View Full Version : Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Mr. Muscle
21-08-09, 01:08
Skjoldbruskkjertelen trenger jod for å kunne produsere stoffskiftehormonet thyroksin.
Lavt inntak av jod kan føre til lavt stoffskifte og dermed lav forbrenning. Hos noen av dere kan gjerne lavt stoffskifte være skyld i den vektøkningen dere har opplevd og lav stoffskifte kan også gjøre det vanskeligere enn nødvendig å gå ned i vekt.

Vil dermed anbefale dere å prøve ut Kelp, som selges i de fleste helsekostbutikker, som inneholder tang. Tang er rik på jod.

Ikke ta for mye kelp (mer enn 2 tabletter dagen) ettersom symptomer på for høyt stoffskifte ikke er særlig behagelig :D Da tenker jeg spesielt på kramper som jeg fikk da jeg tok for mange.

Overforbruk kan muligens også skade skjoldbruskkjertelen.

En til 2 tabletter daglig vil uansett ikke være skadelig ettersom skjoldbruskkjertelen er avhengig av jod. Jod finnes typisk i melkeprodukt som det gjerne ikke konsumeres for mye av blant folk på forumet. I tillegg til saltvannsfinsk og skalldyr samt salt med tilsatt jod.

Jeg konsumerer lite av alle disse produktene og regner med at flere er som meg.

Prøv det ut noen uker og kom med tilbakemelding :)

Selen er også viktig for stoffskifte, men dette finnes det en del av i kjøtt og fisk. Det blir opp til hver enkelt og vurdere om de ser nytten av dette.

Kilde: http://www.lommelegen.no/374991/hypotyreose-og-vitaminer

matitt
21-08-09, 06:54
Jeg kjøpte Kelp, for jeg visste at jeg hadde lavt stoffskifte, men legen ville ikke gi meg levaxin pga jeg lå AKKURAT innenfor "normalen". Han har siden gått med på å gi meg levaxin, har gått på det ca en mnd nå. Vet du om det er noe poeng i / "farlig" å spise Kelp sammen med Levaxin? Har jo en boks som bare står her..

SunnhetMedSirrup
21-08-09, 07:27
finnes jod i egg, også ? mins jeg har lest det et sted.. :confused:

Jabba
21-08-09, 08:52
Er også intr. i komb thyroxin/levaxin og KELP?

Photobscura
21-08-09, 11:42
Oi, dette satte i gang noen tankeprosesser hos meg. Takk for at du tok det opp, Mr. Muscle!
Jeg trodde seriøst at alle blodprøver som var mulige å ta på meg var tatt, men da jeg sjekket labarkene mine som går helt tilbake til 2004, så jeg at verken FT4 eller TSH noen gang har blitt tatt.
Så, nå må dere ikke tro at jeg er hypokondor :p, men jeg har tross alt stått stille på vekta i et par år, og da jeg sjekka lista over symptomer, hadde jeg 20 av 32 typiske symptomer, som jeg vet om ...

Nå er jeg faktisk litt redd for at dersom jeg skulle ha hypothyerose og blir medisinert vil inaktivere skjoldbrukskjertelen for evig og alltid, når det kanskje "bare" er snakk om jodmangel ...
Jeg spiser ikke noen meieriprodukter bortsett fra smør. Jeg spiste ikke kjøtt i mitt første år som lavkarber, men jeg spiste sjømat og ble følgelig drittlei av alt som heter fisk :p
Salt tilsatt jod har jeg aldri brukt, jeg bruker kun kverna havsalt og urtesalt fra Helios, så dette fikk meg til å tenke litt.

Så nå lurer jeg på; Burde jeg ta prøvene hos legen, eller prøve kelp først? Vet du, Mr. Muscle, hvor lang tid det vil ta før man eventuelt vil merke en effekt av dette kosttilskuddet? Sånn at jeg har et tidsperspektiv på å merke en eventuell bedring/endring.
Og, hehe, det evige spørsmålet: Hvor mye koster dette tilskuddet? Eller finnes det forskjellige typer, og i tilfelle, er det noen merker som er bedre enn andre?

Og igjen, takker for interessant innspill som virkelig fikk meg til å tenke :)

Viclin
21-08-09, 11:52
Sjekk tempen din om morgenen, Photo, så får du gjerne en indikator i tillegg til de andre symptomene.

Photobscura
21-08-09, 12:06
Sjekk tempen din om morgenen, Photo, så får du gjerne en indikator i tillegg til de andre symptomene.
AH, ok. Men! Hvordan mener du? Hvilken temperatur indikerer hva?

Viclin
21-08-09, 12:09
Lav kroppstemperatur indikerer gjerne lavt stoffskifte. Jeg pleide å ligge på 35-35,5. Kanskje en og annen gang oppe i 36. Nå som jeg er medisinert er jeg varmere, men det er lenge siden jeg har målt nå. Tror jeg faktisk begynte å nærme meg 37 grader. :)

Photobscura
21-08-09, 12:11
Lav kroppstemperatur indikerer gjerne lavt stoffskifte. Jeg pleide å ligge på 35-35,5. Kanskje en og annen gang oppe i 36. Nå som jeg er medisinert er jeg varmere, men det er lenge siden jeg har målt nå. Tror jeg faktisk begynte å nærme meg 37 grader. :)
Det der er interessant, for jeg har alltid hatt lav kroppstemerpatur (rundt 36), før var jeg mye kald, men i ketose blir jeg glovarm, allikvel er kroppstempen min lav :confused:. Skal se om jeg ikke går innom apoteket og rasker med meg et termometer, da!
Takk for tips :)

Kitt
21-08-09, 12:15
Mål under armen før du står opp av sengen om morgenen, så får du mest korrekt resultat!:)

Men, jeg må bare si at dette ikke er noe vitenskapelig basert indikasjon.
Har tatt tempen på hundrevis av mennesker kl 06 om morgenen, og de fleste friske mennesker ligger godt ned mot 36 i morgentemp!

Photobscura
21-08-09, 12:42
Mål under armen før du står opp av sengen om morgenen, så får du mest korrekt resultat!:)

Men, jeg må bare si at dette ikke er noe vitenskapelig basert indikasjon.
Har tatt tempen på hundrevis av mennesker kl 06 om morgenen, og de fleste friske mennesker ligger godt ned mot 36 i morgentemp!
Ok. Jeg prøver i alle fall. Og, det er vel uansett ikke farlig å ta anbefalt dose kelp, eller?!
Fikk tilbud av ei på forumet om å overta hennes kosttilskudd, denne: http://www.mehndiskinart.com/kelpasan_kelp_tablets.htm
Noen som kjenner til den?
Jeg leter jo stadig vekk etter akkurat min nøkkel, så nå ble jeg litt ivrig :p

Elizabethcita
21-08-09, 13:05
Spennende...

Siden jeg har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte, så produserer ikke jeg thyroksin i det hele tatt selv lenger, og kjertelen er på vei til å bli brutt ned. Lurer derfor på om du vet om det kan hjelpe på opptaket av Levaxin at jeg tar KELP i tillegg?? Tar nemlig store doser Levaxin, men de gir likevel ikke et godt nok resultat verken på blodprøver eller form.

LilleM0r
21-08-09, 13:25
:)Ok. Jeg prøver i alle fall. Og, det er vel uansett ikke farlig å ta anbefalt dose kelp, eller?!
Fikk tilbud av ei på forumet om å overta hennes kosttilskudd, denne: http://www.mehndiskinart.com/kelpasan_kelp_tablets.htm
Noen som kjenner til den?
Jeg leter jo stadig vekk etter akkurat min nøkkel, så nå ble jeg litt ivrig :p

Jeg har Kelpasan liggende - brukte der før en gang sammen med en suppekur :p og gikk ned ganske mange kilo på kort tid. Trodde det var suppen, men det var kanskje Kelpasan'en som hadde en innvirking?!!
Jeg har allerede tatt to i dag ...dette var svært interessant!!:)

Kelpasan var det faktisk en lege som anbefalte meg - og i følge han er det helt ufarlig, det er jo tang:)

Imse
21-08-09, 13:40
Dette var interessant å lese. Jeg har akkurat vært hos legen for å ta prøver og utredes for lavt stoffskifte.

Men hvor store doser jod er det snakk om? Og den mengden jod som er i salt, er det langt mindre enn det preparatet du nevner MrMuscle? Vi var alltid brukt salt med jod siden jeg lærte at jod var veldig viktig for kroppen... Men det er jo ikke store mengdene salt vi bruker da.

Photobscura
21-08-09, 13:42
:)

Jeg har Kelpasan liggende - brukte der før en gang sammen med en suppekur :p og gikk ned ganske mange kilo på kort tid. Trodde det var suppen, men det var kanskje Kelpasan'en som hadde en innvirking?!!
Jeg har allerede tatt to i dag ...dette var svært interessant!!:)

Kelpasan var det faktisk en lege som anbefalte meg - og i følge han er det helt ufarlig, det er jo tang:)
Ok! Men, det skulle være fyllmasse av potet- og maisstivelse i den, tror jeg. Står det noe på pakka di om hvor mye dette utgjør?

LilleM0r
21-08-09, 15:40
Ok! Men, det skulle være fyllmasse av potet- og maisstivelse i den, tror jeg. Står det noe på pakka di om hvor mye dette utgjør?

Innhold :
Mikrokristallin, cellulosa, potatistærkelse, kelp, majsstærkelse, bomullsfrøilje.
Det står ikke noe om hvor mye - men hver tabelett har 50 mcg jod

Med andre ord - det ser ut som du har rett!! Hva tror du om dette?

Photobscura
21-08-09, 16:48
Innhold :
Mikrokristallin, cellulosa, potatistærkelse, kelp, majsstærkelse, bomullsfrøilje.
Det står ikke noe om hvor mye - men hver tabelett har 50 mcg jod

Med andre ord - det ser ut som du har rett!! Hva tror du om dette?
Hun jeg skal få den av har gått grundig til verks og regnet ut at det er 0,3 gram per tablett a 80 gr. Litt i overkant av et gram da, når daglig anbefalt dose er fire tabletter. Det kan jeg leve med :)

LilleM0r
21-08-09, 18:50
Hun jeg skal få den av har gått grundig til verks og regnet ut at det er 0,3 gram per tablett a 80 gr. Litt i overkant av et gram da, når daglig anbefalt dose er fire tabletter. Det kan jeg leve med :)

Flott, da fortsetter jeg. Kommer du til å ta 4 pr. dag, anbefalt maksimum?

Photobscura
21-08-09, 18:51
Flott, da fortsetter jeg. Kommer du til å ta 4 pr. dag, anbefalt maksimum?
Tenkte det. Ettersom det er daglig anbefalt dose. Så da er det nok noen andre tabletter enn de som Mr. Muscle snakker om :)

Skinnogbein
24-08-09, 13:18
Startet med Kelp på lørdag - da jeg har stått bom stille på vekta i snart tre måneder. Skal gi tilbakemelding om jeg etterhvert begynner å gå nedover igjen :-) Kelp kostet forøvrig 179 kroner for 100 tabletter i "min" helsekost.

Hannehk
24-08-09, 14:56
denne tråden finner jeg så interessant at jeg abbonerer på den :)

Areola
24-08-09, 15:01
Kan det ha negative konsekvenser for oss som bare er desperate etter å gå ned i vekt og vil prøve hva som helst?

lokkebiff
24-08-09, 16:00
denne tråden finner jeg så interessant at jeg abbonerer på den :)

Me too ;)

StoreLilleMeg
24-08-09, 17:10
Legger inn abb. på denne jeg også.
Dette må prøves, da jeg er av den "fryser alltid" - sorten :)

LilleM0r
24-08-09, 17:39
Startet med Kelp på lørdag - da jeg har stått bom stille på vekta i snart tre måneder. Skal gi tilbakemelding om jeg etterhvert begynner å gå nedover igjen :-) Kelp kostet forøvrig 179 kroner for 100 tabletter i "min" helsekost.

Hvilken sort har du kjøpt? Produktnavn og produsent - artig å se om det finnes mange varianter.
For den jeg tar heter Kelpasan og er fra A.Vogel og anbefal en dosering på 1 til 4 tabletter daglig. Derfor tar jeg 4 :p

sykavsukker
24-08-09, 17:58
Jeg har også alle symptomene, lav temperatur og lavt blodtrykk (kan det ha noe å si?) Mormor hadde lavt stoffskifte, mamma har lavt stoffskifte men prøvene mine var fine. Alikevell har også jeg stått stille i to år og ikke spist noe særlig. Men jeg trodde lavkarbo generelt var godt for stoffskiftet?
Jeg blir ihvertfall syk av karber, det VET jeg!

Mr. Muscle
25-08-09, 07:50

Lav kroppstemperatur om morgenen er faktisk helt naturlig uavhenig av om du har lavt eller høyt stoffskifte.
I løpet av natten synker kroppstemperaturen og du når et absolutt minimunmspunkt (nadir) ca. 2 timer før spontan oppvåkning.
Har du litt ugrei døgnrytme kan nadir være forskjøvet til et annet tidspunkt på døgnet.
Denne indikatoren kan med andre ord være svært upresis.

Mr. Muscle
25-08-09, 07:52
Så nå lurer jeg på; Burde jeg ta prøvene hos legen, eller prøve kelp først? Vet du, Mr. Muscle, hvor lang tid det vil ta før man eventuelt vil merke en effekt av dette kosttilskuddet? Sånn at jeg har et tidsperspektiv på å merke en eventuell bedring/endring.
Og, hehe, det evige spørsmålet: Hvor mye koster dette tilskuddet? Eller finnes det forskjellige typer, og i tilfelle, er det noen merker som er bedre enn andre?

Jeg bruker følgende type Kelp: http://www.helseshoppen.no/produktdetaljer.cfm?prodid=1008
Du bør merke effekt 1 til 2 dager etter at du tar din første dose.

Mr. Muscle
25-08-09, 08:02
Jeg kjøpte Kelp, for jeg visste at jeg hadde lavt stoffskifte, men legen ville ikke gi meg levaxin pga jeg lå AKKURAT innenfor "normalen". Han har siden gått med på å gi meg levaxin, har gått på det ca en mnd nå. Vet du om det er noe poeng i / "farlig" å spise Kelp sammen med Levaxin? Har jo en boks som bare står her..

Det er ikke farlig å spise kelp sammen med Levaxin, men dersom skjoldbrukskjertelen ved hjelp av kelp begynner å produsere mer tyroksin kan du muligens få symptom på høyt stoffskifte. Ettersom disse kan være ubehagelige bør du dermed redusere (evt. kutte ut) levaxin.

Mr. Muscle
25-08-09, 08:04
Kan for øvrig nevne at etter å ha stått stille noen dager begynte vektnedgangen på nytt etter å ha tatt kelp. 1,5kg på 3 dager.
I går glemte jeg å ta kelp, pluss at jeg spiste 2 melkepletter. Det resulterte i en oppgang på 0,4kg :(

Viclin
25-08-09, 08:38
Lav kroppstemperatur om morgenen er faktisk helt naturlig uavhenig av om du har lavt eller høyt stoffskifte.
I løpet av natten synker kroppstemperaturen og du når et absolutt minimunmspunkt (nadir) ca. 2 timer før spontan oppvåkning.
Har du litt ugrei døgnrytme kan nadir være forskjøvet til et annet tidspunkt på døgnet.
Denne indikatoren kan med andre ord være svært upresis.Ja, jeg vet det. Det var derfor jeg skrev gjerne en indikator i stedet for et symptom. Men det ER en indikator, for ytterst få med lavt stoffskifte har høy kroppstemperatur. Det er ikke dermed sagt at lav kroppstemperatur = lavt stoffskifte, men at det KAN være det. Akkurat det samme som at andre friske mennesker, eller med andre sykdommer, kan ha ett av de andre symptomene. Det vil jo ikke si at de har lavt stoffskifte av den grunn.
Men har man mange symptomer, og i tillegg lav kroppstemperatur så er det jo noe man bør se på. Bare kroppstemperaturen i seg selv har jo ikke allverdens å si.

Photobscura
25-08-09, 11:02
Jeg har hatt lav kroppstemperatur i mange år, men er gjerne varm, hvilket legen forklarer med at jeg er varm i forhold til omgivelsene, i forhold til folk med mer normal kroppstemperatur, om dere skjønner!?

Det er disse (http://forum.lavkarbo.no/Kelpasan%20og%20er%20fra%20A.Vogel) jeg har fått (eller, de er på vei i posten nå, antar jeg), ser ut til at virkestoffene er identiske med de som Mr. Muscle linket til.

Hvor lenge har du stått stille, Mr. Muscle? Jeg har stått stille i mer eller mindre to år, så jeg begynner å ha litt for lett for å se etter løsninger overalt ...

Mr. Muscle
25-08-09, 12:21
Ja, jeg vet det. Det var derfor jeg skrev gjerne en indikator i stedet for et symptom. Men det ER en indikator, for ytterst få med lavt stoffskifte har høy kroppstemperatur. Det er ikke dermed sagt at lav kroppstemperatur = lavt stoffskifte, men at det KAN være det. Akkurat det samme som at andre friske mennesker, eller med andre sykdommer, kan ha ett av de andre symptomene. Det vil jo ikke si at de har lavt stoffskifte av den grunn.
Men har man mange symptomer, og i tillegg lav kroppstemperatur så er det jo noe man bør se på. Bare kroppstemperaturen i seg selv har jo ikke allverdens å si.

Jeg forstod hva du mente, men jeg syntes likevel det var på sin plass med en liten presisering :)
Det finnes mange symptomer på for lavt stoffskifte, blant annet at en har lett for å fryse. Jeg sliter selv med det uten Kelp, mens andre går i shorts går jeg i bukse og ullgenser

Mr. Muscle
25-08-09, 12:42
Jeg har hatt lav kroppstemperatur i mange år, men er gjerne varm, hvilket legen forklarer med at jeg er varm i forhold til omgivelsene, i forhold til folk med mer normal kroppstemperatur, om dere skjønner!?

Det er disse (http://forum.lavkarbo.no/Kelpasan%20og%20er%20fra%20A.Vogel) jeg har fått (eller, de er på vei i posten nå, antar jeg), ser ut til at virkestoffene er identiske med de som Mr. Muscle linket til.

Hvor lenge har du stått stille, Mr. Muscle? Jeg har stått stille i mer eller mindre to år, så jeg begynner å ha litt for lett for å se etter løsninger overalt ...

Jeg har kun gått på lavkarbodiett i 4 uker nå så nicket mitt er fremdeles en smule ironisk :D Fleskepannekaken hadde vel vært mer presist :p.
Nå vet jeg ikke hva du veier, men det er gjerne en helt ok vekt? Da gjør det vel ikke noe om du står stillt, så lenge du ikke går opp?
Jeg stod stillt noen dager etter at jeg gikk på en smell sist helg. Etter en karbokveld står jeg naturlig nok stille en 3-4 dager, men dagen etter at jeg begynte å ta Kelp igjen gikk jeg nedover igjen. Kan selvsagt være at jeg kom over kneika samtidig, men jeg ble hvertfall varmere i kroppen samt at jeg fikk mer energi og det er jo positivt.
Glemte tabletten i går samt at jeg spiste 2 melkepletter. De 2 melkeplettene var kanskje skyld i at jeg gikk opp 0,4kg til idag, men det kan jo være mangel på jod. Eller en kombinasjon? Eller det kan skyldes veskebalansen var forskjellig fra i går morges til i dag morges.

Jod er uansett et must skal skjoldbruskkjertelen kunne produsere stoffskiftehormonet tyroksin og folk som spiser minimalt med saltvannsfisk, skalldyr og melkeprodukt får ikke i seg nok jod.
Multivitamin inneholder også jod, men ikke på langt nær så mye som i en Kelp kapsel.
På min boks står det ikke hvor mye jod den inneholder, det kommer nok ann på kvaliteten på tangen (som jo kelp er).
Ble fortalt av de på helsekosten hvor mye den inneholdt (de måtte ringe produsenten å spørre). Tror det var 200mg (men er langt ifra sikker).
De multivitaminene jeg har inneholder 50 mikrogram per tablett og er nok i minste laget.
Kjøpte min første Kelp boks for noen år siden og hadde i grunnen glemt ut hele greia, til jeg fant boksen bakerst i et skap. Da jeg begynte å ta dem igjen merket jeg at mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant og jeg kjøpte selvsagt en boks til. Nå skal jeg ta minst 1-2 resten av livet. Det er iallefall planen ;)

Linken din virket ikke, men står det på boksen at den inneholder tang så vil jeg tro at du er "good to go".

Uansett så har jeg gått ned 17 kilo på 4 uker og er meget fornøyd med det :D

Photobscura
25-08-09, 13:13
Jeg har kun gått på lavkarbodiett i 4 uker nå så nicket mitt er fremdeles en smule ironisk :D Fleskepannekaken hadde vel vært mer presist :p.
Nå vet jeg ikke hva du veier, men det er gjerne en helt ok vekt? Da gjør det vel ikke noe om du står stillt, så lenge du ikke går opp?
Jeg stod stillt noen dager etter at jeg gikk på en smell sist helg. Etter en karbokveld står jeg naturlig nok stille en 3-4 dager, men dagen etter at jeg begynte å ta Kelp igjen gikk jeg nedover igjen. Kan selvsagt være at jeg kom over kneika samtidig, men jeg ble hvertfall varmere i kroppen samt at jeg fikk mer energi og det er jo positivt.
Glemte tabletten i går samt at jeg spiste 2 melkepletter. De 2 melkeplettene var kanskje skyld i at jeg gikk opp 0,4kg til idag, men det kan jo være mangel på jod. Eller en kombinasjon? Eller det kan skyldes veskebalansen var forskjellig fra i går morges til i dag morges.

Jod er uansett et must skal skjoldbruskkjertelen kunne produsere stoffskiftehormonet tyroksin og folk som spiser minimalt med saltvannsfisk, skalldyr og melkeprodukt får ikke i seg nok jod.
Multivitamin inneholder også jod, men ikke på langt nær så mye som i en Kelp kapsel.
På min boks står det ikke hvor mye jod den inneholder, det kommer nok ann på kvaliteten på tangen (som jo kelp er).
Ble fortalt av de på helsekosten hvor mye den inneholdt (de måtte ringe produsenten å spørre). Tror det var 200mg (men er langt ifra sikker).
De multivitaminene jeg har inneholder 50 mikrogram per tablett og er nok i minste laget.
Kjøpte min første Kelp boks for noen år siden og hadde i grunnen glemt ut hele greia, til jeg fant boksen bakerst i et skap. Da jeg begynte å ta dem igjen merket jeg at mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant og jeg kjøpte selvsagt en boks til. Nå skal jeg ta minst 1-2 resten av livet. Det er iallefall planen ;)

Linken din virket ikke, men står det på boksen at den inneholder tang så vil jeg tro at du er "good to go".

Uansett så har jeg gått ned 17 kilo på 4 uker og er meget fornøyd med det :D
Jeg har levd lavkarbo i tre år, og gikk ned bortimot nitten kg de første syv månedene. Og etter det har jeg stått stille, og naturligvis har jeg forsøkt utalige kombinasjoner over god tid for å finne min nøkkel.
Jeg vil ikke påstå at min vekt er tilfredsstillende. Jeg er 167 cm høy og veier pluss minus åtti kg, altså minst ti femten kg overvekt fortsatt. Det som holder meg gående er at jeg er kvitt helseplager i form av f.eks migrene, allergi, reflux og søvnproblemer.
Jeg tror nok at jeg også på sikt vil få undersøkt stoffskiftet mitt, men i mellomtiden kan jeg aldri tro at et inntak av kelp som er fullstendig naturlig kan skade.
For å være ærlig så vet jeg ikke om din stillstand skyldes jod-mangel, men kan like godt være en kombinasjon av de naturlige variablene samt utskeielser. Jeg har hatt to små sprekker i hele min lavkarbokarriere, så jeg vet at det ikke er mitt problem :o. Det går i rykk og napp for de fleste (enn om ikke alle opplever at det går to år uten nødvendig vektnedgang).
Og, etter å ha lest meg litt mer opp om stoffskifteproblemer, og snakket med folk som har det tror jeg at kun "selvmedisinering", enn i ufarlige former ikke holder i lengden, og man bør ta seg en tur til legen og få tatt de nødvendige blodprøvene, dersom man mistenker lavt stoffskifte!!

Mr. Muscle
25-08-09, 13:47
Jeg har levd lavkarbo i tre år, og gikk ned bortimot nitten kg de første syv månedene. Og etter det har jeg stått stille, og naturligvis har jeg forsøkt utalige kombinasjoner over god tid for å finne min nøkkel.
Jeg vil ikke påstå at min vekt er tilfredsstillende. Jeg er 167 cm høy og veier pluss minus åtti kg, altså minst ti femten kg overvekt fortsatt. Det som holder meg gående er at jeg er kvitt helseplager i form av f.eks migrene, allergi, reflux og søvnproblemer.
Jeg tror nok at jeg også på sikt vil få undersøkt stoffskiftet mitt, men i mellomtiden kan jeg aldri tro at et inntak av kelp som er fullstendig naturlig kan skade.
For å være ærlig så vet jeg ikke om din stillstand skyldes jod-mangel, men kan like godt være en kombinasjon av de naturlige variablene samt utskeielser. Jeg har hatt to små sprekker i hele min lavkarbokarriere, så jeg vet at det ikke er mitt problem :o. Det går i rykk og napp for de fleste (enn om ikke alle opplever at det går to år uten nødvendig vektnedgang).
Og, etter å ha lest meg litt mer opp om stoffskifteproblemer, og snakket med folk som har det tror jeg at kun "selvmedisinering", enn i ufarlige former ikke holder i lengden, og man bør ta seg en tur til legen og få tatt de nødvendige blodprøvene, dersom man mistenker lavt stoffskifte!!

Jeg tror nok også at min stillstand skyldes utskeielser og ikke jod mangel, men ettersom mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant med Kelp så hjelper det nok likevel. Har selv vært hos lege, samt tatt håranalyse og fått påvist lavt stoffskifte, men innenfor normalen. Normalen er ganske vid dersom du spør en lege. Sier legen at du har lavt, men innenfor normalen kan du nok konkludere med lavt stoffskifte.
Leste at normalen strekker seg fra 1-4 på målinge hos legen. Spør når du oppsøker legen om å få den nøyaktige verdien. Sier han/hun 1,3 f.eks. så bør du ikke nøye deg med at testen er "normal"
Men for all del ta en tur til legen. Mine innlegg er ikke ment å erstatte konsultasjon med lege. Det håper jeg alle som leser et hvilket som helst forum forstår.
Gi gjerne tilbakemelding på hvilket nivå du blir målt til.
Du kan jo ta en blodprøve før du begynner på Kelp og en etter bare for å se om det gir noen forskjell ;)

Sånn til slutt: 2 år uten vektnedgang høres mystisk ut. Du bruker vel ingen blodsukkerøkende søtstoffer, maltitol, xylitol, sorbitol etc.?
Kan jo selvsagt skyldes økt muskelmasse, men tvilsomt at dette er eneste årsaken når du veier 80kg. Med mindre du er ekstremt muskuløs selvsagt, det er jo ikke problem dersom de siste 15 kiloene dine er muskler, da er jo 80 helt normalt :)

Spiser du forresten masse grønnsaker og slikt? Da kunne muligens min filosofi hjulpet?

Photobscura
25-08-09, 13:58
Jeg tror nok også at min stillstand skyldes utskeielser og ikke jod mangel, men ettersom mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant med Kelp så hjelper det nok likevel. Har selv vært hos lege, samt tatt håranalyse og fått påvist lavt stoffskifte, men innenfor normalen. Normalen er ganske vid dersom du spør en lege. Sier legen at du har lavt, men innenfor normalen kan du nok konkludere med lavt stoffskifte.
Leste at normalen strekker seg fra 1-4 på målinge hos legen. Spør når du oppsøker legen om å få den nøyaktige verdien. Sier han/hun 1,3 f.eks. så bør du ikke nøye deg med at testen er "normal"
Men for all del ta en tur til legen. Mine innlegg er ikke ment å erstatte konsultasjon med lege. Det håper jeg alle som leser et hvilket som helst forum forstår.
Gi gjerne tilbakemelding på hvilket nivå du blir målt til.
Du kan jo ta en blodprøve før du begynner på Kelp og en etter bare for å se om det gir noen forskjell ;)

Sånn til slutt: 2 år uten vektnedgang høres mystisk ut. Du bruker vel ingen blodsukkerøkende søtstoffer, maltitol, xylitol, sorbitol etc.?
Kan jo selvsagt skyldes økt muskelmasse, men tvilsomt at dette er eneste årsaken når du veier 80kg. Med mindre du er ekstremt muskuløs selvsagt, det er jo ikke problem dersom de siste 15 kiloene dine er muskler, da er jo 80 helt normalt :)
Ja, kjenner godt til de vide normalene på verdier, det gjelder mer enn stoffskifte, tro meg :o
Jeg har eliminert kostholdet mitt fullstendig for alle partystoppere, bruker ingen søtstoffer, spiser ikke meieriprodukter (som jeg heller ikke tåler) etc etc.
Det er mest sannsynlig noe fysiologisk som gjør det, jeg har en sterk insulinresistens, og er disopnert for en blanding av dia 1 og 2 (lada -latent autoimmun diabetes hos voksne), så kroppen min har muligens mer enn nok med å hanskes med blodsukker og insulin.
Jeg skal forøvrig til Willumsens kvinneklinikk i Drammen i oktober, som er meget lavkarboorienterte og har ekspertise innenfor PCO/PCOS og insulinresistens. De opererer med langt strammere verdispenn enn allmennlegestanden, og jeg vil gjerne se på muligheten for å medisineres med metformin/glucophag.
I mellomtiden trøster jeg meg med en langt bedre helse enn jeg noensinne kunne drømme om for tre år siden, og tross alt en betydelig vektreduksjon.

Mr. Muscle
25-08-09, 19:37
Ja, kjenner godt til de vide normalene på verdier, det gjelder mer enn stoffskifte, tro meg :o
Jeg har eliminert kostholdet mitt fullstendig for alle partystoppere, bruker ingen søtstoffer, spiser ikke meieriprodukter (som jeg heller ikke tåler) etc etc.
Det er mest sannsynlig noe fysiologisk som gjør det, jeg har en sterk insulinresistens, og er disopnert for en blanding av dia 1 og 2 (lada -latent autoimmun diabetes hos voksne), så kroppen min har muligens mer enn nok med å hanskes med blodsukker og insulin.
Jeg skal forøvrig til Willumsens kvinneklinikk i Drammen i oktober, som er meget lavkarboorienterte og har ekspertise innenfor PCO/PCOS og insulinresistens. De opererer med langt strammere verdispenn enn allmennlegestanden, og jeg vil gjerne se på muligheten for å medisineres med metformin/glucophag.
I mellomtiden trøster jeg meg med en langt bedre helse enn jeg noensinne kunne drømme om for tre år siden, og tross alt en betydelig vektreduksjon.

Dersom du har dårlig virkende insulin (resistens) vil bukspyttkjertelen produsere mer insulin for å kompensere for dette. Dersom du ikke inntar karbohydrater vil ikke kjertelen ha behov for å produsere mer ettersom blodsukkeret ikke er høyt nok. Likevel har du fremdeles insulin i blodet som ikke får gjort jobben ettersom det ikke fungerer skikkelig. Å ha insulin i blodet betyr jo at kroppen har startet en fettlagring den ikke klarer å fullføre. Det er også vanskelig for kroppen og lagre fett og frigjøre fett på samme tid (logisk nok).
Muligens dette er problemet ditt?
Dette var ihvertfall slik jeg forstod det i Fedon Lindberg sin bok.

PS Nå er jeg ikke sikker på om kroppen kvitter seg med insulin i blodet som ikke fungerer, men det kan du jo spørre legen om. Evnt. ta en blodprøve.

Hvis så er tilfelle at du fremdeles har insulin i blodet så er det jo gjerne ikke så rart at det fører til autoimmun diabetes ettersom kroppen reagerer på insulinet som noe unaturlig og bestemmer seg for å ta knekken på det som produserer insulinet.

Photobscura
25-08-09, 19:46
Dersom du har dårlig virkende insulin (resistens) vil bukspyttkjertelen produsere mer insulin for å kompensere for dette. Dersom du ikke inntar karbohydrater vil ikke kjertelen ha behov for å produsere mer ettersom blodsukkeret ikke er høyt nok. Likevel har du fremdeles insulin i blodet som ikke får gjort jobben ettersom det ikke fungerer skikkelig. Å ha insulin i blodet betyr jo at kroppen har startet en fettlagring den ikke klarer å fullføre. Det er også vanskelig for kroppen og lagre fett og frigjøre fett på samme tid (logisk nok).
Muligens dette er problemet ditt?
Dette var ihvertfall slik jeg forstod det i Fedon Lindberg sin bok.

PS Nå er jeg ikke sikker på om kroppen kvitter seg med insulin i blodet som ikke fungerer, men det kan du jo spørre legen om. Evnt. ta en blodprøve.

Hvis så er tilfelle at du fremdeles har insulin i blodet så er det jo gjerne ikke så rart at det fører til autoimmun diabetes ettersom kroppen reagerer på insulinet som noe unaturlig og bestemmer seg for å ta knekken på det som produserer insulinet.
Interessant. Du er nok inne på noe. Jeg vet at Chunky, en annen bruker her på forumet har forsket litt på mine vegne også, og er spent på hvilken konklusjon han kan komme fram til.
Jeg tror nok dessverre legen min kommer til kort her, og er dermed spent på hva de vil si på nevnte kvinneklinikk, ettersom dette er mer deres spesialfelt, mens legen min mer er en ... allmenlege, en meget god sådan, men dette tror jeg dessverre han vet for lite om. Dessuten ser han jo ut fra at f.eks c-peptid må være over 1400 før det er snakk om insulinresistens, mens mitt er "bare" på 900. Inntil 2001 opererte allmenlegestanden med en smertegrense på 600. Lindberglegene og andre lavkarboorienterte legesentre operer med 700. Ser du bildet?

Jeg har som sagt spist strikt lavkarbo i tre år, og skulle naturligvis ha gått ned det jeg trengte på dette tidspunktet, men noe er helt klart ikke som det skal være, og jeg håper jeg finner det ut snart.

Fikk et tips om å sjekke stoffskiftet før jeg begynte med kelp, i tilfelle jeg kan se en bedring. Skal se det litt an, har nettopp fått tablettene.

Mr. Muscle
25-08-09, 20:52
Interessant. Du er nok inne på noe. Jeg vet at Chunky, en annen bruker her på forumet har forsket litt på mine vegne også, og er spent på hvilken konklusjon han kan komme fram til.
Jeg tror nok dessverre legen min kommer til kort her, og er dermed spent på hva de vil si på nevnte kvinneklinikk, ettersom dette er mer deres spesialfelt, mens legen min mer er en ... allmenlege, en meget god sådan, men dette tror jeg dessverre han vet for lite om. Dessuten ser han jo ut fra at f.eks c-peptid må være over 1400 før det er snakk om insulinresistens, mens mitt er "bare" på 900. Inntil 2001 opererte allmenlegestanden med en smertegrense på 600. Lindberglegene og andre lavkarboorienterte legesentre operer med 700. Ser du bildet?

Det er vel en grunn til ordtaket: "En allmennlege kan litt om mye, mens en spesialist kan mye om litt"
Håper legene på kvinneklinikken er i stand til å hjelpe deg.

Fikk et tips om å sjekke stoffskiftet før jeg begynte med kelp, i tilfelle jeg kan se en bedring. Skal se det litt an, har nettopp fått tablettene.

Mitt tips? :D
Tør nesten vedde en femmer på at stoffskifteprøve 2 viser høyere stoffskifte enn prøve 1. :) Keep me updated ;)

Photobscura
25-08-09, 21:42
Så spørs det da, om jeg har tålmodighet til å vente :p. Men om effekten av kelp går over så fort, så er det vel også mulig å slutte med tablettene noen dager før man tar prøvene, eller?

Mr. Muscle
26-08-09, 12:07
Så spørs det da, om jeg har tålmodighet til å vente :p. Men om effekten av kelp går over så fort, så er det vel også mulig å slutte med tablettene noen dager før man tar prøvene, eller?

Det tar vel ikke så veldig lang tid å få time hos fastlegen?

Uansett så vil jeg tro at virkningen av Kelp forsvinner ganske raskt dersom du deponerer tablettene. Skjoldbrukskjertelen bruker jo jodet med en gang, det er jo derfor du får høyt stoffskifte av å ta for mange av de.
Men for sikkerhetsskyld er det kanskje lurt å vente til blodprøve er tatt?

Photobscura
26-08-09, 12:28
Det tar vel ikke så veldig lang tid å få time hos fastlegen?

Uansett så vil jeg tro at virkningen av Kelp forsvinner ganske raskt dersom du deponerer tablettene. Skjoldbrukskjertelen bruker jo jodet med en gang, det er jo derfor du får høyt stoffskifte av å ta for mange av de.
Men for sikkerhetsskyld er det kanskje lurt å vente til blodprøve er tatt?
Nei, da. Du har rett i det. Er dette prøver man får umiddelbart svar på?

Anitra
26-08-09, 12:32
Da har jeg fått tak i Kelp, og begynner med en gang! Håper det hjelper på forbenningen ;)

Mr. Muscle
26-08-09, 13:12
Nei, da. Du har rett i det. Er dette prøver man får umiddelbart svar på?

Du får neppe svar på dem med en gang, tar vel typisk en uke, men blodprøven du tar får jo ingen påvirkning av de Kelp tablettene du tar ETTER blodprøven :)
Ta blodprøven, begynn med Kelp, få svar (og ta ny prøve)

Photobscura
26-08-09, 13:36
Yay! Jeg fikk time i morgen kl 10:15 :D

Photobscura
27-08-09, 11:55
Jah, nå har jeg vært og tatt blodprøver. Legen kunne forøvrig fortelle meg at jeg hadde tatt prøver i 2008, og skjønte ikke helt hvorfor de ikke var på labarket mitt som går helt tilbake til 2005. Uansett, de var på TSH 2,5, og FT4 13,4. Referanseverdiene er henholdsvis på 0,2-4,0 for TSH, og 10-20 (ca, husker ikke nøyaktig) for FT4.
Forhøyede verdier av TSH kan indikere lavt stoffskfite (hypothyerose).
Etter å ha forsket litt på nettet så er det visst alt for høye tak på TSH, og at man faktisk kan regne med et alt over 2,0 kan være for mye. Så nå er jeg mildt sagt litt forvirra. Men jeg får se hvordan blodprøvene er i dag. Jeg kunne ringe dem på mandag og bestille labarkene i posten. Legen var veldig positivt innstilt på en 2. opinion fra Dr Willumsen på Kvinneklinikken i Drammen.
Puslespill, altså :rolleyes:

PS: Jeg begynte med halv dose kelp i dag. Maks anbefalt dagsdose er fire tabletter, så jeg tok altså to. Blir spennende å se om det har noen innvirkning. Har f.eks noe muskelsmerter (stikk) som er plagsomme, samt flere andre symptomer som kan indikere lavt stoffskifte som jeg er spent på om vil avta/forsvinne.

Photobscura
27-08-09, 12:04

Spiser du forresten masse grønnsaker og slikt? Da kunne muligens min filosofi hjulpet?
Leste litt bakover i tråden og ser at du har redigert innlegget.
For å svare deg på det siste her, så nei, haha, her er det ikke mye muskler, gitt! Jeg ligger faktisk 3 kg under laveste normalvekt av muskler for kvinner. I alle fall gjorde jeg det da jeg tok en vektanalyse for ca et år siden, så det er ikke "problemet". Jeg har hva som klassifiseres som lett benbygning, med smale hofter og tynne armer og bein.
Masse og masse grønnsaker, jeg spiser en del. Jeg har ikke telt kh på en stund, men spiser som regel to ganger om dagen, noen ganger tre, og da spiser jeg f.eks ti femten rosenkål/en kvart bunt brokkoli/mos av en kvart bunt blomkål, og /eller et par slever coleslaw (laget av kål, selleristing, vårløk, paprika og diverse krydder).
Jeg har prøvd å leve uten grønnsaker i tre måneder, jeg er vel opphavet til den berømmelige fettfestivalen (om enn ikke på noen måte oppfinneren av prinsippene), uten at det gjorde nevneverdig for vekta mi utover den første uka som i og for seg går innenfor mine naturlige variabler.
Det skakke være lett. Mitt "siste håp" om ingenting annet jeg så langt har prøvd eller nå setter i gang fungerer, er å gå til akupunktør.

Homer Simpson
27-08-09, 12:32
For å svare deg på det siste her, så nei, haha, her er det ikke mye muskler, gitt! Jeg ligger faktisk 3 kg under laveste normalvekt av muskler for kvinner.
Kanskje det forklarer litt av problemet? Jo mere muskler jo høyere forbrenning vet du...

Nå skal det sies at jeg har trent ganske hard styrketrening 3 ganger i uka siden november i fjor uten å gå ned noe som helst. Men har jo fått merkbart større muskler da, og litt strammere kropp her og der.

Jeg syntes dette var en veldig interessant tråd fordi jeg sliter veldig med å gå ned selv. Jeg tok blodprøver for et par år siden som tydet på lavt stoffskifte, men ikke nok til å få medisiner selvsagt. (Husker ikke verdiene her og nå men kan legge de ut senere.) Så i går var jeg på den lokale helsekost-sjappa og fikk dem til å bestill Kelpasan. De skulle få dem på tirsdag, så nå er det bare å vente i spenning.
Kult hvis dere andre publiserer resultatene her etterhvert...

Photobscura
27-08-09, 12:45
Kanskje det forklarer litt av problemet? Jo mere muskler jo høyere forbrenning vet du...

Nå skal det sies at jeg har trent ganske hard styrketrening 3 ganger i uka siden november i fjor uten å gå ned noe som helst. Men har jo fått merkbart større muskler da, og litt strammere kropp her og der.

Jeg syntes dette var en veldig interessant tråd fordi jeg sliter veldig med å gå ned selv. Jeg tok blodprøver for et par år siden som tydet på lavt stoffskifte, men ikke nok til å få medisiner selvsagt. (Husker ikke verdiene her og nå men kan legge de ut senere.) Så i går var jeg på den lokale helsekost-sjappa og fikk dem til å bestill Kelpasan. De skulle få dem på tirsdag, så nå er det bare å vente i spenning.
Kult hvis dere andre publiserer resultatene her etterhvert...
Ja, det er godt mulig. Men jeg trener, altså! Ikke hardt, for det har jeg ingen glede av, og vet at jeg kommer til å ramle av om jeg gjør noe jeg ikke liker. Kan ikke jogge på grunn av knær, så jeg går mest mulig, og trener en rutine med yoga hver eneste dag, samt noen andre isometriske øvelser i tillegg. Merker forskjell, også. At kroppen på en måte "bærer bedre", lettere i ryggen, liksom.
Jeg kommer også til å kjøpe meg klippekort på Tøyenbadet når økonomien tillater det.
Jeg har visst også såkalt underutviklet muskulatur i beina. I følge leger på Lovisenberg som utredet meg for Cushing/Addison i 2004 (hvilket jeg ikke hadde). Men jeg har normal muskulatur i bekken, mage og rygg, og litt lite i armene. De er også generelt tynne, og det er lite fett på dem. Æsj, at det skal være så vanskelig.

Carisma
27-08-09, 12:46
muskelsmerter (stikk) som er plagsomme,
Hva går det ut på? Ble nysgjerrig nå... Sånn plutselig smerte på vilkårlige steder? Eller et spesifikt sted?

Photobscura
27-08-09, 12:49
Hva går det ut på? Ble nysgjerrig nå... Sånn plutselig smerte på vilkårlige steder? Eller et spesifikt sted?
Hmmm ... Hvordan skal jeg forklare det? Som om noen stikker nåler i musklene innenfra, liksom. Mer plagsomt enn veldig vondt. Det er mye i brystet, sida, overarmene og mellomgulvet. Og så får jeg sting i brystet, på høyre side. Veldig plutselig, og veldig sjeldent vedvarende, men det kan gjerne komme mange på en gang. Sånn har jeg forsåvidt hatt det så lenge jeg kan huske.

Carisma
27-08-09, 12:59
Hmmm ... Hvordan skal jeg forklare det? Som om noen stikker nåler i musklene innenfra, liksom. Mer plagsomt enn veldig vondt. Det er mye i brystet, sida, overarmene og mellomgulvet. Og så får jeg sting i brystet, på høyre side. Veldig plutselig, og veldig sjeldent vedvarende, men det kan gjerne komme mange på en gang. Sånn har jeg forsåvidt hatt det så lenge jeg kan huske.
Oh, skummelt, jeg har eksakt det samme! Noen ganger så heftig at jeg fyker sammen, andre ganger knapt merkbart.... Hadde de kraftigste kommet på venstre i stedet for høyre side hadde jeg trodd det var hjertet! Har lagt spesielt merke til de de siste ukene, etter jeg fikk de mystiske blåmerkene. De er ofte i området rundt leveren. Leveren har jo i høyeste grad med stoffskiftet å gjøre ja... :rolleyes:
I tillegg får jeg innimellom samme følelse som hvis man svelger en for stor bit med mat, at det setter seg fast i halsen og går sakte ned mot mellomgulvet, selv om jeg ikke har rørt en matbit på flere timer. Regner med det har med stikkene å gjøre også.
Skal forøvrig til legen på mandag og ta blodprøver og høre om blåmerkene, så da bør jeg vel nevne det.

Photobscura
27-08-09, 13:38
I tillegg får jeg innimellom samme følelse som hvis man svelger en for stor bit med mat, at det setter seg fast i halsen og går sakte ned mot mellomgulvet, selv om jeg ikke har rørt en matbit på flere timer. Regner med det har med stikkene å gjøre også.
Skal forøvrig til legen på mandag og ta blodprøver og høre om blåmerkene, så da bør jeg vel nevne det.
Isj, sånn har jeg også, og særlig med vann. Jeg har alltid trodd det har vært relatert til spiserørsbrokken jeg hadde i 2003/04 ...
Hmm ... Nå fikk jeg bare så vidt snakka med legen, ettersom jeg skulle ta blodprøven, og rakk i grunn ikke å spørre om så mye, bare luftet muligheten for lavt stoffskifte, samt snakket litt mer om det med kvinneklinikken. Jeg tror han skjønner frustrasjonen min, altså. Og så ler han litt av at jeg sitter med alle disse fagbegrepene og verdireferansene på tungspissen til en hver tid :o

Viclin
27-08-09, 19:04
I Tyskland regner de TSH på 2,5 som hypothyreose. Dette er bl.a. basert på en norsk undersøkelse, men her i Norge er det fortsatt høyere verdier som gjelder. Forstå det den som kan.
En FT4 på 13 er fortsatt ganske lavt, selv om det er "normalt". Du hadde omtrent like verdier som meg, selv om jeg har hatt enda lavere FT4. Da TSH begynte så smått å nærme seg 4, fikk jeg prøve Levaxin. Og siden har formen bare gått oppover. Og jeg var LANGT nede. Sykmeldt i 8 måneder, håret falt av i bøtter og jeg var rett og slett utslitt.
Nå fikk jeg nettopp brev fra legen ang prøvene som ble tatt i juli, og nå er jeg på grensen til høyt stoffskifte, så jeg får ikke øke mer på Levaxin. Og nå føler jeg meg kjempebra! Jeg sover ikke over halve døgnet lenger, og jeg er generelt mye, mye bedre. Og jeg har ingen symptomer på overdosering. Så jeg tror nok at jeg må ligge ganske høyt på FT4 (som er den de har begynt å se på i andre land, ikke TSH som de legger mest vekt på her) for at det skal være mitt normalområde. Du har kanskje det samme.

Blir spennende å høre resultatene av prøvene du har tatt nå. Og ikke minst om Kelp hjelper. :)

Viclin
27-08-09, 19:18

Sånne sting har jeg hatt masse av, men aldri tenkt på det i relasjon til stoffskiftet. Har ofte fått "vondt i hjertet", men på feil side. :p Når jeg tenker på det nå, så kan jeg ikke huske at jeg har hatt det på lenge. Det er også en av tingene som har forsvunnet gradvis etter at jeg begynte på Levaxin.

Photobscura
27-08-09, 19:33
I Tyskland regner de TSH på 2,5 som hypothyreose. Dette er bl.a. basert på en norsk undersøkelse, men her i Norge er det fortsatt høyere verdier som gjelder. Forstå det den som kan.
En FT4 på 13 er fortsatt ganske lavt, selv om det er "normalt". Du hadde omtrent like verdier som meg, selv om jeg har hatt enda lavere FT4. Da TSH begynte så smått å nærme seg 4, fikk jeg prøve Levaxin. Og siden har formen bare gått oppover. Og jeg var LANGT nede. Sykmeldt i 8 måneder, håret falt av i bøtter og jeg var rett og slett utslitt.
Nå fikk jeg nettopp brev fra legen ang prøvene som ble tatt i juli, og nå er jeg på grensen til høyt stoffskifte, så jeg får ikke øke mer på Levaxin. Og nå føler jeg meg kjempebra! Jeg sover ikke over halve døgnet lenger, og jeg er generelt mye, mye bedre. Og jeg har ingen symptomer på overdosering. Så jeg tror nok at jeg må ligge ganske høyt på FT4 (som er den de har begynt å se på i andre land, ikke TSH som de legger mest vekt på her) for at det skal være mitt normalområde. Du har kanskje det samme.

Blir spennende å høre resultatene av prøvene du har tatt nå. Og ikke minst om Kelp hjelper. :)

Sånne sting har jeg hatt masse av, men aldri tenkt på det i relasjon til stoffskiftet. Har ofte fått "vondt i hjertet", men på feil side. :p Når jeg tenker på det nå, så kan jeg ikke huske at jeg har hatt det på lenge. Det er også en av tingene som har forsvunnet gradvis etter at jeg begynte på Levaxin.
Dette var veldig spennende å lese, Viclin! Kanskje kanskje jeg har funnet nøkkelen til mitt evigvarende platå? Åh, det hadde i tilfelle vært fantastisk!
Jeg har jo også mista sååå mye hår, og det har blitt bedre en periode nå (ramla av masse igjen etter samlivsbrudd og diverse i fjor), da jeg begynte med Nisim Shampoo og sterke b-vitaminer, men føler på sikt at det mer hindrer hår i ramle av, og at det vokser fortere enn at det normaliserer, selv om det er bedre enn på lenge, så hadde jeg TJUKT hår fram til slutten av tenårene til tross for masse bleking, dreading og farging. Har som sagt forsket litt selv nå på nettet, og det viser seg også at kroppen har vansker for å ta opp sink når stoffskiftet er lavt. Sink er superviktig for hår og negler. Da jeg begynte å spise kjøtt igjen trodde jeg at jeg skulle få i meg nok sink, men kanskje det videre er et større bilde her.

Ja, gud, når er jeg spent på om Kelp vil ha noe å si. Har ikke funnet noen opplysninger som sier noe om hvor lang tid det tar før det hjelper, men Mr. Muscle sa jo at han merket effekten etter noen dager. Og så videre hvor lang tid det tar før det eventuelt vil påvirke vekta. Jeg er jo med første øyesyn en litt dårlig reklame for kostholdet jeg fronter ettersom jeg minst er ti fortsatt ti kg overvektig, gjerne mer :p

Photobscura
27-08-09, 19:47
Nå må dere gjerne tro jeg stormer litt i vannglasset, men, et symptom glemte jeg å sjekke. Lav hvilepuls. Kvinner har normalt hvilepuls på mellom 70-90 slag i minuttet.
Jeg er ganske utvhilt nå, og hvilepulsen min var på 57. Blodtrykket mitt har visstnok alltid vært bra (eller, det var litt høyt for kostholdsomlegginga).

Viclin
27-08-09, 19:49
Haha, det er akkurat det samme med meg! Jeg skryter jo sånn av lavkarbo, men har til nå kun gått opp i vekt, ikke ned. Så jeg er ingen god ambassadør akkurat. Jeg trodde jeg skulle rase ned når jeg fikk Levaxin, men dengang ei. Men jeg føler ikke jeg har hatt full effekt av den før nå i det siste, og nå står jeg på 75 mkg. Nå føler jeg meg faktisk normal.

Og håret mitt! Jeg har hår igjen! De siste par månedene eller deromkring har jeg mistet minimalt med hår. Jeg som sto med dotter i hendene under hver hårvask, jeg som ikke har turdt å farge håret siden før jul fordi jeg da står med enorme hårdotter i hendene, jeg som hadde hodeputa full av hår, maten min full av hår, klærne mine fulle av hår - jeg farget faktisk håret mitt i dag, og jeg sto med ETT hårstrå i hendene da jeg skylte ut fargen. :D Håret mitt er tjukt (i andres øyne er det tynt fortsatt, men jeg kjenner selv godt at det er tykkere å ta gjennom og lage hestehale av), og jeg bare gleder meg til at det som nå nettopp har vokst ut, skal vokse ut i lengdene også.

Men det tok ca 6 måneder før håret sluttet å falle av altså. Det var vel litt etter at jeg fikk øke til 75 mkg.

Photobscura
27-08-09, 19:53
Haha, det er akkurat det samme med meg! Jeg skryter jo sånn av lavkarbo, men har til nå kun gått opp i vekt, ikke ned. Så jeg er ingen god ambassadør akkurat. Jeg trodde jeg skulle rase ned når jeg fikk Levaxin, men dengang ei. Men jeg føler ikke jeg har hatt full effekt av den før nå i det siste, og nå står jeg på 75 mkg. Nå føler jeg meg faktisk normal.

Og håret mitt! Jeg har hår igjen! De siste par månedene eller deromkring har jeg mistet minimalt med hår. Jeg som sto med dotter i hendene under hver hårvask, jeg som ikke har turdt å farge håret siden før jul fordi jeg da står med enorme hårdotter i hendene, jeg som hadde hodeputa full av hår, maten min full av hår, klærne mine fulle av hår - jeg farget faktisk håret mitt i dag, og jeg sto med ETT hårstrå i hendene da jeg skylte ut fargen. :D Håret mitt er tjukt (i andres øyne er det tynt fortsatt, men jeg kjenner selv godt at det er tykkere å ta gjennom og lage hestehale av), og jeg bare gleder meg til at det som nå nettopp har vokst ut, skal vokse ut i lengdene også.

Men det tok ca 6 måneder før håret sluttet å falle av altså. Det var vel litt etter at jeg fikk øke til 75 mkg.
Ja, mitt er også merkbart tykkere, men det er ingenting mot det var, og det er litt sårt, for jeg vil jo så gjerne ha fint hår :o. Det blir liksom ikke tykkere enn det her, og det godtar jeg ikke :p.
Jeg begynte å klippe og farge det hos frisør i stedet, og det har nok hatt sitt å si. Nå skal jeg avfarge det til min naturlige lysblonde farge, så er jeg kanskje ferdig med hårfarging for ever.
Hoho, nå skle det litt ut her, men det du skriver her gir meg håp.
Jeg skal jo også til Dr Willumsen i Drammen som jeg nevner over her, og de tenker lavkarbo i høy grad, og har nok litt andre referanseverdier både når det kommer til blodsukker, insunlinnivå og stoffskifte.
Men uansett må jeg si det er spennende å se om dette med kelp vil hjelpe.
Jeg burde jo ikke, men merker jeg er litt i overkant utålmodig :p (Men forhåpentligvis ikke så stresset dersom man ser på hvilepulsen min :lol:)

Jeg har jo alltids min første vektnedgang på nitten kg, da. Det er betydelig. Men jeg har nok veid ca det jeg gjør før også, men jeg har IKKE hatt denne kroppsfasongen før -det vil si midje og sånn. Folk ser det jo, samt at de merker at jeg er i bedre humøt, og det at jeg ikke har migrene og allergi merker jo de nærmeste ganske godt. :)

Viclin
27-08-09, 20:10
Jeg har også midjen, resten har vært ganske normalt, helt til jeg la på meg enda ti kilo. Da har det fordelt seg overalt. Men det er midjen som er det største problemet mitt.

Godt du skal på den klinikken. Det må være godt å der få kontakt med leger og behandlere som har litt mer kunnskap og er litt mer openminded enn den gjengse fastlege.

Jeg tror du har lavt stoffskifte. Og før blodprøvenes tid så hadde du nok fått den diagnosen. Men de blodprøvene kan være en forbannelse. Svigermoren til en jeg kjenner fikk nylig beskjed om at stoffskiftet hennes er for lavt, kun fra blodprøver. Hun har ingen symptomer, og veldig mulig er jo det da hennes normalområde.
Tenk så mange som kunne ha fått forbedret livskvaliteten sin om legene hadde sett litt mer på symptomer. Jeg fikk struma i 2006 og det var da først jeg fant ut om Hypothyreose. Siden da har jeg "visst" at det var problemet, hvorfor jeg bare hadde blitt mer og mer sliten de siste 4 årene og følt meg mer og mer syk rett og slett. Men siden blodprøvene var normale, var det ingen hjelp å få. Det måtte gå så langt at jeg ble sykmeldt to år etterpå. Da hadde jeg blitt verre og verre siden 2002. Men siden blodprøvene mine er normale, har jeg enda ikke fått diagnosen. Selv om livet mitt har blitt totalt forbedret de siste 6 månedene, takket være Levaxin.

Mr. Muscle
27-08-09, 21:42
Leste litt bakover i tråden og ser at du har redigert innlegget.
For å svare deg på det siste her, så nei, haha, her er det ikke mye muskler, gitt! Jeg ligger faktisk 3 kg under laveste normalvekt av muskler for kvinner. I alle fall gjorde jeg det da jeg tok en vektanalyse for ca et år siden, så det er ikke "problemet". Jeg har hva som klassifiseres som lett benbygning, med smale hofter og tynne armer og bein.
Masse og masse grønnsaker, jeg spiser en del. Jeg har ikke telt kh på en stund, men spiser som regel to ganger om dagen, noen ganger tre, og da spiser jeg f.eks ti femten rosenkål/en kvart bunt brokkoli/mos av en kvart bunt blomkål, og /eller et par slever coleslaw (laget av kål, selleristing, vårløk, paprika og diverse krydder).
Jeg har prøvd å leve uten grønnsaker i tre måneder, jeg er vel opphavet til den berømmelige fettfestivalen (om enn ikke på noen måte oppfinneren av prinsippene), uten at det gjorde nevneverdig for vekta mi utover den første uka som i og for seg går innenfor mine naturlige variabler.
Det skakke være lett. Mitt "siste håp" om ingenting annet jeg så langt har prøvd eller nå setter i gang fungerer, er å gå til akupunktør.

Jeg synes du har for mye grønnsaker. Hos meg selv stopper vektnedgangen omtrent med en gang jeg inntar karbohydrater i det hele tatt. Men dersom du allerede har prøvd 0 karbohydrater i 3 måneder så er nok neppe dette opphav til problemet.
Ellers kan jeg anbefale et tilskudd av selen som også er viktig for stoffskiftet. Selen finnes det derimot en del av i kjøtt så det blir en vurdering for hver enkelt om de vil gå av innkjøp til selen i tillegg til jod.

Photobscura
27-08-09, 21:57
Jeg synes du har for mye grønnsaker. Hos meg selv stopper vektnedgangen omtrent med en gang jeg inntar karbohydrater i det hele tatt. Men dersom du allerede har prøvd 0 karbohydrater i 3 måneder så er nok neppe dette opphav til problemet.
Ellers kan jeg anbefale et tilskudd av selen som også er viktig for stoffskiftet. Selen finnes det derimot en del av i kjøtt så det blir en vurdering for hver enkelt om de vil gå av innkjøp til selen i tillegg til jod.
Jeg tror ikke jeg spiser for mye grønnsaker. Jeg har også prøvd Fedon, uten c-måltider, og lå på nesten 100 gram om dagen, jeg gikk ikke opp i vekt da, men trives bedre på dette nivået jeg ligger på nå.
Og om jeg skulle ha kuttet grønnsaker helt hadde i tillegg trivselsnivået mitt sunket betraktelig.
Det er jo også en frustrasjonsfaktor i seg selv når jeg ser at folk som ligger på samme nivå på grønnsaker som meg, til og med mer, går ned i vekt hvor lett som helst.
Jeg spiser mye kjøtt. MYE! Som sagt spiser jeg normalt to måltider per dag, og da er det som regel egg og bacon til frokost, og middag er nesten uten unntak kjøtt. Enten i form av kjøttdeig eller koteletter. Jeg spiser også en del kylling, men da med ekstra fett.
Tro meg, jeg har prøvd de fleste vrier i løpet av mine tre år :o

Homer Simpson
29-08-09, 18:43
Jeg fant en interessant side om lavt stoffskifte: http://www.stoffskifte.info/
Sjekk linken til venstre: "Hjelp til selvhjelp"

Homer Simpson
29-08-09, 19:15
Nå har jeg funnet fram resultatene for TSH og FT4 fra november 2007 og november 2008:

TSH: 5,5 (07) - 7,6 (08)
FT4: 14 (07) - 15 (08)

Ser at det er en ganske stor økning på TSH, så jeg skal få meg time og få tatt nye prøver så snart som mulig.
Det må jo være en grunn til at jeg ikke går ned i vekt når jeg kjører ekstrem Skaldemann...

Photobscura
29-08-09, 20:25
Jeg har begynt å merke bedringer! Ikke hatt noen stikk i kroppen eller brystet siden i går, Bra greier :)

Sothøna
29-08-09, 20:41
Denne har jeg veldig lyst til å følge med på ;)

Var og kjøpte Kelp i dag, så dette skal bli spennende :)

Alyssa
30-08-09, 09:26
Jeg har begynt å merke bedringer! Ikke hatt noen stikk i kroppen eller brystet siden i går, Bra greier :)

Så fantastisk bra! :heia:

Cyan
30-08-09, 10:13
Med min tsh på 2,2 og min ft4 på 11,2 har jeg visst lavt stoffskifte i Tyskland :p Interresant tråd, så denne må jeg bare abbonerer på. Kanskje prøve meg på kelp hvis metforminen ikke ser ut til å hjelpe (hvilket den ikke gjør foreløpig...).

Photobscura
30-08-09, 10:24
Jeg hadde noen stikk i korsryggen i går, men det er også alt. Vondten i brystet har jeg ikke merka noe til foreløbig :D

Imse
30-08-09, 11:35
Følger denne tråden med stor spenning. Jeg får ikke svar på mine prøver før den 18.sept. I mellomtiden vurderer jeg å pøse på med vitamin d (D3), fordi jeg garantert får for lite av det, jeg sitter aldri i sola når jeg er ute, jeg tåler ikke sola og blir kjempedårlige. og så m*e vit. d tror jeg ikke jeg får gjennom kosten. Kelp får jeg vurdere å prøve når jeg har sett prøvene eller jeg kommer over det på helsekosten, ser for meg at det blir en del i porto av å bestille på nett...

nattinatt
30-08-09, 11:50
Følger denne tråden med stor spenning. Jeg får ikke svar på mine prøver før den 18.sept. I mellomtiden vurderer jeg å pøse på med vitamin d (D3), fordi jeg garantert får for lite av det, jeg sitter aldri i sola når jeg er ute, jeg tåler ikke sola og blir kjempedårlige. og så m*e vit. d tror jeg ikke jeg får gjennom kosten. Kelp får jeg vurdere å prøve når jeg har sett prøvene eller jeg kommer over det på helsekosten, ser for meg at det blir en del i porto av å bestille på nett...
Ikkje visst du bestiller her: http://www.shopping4net.no/Shopping4net/No/Informasjon/innmomsing.htm

Photobscura
30-08-09, 11:53
Shopping4net er genialt :D

Imse
30-08-09, 11:57
Men betaler man til norge eller utlandet? Min bank tar sinnsukt geb*r til utenlandsbetaling, også med visa mener jeg å huske.. Og kan jeg få direkte link til butikken? Jeg kommer ikke inn...

Imse
30-08-09, 12:00
Er det denne jeg skal ha: http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Alger/Kelpasan.htma ?

Jabba
30-08-09, 12:00
Jeg handla på nettet og betalte vel 55 i porto. Men da kjøpte jeg også den teen som Photo anbefaler: Celestial Seasoning med det samme....

Imse
30-08-09, 12:12
da har jeg bestilt og jeg kr*seet av for faktura. Men får jeg faktura da eller forhåndbetalingsinfo på mail? Jeg er ikke så glad i å bruke VISA også har jeg visst ikke bandid..

Photobscura
30-08-09, 12:21
Er det denne jeg skal ha: http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Alger/Kelpasan.htma ?
Har du Sparebanken Hedmark? Jeg har det, og visa, det koster ikke noe mer.
Det er kelpasan, ja! Jeg vurderer å kjøpe den største neste gang jeg trenger kelp :)

Imse
30-08-09, 12:37
Har du Sparebanken Hedmark? Jeg har det, og visa, det koster ikke noe mer.
Det er kelpasan, ja! Jeg vurderer å kjøpe den største neste gang jeg trenger kelp :)
Ja, nå fant jeg ut at det var ved overførsel det kosta 100kr,, og ikke noe med visa. Men samma det, nå får jeg faktura som jeg betaler når jeg får pakka.
Jeg valgte den store boksen i stor tro på at dette er noe for meg.. Det var jo ikke så d*rt, og jeg fant ut at det var nok til 140dager med maksdose. Også glømte jeg å bestille d vitamin... Men det har apoteket... Må ha til ungene også, for de liker ikke tran( og jeg liker ikke å gi de tran fra norsk torskelever som visstnok er veldig forurensa..).. Dokka trenger noe ekstra uansett pga hun lever kun på kjærlighet og sondemat..

Abbe
30-08-09, 13:19
Hvordan ble det med porto når dere bestilte kelpsan online? Jeg fant på helsekosten her om dagen og tror jeg betalte rundt 130kr for 260stk... Ser det er et par kroner mer enn linken dere la ut, men tenker på porto i tillegg... :cool:

Ellers merker jeg enda større energiøkning, håper det har både med kosthold og kelp å gjøre!

Imse
30-08-09, 13:44
Jeg betalte 180kr inkl. 5kr i porto;) Og det var for 560tabl.

Photobscura
30-08-09, 13:44
Shopping4net er portofritt.

Photobscura
30-08-09, 16:53
Jeg har nå lest omtrent alt jeg har kommet over om stoffskifte og relaterte tilstander, om jod, selen, kelp etc. Det er et ganske stort og noe uoversiktlig tema, da det kan være langt mer sammensatt enn bare det at skjoldbruskkjertelen produserer for lite thyroxin på grunn av jodmangel.
Det er en del kontraindikasjoner men jevnt over virker det som at kelp er et meget godt kosttilskudd, av mange årsaker -ikke bare for stoffskiftet sin del, men også for blodtrykk og blodsukker.
Men jeg håper at de som leser denne tråden og tror at kelp er en lettvint løsning på noen ukers platå, tenker dere om igjen. Lavt stoffskifte har mange symptomer, og har du nok av dem bør du oppsøke lege først og få tatt noen prøver, og ikke bare kaste deg på det som en hype! Overdosering og langvarig bruk av jod (som kelp har mye av) er heller ikke bra, og kan gå ut over mineralnivået i kroppen og føre til andre stoffskifteproblemer.
Dette er sakset fra Rolf Hjelmestads nettside om medisinske urter:
Overdreven bruk av blæretang kan ha uheldige bivirkninger, og vi vet at for stor jodtilførsel kan være skadelig ved visse sykdommer. Derfor bør ikke blæretang eller preparater med stort innslag av blæretang brukes i større doser over lang tid. Hvis man har brukt blæretang daglig i to uker, bør man gjøre et like langt opphold i inntaket, slik at man unngår å få i seg for mye jod. Inntar man for mye blæretang kan det gi overstimulering av skjoldbruskkjertelen, noe som fører til thyreotoksikose. Noen personer er overømfintlige for jod og kan derfor få bivirkninger ved bruk av planter som inneholder jod. Vær dessuten oppmerksom på at selv om alginsyren i blæretang gjør at du føler deg mett (og spiser mindre), vil den også kunne påvirke opptaket av jern i kroppen og dermed kunne føre til en sakte reduksjon av hemoglobinnivåene. Langvarig inntak av blæretang kan også påvirke opptaket av natrium og kalium, og forårsake diaré. Inntak av tangprodukter har ellers vist seg å kunne fremkalle akner, eller forverre tilstanden hvis man allerede plages med akner.Så det er greit å være obs, altså! :) :ja:
Les ellers hva som står om talg/alger (altså kelp) i denne linken (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/fucus_ves.htm)! Veldig nøytral, opplysende og interessant lesning!

Mr. Muscle
30-08-09, 16:58

Ser at Kelpasan inneholder både potetstivelse og maisstivelse, ikke bra i en lavkarbodiett.
Den jeg bruker inneholder ingen tilsetningsstoffer. (http://www.helseshoppen.no/produktdetaljer.cfm?prodid=1008)
Litt dyrere, om ikke for smakens skyld, for helsas skyld ;)

Photobscura
30-08-09, 17:06
Ser at Kelpasan inneholder både potetstivelse og maisstivelse, ikke bra i en lavkarbodiett.
Den jeg bruker inneholder ingen tilsetningsstoffer. (http://www.helseshoppen.no/produktdetaljer.cfm?prodid=1008)
Litt dyrere, om ikke for smakens skyld, for helsas skyld ;)
Hvilket tilsvarer under ett gram på full dagsdose. I am not worried ;)

Imse
30-08-09, 17:21
Hvilket tilsvarer under ett gram på full dagsdose. I am not worried ;)
Ja, det er så lite at det bek*mrer ikke meg.

Og jeg ser ikke på dette som noen lettvint løsning, jeg har alle s*mptomer på lavt stoffskifte og har tatt prøver og venter på svar. Dersom mine prøver er godt innpå normalen er det ikke sikkert jeg fortsetter med kelpasan. Ellers går jeg fort nok ned i vekt på lavkarbo;)

Photobscura
30-08-09, 17:31
Åh nei, Imse jeg tenkte ikke på deg. Har jo sett deg skrive om det med stoffskifte tidligere. Jeg tenkte mer generelt, så ikke folk tror at kelp-tilskudd er en risikofri mirakelpille :)

Imse
30-08-09, 17:44
Åh nei, Imse jeg tenkte ikke på deg. Har jo sett deg skrive om det med stoffskifte tidligere. Jeg tenkte mer generelt, så ikke folk tror at kelp-tilskudd er en risikofri mirakelpille :)
Å, det skjønte jeg:klem:

Men man skal nok ikke bruke kelp bare for å prøve å gå fortere ned i vekt. Om man mistenker lavt stoffskifte eller kanskje har prøver som er i grenseland, så kan det være verdt et forsøk. Og jeg har også googlet på jod og funnet ut at det er ikke helt risikofritt å få for m*e jod.

Viclin
30-08-09, 17:46
Hadde jeg fortsatt vært dårlig på denne dosen med Levaxin, ville jeg nok prøvd det. Men siden formen nå hele tiden er stigende, tror jeg at jeg holder meg unna Kelp - enn så lenge. Blir derimot formen verre igjen, er nok Kelp et alternativ jeg vil prøve heller en ny doseøkning med Levaxin. :)

Imse
30-08-09, 17:48
Hadde jeg fortsatt vært dårlig på denne dosen med Levaxin, ville jeg nok prøvd det. Men siden formen nå hele tiden er stigende, tror jeg at jeg holder meg unna Kelp - enn så lenge. Blir derimot formen verre igjen, er nok Kelp et alternativ jeg vil prøve heller en ny doseøkning med Levaxin. :)
Kan jeg spørre deg hvilke s*mptomer du har på lavt stoffskifte?

Viclin
30-08-09, 18:04
Åh, alt! :knegg: Neida, ikke så ille. Men det ble verre og verre. Jeg har ennå ikke diagnose da, siden blodprøvene mine er "normale", men jeg har blitt bedre og bedre på Levaxin, så jeg er overbevist selv i alle fall. Jeg har "visst" det siden 2006 at lavt stoffskifte er årsaken til alle plagene mine, ikke depresjon som legen har sagt.

Spørs om jeg husker alt, men jeg har hatt

- Øresus
- Depresjon
- Problemer med å sovne
- Sovet mye
- Energiløs
- Tiltaksløs
- Konsentrasjonsproblemer
- Tåkesyn
- Brainfog
- Fryser
- Lav kroppstemperatur
- Mye smerter, i knær og rygg
- Håravfall - i mengder!
- Ikke klart å gå ned i vekt, kun gått opp
- Afasi
- Struma
- Ødemer
- Pollenallergi
- Muskelstikk (som Photo har beskrevet)
- Hukommelsesproblemer, spesielt korttid
- Tørr hud
- Fordøyelsesplager

Det er sikkert mer også, men nå kommer jeg ikke på dem. :)

Abbe
30-08-09, 18:43
Men jeg håper at de som leser denne tråden og tror at kelp er en lettvint løsning på noen ukers platå, tenker dere om igjen. Lavt stoffskifte har mange symptomer, og har du nok av dem bør du oppsøke lege først og få tatt noen prøver, og ikke bare kaste deg på det som en hype! Overdosering og langvarig bruk av jod (som kelp har mye av) er heller ikke bra, og kan gå ut over mineralnivået i kroppen og føre til andre stoffskifteproblemer.

Har lavt stoffskifte i følge blodprøver jeg, men fordi jeg er ung :rolleyes: bør jeg visst avvente og se hva som skjer... Har vært innom tre leger til nå som har sagt at jeg får vente og se... Må si at jeg ikke tror det vil bli noe bedre med å vente, ettersom flere familiemedlemmer i nær familie har struma eller lavt stoffskifte. Ikke noe i veien for å prøve med kosttilskudd da tenker jeg.

Det som hadde vært deilig å bli kvitt av symptomer er særlig håravfall og tørr hud, syns det er de to symptomene som er mest slitsomme... Andre ting som er plagsomme er periodevise "muskelstikk", og når Viclin skrev om tåkesyn her så fikk jeg en ahaopplevelse i forhold til hvordan jeg av og til opplever synet mitt... Energinivået mitt har økt med lavkarbo så der er jeg rimelig fornøyd nå, selv om jeg godt kunne hatt enda mer energi...

arnakristin
30-08-09, 20:01
Hei,
Jeg har lest denne tråden med stor interesse men må si meg helt enig med Photo her.
For de som allikevel tenker på å ta Kelp husk at dersom du tar multivitaminer så må du sjekke hvor mye jod de inneholder.

Anbefalt inntak av jod:
Det anbefales et daglig inntak på 0,15 milligram for voksne og ungdom. Behovet er litt større under graviditet og amming. Anbefalingene her er 25-50 mikrogram ekstra.

100 gram melk gir mellom fem og 20 mikrogram jod
100 gram ost gir mellom fem og 20 mikrogram jod
100 gram kjøtt, frukt og grønnsaker gir mellom to og fem mikrogram jod
http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/jod.php (http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/jod.php)

Øvre grense for daglig inntak er 1000 mcg.
http://www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/mineraler/jod (http://www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/mineraler/jod)

Photobscura
30-08-09, 20:42
Takk for opplysninger, Arnakristin! Jeg tar nå 150 mcg, men øker kanskje dosen i morgen til 200 (høyeste), og har lest de samme anbefalningene som deg. Har også lest at voksne kvinner skal ha minimum 120 mcg alt i alt av jod.
Jeg spiser jo ikke meieriprodukter, og veldig lite sjømat, så jeg får heller ikke så mye jod i meg at det gjør noe.
De prøvene jeg tok i fjor var tatt før jeg kutta ut fløte, ost og rømme, forresten. Og mulig jeg ikke var så drittlei fisk som jeg er nå :p

Og Abbe, jeg tenkte heller ikke spesielt på deg, altså! Jeg har vært moderator og deltager på dette forumet så lenge at jeg vet hva ringvirkningene kan være for folk med vektstress når det først virker litt enklere enn hva det faktisk er! At du først og fremst vil føle deg bedre er jo i grunn et veldig bra tegn ;). Jeg kjenner meg veldig igjen i det at alt har blitt veldig mye bedre på lavkarbo, men at det fortsatt er noe som ikke er heeelt som det skal være. En slags utmattethet som jeg ikke klarer å riste av meg.
Jeg synes ikke på noen måte du skal sitte og vente "bare" fordi du er ung! Hva er det for et råd?
Håper du får ønsket effekt av kelp. Jeg er veldig spent på om mitt skikkelig tykke hår kommer tilbake, det har jeg ikke sett siden slutten av tenåra :p

Abbe
30-08-09, 21:03
Og Abbe, jeg tenkte heller ikke spesielt på deg, altså! Jeg har vært moderator og deltager på dette forumet så lenge at jeg vet hva ringvirkningene kan være for folk med vektstress når det først virker litt enklere enn hva det faktisk er! At du først og fremst vil føle deg bedre er jo i grunn et veldig bra tegn ;). Jeg kjenner meg veldig igjen i det at alt har blitt veldig mye bedre på lavkarbo, men at det fortsatt er noe som ikke er heeelt som det skal være. En slags utmattethet som jeg ikke klarer å riste av meg.
Jeg synes ikke på noen måte du skal sitte og vente "bare" fordi du er ung! Hva er det for et råd?
Håper du får ønsket effekt av kelp. Jeg er veldig spent på om mitt skikkelig tykke hår kommer tilbake, det har jeg ikke sett siden slutten av tenåra :p
Tror ikke jeg skal legge ut her hva jeg syns om de fleste almennleger jeg har vært innom, men hovedrådet uansett hva som feiler meg er å ta det med ro og se om det blir bedre :rolleyes: Det fungerte f.eks. ekstremt bra på leddbånd i kneet, er bare filler igjen... Og hvilepausen pga leddbåndsskaden gjorde at jeg gikk fra å være veldig aktiv innen sport til å sitte på baken i et par år!

Det hadde vært utrolig deilig å ikke bade i fuktighetskremer til stadighet og slippe å renske hårbørsten for store mengder hår etter hver lille børsting! Forventer ikke akkurat en umiddelbar forandring her, men er spent på om jeg merker noe over tid. For øyeblikket tar jeg totalt 130mcg jod (multivit+kelp) som tilskudd, mulig jeg øker til 180mcg om ei ukes tid men vil se om jeg merker noen effekt først.

arnakristin
30-08-09, 22:00
Takk for opplysninger, Arnakristin! Jeg tar nå 150 mcg, men øker kanskje dosen i morgen til 200 (høyeste), og har lest de samme anbefalningene som deg. Har også lest at voksne kvinner skal ha minimum 120 mcg alt i alt av jod.
Jeg spiser jo ikke meieriprodukter, og veldig lite sjømat, så jeg får heller ikke så mye jod i meg at det gjør noe.
De prøvene jeg tok i fjor var tatt før jeg kutta ut fløte, ost og rømme, forresten. Og mulig jeg ikke var så drittlei fisk som jeg er nå :p

Du var den siste jeg tenkte på da Photo! Etter å ha lest mye på forumet her så veit jeg at du ikke hiver deg ut i noe uten å sjekke grundig først. …men som du sier det er de her inne med ekstremt vektstress.
Etter litt om og men så har kjøpt Kelp, jeg spise mikroskopisk med sjømat og kun litt meieriprodukter, fløte og rømme. Bruker omtrent ikke salt i maten og når jeg bruker så er det havsalt som ikke er tilsatt jod. Det var mye info i tråden her som fikk meg til å undres selv om jeg aldri har vært utredet for stoffskifte. Har aldri vært noen sylfide men ble ikke feit før jeg ble påkjørt og sliter med nedsatt mobilitet og kroppen reagerer ekstremt negativt på alle forsøk på trening. …jeg lever ketogent men vekta mi har stått stille et år nå.
Jeg så at min multivitamin inneholder 150 mcg så jeg tar kun 2 tabletter med Kelp og tenkte jeg skulle prøve det noen uker.
Da jeg var yngre fleipet vi med at jeg kunne bare se på ei brødskive to ganger så la jeg på meg, he, he… men om det var pga kh eller stoffskifte er vel kanskje noe jeg får en indikasjon på nå.

Photobscura
31-08-09, 11:13
Nå har jeg fått svar på prøvene mine!
De er hakket bedre enn i fjor, men jeg har fortsatt lavt stoffskifte i Tyskland, hehe :p
TSH: 2,1 FT4: 14,6

Imse
31-08-09, 12:29
Nå har jeg fått svar på prøvene mine!
De er hakket bedre enn i fjor, men jeg har fortsatt lavt stoffskifte i Tyskland, hehe :p
TSH: 2,1 FT4: 14,6
hva er referanseverdiene i t*skland? Jeg fikk svar på mine i dag( ringte legekontoret) og de var normale alle sammen:(

Viclin
31-08-09, 12:32
Fikk du tallene? De kan ofte indikere lavt, selv om du får opplyst normalt.
I Tyskland er TSH over 2,5 lavt.

inel
31-08-09, 12:43
Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?

Imse
31-08-09, 12:48
Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137

Viclin
31-08-09, 13:01
Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?Tallet indikerer lavt, men om du ikke har noen symptomer kan det bare være at dette er ditt normalområde.

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137
Det ser jo normalt ut, ja. Men har du mye symptomer, kan det jo godt hende stoffskiftet ditt er lavt selv om blodprøvene sier normalt.

Blodprøvene viser ikke alltid hva som skjer i kroppen dessverre.

Elizabethcita
31-08-09, 13:06
Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?

TSH på 6,7 tilsvarer nok lavt stoffskifte ja. Hvordan er de andre prøvene dine? Får du medisiner? (Mulig du har skrevet om det før, men jeg er senil i dag...;) )

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137

Tallene dine ser egentlig greie ut, men siden du har mistanke om lavt stoffskifte ville jeg tatt nye prøver om noen måneder for å se om verdiene har forandret seg mye. I tillegg ville jeg bedt om å få ta prøven anti-TPO. Den viser om kjertelen din evt er angrepet (av ditt eget immunforsvar) sånn at stoffskiftet med tiden vil bli lavere. Når det er sagt, så håper jeg du slipper å streve med lavt stoffskifte i tillegg til alt annet, for det er noe skikkelig herk! Så det så ;)

inel
31-08-09, 14:07
TSH på 6,7 tilsvarer nok lavt stoffskifte ja. Hvordan er de andre prøvene dine? Får du medisiner? (Mulig du har skrevet om det før, men jeg er senil i dag...;) )

Jeg har ca 36 i temp, men det er vel ikke akkurat uvanlig, fryser lett og har ALLTID hatt problemer med å gå ned i vekt. Evt ikke gått ned uansett. Jeg har mange andre snodige symptomer også som jeg ser andre nevner her, men går på høye doser av antiepileptica så er ikke lett å si hvilke symptomer som hører til hva ;). Andre prøver som ble tatt samtidig viser T4 13, Kolesterol 8,3, Natrium 132. Jeg har problemer med natriumnivået pga det ene epilepsimedikamentet jeg står på, og skulle egentlig bare sjekke dette, men ba legen om å ta med litt andre ting mens jeg først var der siden jeg er ganske så ny på kostholdet! Jeg håper at det er nettopp siden jeg er ny at kolesterolet er så høyt, har hjerneslag i flere ledd av familien, og at dette bedrer seg når kroppen blir litt vant til den nye kosten:rolleyes: Har aldri gått på medisiner for lavt stoffskifte, men så har jeg heller ikke fått sjekket om det er nødvendig eller ikke...:o
Kanskje jeg burde ta en tur til fastlegen og ikke nevrologen som tross alt ikke jobber innenfor akkurat det området..?:confused:

Photobscura
31-08-09, 14:08
Og jeg har lest flere steder at det helst ikke skal være over 2,0 heller. Man justerer gjerne dosen på levaxin til pasienten er nede i under 1,0.

Inel! Du er langt over referanseverdiene i Norge og har vel uten tvil lavt stoffskifte. I norge er "normalen" mellom 0,2 og 4. Alt over 4 indikerer lavt stoffskifte. Fikk du vite FT4? Den skal helst ikke være under 9, men jeg leser også at alt under 16 kan være en indikator på lavt stoffskifte. Hør med legen din! Rart du ikke har blitt tilbydt medisinering med de tsh-verdiene!!

Photobscura
31-08-09, 14:10
Æsj, igjen klarer jeg å overse at det har kommet en ny side i tråden :p

Photobscura
31-08-09, 14:17
Jeg må si jeg er skikkelig mett på å ta blodprøver, føler jeg ikke har gjort annet siden 2004 ... Men jeg vurderer også å ta TPO, for å eventuelt utelukke betennelse. Jeg har hele tiden hovne lymfer, og vet ikke om det kan ha noen sammenheng, strupehodet virker ikke (?) forstørret ...

Uansett! Selv om mine prøver er ca innenfor normalen, så er det mye som indikerer at de er for høye om man går det nøyere til verks. Dessuten har jeg så mange andre symptomer.
Har fått litt tilbake stikkinga, men bare litt. Det er mindre enn det var.
Jeg er faktisk mindre trøtt! Jeg har som regel denne lette tåka som gjør at øyene mine føles trøtte og "såre" på en måte -altså at det svir litt i dem, og det gjerne dagen gjennom, noe som fører til at jeg bare tar på meg linser når jeg skal ut (har ikke briller :(), fordi jeg sliter litt med at jeg gnir meg mye i øya og blunker hardt og lenge for liksom å få bort trøttheten.
Tørr hud på kroppen (ikke ansiktet) og uttynna hår er noe jeg virkelig skulle ha fått bukt med. Særlig det med håret, det er så kjipt når jeg faktisk er ganske jålete på det med hår :o
En ting som også begynner å forsvinne, tror jeg, er det stadige trykket på strupehodet, gråtefølelsen som har vært der så lenge jeg kan huske. Den har avtatt litt.
Og min kropps elendige evne til å tempereres. Jeg kler av og på meg hele tida, finner aldri idealtemperaturen mer enn minutter om ganga og er enten gjennomfrossen eller kokvarm.
Og så klart, mitt gjenstridige platå. Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skulle vært slank by now. Men nå har jeg håp og giv for at det er et større bilde i alle fall! Så jeg må si at selv om tråden startet litt enkelt, så har dette vært en stor åpenbaring for meg!

Venninna mi er hos akupunktør i dag, og jeg har bedt henne spørre om hennes erfaring med å behandle lavt stoffskifte. Spennende å høre hva hun har sagt, jeg har nemlig veldig godt inntrykk av denne akupunktøren ut fra hva venninna mi har sagt.

Dette ble mye :p. Men jeg prøver å få litt system i all denne intense lesinga og grublinga siste uka :)

Abbe
01-09-09, 10:13
Hmmm... Når jeg ser hva dere skriver her så burde jeg muligens skaffe meg ny lege (igjen :rolleyes:) og måle stoffskiftet (igjen :rolleyes:) for å få det konstatert som lavt (igjen :rolleyes:) men kanskje bli medisinert denne gangen?

Sist hadde jeg TSH på over 6 og FT4 på 9 komma noe...

Foreløpig avventer jeg og ser om Kelp gjør noe, hvis ikke får jeg prøve å finne meg en lege som har ledig kapasitet til meg, eller evt prøve noen utenfor fastlegeordningen denne gang... :cool:

Imse
01-09-09, 10:19
Du hadde tsh på 6 og legen fortalte deg ikke at du har lavt stoffskifte? Dægern for en lege. Jeg hadde gått rett tilbake og stått over ham til han skrev ut resept på medisin.

Jeg har ifølge blodprøvene ikke lavt stoffskifte, men jeg kommer til å spørre legen om å få prøve medsin, siden man faktisk kan ha lavt stoffskifte til tross fine prøver.

Carisma
01-09-09, 10:23
Hmmm... Når jeg ser hva dere skriver her så burde jeg muligens skaffe meg ny lege (igjen :rolleyes:) og måle stoffskiftet (igjen :rolleyes:) for å få det konstatert som lavt (igjen :rolleyes:) men kanskje bli medisinert denne gangen?
Du har rett på en second opinion fra en annen lege dersom du er usikker på om beskjeden fra fastlege stemmer.

Abbe
01-09-09, 10:25
Du hadde tsh på 6 og legen fortalte deg ikke at du har lavt stoffskifte? Dægern for en lege. Jeg hadde gått rett tilbake og stått over ham til han skrev ut resept på medisin.

Jeg har ifølge blodprøvene ikke lavt stoffskifte, men jeg kommer til å spørre legen om å få prøve medsin, siden man faktisk kan ha lavt stoffskifte til tross fine prøver.
Jeg har vært hos flere, og de har argumentert siden jeg var ca 20 (da med tsh på ca 5) at jeg har vært så ung at vi skulle vente og se... Det er greit å være restriktiv, men nå er jeg snart 30 og jeg tror ikke jeg plutselig får høyere stoffskifte av meg selv... ;)

Abbe
01-09-09, 10:26
Du har rett på en second opinion fra en annen lege dersom du er usikker på om beskjeden fra fastlege stemmer.
Har vært innom 3 stk de siste 8åra som alle har vært enige (med seg selv ihvertfall) om at jeg ikke trengte medisineres, uansett hva jeg har sagt så taler jeg visst for døve ører... Får prøve å få til en tur igjen, men fastlegen jeg har nå er det et stykke å kjøre til så det må bli en dag jeg har mulighet.

Photobscura
01-09-09, 11:03
Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller? Om du i tillegg er tydelig overvektig så burde de jo virkelig ta det på alvor. Jeg hadde ikke slått meg til ro med det.
Hør litt rundt om noen kan anbefale en lege til deg, en som er åpen og løsningsorientert.

Jeg kan forresten melde om at jeg (til tross for en fullstendig påkasta halsbetennelse) har fått normal hvilepuls, og at jeg puster dypere :heia:!
Pulsen min var på 56 for noen dager siden (13 slag lavere enn laveste normal) men er på 83 nå!
Har ikke kjent noe som helst stikking siden i går midt på dagen, og da har det vært mindre enn det pleier.
Jeg er varmere også, men det skjer jo innimellom, hehe, og nå har jeg faktisk feber. Er noe som går hører jeg.
Og ikke noe sviing i øya i dag heller :D

Imse
01-09-09, 11:12
oj, så bra å høre at du føler deg bedre photo! Den stikkinga er jeg også plaget med, verste er at jeg ofte slår ut glass med vann eller kopper med kaffe fordi jeg skvetter sånn. Jeg får nok kelpasan i posten i dag eller i morgen tenker jeg... Jeg har kjøpt inn d-vitamin og starter forsiktig på 3x anbf. dose:D

Photobscura
01-09-09, 11:22
Såpass! Så ille har det vel ikke vært hos meg, men det er sikkert fordi jeg har hatt det så lenge at det bare har blitt som en slags bakgrunnsstøy å regne.
Men det hender jeg slår ned kaffekopper og rødvinsglass og diverse jeg også. nå kan jeg i tilfelle bare si at det ikke er min skyld, det er stoffskiftet :lol:

Haha, nei, men seriøst, det ser ut til at det er noe her, altså!
Må bare passe på at det ikke blir for høyt, stoffskiftet altså. Symptomene er ganske like som ved lavt, bortsett fra et par bestemte ting, som struma og vekttap. Det siste er jo ikke så lett å få øye på, ettersom jeg jo forsåvidt har omtrent 15 kg som ikke har vondt av å komme av. Men om hvilepulsen f.eks blir høyere enn 90 over en tid, om man får svettetokter, så kan det være indikasjoner på overdrevet inntak av kelp for de som prøver det. Bare et varsko! ;).
Jeg skal prøve det i tre uker i første omgang, og følge nøye med.

Cyan
01-09-09, 11:26
Pulsen min var på 56 for noen dager siden (13 slag lavere enn laveste normal) men er på 83 nå! Jeg har en hvilepuls mellom 55-60, og har alltid fått beskjed av legen at det er kjempebra, et tegn på at man er i god form. 83 i puls er da litt høyt vel? :confused:

Carisma
01-09-09, 11:35
Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller?
Den forrige fastlegen min klarte faktisk å si (den røya!) Lavt stoffskifte er så sjeldent at det er nesten usannsynlig å ha det, det er bare en unnskyldning for folk som ikke går ned i vekt! :høh: Underfortsått: Ikk gidder å slanke seg... )
Så jeg tviler ikke på at det finnes flere som henne der ute... Heldigivs har jeg funnet en som på eget initiativ i går sa at vi måtte sjekke stoffskiftet siden det var et år siden sist. Holdt på å dette av stolen jeg! :D

Så ikke gi deg Abbe, kan hende du har fått en av de forutintatte :ja:

Photobscura
01-09-09, 11:37
Jeg har en hvilepuls mellom 55-60, og har alltid fått beskjed av legen at det er kjempebra, et tegn på at man er i god form. 83 i puls er da litt høyt vel? :confused:
Hæ?
Friske normale kvinner skal ha en hvilepuls på mellom 70-90!
Mulig den er litt høy nå uansett da. Nyvåken og sylte forkjøla.
Menn derimot har gjerne litt lavere, 60-80.

Cyan
01-09-09, 11:46
Fra trim.no
Gjennomsnitts hvilepuls for menn er 60-80 hjerteslag per minutt, mens den for kvinner ligger mellom 70-90 slag. Utfra gjennomsnitt vil en bra kondisjon innebære en hvilepuls på 50-60 slag per minutt, og er man i skikkelig god form vil hvilepulsen kunne ligge mellom 40-50 slag per minutt. Det finnes utøvere på elitenivå som har hvilepuls på 28 slag per minutt (!)

Så ja, det med gjennomsnittspuls er riktig, men er man i god form, så synker også hvilepulsen. Min mann har en hvilepuls på 48, og han har definitivt ikke lavt stoffskifte. Nå er nok hvilepulsen min høyere enn sist jeg målte hos legen, for da var hadde jeg god kondis, hvilket jeg ikke har nå lengre :p

Photobscura
01-09-09, 12:03
Jeg ser bare ting i sammenheng her, altså. Ser poenget ditt ;). Men har litt problem med særlig overfladisk pust, som kan henge sammen med lav puls. Eksen min kunne finne på å lytte på meg flere ganger i løpet av natten fordi han trodde jeg var dau :p. Jeg kjenner faktisk at pusten er dypere nå :)
Og jeg har virkelig ikke noen voldsomt bra kondis, altså! Så det kan jeg ikke skylde den lave pulsen min på ;)

Cyan
01-09-09, 12:18
Jeg ser bare ting i sammenheng her, altså. Ser poenget ditt Ja, jeg ser jo også en klar sammenheng, og vet jo at du i din grundighet har sett på alle faktorer :klem:

(og så tenker jeg jo litt på meg selv som har gått rundt og innbilt meg at jeg er i så jævla god form, og så er det kanskje bare en illusjon :lol: Tror sannelig jeg skal måle hvilepulsen min over et par dager jeg)

Photobscura
01-09-09, 12:28
Ja, jeg ser jo også en klar sammenheng, og vet jo at du i din grundighet har sett på alle faktorer :klem:

(og så tenker jeg jo litt på meg selv som har gått rundt og innbilt meg at jeg er i så jævla god form, og så er det kanskje bare en illusjon :lol: Tror sannelig jeg skal måle hvilepulsen min over et par dager jeg)
Ja, vi er kanskje ikke de som du finner joggende eller i full kappgang opp fjelltoppene :lol: (ikke meg affal, jeg foretrekker å rusle gatelangs, til nøds småjogge etter trikken om jeg virkelig skal rekke noe viktig :p). Så min lave puls kommer definitivt ikke av god kondis, enn om den ikke er direkte elendig så snakker vi langt fra elitenivå, hehe.

Viclin
01-09-09, 13:35
Når du nevner det med pusting, så var jeg også plaget av det. Jeg klarte for eksempel ikke å puste med nesa, etter noen få drag inn måtte jeg alltid åpne munnen og hive pust inn.
Jeg begynte på Levaxin i januar, i mars hadde jeg en brystreduksjon og det var vel sikkert i mars/april jeg merket at jeg pustet mye lettere. Jeg tok meg selv i å puste med munnen igjen, uten å ha noen problemer med det. Jeg trodde det var pga lettere frontparti, men mulig det rett og slett har vært stoffskiftet som har vært årsak der også.

Og det med velting av glass, det er faktisk også et symptom. :lol: Husker jeg leste det en eller annen plass for noen år siden, og jeg kjente igjen det også. :p Altså ikke velting generelt, men mer at man er slepphendt. Jeg mistet ting jeg holdt i hendene stadig vekk, om det var glass eller mat eller hva. Jeg mistet det i gulvet. Det har jeg heller ikke gjort på veldig lenge.
Mulig det er gripetaket som blir for dårlig, hvis man er veldig sliten og svak i musklene fra før?

Carisma
01-09-09, 13:45
Husker jeg leste det en eller annen plass for noen år siden, og jeg kjente igjen det også. :p Altså ikke velting generelt, men mer at man er slepphendt. Jeg mistet ting jeg holdt i hendene stadig vekk, om det var glass eller mat eller hva. Jeg mistet det i gulvet. Det har jeg heller ikke gjort på veldig lenge.
Mulig det er gripetaket som blir for dårlig, hvis man er veldig sliten og svak i musklene fra før?
Jeg gjorde det veldig mye før, var bekymret for at det hadde med MS å gjøre :rolleyes: jeg tror det kan ha med at nervebanene blir svekket, pga at man ikke får alle næringsstoffene til rett plass. Eller noe....

Viclin
01-09-09, 13:47
Ja, det er mye mulig. Stoffskiftet påvirker jo alle celler i hele kroppen, så hvorfor ikke nervene også.

Photobscura
01-09-09, 14:22
Den forrige fastlegen min klarte faktisk å si (den røya!) Lavt stoffskifte er så sjeldent at det er nesten usannsynlig å ha det, det er bare en unnskyldning for folk som ikke går ned i vekt! :høh: Underfortsått: Ikk gidder å slanke seg... )
Så jeg tviler ikke på at det finnes flere som henne der ute... Heldigivs har jeg funnet en som på eget initiativ i går sa at vi måtte sjekke stoffskiftet siden det var et år siden sist. Holdt på å dette av stolen jeg! :D

Ja, han er ikke vond å be når det gjelder å ta blodprøver. Det er det jeg liker med han (til forklaring har jeg og Carisma sammen lege :p), at han er utførlig og går i bunnen av ting, og stoler på at pasienten kjenner seg selv også.

Jeg kan også melde om at yogaen jeg bedriver hver dag føles litt annerledes. Det er veldig opp og ned hvor godt det føles, men de siste par dagene har jeg merket én stor forskjell. Jeg er ikke fullstendig kraftløs i armene i et par timer etterpå. Klart, det kan være at jeg har blitt sterkere, men nå trener jeg bare femten minutter om dagen, forsåvidt. Men det er ikke lenger sånn at jeg knapt kan holde i et glass eller løfte armene. Jeg tok også det som et tegn på generell muskelsvakhet, men det endret seg så fort, på et par dager bare. Jeg har trent yoga i seks år, men det er lenge siden jeg har vært så konsekvent over lengre tid, og har nå trent sammenhengende i over tre uker.

Cyan
01-09-09, 14:34
Lavt stoffskifte er så sjeldent at det er nesten usannsynlig å ha det, det er bare en unnskyldning for folk som ikke går ned i vekt!Den har jeg også hørt fra en del leger. Det samme sa min nåværende vikarlege (desverre har fastlegen min permisjon i år) når det gjaldt pcos og insulinresistens. Hun ville ikke sjekke det på meg fordi det var ikke noe som folk generelt gikk rundt og hadde, og dessuten hadde hun ikke så mye kunnskap om det :eek: Velvel, jeg oppsøkte Lindbergklinikken og sitter nu her med påvist insulinresistens og pcos og knasker metformin :p

Photobscura
01-09-09, 14:36
Legeyrket er jo sikkert mye mer behagelig dersom ingen blir syke av annet enn det som kan kureres med en dose antibiotika :p

Carisma
01-09-09, 14:38
Den har jeg også hørt fra en del leger. Det samme sa min nåværende vikarlege (desverre har fastlegen min permisjon i år) når det gjaldt pcos og insulinresistens. Hun ville ikke sjekke det på meg fordi det var ikke noe som folk generelt gikk rundt og hadde, og dessuten hadde hun ikke så mye kunnskap om det :eek: Velvel, jeg oppsøkte Lindbergklinikken og sitter nu her med påvist insulinresistens og pcos og knasker metformin :p
Hmm, hun holder ikke til i Sannergata på grünerløkka vel? :rolleyes:

Cyan
01-09-09, 14:44
Hmm, hun holder ikke til i Sannergata på grünerløkka vel? hehe, nei. Men desverre så tror jeg ikke det er uvanlig å ta den approachen for en del leger. Og med alle mine "diffuse" symptomer er jeg stygt redd for at jeg fort blir avfeid med at jeg bare er en vanskelig pasient.
Og svaret hennes på en uregelmessig syklus var å begynne med p-piller (selv om min bekymring over syklusen faktisk er pga jeg og min mann prøver å få barn). Svaret på overvekten min var reductil, knekkebrød, magerost og trening, som da også sannsynligvis ville hjelpe på både energiløshet, muskel og leddsmerter og hele pakka. Det er jo et under at hun klarte å henvise meg til fysioterapi når betennelsene og musklesmertene omtrent invalidiserte meg i jobben. Det skal bli goodie å få fastlegen min tilbake altså. Om ikke annet så er hun lavkarbovennlig og tar meg på alvor :)

Elizabethcita
01-09-09, 14:58
Den har jeg også hørt fra en del leger. Det samme sa min nåværende vikarlege (desverre har fastlegen min permisjon i år) når det gjaldt pcos og insulinresistens. Hun ville ikke sjekke det på meg fordi det var ikke noe som folk generelt gikk rundt og hadde, og dessuten hadde hun ikke så mye kunnskap om det :eek: Velvel, jeg oppsøkte Lindbergklinikken og sitter nu her med påvist insulinresistens og pcos og knasker metformin :p

"Man regner med at i hvert fall 5-6 % av norske kvinner og 1-2 % av norske menn lider av hypotyreose (Haug, 2002 (http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=520952)) - og det er nøkterne tall." (Sitat fra www.stoffskifte.info (http://www.stoffskifte.info))

Så selvfølgelig har ikke alle overvektige og slitne lavt stoffskifte, men prosentandelen er likevel ganske stor. Og ganske sikkert større enn mange leger er villige til å innrømme... :rolleyes:

Anbefaler forøvrig disse nettsidene om stoffskifte:

www.stoffskifte.info (http://www.stoffskifte.info)
www.stoffskifte.org (http://www.stoffskifte.org)
www.xlpluss.no/hypo (http://www.xlpluss.no/hypo)
www.sonjas-stoffskifteforum.info (http://www.sonjas-stoffskifteforum.info)

Abbe
01-09-09, 18:24
Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller? Om du i tillegg er tydelig overvektig så burde de jo virkelig ta det på alvor. Jeg hadde ikke slått meg til ro med det.
Hør litt rundt om noen kan anbefale en lege til deg, en som er åpen og løsningsorientert.

Hovedproblemet er at det er veldig få fastleger med ledig plass i området, så man må ta de som har mulighet... Vurderer å prøvde den eneste privatpraktiserende jeg vet om i området, kan jo hende det er et fornuftig menneske? hehe... Men joda, jeg er alt for ung til å få lavt stoffskifte :rolleyes: er nok bare naturlig... (naturlig LAVT ja) Husker første gang jeg målte, fyren så på meg som om jeg var ute etter en kjapp slankekur (og samtalen mellom oss avslørte at det var det han mente også...)

Dette har vi hørt før... Lavt stoffskifte er selvfølgelig noe man skjuler seg bak om man vil ned i vekt, ikke sant? :rolleyes: Blir litt oppgitt jeg...

Men nå føler jeg jeg har litt mer energi om dagen, så får vi se om det er placeboeffekten eller om det faktisk er noe i det :ja:

Kitt
01-09-09, 18:30
Jeg har alltid ligget i nedre del av normal området og fikk beksjed av "gamlelegen" min om å følge det opp. Men han er den eneste som har reagert på tallene, og det var 15 år siden!:eek:

Har kjøpt meg kelp i dag. Tenkte å ta 2 om dagen til boksen er tom, så får vi se om håret, huden, humøret, formen og øresusen blir bedre!:rolleyes:

Photobscura
01-09-09, 18:57
Øresus, ja! Det hadde jeg helt glemt.
Har sånn .. hva skal man kalle det ... turnus-tinnitus. Piping i alt fra noen minutter til en liten time etterfulgt av like lang fullstendig døvhet på øret. Vel, jeg sørga i alle fall for kraftig nedsatt hørsel på det er på høyre øre på grunn av leirdueskyting uten hørselvern for mange år siden, og det er godt mulig det også er årsaken til tinnitusen.
Kan ikke si noe om det nå, ettersom jeg er forkjøla, men er usiker på om den pipinga bare er det høyre øret.
Nå høres det ut som om jeg fisker etter symptomer, men det er like mye åpenbaringer en del av dette.

Imse
02-09-09, 15:30
Da fikk jeg kelpasan i postkassa og to tabletter er inntatt. Så da er spørsmålet hvor fort man skal øke til maks dose (4 stk). Og hvor fort dette virker om det virker.

Photobscura
02-09-09, 15:32
Jeg vet ikke hva som er lur oppdosering, men jeg begynte med to tabletter i et par dager, så tre i et par dager og nå fire. Merker ikke noe negativt etter to dager med fire tabletter i alle fall. Fikk litt diaré i starten, men det har gått over. Tror det er fordi det forsinker fordøyelsen noe sånn at avføring over tid blir mykere. Det sto det i alle fall i den urtemedisinoversikten som jeg linket inn her.

Vaffel
02-09-09, 15:42
Nå har jeg også kjøpt Kelp. Verd et forsøk. :)

Jeg vet at jeg har litt lavt stoffskifte. Jeg har struma også. Tidligere ble jeg medisinert for det, i årevis, men så ble jeg så mye bedre etter at jeg hadde gått på Candida-kur (behandling hos biopat) et halvt år, at jeg fikk lov til å slutte med pillene av han endokrinologen. (Han trodde ikke på biopati, men han trodde på prøveresultatene, og på lavkarbo.) Siden har stoffskiftet holdt seg sånn litt på grensen. Bedre enn før i tida, men ikke supert.

Det er mulig jeg blir nødt til å gå tilbake og be om medisiner igjen, men dersom litt tang i kosten kan gjøre nytten ville jeg like det bedre. Prøver det, iallefall. :)

Photobscura
07-09-09, 16:08
Nå må jeg fortelle om et par litt sprø ting:
Jeg var temmelig fyllesjuk i går, i tillegg til at jeg har vært forkjøla, og klarte for første gang siden jeg begynte med kelp å glemme å ta kosttilskuddene mine.
I morgest følte jeg meg etterhvert ganske utafor, og så begynte stikkene igjen. Under brystet, i sidene, i brystet og i mellomgulvet. Nå som det har vært borte i halvannen uke så skjønte jeg virkelig nå hvor plagsomt det er. Jeg har hatt det så lenge at det har blitt en som bakgrunnsstøy, og normalen for meg liksom. Formen er nok også litt påvirka av omstendighetene, men akkurat den utaforheten og den stikkinga er noe annet. Nå, kanskje fire timer senere er de redusert til bare litt sånn øm prikking.

En annen morsom ting, som jeg muligens har nevnt, er at håret mitt har blitt mindre fett de siste dagene :p. Og jeg sverger på at det vokser enda mer i hodebunnen min :p

Elizabethcita
07-09-09, 16:28
Nå må jeg fortelle om et par litt sprø ting:
Jeg var temmelig fyllesjuk i går, i tillegg til at jeg har vært forkjøla, og klarte for første gang siden jeg begynte med kelp å glemme å ta kosttilskuddene mine.
I morgest følte jeg meg etterhvert ganske utafor, og så begynte stikkene igjen. Under brystet, i sidene, i brystet og i mellomgulvet. Nå som det har vært borte i halvannen uke så skjønte jeg virkelig nå hvor plagsomt det er. Jeg har hatt det så lenge at det har blitt en som bakgrunnsstøy, og normalen for meg liksom. Formen er nok også litt påvirka av omstendighetene, men akkurat den utaforheten og den stikkinga er noe annet. Nå, kanskje fire timer senere er de redusert til bare litt sånn øm prikking.

En annen morsom ting, som jeg muligens har nevnt, er at håret mitt har blitt mindre fett de siste dagene :p. Og jeg sverger på at det vokser enda mer i hodebunnen min :p

Ser sannelig ut til at de virker da ja... :)

Nå har jeg fått mine i posten også, og starta med to tabletter i dag. Blir spennende å se hvordan det fungerer på meg...

Carisma
07-09-09, 17:46
Heldigivs har jeg funnet en som på eget initiativ i går sa at vi måtte sjekke stoffskiftet siden det var et år siden sist.
Og i dag fikk jeg prøvesvarene i posten. TSH på 0,91 og FT4 på 15,8, så de verdiene er brillefine :) Over all forventning faktisk.
Meeen, noen som vet om det har mye å si generellt om man har for høyt natrium?

Karbosara
07-09-09, 20:48
Hår gått på Levaxin i noen år, og aldri greid å ta nok til å komme innenfor normalen.

Nå har jeg tatt Kelp i over en uke, og jeg mener å påstå at jeg er mer opplagt nå. Våkner lettere om morgenen og er litt mer i sving i løpet av dagen.:ja:

Begynte med en tablett, siden det var anbefalt mengde på boksen, men har de tre siste dagene tatt to...

Tar de som Mr. Muscle viste link til.

Photobscura
07-09-09, 20:59
Så flott, Karbosara!
Jeg er spent på virkningene over tid, med tanke på vektnedgang, hårveksten og huden på kroppen.
Jeg tror til og med jeg er mindre tørr i øya! Kan gå med kontaktlinser lenger nå enn jeg pleide. Vet ikke om det har noen sammenheng, eller om det bare er fordi jeg er forkjøla (øya renner mer, så mer fuktighet).

Karbosara
07-09-09, 21:20
Vet ikke om det har noen sammenheng, eller om det bare er fordi jeg er forkjøla (øya renner mer, så mer fuktighet).

Kanskje du er blitt lettrørt av tablettene:p Kanskje de gjør noe med følelsene våre og...:rolleyes:

Men altså fra spøk til alvor: er mer opplagt, og jeg har prøvd å bli forkjølet et par ganger, men det går over og så er jeg opplagt igjen:o

Abbe
07-09-09, 22:36
Jeg syns det er utrolig å våkne om morgenen og være VÅKEN, det kan jeg ikke huske at jeg har gjort på veldig lenge... :D Holder meg fortsatt til 2 tabletter om dagen + det innholdet multivitaminene har av jod, vurderer 3 om dagen men tror jeg drøyer det ei lita stund.

Photobscura
07-09-09, 22:40
Jeg syns det er utrolig å våkne om morgenen og være VÅKEN, det kan jeg ikke huske at jeg har gjort på veldig lenge... :D Holder meg fortsatt til 2 tabletter om dagen + det innholdet multivitaminene har av jod, vurderer 3 om dagen men tror jeg drøyer det ei lita stund.
Flott å høre! Jeg er også mer våken, har fortsatt de der "mind gap"-a, altså at jeg f.eks reiser meg opp for å gjøre noe, og så har jeg glemt det etter å ha tatt et par skritt på gulvet. Spent å se om det også bedrer seg :)

Abbe
07-09-09, 23:01
Flott å høre! Jeg er også mer våken, har fortsatt de der "mind gap"-a, altså at jeg f.eks reiser meg opp for å gjøre noe, og så har jeg glemt det etter å ha tatt et par skritt på gulvet. Spent å se om det også bedrer seg :)
Er sikker på at det bare er meg :rolleyes: når det kommer til slike, er bare slik jeg er :cool: Har mange slike hver dag, særlig på jobb når hodet er fult av alt mulig jeg bør holde styr på. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har traska formålsløst frem og tilbake i gangen, fordi jeg glemmer ting! Men i den senere tid bruker jeg de turene til en ekstra runde til vannautomaten ;)

Karbosara
07-09-09, 23:03
Hehe...alltid ta et glass vann når du ikke husker hva du skulle gjøre...:p

Photobscura
08-09-09, 00:42
Jeg lar fokuset slippe og trekker pusten dypt, da kommer det som regel tilbake til meg ;).

Cornelia
08-09-09, 09:03
Hei, jeg har lavt stoffskifte og har ikke prøvd Kelp, men ville bare be dere for sikkerhetsskyld ta en titt på denne tråden:
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=6880&highlight=kelp

Kanskje det står noe nyttig der. Har ikke hatt tid å lese hele denne enda, eller hele den andre. Ville bare knytte de sammen:o

Photobscura
08-09-09, 09:29
Hei Cornelia! Den har blitt linket til her inne før.
Jeg tror jeg har lest omtrent alt som finnes på nettet om lavt stoffskifte nå :p

Cornelia
08-09-09, 09:30
Hei Cornelia! Den har blitt linket til her inne før.
Jeg tror jeg har lest omtrent alt som finnes på nettet om lavt stoffskifte nå :p

Haha, jeg også!
Sånn er det tydligvis med denne sykdommen... man må finne ut av alt selv. :D

Carisma
08-09-09, 09:44
Sånn er det tydligvis med denne sykdommen... man må finne ut av alt selv. :D
Åh, prøv PCO sier jeg bare :rolleyes: Snakk om selvstudie... som legen min sa sist, sykdommen du har eksisterer jo egentlig ikke så jeg kan gi det hva som helst uten at noen kan si noe (og så lo han :cool:)

Photobscura
08-09-09, 09:48
Ah, beklager, jeg så ikke før nå at det var spesielt om kelp.
Jeg tror det alltid vil være noen som sverger hardt til legemidler og er skeptiske til alternative metoder.
Er jo ikke bare jod i kelp, men også selen som er viktig for stoffskiftet. Og det er godt mulig man skal være ekstra forsiktig om man alt tar levaxin. Ikke vet jeg, jeg bare vet at jeg føler meg mange ganger bedre nå som jeg tar kelp!

Photobscura
08-09-09, 09:49
Nå har jeg forresten meldt meg inn i det forumet!

Imse
08-09-09, 10:13
Nå har jeg brukt Kelp siden forrige onsdag og jeg føler meg litt mere opplagt, tror jeg. Men jeg har også tatt masse d-vitamin. Og i tillegg gått opp 1kg i vekt... Vekta går oppover og det er ikke normalt for meg, jeg går ikke opp i forskjellige perioder i menss*klusen heller... Skal jeg prøve en uke uten Kelp/d-vitamin eller skal jeg fortsette noen uker til og se om vekta går ned av seg selv.
Jeg er litt fortvila fordi jeg skal til legen og vil så gjerne kunne si at jeg har gått ned 15kg og 2kg siden jeg var her sist.. Legen er veldig opptatt av blodtr*kket mitt, som faktisk har gått OPP siden jeg la om til lavkarbo og jeg har gått ned 14kg..

Mr. Muscle
09-09-09, 10:51
Nå har jeg brukt Kelp siden forrige onsdag og jeg føler meg litt mere opplagt, tror jeg. Men jeg har også tatt masse d-vitamin. Og i tillegg gått opp 1kg i vekt... Vekta går oppover og det er ikke normalt for meg, jeg går ikke opp i forskjellige perioder i menss*klusen heller... Skal jeg prøve en uke uten Kelp/d-vitamin eller skal jeg fortsette noen uker til og se om vekta går ned av seg selv.
Jeg er litt fortvila fordi jeg skal til legen og vil så gjerne kunne si at jeg har gått ned 15kg og 2kg siden jeg var her sist.. Legen er veldig opptatt av blodtr*kket mitt, som faktisk har gått OPP siden jeg la om til lavkarbo og jeg har gått ned 14kg..

Økning i blodtrykk trenger ikke skyldes lavkarbo. Dersom du blir stresset av å ikke gå ned nok i vekt vil dette føre til økt blodtrykk.
Dersom du er veldig spent på resultatet av blodtrykksprøven vil også dette påvirke blodtrykket.
Slapp av og ta livet med ro, det bør hjelpe. Samt trening selvsagt :)

Carisma
09-09-09, 10:55
Dersom du er veldig spent på resultatet av blodtrykksprøven vil også dette påvirke blodtrykket.
Og hvis legen nekter deg å snakke mens han måler, og selv sier mange ting du vil protestere på eller forklare om så fyker også blodtrykket i været! :lol: been there...

Imse
09-09-09, 10:57
Økning i blodtrykk trenger ikke skyldes lavkarbo. Dersom du blir stresset av å ikke gå ned nok i vekt vil dette føre til økt blodtrykk.
Slapp av og ta livet med ro, det bør hjelpe. Samt trening selvsagt :)
Jeg har nok hø*t blodtr*kk pga stress. Jeg har hatt temmelig m*e å stri med i sommer som nok har økt blodtr*kket.
Men nå etter en uke med kelpasan og d-vitamin så er jeg utrolig m*e mindre stressa. For 2 uker fikk jeg totalt panikk om vi skulle noe sted og jeg skulle få klær på ungene og ut døra til et fastsatt tidspunkt, nå får jeg ikke panikk om vi er 5 minutter for sent utpå.

Carisma
09-09-09, 10:59
Folat-tilskudd hjalp veldig på min hang til panikk ;)

Pearl
09-09-09, 13:46
Får vi for lite jod når vi går på lavkarbo?
Jeg har vært lenge i ketose og etter å ha lest litt i denne tråden lurer jeg på om enkelte symptomer jeg har kan henge sammen med dette. Har fått en del smerter i fingrene i det siste. For sikker hets skyld har jeg kjøpt tangmel fra Helios. En knivsodd av den dekker dagsbehovet for jod. Det smaker salt og jeg synes det passer som krydder til kjøtt. Men så ble jeg litt usikker da. Blir det for lite jod på denne kosten? Det er ikke så bra å ta for mye jod heller så vidt jeg har forstått.

Carisma
09-09-09, 13:50
Blir det for lite jod på denne kosten? Det er ikke så bra å ta for mye jod heller så vidt jeg har forstått.
På vedlegget til Metformin står det at de ikke må tas om man skal ta kontrastvæske som inneholder jod. Må man da ligge unna tilskudd også?

Photobscura
09-09-09, 16:16
Jeg begrenser det jo selv en del, i og med at jeg ikke spiser meieriprodukter, særdeles lite sjømat, og aldri bruker bordsalt ...

inel
11-09-09, 12:00
Denne tråden fikk meg til å sjekke TSH og FT4 sist jeg skulle ta blodprøver, men ble da tatt hos nevrologen så jeg fikk bare vite svarene over telefon. Bestilte time hos fastlegen etter å ha lest meg litt opp her, og i dag fikk jeg resept på Levaxin og spørsmål om hvorfor i all huleste jeg ikke gikk på det fra før;) Men jeg har epilepsi og det er stort sett det alle prøver har handlet om, pluss at bivirkninger som muligens kom pga lavt stoffskifte har jeg alltid tenkt at er pga epilepsimedikamentene... De siste årene har jeg i tillegg vært ganske slank pga noe epilepsi medisiner som hadde som bivirkning at man gikk NED i vekt, så det var ikke før etter at jeg sluttet på de og raste opp i vekt at det begynte å demre litt for meg.

Så TUSEN TUSEN takk til alle smarte mennesker her inne, dere har hjulpet meg masse ved å dele visdommen deres:klem:

Homer Simpson
11-09-09, 13:00
Denne tråden fikk meg til å sjekke TSH og FT4 sist jeg skulle ta blodprøver, men ble da tatt hos nevrologen så jeg fikk bare vite svarene over telefon. Bestilte time hos fastlegen etter å ha lest meg litt opp her, og i dag fikk jeg resept på Levaxin og spørsmål om hvorfor i all huleste jeg ikke gikk på det fra før;)

Flott at du fikk resept. Kan jeg spørre hvilke verdier på TSH og FT4 du hadde?
Jeg skal selv ta prøver neste uke...

Photobscura
11-09-09, 13:06
Er det noen som har merket noe vektnedgang siden de begynte med kelp?
Jeg står fortsatt på den samme vekta, men har som før nevnt utrolig mange hyggelige helseeffekter ellers :). Jeg har jo også i denne perioden slutta på minipiller (Cerazette), i tillegg til en kraftig forkjølelse. Generelt sett kan det være at kroppen har en del å fikse opp i før den kan begynne å konsentrere seg om fettforbrenning, hehe.
Ikke at det bare er vekta det handler om, men det hadde i alle fall vært fint å få kroppen under diabetesmarginen ;)

LilleM0r
11-09-09, 16:12
Vanskelig å si. Jeg har gått ned 3,1 kg på fire uker - men jeg er jo på "festival" også, så det kan skyldes det eller eventuelt en kombi.
Jeg har tatt en pause fra kelp'en for å se om det er noen endring, har vært en uke uten og føler meg mer oppblåst - mer veske.
Tor dere det kan ha en sammenheng?

inel
11-09-09, 17:57
Flott at du fikk resept. Kan jeg spørre hvilke verdier på TSH og FT4 du hadde?
Jeg skal selv ta prøver neste uke...

Jeg hadde TSH på 6,7 og FT4 på 13. Dette er ikke fastende, men det hadde visst ikke noe å si sa legen. Og hun var ikke engang i tvil om at jeg trengte Levaxin.

Karbosara
11-09-09, 18:38
Ligger på samme vekta...men går ikke opp eller...

Jabba
11-09-09, 18:57
Har også spist Kelp en stund nå....vekta er sånoenlunde lik - mer opp enn ned....uheldigvis...

Photobscura
11-09-09, 19:22
Jabba, du har jo hatt en super vektnedgang!!

nattinatt
11-09-09, 22:57
Jaha ja,kan det være derfor det er så vanskelig å få vekta mi videre ned pga at kroppen har no sidan juni måtte kjempe med infeksjoner i kroppen? Eg og bruker kelp,har tatt det i to veker iallefall. No skal eg prøve ny kur mot kronisk bihule bet,men gjerne blir det op på meg og. Men som de seier overfor her, så har vel kroppen nok å ordne opp i når den ikkje er frisk. Hjelper vel ikkje med trening i vilden vei heller då. Og klart formen ikkje er alldeles på topp akkurat no. Men kelp skal eg fortsette med tenker eg

Abbe
11-09-09, 23:56
Ned og ned, 200gram ble det jo... :D

Karbosara
12-09-09, 20:00
700g ned siste uka!:heia:

Kjenner meg helt fin! Ble litt bekymret etter på ha lest litt om Kelp og virkningene noen har opplevd, men jeg har nå tatt to Kelp hver dag i to uker og jeg merker ingen negative endringer. Tror jeg skal bruke opp boksen og så ta en pause og se om jeg merker endringer igjen. Skal dessuten til legen på min halvårige blodprøveraid...da får vi se om det merkes på prøvene...hehe...kanskje jeg kan gå ned på mengde Levaxin? Hadde vært gøy!:ja:

Homer Simpson
13-09-09, 21:23
Jeg hadde TSH på 6,7 og FT4 på 13. Dette er ikke fastende, men det hadde visst ikke noe å si sa legen. Og hun var ikke engang i tvil om at jeg trengte Levaxin.
Ok, spennende å se om du får mer fart i vektnedgangen nå...
Sist jeg tok prøver (nov 08) var TSH: 7,6 og FT4 15. Merkelig at ikke legen ga meg Levaxin den gang, men vi får se hva verdiene er nå.

En ting er sikkert, og det er at jeg har lagt på meg ca 7 kg siden november i fjor (etter "bare" 14 kg ned på 1 år lavkarbo", samtidig som jeg har levd etter Skaldemanns prinsipper. Jeg har riktig nok trent styrketrening i samme periode, men jeg trodde at "mere muskler - mere forbrenning" skulle få fart på tingene.

Jeg føler ikke selv at jeg har blitt "større" så det er kanskje muskel-kilo vi snakker om, men vomma er nå der likevel, så jeg tror/håper det vil hjelpe å få fart på stoffskiftet.

Skal til legen onsdag...

inel
13-09-09, 21:40
Ok, spennende å se om du får mer fart i vektnedgangen nå...
Sist jeg tok prøver (nov 08) var TSH: 7,6 og FT4 15. Merkelig at ikke legen ga meg Levaxin den gang, men vi får se hva verdiene er nå.

Du skulle absolutt hatt Levaxin! Legen min sa at FT4 helst skulle være oppmot 22, og referanseområdet på TSH ligger langt under 7,6 i hvert fall:eek: Håper du får gjort noe med det nå:)

Jeg har begynt på den vanlige startdosen på 25 microgram, legen regner med at dosen må økes igjen om seks uker. Så har ikke sånne kjempe forventninger for at jeg ser noe på vekten sånn med helt gang, men krysser jo fingrene for at det skal hjelpe etterhvert! Kanskje litt for høye forhåpninger..:rolleyes:

Lykke til! :goodluck:

Viclin
13-09-09, 21:57
Du har en oppdatert lege, Inel, som ser på FT4 i stedet for å se seg blind på TSH.
Mange bør ligge høyt på FT4, jeg tror jeg er en av de. Men siden TSHen min er lav, får jeg ikke øke mer på Levaxinen.

Elizabethcita
13-09-09, 22:18
Er det noen som har merket noe vektnedgang siden de begynte med kelp?

Ja, jeg begynte med kelp på mandag, og har gått ned 1,4 kilo siden da faktisk. Og dette er etter at jeg har stått bom fast i et par måneder. Så jeg tror det er noe der... :)

Photobscura
13-09-09, 22:22
Ja, jeg begynte med kelp på mandag, og har gått ned 1,4 kilo siden da faktisk. Og dette er etter at jeg har stått bom fast i et par måneder. Så jeg tror det er noe der... :)
Så bra Jeg har gått ned en halv kg etter en all time high på vekta, i alle fall innenfor hva jeg anser som min naturlige variabel. Håper det fortsetter!

Jabba
02-10-09, 18:01
Lager litt liv i denne tråden igjen....
Hvordan synes dere Kelp funker etter å ha brukt det en tid?

Photobscura
02-10-09, 18:07
Ingen virkning på vektnedgang i alle fall ...

Kitt
02-10-09, 18:14
Etter 5 uker på 2 tabletter daglig har jeg kun merket en ting, og det er at anfallene med øresus faktisk er så og si fraværende!:)
Hadde et lite tilløp hvor jeg hørte det velkjente klikket og ventet at nå kommer det, men det sa bare svisj, og så var alt fint igjen!:D

Vurderer å øke med en pille til i de neste 5 ukene, for så å øke til maks dose om jeg enda ikke merker noen forskjell!

Alkazelters
02-10-09, 18:24
Jeg ser at det flere steder anbefales å ikke ta kelp sammenhengende over lang tid, da man kan få for mye jod. Gjelder dette så lenge man samlet ikke overskrider anbefalt daglig inntak? Sagt på en annen måte: Hvis jeg tar to kelp daglig, og får cirka samme mengde gjennom kosten, er det noen grunn til å ta pause fra kelpen av og til? Jeg har tatt kelp i cirka to måneder, og har absolutt fått en oppsving i energinivået!

Jabba
02-10-09, 18:44
Ingen virkning på vektnedgang i alle fall ...

Samme her......
Synes ikke jeg merker så mye på energien heller....
Vel, da har jeg iallefall prøvd.....

Photobscura
02-10-09, 18:46
Jeg tør faktisk nesten ikke å slutte, for jeg er mye mer våken, og har ingen muskelsmerter etter at jeg begynte med kelp, bare et døgn uten kelp, og jeg får stikk i musklene igjen, og er merkbart mye trøttere i trynet om morgenen. Ikke minst så er det noe helt annet å bruke kontaktlinser med kelp :)

Abbe
03-10-09, 01:18
Hadde et par dager der jeg følte meg svimmel og uvell, testa med å gå ned til 1 kelp tablett om dagen og det letta... Men om dette hadde noe med ei ukes vedvarende mildt migreneanfall eller noe annet å gjøre, det vet jeg ikke (var samtidig).

Rin
03-10-09, 06:09
Jeg begynte med kelp ca samtidig som jeg kom i ketose, ikke på grunn av vektnedgang men fordi jeg også er en av dem som alltid har hatt "lavt, men ikke lavt nok" stoffskifte ifht medisinering. Det er følgelig litt vanskelig for meg å bedømme hva som er resultat av hva, men jeg opplever som Photobscura at øynene ikke er så innmari tørre hele tiden. :)

Alkazelters
30-10-09, 23:43
Etter å ha tatt Kelp (to om dagen) i snart tre måneder har stoffskiftet gått opp en god del og grenser mot hyper. Ft4 hadde gått opp fra 17 til 22, mens TSh har gått fra 1.2 til 1.0. Legen anbefalte meg å droppe kelp. Men på den annen side har strumaet mitt nesten blitt borte i løpet av denne tiden. Muligens ikke så lurt å spise disse tablettene om man allerede får i seg mye jod gjennom kosten? Er det bare meg som har problemer med å finne ut hvor mye jod det er i diverse varer?

Photobscura
31-10-09, 01:28
Etter å ha tatt Kelp (to om dagen) i snart tre måneder har stoffskiftet gått opp en god del og grenser mot hyper. Ft4 hadde gått opp fra 17 til 22, mens TSh har gått fra 1.2 til 1.0. Legen anbefalte meg å droppe kelp. Men på den annen side har strumaet mitt nesten blitt borte i løpet av denne tiden. Muligens ikke så lurt å spise disse tablettene om man allerede får i seg mye jod gjennom kosten? Er det bare meg som har problemer med å finne ut hvor mye jod det er i diverse varer?
Det er ikke så lett å si. Men det er jo anbefalt å gå to uker av og på Kelp. Jeg har ikke gått ned noe mer i vekt sånn jevnt over med kelp, men jeg har gått fri for muskelsmerter (som nålstikk på innsiden av musklene, særlig i brystet og mellomgulvet), våknere om morgenen, hakket mindre brainfog (glemmer så mye fra et sekund til et annet) etc.
Jeg merket nesten etter tjuefire timer at det kom tilbake, så jeg tør ikke å ta noen pauser. Er alt for digg å slippe den stikkinga f.eks.
Har ikke testet stoffskiftet etter jeg begynte med kelp.

Alkazelters
31-10-09, 09:42
For min del er også alt annet enn høyt stoffskifte bedre. Særlig energinivået har blitt høyere. Får prøve å ha pauser regelmessig!

sma
03-02-10, 14:12
Veldig interessant tråd dette! Jeg vurderer å kjøpe KELP i dag, eller alger i alle fall. Finner ingenting som heter KELP her jeg bor.

Noen som vil oppdatere hvordan det går?

Photobscura
03-02-10, 14:21
Ingenting å si for vekta, men jeg har mindre symptomer i alle fall.

arnakristin
03-02-10, 17:28
Hei,
Hjalp ikke noe på vektnedgang, men fikk bittelitt mer energi...

Photobscura
03-02-10, 18:11
Jeg har faktisk blitt litt avhengig av de kelp-tablettene. Om jeg glemmer å ta dem så går det en dag så får jeg tilbake muskelsmertene og tåkehodet :o

Jabba
03-02-10, 18:35
Hjalp ingenting på vekta, men jeg fikk også mer energi. Dette var når jeg brukte det første glasset med Kelp jeg kjøpte på nettet.
Jeg kjøpte min neste glass i helsekost. Etter kort tids bruk så skjedde det noe rart.....det føltes som om halsen ble "for trang", noen ganger følte jeg at jeg ikke fikk puste. Halsen føltes hoven. Da turte jeg ikke spise mer Kelp og kort tid etter jeg sluttet forsvant følelsen av å ha for liten hals. Har fremdeles 2/3 igjen av glasset - men tør ikke begynne igjen.
Hva skjedde mon tro?

Photobscura
03-02-10, 19:25
Hjalp ingenting på vekta, men jeg fikk også mer energi. Dette var når jeg brukte det første glasset med Kelp jeg kjøpte på nettet.
Jeg kjøpte min neste glass i helsekost. Etter kort tids bruk så skjedde det noe rart.....det føltes som om halsen ble "for trang", noen ganger følte jeg at jeg ikke fikk puste. Halsen føltes hoven. Da turte jeg ikke spise mer Kelp og kort tid etter jeg sluttet forsvant følelsen av å ha for liten hals. Har fremdeles 2/3 igjen av glasset - men tør ikke begynne igjen.
Hva skjedde mon tro?
Høres ut som om skjoldbruskkjertelen din har blitt overstimulert. Det kan skje med overdrevent inntak av jod, så det var sikert like greit at du sluttet.

Karbosara
03-02-10, 22:46
Hva skjedde mon tro?

Samme her. Alt var bra til å begynne med, men så begynte det å snøre seg sammen i halsen. Har tatt meg en pause nå...

Hjalp ikke for vekta.:)

Siriliss
15-02-10, 12:11
Hei!

Dette er en veldig interessant diskusjon. Jeg har ikke orket å lese alt siden det var så mye, men jeg merket meg at dere snakket om å ta jod sammen med Levaxin. Jeg leste også noen som anbefalte å kutte ned og etterhvert slutte med Levaxin. Jeg har selv lavt stoffskifte, og jeg vil på d sterkeste IKKE anbefale noen om å slutte med Levaxin. Har du den autoimune varianten av lavt stoffskifte (de fleste har denne) så brytes kjertelen sakte men sikkert ned av ditt eget imunforsvar. Siden skjoldbruskkjertelen er det eneste organet som trenger jod, er det ikke anbefalt å spise jod-tilskudd av personer med lavt stoffskifte. Det er mulig at personer med delvis fungerende kjertel kan oppleve en lindring i symptomene, men jeg vil råde dere til å høre med lege om akkurat dette. Slutt ikke med Levaxin uten å ha snakket med legen. Man kan også ha en forbigående betennelse i skjolbruskkjertelen. Har man hatt denne varianten, kan kjertelen bli helt frisk etter en tid, og man trenger kanskje ikke Levaxin lengre. Men nok en gang: Hør med legen din!! For mer info om stoffskifteplager: www.stoffskifte.org (http://www.stoffskifte.org)

Photobscura
15-02-10, 12:58
Nå stemmer vel ikke det at skjoldbruskkjertelen brytes ned fordi man har lavt stoffskifte, men bare blir mindre aktiv.
Jeg hadde selv en veldig lindring av kelp, men, og det var egentlig litt komisk, for bare en uke eller to etter at Jabba skrev om sine symptomer med trykk i strupehodet, så begynte jeg å kjenne noe lignende. Først trodde jeg det 'bare' var noe slags panikkangstsymptomer (som kvelningsfornemmelse), men det føltes i grun annerledes, og jeg kjente det mer og mer.
Jeg har nå tatt en pause fra kelp, og trykket har letnet. Jeg har faktisk mindre muskestikk nå enn før jeg begynte med kelp, men de er delvis tilbake. Er nok trøttere om morgenen enn uten kelp.
Jeg skal på oppfølging hos spesialisten jeg går til snart, og forhåpentligvis få tatt noen prøver for å sjekke ståa, for deretter vurdere medisinering. Håper jeg slipper!

Elizabethcita
15-02-10, 15:25
Nå stemmer vel ikke det at skjoldbruskkjertelen brytes ned fordi man har lavt stoffskifte, men bare blir mindre aktiv.

Ved den autoimmune varianten så er det nok sånn at kjertelen over tid brytes helt ned dessverre.

Jeg har den autoimmune varianten, og har også prøvd meg på kelp i noen måneder nå. Jeg sjekker verdiene mine jevnlig, og de har ikke bedret seg etter at jeg begynte med kelp. Hos meg minker kjertelen fortsatt, og er nok snart borte. Men det jeg derimot opplever med kelp, er at muskelsmertene mine har minsket litt. i tillegg ga det meg en liten kickstart på vekta igjen den gangen jeg starta med det, så da holder jeg trofast på ei stund til:p

Photobscura
15-02-10, 15:30
Jeg har hørt at det ikke nødvendigvis stemmer, og at det finnes de med den autoimmune varianten som har kunnet slutte med medisin, og at kjertelen siden har kommet seg. Jeg vet ikke nok til å kunne henvise til kilder, men når jeg vet om at det finnes de som har hatt dette i årevis, og opplevd å bli mer eller mindre friske av det, så setter jeg spørsmål til om dette faktisk stemmer. Jeg har også hørt at medisineringen i tilfelle kan være skyld i ødeleggelsen av skjoldbruskkjertelen, og ikke sykdomsstilstanden i seg selv.
Men jeg skal ikke krangle på dette her, altså. Dette er bare hva jeg har hørt.

Siriliss
15-02-10, 16:54
Jeg har hørt at det ikke nødvendigvis stemmer, og at det finnes de med den autoimmune varianten som har kunnet slutte med medisin, og at kjertelen siden har kommet seg. Jeg vet ikke nok til å kunne henvise til kilder, men når jeg vet om at det finnes de som har hatt dette i årevis, og opplevd å bli mer eller mindre friske av det, så setter jeg spørsmål til om dette faktisk stemmer. Jeg har også hørt at medisineringen i tilfelle kan være skyld i ødeleggelsen av skjoldbruskkjertelen, og ikke sykdomsstilstanden i seg selv.
Men jeg skal ikke krangle på dette her, altså. Dette er bare hva jeg har hørt.

Vet du at disse hadde den autoimune varianten og ikke en forbigående betennelse? Det er ikke sikkert at de selv vet helt vilken versjon av sykdommen de har. Det finnes også mange "bedrevitere" der ute med mange rare teorier. Jeg vet ikke hvilke kilder du har og om de er pålitelige. Akkurat den biten må du nesten vurdere, du som vet hvor du har lest/ hørt dette. ;) Min info kommer fra NTF (Norsk Thyreoideaforbund) og er utarbeidet av NTFs faglige råd. Der sitter flere av de spesialister som er best på dette området i Norge. Poenget mitt er at så lenge kjertelen er "død" (det sies at den er så godt som død hvis du må bruke høye doser med Levaxin) så trenger ikke kroppen tilskudd av jod.

En annen ting man kan ta med i vurderingen er at det dessverre er en god del leger der ute som ikke vet helt hva de driver med. Jeg har selv hatt mye dårlig erfaring både med å bli tatt på allvor og med å bli riktig behandlet.

(Ingenting av dette var ment som noen form for kritikk, altså!! ;) Jeg er bare litt redd for at folk som leser dette tenker at de kan slutte med medisinen sin uten å kontakte legen sin først. Og kan du bli frisk og leve et godt liv, så unner jeg deg det!! :))

Huldr
16-02-10, 00:39
Photobscura henviser nok bl a til min erfaring her, og siden det begynner å oppstå spekulasjoner og teorier om "bedrevitere" og uvitende hypotyreosepasienter :p skal jeg skynde meg å svare. Jeg ble diagnostisert med autoimmun hypotyreose (med høy anti-TPO) i 2000, da etter å ha hatt det antagelig en god stund, kanskje mange år etter symptomene å dømme. Etterhvert begynte jeg med Levaxin, senere plusset på med liotyronin. Jeg har også brukt Armour i en periode. Ingenting hjalp meg uansett dose, bortsett fra at da jeg begynte på liotyronin forsvant smerter i beina som jeg hadde hatt i flere år, og når jeg ikke har brukt dette (ikke alle leger er villige til å skrive det ut da de ikke tror det spiller noen rolle), har smertene kommet tilbake. Etterhvert har jeg blitt diagnostisert med ME i tillegg.

Jeg har fått behandling med healing, og etter en periode med behandlinger begynte jeg før jul i 2008 å kjenne at jeg fikk symptomer på høyt stoffskifte, dvs hjertebank, rastløshet osv., veldig ubehagelig. Jeg trappet da ned på medikamentene og spurte legen om jeg kunne kutte ut, noen han mente jeg ikke burde på grunn av fare for ødem på hjertet (noe jeg ikke fant belegg for noe annet sted da jeg lette), men på egen risiko, på bakgrunn av egen kunnskap og erfaring gjorde jeg det likevel. Noen måneder senere tok jeg blodprøver, og de lå i normalområdet - uten medisiner. Samtidig begynte jeg for øvrig å gå jevnt og trutt ned i vekt, omlag et halvt kilo i uka, helt uten spesielle kosthensyn eller andre endrede faktorer.

TSH hadde riktignok økt noe, og det er jo viktig å følge med videre. Jeg har som sagt ME og får fortsatt behandling for dette (nå med homeopati), men føler meg langt friskere på alle måter enn jeg gjorde før jeg sluttet på medisinene.

Jeg skal ikke henge ut noen for å tro på legestanden og forbund og sånt noe, det er veldig forståelig! Men det er faktisk ikke sånn at oppleste og vedtatte sannheter er sannheter til evig tid.

Og det er faktisk ikke sånn at skjoldbruskkjertelen er "død" (hvordan kan i det hele tatt et organ i en levende kropp være dødt?? Da ville det skilt ut kadaverstoffer som forgiftet resten av kroppen), ei heller trenger den være irreversibelt satt ut av spill, selv etter mange år på Levaxin. Jeg skal ikke se bort fra at den kan svinne inn eller bli brutt ned og jeg mener ikke å trekke noen annens sykehistorie i tvil, jeg kan bare stå inne for egen erfaring :)

Men da noen skrev i en annen tråd til meg at "skjoldbruskkjertelen din er død, innse det" ble jeg lei meg og nedpsyket, før jeg ble forbannet på vedkommende. Jeg synes at det å si til noen, spesielt om man er lege! - at deres skjoldbruskkjertel er død er en veldig negativ og destruktiv ting som i verste fall kan bidra til å sette skjoldbruskkjertelen enda mer ut av spill - ord og tanker har STOR påvirkningskraft på helsa! Jeg er glad for at jeg derimot har kunnskap om og tillit til kroppens selvhelbredende evne. Ikke desto mindre fikk jeg en følelse av undring og stor glede da det viste seg at healingen faktisk hadde hjulpet og viste så konkrete og måbare resultater! :)

Jeg har skrevet om min erfaring i en annen tråd, uten å få et eneste svar fra noen av de som uttrykte skepsis tidligere. Andre jeg har nevnt det til har sagt at "da var det vel bare psykisk" (jadda), en lege som ble fortalt dette sa at "da var det bare en forbigående infeksjon (som jeg har hatt i minst ti år ...). Fastlegen min rett og slett unngikk å kommentere det ...

Det har føltes sårende (og litegrann skuffende tross alt, for man vil jo gjerne dele gleden) å bli møtt på denne måten, og nettopp fordi det er sårbart å bli synset om og dratt i tvil har jeg heller ikke gjort noe stort nummer ut av det. Men jeg trøster meg ved å tenke som så: At det viser vel litt om hvor vanskelig det kan være for mange å åpne seg for at det de har trodd på kanskje ikke er hele bildet ;)

Photobscura
16-02-10, 08:32
Ja, det var Frøy jeg tenkte på, men jeg hadde ikke hele historien med alle detaljer fullstendig klart for meg, så takk for at du kom inn og forklarte :)

Siriliss
16-02-10, 09:03
Frøy: Din historie er interessant. Det er godt med en solskinnshistorie iblandt!! Dessverre er det ikke slik for de fleste. Missforstå meg ikke, jeg har mine tvil til legestanden jeg også!! Dessverre er det ikke så mye legene vet ennå, siden det er forsket lite på stoffskiftet til nå. Jeg er ikke lege og vet ikke hva som kan være årsakene til at din sykdom utartet seg slik. Jeg har hørt om folk med "rare" prøvesvar før som ikke ble bedre med medisin. Kanskje dette er en egen avart av sykdommen? Jeg har også hørt at leger har begynt å spekulere på en sammenheng mellom ME og lavt stoffskifte, men dette er det ikke forsket nok på ennå. (Jeg må bare beklage, men jeg klarer ikke å tro på healing.. :-p Jeg har hørt mange historier, men det blir for spessielt til at jeg kan tro på det. Jeg er ikke religiøs heller. Ikke ta dette personlig.)

Det er flott at du deler din historie!! Andre kan absolutt ha nytte av den. Det eneste jeg advarer mot er å gi direkte råd til andre personer. Det var derfor jeg kommenterte denne tråden i utgangspunktet. (Slik du har skrevet innlegget er det ingen direkte råd, du bare deler din historie. ;-) ) Det er dessverre slik at det som fungerer for deg ikke nødvendigvis fungerer for alle andre, men det kan være verdt å prøve. Jeg har selv vurdert å dra til homeopat for å se om det kan være noen hjelp i det.

For å kommentere det med "bedrevitere" så finnes de. ;-) Jeg sier ikke at du er det, men jeg har vært borti en del "rare" mennesker som mener mye rart (ikke bare i denne sammenhengen). :-p Derfor stiller jeg alltid spørsmålstegn til om en kilde er pålitelig. Jeg tar ikke alt for god fisk. ;-)

Kjertelen regnes som "død" når den er inaktivert. Det betyr ikke at den er helt død, men at den ikke fungerer. Har man f.eks en forbigående betennelse i kjertelen vil kjertelen slutte å fungere normalt og man begynner med Levaxin-behandlig. Etterhvert blir kanskje kjertelen frisk igjen, men den produserer ikke tyrixin siden blodet er fult av den kjemisk framstilte, og man kan da si at kjertelen er undertrykt. For disse pasientene kan de bli helt (eller delvis) friske om man trapper ned og kanskje avslutter behandling med Levaxin. Så jeg vet at det ikke stemmer i alle tilfeller. Men det er dessverre slik for de aller fleste med den autoimune varianten at kjertelen blir så ødelagt at man ikke kan fungere uten behandlig med Levaxin. Jeg kan f.eks ikke trappe ned på Levaxin. Jeg merker det med en gang, og blir mye dårligere. Så hos meg er nok desverre kjertelen "død".

Min historie er ikke helt etter boka den heller, for jeg har aldri hatt utslag på Anti-TPO. Men jeg misstenker at kjertelen aldri har fungert helt slik den skal, siden jeg har hatt symptomer som barn også. (Denne teorien går selvfølgelig ikke legene med på, for hadde jeg hatt lavt stoffskifte som barn så hadde jeg vært veksthemmet. Jeg mener at det finnes forskjellige grader av sykdom. Det kan være at kjertelen fungerte akkurat så mye at veksten ikke ble særlig hemmet, men at resten av kroppen reagerte og at jeg derfor hadde symptomer. Jeg fikk ikke Levaxin før jeg var 20.)

Her er et sitat hentet fra en artikkel som har stått i Thyra. Det er Sara Hammerstad, spesialist i indremedisin og endokrinologi og medlem av Norsk Thyreoideaforbunds faglige råd som har uttalt seg. Det står litt om jod-mangel her. Dette er nytt og kan ha sammenheng med det noen her har erfart med bruk av kelp: (http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=734169)

"Subklinisk hypothyreose
Et diskusjonstema blant legene er når man skal sette inn behandling ved subklinisk hypothyreose. Da har man en høy TSH-verdi, mens fritt T3 og T4 er innenfor referanseområdet.

- Man anbefaler behandling når TSH går over 10. Det kan også være aktuelt ved lavere TSH-verdier hvis pasienten har klare symptomer på hypothyreose. Man må både se på prøvesvar og symptomer, og det er viktig å gripe inn før stoffskiftet blir for lavt. Med disse pasientene er det også viktig å måle antistoffer. Hvis disse er lave, bør man tenke på jodmangel. Ved høye verdier av anti-TPO, er det lavere terskel for å starte behandling, sier Sara"

Siriliss
16-02-10, 09:11
Photobscura: Du hadde en god kilde! ;-) Jeg er bare skeptisk i alle slike saker, ikke ta dette personlig. Jeg har hørt mye rart, skjønner du. :-p

Photobscura
16-02-10, 09:29
Det er bare sunt å være skeptisk, altså! Det er jeg selv. Også når legen min sa at jeg var frisk med et tsh på over to, og t3 på omtrent fjorten (husker ikke tallene i hodet nå). Og det har han jo alt belegg for å si, med who i ryggen, men det stemmer ikke nødvendigvis om man ser det i et større bilde, eller for den saks skyld ser på hvordan andre land definerer grensene for hva som ''kvalifiserer'' til et lavt stoffskifte. Jeg fikk helt andre uttalelser fra en spesialist, da hun så på symptomene først, og verdiene nest.
Empiriske fakta er verdifulle og interessante, men det er nå en gang sånn at de kun beviser noe for den enkelte. Likevel er det noe å ta lærdom av. Jeg er åpen for alternative behandlinger, men ikke mer eller mindre enn jeg er for tradisjonell vestlig medisin, og det ene behøver ikke å utelukke det andre etter min mening.
Jeg og Frøy har diskutert dette en del før, men etter min mening er det en stor forutsetning at dersom man skal kunne ta i mot f.eks healing, og ha nytte av det, så bør man være i hvert fall litt åpen for det. Troen i seg selv kan være vel så healende, mener jeg, som Frøy også sier; Ord og tanker har STOR påvirkningskraft ;).
Jeg tror heller ikke at en tradisjonell behandling med hvilken som helst legeforskrevet medisin har full effekt dersom du er helt innstilt på at det ikke kommer til å funke.

Siriliss
16-02-10, 10:24
Ja, jeg vet dette med "normalverdiene" her til lands og i f.eks USA. Nå har Aker sykehus gått ut med annbefaling til alle sykehus i landet om å sette ned den øvre normalgrensen til 3,6 og dette hjelper jo litt. Hadde dette vært gjort for 15 år siden, hadde jeg fått levaxin mange år før. Jeg har måttet kjempe og gå gjennom mage leger før jeg omsider havnet utenfor "normalområdet" og fikk prøve Levaxin. Jeg lå med TSH mellom 4 og 5 i mage år. Det jeg fikk beskjed om fra legen var at jeg var på tur til å utvikle lavt stoffskifte. Symptomene jeg hadde kunne ikke komme fra dette så jeg fikk utskrevet lykkepille (3 sorter etter hverandre siden ingen av dem virket. Den siste sorten tok jeg aldri.) Jeg ble også sendt til psykolog som heller ikke trodde på meg. Er glad den tiden er forbi. Jeg var virkelig dårlig. Når jeg ser på bilder av meg selv på den tiden så er det ikke noe problem å se at jeg var syk. Øynene mine er helt uten glans, ansiktet er grått, oppblåst og uttrykksløst og jeg har poser under øynene. Jeg lå på sofaen hele tiden også. Sov ikke så mye, men var slapp og trøtt. Dette er ikke en hyggelig sykdom og noe jeg ikke unner noen å ha. Det verste med hele sykdommen er det å ikke bli tatt på alvor.

Ja, jeg er enig i at man må være positivt innstilt til behandling for at den skal virke. Det nytter ikke å bestemme seg for at det ikke kommer til å gjøre saken bedre. Da kan man "lure" seg selv til å tro at ingenting blir bedre. Men dette gjelder også andre veien. Og her ville jeg ha sakt at hvis du må tro på en behandlig (som f.eks healing) for at den skal virke, så er det ikke selve behandlingen som virker, men dine egne tanker.. :p Placebo. (Jeg er skeptisk og klarer ikke å tro på healing. Det er ikke logisk for meg at det skal virke. Sorry! Jeg er ikke til å rikke på den. :p Men det betyr ikke at jeg tror at folk som sier at det hjelper på dem lyver. Jeg kan bare ikke tro at det er selve healingen som er årsaken til at de opplever bedring. :p)

Photobscura
16-02-10, 10:36
Nå skal jeg ikke starte en diskusjon om healing :p, men det handler jo i stor grad om energier, både healerens evne til å formidle dem, og din til å ta i mot. Jeg skjønner at du er skeptisk, for det kan virke for godt til å være sant ;).
Jeg hadde en eks med veldig varme hender, som ofte, om han gad (:p) både fjernet hodepine da jeg hadde migrene og menssmerter med håndspåleggelse.

Vi er jo uansett enige om det grunnleggende i det vi diskuterer her også. Og jeg har jo etter mange års undring skjønt mere hva mitt tydeligvis ubegrunnede mørksinn og narkoleptiske tendenser bunner i. Det er veldig godt å ha det på plass! Det er ikke bare jeg som er koko eller lat eller noe sånt.

Charlott
16-02-10, 10:43
En selvopplevd la-oss-kutte-ut-medisinene-og-leve-naturlig-erfaring :o

Har hatt Hypothyreose i 25 år. For en del år siden var jeg skikkelig "back to the nature" og levde veldig enkelt og rent.
Kuttet også ut Levaxin i den perioden. Tidsperspektivet husker jeg ikke, men fryktelig mange uker tok det ikke før jeg havnet på sykehuset med følgende verdier:
EFT 4
TSH 152,3
T4 5
T3 0,3

Så, kutte ut medisinene uten legeoppfølging bør man mao være litt forsiktig med... :o

Siriliss
16-02-10, 10:58
Huff!! Ja, det er akkurat slike ting jeg prøver å unngå med å opplyse om at en ikke bør bare kutte på Levaxin alene. Håper du ikke fikk noen ettervirkninger etter det. Det sies at jo lavere stoffskifte man har hatt (og jo lengre man har gått med det) jo lengre tid tar det før man blir bra igjen, selv med Levaxin. Dette er basert på pasienterfaring. Er ikke noe vitenskap bak denne påstanden, altså. ;-)

Charlott
16-02-10, 11:05
Var en svært bisarr opplevelse, jeg var så syk når ambulansen kom at jeg lå å fløyt i det berømte lyset....
På sykehuset ble refleksene mine bla dokumentert (bla filmet) fordi jeg nesten ikke responderte. Jeg var, i allefall den gangen, den pasienten de hadde hatt med lavest verdier som fortsatt var i live. Jeg ble intervjuet av en del studenter bla.
Etter det ble kroppen aldri i nærheten av å fungere normalt igjen, stoffskiftet har vært svært ustabilt og jeg er alt annet en symptomfri.
Har forøvrig merket bedring etter 6-7 mnd på lavkarbo, myyye mer stabile prøver! :D

Siriliss
16-02-10, 11:32
Huff! Ja, jeg sliter litt med å bli helt bra jeg også siden jeg gikk ubehandlet så lenge. Det er en av grunnene til at jeg nå forsøker lavkarbo for å se om det har noen effekt på meg. Jeg tror jeg har hørt saken din nevt som eksempel på et par forelesninger jeg har vært på. (Ikke noe annet enn verdiene og at det var på hengende håret at det var liv i deg.) Det er skummelt, altså. Jeg merker selv hvor fort jeg blir dårlig bare av å trappe ned dosen litt. Det er et ømfintlig system.

Et spørsmål til dere andre med lavt stoffskifte som går på lavkarbo: Hviken diett går dere på og hvordan fungerer det (tenker da spessielt i forhold til hjernetåke, energinivå, søvnbehov osv. De vanlige symptomene våre.) Jeg har begynt på Atkins nå, og sliter litt i fase 1. Men jeg får ikke i meg nok karbohydrater om dagen, så jeg må justere litt på det. Jeg er energiløs og hissig :p. Konsentrasjonen er ikke helt på topp den heller. Jeg vet ikke om det kanskje er bedre å begynne direkte på fase 2? På Atkins.com kom det opp som forslag i en sånn interaktiv test siden jeg ikke er så veldig overvektig. Har vel ca 10 kg å ta av før BMIen er bra.

Photobscura
16-02-10, 11:40
Jeg er en del bedre med dette kostholdet, f.eks når det gjelder kroppstemperaturregulering, håravfall og selvfølgelig overvekt, men jeg vet ikke om det kan ha noe å si at jeg i tillegg har andre hormonlidelser og fortsatt noe overvekt som gjør at det ikke vil stablisere seg.
Hjernetåke, muskelstikk og sånn har jeg til dels fortsatt. Jeg fikk bukt med noe av dette med kelp, men så var det den følelsen av at noe vokste i strupen, og jeg slutta med det etter å ha brukt det i noen måneder. Nå er noen av symptomene tilbake, men følelsen i halsen er borte.
Jeg er jo ikke medisinert, og håper i det lengste å slippe. Men nye prøver vil nok si mere om eventuelle løsninger framover, jeg har heller ikke testet aktivt tpo, så det skal jeg sørge for at blir med denne gangen.
Men, jeg vil jo understreke at Frøy også nevner at hun hadde symtpomer på forhøyet stoffskifte, og hadde således en grunn til å teste uten medisiner. Jeg ble også veldig skremt av Charlotts historie! Skumle greier! Men som sagt, det er som det skrives i en den linken du postet tidligere, Siriliss, utrolig mange variasjoner over en og samme lidelse.

Siriliss
16-02-10, 12:56
Ja, akkurat i Frøys situasjon var det helt riktig å trappe ned. Jeg har ikke nektet på det. Jeg bare ber dere om å være forsiktige. Det er forsjell på å trappe forsiktig og rolig ned, og å slutte helt. Jeg styrer også doseendringer selv, men jeg anbefaler aldri andre om å gjøre det fordi det krever at en vet ganske mye om hvordan det skal gjøres.

Hvis jod hejper på deg kan du jo prøve en mindre dose med jod. Er det ikke ganske høy dose i kelp? Du får vanlige vitamintabeletter som også inneholder jod. Det kan jo være at du trenger litt ekstra, men ikke så mye. ;-) Jeg vet ikke. For meg tror jeg ikke det spiller noen rolle om jeg tar tilskudd eller ikke. ;-) Selen skal vistnok hjelpe stofskiftet også. Det går også ann å forsøke. (Det var der der med ikke å gi råd :-p Du får se på det som tankespill fra min side :-p)

Photobscura
16-02-10, 15:23
Jeg skal nok ta et opphold, og en litt mindre dose dersom jeg starter opp igjen. Jeg trappet opp i løpet av et par uker til høyeste anbefalte doser. Jeg tåler ikke meieriprodukter heller, så jeg får ikke noe jod der, og dessverre spiser jeg lite sjømat, da jeg var veggis lenge, og innførte sjømat første året mitt på lavkarbo, og rett og slett spiste meg nærmest lei :o. Men jeg tror jeg må ta minst en uke til uten, for høyeste dose var fire tabletter om dagen, og det kan godt hende det holder med en.
Selen får jeg anbefalt dose av i multivitaminen jeg tar.
Jeg tar i mot tips med takk jeg altså. Jeg har jo en kropp som er så motstandsdyktig på så mange områder, at jeg har måttet forske ganske mye for å finne ut ting som bare har fått meg ett lite skritt videre :)

Lillevoff
16-02-10, 15:58
Jeg behandles for lavt stoffskifte, men det eneste som har bedret seg med et lavkarbokosthold er kroppstemperaturen. Jeg fryser ikke like ofte lenger, selv om jeg er langt fra varmblodig.

Ellers er de fleste andre stoffskifteplagene mindre plagsomme jo nærmere jeg er det magiske 1-tallet på TSH-verdiene. Er fortsatt ikke i mål med doseringen ennå, men har det betydelig bedre enn før levaxin-behandling.

Siriliss
19-02-10, 11:09
Jeg behandles for lavt stoffskifte, men det eneste som har bedret seg med et lavkarbokosthold er kroppstemperaturen. Jeg fryser ikke like ofte lenger, selv om jeg er langt fra varmblodig.

Ellers er de fleste andre stoffskifteplagene mindre plagsomme jo nærmere jeg er det magiske 1-tallet på TSH-verdiene. Er fortsatt ikke i mål med doseringen ennå, men har det betydelig bedre enn før levaxin-behandling.

Jeg ligger med en TSH på under 1. Det er ikke slik at målet skal være å ligge på 1, det er ikke noe magisk tall. Det som er viktig er å finne ut hva som er DIN optimale dosering. Detter varierer veldig fra person til person. Det er du som kjenner dette best og det er viktig å være aktiv i sin behandling. Legen sitter kanskje med ekspertisen, men du kjenner din kropp best! Det virker som du er aktivt med i behandlingen siden du har oversikt over verdiene dine. Dette er kjempebra!! :) Lykke til videre, og håper du oppnår optimal behandling!! ;)

Dette med å finne sin optimale dose er ganske vanskelig. Jeg er også mye bedre enn da jeg startet på Levaxin. Men siden jeg gikk ubehandlet så lenge, går det utrolig sakte framover. Jeg merker fortsatt sakte bedring selv om jeg har stått på samme dose nå i over ett år.

Jeg håper på mer energi ved å gå på lavkarbo. Jeg har nemlig mistanke om at kroppen min ikke takler karbohydrater så godt. Har hørt at mange med lavt stoffskifte sliter med ustabilt blodsukker (jeg tror det er en svak form for reaktiv hypoglykemi, men er ikke helt sikker). Jeg opplever at jeg må spise ofte hvis jeg f.eks er på skolen og tenker mye. Da går det ikke mer enn maks et par timer før jeg er helt "tom" og må fylle på (før jeg begynte på lavkarbo). Når jeg har gått fjellturer f.eks har jeg ikke kommet fram hvis jeg ikke hadde hatt med sukker på turen (godtepose el. sjokolade) og spist det gjevnlig. Litt skummelt å tenke på, egentlig..

Photobscura
19-02-10, 11:59
Det er vel gjerne en litt sånn (i hvert fall for meg) høna og egget-problematik med metabolsk syndrom, da jeg i tillegg har insulinresistens og pcos. Hypoglykemi er jo gjerne en del av bildet av en dårlig regulert både diabetes og pre-diabetestilstand, og det å få det jevne blodsukkeret man får med et karbohydratfattig kosthold er helt gull for insulinresistensen i hvert fall, og det er nok der man først merker en den raskeste bedringen. Det hormonelle bildet er stort og infløkt, og det er ikke alltid like lett å vite hva som kom først; hormonubalansen eller overvekten?!
Det er i alle fall som jeg oppfatter det en ganske komplisert konsekvensvirkning der. Og det er uten tvil helt essensielt å få blodsukkeret på stell og kvitte seg med overflødig vekt.

Khi
14-09-10, 15:23
Levaxin funket ikke på meg før jeg fikk T3 (Liothyronin) i tillegg. Kombinasjonsbehandling kalte endokrinologen det.

..men det endret ikke vekten uansett, så nå er jeg her. :rolleyes:

Nerthus
15-09-10, 22:04
Har ikke lest hele tråden - men har prøvd kelp i to mnd uten å oppleve noen endring. Dette var i starten av lavkarbo-karrieren min :)

Hadde FSH4 (?) på 13 før lavkarbo-start - i vår ble den målt til ca 17 :D (minner meg på at jeg må måle igjen snart) Dessuten har morgen tempen min - (generell temp i løpet av dagen) nå for første gang EVER - vært 37 grader... har ligget på 36 + litt bestandig. Fikk aldri feber ved infeksjoner eller noenting... (og da er man jo ikke syk iflg legestanden - selv om man har en halsbyll som holder på å tette halsen helt...)

Jeg har også prøvd barbasco plus i to mnd og DEN mener jeg BESTEMT at jeg hadde god effekt av! Den burde jeg kanske prøve igjen - men jeg synes at helsa mi er blitt så mye bedre av lavkarbo alene - jevnere energi, mer våken, utrolig mye mindre småsyk enn før!, chrons-symptomene stikker nå innom bare av og til...

Her er link til mer informasjon:
http://www.dhea.no/Barbasco_Plus.html

unaturligslank
16-09-10, 02:05
Skal til legen å sjekke stoffskifte snart. Siste blodprøve kunne indikere dette, og mange symptomer stemmer. Kommer tilbake med resultat.

Chamomilla
28-08-12, 12:42
Håranalyse jeg tok i vinter indikerer lavt stoffskifte. Manglet det meste av mineraler. Energiløs ja... hm.. Sliter ikke med overvekt derimot - om jeg kutter i de rette tingene som melkeprodukter, ikke fråtser i bær og mørk sjokolade, følger med og ikke inntar for mye protein, ikke for mye kalorier - gjør jeg alt det så går jeg ned så det er ikke noen problemstilling. Jeg legger lett på meg ja - men hvem gjør ikke det om man ikke er strikt og heller ikke trener allverdens..

Henger meg litt opp i hvilepuls også etter å ha lest hele denne tråden. (puh - den var lang :) ). Jeg målte nettopp hvilepuls på 61 og jeg har ikke spesielt bra kondis.. Kan den indikere andre ting enn stoffskifteproblematikk? Noen av dere klokehodinger som vet?

Jeg har IKKE vært og tatt noen blodprøve...

Angående kelp så er det et av de mange tilskuddene jeg er anbefalt å ta - så det gir jo litt ekstra motivasjon til å komme igang å gjøre det regelmessig.. men skjønner at det er noe som ikke bør overdrives.

smgj
28-08-12, 15:18
Håranalyse jeg tok i vinter indikerer lavt stoffskifte. Manglet det meste av mineraler. Energiløs ja... hm.. Sliter ikke med overvekt derimot - om jeg kutter i de rette tingene som melkeprodukter, ikke fråtser i bær og mørk sjokolade, følger med og ikke inntar for mye protein, ikke for mye kalorier - gjør jeg alt det så går jeg ned så det er ikke noen problemstilling. Jeg legger lett på meg ja - men hvem gjør ikke det om man ikke er strikt og heller ikke trener allverdens..

Henger meg litt opp i hvilepuls også etter å ha lest hele denne tråden. (puh - den var lang :) ). Jeg målte nettopp hvilepuls på 61 og jeg har ikke spesielt bra kondis.. Kan den indikere andre ting enn stoffskifteproblematikk? Noen av dere klokehodinger som vet?

Jeg har IKKE vært og tatt noen blodprøve...

Angående kelp så er det et av de mange tilskuddene jeg er anbefalt å ta - så det gir jo litt ekstra motivasjon til å komme igang å gjøre det regelmessig.. men skjønner at det er noe som ikke bør overdrives.
Uansett hvilken stoffskifteproblematikk du frykter/mistenker så er det noen tiltak som generelt gjør folk bedre
- lavkarbo
- kutte mel helt
- balansere omega3/omega6
- unngå kunstige hormoner (inkluderer p-piller/p-whatever) da disse også påvirker resten av hormonsystemet

Og så når man stikker til legen få tatt følgende prøver:
- b12 (bør ligge i øverste 4-del av normalen)
- folat/folsyre (ditto)
-d-vitamin (mange overlappende symptomer med lavt stoffskifte og lave nivåer bidrar negativt med hensyn til den autoimmune varianten hashimoto's/graves)
- jern/ferritin (igjen overlappende symptomer, og i tillegg dårlig sirkulasjon av eksisterende hormoner dersom for lavt. Legen min vil helst se ferritin mellom 50 og 100 og iallfall over 30-35)

Stoffskifteprøvene
- TSH (signalstoff)
- fT3 (aktivt hormon)
- fT4 (lagerhormon)
- antiTPO (viser om man har et autoimmunt angrep)

Vil du forsøke med kelp/jod skader det neppe, men jod/kelp bør ALLTID balanseres med selen. Ubalanse mellom selen/jod kan stresse et aktivt autoimmunt angrep. Selen kan du få gjennom å spise 1-2 paranøtter (med mist litt skall) daglig.

Selen kan måles i blod (tror denne er ganske pålitelig), mens jod må måles i døgnurin om man skal ha et noenlunde brukbart bilde.

Ja, og så symptomer på lavt stoffskifte da. De er så "flotte" på det viset at det ikke er noen av dem som er entydige... :
- tørr hud/"fiskeskjell"
- blødningsforstyrrelser, ofte kraftige blødninger
- manglende ytre 1/3 av øyebrynene(langt framskredet)
- deighud som ikke lar seg klype uavhengig av underhudsfettet, spesielt på overarmene
- treg hærsenerefleks (og andre reflekser)
- forstoppelse (men også diarre hos noen)
- nervopati
- carpaltunellsyndrom
- unormal trøtthet, giddaløshet og stort søvnbehov
- men blir aldri uthvilt
- frossenhet "blir aldri varm", spesielt hender og føtter
- depresjon
- manglende solsial toleranse - trekker seg bort, "orker ikke"
- hos enkelte oppfarenhet/irritabillitet
- I langt framskreden: manglende koordinasjon
- I langt framskreden: svimmelhet
- håravfall
- øynene "siger" (føler behov for eye-lift/"tunge" øyelokk)
- tung/slapp hud
- ofte svake/dårlige negler
- lav puls, ofte også lavt eller springende blodtrykk
- hos noen hjerterytmeforstyrrelser
- dårlig/redusert hørsel og/eller titinus
- lav basaltemperatur (måles rektalt, om morgenen)
- ufrivillig abort...
- muskelsvekkelse
- høyt kolesterol
- og etter hvert vil man ofte få lave resultater på andre hormonmålinger

... og listen er ikke uttømmende

Kanutten
28-08-12, 16:55
Uansett hvilken stoffskifteproblematikk du frykter/mistenker så er det noen tiltak som generelt gjør folk bedre
- lavkarbo
- kutte mel helt
- balansere omega3/omega6
- unngå kunstige hormoner (inkluderer p-piller/p-whatever) da disse også påvirker resten av hormonsystemet

Og så når man stikker til legen få tatt følgende prøver:
- b12 (bør ligge i øverste 4-del av normalen)
- folat/folsyre (ditto)
-d-vitamin (mange overlappende symptomer med lavt stoffskifte og lave nivåer bidrar negativt med hensyn til den autoimmune varianten hashimoto's/graves)
- jern/ferritin (igjen overlappende symptomer, og i tillegg dårlig sirkulasjon av eksisterende hormoner dersom for lavt. Legen min vil helst se ferritin mellom 50 og 100 og iallfall over 30-35)

Stoffskifteprøvene
- TSH (signalstoff)
- fT3 (aktivt hormon)
- fT4 (lagerhormon)
- antiTPO (viser om man har et autoimmunt angrep)

Vil du forsøke med kelp/jod skader det neppe, men jod/kelp bør ALLTID balanseres med selen. Ubalanse mellom selen/jod kan stresse et aktivt autoimmunt angrep. Selen kan du få gjennom å spise 1-2 paranøtter (med mist litt skall) daglig.

Selen kan måles i blod (tror denne er ganske pålitelig), mens jod må måles i døgnurin om man skal ha et noenlunde brukbart bilde.

Ja, og så symptomer på lavt stoffskifte da. De er så "flotte" på det viset at det ikke er noen av dem som er entydige... :
- tørr hud/"fiskeskjell"
- blødningsforstyrrelser, ofte kraftige blødninger
- manglende ytre 1/3 av øyebrynene(langt framskredet)
- deighud som ikke lar seg klype uavhengig av underhudsfettet, spesielt på overarmene
- treg hærsenerefleks (og andre reflekser)
- forstoppelse (men også diarre hos noen)
- nervopati
- carpaltunellsyndrom
- unormal trøtthet, giddaløshet og stort søvnbehov
- men blir aldri uthvilt
- frossenhet "blir aldri varm", spesielt hender og føtter
- depresjon
- manglende solsial toleranse - trekker seg bort, "orker ikke"
- hos enkelte oppfarenhet/irritabillitet
- I langt framskreden: manglende koordinasjon
- I langt framskreden: svimmelhet
- håravfall
- øynene "siger" (føler behov for eye-lift/"tunge" øyelokk)
- tung/slapp hud
- ofte svake/dårlige negler
- lav puls, ofte også lavt eller springende blodtrykk
- hos noen hjerterytmeforstyrrelser
- dårlig/redusert hørsel og/eller titinus
- lav basaltemperatur (måles rektalt, om morgenen)
- ufrivillig abort...
- muskelsvekkelse
- høyt kolesterol
- og etter hvert vil man ofte få lave resultater på andre hormonmålinger

... og listen er ikke uttømmende

Du verden! Jeg kan krysse av på de fleste symptomene, men jeg har ikke lavt stoffskifte. Blitt testet, nettopp grunnet symptomene. :o

Chamomilla
28-08-12, 17:51
Tusen takk for utfyllende svar, SMGJ!!! :blomster::blomster::blomster:
Jeg kjenner meg igjen på altfor masse, og en del "passer ikke". Lista over hva som gjør folk bedre - der er jeg innafor. Tar både fiskeolje, nattlys, kokosolje..Mel har jeg spist veldig lite av i flere år. Lavkarbo har jeg også spist i all hovedsak over flere år også. Kunstige hormoner sluttet jeg med for ca ti år siden. Synes også det hjelper på energien å redusere melkeprodukter til å bare innta det et par ganger i uka.

Selen er en del av kosttilskuddsarsenalet mitt, så der stoler jeg på at doseringen på det er rett i forhold til både kelp og annet.

Mange av symptomene som er listet opp er de samme som for amalgamforgiftning dog..:rolleyes:.

smgj
28-08-12, 18:37
Mange av symptomene som er listet opp er de samme som for amalgamforgiftning dog..:rolleyes:.
Jupp. Som sagt, det finnes ingen definitivt bekreftende/avkreftene symptomer. (Selv om øyebrynsproblemet regnes for tilnærmet sikkert av det fåtallet leger som holder seg til kliniske symptomer og ikke blodprøver.) Og hashimoto's kan komme av sånt også.... bare for å være sikker. ;)

Men det er greit å be om en test som inkluderer antistoffene. Har man høye antistoffer så er man sterkt i faresonen for autoimmun stoffskiftesykdom (og vil, for de fleste om man ikke skulle være en av dem som "vinner i lotto") gjerne medføre for lavt stoffskifte før eller siden.

Kanutten
28-08-12, 18:46
Jupp. Som sagt, det finnes ingen definitivt bekreftende/avkreftene symptomer. (Selv om øyebrynsproblemet regnes for tilnærmet sikkert av det fåtallet leger som holder seg til kliniske symptomer og ikke blodprøver.) Og hashimoto's kan komme av sånt også.... bare for å være sikker. ;)

Men det er greit å be om en test som inkluderer antistoffene. Har man høye antistoffer så er man sterkt i faresonen for autoimmun stoffskiftesykdom (og vil, for de fleste om man ikke skulle være en av dem som "vinner i lotto") gjerne medføre for lavt stoffskifte før eller siden.

Hmmm, nå blir jeg sjeptisk. Jeg har to ganger hatt førhøyede verdier av ana (antistoffer), tre år i mellom, og jeg skal ta nye anatester om to år igjen. Hvor ofte og lenge skal man teste det da?

Sanney
28-08-12, 19:08
jeg har halve spekteret av symptomer, men blodprøvene mine er innafor, så da er det ikke no galt med meg...

smgj
28-08-12, 19:32
jeg har halve spekteret av symptomer, men blodprøvene mine er innafor, så da er det ikke no galt med meg...
Dessverre et kjent problem, men i Arendal finnes det en fantistisk lege(som jeg ikke har førstehånds kjennskap til), og en til i Oslo. Oslolegen behandler i allfall hele mennesker og ikke bare blodprøver. PM meg om du er interessert i navn.

smgj
28-08-12, 19:34
Hmmm, nå blir jeg sjeptisk. Jeg har to ganger hatt førhøyede verdier av ana (antistoffer), tre år i mellom, og jeg skal ta nye anatester om to år igjen. Hvor ofte og lenge skal man teste det da?
Test det jenvlig (annenhvert år elns om du ikke kjenner symptomer) og be om å få vurdert disse på nytt "utenfor skjema" dersom du opplever at du får flere og flere av symptomene på lista. *tvitvi*

(Og IKKE tull med å spise gluten innimellom. Gluten er en av de få tingene som man med rimelig sikkerhet har sammenheng med disse antistoffene for mange .. )

Ja, glemte å si at i Norge så er det praksis å ikke behandle ved positive antistoffer (eller symptomer om man ikke har en særdeles åpen lege), men å vente til blodprøvene viser tydelig at man er ute og sykle. For en del pasienter betyr det at man føler seg elendig i lang tid før man blir "syk nok".

Kanutten
28-08-12, 19:37
Test det jenvlig (annenhvert år elns om du ikke kjenner symptomer) og be om å få vurdert disse på nytt "utenfor skjema" dersom du opplever at du får flere og flere av symptomene på lista. *tvitvi*

(Og IKKE tull med å spise gluten innimellom. Gluten er en av de få tingene som man med rimelig sikkerhet har sammenheng med disse antistoffene for mange .. )

Du, jeg kan jo si ja til omtrent hele lista. Bare et par tre punkter som jeg ikke er helt innafor. Men jeg har som sagt testet negativt to ganger på stoffskifteprøvene.

Chamomilla
28-08-12, 20:11
Phu, mye å tenke på.. noterer og vurderer å skifte fastlege og så få tatt noen prøver...

smgj
28-08-12, 20:14
Du, jeg kan jo si ja til omtrent hele lista. Bare et par tre punkter som jeg ikke er helt innafor. Men jeg har som sagt testet negativt to ganger på stoffskifteprøvene.
My bad - leste deg motsatt jeg.

Husk da bare at antistoffer ikke er den eneste veien til et labert stoffskifte.

Blodprøvene vil bare avdekke kjertelsvikt, ikke hypofysesvikt og heller ikke perifere problemer. (At det finnes hormoner i sirkulasjon, men at de av en eller annen grunn ikke blir tatt opp i cellene.) Dette er det få allmennleger som kjenner noe til. Trenger du å vite mer om dette så er sonjas stoffskifteforum et sted å begynne.

Kanutten
28-08-12, 20:20
My bad - leste deg motsatt jeg.

Husk da bare at antistoffer ikke er den eneste veien til et labert stoffskifte.

Blodprøvene vil bare avdekke kjertelsvikt, ikke hypofysesvikt og heller ikke perifere problemer. (At det finnes hormoner i sirkulasjon, men at de av en eller annen grunn ikke blir tatt opp i cellene.) Dette er det få allmennleger som kjenner noe til. Trenger du å vite mer om dette så er sonjas stoffskifteforum et sted å begynne.

Hypofysesvikt og hypofysesvikt.... MR av skolten viste empty sella, det vil si at hypofysen er på bærtur... De vet ikke hvor den er. :o

smgj
28-08-12, 20:24
Hypofysesvikt og hypofysesvikt.... MR av skolten viste empty sella, det vil si at hypofysen er på bærtur... De vet ikke hvor den er. :o
I rest my case.... :eek:

Kanutten
28-08-12, 20:47
I rest my case.... :eek:

Det må ikke du gjøre! Du har så mye bra å komme med. :ja:
Du har lært meg mer enn hva fastlegen har..... Så nå kan jeg målbinde ham!

smgj
28-08-12, 22:18
Vel, jeg mener vel heller at om de ikke kan finne hypofysen din og du har symptomer på et stoffskifte på bærtur så er det
1) Langt utenfor mitt kompetanseområde
2) Sjokkerende at legene ikke vil forsøke å hjelpe...

ToreH
28-08-12, 23:28
Har ikke lest hele tråden, men har lest at soyaprodukter kan føre til at stoffskiftet "settes ned".

Dvs. å forsøke unngå for mye produkter med soya kan hjelpe over tid.

Dietta
29-08-12, 00:00
Har ikke lest hele tråden, men har lest at soyaprodukter kan føre til at stoffskiftet "settes ned".

Dvs. å forsøke unngå for mye produkter med soya kan hjelpe over tid.
Så flott å se deg tilbake her hypah :)

Forøvrig så tenker jeg at hvis legene til Kanutten ikke finner hypofysen hennes, så burde de enten kjøpe en bedre røntgenmaskin, eller finne noe annet å gjøre.............. :p

ToreH
29-08-12, 00:04
Så flott å se deg tilbake her hypah :)

Forøvrig så tenker jeg at hvis legene til Kanutten ikke finner hypofysen hennes, så burde de enten kjøpe en bedre røntgenmaskin, eller finne noe annet å gjøre.............. :p

Ja, men mange leger burde faktisk vurdere å heller blir bussjåfør eller noe slikt. Men de er vel bare mennesker de også med sine lyter.

BenteR
29-08-12, 01:20
At en hypofuse er på bærtur uten at legene starter og lete er bare helt utrolig, Kanutten:eek:
Hypah; som stoffskiftesyk bør en unngå soya som du nevner, hirse og alle de goitrogene grønnsakene, da disse kan føre til enda lavere stoffskifte.
Som om det ikke er galt nok fra før av.

Til dere som kjenner dere igjen i symptomene på lavt stoffskifte men har "normale prøver";
lav d-vitamin
lav ferritin
og lav B12 gir svært mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte gjør. Kanskje en ide og få sjekket?

Når det gjelder "normale prøver" (jeg hater det uttrykket fordi det forutsetter vi alle er like, og det er vi ikke), FT4 skal etter mitt labratoriums referanseområde være mellom 11 og 22. Jeg må over 25 for og føle at jeg fungerer, og har det aller best når jeg vipper opp mot 27.
Når et menneske kommer inn til legen og lister opp stoffskiftesymptomer, så tar legen prøver og anser det som en selvfølge at "normalverdien" på pasienten følger det labratoriumet mener, men kanskje var det normalt for den personen og ligge fem over slik jeg gjør. Om FT4 da faller til 14 så er man jo innenfor "normalområdet", og er heeeelt frisk i følge legen, men i realiteten ligger man latfor lavt siden akkurat den kroppen krever mer FT4 for og fungere.

smgj
29-08-12, 07:27
Og ... når man går på levaxin er det helt normalt å måtte ha (fritt) t4 opp mot toppen eller over "normalområdet" for at kroppen skal konvertere nok til (fritt)t3. Siden legene ofte driter i å måle t3 for pasienter på t4-substitusjon er det mange som ikke vet dette.
Bruker man erfa, som meg, som inneholder både t3 og t4 så er det derimot vanlig å ha t3 relativt høyt og t4 helt nederst, eller like under normalområdet.... Selv ligger jeg vanligvis på topp i normalen på t3 og på bunnen i t4... Det vil si at jeg har nok flybensin (t3) å gå på, men råvareoljelagret (t4) er lite. Jeg er altså avhengig av å huske medisinen hver dag for å ha det bra. En som behandles med t4 fyller bare råoljelagrene og stoler på at raffineriet virker. Om man da glemmer medisinen en dag er det en bra mengde i blodet okke som...

Er man ubehandlet kan t3 og t4 være annerledes fordelt ikke bare fra person til person, men også fra dag til dag, måned til måned....

Kanutten
29-08-12, 07:54
At en hypofuse er på bærtur uten at legene starter og lete er bare helt utrolig, Kanutten:eek:
Hypah; som stoffskiftesyk bør en unngå soya som du nevner, hirse og alle de goitrogene grønnsakene, da disse kan føre til enda lavere stoffskifte.
Som om det ikke er galt nok fra før av.

Til dere som kjenner dere igjen i symptomene på lavt stoffskifte men har "normale prøver";
lav d-vitamin
lav ferritin
og lav B12 gir svært mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte gjør. Kanskje en ide og få sjekket?

Når det gjelder "normale prøver" (jeg hater det uttrykket fordi det forutsetter vi alle er like, og det er vi ikke), FT4 skal etter mitt labratoriums referanseområde være mellom 11 og 22. Jeg må over 25 for og føle at jeg fungerer, og har det aller best når jeg vipper opp mot 27.
Når et menneske kommer inn til legen og lister opp stoffskiftesymptomer, så tar legen prøver og anser det som en selvfølge at "normalverdien" på pasienten følger det labratoriumet mener, men kanskje var det normalt for den personen og ligge fem over slik jeg gjør. Om FT4 da faller til 14 så er man jo innenfor "normalområdet", og er heeeelt frisk i følge legen, men i realiteten ligger man latfor lavt siden akkurat den kroppen krever mer FT4 for og fungere.

De "leter" ikke etter hypofysen fordi at alle hormontester er innenfor normalen (bortsett fra ana da). Det vil si at hypofysen er operativ uavhengig hvor den befinner seg. :rolleyes:

Kanutten
26-02-15, 20:14
De "leter" ikke etter hypofysen fordi at alle hormontester er innenfor normalen (bortsett fra ana da). Det vil si at hypofysen er operativ uavhengig hvor den befinner seg. :rolleyes:

Tror jeg må få tatt en ny test...