View Full Version : Nannahs lyse søndagsbrød


Nannah
01-08-09, 18:32
Har savnet et mindre grovt brød til søndagsfrokostene og ellers en gang iblandt. Dette ble godt:)

4 egg
1.5-2 dl rømme
50g mandelmel
150 g solsikkekjerner(finmalte)
20 g kli
1 stor ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ts sukrin
3-4 ss olje lr smeltet smør.

Rør sammen og hell i form. Stek på 160g varmluft i 1t 15 min.
Avkjøl før du skjærer i det.

Dette gir ett brød med ca 30 karb.

Kanutten
01-08-09, 18:55
Jippi!!! Et brød uten linfrø! Skal bakes i morgen. :D

Celine
01-08-09, 19:19
endelig et brød uten så himla mange ingredienser...

Nannah
01-08-09, 23:18
Fikk endelig testet mandelmelet! Gleder meg til
åprøve ut flere ting med det...dette brødet ble iaf vellykket:)

tarante
03-08-09, 12:43
Har en versjon av brødet ditt i ovnen nå. Ble 100/100g av mandelmel og solsikkekjerner, men bare av den grunn at jeg målte feil og ikke gadd å putte resten tilbake i posen igjen :) Blir spennende å smake det til kveldsmaten... Er litt skeptisk til malte solsikkekjerner, håper jeg blir positivt overrasket :D

Imse
03-08-09, 13:23
Å så spennende Nannah! Vet du om det går fint å male mandler sjøl? Mandelmjølet er vel litt tørrere og inneholder vel litt mindre fett, gjør det ikke?

tarante
03-08-09, 14:03
Måtte smake en liten skalk nå jeg.... Ikke helt avkjølt enda, men det gikk greit å skjære opp. Det smakte igrunn mest nøtter, fikk følelsen av hasselnøttmakroner som mamma laget til jul før, rart siden det ikke er hasselnøtter i det... Det var helt greit, men usikker på om det kommer til å bli en favoritt... Jeg savner så fersk loff, ikke selve smaken, men følelsen av en litt "deigete/seig" loff, med nyrørt jordbærsyltetøy.... kanskje derfor jeg er litt skuffet når det gjelder dette brødet...

Ellers brukte jeg mandler som jeg malte selv, mulig det har noe å si for kvaliteten/konsistensen.

Cornelia
03-08-09, 14:21
Dette skal jeg prøve når jeg får mandelmelet jeg har bestilt fra Iherb!
Savner lyst brød jeg...
Tror du forresten at Glutenmel kan brukes isteden?

Nannah
04-08-09, 00:27
Nei, glutenmelet tilsetter du for å få en seig og smidig deig..kan isåfall erstatte fiberhusk men du trenger mer av glutenmelet og fiberhusken har 0 karber!

tarante
04-08-09, 11:13
Da har jeg spist brødet med både leverpostei m/majones og med kokt egg m/majones - synes nok det smaker for mye kake for min del... Mulig det smaker anderledes hvis man bruker mandelmel og har mer solsikkekjerner i deigen enn det jeg hadde. Skulle ønske noen bakere (el. hobbykokker) klarte å finne opp et lavkarbobrød som hadde samme konsistens som kneip/loff... det hadde vært saker det :)

Nannah
04-08-09, 22:38
Vi prøver så godt vi kan, vet du!:)

Hva hadde du i brødet siden det smakte kake?

tarante
04-08-09, 22:54
Jeg hadde i mer finmalte mandler enn det som stod i oppskriften. Ble 100 gr med det og 100gr med solsikkekjerner, mulig det er årsaken. Mannen min påpekte også at det smakte kake :)

Nannah
04-08-09, 23:01
Mjo, konsitensen blir nok ikke som i vanlig brød...tror kansje det er mer
konsitens enn smak det kommer ann på:)
Men det finnes mange grovbrødoppskrifter her inne som
er veldig gode synes jeg:)

Nannah
05-08-09, 11:26
I dag bakte jeg en ny porsjon av dette brødet, men bytta
ut 50g solsikkekjærner med valnøtter.
Og jeg glemte rett og slett kli!

Har ikke smakt enda da:)

Imse
08-08-09, 14:02
Da står mitt første brød i ovnen. Laget med 100g solsikke og 50g gresskarfrø 8 blir vel litt av en farge med det.lol: ). Storebror er veldig spent på brødet, så jeg sa ikke noe om at det var nøtter i det.

Imse
08-08-09, 15:22
ÅÅÅÅ, dette var godt! Nå tok jeg skalken med peanøttsmør pluss en t*nn skive til med tjukt lag smør. Det var knallgodt! Farlig godt!

Nannah
09-08-09, 00:41
Lager du peanøttsmør selv, Imse?

Bee
10-08-09, 16:21
Dette var knall Nannah! Tusen, tusen takk for oppskrift.

Jeg dobla den da, for og få et større brød.

Dette smakte i min munn som et helt vanlig brød. Nydelig!

Cornelia
11-08-09, 08:49
Nå har jeg laget det også - ble kjempegodt!
Tror forresten at mandelmel som man køper egner seg bedre enn å male vanlige mandler. For det melet smaker ikke like søtt og nøttete. :D
Jeg hadde bare 100g solsikkekjerner igjen..så jeg fyllte opp med litt walnøtter og noe sesamfrø.
Ble veldig godt!
Spiste det til frokost med smør og brie ;)
Har det med som lunsj på jobben og.
Samboeren min likte det veldig godt.
Deilig med et lavkarbo brød som er enkelt å lage uten alltfor mye sære ingredienser og kompliserte prosedyrer.
Er forresten kli veldig annerledes fra kruskakli? Brukte kruskakli jeg.

Imse
11-08-09, 16:51
Lager du peanøttsmør selv, Imse?
Ja, det er jo bare å kjøre peanøtter med litt olje i food prosessoren, så får du peanøttsmør. Veldig godt! Men jeg veier slike ting før jeg tar de på brødet, for det er jo noen karber i peanøtter da..

Nannah
11-08-09, 22:52
Jeg har prøvd, men synes ikke jeg får til jeg:(
Hva slags olje bruker du?

Imse
11-08-09, 23:12
Jeg har prøvd, men synes ikke jeg får til jeg:(
Hva slags olje bruker du?
Brukte kaldpresset rapsolje og salte peanøtter. Jeg s*nes det ble godt jeg!

Nannah
11-08-09, 23:19
Ja, rapsolje er jo ganske god på smak..skal prøve det jeg!

Bee
18-08-09, 13:14
OMG! Nannah:
Jeg prøvde denne oppskriften som pizzabunn. Grov, nydelig pizzabunn!

Bee
18-08-09, 14:31
Nå ser jeg jo at jeg faktisk har laget dette uten rømme. :lol:

Men det ble skikkelig godt likvel. Smaker som mammas hjemmebakte brød. Og deigen blir faktisk nesten deig uten rømmen.

Bolletryne
05-09-09, 10:56
Noen som har prøvd å fryse dette?

Nannah
13-09-09, 21:55
Det går alldeles utmerket!
Bruker nesten bare dette brødet vi nå...varier bare m litt kli av og til.
:)

Charlott
18-03-10, 16:40
Lurer på, om jeg steker dette i langpanne, har olje, havsalt og basilikum på toppen, vil det da kunne fungere som Focaccia? Noen som har smakt brødet og som klarer å forestille seg en Focaccia-utgave?

Kitt
18-03-10, 16:45
Ikke bare meg som har lyst på Focaccia?;)
Plutselig i dag var det det eneste jeg hadde lyst på! Skal bake dette søndagsbrødet i morgen. Kanskje prøve en Focaccia- variant om det ser bra ut!

Chantelle
18-03-10, 17:59
hvordan male solsikkekjerner?
jeg har en håndkvern, men de bare kleber seg(går greit m tørre mandler. skal solsikkerkjernene ristet først?
kan de feks males i blender? må jeg tilsette væske da? olje? ...
er det noen som vet om det finnes glutenfri kli? evn noe annet jeg kan bruke istedenfor? :rolleyes:
takk for svar!

The Cat
18-03-10, 20:38
Jeg har stavmixer med hakke/ malefunksjon, brukte den jeg...

Charlott
18-03-10, 21:52
Ikke bare meg som har lyst på Focaccia?;)
Plutselig i dag var det det eneste jeghadde lyst på! Skal bake dette søndagsbrødet i morgen. Kanskje prøve en Focaccia- variant om det ser bra ut!
Tenk deg en bit Focaccia til entrecote`n da :D :hungry:
Eller varm Focaccia med lots of smør og ost..... Akutt Focaccia dille på gang gitt... :cool:

Kitt
18-03-10, 21:56
Tenk deg en bit Focaccia til entrecote`n da :D :hungry:
Eller varm Focaccia med lots of smør og ost..... Akutt Focaccia dille på gang gitt... :cool:
Eller en clubsandwichfocaccia, eller med mozarella og spekeskinke....:sikle::hungry::sikle:

Er ikke nødvendigvis sukkerholdig godis jeg savner mest, nei!:p

Kitt
19-03-10, 12:21
Står i ovnen nå! Gleder meg til lunsj!:sikle::hungry::sikle:

Charlott
19-03-10, 12:24
Prøver du en Focaccia-variant??

Kitt
19-03-10, 12:58
Prøver en "vanlig" variant først, hadde bare akkurat nok solsikkekjerner.
Blir det bra, blir det focaccia- variant i kveld!:D

Kitt
19-03-10, 21:19
Mmmmm, namnam! Dette kan jeg like, ja! Godt lavkarbo- brød uten alle disse frøene!:sikle::sikle::sikle:
Hadde ikke mandelmel, men det gikk helt fint med kokosmel også!

Vet ikke helt om det egner seg til focacca, men har nå tenkt til å prøve når jeg bare har fått kjøpt mer solsikkefrø! Orket ikke gå i butikken bare for det, liksom!
Skal regne ut alt innhold med kokosmel når jeg skal legge inn maten i løpet av helgen!

Kitt
19-03-10, 22:10
Måtte bare regne ut med kokosmel.
Det ble da pr 100g av mitt brød som veide 580g sånn ca noe som dette:

Karber: 3,5
Fett: 38
Protein: 18
Kcal: 411

leontine
22-03-10, 09:40
hvordan male solsikkekjerner?
jeg har en håndkvern, men de bare kleber seg(går greit m tørre mandler. skal solsikkerkjernene ristet først?
kan de feks males i blender? må jeg tilsette væske da? olje? ...
er det noen som vet om det finnes glutenfri kli? evn noe annet jeg kan bruke istedenfor? :rolleyes:
takk for svar!
Hei!
Isedenfor kruskakli kan man bruke sukkerroefiber fra Fibrex eller Joco. Det ligger noe innformasjon her på forumet.

Kitt
22-03-10, 09:48
Hei!
Isedenfor kruskakli kan man bruke sukkerroefiber fra Fibrex eller Joco. Det ligger noe innformasjon her på forumet.
Jeg brukte sesamfrø, jeg!
Bare malte dem sammen med solsikkekjernene i stavmikser- bollen!

Nannah
22-03-10, 13:44
Fiber fra sukkerroer høres intresant ut. Hvor mye kaber? :)

Kitt
22-03-10, 19:12
Nannah, jeg må tilstå en ting!:o
Du skjønner, dette brødet var så godt og saftig at det fikk meg til å tenke på en formkake!
Så jeg har stjålet grunnoppskriften din og laget Formkake ala Nannah!
(http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32210)
Kan du tilgi meg?:snill:

Nannah
22-03-10, 22:57
Det er da bare flott at du får inspirasjon til nye oppskrifter!! :heia:

Kitt
22-03-10, 23:01
Måtte jo si i fra til deg i det minste!:)
Kaken er faktisk enda bedre i dag!:spisesnak

Nannah
23-03-10, 10:10
mmmm..formkake er godt! Jeg må prøve den engang jeg og...kansje i påsken? :)

Kitt
23-03-10, 10:55
mmmm..formkake er godt! Jeg må prøve den engang jeg og...kansje i påsken? :)
Ja!:heia:

millemy
24-03-10, 17:02
Hei

Er skikkelig fersk på hele lavkarbo opplegget, men jeg prøver så godt jeg kan ! :)

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt slikt som mandelmel, finmalt solsikkefrø, fiberhusk og sukrin?

:)

Kitt
24-03-10, 17:35
Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt slikt som mandelmel, finmalt solsikkefrø, fiberhusk og sukrin?

:)
Det meste får du kjøpt i en helsekost- butikk!

Solsikkekjerner finner du på Rema, men du må male dem selv i feks en stavmikserbolle.

Fiberhusk har de også på feks Meny og ICA!

Gracella
06-04-10, 10:34
Jeg har nå bakt to omganger av dette kjempegode brødet.
Jeg har ikke tilgang på mandelmel, men det gikk helt fint å finmale mandler i blenderen. I siste utgaven brukte jeg smør i stedet for olje, og det var desidert en innertier!!
Og jeg har brukt Kruska kli...

Det blir nok litt eksperimentering på denne oppskriften framover :).
Man kan altså bruke sesamfrø i stedet for kli? Og man trengte ikke å bruke rømme??

Kitt
06-04-10, 11:10
Rømmen vet jeg ikke noe om, men jeg har brukt sesamfrø i stede for denne ekle klien og det gikk helt fint!:)
Er enig i at smør blir best!

Tror nesten jeg må bake en ny runde i dag, jeg. Bare sånn for å markere at nå er påsken over og det er ketolyse som gjelder frem til 17. mai!:p

Nannah
06-04-10, 16:51
Det er jo bare å exprementere og prøve seg fram til en finner noe en liker...og post gjerne oppskrifter, da dere! :heia:

Gracella
06-04-10, 19:44
Da har jeg lagd uten kli (eller kruska kli), men med sesamfrø.
Jeg hadde heller ikke så mye rømme igjen i skapet, så jeg hadde vel 1/2 dl rømme og 1 1/2 til 2 dl kesam. Ellers fulgte jeg oppskriften til Nannah :).

Sesamfrøene setter en markant smak på brødet, men jeg tror at dette er det beste hittil :D.
Lurer på om det er kesamen som gjorde at brødet ble så saftig??

Det er i alle fall helt fantastisk godt, så tusen takk, Nannah :blomster:

Kitt
09-04-10, 23:21
Jeg har endelig fått somlet meg til å lage en focaccia- variant av dette brødet.
Laget dobbel porsjon med 300g solsikkefrø og 40g sesamfrø.
Brukte også 3dl fløte i stede for rømme (tilbud på fløte som gikk ut på dato:p).
Brukte 7 ss olivenolje i deigen.

Laget deigen som vanlig. Trykket den ut i en liten langpanne og rislet olivenolje over. Kunne ha brukt mer olje enn jeg gjorde, den trakk seg helt inn.
Brukte ca en ss maldon- salt oppå, kunne ha brukt litt til, tror jeg.
Strødde på en del oregano, igjen var jeg nok litt gjerrig, smakte ikke oregano i det hele tatt av det ferdige resultatet.
Prøvde meg med soltørkede tomater oppå. De ble svidd, så det prøver jeg ikke igjen med varmluft i hvert fall!

Alt i alt gikk det bra, syns jeg! Ble jo ikke Focaccia, men en god erstatning!:sikle:

Må kjøpe ruccolasalat i morgen og prøve favoritten, focaccia med spekeskinke, mozarella og ruccola!:sikle::sikle::sikle:

Charlott
09-04-10, 23:22
Knuppen Kitt! Den skal testes neste gang vi skal grille :D

Nannah
10-04-10, 08:47
Denne skal jamen jeg teste også, Kitt!! Spennende! :heia:

scartz
12-04-10, 13:54
Hvor kjøpes fiberhusk? Jeg finner det ikke på helsekost eller store butikker :(

Kitt
12-04-10, 13:57
Jeg kjøper Fiberhusk på Meny eller ICA.
Trodde da det var vanlig i helsekosten også!:confused:

StegforSteg
12-04-10, 14:08
Hvor kjøpes fiberhusk? Jeg finner det ikke på helsekost eller store butikker :(

Jeg kjøper Fiberhusk på Meny eller ICA.
Trodde da det var vanlig i helsekosten også!:confused:

Jeg får heller ikke tak i det her, ikke på helsekost eller på ICA :(

Kitt
12-04-10, 14:10
Rart, jeg kjøpte det på ICA, Vøyenenga, senest i påsken.
Men det betyr også at de har det i sortimentet og at dere bare kan be dem om å ta det inn!;)

StegforSteg
12-04-10, 14:13
Jeg var der for en time siden Ica Maxi Kristiansund - for å se atter engang, men neeeida :( Får be de ta det inn da...

Nannah
12-04-10, 18:31
her jeg bor har Rema Fiberhusk også...

scartz
14-04-10, 17:53
Nå har jeg vært i mange butikker, og fant tilslutt fiberhusk i den glutenfrie avd. på ICA Maxi! :heia: Idag skal det bakest! :D

Idarull
20-10-10, 17:42
Har laget dette i dag, men uten rømme. Jeg fant oppskriften et annet sted :O Der sto det også at det skulle stekes på 200 gr og 45 minutter. Og oppskriften var doblet. Håper inderlig ikke brødet mitt blir seigt og vått inni igjen. Gr... Glemte visst å ha i salt :p Og sukrin sto det heller ingenting om.. Så får se da!

marjusen
22-10-10, 10:39
Blir dette vått inni?

Kitt
22-10-10, 11:01
Mitt ble ikke vått i det hele tatt! Minner mer om god, gammeldags formkake i konsistensen!
Jeg laget faktisk en sitronformkake med denne oppskriften som basis!:D

marjusen
22-10-10, 11:13
Mitt ble ikke vått i det hele tatt! Minner mer om god, gammeldags formkake i konsistensen!
Jeg laget faktisk en sitronformkake med denne oppskriften som basis!:D

Ah, konge. Så da kan det funke å riste dette?

Har bakt det karins beste engang, men det var litt vått inni. Selv om man glemte å legge det inn fra benken om kvelden var det like "ferskt" dagen etter. Det fungerte ikke å riste det heller.

Også er det etterlanna i både nannahs knekkebrød og i det karins brød jeg ikke helt klarer smaken av. Det er ett av de frøene som jeg har hatt i. Derfor håpa jeg at dette brødet her ikke har den smaken og at det funker å riste det så det blir sprøtt:D

Kitt
22-10-10, 11:53
Det blir ikke vått inni og kan med fordel ristes som "ordentlig" brød!:D

Sjekk også ut focaccia- utgaven min!:)

(Karins brød blir heller ikke det om det stekes lenge nok. Fant det ut etter noen mislykkede forsøk:p)

Idarull
22-10-10, 22:22
Mitt var ikke klissete før jeg kom halvveis inn i det, da festa det seg litt på kniven. Men smaker tørt og godt som jeg liker det.

marjusen
23-10-10, 17:35
Herrliich, da fikk jeg tak i mandelmel. 90 kroner for en halvkilo:)

Prøver en versjon med 80 gram solsikke, 70 gram mandelmel og 50 gram walnøtter jeg nå. Tror dette blir knallgodt. Har hevet ganske mye i ovnen:D

Gleder meg til å smake på dette brødet om en times tid:D

Håper det er digg å riste dette:D

marjusen
23-10-10, 19:17
Herrliich, da fikk jeg tak i mandelmel. 90 kroner for en halvkilo:)

Prøver en versjon med 80 gram solsikke, 70 gram mandelmel og 50 gram walnøtter jeg nå. Tror dette blir knallgodt. Har hevet ganske mye i ovnen:D

Gleder meg til å smake på dette brødet om en times tid:D

Håper det er digg å riste dette:D

Dette her var noe anna enn det jeg har prøvd før ja. DÆven så godt d, ette var. Mitt var fortsatt litt vått inni mitt da.. Så kan nok stå i 10-15 min ekstra tipper jeg. Prøve det neste gang.

Men nå er jeg glad. Endelig ett brød som ikke har masse hele korn i seg:D

Eneste jeg kan klage litt på, hihi, er at det blir veldig lavt så skivene blir veldig små, men ellers var dette knall:D

EDIT: Sku dette være helt lyst? For mitt er ganske mørkt egentlig, hehe

Marius

Nannah
24-10-10, 15:30
Du kan prøve å bytte ut solsikkekjærner med malt sesamfrø...da får du et lysere brød

misslinda
26-10-10, 21:12
Prøvde dette brødet i dag og det falt i smak hos både liten og stor ;) Skal prøve å lage krydderkake og sitron kake med dette som basis. Sikkert kjempegodt ;)

Takk for oppskrifter Nannah, Har en 8 åring som faktisk er glad i det nye kostholdet selv om det var mye som måtte bort ;) Prøvde flere av oppskriftene dine ;) Knallgode ;)

TrillTrall
23-01-11, 21:21
Jeg hadde ikke mandelmel så jeg tok kokosmel istedet og brødet ble knallgodt!!! Så absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt!!! Spiste to små skiver med smør og sukkerfritt bringebærsyltetøy og kunne glatt satt til livs halve brødet tror jeg... :D

Og så lettvint å lage også! Helt topp! :ja:

Pandaguri
06-02-11, 17:05
Tusen takk for oppskriften Nannah, dette ble et knallgodt brød :) Fikk ordentlig sprø og god skorpe til og med, det har jeg savnet.

Samboeren min er superskeptisk til alle brødene med masse frø, så jeg gleder meg til han får prøve dette.

Hadde forresten ikke mandelmel, så brukte soyamel i stedet. Det funket kjempefint.

Leoline
19-03-11, 12:41
Har savnet et mindre grovt brød til søndagsfrokostene og ellers en gang iblandt. Dette ble godt:)

4 egg
1.5-2 dl rømme
50g mandelmel
150 g solsikkekjerner(finmalte)
20 g kli
1 stor ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ts sukrin
3-4 ss olje lr smeltet smør.

Rør sammen og hell i form. Stek på 160g varmluft i 1t 15 min.
Avkjøl før du skjærer i det.

Dette gir ett brød med ca 30 karb.

MM:) dette skal jeg bake og ha med på rekefest i kveld! Men hvilken kli bruker du? kjøpt på vanlig butikk?

Nannah
19-03-11, 18:21
Vanlig hvetekli(kruska kli)

Jean1986
23-05-13, 21:59
Bakte dette brødet i dag og det smaker kjempe godt!! :) Endelig ett lavkarbobrød som smaker godt og ikke eggete! Tommlene opp for nannahs oppskrift ;)

Hevingen
24-05-13, 18:47
Dette må jeg prøve :) Jeg klarer ikke de tradisjonelle lavkarbobrødene, er for mye rare frø i. Så får fylle huset opp med passende ingredienser og prøve, både vanlig og foccacia-varianten.

Jean1986
27-05-13, 00:22
Lagde disse i dag men som rundstykker. Endra litt på oppskriften og brukte 25g kokosmel i steden for mandelmel, og naturell yoghurt i steden for rømme :)
Syns det blei enda bedre:) Til og med samboer likte de og sa de smakte som brød ;)

Fillilura
05-04-14, 10:30
Jeg har dette brødet i ovnen nå. Spent.
Lot røra stå å svelle litt før jeg hadde det i formen. Har ikke varmluftsovn så jeg lukker opp ovnsdøra på gløtt innimellom for å slippe ut litt fuktighet.

kristine89
05-04-14, 11:31
Jeg har dette brødet i ovnen nå. Spent.
Lot røra stå å svelle litt før jeg hadde det i formen. Har ikke varmluftsovn så jeg lukker opp ovnsdøra på gløtt innimellom for å slippe ut litt fuktighet.

Håper resultatet kommer på bloggen din så vi kan se :D