View Full Version : Spinat-tråd


mofe
10-12-04, 15:12
Tenkte å lage en slik en jeg :) Jeg spiser sjelden spinat, men tenkt å endre på det, rett og slett fordi det er godt!

mofe
10-12-04, 15:14
70 gram seterrømme
20 gram finhakket spinat
20 gram finhakket løk
5 gram (en spiseskje) rapsolje
litt salt
litt pepper

Blandes sammen. Jeg hakket opp spinaten og løken fordi jeg ikke har stavmixeren tilgjengelig, og syns det var godt - fint å ha litt å tygge på også.

Jeg spiste denne til stekt kyllingfilet, (pluss litt fersk paprika) - kjempegodt!

Cecilia
11-03-05, 18:36
Ingen stor spinat spiser jeg heller, men sunn skal vi jo være:)
Dette laget jeg til middag igår, og må skryte selv og si at det var digg:p

-Karbonadedeig
-Spinat
-Champingjong
-Paprika
-Vårløk
-Cherrytomater
-Basilikum- og oreganokrydder+salt og pepper
-Litt tomat pure`
...med andre ord det du har å hive oppi..
Men viktigst er det med naturell youghurt på toppen!

Daizy
11-03-05, 18:45
Jeg har aldri brukt spinat... Bruker dere fersk/frossen spinat?

Cecilia
11-03-05, 18:57
Jeg har aldri brukt spinat... Bruker dere fersk/frossen spinat?
Jeg bruker frossen nå den skal stekes, blir "slapp" likevel da..

Tingeling
19-05-05, 21:02
Kanskje vi kan ta opp igjen denne tråden litt? Jeg kjøpte nemli frossen spinat på butikken i dag - og det har jeg aldri gjort før :) trukke jeg har spist spinat på mangemange år!! På pakka sto det at man kunne smørdampe i smør eller fløte.. Så jeg tok en god kladd smør og en dæsj fløte og fem-seks spinat-puter i kjelen til det ble varmt.. Men det smakte bare smør og fløte og ingen spinatsmak what so ever... litt tamt.

Er det noen som har noen spinat tilberedings tips?? Åpen for alt
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_19_4.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm119YYNO)

Anne
19-05-05, 21:44
Kanskje du hadde litt mye smør og fløte i forhold til spinat, Tingeling.

Jeg bruker også frosne puter og fløte, også har jeg i litt muskat og salt. Skal jeg ha den tykk, så har jeg mindre fløte, skal den brukes som saus feks til fisk så spe den mer ut.:)

Alfie
19-05-05, 21:48
"Kompott" av fersk spinat og østerssopp - nydelig til godt krydra laks, foreksempel:
En pose østerssopp - riv den i strimler og stek den til den blir passe myk
Vask og rens frisk spinat, fres den raskt ned i smør og hvitløk.
Rør østerssoppen sammen med spinaten og vips....

Marianne
19-05-05, 22:34
Hvor får du kjøpt poser med østerssopp da, Alfie?

Nille
19-05-05, 22:49
KREMET SPINAT




2 ss smør
1 stor bunt (1 pose) frisk spinat (rens av stilkene)
1/2 fedd hvitløk hakket fint (jeg bruker 1 fedd hakket)
1-2 shalott løker hakket
1 dl kremfløte
3 ss rever parmesan (kan sløyfes)
salt og nykvernet pepper og revet muskatnøtt etter smak
Smelt smør i stekepanne/wok, tilsett hvitløk og shallotløk og la det surre et minutt eller to. Tilsett spinaten (det er masse, men det krymper !), stek på medium varme til spinaten blir myk. Tilsett kremfløten og la det surre et par tre minutter. Strø over parmesan og mix sammen til osten er smeltet og alt godt blandet.

Hvis du ikke bruker parmesan kan du godt bruke litt mer fløte og la det surre til fløten tykner litt.

Deilig til fisk og kylling ....

Jeg lagde dette i går av 1-2 ss smør. 1 pose spinat fra gartner, 1 hvitløksfedd og 2 små shalottløker + kremfløte, salt & pepper, muskattnøtt og det var kjempegodt !!

Alfie
19-05-05, 22:52
Hvor får du kjøpt poser med østerssopp da, Alfie?
Vel... soppen ligger som regel i grønnsaksdisken og posene henger ved siden av... :confused:

Anne
19-05-05, 22:54
Vel... soppen ligger som regel i grønnsaksdisken og posene henger ved siden av... :confused::lol:

Marianne
19-05-05, 22:59
Vel... soppen ligger som regel i grønnsaksdisken og posene henger ved siden av... :confused:


:D :D :D

Du skjønner, jeg har kjøpt poser med tørket Shitake-sopp i "min" Asia-matbutikk, og lurte på om du hadde fått tak i noe lignende med Østerssopp. Puh...nå lo jeg godt! Ler enda jeg!

Mum 4 2
25-07-05, 10:47
Kjøpte fersk spinat i grønnsaksdisken på Ica om dagen jeg. På den stod det at den var velegnet i supper og gryteretter eller bruke den som den var i salat.

Jeg har derfor prøvd den i salat, og det er jo godt jo. :) Jeg har prøvd med kun spinat sammen med tomat, agurk, reddiker, paprika samt at jeg har brukt det samme men har hatt i isbergsalat (eller hva det nå heter) i tillegg. Godt begge deler, og jeg som trodde jeg ikke likte spinat. :o Dvs. mine erfaringer med frossen spinat er heller laber. Syntes det smakte gress.:eek:

Lennor
25-07-05, 11:05
70 gram seterrømme
20 gram finhakket spinat
20 gram finhakket løk
5 gram (en spiseskje) rapsolje
litt salt
litt pepper

Blandes sammen. Jeg hakket opp spinaten og løken fordi jeg ikke har stavmixeren tilgjengelig, og syns det var godt - fint å ha litt å tygge på også.

Jeg spiste denne til stekt kyllingfilet, (pluss litt fersk paprika) - kjempegodt!

Boy... gjett om jeg skal hjem og prøve i dag :-) Høres kjempegodt ut... :D

Thula
25-07-05, 11:27
:_oy: Spinat?

usj...:rolleyes:

Har nok en del å lære meg når det kommer til grønnsaksspising ja...!

Mum 4 2
25-07-05, 14:37
:_oy: Spinat?

usj...:rolleyes:

Har nok en del å lære meg når det kommer til grønnsaksspising ja...!

Det samme tenkte jeg da jeg så denne tråden første gang. Men da jeg så fersk spinat i grønnsaksdisken så tenkte jeg hvorfor ikke. Og så var det jo godt jo.:)

halvsoster
29-06-07, 14:08
min yndlingssalat for tiden er litt isberg, masse fersk spinat, litt paprika og løk. kjempegodt! spesielt med olje, balsamiko-eddik, pepper og salt over. godt ved siden av alt kjøtt.