View Full Version : Hjelp når man er i Helsekostforretninger...


Fedonisten
15-12-04, 12:16
- får dere god hjelp sånn stort sett? Jeg føler som oftest at det er helt tilfeldig at vedkommende bak disken står akkurat i en helsekostbutikk - at det like gjerne kunne vært en skobutikk eller platebutikk for den del. VET det ikke er sånn overalt - men ble allikevel ikke overrasket da jeg kom over denne artikkelen.....

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1064924515.68

....riktignok ikke akkurat av nyere dato den artikkelen, men allikevel...

:klem:

ryli
15-12-04, 12:42
Det inntrykket jeg har fått er at de som jobber i helsekosten sannsynligvis har mer kunnskap om sko og plater enn de har om helsekost, så de burde nok stått et annet sted. Har følelsen av at det er veldig mye synsing og gjetting, akkurat som det står i artikkelen. Den eneste gode opplevelsen jeg har hatt i en helsekostbutikk var på Svinesund. Men det var kanskje mest fordi den unge damen bak disken var usedvanlig søt og sjarmerende og koselig? :rolleyes: :rodme: (Men hun var flink også, altså! :ja: )

Begod
15-12-04, 13:23
Har svært gode erfaringer med den lokale sunkostbutikken, Absolutt alle andre helsekostbutikker jeg har vært innei har vært elendige. Engang fikk jeg besjed om å selv lete etter psyllumhusk , for hun visste ikke hva det var. ( vikar)

Iset
16-12-04, 12:36
:sjokk: Jeg jobber selv i en helsekostbutikk (jobbet der i over 4 år), og har eksamen fra Helsekost Fagskolen og diverse kurs. Kan det meste, noe kjeden LIFE legger svært mye vekt på hos sine ansatte.
Men jeg vet det finnes helsekostansatte som omtrent ikke vet hva en antioksidant er,og det er jo helt forferdelig!!
Jeg vet det koster penger, men jeg syns ALLE faste ansatte i helsekost, alle kjeder,burde fått Helsekost Fagskolen.
Syns det er en skam, og dette ødelegger jo for OSS seriøse!

Ingo
16-12-04, 15:12
:sjokk: Jeg jobber selv i en helsekostbutikk (jobbet der i over 4 år), og har eksamen fra Helsekost Fagskolen og diverse kurs. Kan det meste, noe kjeden LIFE legger svært mye vekt på hos sine ansatte.
Men jeg vet det finnes helsekostansatte som omtrent ikke vet hva en antioksidant er,og det er jo helt forferdelig!!
Jeg vet det koster penger, men jeg syns ALLE faste ansatte i helsekost, alle kjeder,burde fått Helsekost Fagskolen.
Syns det er en skam, og dette ødelegger jo for OSS seriøse!

Helt enig!

Det er jo klart en del tilskudd og div man får kjøpt som ikke passer for alle, og det er SVÆRT få som vet noe særlig om dette. Det er heller ikke lett å finne denne informasjonen. Jeg tror nok ikke alle leger heller er helt stø på anbefalinger heller, der har jeg og forloveden erfaringer fra graviditet og folsyre... :mad:
Så da er det jo et "must" at de som jobber i helsekost er, som Iset, ansvarsbevisste i dette, og gjerne kan en del om det.
Og mest av alt! Jeg jobber i butikk selv, og gjør det alltid: Er det noe man ikke er 100% sikker på, si det! "Jeg er ikke helt sikker, men jeg kan sjekke det opp for deg!". Gjør man det, får kunden tillitt selv om man ikke har akkurat den kunnskapen i boks! Har mange kunder jeg, som ble faste kunder på Lefdal etter at de fikk en telefon fra meg dagen etter de var innom hvor jeg hadde sjekket opp det de lurte på... Mange som aldri har vært ut for sånnt før... :)

Må innrømme denne artikkelen irriterte meg en del også, siden det ER mange dyktige butikker der ute også, som får negativt fokus gjennom dette, når kunder kommer skeptiske inn i butikken... Senest i dag var jeg innom en helt ny Life-butikk, og hun som jobbet der var helt ny. Men hun sa det, og ga ikke usikre råd, men hun virket interesert, og holdt på med egenlæring! Dit kommer jo jeg til å handle!
Journalister og deres svarmaling! :nei:

Iset
16-12-04, 15:45
Nettopp. :) Jeg sier ALDRI bare "jeg vet ikke" og så lar kunden gå. Nesten hver eneste gang jeg er på jobb, tar jeg jobben med meg hjem og sjekker ting for kundene (jobber alltid kveld så det er ikke så lett å få ringt rundt da, når alt er stengt). Eller jeg får kolleger til å sjekke. Har printet ut oppskrifter, informasjon og alt slags til kunder.
Folk som jobber i butikk som bare sier "jeg vet ikke" og that's it, skulle ALDRI jobbet i butikk!
Jeg holder også på med mye egenlæring, og kan sitte flere kvelder på rad og bare lese og lese og tilegne med nye kunnskaper innen ernæring og helsekost. Når man har et så viktig yrke (det er det jo, man kan jo drepe folk med feil råd!!) er det svært viktig at man holder seg oppdatert.

Iset
16-12-04, 15:50
4. Jeg synes solhatt fungerer bra mot forkjølelse. Kan jeg gi ungene solhatt, selv om det står på flasken at det ikke må gis til barn under 12 år?

Riktig svar: Ja, ikke noe problem. Dette er en standard formulering som trykkes på naturmedisiner for at de skal bli godkjent.

Denne syns jeg er litt drøy!! Jeg vet selv at solhatt kan gis til små barn (Bioforce sin er godkjent iallefall), men når det faktisk står på flasken at den IKKE skal gis til barn under 12 år, er det ikke rart endel ansatte ikke tør å anbefale den! Man kan ikke skrive slikt på flaskene og tro at folk bare "vet" at den allikevel kan brukes og at det som står på flasken er feil. Denne ble jeg litt irritert over!

Ingo
21-12-04, 14:41
Apropos hjelp i helsekost, var jeg nettopp der, men damen var litt usikker.
Hun gikk på en egendefinert atkins\lindberg selv, men var usikker på om Fiber-tabeletter var ok i Atkins....

Noen som vet?
Er vanskelig å få i seg nok fiber synes jeg, så de tablettene hadde vært kjempefint tilskudd...

HP
21-12-04, 14:52
Fiber er ok :)