View Full Version : Sticky jernpanne

Bacon
07-09-09, 20:44
Jeg har en jernpanne hvor maten har begynt å sette seg fast når jeg steker. Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller er panna litt doomed? Den er av grei/god kvalitet (Le Creuset), og det hjelper ikke å smøre den inn med olje etter vask.

Noen smarte tips? :)

Carisma
07-09-09, 20:48
Har du forsøkt å "mette" den med olje? Sette den på plata med lav varme, og smøre inn med olje hver gang det tørker ut. Kan gjøres i 2-3 timer hvertfall. Leste om det på nett, men husker ikke hvor og nøyaktig hvor lenge...

martefie
07-09-09, 23:03
La vær å vaske den en periode, så den får mettet seg. Funket med panna her. (Utvis dog skjønn; makrell og bacon rett etter hver andre i uvasket panne er ikke så stas...)

Bacon
07-09-09, 23:27
Skal forsøke den oljegreia over lengre tid. Takk for tips! :)

Når du sier ikke vaske, martefie. Mener du å bare skylle den i varmt vann? Bruker du oppvaskbørste i tillegg?

Gerd
07-09-09, 23:33
Vask den i varmt rent vann. Bruk skrubb eller oppvaskbørste.
Tørk den. Strø i godt med salt, 4-5 ss- Og bruk et kjøkkenpapir å tørrskrubbe godt med. Er det veldig sticky, kan du også varme opp panna på sterk varme, med saltet i. Det vil ryke godt av den. Tøm ut saltet

Etterpå smører du den godt inn med olje. La stå til i morra. Og smør inn mer olje.

Da skal den bli bra :)

Kitt
07-09-09, 23:57
Mange lure tips å ta med seg her!
Min jernpanne er 14 år gammel på onsdag (bryllupspresang:)) så den trenger nok også litt TLC!:D

martefie
08-09-09, 21:18
Skal forsøke den oljegreia over lengre tid. Takk for tips! :)

Når du sier ikke vaske, martefie. Mener du å bare skylle den i varmt vann? Bruker du oppvaskbørste i tillegg?

Jeg tenker å bare tørke av det verste så det ikke drypper fett av den. Varmt vann og børste ved mat som setter ekkel smak på annen mat. Såpe i jernpanne er helligbrøde; det gjør man bare ikke.

Bulldog
08-09-09, 22:43
http://www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml