12
11-01-06, 19:31
Chuck norris liker gløgg!
:eek:
en til fakta om chuck:
:eek:
Chuck norris mista møydommen før sin far.
:eek:

Huldr
18-11-10, 16:24
(A propos forumtroll :rolleyes:)

Trekker opp denne igjen jeg, den er kjempegod! :) Man kan selvsagt erstatte rørsukker med søtstoff etter eget forgodtbefinnende og regulere mengden etter hva man liker.

vimsen85
18-11-10, 16:48
Mmmmmm. Gløgg <3