View Full Version : Deilig kokosmelk-kakao!


Bixen
26-08-09, 19:59
Var sulten i kveld, men orket ikke noe mat, så da mekket jeg en deilig kakao i stedet!
Brukte kokosmelk med 1gram kbh per 100 gram (finnes kanskje med mindre også?)
Kokesjokolade fra Sukkerfritt (= 1 gram per 100 gram)
En skvett fløte

Nam, det ble faktisk veldig godt, og inneholder relativt lite karber, litt avhengig av hvilken melk og sjokolade man bruker.

SunnhetMedSirrup
26-08-09, 20:28
smart ;)

mål:littavetmenneske
26-09-09, 21:10
hei!
jeg lagde en lignende kakao i kveld.
starta med kokosmelk, en klatt smør og en skvett fløte som jeg kokte opp med 1/4 vaniljestang (del stanga og skrap ut frøene, og hiv alt oppi gryta)
så rørte jeg inn en god slump kakao, type valrhona (ikke bruk denne typen rådyr kakao om du ikke allerede er avhengig. etter valrhona vender man aldri aldri i livet tilbake til regia.) så søta eg med splenda (synes at alle sukkererstatninger smaker ekstra kunstig etter koking, så derfor trakk jeg gryta av ovnen før jeg rørte inn splenda) helt til slutt hadde jeg i noen korn maldon salt.
mmmmmmmm!!!! anbefales!
neste gang skal jeg ha i litt chilipulver og gangen deretter kanskje litt sjerneanis eller kanel...

Nannah
25-10-09, 00:16
Hva heter kokosmelka med 1 karb? :)

Kitt
25-10-09, 00:45
Hva heter kokosmelka med 1 karb? :)
Den jeg har kommer fra Santa Maria og har kun en liten karb!:D

Bixen
25-10-09, 09:14
Ja, er den fra Santa Maria jeg bruker også!:D

Ketorine
25-10-09, 09:31
Hei.
Hørtes veldig godt med kakao:p
Hvor får man kjøpt valrhoa-kakao?

Rottis
25-10-09, 10:03
Hvordan oppbevarer man kokosmelk etter at den er åpnet? Ser liksom for meg at 4 dl kokosmelkkakao kan bli litt i meste laget :P

De hadde forresten salg på Santa Maria-produkter på Meny denne uken (og forrige uke, tror jeg), blant annet kokosmelk. Tror de skulle ha 6-7 skarve kroner per boks.

Bixen
25-10-09, 12:03
Jeg bruker stort sett hele boksen når jeg lager den. Oppbevarer den ellers i en lukket plastboks i kjøleskapet. Tror det står på boksen hvor lenge den er holdbar etter åpning.

SunnhetMedSirrup
25-10-09, 15:36
vurderer og lage med ekte mørk 86% sjokolade.
de har vel bare 19g karbo pr. 100g?

mål:littavetmenneske
27-10-09, 00:49
Hei!
I Tromsø får du kjøpt Valrhonakakao på Taras og på Helmersen. Koster litt over 100lappen for en pakke, men det er helt fantastisk altså...

Hell og lykke!

Imse
27-10-09, 09:56
Jeg pleier å lage av 1 rute 86% sjokolade og 2dl soyamelk, blir god kakao. Kokosmelk syntes jeg ble litt vel kraftig i smaken.. Og jeg elsker kokos, men ikke kokosmelkkakao..

Rottis
28-10-09, 18:29
Jeg skulle bare ha LITT chili... Også åpnet jeg gæren side av krydderglasset. "Et lite dryss" ble plutselig "2 ss". Litt i overkant mye chili når jeg laget ca 2 dl kakao..

Kitt
28-10-09, 22:40
Jeg skulle bare ha LITT chili... Også åpnet jeg gæren side av krydderglasset. "Et lite dryss" ble plutselig "2 ss". Litt i overkant mye chili når jeg laget ca 2 dl kakao..
Ble nok en ganske sint kakao!:lol:
http://www.ani3.dk/mad-drikke/yg911.gif