View Full Version : Savner dere Smash-sjokoladen? Se her


SunnhetMedSirrup
15-08-09, 21:40
det gjør jeg! og jeg prøvde meg framm på kjøkknet, og fikk til en som du knapt merker forskjell på!!

ing:
sjokolade (her er anternativ, den nederste har kun 1 karb pr. 100g.)
http://www.sukkerfritt.com/index.html
bacon svor/snack
bakepapir
FREMGANGSMÅTE:

grov-hakk/knus baconsvoret, og smelt sjokoladen i mikroen.
bruk en lang og ikke så bred ( en brødform til ovnen ) form, og dekk hele med bakepapirtil toppen og litt over. legg baconsvoret oppi, og fyll på med rundt en halv/1 cm opp med sjokolade.
legg i sjøleskapet for ca 1-2 timer.
ta ut av kjøleskapet, og løft opp bakepapiret varsomt. ta det av sjokoladen, og gjør hva ellers du vil med den. ( kaste den, kansje? )
der har du sjokoladen :)

les: jeg skriver ikke hvor mye av hver, for det kommer an på formen din, og hvor mye crispy du egentlig vil ha i sjokoladen. men en god ting er 1/3 av sjokoladen er baconcrisp. :)


Deilig! :_punk:

arkine
15-08-09, 22:21
det gjør jeg! og jeg prøvde meg framm på kjøkknet, og fikk til en som du knapt merker forskjell på!!

ing:
sjokolade (her er anternativ, den nederste har kun 1 karb pr. 100g.)
http://www.sukkerfritt.com/index.html
bacon svor/snack
bakepapir
FREMGANGSMÅTE:

grov-hakk/knus baconsvoret, og smelt sjokoladen i mikroen.
bruk en lang og ikke så bred ( en brødform til ovnen ) form, og dekk hele med bakepapirtil toppen og litt over. legg baconsvoret oppi, og fyll på med rundt en halv/1 cm opp med sjokolade.
legg i sjøleskapet for ca 1-2 timer.
ta ut av kjøleskapet, og løft opp bakepapiret varsomt. ta det av sjokoladen, og gjør hva ellers du vil med den. ( kaste den, kansje? )
der har du sjokoladen :)

les: jeg skriver ikke hvor mye av hver, for det kommer an på formen din, og hvor mye crispy du egentlig vil ha i sjokoladen. men en god ting er 1/3 av sjokoladen er baconcrisp. :)


Deilig! :_punk:

er den sjokoladen karbofri også, den selges forøvrig på Meny

SunnhetMedSirrup
15-08-09, 22:36
lagde den istad, har litt igjenn i kjøleskapet :)

men ble litt mett av middagen ..

Bacon Tex-Mex Pizza med Naco! (lavkarbo, selvfølgelig :)

StoreLilleMeg
15-08-09, 22:56
Husk å sjekke at dere bruker den "riktige" bacon-crisp'en.
Er flere forskjellige sorter i handelen.
Bacon-crisp, bacon-svor og bacon-digg såg jeg senest idag. 2 av de hadde masse carber, den tredje var nesten carb-free :)

Men dette hørtes godt ut :)

SunnhetMedSirrup
15-08-09, 23:04
jeg har en sån stoor pose ( 200g ) som det står euro shop eller noe på..

pr 100g=0,2 karb

StoreLilleMeg
16-08-09, 00:06
jeg har en sån stoor pose ( 200g ) som det står euro shop eller noe på..

pr 100g=0,2 karb

Supert :)
Bare å pælme nedpå, hehe....

SunnhetMedSirrup
16-08-09, 00:15
nemlig det jeg har gjort i hele kveld... pælma innpå.. *kvalm*

føler meg faktisk gangske uvell.. egentlig ikke så rart. . .

arnakristin
16-08-09, 00:27
Hei,
Selv om det er lite kh i baconsvor så husk at salt binder vann i kroppen og den til Euroshopper er forferdelig salt. …altså ikke lurt å spise dagen før veiing!

Sjokoladen fra sukkerfritt kan spises, men husk at noen reagerer på maltitol – søtningsmidlet som brukes. Jeg foretrekker heller en bit mørk sjokolade 70 % eller mer enn de sukkerfrie utgavene.

Nannah
16-08-09, 00:31
Den til Euroshopper har en tendens til å være harsk...
Har ennå ikke funnet en pose som var spiselig etter min smak...blæææ

ÅH, super ide foresten :D:D

SunnhetMedSirrup
16-08-09, 00:42
heldig vis er det ikke veiedag ;) men det er jo vann isåfall - god tanke når du vet det ikke er fett :eek:

Mr. Muscle
16-08-09, 01:24
Jeg er skeptisk til søtstoffer generelt sett. Mange tror de kan hive nedpå med sukkeralkoholer i den tro at dette ikke påvirker blodsukkeret.

De fleste øker blodsukkeret etter mine "google-søk". Maltitol er er blant annet et av disse.

http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm

Andre skumle: Sorbitol og Xylitol (med hhv. 13 og 7 i GI)

De jeg har funnet som sikre er: Aspertam, Acesulfam K og Sukralose (GI 0)

Tror jeg leste at Mannitol er sikker også, men ikke siter meg på det.

Mr. Muscle
16-08-09, 01:30
Bommet, GI på Xylitol og Sorbitol skal bytte plass

Ellers kan denne siden gi svar på hva GI'en er på diverse søtstoffer:

http://lowcarbdiets.about.com/od/whattoeat/a/sugaralcohols.htm

StoreLilleMeg
16-08-09, 14:13
Jeg er skeptisk til søtstoffer generelt sett. Mange tror de kan hive nedpå med sukkeralkoholer i den tro at dette ikke påvirker blodsukkeret.

De fleste øker blodsukkeret etter mine "google-søk". Maltitol er er blant annet et av disse.

http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm

Andre skumle: Sorbitol og Xylitol (med hhv. 13 og 7 i GI)

De jeg har funnet som sikre er: Aspertam, Acesulfam K og Sukralose (GI 0)

Tror jeg leste at Mannitol er sikker også, men ikke siter meg på det.

På wikipedia står det at maltitol har "mindre utslag" på blodsukkermålinger.
Om sorbitol står det at dette regnes for ufarlig. Men at overdreven bruk kan ha lakserende effekt.
Xylitol skal også være helt ufarlig. Og spesielt de som har diabetes kan bruke dette da det ikke trengs insulin for å ta dette opp.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Sukkeralkoholer

Jeg er ikke redd for søtstoff.

Mr. Muscle
16-08-09, 16:17
På wikipedia står det at maltitol har "mindre utslag" på blodsukkermålinger.
Om sorbitol står det at dette regnes for ufarlig. Men at overdreven bruk kan ha lakserende effekt.
Xylitol skal også være helt ufarlig. Og spesielt de som har diabetes kan bruke dette da det ikke trengs insulin for å ta dette opp.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Sukkeralkoholer

Jeg er ikke redd for søtstoff.

Maltitol har mindre utslag på blodsukkermålinger enn sukker, det er helt riktig.
Maltitol gir 75% av blodsukkerstigningen til sukker. Det er allikevel for mye for de flese på lavkarbodiett.

Sorbitol og Xylitol er ufarlig, men det var heller ikke poenget mitt. Blodsukkerstigningen er lav og kan benyttes av diabetespasienter, men det finnes bedre alternativ

Iset
16-08-09, 17:29
Men hvorfor er det maltitol som oftest brukes i barer, sjokolade, drops og lignende ment for lavkarbo-dietter? Atkins sine barer er jo søtet med dette og viser til at man da kan trekke fra maltitolet fra produktet og dermed sitte igjen med svært lite netto karbohydrater?

arnakristin
16-08-09, 17:58
heldig vis er det ikke veiedag ;) men det er jo vann isåfall - god tanke når du vet det ikke er fett :eek:

Dette var bare en liten opplysning med tanke på hvordan enkelte her inne reagerer på vektstagnasjon og små oppganger :eek: Noen samler nemlig mye vann ved stort saltinntak :rolleyes:

Mr. Muscle
17-08-09, 01:02
Men hvorfor er det maltitol som oftest brukes i barer, sjokolade, drops og lignende ment for lavkarbo-dietter? Atkins sine barer er jo søtet med dette og viser til at man da kan trekke fra maltitolet fra produktet og dermed sitte igjen med svært lite netto karbohydrater?

Det er ikke godt å si, sjekk gjerne ut kilden i min tråd http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
her står det at maltitol har GI.
Noen har gjerne et blodsukkerapparat og kan sjekke det ut.

Mulig det ikke selger godt nok uten?

Ivory
18-08-09, 22:17
Hva med å blande litt hakkede salte peanøtter i smeltet sjokolade, la det stivne og lage biter? Må da bare bli helt nydelig....:love:

Borealis
19-08-09, 00:44
Jeg lager 86% sjokolade, litt fløte, cocosa (smeltes og blandes) og peanøtter....namme! Evt kokosmasse, litt pulverkaffe/sterk kaffe....kun fantasien setter grenser;)

PS! Men tror jeg skal teste denne LK smash`n ....:sikle:

Bixen
19-08-09, 11:05
Nam nam!!! TUSEN takk! Denne smaker jo faktisk som Smash! Lagde med kokesjokoladen fra Sukkerfritt! Ikke ille å kunne nyte "Smash" med mindre enn 1 gram karber! :p

Anitra
19-08-09, 12:05
Dette hørtes nydelig ut. Problemet for meg er at jeg reagerer på maltitol, får løs mage med en gang! Men skla vel klare å overleve det for å smake ;)

Bixen
19-08-09, 13:07
Dette hørtes nydelig ut. Problemet for meg er at jeg reagerer på maltitol, får løs mage med en gang! Men skla vel klare å overleve det for å smake ;)

Får du det av alle? Jeg blir dårlig av Cavalier sine, men ikke de fra Sukkerfritt. (heldigvis!:rolleyes:)

monkadonka
19-08-09, 17:47
namm,namm,namm...
*tuuuuusen hjertlig takk*

Emmie
19-08-09, 18:53
ååååh - du og du , denne må prøves ut til helgen !!:p

SunnhetMedSirrup
19-08-09, 19:03
koselig :D
har hver gang jeg har gått forbi smashen i butikken sikklet :eek:

*gammel vane, tro ? ;)

Tutte
20-08-09, 00:34
Åhh ! Denne må prøves til helgen ! :)

Gracella
20-08-09, 11:06
koselig :D
har hver gang jeg har gått forbi smashen i butikken sikklet :eek:

*gammel vane, tro ? ;)

Tro meg; det smaker ikke godt lenger...:(.
Etter en tid uten sukker, så smaker nesten ingen sjokolade godt mer... Vi har esker med sjokolade som jeg kjøpte inn til jul i fjor - gledet meg masse til å spise de igjen - men de gav meg ikke det kicket jeg ville ha.
Derimot var hjemmelaget marsipan med cognac noe som gikk unna :o...

(Men den smashen din høres god ut :))

Photobscura
20-08-09, 13:09
Jeg vil tro at den smash-varianten kan bli ekstra god med skikkelig mørk kvalitetssjokolade og ekte baconsvor :D. Smash deLuxe, liksom!
Jeg har en fritt-fram-dag i uka, ikke med høykarbomat, men ting som jeg kan finne på å crave på, særlig om jeg er fyllesyk :p men som til vanlig stopper vektnedgangen for meg, som baconsvor, mørk sjokolade, nøtter, meieriprodukter o.l. Oftest bruker jeg ikke den dagen i det hele tatt, bare fint å vite at den er der.
Men om jeg skulle føle behov for det en søndag, så tror jeg at jeg skal teste denne :)
Kan jo like greit mekke den i papir-muffinsformer. Knuse baconsvor og strø i bunnen og helle sjokolade smeltet i vannbad over.

Anitra
20-08-09, 14:37
Jeg prøvde denne i går, men smeltet sjokoladen i vannbad, noe som IKKE gjorde den rennende. Så konsistensen på sjokoladen ble for tykk, slik at jeg ikek fikk dekt alt ordentlig,men måtte blande det inn. Bortsett fra det så smakte det helt greit ;)

Carisma
20-08-09, 14:39
Da tok du nok av sjokoladen for tidlig. Hvis den fortsatt er for tykk kan man også blande oppi bittelitt fløte for å få det mer rennende.

SunnhetMedSirrup
20-08-09, 14:43
yupp . fløte funker ;)

Anitra
20-08-09, 14:52
Ahhh..da skal jeg prøve igjen :)

Photobscura
20-08-09, 15:01
Jeg får fint sjokoladen flytende, men jeg må bare vente lenge nok. Har den over en kjele som står på det laveste på kokeplata.

irjan
21-08-09, 23:40
Mmmmm. Fantastisk! Jeg brukte 80% sjokolade og bacon-svor med 0 karbo. I tillegg hadde jeg i litt cocosa.
Etter at den hadde stivnet, tok jeg den frem til temperering og delte i små ruter.
Perfekt med en liten rute til kaffen. Herrlig!

Takk for godt tips.:p

SunnhetMedSirrup
21-08-09, 23:51
prøvde litt cocosa i jeg og , syntes at da kom fett smaken tilbake.. liksom den jeg har i all annen mat.. hver dag.. :o

så denne syntes jeg er best ren! :D

Gracella
22-08-09, 11:49
NAM!!!!!

Lagde i går og det var kjempegodt!!
Skal lage mer hvor jeg blander sukkerfri sjokolade og 70%, det må jo bli en innertier :D
(Og så blander jeg oppi litt fløte for å mildne sjokosmaken)

Carisma
22-08-09, 11:52
Laget i går med anton bergs sukkerfrie (endelig fikk jeg brukt den til noe! :D). Ble litt for mørk sjokolade syns jeg, men trøkte i meg en god porsjon likevel ja :o
Skal definitivt prøve igjen med lysere sjokolade

Ella-A
22-08-09, 22:40
Hvilken type baconsvor-ting har dere brukt?

Nannah: jeg har aldri likt baconsvor eller noe lignende, men har du smakt de fra Maarud i en sort pose med gullskrift? De er litt krydra så de er kjempegod :D Regner kanskje ikke med at de er gode i denne sammenhengen, men kanskje.. :)

Bixen
23-08-09, 11:07
Jeg brukte den lille posen fra Maarud. Syntes det smakte godt; de andre typene liker jeg ikke!

Snehvit
24-08-09, 10:21
det gjør jeg! og jeg prøvde meg framm på kjøkknet, og fikk til en som du knapt merker forskjell på!!

ing:
sjokolade (her er anternativ, den nederste har kun 1 karb pr. 100g.)
http://www.sukkerfritt.com/index.html
bacon svor/snack
bakepapir
FREMGANGSMÅTE:

grov-hakk/knus baconsvoret, og smelt sjokoladen i mikroen.
bruk en lang og ikke så bred ( en brødform til ovnen ) form, og dekk hele med bakepapirtil toppen og litt over. legg baconsvoret oppi, og fyll på med rundt en halv/1 cm opp med sjokolade.
legg i sjøleskapet for ca 1-2 timer.
ta ut av kjøleskapet, og løft opp bakepapiret varsomt. ta det av sjokoladen, og gjør hva ellers du vil med den. ( kaste den, kansje? )
der har du sjokoladen :)

les: jeg skriver ikke hvor mye av hver, for det kommer an på formen din, og hvor mye crispy du egentlig vil ha i sjokoladen. men en god ting er 1/3 av sjokoladen er baconcrisp. :)


Deilig! :_punk:

Denne var bare SUPER god!!! Og smakte HELT som Smash! Kjæresten var superoverrasket!!! TUSEN TAKK FOR OPPSKRIFT!!!

Og for dere som lurer, jeg brukte baconcrisp fra euroshopper som jeg hakket i foodprosessoren, la i bunnen på store muffinsformer, og så helte jeg over Cloetta melkesjokolade (sukkerfri) som jeg hadde smeltet over vannbad. Ristet litt på formene så sjokoladen la seg rundt baconsvore... NAMNAMNAM!!!!:D

Areola
24-08-09, 12:45
Hvilken type baconsvor-ting har dere brukt?

Nannah: jeg har aldri likt baconsvor eller noe lignende, men har du smakt de fra Maarud i en sort pose med gullskrift? De er litt krydra så de er kjempegod :D Regner kanskje ikke med at de er gode i denne sammenhengen, men kanskje.. :)

Jo, de passer de også :)

SunnhetMedSirrup
24-08-09, 17:18
jeg brukte baconcrisp fra euroshopper NAMNAMNAM!!!!:D

jeg bruker også de fra euroshoper.!

men jeg legger de i papir og "tørker av saltet" ( bare sånn litt, det hjelper)

og takk for at du likte den ! :rolleyes:

Lurer*
25-08-09, 20:42
Nam! Da har jeg litt lørdgsgodt, hurra! Skal jammen meg lage dette!

Aishe
04-10-09, 21:48
euroshopper er hva? kjøpes hvor?

også hva betyr egetnlig sukkeralkoholer (som den sjokkisen inneholder)

Kitt
05-10-09, 09:06
euroshopper er hva? kjøpes hvor?

også hva betyr egetnlig sukkeralkoholer (som den sjokkisen inneholder)
Euroshopper er billigmerket man bla får kjøpt på Rimi. Masse forskjellige varer.

Sukkeralkoholer er søtningsstoffer som ikke tas opp i tarmen og derfor ikke trenger telle med i karbohydratinntaket.

Filakia
05-10-09, 14:47
Den som heter mørk sjokolade fra Sukkerfritt har < 0,5 g karber per 100 g., altså ennå mindre enn kokesjokoladen. Og er kanskje enklere å få tak i, i alle fall der jeg hittil har sett Sukkerfritt-sjokoladene til salgs.

EDIT:
Glemte å skrive at det hørtes veldig godt ut! Skal nok prøve en variant av dette etter hvert.

Kan tipse om at Maarud sin "Gammeldags Baconsvor" (små poser a 45 g) har 0,5 g kh (og 2% saltinnhold...).

SunnhetMedSirrup
05-10-09, 16:08
Den som heter mørk sjokolade fra Sukkerfritt har < 0,5 g karber per 100 g., altså ennå mindre enn kokesjokoladen. Og er kanskje enklere å få tak i, i alle fall der jeg hittil har sett Sukkerfritt-sjokoladene til salgs.

EDIT:
Glemte å skrive at det hørtes veldig godt ut! Skal nok prøve en variant av dette etter hvert.

Kan tipse om at Maarud sin "Gammeldags Baconsvor" (små poser a 45 g) har 0,5 g kh (og 2% saltinnhold...).


enig , de er best! men dyre og da:( men skal en kose seg, skal en kose seg :D ikke noe firstprice da :D

celeste
10-10-09, 17:35
Dette er knallgodt :D Savner ikke smash lengre, og i tillegg er disse myye mektigere enn den ordinære smashen.

SunnhetMedSirrup
10-10-09, 18:35
ja!

men det er nok hade-hade til sjokolade for meg.
etter og ha lest om søtstoffene.. :p

Tiki
10-10-09, 19:55
Denne skal prøves en gang. Jeg elsker smash, men aller best den i pose da. Men er redd jeg skal få dilla, så venter litt.

stinemarie
10-10-09, 20:04
Dette var ikke mye godt. Usj a meg ;)

Olli123
11-10-09, 16:45
Hvor finner dere disse sjokoladene? Sukkerfri mørk sjokolade på sukkerfritt.no: "Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 455kcal, Protein 6 g, Karbohydrat 50 g". Hvilke sjokolader snakker dere om? Det står rundt 50g på alle jeg fant på sukkerfritt.

stinemarie
11-10-09, 16:55
Coletta har en som er sukkerfri med 1 g karb per 100 g. den sjokoladen kjøpte jeg på Kiwi.

SunnhetMedSirrup
11-10-09, 16:55
Hvor finner dere disse sjokoladene? Sukkerfri mørk sjokolade på sukkerfritt.no: "Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 455kcal, Protein 6 g, Karbohydrat 50 g". Hvilke sjokolader snakker dere om? Det står rundt 50g på alle jeg fant på sukkerfritt.

trekk fra sukkeralkoholene:) (49g?) men jeg spiser ikke, søtstoffene har like høy gi som vanlig sukker

SunnhetMedSirrup
11-10-09, 16:57
Coletta har en som er sukkerfri med 1 g karb per 100 g. den sjokoladen kjøpte jeg på Kiwi.

hvilke søtstoff?:)

Ivory
11-10-09, 18:14
hvilke søtstoff?:)

Malitol og sukralose er det i den.

Olli123
12-10-09, 02:42
Jeg finner ikke sukralose i innholdsfortegnelsen, kun malitol?

Jeg tror ikke folk kan spise for mye av denne smash sjokoladen før de detter ut av ketose. Malitol er et karbohydrat som alle andre karbohydrater. Eneste fordelen er at ikke all malitolet blir sugd opp av tarmen. Vet ikke helt hvor mange prosent som ikke blir tatt opp, men det er ganske betydelig.

SunnhetMedSirrup
12-10-09, 06:24
Jeg finner ikke sukralose i innholdsfortegnelsen, kun malitol?

Jeg tror ikke folk kan spise for mye av denne smash sjokoladen før de detter ut av ketose. Malitol er et karbohydrat som alle andre karbohydrater. Eneste fordelen er at ikke all malitolet blir sugd opp av tarmen. Vet ikke helt hvor mange prosent som ikke blir tatt opp, men det er ganske betydelig.

:ja: mindre søt også.. bare 3/4 av sukker.
( GI =36=) Sukker =60

Ivory
12-10-09, 08:32
Jeg finner ikke sukralose i innholdsfortegnelsen, kun malitol?

I Cloetta sin mørke sjokolade, 72%, er det 1 g kh pr. 100 g, og det står i innholdsfortegnelsen: "sötningsmedel (malitol, sucralos)" ;)

Diamondgirl
06-11-09, 22:14
Lagde sånn nå i kveld, med Cloetta sin mørke sjokolade, nyyyydelig!
Men faktisk nok med en liten bit, var ganske mektig ja!:p

Nakkinekki
23-09-10, 09:59
Dette må prøves.

Lå faktisk å tenkte på om det fantes noen alternativer på en Smash-sjokolade.

Nupsida
16-02-11, 15:46
I Cloetta sin mørke sjokolade, 72%, er det 1 g kh pr. 100 g, og det står i innholdsfortegnelsen: "sötningsmedel (malitol, sucralos)" ;)

HAr jeg missforstått? Visst du går på cloetta sine sider og ser, så står det at den inneholder 5karber pr 100 g? Hvor får du 1 g fra?

Kitt
16-02-11, 15:53
I Cloetta sin mørke sjokolade, 72%, er det 1 g kh pr. 100 g, og det står i innholdsfortegnelsen: "sötningsmedel (malitol, sucralos)" ;)

HAr jeg missforstått? Visst du går på cloetta sine sider og ser, så står det at den inneholder 5karber pr 100 g? Hvor får du 1 g fra?
Gammel tråd, men.....

På sjokoladen jeg har i skapet står det 35g karbo, 1g sukker og 25g sukkeralkoholer. Altså 10g karber hvor 1g fra sukker!

Nupsida
16-02-11, 16:02
Gammel tråd, men.....

På sjokoladen jeg har i skapet står det 35g karbo, 1g sukker og 25g sukkeralkoholer. Altså 10g karber hvor 1g fra sukker!

Det hørtes litt bedre ut :)

Mithila
23-03-11, 23:28
Men kva sjokolade bør ein då bruke? eg har cloetta melkesjokolade og cavalier mørk type her..... eller bør ein eigentleg bestille frå sukkerfritt.com? Er jo ikkje sånn at eg til stadig et sjokolade altså...

Photobscura
23-03-11, 23:35
Men kva sjokolade bør ein då bruke? eg har cloetta melkesjokolade og cavalier mørk type her..... eller bør ein eigentleg bestille frå sukkerfritt.com? Er jo ikkje sånn at eg til stadig et sjokolade altså...
Spiller ingen rolle det, vel, bruk en du liker! Kan ellers advare om at Sukkerfritt sine sjokolader smaker helt forferdelig. Noe av det verste jeg har smakt av sjokolade noensinne ... :o